klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 18 december

Publicerad 18 december 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3405

hämnd?

av Per Kele 4 februari 2015, 05:57

Mysko. I förra strippen hade Rocky ca fem navlar, nu har han bara en.

av kork 19 december 2014, 10:05

Det är tur att vi har lite brukare i kommentarsfältet så att analysen blir djup!

av KJEH 19 december 2014, 00:55

med atombombsmolnet i ruta 1 den 10 dec anar man att "bazookan är tänd" eller "hövdingen är klädd". Sedan dess har det bara varit transportsträcka in i dimman...

av Per Kele 19 december 2014, 00:08

jag satt på dass och läste om dessa strippar i senaste rocky magasin och fick kontinuitet. när jag var klar hastade jag till datorn bara för att se att lbgbg redan knäckt nöten. men Per Kele kan nog ha rätt också.

av krasse 18 december 2014, 23:41

Eller var det kanske lbgbg som jag borde tacka? :)

av PP 18 december 2014, 20:47

Bra krasse, här får man skämmas för sitt dåliga minne. RTFM, skriven av Rocky själv. Nackdelen med en strip per dag är att det går så långsamt att man tappar kontinuiteten. Måste fokusera bättre, helt enkelt. :)

av PP 18 december 2014, 20:44

jsut det, the lampshade and the kitchen tap sometimes falls off :)

men det var alltså inte nu som igge skulle hyra ut lägenheten för nu sover ju lotten (?) på hans soffa istället för tvärtom

av krasse 18 december 2014, 20:33

Haha, elegant resonemang.

av brölkorv 18 december 2014, 20:01

brölkorv, helt riktigt, håller med

Jag tror att jäntan och igge däremot har dragit i sig en riktig jävla feting, därav deras passivitet mot slutet. Rokkot däremot tog bara ett liet rackarnas tjyvbloss och la sig ner för att gona till sig. När hans thc påverkan minskar inser han att "shit, här kan man ju inte ligga och slöa, bäst jag drar hem" och blir då påmind av sitt alkohol-rus genom att han pajar allt i sin väg

hasch-fyllo alltså, vsb

av Per Kele 18 december 2014, 19:24

@ Mr. Kele
intag av thc leder sällan till förminskad motorisk förmåga. Reaktionstiden försämras något, men man blir inte klumpig och förlorar känsel på samma sätt som med alkohol. Eller vad vet jag, kanske vid en extrem dos då, men hursomhaver finns det många som föredrar att t ex utöva sport i sällskap av cannabis.

av brölkorv 18 december 2014, 19:10

Jag tror att ni underskattar "the human printer". Han kom säkert ihåg att sätta tillbaka vattenkranen, och vet att det är helt normalt att lampskärmen i hallen ibland ramlar loss. Han skrev ju trots allt ut instruktionsboken till Igges bnb...

av Ibgbg 18 december 2014, 17:46

Så är det nog, krasse. Rocky alkoholfyllesabbar lägenheten och drar vidare.

av PP 18 december 2014, 16:42

de andra har somnat på madrasserna som bars ner från vindsförrådet. rocky har därför för första gången på länge ingen att prata med, utan får därför tänka resten av resonemanget medan han pajar igges lägenhet, lämnar efterfesten och går hemåt.

av krasse 18 december 2014, 09:49

Hasch-fyllo? Ja, vad händer egentligen? De ligger bredvid varandra på rad på golvet?! Vattnet sprutar uppåt när han ska fylla på glaset?! En lampskärm(?) flyger i luften som ett flygande tefat?! Är det en drömsekvens?

av PP 18 december 2014, 09:03

R vankar hem ensam genom natten, fylld av ånger - eller lättnad?

av fotnot 18 december 2014, 08:30

känns som att jag har läst det här resonemanget tidigare ett par gånger. Rocky är emo och upprepar sina självbegränsande tankar i hopp om att någon välmenande ska komma och ge honom ett hollywood-peptalk om hur han undervärderar sig själv och hur lätt han skulle kunna hitta en tjej som inte vill yngla av sig om han bara bytte tankespår och försökte lite utan att noja sig.

Men sånt händer bara i hollywood, här i trakterna får man rycka upp sig själv eller leva ouppryckt.

av brölkorv 18 december 2014, 06:56

Vattenskada?

av Vattenskada! 18 december 2014, 04:53

mycket skum strip...
hasch?
fyllo?
eller hasch-fyllo?

av Per Kele 18 december 2014, 03:21
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 17 december

Publicerad 17 december 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3404

Bra illustration av att det inte räcker med att avskaffa sexism (gäller även rasism och andra diskrimineringsgrunder) för att få ett rättvist och jämlikt samhälle. Även om män och kvinnor delar på allt står de flesta av oss ändå där och får smulorna av kakan vi jobbat med att baka...

av R 17 december 2014, 22:04

@PP
Tidlöst!

av Ledigheten 17 december 2014, 22:02

Klock-rent, KJEH.

av PP 17 december 2014, 20:20

När jag växte upp hade nästan alla råd med en armbandsklocka på armen. Nu är de flesta urfattiga!

av KJEH 17 december 2014, 15:57

Inga kommentarer

av Potentiellt farlig länk 17 december 2014, 15:53

Verkligen bra! Viktig analys!

av Ker 17 december 2014, 10:02

Bruttan varit i L.A. eller N.Y?

av U(SA)ndring 17 december 2014, 08:50

Potentiellt farlig länk

av Inga kommentarer 17 december 2014, 08:44
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 16 december

Publicerad 16 december 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3403

@PP
@KJEH

Det låter ju rimligt,(om man inte är bank förstås, då går det att skapa pengar genom lån).

KJEH, kan du inte förklara mer vad du menar? Jag tyckte ditt resonemang var intressant. Eller skicka några länkar som förklarar.

av Undrande 17 december 2014, 10:40

@Undrande
Nothing from nothing leaves nothing. Om du och jag lånar en miljard av varandra och ingen av oss har en miljard från början, så har vi fortfarande inga miljader. Det går inte att låna ut pengar man inte har.

av PP 17 december 2014, 09:08

skön trapp-animation där i ruta 2. personen är inte medveten om att marken försvunnit under hennes fötter. I versionen som stoppades av statens censurinstitut faller hon hejdlöst nerför trappan och slår ihjäl sig i ruta 3.

av brölkorv 17 december 2014, 00:56

OOOH! rocky calls out the straw man!!!

av Pierre 16 december 2014, 23:00

@db

@KJEH

Men säkerheten är väl att den andre personen gör detsamma mot en själv?
Båda parterna skriver samtidigt på papper att de lånar lika stor summa av den andre, utan nån säkerhet. Tänker jag rätt KJEH?

