klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Rocky 21 december

Publicerad 21 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3635

Hon menar Transcendental Meditation.

av kork 23 december 2015, 12:17

Oj vilken respons! Det hade jag inte räknat att mitt "måndagsgnäll" kunde generera.

ker: du skriver lika kryptiskt som alltid, mindre än hälften av vad du skriver är begripligt för mig och i detta fall är det "TM" jag inte förstår. Men det är väl lite av vad din mystik bygger på, dagligt rantante på denna sajt sedan starten och ändå får man inte kläm på dig!

Teratologen: Om nu ditt "nick" återspeglar vem du är förstår jag dig inte alls. Jag tackade ja till en tjänst som inte var av ledarkaraktär, min företrädare var allt annat än "ledare", men att jobba i ett företag som utvecklas snabbt innebär att man inte vet vad för "utmaningar" (läs: problem) man kommer ställas inför imorgon.

Slidis: I detta fall hjälper inte ens ironiska särskrivningar...

av Mr_feelbad 22 december 2015, 22:27

Styrke kramar till alla er som inte har haft vad som kraevs foer att vara ledare.

av Slidkrans 22 december 2015, 18:50

Nej, det är inget kul att vara ledare, håller med. Man blir en ställföreträdande förälder för vuxna människor. Enda fördelen är att man kan bestämma inriktningen på det som ska göras.

av kork 22 december 2015, 12:11

Jag har flera gånger tackat nej till att fortsätta uppåt från min position på jobbet. Nej tack. Jag har ingen drift att klättra för klättrandets skull, jag klarar mig fint på min lön eftersom jag prioriterar det jag tycker är viktigt. Slipper därför personalansvar och allt vad det kan föra med sig av konflikter och problem. Utför väl det som förväntas av mig, släpper sedan jobbet och går hem och har tid och energi för det som är viktigt för mig här i livet.

av Teratologen 22 december 2015, 00:14

Prova TM - faktum är att lugnet lägrar sig och kulorna trillar in- magiskt!

av ker 21 december 2015, 18:59

Jag är nog en "typisk svensk" i det avseendet att jag inte vill konfrontera konflikter. Det värsta är att jag som ledare förväntas "ta i dem", men det är sjukt jobbigt när man själv är involverad i dem och själv inte tycker man gjort något fel. Som ledare får man inte heller ta åt sig och man måste kunna släppa det vid arbetsdagens slut, men inte heller det klarar jag av särskilt bra. När jag berättar detta för mor på telefonen på stormarknaden idag, kommer en kvinna fram till mig och klappar mig på axeln; "jag vet precis hur du känner och jag har just sagt upp mig" och det är tamefaen nära för mig också, problemet är att det inte är gratis att leva, kulorna måste ju in någonstans.

Suck, återstår att se om jag ens har energi att laga middag...

av Mr_feelbad 21 december 2015, 17:19

Är det en grej nu, att skilsmässan är en grej? Man åker på svekmånad strax före avtackningscermonin då man byter tillbaka ringarna?

av Herr Melin 21 december 2015, 13:00

Förklaringen är väl att svenskarna är för få för att be folk att dra åt h-e. Då finns det inga kvar att umgås med. Men som sagt, i det här fallet handlade det om en föramerikan.

av KJEH 21 december 2015, 09:22

nu är jag alltså 'rädd svensk' - styrs av rädslor till skillnad från de andra 'förnufts-människorna'…..

av reducerad 21 december 2015, 08:05

@stranger. Vet inte säkert, men tror att ngn här har sagt att apan är syd amerikan.

av Slidkrans 21 december 2015, 07:42

stranger, attans dig din mä, jag håller inte mä

av Per Kele 21 december 2015, 05:51

Har aldrig fattat varför svenskar har så svårt att be folk att dra åt helvete om dom är jobbiga och man vill inte hänga med dom. Är så rädda för konfrontationer och spända relationer?

av Stranger 21 december 2015, 03:50

Rocky 20 december

Publicerad 20 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 646

Ska det inte stå "Köpa" istället för köra?

av Johan 7 januari 2016, 01:33

Apan verkar ha krympt.

av Imperatorn 20 december 2015, 13:29

Ja, det lär ju bli mycket lägre vinstskatt när alla säljer till mycket lägre priser, så det är väl inte så tokigt som Rocky försöker få det att låta.

av RGE 20 december 2015, 08:29

Såja R, inte slåss!

av fridsam 20 december 2015, 08:19

Sådärja! Ordning o reda annars blir det minsann!

av Uno 20 december 2015, 03:50

Rocky 19 december

Publicerad 19 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Bild från annan publicering av denna stripp:

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3632

Det här kanske ska va 3634 egentligen?

av vitkor 21 december 2015, 09:13

How that life was but a flower, in the spring time,
the only pretty ring time.

av ker 19 december 2015, 16:19

näää, det här var fanimej trick-tecknat

av Per Kele 19 december 2015, 14:54

Ja den är så bra att Kellerman drar den:)

av Ker 19 december 2015, 14:02

Jag har ocksaa jobbat som kyrk vakt maestare. Ville bara saega det.

av Slidkrans 19 december 2015, 12:03

Tack för en intressant analys av en betraktelse som jag hört nån gång för mycket i mitt jobb som kyrkvaktmästare. Det finns en story om Alexander Fleming och Winston Churchill,också en rålögn.

av blurk 19 december 2015, 10:08

Språkpålisen, du glömde "övergav". Och polis stavas med "o".

av db 19 december 2015, 09:32

Det heter inte "bärde" och "bärd" utan "bar" och "buren"

av Språkpålisen 19 december 2015, 09:28

Gud verkar ju i alla fall finnas - och allsmäktig dessutom (osynlig, långlivad etc)!

av fanerokristen 19 december 2015, 08:24

fast kryptokristen blir han inte ens så här i juletid, tack för det

av sys 19 december 2015, 08:14

K har f-at upp numreringen igen. Al zheimer.

av KJEH 19 december 2015, 07:29

Snacka om jobbigt läge. Är jag ensam?

av Numrering 19 december 2015, 06:29

Jag hatar den där liknelsen, det finns ju massor av folk som dukar under på grund av sitt lidande, vad hände där? Tröttnade Gud på att bära dom eller?