av Undrande 16 december 2014, 21:43

igge ar markligt inaktiv i konversationen, vems ar madrassen, vem ar "kvinnan", varfor foljde hon med upp pa vinden, manga fragor, inga svar

av Per Kele 16 december 2014, 18:09

Om man länkar till datingsidor får man mer att välja på. Tänkte göra polisregister men det fanns!

av Ker 16 december 2014, 18:03

@ker
Hinner inte kolla länken, är upptagen med att lägga upp ett mansregister åt Polisen, med lite random kommentarer om personernas i fråga knepighet och dyligt. Enligt Datainspektionen ska det vara helt lagligt. Eller jag kanske ska kolla med dem igen?

av PP 16 december 2014, 15:55

bör titta på detta innan
Potentiellt farlig länk

av ker 16 december 2014, 11:25

Flyttar in? Enligt symbolspråket är den barfota som beträder helig mark!

av ker 16 december 2014, 11:16

KJEH: Varför skulle någon låna ut en miljard utan säkerhet? Premissen för ditt resonemang är felaktig, följaktligen blir slutsatsen ogiltig.

av db 16 december 2014, 11:01

Det där lät som ett frieri - jag sa tjing först typ.

av KJEH 16 december 2014, 08:47

VARNING!!! Kreativt tänkande pågår.

av göteborgstapeten 16 december 2014, 08:13

götapetter, det blir bara bätte och bättre

av Per Kele 16 december 2014, 02:49
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 13 december

Publicerad 13 december 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3401

Ont om Lucior i år! Vad tror jag att det beror på?

av ker 13 december 2014, 20:06

Kellerman tittar mycket på Seinfeld. Jättemycket tittar Kellerman på Seinfeld.

av Konfysius 13 december 2014, 17:55

kop aktier....dansa zumba....hahaha, fantastiskt

av Per Kele 13 december 2014, 13:38

Rille - den minns jag också! :)

av kork 13 december 2014, 12:49

Läste en Knasen-serie en gång, där frågan ställdes varför tjejer gillar killar med mustasch. Svaret var "Därför att det är något de kan ändra på". Så sant, så sant!

av Rille 13 december 2014, 11:09

Word!

av Seven of Nine 13 december 2014, 10:27

Klassiskt fel = göra slut per sms

av luciafer 13 december 2014, 09:19
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 12 december

Publicerad 12 december 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3400

"Sittaschonen." :)

av kork 14 december 2014, 13:10

vitkor, hjälp!
cituationen har blivit ohållbar

av Per Kele 13 december 2014, 13:46

Per Kele: Det är ju bra då att du kommer fortsätta tvingas hit för att få ett slut på eländet! Citationstecken heter det btw ;-)

av vitkor 13 december 2014, 13:30

KJEH, inte är väl det här saker som bekymrar folk lite senare i livet?

av kork 13 december 2014, 12:51

TM hjälper enligt David Lynch. Rokket borde gå en kurs. Vore roligt att se vad som händer när han prövar nåt nytt netdeiting eller vad som.

av ker 12 december 2014, 21:57

hörru vitkor, är det dags att lägga till cituationstecknet, ", även i slutet av alla kommentarer eller känns det rätt att alla kommentarer (citat) fortfarande känns lite, vad ska jag säga?
-oavslutade?

ligger sömnlös mestadels och funderar på om jag missat något, måste få ett slut på detta grubbleriet, hjälp

av Per Kele 12 december 2014, 19:53

17-åringar är som regel inte särskilt emotionellt mogna.

av pierre 12 december 2014, 19:35

Vad har du (för fördomar) mot 17-åringar korken?

av KJEH 12 december 2014, 19:23

Rocky regredierar? Var det inte de här problemen han hade när han var sjutton?

av kork 12 december 2014, 14:32

igge duckar, blyg? eller bara packad inne i huset

av Per Kele 12 december 2014, 13:50

bara R som 'is playing hard to get'

av Don Carlo 12 december 2014, 12:21

tydliga tendenser till självsabotage i fråga om den här dejten. dåligt självförtroende eller bara ringrost?

av brylkorv 12 december 2014, 12:04

Snart börjar kroppsstrumpan att messa från Rockys mobil, kan man gissa?

av PP 12 december 2014, 11:58

Whodunnit

av KJEH 12 december 2014, 08:29

Snarare slutet på början……...

av Winston Leonard Spencer 12 december 2014, 08:26

Är detta början på en intrig...?

av Invalido 12 december 2014, 02:08
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 11 december

Publicerad 11 december 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3399

Om det ändå bara vore stoff för en liten brevfilm.

av kork 13 december 2014, 12:52

kork, jag tror du har någonting på g här ... skicka in till bullen, skulle kunna bli en brevfilm

av Per Kele 12 december 2014, 22:01

Problemet för tjejer som plötsligt finner sig misshandlade av elak kille är att han var snäll i början. Det är ofta så. "Han som var så fin"... och så plötsligt började han slå! Och den stackars tjejen tror att han är fin "innerst inne" och bara hon visar honom kärlek, blir han snäll igen!

Big mistake. Elaka killar är sociopater. De ändrar sig inte.

av kork 12 december 2014, 14:31

TGISK ?

av KJEH 12 december 2014, 08:28

och så vill jag lägga till innan "tjejer gillar inte snälla killar" snacket börjar:

Om du är en "snäll kille" ska du hitta en "snäll flicka". De tjejerna som tas upp i TGISK diskussioner är ofta känslomässigt störda -- "Åå min kille som misshandlade mig gjorde slut! Varför hittar jag inga snälla killar?"

Därför att du undermedvetet inte vill hitta snälla killar.

av pierre 11 december 2014, 23:51

Slidkrans, Idag Lärde Jag Mig ett nytt uttryck, tack!

av pierre 11 december 2014, 23:47

Kolla kroppsspråket- vad säger Kellerman- de här vänder sig inte mot varandra utan från. De pratar med sig själva utom ibland när de tittar till för att se om den andra är kvar. I första rutan måste Rocky hålla i sig i soffan för att inte falla ihop. Sen blir han arg över det han säger och börjar peka finger-klart hon inte väntar sig något av en sån.

av ker 11 december 2014, 15:04

Är inte det här det gamla "tjejer gillar inte snälla killar" Rocky framställer sig som offer för att han är snäll och inte klagar- fast han klagar på det mesta

av ker 11 december 2014, 15:00

tror rokko helt enkelt gillar flickan i strippen, han stöter på henne, på sitt lilla fumliga vis

av Per Kele 11 december 2014, 14:45

rocky = evig beta orbiter

av Slidkrans 11 december 2014, 11:28

@krasse
Dream on!

av inte pk 11 december 2014, 10:39

låter lite som sånt där friendzone-gnäll. tror rocky skulle behöva va lite mer openminded. kanske är det nåt annat än tjejer han gillar

av krasse 11 december 2014, 10:37

Bush är rätta takter

av Apa 11 december 2014, 08:45

han menar nog in G.W. utan Pubic Service Bush

av saknad av hår 11 december 2014, 08:43

genomsnittsliberal demokrat - ultrakonservativ finns inte på Sverige-kartan

av kommentator 11 december 2014, 08:27

Intressant att Rocky kommer ut som ultrakonservativ republikan, men jag förstår inte varför han kopplar det till tjejers utseendefixering?

av Rille 11 december 2014, 04:08
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 10 december

Publicerad 10 december 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3398

om man dundrar runt med värsta humveen i stan, skulle en södermalmshippie kunna svälja det om man sade att man köpte karbonkrediter för att kompensera?

av pierre 11 december 2014, 01:21

Lägg märke till hur fiffigt Herr K, här "krattar i manegen" med hjälp av en tvåsitssoffa.

Jag är djupt imponerad!

av Ledigheten 10 december 2014, 16:35

Jag tänkte mer på denna:
Potentiellt farlig länk

av PP 10 december 2014, 16:17

najj najj najj, har ar kroppsstrumpan

Potentiellt farlig länk

av Per Kele 10 december 2014, 15:51

igges flicka?

av Per Kele 10 december 2014, 15:28

Tycker kläderna påminner om någon Yamamoto-kreation som Bowie bar när 70-talet var ungt. Ziggy Stardust goes Pippi Longstocking, typ.

av PP 10 december 2014, 15:25

Tjejen finns i volym 28-
Tråkigt nog ändras inget av att man vet vems felet är.

av ker 10 december 2014, 12:54

Vem fan är den där människan? Är det nån som vet? Nån koppling till Klasse överhuvudtaget? Luddigt.

av Konfysius 10 december 2014, 12:37

Jag som trodde tjejer trodde de gjorde sig fina för män, men att männen inte alls tyckte det blev så fina alltid. :)

av PP 10 december 2014, 12:00

Jag som trodde att kvinnor gjorde sig fina för sin egen skull, och för varandras skull, och att män inte ska ha så höga tankar om sig själva att de tror att någon skulle anstränga sig för deras skull.

av RGE 10 december 2014, 10:03

Hon röker! Rocky <----------- brutta.

av cigge 10 december 2014, 09:04

Det här kan fanimej vara den roligaste strippen på år och dag!

av kman 10 december 2014, 03:34

Kärlek?

av Det börjar lukta 10 december 2014, 03:29
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 9 december

Publicerad 9 december 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3397

Låten som spelas kanske är "Yes! "e have no bananas.", med tanke på snacket?

av PP 10 december 2014, 15:17

luktar norskt lång väg

av Per Kele 9 december 2014, 20:20

Barfota och hemsnidad overall med Pippiflätor i håret. Verkar inte vara riktigt mainstream hen där! Gillar't!

av Mr_feelbad 9 december 2014, 16:54

@PP
-Ja, och vad är det för en spelare egentligen?

Jag gissar själv på en Linn LP12, vilket tyder på god ljud-smak.

Men vart är förstärkare och högtalare placerade, dårå?

Men vem är den galna kvinnan som hälsar på och kommer en tvåsitssoffa bli R:s fall?

Frågorna hopar sig.

av Ledigheten 9 december 2014, 16:43

Ser ut som Calle Schevens vals.

av KJEH 9 december 2014, 16:38

Det stora frågan: vad är det för vinyl Igge spelar på skivspelaren? Artist och album, please!

av PP 9 december 2014, 10:03

Ding-dång - var det bröllopsklockor?

av klockkläpp 9 december 2014, 08:44

Fan... Insomnia!
Och jag som hade tänkt sova på saken. )c:

av Fläskläpp 9 december 2014, 04:50

kanske hon redan på tisdagsmorgonen har hittat en riktig idiot

av Per Kele 9 december 2014, 02:30
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 8 december

Publicerad 8 december 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3396

Är det här den beryktade Cocko-Bello som vi nu får äntligen träffa?

av Ledigheten 8 december 2014, 16:28

Konstnärer och mediafolk måste väl ändå vara de skrå som klär sig lustigast i vuxen ålder. Är icke fördömande, mest konstaterande.

En annan har ju ett så tråkigt yrke att det är firman som bestämmer hur man ser ut, så vill man gå klädd som pirat var det väl till och från bilen i princip.

För övrigt ser rummet i serien mycket mindre ut i ruta ett än i den andra rutan, men det uppskattas att han experimenterar med vinklar, så man förstår hur miljön ser ut...

av Mr_feelbad 8 december 2014, 16:21

P - ippi ?

av KJEH 8 december 2014, 15:12

Ser ut som en helylletjej-flätor och allt. Knappast ny design.Håret är sååå icke nöw!

av ker 8 december 2014, 11:41

Dönänunänöw?

av PP 8 december 2014, 10:30

Och konstnär då? Erland Kullberg? Trist-man vill vara vanlig.

av ker 8 december 2014, 09:38

Men perkele, systempåsar och kapsyler och korkar blir tillsammans en tjusig narrkostym!

av programsystemerare 8 december 2014, 08:15

menvaf, tänk er en systemprogrammerare som jag då

av Per Kele 8 december 2014, 04:15
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 6 december

Publicerad 6 december 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3395

vägra köpa amerikanske tobaksmonopolets cigaretter-att frivilligt skaffa sig ett trist liv med cancer som avslut-nej tack. Visar jag tendenser att vilja sånt- lås in mig!

av ker 6 december 2014, 21:44

Det finns tre gubbar som har hattarna på sne - men det får man väl inte säga i det här landet.

av KJEH 6 december 2014, 17:35

Brukar inte hattarna dyka upp - åtm i countrygrupper?

av hattifnatt 6 december 2014, 08:30

Att göra dig beroende garanterar stadiga inkomster... Varför är våra kroppar så besatta av sånt som är dåligt för oss?

av KJEH 6 december 2014, 03:59
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 5 december

Publicerad 5 december 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3394

Ja, just det. Puddy för h-e.
Men Igge gör väl en "så får man inte göra"-gest med pekfingret. Dvs skakar det i luften.

av Konfysius 7 december 2014, 23:52

Per Kele, det ser ut som att Igge gör en sk. "talk-to-the-hand"-gest. Eller så försöker han bara hålla en galning på avstånd. :)

av PP 6 december 2014, 19:16

i dagens dn snackade rocky om att sova utomus med gratis ved...

av men vänta nu 5 december 2014, 21:54

ok, har ar den

Potentiellt farlig länk

av Per Kele 5 december 2014, 18:52

tror det var Elaine i Seinfeld som sa typ ... amenvaf, nu blev det ju dubbelbubbel. Vad gor Igge forresten i sista rutan med sina fingrar?

av Per Kele 5 december 2014, 18:47

NÅGON har i alla fall sagt de orden - jag såg nyligen det avsnittet i en repris. Jo, det var Seinfeld! Elaine gjorde slut med stora killen utan ansiktsuttryck och sedan knuffade de läskautomaten fram och tillbaka gång på gång på gång...