av Stranger 19 december 2015, 02:12
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 18 december

Publicerad 18 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3633

"Motionsform man står ut med": Dansa.

av kork 19 december 2015, 13:39

Jag tränar 4-5 dar i veckan, men man kan inte träna dygnet runt bara för att få tyst på hjärnan

av Stranger 19 december 2015, 02:10

Hitta en motionsform som man står ut med regelbundet är inte fel.

av KJEH 19 december 2015, 01:10

Det vete fan, jag minns inte senast jag var genuint lycklig. Det har bara varit ångest, depression och panik de senaste åren, och värre blir det förmodligen

av Stranger 18 december 2015, 22:06

Ja Rocky, när var man lycklig senast?

av Mr_feelbad 18 december 2015, 20:54

herr Luthers "dance with my father" får i varje fall mig att må skit varje gång man råkar höra den smöra ut i etern

av Per Kele 18 december 2015, 16:05

Det lär vara Calvin och inte Luther som ligger bakom skuldkänslorna. Ja, jag vet inte, jag har bara läst det.

av kork 18 december 2015, 12:40

om vi super för att må bra så har vi ju inte ansvar för det!

av ker 18 december 2015, 12:40

Vi kanske vill må dåligt så vi slipper anstränga oss?

av ker 18 december 2015, 12:39

Luther var en munk som blev präst och reformerade kyrkan så att han med gott samvete kunde skaffa sig en 12-14 ungar. Ser inte hur det skulle ha med Rocky att göra direkt.

av sys 18 december 2015, 11:07

Kan det maanne ha ngt att goera med arv synden?

av Slidkrans 18 december 2015, 08:58

mer katekes i grundskola/gymnasium

av skolfux 18 december 2015, 08:35

Det var ju inte precis som att vi identifierade med Luther som vi blev protestanter. Gustav Vasa sa åt oss att vi var protestanter nu, och honom ville du inte säga nej till.

av Stranger 18 december 2015, 03:26

Rocky 17 december

Publicerad 17 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Bild från annan publicering av denna stripp:

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3632

Vill bara påpeka att Hitlers riktiga efternamn egentligen var Schiklgruber. No joke. Detta bara om någon här planerar att bli diktator, gäller att hitta ett bra namn som funkar på Twitter.

av MisterBister 12 februari 2016, 14:42

Börja i andra änden- vilka har behov av att stänga gränser och varför? Elbilar elminibussar löser landesbyggdskommunikation tills större enhet etablerats. Gratis el till landsbygdens bilar.Inte värre än gratiscyklar i innerstaden och bilavdrag-ta bort avdragen

av ker 18 december 2015, 12:37

men va fan harpest? minigolf som är så jävla kul, och dessutom, eller, ah okej då, du har helt rätt

av Per Kele 18 december 2015, 01:40

Kom att tänka på: Ulf Adolf Dinkelspiel, född 1939.
Inte undra på att han var för "anschluss mit EU".

av ergonaut 17 december 2015, 18:53

I framtiden odlar vi alger och stamceller i rulltrappsmaskiner under marken så det löser sig, vi behöver ingen järnridå eller statbaserad lagindelning.

Vi spelar brädspel av bambuplast och silikon framför olagliga eldstäder med riktig trä och låga, har chip i fingret som vi betalar våra kryptoköp med och undrar hur vi på 00-talets första hälft kunde leva utan surrogatkompisar.

av harpest 17 december 2015, 13:06

Börja om vore fint, men då får vi gå tillbaka till jakt- och samlarstadiet. Det var med jordbruket man blev tvungen att hålla sig med gränser.

av kork 17 december 2015, 11:29

Jag tycker vi börjar om. We had a good run. Kanske pröva att inte utveckla gränser och stater och kärnvapen och slaveri och SARS och mingolf?

av harpest 17 december 2015, 11:20

Stänga gränserna och passkontroller. Det blåser orkan i maktens korridorer och inte fan kan nån skylla på Rysskylan. Ett splittrat Europa är det inte frågan om. Alla vill vara med och sparka!

av Midas 17 december 2015, 11:01

@krasse Det finns misstänkt många Hiller nu...

av bro' 17 december 2015, 10:27

Anders Bertil "Adde" Malmberg, född 6 november 1955 i Lund. Slog igenom efter att ha startat stand-up-klubben "Släng dig i Brunswick" i Bürgerbräukeller i München 1923.

av Leni 17 december 2015, 09:38

Jag var i Tyskland nyligen och alla hette Schmidt, Schneider, Müller osv. Jag frågade men ingen kände nån som hette Hitler i efternamn. Verkar ha blivit ovanligt, men kanske också är på väg tillbaka?

av krasse 17 december 2015, 09:27

Pest/kolera/lepra - brun/svart/röd diktatur? Vad föredras? (Religionskrig kanske).

av demos 17 december 2015, 08:03

Japp, klockren

av lurker 17 december 2015, 06:43

Det är fan vad det blåser brunvindar varenda jävla decennium då, kan vi få ett par år utan nynazister eller sverigedemokrater på gatuhörnen?

av Stranger 17 december 2015, 06:43

Klockrent!

av x26 17 december 2015, 04:01
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 16 december

Publicerad 16 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3631

Slidis, för din skull:

Borde du inte byta "nick" till "Slid krans"?

Mer lättläst nu kanske?

av Mr_feelbad 18 december 2015, 20:51

Kollektivtrafik: De flesta bor redan nu i städer, bland annat för att det inte satsas på landsbygden, tyvärr. Utbyggd kollektivtrafik, även på landsbygden, är det enda som håller. Återinför tåg mellan mindre stationer också, och sparka samtidigt det odugliga trafikverket/banverket eller vilka det nu är som sumpat ner tågnätet.

Autocorrect: Vi kan inte införa särskrivning i Sverige eftersom det inte funkar med våra grammatiska regler. Du vet, brun hårig sjuk sköterska.

av kork 17 december 2015, 11:33

Ser ut som ett jaette intressant inlaegg, MrFeelbad. Lite laangt kanske. Skulle du kanske kunna sammanfatta det viktigaste i en ny kortare kommentar?

av Slidkrans 17 december 2015, 09:41

Det klassiska argumentet mot kollektivtrafikutbyggnaden är att det inte funkar på landsbygden och att man även där måste hitta hållbara lösningar på individbasis. Sen har vi hela transportsektorn, där tåg till en viss del kan ta över tradarnas skrå, men inte helt. Att man är så konservativ i dessa sammanhang handlar nog till stor del om att man vill utnyttja befintlig infrastruktur, cynikern kanske ser "lobbyism", pessimisten ser tomma motorvägar, optimisten ser inga gränser...

Men jag är FÖR en utbyggnad av kollektivtrafiken i stan, men det ena behöver inte utesluta det andra. Landsbygd och stadskärna, alla måste få ta del av tekniken! Hade jag haft en vettig rutt att ta, "mina" tider på dygnet, hade jag absolut sparat de där två tusen i månaden och kunnat ta mig till och från jobbet både sömnig och berusad med egen chaufför!

Slidis: borde du inte byta "nick" till "Slid krans"?

korken: Stavningsprogrammet i mobilen är guld värt då man alltsomoftast missar (eller slarvar med) tangenterna på den lilla skärmen. Särskrivningsautomatiken är ju enbart en rest av en anglocentrisk datorkod och onödig. Det ironiska är att om jag snubblar över en enda tangent i mitten av det sammansatta ordet, då känner inte programmet igen ordet och omformaterar det inte, men stavar man det rätt, då "ser" programmet vad ordet är sammansatt av och delar upp det i de respektive orden... Voilá! :)

Sen kan man ju rent filosofiskt ägna sig åt tanken på hur lång tid det kommer ta innan den särskrivna grammatiken kommer bli en accepterad variant på den då gammelsvenska hopskrivningen. Språkforskarna är betydligt mer öppensinnade inför språkliga förändringar än vad konservativa bångstyren som jag är... :P

Hoppas denna långa kommentar inte irriterar, den är avsedd att reflektera och fabulera, i det avseendet hoppas jag att jag lyckats. ;) Natti natti!

av Mr_feelbad 16 december 2015, 22:28

Då kan man också fråga sig vad de pysslar med på Karolinska. Jag för min del hade förväntat mig att 2016 skulle cancer kunna botas med hostmedicin och all mat skulle tas i pillerform. Alla i tredje världen skulle dessutom vara pigga och malariafria och alla skulle hålla händer och dansa framför en regnbåge. Inget av detta har hänt, alltså ska vi skylla på de människor som faktiskt håller på att lösa problemen - visserligen kanske inte på det sätt Jules Verne tänkte sig - men problemen kommer lösas, förhoppningsvis i samma takt som resten av befolkningen lyckas skapa nya.

av Herr Melin 16 december 2015, 21:36

Va fan ska han till Arlanda och göra i så fall? Det är ju bara att "schwoop" till Thailand.

av tuben 16 december 2015, 17:25

Jaaa, vi vill åka rörpost nu!! Skytteltub ftw!

av PP 16 december 2015, 15:53

Håller helt med-vad sysslar de med på KTH? Verkar tråååkigt! Noll fantasi och kreativitet mest rädsla och tradition. Kasta ut atomnissarna och se till att få fart på innovationerna 3dje världen väntar inte och de har inte två hål i väggen! Alternativ energi- Göööör!

av ker 16 december 2015, 14:57

@krasse: Orkar inte laesa allt. Staar det ngt om roer post?

av Slidkrans 16 december 2015, 13:44

De på KTH har följande att säga om framtidens transporter:
Potentiellt farlig länk

Vi har satsat för länge på just gamla 50-talsdrömmar om motorvägar och trott att teknikutvecklingen skulle lösa problemen med massbilismen. Det är dags att satsa på modern och effektiv kollektivtrafik.

av krasse 16 december 2015, 12:03

Apropå autocorrect, omtalat i förra fältet - går det inte att stänga av? Ingen verkar ha någon nytta av den, utom för att fnittra åt.

av kork 16 december 2015, 11:12

Stoersta besvikelsen ngnsin? Loeftena om vad som skulle bli vaar verklighet aar 2000. Roer post foer maenniskor aer bara ett av alla brutna loeften. Vad haende tex med att alla skulle kunna flyga till jobbet i sitt eget lilla flyg plan. Mat i form av ett praktiskt piller? Vem tar ansvar? Till vem kan jag ringa och klaga?

Tacksam foer svar.

Haelsningar fraan
Eder tillgifne Slidkrans

av Slidkrans 16 december 2015, 09:12

Hej Strange! När skickade du en kola via mail sist? (Bilden på skärmen smakar inte gott….)

av Välkänd 16 december 2015, 08:11

Regeringskansliet använder rörpost

Potentiellt farlig länk

av db 16 december 2015, 08:06

Pneumatiska tuber, menar han? Det hade dom ju för fan på typ 20-talet, dom slutade med det för att vi fick email, som var samma sak fast överallt. Och så slapp vaktmästaren samla ihop rör varenda kväll

av Stranger 16 december 2015, 05:31

Jaja, då vare numrat o klart alltså.

av Väderstrecksmannen 16 december 2015, 03:58

Rocky 15 december

Publicerad 15 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3630

Briljant avslut i denna stripp!

Sen det där med stavningsprogram, det värsta jag har varit med om är stavningsprogrammet i mobilen som särskriver åt mig!!! Inte undra på att de som är osäkra på stavningen blir ännu mer osäkra!

Anglocentrisk är världen...

av Mr_feelbad 15 december 2015, 18:06

Det är tyvärr inte stavningsprogrammet- tummen ner!

av Ker 15 december 2015, 17:55

Grattis Kellerman! Han är som en streetsmart fritt flygande ekvilibristisk!

av Ker 15 december 2015, 17:54

Oback Orama - what the fuckorama. Hahaha, lysande!

av PP 15 december 2015, 14:02

While waiting - Kellerman har fått beröm i DN av en lingvist för sin säkra språkförmåga! Grattis!

av kork 15 december 2015, 12:10

Thank god.

av kork 15 december 2015, 11:42

kork: ja

av vitkor 15 december 2015, 11:02

Vitkor, måste kolla och det här är enda sättet att se att jag har rätt adress - har du fått mail från mig?

av kork 15 december 2015, 10:52

Eller någon Star Wars-alien som har tappat sitt skal och söker ett nytt.