Äsch, sona har ju redan sagt det.

av kork 5 december 2014, 18:43

Och alla apor är Newman...

av Ledigheten 5 december 2014, 16:42

Klasse ibland Kramer, ibland George, tror jag?

av PP 5 december 2014, 16:33

mer och mer likt seinfeld, klasse som kramer? vem är smack?

av Per Kele 5 december 2014, 14:18

På tal om bråk (budget-): hade det varit folkomröstning om budgeten, skulle röstningsmanövrer inte varit aktuella. EN väljare - EN röst.

av directus 5 december 2014, 13:10

Jodå, det är när Elaine gör slut med Puddy, bilmekanikern, som Jerry drar jämförelsen mellan att göra slut och välta en läskautomat.

av sona 5 december 2014, 11:50

Seinfeldtaggen en dag för tidig. För övrigt rätt säker på att Seinfeld aldrig sagt de orden. Men alltid kul att se Rocky flippa.

av Konfysius 5 december 2014, 10:30

The Seinfeld is real!

av PP 5 december 2014, 08:26

Hur många gånger har hon dumpat honom egentligen?

av Rocky 5 december 2014, 07:31

Hos Lotten. Hon har dumpat
sin kille igen, så jag får
låna hennes soffa.

av Igge 5 december 2014, 05:56

Var bor du när du har hyres-
gäster här då?

av Rocky 5 december 2014, 05:55
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 4 december

Publicerad 4 december 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3393

haha jo och han har skrivit och spelat också, typisk generation som är på ingång-håll i hatten!

av ker 4 december 2014, 22:15

men herregud säg att det inte var han på videon som sjöng!!

av KJEH 4 december 2014, 21:35

Det här var en riktigt kul strip i mina ögon. Toppbetyg!

av Tomte 4 december 2014, 19:02

asbra musik, tack ker

av Per Kele 4 december 2014, 17:49

@PP betydligt yngre kille samma funderingar och läge

av Ker 4 december 2014, 16:40

Fin sång och video, ker, även om jag inte riktigt kopplar hur den hänger ihop med stripen idag? :)

av PP 4 december 2014, 11:13

Potentiellt farlig länk

av ker 4 december 2014, 09:58

Vore kanske kul att ha bott på 'hotell'?

av stugsittare 4 december 2014, 08:51

ha! kul, har tänkt samma sak många ggr

av Per Kele 4 december 2014, 06:21
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 3 december

Publicerad 3 december 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3392

det blir mer och mer likt seinfeld

av Per Kele 3 december 2014, 15:01

Jamen är inte idéen med arinb att man delar reella upplevelser av vardagens små problem för att få inblick i olika kulturer? Eller är det fattighotell? Ganska underligt att i djungelafrika klaga på lergolv i hyddan?

av Ker 3 december 2014, 10:43

Kommande rubrik i Aftonbladet: "Tiotusen tyska bögar stal TV-apparater för att se på Lasse Kronér." "Tiotusen tyska bögar, som kommit till Sverige efter EU-inträdet för att hyra Air BnB-rum, tog sig in hos sina grannar och tog TV-apparater från grannbarnen, för att kunna titta på Doobidoo. Polisen står handfallen."

av PP 3 december 2014, 09:41

Påminner mest om kamratliga sovjet-förhållanden (tyskarna är förstås från DDR).

av Rööööd 3 december 2014, 08:14

Det är alltså inte godis man stjäl från barn these days? Det är tv/dvd apparatur?

av Boris 3 december 2014, 07:19

"No problems! Smiley"
Sager allt.

av Herr Rosa 3 december 2014, 06:32
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 2 december

Publicerad 2 december 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3391

Perkele! När du förklarar det på det viset måste jag säga att det är synnerligen imponerande att du trots detta kunde skriva identiskt med båda händerna!

av KJEH 3 december 2014, 07:33

KJEH, nja njo, ifall handen är bruten på 56 ställen och man inte kan hålla i en penna på 6 månader då kan det vara en bra ide att kunna skriva med den andra handen typ liksom bah

av Per Kele 2 december 2014, 23:00

Jag hade tråkigt på Pååls Bröd en sommar, så då satt jag och övade spegelskrift (i ett försök att vara lika cool som Da Vinci då). Därav min pseudonym med...

av ykCOR 2 december 2014, 22:48

Leo da Vinci skrev spegelskrift för att han var vänsterhänt (även om han kunde skriva med båda). Det är nämligen lättare att undvika att smeta ut bläcket då. Koden kom liksom på köpet.

Dessutom har vänsterhänta någon sorts naturlig fallenhet för spegelskrift. Högerhänta måste anstränga sig, medan vänsterhänta knappt behöver tänka efter. Prova.

av Virus 2 december 2014, 21:23

Om Rockyellerman skulle förlora båda händer, så kan han alltså anlita Per Kele som spökritare! Och få serierna ritade dubbelt så fort! Eller, vänta nu...

av PP 2 december 2014, 16:22

Även om MrK kanske skulle tycka att det kändes själlöst, kunde han träna upp vänsterhanden att manövrera en mus och klippa ihop en seriestripp från gamla teckningar digitalt...

av Mr_feelbad 2 december 2014, 16:13

Det vet alla som köpt en bläckpatron...

av Ibgbg 2 december 2014, 15:46

Per Kele vill bara få sagt att han är en dubbelt så bra "human printer" som Rocky/Kellerman. Det finns stora pengar i det där med skrivande :-)

av Ibgbg 2 december 2014, 15:42

Spegelskrift var antagligen anvädbar som kod på Leo's tid då 8 pers i byn kunde läsa rättvänt...

av Rockfan 2 december 2014, 15:36

Coolt Krasse. Men visst går det fortfarande att läsa med lite ansträngning.

av sona 2 december 2014, 15:13

tycker slutpoängen försvinner lite: Potentiellt farlig länk

av krasse 2 december 2014, 14:59

Det säga att det skulle vara ovanligt att kunna tyda spegelskrift, men kom igen, syns det inte tydligt vad tex här står:

Potentiellt farlig länk

av sona 2 december 2014, 14:47

Jag fattar inte hur spegelskrift skulle kunna vara användbart som kod egentligen. Det är ju inte särskilt svårt att tyda vad där står även utan spegel.

av sona 2 december 2014, 14:44

Leonardi da Vinci kunde skriva lika bra med bägge händer. Han skrev dessutom spegelskrift eftersom han riskerade avrättning för sina vetenskapliga undersökningar och var tvungen att koda resultat som var ogudaktiga. Ett universalgeni - är du pk?

av Ker 2 december 2014, 12:14

Bra svar från bägge!

av A N Swer 2 december 2014, 08:47

Ja det låter ju väldigt användbart, hur ofta behöver man kunna skriva identiskt med båda händerna efter en olycka liksom? Sex tår är dock bra om en tå skulle sprängas bort.