Och Igge har fått vis-gammal-kines-skägg i sista rutan.

(Ja, man är lite sömnig idag.)

av kork 15 december 2015, 10:13

Kolla, en spyende papperskorg med byggjobbarhjälm.

av kork 15 december 2015, 10:12

Joggingsvar i förra fältet.

av kork 15 december 2015, 10:10

fel! jag!

av jag 15 december 2015, 08:52

Världens centrum = jag.

av självbespeglaren 15 december 2015, 08:18

Sen forminnes tider minsann!

av KJEH 15 december 2015, 03:09

Rocky 14 december

Publicerad 14 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3629

Feelbad - ta det lugnt! Jag skriver lite lättsamt så där, det är inte gravallvarligt.

Jag vill inte SKJUTA joggarna, jag tycker bara de ser ut att ha det lite trist och spänt. Det är omtanke!

Själv är jag frilans och kan kolla lite då och då, och sitter ändå vid datorn för diverse jobb. Det finns fler frilansar av olika slag här, kan man nog säga.

av kork 18 december 2015, 12:44

Det har jag inte skrivit heller, men om man har möjlighet att gå in här fem gånger under en arbetsdag, då kan man ju fråga sig vad man gör på jobbet?

Jag vet att många har den möjligheten i sitt jobb, men man bör fortfarande ställa sig frågan...

Sen har jag inte sagt att de som har den tiden INTE jobbar, det man möjligtvis kan utläsa som en antydan i mitt inlägg är bara att "jobb" för mig, innebär att jag är upptagen och inte kan sitta vid internet eller tala i telefon.

Det verkar som du vill missförstå mig? Läs vad jag skriver, det är tomt mellan raderna...

Sen kan jag fortfarande inte förstå din aversion mot joggarna och då ska du veta att jag inte är en företrädare för dessa, om något är jag en soffpotatis, men jag önskade att jag vore mer av en hurtbulle. Att tänka såsom du gör här att tänka det värsta om sina medmänniskor. Hur är du bakom ratten egentligen? Där är man ju som känsloperson väldigt utsatt. Och jag jobbar på detta själv, så jag är verkligen inte din antagonist, men man får försöka tänka gott om folk och att det man uppfattar som negativt är förmodligen bara ett missförstånd. Man mår bättre själv då.

av Mr_feelbad 16 december 2015, 22:46

Men feelbad, det går ju fort att skriva några rader här? Att du ser fem olika av samma person en dag betyder ju inte att vederbörande hänger framför datorn nonstop. Det är inte som dataspel!

av kork 16 december 2015, 11:14

Nej jag sa aldrig att "ni" (vilka du nu skulle syfta på i ditt inlägg) är identitetssvaga, jag utgick helt enkelt från mig själv. Jag har inga problem med att erkänna mina brister och tillkortakommanden, men det verkar vara en dödssynd i dagens elitistiska samhälle. Såpass att när någon gör det, tar man direkt åt sig, utan att ens reflektera över vem det åsyftades.

Att några här har "tid" att sitta här hela dagarna (notera var citationstecken är placerade), har jag observerat under många års tid nu, så jag tror mig ha fått en rätt rimlig uppfattning om den saken. Men det kan ju vara en övergående fas, en ganska mångårig övergående fas förvisso...

av Mr_feelbad 15 december 2015, 17:59

PS - Feelbad, inte vet du om vi "sitter här hela dagarna och inte jobbar", eller om vi är "identitetssvaga"?

av kork 15 december 2015, 10:11

Jag ser väl den sortens joggande som en stressfaktor och ett beroende. Titta på dem! Ser de ut som "hurra, jag har en kropp och har turen att kunna springa, vad häftigt! Vad glad jag är!" Inte vet jag något om varenda individ, sant, men jag ser inte ner på någon, jag vill bara sprida lugn och lycka i världen, och meningslösa prestationer som bara är till för att "vinna" verkar inte bidra till det.

Ibland kan det bli till någon sorts anorexi.

av kork 15 december 2015, 10:09

jätte hårt styrke kram

av Flyttad tagg 14 december 2015, 22:42

blomster prakt

av Flyttad tagg 14 december 2015, 22:40

van sinne

av Flyttad tagg 14 december 2015, 22:39

kål supare

av Flyttad tagg 14 december 2015, 22:38

Jag tror det, jag har iaf supit upp mitt kål och ska gå och nanna nu (efter att ha läst några sidor ur en kultig bok). Matlådorna är laddade i kylen och snart är det dags att stämpla in igen...

av Mr_feelbad 14 december 2015, 20:07

Just det, kork. Vad är egentligen skillnaden? Finns det överhuvudtaget en skillnad eller är vi lika goda kål supare allihopa?

av Slidkrans 14 december 2015, 19:50

Slidis: Jämfört med de som har "tid" till att sitta här och fabulera hela dagarna jobbar jag hårt, men det finns de som har det värre...

Korken: Till och med jag läser din aversion mot den motionstrend som nu råder mellan raderna på ditt inlägg och jag tänker inte ifrågasätta berättigandet till din åsikt, men är det inte väl krasst att uttala sig så? Du VET ju faktiskt inget om personen bakom stegräknaren. Tekniken och statistiken man kan få ut av den, är kanske en del av intresset för en person som är riktigt "nere i träsket".

Klart man kan bli irriterad på alla hurtbullar som skyltar med sin präktighet om man själv är svag i sin identitet, men jag kan känna detsamma om alla kvasiintellektuella politiskt korrekta debattörer som florerar på diverse fora och tidskrifter på nätet... Så vad är egentligen skillnaden?

av Mr_feelbad 14 december 2015, 19:14

@MrFeelbad. Du verkar jobba jätte hårt. Styrke kram till dig.

av Slidkrans 14 december 2015, 17:13

Frågan är väl hur hälsosamt det är att jogga på det sätt som görs. Våra kroppar är gjorda för att springa, men de joggare jag ser verkar bara extremt stressade, de räknar steg och metrar och fan och hans mormor. Springa som prestation (i tillägg till alla andra prestationer folk spänner sig till) känns inte som något som kroppen - eller själen - älskar, direkt.

av kork 14 december 2015, 16:58

Tycka vad man vill om olika sorters folk, men jag kan faktiskt inte hur gärna jag än vill, se ner på de som är hälsosammare än mig. I alla fall inte för själva gärningen, sen kan de vara idioter ändå, men det vet jag inte förrän jag lärt känna dem. Men visst, ni som "sitter här" om dagarna har nog fog för er kritik eftersom ni säkert lever hälsosammare än mig som bara springer runt på jobbet hela dagarna. ;-)

Vem vet, joggaren kanske inte bara kör springturen varje dag, kanske slinker en och annan njutbar promenad också?

Sen kan jag för allt i världen inte förstå hur de motiverar sig för att släpa upp sig tidigt på morgonen för att ta sig en springtur, halv sex i minusgrader och snö i mörkret en måndagsmorgon. Runner's high?

av Mr_feelbad 14 december 2015, 16:45

Om ni ska klanka ner på joggaren, klanka då också ner på cyklisten, bilisten, seglaren och flygaren!

Färden genom landskapet är ett ekosystem, varje hastighet är sin egen nisch. Löparen missar detaljer som finns på vandrarens nivå, men hans uppmärksamhet kan å andra sidan fånga upp större mönster trender svängningar i omgivningen. Ännu större mönster framträder för den som tar sig fram mekaniskt. Måste man välja, nej variation är den yttersta formen av sofistikering

av Herr Melin 14 december 2015, 14:41

Fint tecknad joggare där, förresten. Tänderna hänger inte riktigt med i farten. ;)

av kork 14 december 2015, 12:28

Jogga aer nyttigt men man missar mkt, tex sol nedgaangar, blomster prakt och andra natur upplevelser.

av Slidkrans 14 december 2015, 12:26

Ja, joggare är ett otyg! De enda som ser löjligare är de där som går och svänger med armarna.

Där går man och beundrar blommor och blad, eller isblommor då, och små humlor och näbbmöss, och så kommer det en hysterisk springande idiot med galenskap i blick och missar alltihop.

av kork 14 december 2015, 11:10

Nederländernas hälsning till R & Co.

av A R van Sinne 14 december 2015, 08:10

På tal om EGs stormarknad. Någon som minns Galne Gunnar och hans slogan "Allt annat är van sinne"? Vart tog han vägen?

av Slidkrans 14 december 2015, 08:04

Kellermans födelsedagshälsnings till Klasse

Potentiellt farlig länk

av db 14 december 2015, 07:58

Inte för att jag brukar vara utomhus, men på vintern är det olidligt. Grus överallt. Knaster knaster knaster knaster...

Grus ute,
grus inne,
grus på skorna,
grus i sinne.

av RGE 14 december 2015, 04:28

Den där jävla joggingen, man kan inte gå utomhus utan att bli störd av hysteriska joggare som kommer flåsande varannan minut. Det är därför jag gillar vintern så mycket, alla är så besatta av sommar och soljus att dom blir självmordsbenägna och sängbundna i Oktober. Då kan jag stryka omkring utomhus ifred.

av Stranger 14 december 2015, 02:52

Össsst!

av Väderstrecksmannen 14 december 2015, 02:36

Rocky 13 december

Publicerad 13 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 645

+1, kork!!!

av ? 14 december 2015, 16:06

HUR gjorde du det där, KJEH???

av kork 14 december 2015, 11:11

Ungefär som att hastighetsbestämmelserna bara är en rekommendation. Då tycker jag att vad man stoppar i pipan är desto mer likgiltigt... :/

av Mr_feelbad 13 december 2015, 21:29

ʞɔɐusʇıʞs

av KJEH 13 december 2015, 19:33

eGENTLIGEN_äR_dET_hÄR_dET_mEST_nATURLIGA_sÄTTET_aTT_sKRIVA###

av ? 13 december 2015, 15:34

Gav er en förklaring av lycka på föregående strip

av Midas 13 december 2015, 11:57

Själv.använder.jag.punkter.istället.för.mellanslag.

av struntprat 13 december 2015, 09:34

detblirmycketbättreutanmellanslag!

av hoparen 13 december 2015, 09:26

sär skrivning

av bro' 13 december 2015, 09:21

strunt prat

av Slidkrans 13 december 2015, 07:47

Rocky 12 december

Publicerad 12 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3628

Haha, Midas - du har sett för många gamla filmer! I verkligheten: Din partner hatar rök och blir sur, du måste på toa, och om du använder ordet knull blir sängpolaren starkt avtänd...

av kork 13 december 2015, 12:04

Magin ligger inte där. Magin är kortvarig. Sekunderna mellan att man fattar var man är och innan dödsångesten, där är magin. Frukosten? Nej nej. Tar en cigg i sängen utslagen efter nästan varje knull. Det är magi gör mig. Sekunderna senare fattar jag att jag är ett jävla white-trash som röker inne...

av Midas 13 december 2015, 11:56

För killar tror jag det inte är så stora frukostproblem efter en liten orgie. Kvinnor har en tendens att vilja fixa, så han behöver bara ligga kvar, eller vara lite långsam i köket i största allmänhet, så tar de snabbt över.

Annat är det för tjejer! Tänker mig att en kvinna som ordnar en trevlig orgie med tre karlar blir väldigt bekymrad över om det finns kaffe hemma och så. I det läget måste man se till att åtminstone en av hunkarna är en omhändertagande typ som har med sig croissenter och annat gott redan på kvällen.

av kork 12 december 2015, 12:12

Ursäkta men vad är problemet? Skulle 20 människor ligga i sängen och kräva ägg? Är det troligt? Fixa kaffe! Dela upp i grupp. Gröt, fil! Toa i omgångar med maxtid! Man är väl van!

av Ker 12 december 2015, 09:50

Ungkarlsdröm är noga skiljt från svärmorsdröm!

av realiteten 12 december 2015, 08:43

Än värre: Stanken som skulle uppstå om tjugo personer åt ägg (om sådana fanns tillgängliga) i ett normalstort lägenhetskök samtidigt... huga!!!

av ? 12 december 2015, 06:43

mm, stranger är en riktig fullblodsseinfeldare

låt oss se

hårborste, sliten cheva och cymograf?