av KJEH 2 december 2014, 05:12

jag kan skriva indentiskt med båda händerna efter en olycka, var tvungen att lära mig, är jag cool nu äller vadå? dessutom har jag sex tår på högra foten, wow

av Per Kele 2 december 2014, 05:03

Helt ny kommentar!

av Ledigheten 2 december 2014, 02:16
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 1 december

Publicerad 1 december 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3390

Underbara dom två senaste!

av ykCOR 2 december 2014, 22:36

Sjysst "nipple rub" i ruta två. :)

av Mr_feelbad 1 december 2014, 17:24

Första rutan avslöjar genom placering av huvudkudden att där utsätts någons hjärna för kraftig strålning varje natt. Ironi? Kanske en ledtråd till oförmågan och trötthessyndromet?

av ker 1 december 2014, 13:31

En riktig praktikalJocke den där R!

av P. J. 1 december 2014, 11:47

Småkul i alla rutor denna. Tummen upp.

av sona 1 december 2014, 09:02

the human printer did it again

av systeryster 1 december 2014, 07:24
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 29 november

Publicerad 29 november 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3389

Usch vad jag ogillar de som ogillar PK-moralister = själv vill jag ligga sitta på min höga häst och klappa mig själv på axeln, jag skiter väl i om världen inte fungerar efter mina luftslottspremisser och då ska alla andra också göra det. Flytta dig från TV:n, jag tittar på Paradise Hotel (men kommer banne mig inte erkänna det öppet!

av korkad 1 december 2014, 19:04

Freudian slip much, kork? :)

av PP 1 december 2014, 09:17

OGILLAR PK-moralister. Jäkla dator.

av kork 30 november 2014, 12:28

Usch vad jag gillar PK-moralister = själv vill jag ligga på sofflocket och dega, jag skiter väl i om världen går åt fanders och då ska alla andra också göra dig. Flytta dig från TV:n, jag tittar på Paradise Hotel!

av kork 30 november 2014, 12:27

internet är en rätt cool uppfinning, i samma klass som schampo OCH balsam i en och samma flaska, sen föredrar jag t-tröjor utan tryck och trams, och till sist, han som stal den där pansarvagnen och burnoutade på asfalt gjorde ju slag i saken och verkligen gjorde det som man ofta får lust att göra på en sunkig tisdagseftermiddag

av Per Kele 29 november 2014, 19:58

"Hela världen är ju fan ett skämt...och det är jag som är punchlinen."

av PP 29 november 2014, 18:16

Det är bra Rocky! PK-fanatikerna behöver sig en tankeställare.

Just hur den moralpredikan vår samtid genomsyras av får mig att må illa! Jag förespråkar varken anarki eller ohyfs, men man behöver väl ingen manual för hur man ska bete sig, och tror man det värsta om folk, då letar man ju efter problem...

av Mr_feelbad 29 november 2014, 18:14

Tvåsitssoffa. En av världens 11 sämsta uppfinningar. Ger nackspärr och reflux om man somnar i dem.

av KJEH 29 november 2014, 16:09

Barnmöbler från IKEA?

av Ker 29 november 2014, 14:40

Adekvat replik från skämttecknaren!

av Läsaren 29 november 2014, 08:16

Folkkär serietecknare försvarar våldtäkt, sidorna 1, 2, 3, 4, 5 och mitten.

av brõlkorv 29 november 2014, 06:27
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 28 november

Publicerad 28 november 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3388

Sona for president!

av Mr_feelbad 28 november 2014, 20:59

Men för i helvete Rocky! Ta en öl med tjejen och vill hon sen ligga och du vill ligga så ligg. Vill hon sen bli ihop och du vill bli ihop så bli ihop. Vill hon sen göra slut eller du vill göra slut så är det slut. Hur svårt ska det vara?

av sona 28 november 2014, 18:22

Thumbs app?

av PP 28 november 2014, 14:46

Batman gör tummen upp: M_b

av Batman 28 november 2014, 13:01

(Y)

av (Y) 28 november 2014, 13:00

Alla dessa nya påståenden som tickar in varje dag.Två rökare i omlopp kring rocket!

av ker 28 november 2014, 11:41

Apan hjälper Rocky genom att föreslå vanligt förekommande emailtexter.

av bal 28 november 2014, 11:38

Jag fattar inte apans poäng..??

av Trög 28 november 2014, 09:48

Det heter 'smartphone' av en anledning. Gissa vilken…...

av Osmart 28 november 2014, 08:47
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 27 november

Publicerad 27 november 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3387

vad tråkigt om allt var så förutsägningsbart- då kan vi ju lika gärna bli änglar direkt och inte hålla på och trassla?

av ker 27 november 2014, 10:35

Kanske dags att gå tillbaka till terapeuten med en frisyr som heter Gunilla?

av kork 27 november 2014, 09:58

Det finns något som heter 'torn' eller hur? Elfenbens- ?

av schack-novis 27 november 2014, 08:47
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 26 november

Publicerad 26 november 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3386

Man kan lova bort sig på förhand med långtgående konsekvenser. Kolla ditt Karma Rocky!

av ker 26 november 2014, 20:57

ménage à trois

av Fransk 26 november 2014, 10:26

Took you long enough!

av KJEH 26 november 2014, 07:45

No comments

av Inga kommentarer 26 november 2014, 02:28

Inga kommentarer

av No comments 26 november 2014, 02:09
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 25 november

Publicerad 25 november 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3385

vi som tillför kapital till stockholm är rätt så trötta på er bajslåda

av Per Kele 26 november 2014, 01:28

stockholms skitproblem? gäsp

kom ner till den riktiga skandinavska huvudstaden ist

av Per Kele 26 november 2014, 01:25

Jag föreslår ett miljardprogram.

av KJEH 26 november 2014, 00:42

Jag bor i en stad på kontinenten av stockholmsk storlek. Här råder marknadshyror, vilket leder till en balans mellan köpe- och hyresmarknaderna, som beskrivs nedan — det går att få tag på såväl hyres- som ägt boende.

Som tillägg till vad Db skriver: några andra som står utanför bostadsmarknaden är de som kommer nyanländna till en stad. I min stad hittar de en hyresrätt, liksom jag gjorde en gång i tiden. I Stockholm är alternativen att köpa direkt om man är kapitalstark och solid, eller att snurra runt på andrahandsmarknaden, som är osäkrare, obehagligare och mycket dyrare än förstahandsmarknaden skulle vara med marknadshyror.

Stockholm är ju bevisföremål A för att det är skit med hyresreglering, för tusan! I en debatt om hyresregleringar borde det räcka med att säga "Stockholm" för att vinna debatten som marknadshyreförespråkare.

av bal 25 november 2014, 23:29

PP: Intressant att uttala sig så tvärsäkert när man inte ens har koll på grundläggande förhållanden.

Jag hittade ingen nyare siffra än dessa två artiklar

Potentiellt farlig länk

Potentiellt farlig länk

men såväl 2010 som 2012 var alltså 40% av lägenheterna i innerstaden HR. Den stora ombildningsvågen skedde för 10-15 år sedan. Det är alltså inte ett dugg ovanligt med hyresrätter i innerstaden. Anledningen till att du "känner" så (Identitetspolitik eller? På bostadsmarknaden??) beror väl på att omsättningen på HR är mikroskopisk.

Ok, nu när jag vet hur du bor tar jag tillbaka att du är naiv, du är istället en kallhamrad egoistisk cyniker. Insiders som du gynnas på bekostnad av alla andra av dagens system. Folk som vill ha hyresrätter får stå i evighetslånga köer och för folk som köper bostadsrätter är priserna högre än de skulle varit annars.

För övrigt är "några tusenlappar till" ≈ 50%-ig höjning av boendekostnaden.

Det är vanskligt att uttala som alternativkostnader när ränteläget är så extremt lågt som det är idag. I ett normalare ränteläge (4-5%, som det var innan finanskrisen) skulle jag säga att 6500:- för en etta på 35 kvm är i storleksordningen hälften av boendekostnaden för motsvarande bostadsrätt (Fast det är klart, de skulle väl inte stigit så fort då. Å andra sidan är amortering förvisso ingen kostnad men det är en utgift som påverkar ens likviditet som måste betalas och det tar lång tid innan den orsakar någon substantiell förändring på räntekostnaden). Och det är de som står i kön som står för stora delar av din mellanskillnad.

av db 25 november 2014, 22:50

Jag gillar läget- det är mer som förenar än skiljer. Jag gillar Bredäng och det är kul med miljonprogram-kan bli tråkigt på söder eller vasastan faktiskt - man känner att det är färdigt där inget nytt växer! Akta er för att bli låsta av materialism!Lyft blicken vi ska leva ett roligt liv!

av ker 25 november 2014, 19:47

Hej och hå... jag bor i ett miljonprogramsområde (Bredäng) och det har fan så mycket mer själ än t.ex. Hammarby Sjöstad eller andra själlösa bostadsrättsreservat för den övre medelklassen.

av R 25 november 2014, 17:58

Det är lite småintressant ändå, trots att jag normalt bara blir trött på allt off-topic-rantande här hos Vitkor.

För min del skulle en försäljning av min hyresrätt kunna innebära att jag inte behöver jobba resten av mitt liv, ett sådant erbjudande skulle jag inte tacka nej till trots ideologisk inställning.

Ur led är systemet...

On topic: Om jag bara kunde ta ut den där aaaslånga semestern jag skulle haft om jag fick spara mina semesterdagar från i år, kunde jag bo på landet i ett par månader nästa sommar och hyra ut lyan på AirBnB och tjäna en hacka på kuppen...

av Mr_feelbad 25 november 2014, 16:49

db, det är möjligt att jag är naiv, det bjuder jag på, i så fall. Jag tror att vi är överens om att det inte fungerar perfekt, men till skillnad från dig tror jag inte att marknadshyror är den magiska lösning som lobbyister försöker få oss att tro.
Grattis till din bostadskarriär, den bjuder jag också på.

Själv bor jag i något så ovanligt som en hyresrätt i Vasastan (privat värd som inte vill sälja), som jag övertagit från släkting. Hyran ligger på ca 6500:- för en etta, pga att man fått igenom höjningar vid vanligt stambyte, så jättebilligt är det knappast. Några tusenlappar till skulle nog motsvara räntekostnaden om man lånade och köpte. De tusenlapparna kan göra skillnaden mellan dräglig levnad och fattigsnåleri. Infördes marknadhyra skulle hyran troligen stiga till det dubbla. Så rent egoistiskt är jag emot det (även om det initialt bara skulle gälla vid nytecknade kontrakt). Jag har även 23 år i bostadskön, så hade jag haft högre lön hade jag snart kunnat få en ny lägenhet i innerstan. Men värdarna har ju vissa krav, som sätter hinder ivägen.

I teorin stämmer mycket av det du säger, men pga imperfektioner på marknaden så är jag rädd att det inte kommer att fungera så perfekt som du tror.
Jag är inte insatt i bostadmarknaderna i andra länder, men jag betvivlar att det skulle vara lätt att få bostad i större städer. Vad jag hört från andra så är det inte alls så, t ex i New York. Om man inte har råd att betala dyra pengar, förstås. Så skapas segregerade områden. Men det har vi ju egenligen redan, så...

Nu har jag tagit upp tillräckligt med utrymme med ointressant "ranting" och personliga fakta, så jag ber om ursäkt och avslutar detta inlägg. :)

av PP 25 november 2014, 16:11

PP: du har verkligen ingen som helst koll.

Kan vi vara överens om en grundläggande premiss: det i Stockholm i dagsläget i allmänhet dyrare att äga sitt boende (villa eller BR) än att hyra? Vet du vad marknadshyror skulle innebära?

Attraktiva hyresrätter skulle bli dyare men det skulle också innebära att attraktiva hyresrätter faktiskt gick att få tag på. Inser du konsekvensen av det senare? Jo trycket på köpemarknaden skulle minska. Villa- och BR-ägare skulle alltså se värdet på sina bostäder SJUNKA.

Priserna på BR- och HR-marknaden skulle helt enkelt konvergera: i områden där det är väsentligt billigare att bo i HR än i BR (läs: innerstaden) skulle hyror gå upp och köpeskillingar gå ner (beroende på hur folk värderar flexibiliteten hos HR resp möjligheten att engagera sig i sitt boende i en BR skulle sannolikt inte priserna för identiska objekt bli exakt detsamma).

Med andra ord har insiders, särskilt de som är nöjda med sitt boende, inklusive de som äger sitt boende, stort intresse av att behålla regleringen. Däremot, de som saknar fast boende resp de som vill byta upp sig missgynnas av regleringen.

Och det är inte bostadsbrist. Det finns tillräckligt med boyta i Stockholm för att alla ska få rimlig. Se tex andra diagrammet i den här artikeln

Potentiellt farlig länk

Men visst, fortsätt med regleringen. Den har varit extremt gynnsam för mig: eftersom jag har föräldrar som arbetar i fastighetsbranschen fick jag först, när jag var 21 ett förstahandskontrakt i Råsunda på en billig etta (utan en dags köande). Några år senare gjorde mina kontakter (och rika föräldrar) det möjligt för mig att genomföra ett skenbyte/köpa ett svartkontrakt till en tvåa i Vasastan. I detta läge hade jag alltså två attraktiva hyresrätter.