vilket avsnitt och vilket år frågar vi om, dessutom stilpoäng om du kan i vilken av köksbänkarna (typ art fabrikat etc) som Susan Lorrenby fick ett skavsår

hör av dig till
På spåret

av Per Kele 12 december 2015, 05:45

Påminner om det där Seinfeld avsnittet när Jerry inte vill vara med i en trekant för han vill inte vara en "orgie-kille" och allt vad den livsstilen innebär. Nånting om hudkrämer och badrockar.

av Stranger 12 december 2015, 05:14

Rocky 11 december

Publicerad 11 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3627

Reser man sådär får man ju se till att undvika korsa danska gränsen... annars är iPhonen och äktenskapet allt man har kvar.

av Boris 11 december 2015, 19:57

Men om det inte finns hotell (inte ens hus) dit du ska?

av vandrat 11 december 2015, 19:19

travel light och behöver jag nåt blir det en souvenir hemma. Förhoppningsvis går nåt sönder också, men det jag har med är cabinbag även på tåg och den är aldrig full. Böcker dvs pocket lämnar jag till dem jag besöker. Läser mest på engelsk.

av ker 11 december 2015, 13:27

Riktigt poetisk strip, ju.
Med en weltschmerz-suck på slutet.

av kork 11 december 2015, 12:16

Jag tycker det normala idag brukar vara att ta med sin iPad och iPhone och visa dem världen.

"Här kollar min iPad på Colluseum och här får jag vara med när min iPhone tar bilder på mig, tydligen äter jag en glass".

Berättat i sociala medier i realtid i syfte att samla många likes och kanske göra någon där hemma imponerad eller rent av avundsjuk.

av sona 11 december 2015, 08:18

det enda de kommer minnas ar bagaget...har ar mitt bagage framfor Eiffeltornet...hahaha

klockrent

reser bara med pass, plastkort och snus

av Per Kele 11 december 2015, 03:30

Paddlarn ba

av KJEH 11 december 2015, 02:53

Rocky 5 december

Publicerad 5 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Taggar: apan, napa rui
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3626

@Per Kele: Antyder du att det skulle vara något fel på jamaicansk patwa/patois? Och att Bob Marley var en idiot? Ja jädrar...

av PP 5 december 2015, 23:47

Klock ren strip!

av Slidkrans 5 december 2015, 13:53

PS - lita aldrig på datorers och telefoners stavningskontroller. Jag har just skrattat mig genom en datorgenomläsning av ett lyckligtvis långt manus - många Fawlty Towers-ögonblick blev det!

av kork 5 december 2015, 12:13

Visst är språket i förändring, men det man kan sträva efter är att det ska vara tydligt - det är t ex skillnad på "rök fritt" och "rökfritt" - och kanske ha kvar några förankringar till ursprungliga former, som just de och dem. Och veta att äro, gingo etc är pluralis. Vilket för övrigt media och fakta också är.

Det är rätt kul att kunna förstå en bok äldre än tio år. Till och med en från 1850, rentav. Eller Bellman.

av kork 5 december 2015, 12:11

Slidkrans: språk är en klassmarkör, kanske den tydligaste vi har. Du får gärna försämra dina chanser i livet genom slappt språkbruk.

av db 5 december 2015, 11:16

R & Co gillar att 'sups skallen av sig' varje fredag.

av betraktare 5 december 2015, 08:03

Det där gjorde du med flit! Han heter Igge.

av sys 5 december 2015, 06:02

appropa debaclet igar sa kan alla lingvistiska experter ratta den har idiotens engelska

Old pirates, yes, they rob I;
Sold I to the merchant ships,
Minutes after they took I
From the bottomless pit.

i ovrigt gillar jag colombiaapans inställning

av Per Kele 5 december 2015, 05:31

Rocky 4 december

Publicerad 4 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Taggar: apan, de, dom
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3625

sär skrivning

av bro' 5 december 2015, 11:07

@bal: Sur puppa.

av Slidkrans 4 december 2015, 21:16

Det överdrivna säkerhetstänket fanns redan hos Norge mördaren - han gick omkring med skyddskläder och skyddsväst och hörselkåpor för att inte bli skadad!

av ker 4 december 2015, 20:11

Dom hetereju.

av Sture 4 december 2015, 19:41

Vaddå? Satte min fot på Södermalm? Ja, det får erkännas. Svårt att hävda att dm tvingade mig.

av sys 4 december 2015, 17:22

sys: Det där gjorde du med flit!

av bal 4 december 2015, 17:20

Högt räknat 5 % av dom svenskspråkiga skiljer på de och dem i tal. Majoriteten av de bor i ett annat land. Dem som bor i min landsända gör inte så och själv har jag satt min fot på Södermalm en hel gång. Det regnade - dock inte latte.

av sys 4 december 2015, 17:10

Slidkrans: Språket förändras, visst, och somliga förändringar är bra och andra är dåliga. En bättre hållning än din är att bejaka de bra förändringarna och bekämpa de dåliga. Annars gör någon annan det.

av bal 4 december 2015, 15:56

till dem som tror att film är verklighet undrar jag hur ser ni på bilder i allmänhet? Är de inte lite platta? Från en söderbo likt Rockot som kan skilja på dem de och detta.

av ker 4 december 2015, 13:03

först kommentar till stranger: Snart en ny trend- vi har redan åka tåg i norge realtid massor av timmar - mycket uppskattad.

av ker 4 december 2015, 12:58

"Bara för att de inflyttade, lattesörplande södermalmsborna som bestämmer nu för tiden mödosamt har filat bort sin dialekt..."

Kan jag nog redan nu säga är det bästa jag läst idag!

av Mr_feelbad 4 december 2015, 10:13

Om man tycker att film är overkligt tror jag man nånstans har missförstått filmkonsten. Tips - prova dokumentärer. De kommer ofta ganska nära verkligheten, även om det brukar vinklas hit eller dit.

av PP 4 december 2015, 09:20

de e oxå en viss skillnad på å kommentera nått på nätet eller skriva en akademisk avhandling här gör de inget om man e lite slapp iblann (fast så här brukar ja inte skriva i kommentarer, möjligen i en realtidschatt)

av PP 4 december 2015, 09:09

Dom hårdaste domarna utfärdades av de strängaste domarna. Framtidens dom över dom kommer att bli hård!

av spracklig 4 december 2015, 09:07

Vaart spraak aer hela tiden i foeraendring. Vad som var korrekt svenska naer kork vaexte upp (i 40-talets Stockholm) aer inte med noedvaendighet raett och riktigt idag. Saa sluta spjaerna emot, mina vaenner. Foeraendringens vindar aer haer och de flaektar jaette skoent.

av Slidkrans 4 december 2015, 08:20

Sys, du är ute och cyklar. Man skiljer på de och dem i flera dialekter, inte minst i den östra rikshalvan. Bara för att de inflyttade, lattesörplande södermalmsborna som bestämmer nu för tiden mödosamt har filat bort sin dialekt...

av bal 4 december 2015, 08:01

Perkele! Gingo är verbets pluralform — de gingo, men denne gick, för bövelen.

av bal 4 december 2015, 07:57

De/dem-frågan är en mycket svårknäckt språkvårdsnöt. Att skilja på det i skrift är fullständigt ologiskt, när vi inte har skilt det åt i tal på mer än hundra år. Men att byta allt mot "dom" i skrift skulle ändra skriftbilden mycket radikalt. Testa själv på en provtext. Dom nominerade är. Dom senaste attentaten. Dom bästa vinerna. Det ser inte klokt ut. Den grafiskt bästa lösningen vore att alltid skriva "de", uttalas alltid "dom". Ganska likt regeln "mig", uttalas alltid "mej". Men att få folk att fatta detta. Herrejesus. Man kan lika gärna stänga bron.

av Sys 4 december 2015, 07:42

Congratulations, you're still in the running towards becoming an old fart

av Herr Melin 4 december 2015, 07:30

Krasch Bang-bang explosioner i rymden?
I vakuum?

av Ingentinggören 4 december 2015, 06:10

Fatta hur långa filmer och tv program skulle vara om alla åt och drack i realtid

av Stranger 4 december 2015, 04:29

db, håll ut, snart är det nya avsnitt av " på spåret"

av Per Kele 4 december 2015, 03:22

eller dem bilexplosionerna
eller alla dom slagsmålen
eller de alla tråkiga privatdetektivs tramsarna
eller denne som gingo i skogen ut
med förnöjsam blick om skördens slut

av Per Kele 4 december 2015, 03:21

Rocky 3 december

Publicerad 3 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Taggar: 6, apan
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3624

db, kom igen nu va, kom in i matchen, är du trött av att alltid sitta på bänken, eller ledsen för att du aldrig blev vald?

av Per Kele 4 december 2015, 03:16

Först och främst: Hatten av för en rolig stripp och ännu roligare kommentarer, ett gott garv åt både, MrK och ärade Publikum.

Sist och akterst: Känns inte kritiken mot folk som skriver "dem" istället för "de" lika förlegad som kritiken mot särskrivning och användandet av blinkers i rondeller?

Jag menar, det tes snarast som en folkrörelse och innan vi vet ordet av, så är det en ny standard, eller hur Kork? Subjekt/objekt eller vänster-/högersväng, vad spelar det för roll?

En del menar på att språket är folkligt och formas av desamme, och man får jag snart känslan av att detsamma gäller trafikreglerna, eller?

Lika bra att spänna upp bältet, luta sig tillbaka i "AL-Bundy-Pose" och slappna av efter en en hård dags arbete och bara strunta i alla som struntar i reglerna och hoppas på det bästa...

av Mr_feelbad 4 december 2015, 00:10

Är inte så passionerad - men ofta fascinerad över att någon vill ligga med mig ibland.

av Kal zone 3 december 2015, 23:40

här vare livat som vanligt- kul! Tyvärr är även jag städtypen om än också lite romantiskt passionerad nån gång.

av ker 3 december 2015, 22:16

Ich habe das gesagt! Dom-dera mera!

av Mutter Kele 3 december 2015, 13:04

Just det - skilj på de och dem!

Skolorna i det här landet... mutter, mutter...

av kork 3 december 2015, 11:58

Passionerat jökande i Madmen? Känns inte som det första jag tänker på när det gäller den serien. Ta t ex True Blood istället, där kan vi snacka om tjatigt jökande hela tiden.

av PP 3 december 2015, 08:58

Mamma Kele äger!

av bro' 3 december 2015, 08:37

6 (sex)

av Sju 3 december 2015, 08:00

Per Kele - "för att *DE* har"

av db 3 december 2015, 07:59

Stranger, det gör han väl inte alls det?

av db 3 december 2015, 07:57

Jag kommer bara ihåg dina smutsiga kalsonger drällande på golvet hela tiden.

av Mamma Kele 3 december 2015, 06:12

jag kan inte komma ihåg hur många donnor jag har gjort en ipon siyunage på rätt ut genomfarstun för att dem har kastat av sig trosorna på mitt nystädade golv

av Per Kele 3 december 2015, 05:10

Jamen jag sa ju att man m å s t e numra för att kommentaren ska tas på allvar.

av Nummerkontrollanten 3 december 2015, 03:42

Och så undrar han varför han är singel hela tiden

av Stranger 3 december 2015, 02:38

Rocky 2 december

Publicerad 2 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3623

Det är väl inte speciellt djupt eller andligt att tro på Gud? Det ÄR vidskepelse, hur man än ser på saken. Och ateismen är ingen "tro".

av kork 6 december 2015, 13:35

Jag tror knappast att det är tomtarna och trollen som konkurrerar ut Jesus, men att vetenskapen är mer fyrkantig och simplifierad håller jag med om, det är det som gör tillvaron för en "hobby-Asperger" som mig förklarlig. För tomtar och troll är lika märkligt som Jesus i den bemärkelsen, och om nu en ko är en ko, varför inte kalla den för det?

av Mr_feelbad 4 december 2015, 00:20

Här blir det långa saker att säga- någon (R?) har tydligen lyft på locket.Orkar inte reda ut allt men klart är att kristendomen är ung och i vårt land sitter mörkerräddsla, tomtar och spöken säkrare än Jesus. Om man inte lär sig om det andliga (sånt som inte är materia) får man lite fyrkantigt liv- men kanske enklare än med fler bollar iluften :)

av ker 3 december 2015, 22:33

KJEH: Nej, det är ett argument för att inte bli socialist. :-)

Du missar för övrigt religionens funktion som moralisk vägvisare. Vår västerländska kultur, den mest öppna som världen skådat och som givit upphov till störst välstånd, har utvecklats i samklang med kristendomen. De värderingar och ideal vi hyser kommer till icke ringa del från (vår) religion. I så motto har den varit oss till nytta.

av bal 3 december 2015, 09:54

Som skeptiker är jag skeptisk till att religion skulle vara mer negativt än icke-religion bara för att jag själv tycker att religioner är organiserad 'tro på tomten'. Visst, det kanske är en smutsig lögn, men låt alla tro vad de vill så får verkligheten sortera bort det som inte fungerar så bra. Tydligen är människooffer inte så populärt längre?