1,5 år efter att jag flyttade till Vasastan ombildades lägenheten till BR (det var en privat värd, inte allmännyttan så oroa dig inte). Jag var student så jag behövde låna hela köpeskillingen. Sedan dess har värde ungefär trefaldigats och utan att ha amorterat en krona hade min belåningsgrad varit ungefär 20% (Nu har jag amorterat så belåningsgraden är under 10% och jag kommer vara skuldfri innan jag fyller 40. Om jag inte köper ett italienskt prestigekök för 600 000:-.). Samtidigt sålde jag min HR i Råsunda svart för några år sedan och fick loss 200 000:-.

Jag har tjänat miljoner på din älskade hyresreglering, tack så jättemycket för din naivitet, och jag kan idag betala en kontantinsats på ett boende som är flera gånger dyrare (uppemot 20 miljoner) än jag betala räntor osv för. För att förtydliga: de flesta i Stockholm köper billigare bostäder än vad de faktiskt skulle kunna betala för eftersom de inte får fram en tillräcklig kontantinsats. När de väl köpt och bor så har de inga problem med att betala sina räntor etc. För mig är det tvärtom: utifrån kontantinsatsen skulle jag kunna köpa något för 20 Mkr men det skulle kosta 300 000:-/år i ränta vilket jag inte skulle ha råd med.

Hyresregleringen drabbar alltså fattiga människor som inte får något boende och måste lägga oproportionerligt mycket tid på att ordna boende, stressa över var de ska flytta nästa gång osv.

Slutligen PP, har du någonsin bott utanför Sverige? Bostadsbrist är en fullkomligt unik egenskap för Sverige i hela Europa. Det är väl bara Tyskland 1946 som sett något liknande.

av db 25 november 2014, 15:09

Hehe, Rockys mindfuck i sista rutan.

av PP 25 november 2014, 13:08

Woho, inget engagerar som sthms bostadsmarknad =)

Tillagg1 :Bygg inte bara hoghus. Andra hus ocksa. Frihet.

Tillagg2: Om det var enklare/friare att bygga och inte dagens byggoligopol kombinerat med onodiga byggregler sa skulle det byggas hyresratter ocksa med billigare hyror. Aven om det radde marknadshyror. Jag skulle garna investera egna pengar i sadana byggprojekt men det ar ju totalt ointressant idag.

Av nagon konstig anledning sa gar det i storstader med marknadshyror att hitta bade dyra och billiga lagenheter med kort varsel. Bostadsko vada?

av Herr Rosa 25 november 2014, 11:56

För övrigt är hyran på nybyggda bostäder redan idag för hög. De som har råd att betala mellan 10000 och 20000 i månaden för en tvåa, de har råd att köpa en bostadsrätt, så vilken marknad är det egentligen man vänder sig till med dyra nybyggen? Har man råd väljer man så klart att äga sin bostad istället (förutom det fåtal som behöver flexibilitet och väljer att hyra dyrt istället). Det behöver byggas hyresrätter med låg hyra, helt enkelt. Med det inte sagt att de ska byggas i innerstan, det vore ju absurt.

av PP 25 november 2014, 11:28

Hur f-n kan tycka att marknadshyror ska införas? Det kan bara folk som redan har bostadsrätt eller villa och inte berörs som tycker så. Vad skulle marknadshyror leda till? Jo, att en massa männsiskor som inte har råd/inte kan få lån plötsligt inte heller har råd att bo i hyresrätt. De skulle med andra ord hamna på gatan. Bra förslag, not. Så länge det är brist på bostäder (och det har det alltid varit under hela 1900-talet) så krävs någon form av reglering från staten, att tro något annat är naivt. De enda som gynnas av marknadshyror är fastighetsägarna och de behöver verkligen inte mer pengar än de redan har.

av PP 25 november 2014, 11:20

Krasse: och gissa vad, de som hyr i andra hand på Blocket kan få en lägenhet på en vecka.

Resten av ditt inlägg är så osammanhängande att det inte går att bemöta. Ska man bara fatta ett politiskt beslut om att det ska finnas 100 000 nya billiga lägenheter innanför tullarna så finns de där från en dag till en annan?

av db 25 november 2014, 10:40

Hej alla som kommenterat här! Stackars PKeele- inte hade vi problemet om "de flesta" inte ville hit. Gör bostäder av alla kontors och industihus tredjevåningsplan! Låt folk inreda själva a la Manhattan. skapar möjligheter och nätverk och socialtrygghet samt inbrotts och eldvakter Naturligt. Och inte ska vi bygga bort Sthlm på höjden-sätt dom husen i förorten så de ser ut över denna vackra stad. Som blivit ibland jäkligt gentrifierad.

av ker 25 november 2014, 10:35

Nej tack till marknadshyror. De finns redan, kolla uthyres på Blocket! Bygg fler hyresrätter. Kör över byggjätteoligopolen och ta politiska beslut. Gör nåt åt bostadsrättsbubblan som tvingar folk att tokrenovera upp lägenheter för att kunna plocka ut några extra lök i pyramidspelet. Det behövs inga penisförlängande höghus med paradvåningar, det finns plats ändå. Riv Bromma.

av krasse 25 november 2014, 09:24

Värde hr. Rosa! Världen är inte svart/vit. Det finns mängder av fina grånyanser. Höga & halvhöga hus blir inte en bostadsstadsdel. Intrycket blir 'kontor'. Förnya genom att ersätta vissa hus med nybyggda, men behåll de individuellt igenkända husen/kvarteren! Åk till k-märkta 'Röda bergen' och mardröm om skyskrapa där. Hagastaden kommer att ligga otäckt när med t ex 'Tors Torn' - Brrrrrr.

av Mr. B. R. Andgul 25 november 2014, 08:22

Därför det är så många Stockholmare som är födda i Skåne eller Norrland alltså? Dom skiter så hårt i hufvudstaden att dom tvingats flytta hit för att fysiskt kunna defekera på dess mark?

av Boris 25 november 2014, 07:30

nice strip appropå ingenting, för övrigt skiter de flesta i sthlm

av Per Kele 25 november 2014, 06:30

Folk vill bevisligen INTE bo i själlösa DDR-projekt, endast övervintrade 68-stollar skulle önska att fortsätta påtvinga sina medmänniskor en sådan andefattig form av "arkitektur".

av Herr 1 25 november 2014, 05:24

Bostadsmarknad och ditopolitik i Stockholm och Sverige ar som ett sorgligt skamt. Precis som db papekar i gar ar situationen i Stockholm inte normal.

Stockholm behover minst ett decennium av marknadshyror, slopade ranteavdrag, agarlagenheter, forenklade byggregler, etc. Bygg hoghus! Vill ni bo i ett museum eller en fungerande stad?

av Herr Rosa 25 november 2014, 02:41
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 24 november

Publicerad 24 november 2014
Taggar: airbnb, apan
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3384

Haha, vilket trollinlägg från db. Folk som värderar människor som om de vore föremål är nog snarare de som är i behov av hjärnundersökning. Och nej, det är inte vanligt att ha bott i London och arbetat på restaurang. Inte så vanligt som db tycks tro, i alla fall. Dock är det väl självklart att det är svårt att hitta bostad billigt i de flesta storstäder.

av PP 25 november 2014, 11:11

Jag blir alltid så förvånad (förvirrad) när jag hör folk resonera som Ker och PP. Har sådana personer aldrig typ bott i London ett halvår och arbetat på någon restaurang? Var det svårt att hitta bostad där? Just det.