Men det är klart att om jag vore lycklig och ville leva skulle jag kanske också känna mig självsäker nog att peka ut vad som vore bäst för andra.

av RGE 3 december 2015, 00:46

@bal
Vidskepelse kan vara mer eller mindre organiserad. När den är mer organiserad, etablerad, accepterad och standardiserad kallas den religion. Alla religiösa är alltså per definition vidskepliga, det är inget jag "förutsätter". Det gör mig naturligtvis dumdryg enligt religiösa. Just deras religion är naturligtvis inte vidskeplig.

Att religiösa minsann har haft ihjäl färre än socialister är inte något bra argument för att bli religiös.
Diktatorer använder religionen för att leda folk i krig. Men även andra verktyg.

Nej utbildning leder inte automatiskt bort från religion, det krävs hårt arbete för att ta sig ur det man blivit indoktrinerad med som barn. Speciellt när man indoktrinerats av de man litar på som mest.

Religionen har använts för att kontrollera och beskatta folket. Man har UTGETT sig för att kunna förklara världen, men det var en bluff.

Att vara sann mot sig själv och mot andra, samt försöka vara god räcker långt, till det behövs ingen religion.

av KJEH 2 december 2015, 22:18

KJEH: Du blandar ihop korrelation med kausalitet; en religiös måste inte vara vidskeplig och en areligiös kan mycket väl vara det. Att förutsätta att alla religiösa måste vara vidskepliga är dumdrygt.

Att människor är lättledda har inte med religion att göra; socialismen har haft ihjäl fler människor än alla religioner tillsammans. Förvisso skall medgivas att jag räknar detta till socialismens minuskonto.

Sedan giver du uttryck för en naiv utvecklingstro: att upplysning automatiskt leder bort från religion. Så är det naturligtvis inte. Religionen har historiskt fyllt två syften: dels att förklara det oförklarliga, men dels att tala om hur man skall bete sig — vad gäller det förstnämnda har vi med vetenskapens hjälp nått vissa insikter, men det vete fan hur det står till med den andra biten.

Den som är sann mot sig själv och mot andra, samt försöker vara god, har min respekt.

av bal 2 december 2015, 21:33

Det är komplicerat och jag vet inte vad det heter. K sätter fingret på ett jätteproblem. Jag avskyr religioner men har inga problem med folk som tror , annat än att jag inte vill ha dem i någon slags maktposition. Så jag tycker illa om spriding av vidskeplighet men tycker att de som är vidskepliga är rätt trevliga.

Sen är ju de religiösa (och alla andra "vi-och-dom-människor") väldigt lättledda i krig som historien visar. Här nogonstans tycker man väl att de reliösa borde ta sig en funderare innan de påverka sina barn att bli religiösa.

Får man ingen vetenskaplig utbildning (= U-land) så kan man ha svårt att bryta mönstret pga saknad insikt, men annars har man lite tankearbete att göra.

Var religiös då, men sprid det inte till dina barn, då, kanske, du till och med får min respekt.

av KJEH 2 december 2015, 14:35

Jag ska kanske börja med att skriva att jag själv inte är troende, så att ni inte missförstår mig. Men jag förstår inte varför det är så provocerande för vissa att det finns en del som är religiösa. Så provocerande att de säger sig "inte kunna respektera" de som har en annan tro/sätt att se på världen.

Jag själv har väldigt svårt att tro på gud exempelvis. Mitt sätt att se på världen överensstämmer inte med vad religioner beskriver, så det har jag svårt att acceptera. Men det innebär inte att jag ser ned på de som har en annan inställning. Tvärt om tycker jag det är väldigt vackert att se intelligenta människor som är öppet religiösa. Jag ser definitivt inte ner på dem, snarare tvärt om, jag imponeras av att de är starka nog att kunna tro på något trots allt tvivel och förakt de möter i dagens samhälle. Den inställningen Rocky visar i denna och förra strippen däremot, det ser jag ner på. Det ser jag som lite dumdrygt och självförhärligande.

av Fundersam 2 december 2015, 13:16

jag säger som bah-kuhnke: vissa tror på aik, vissa tror på ateismen, vissa tror på jesus. när folk inte respekterar dom med annan tro så brukar det gå illa.
mitt tips för världsfred och sinnesfrid: ge fan i att bry er om andras tro.

av krasse 2 december 2015, 09:32

Ska man förstå R som:'Troende förtjänar inte respekt'? Drar man ut resonemanget i sin yttersta konsekvens, måste man förhöra alla i närheten om deras tro/otro! För om du tror, behandlar jag dig respektlöst. (Annars finns chansen till respekt).

av A T Eist 2 december 2015, 08:05

"Aelskling vi maaste prata. Jag aer inte saeker paa att jag aelskar OCH respekterar dig laengre."

av Slidkrans 2 december 2015, 07:26

Ha! Du numrade inte. Då räknas inte kommentaren.

av Nummerkontrollören 2 december 2015, 06:12

Jag förstår precis. Jag har på det stora hela tyckt om Rocky ända sedan 1998, men bara respekterat honom under delar av perioden. Ända fram till ungefär 2005 upptogs en oproportionerligt stor del av seriens innehåll av snack om och referenser till numera bortglömda eller uttjänta hiphopnarrar. Rockys bisarra fascination för denna skräpmusik kulminerade i samlingen nummer III med en fyra eller fem sidor lång, groteskt mångordig och ändå totalt poänglös "intervju" med en på Söder (!!!) boende "rappare" som kallade sig "Petter" eller något ditåt. Vem kan känna "respekt" för individer med sådana intressen?

av Ördög 2 december 2015, 04:11