Ker: för övrigt är ditt värde för mig nära noll. Vitkor har tex mycket högre värde för mig eftersom han levererar en tjänst jag uppskattar och nyttjar. Och mina nära vänner har i sin tur mycket högre värde för mig än Vitkor.

Folk som pratar om människors lika "värde" borde få hjärnan undersökt. Det enda som bör vara, och mestadels är, lika för alla människor är vår relation till staten.

av db 24 november 2014, 22:07

Canoe shoes måste ha måste ha måste ha TUUUR att det snart är jul.

av KJEH 24 november 2014, 21:38

Haha, Per Kele. Cinema Hearing Aid, kombinera med 3D-glasögon. En hipsters dröm. Men väskstöldskyddet var ju suveränt. Helt livsfarligt. :)

av PP 24 november 2014, 20:23

Tåg ja, fy fan. Enda kollektivtrafiken jag nyttjar regelbundet är flyget och det brukar funka hyfsat. Och blir det sent behöver man inte stå på en dragig perrong i Hallsberg eller Katrineholn

av Dragsgill 24 november 2014, 20:00

Ibland tänker folk som på statarnas tid- ingen ide att plantera ett äppelträd så det finns äpplen för vi flyttar ju nästa oktober kanske om vi får nåt bättre.

av ker 24 november 2014, 19:20

feelbad-jag tänkerlikadant-med baktanken att äger du ditt hus bryr du dig och att det skulle skapa mycket fler jobb på fler platser bara ur byggessynpunkt. Husen lägenheterna skulle bli bättre byggda och skötas med omtanke av folk som brydde sig.

av ker 24 november 2014, 19:18

Har redan läst den här strippen och en massa följande i Rockyblaskan som jag bara köper när jag ska åka tåg och VET att vi blir stående två timmar strax före Linköping. Lurad med andra ord. Ska aldrig mer åka tåg.

av systerdyster 24 november 2014, 19:01

enligt expertisen pa expressen sa ar dessa de samsta uppfinningarna

Potentiellt farlig länk

av Per Kele 24 november 2014, 18:33

Problemet är inte att det finns för få bostäder i stan, utan att det finns för få jobb ute i småorterna. Jag är själv född och uppvuxen i stan och har svårt att tänka mig lämna den (även om jag inte bor "i" stan), men att det har gått och blivit sån hysteri i att flytta hit, är för mig obegripligt. För varje år blir det trängre, dyrare och otrevligare, så snart ger tom jag upp... Bodde man på landsorten, kunde man välja när man ville trängas och när man ville umgås med familj och vänner.

Jag nyttjade AirBnB en gång, det var på Bali och där bodde man kungligt och billigt när man delade på en "villa"...

av Mr_feelbad 24 november 2014, 18:26

Elektroniskt id är en av de största dumheterna som uppfunnits på senaste tiden.

av KJEH 24 november 2014, 18:04

Problemet är att den regering som löser bostadsknuten får väldigt lite röster nästa val.

av KJEH 24 november 2014, 17:57

Jag erkänner att jag inte kan fixa alla problem på en gång men vi kan ju börja jobba på det tillsammans? Bättre rätt till tak över huvudet för alla- än att slåss om vem som ska bo på söder

av Ker 24 november 2014, 16:25

Per K - du får så gärna betala svart till privatvärdar eller vitt till sunkiga hyresvärdar i förorter. Naturligtvis kommer problemet med att inte alla kan bo i gamlastan. Fast kollektiv på slottet är en bra ide som borde verkställas omgående. Inför demokrati i Sverige och sluta diskriminera- jag tror på allas lika värde- varken kung eller wall'enbergare! Reclaim the street!

av Ker 24 november 2014, 16:22

Tack Per Kele, borde jag ju kunnat räkna ut. :)
Foto på id på nätet låter ju seriöst, rena drömmen för id-kaparna. Fixar nytt id och tecknar bankkonto med bank-id i annan bank än den du använder. Sen kan de länsa ditt ordinarie konto med bank-id:et. Tack bankfolket för denna säkra lösning. :(

av PP 24 november 2014, 15:23

PP, googla air b n b

av Per Kele 24 november 2014, 15:00

Jo, som Sona så tydligt illustrerar, det finns vissa problem med den modellen. :)

@KJEH: abnb?

av PP 24 november 2014, 14:26

Slutade använda abnb när de ville ha foto på mitt id ut på nätet. Idioter.

av KJEH 24 november 2014, 13:46

ahmevaf....det där systemet är ju väl genomlyst och beprövat, venezuela nordkorea etc, ska vi verkligen dra den valsen ännu en gång?

av Per Kele 24 november 2014, 13:04

Klockrent Sona!

av Dragsgill 24 november 2014, 12:48

Perfekt. Jag köper Slottet för några miljarder och sen betalar jag tillbaka efter inkomst.

av sona 24 november 2014, 11:51

Smaklöst, Dragsgill!

Bra strip annars!

av Kantor Wilhelmsson 24 november 2014, 11:46

Låter som ett bra förslag, Ker. Att bo är ju inte optional, som sagt. Dessutom är man tvungen att bo hyfsat nära jobb. Annars hade man ju kunnat köpa en lyxvilla ute i landet för samma pris som en skokartongsetta i stan.

av PP 24 november 2014, 11:36

Haft kungsbalkong på Nytorget- kändes som att bo på Eriksdalsbadet! Roligt att gå dit en stund inte att bo där. Toppen replik- det är väl du som hyr? Har man bostadsrätt är det väl banken? Vill ha bostadslån för samtliga enligt gamla studielånsmodellen dvs att du betalar tillbaka i förhållande till inkomst ! Alla måste ha bostad ännu mer än studier! Skulle få fart på byggande- samt göra alla bidrag obehövliga. Varför gynna privata hyresvärdar?

av Ker 24 november 2014, 09:44

Lgh m kungsbalkong - yum-yum

av avis 24 november 2014, 09:06

För alla människor har ju råd och möjlighet att ta lån och köpa bostadsrätt, Dragsgill? Typiskt borgerligt egotänk, som lett till brist på hyresrätter.

av PP 24 november 2014, 08:59

Vaddå, finns det de som bor i hyresrätt på riktigt?

av Dragsgill 24 november 2014, 07:00

gött att starta veckan med lite igge-jidder, han är riktigt marinerad

av Per Kele 24 november 2014, 05:06
Andra publiceringar av denna stripp: