klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Rocky 11 januari

Publicerad 11 januari 2014

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3182

@bal vet inte vilket trick du menar, kan det vara att det är pärlor han levererar?
Eller känner du honom privat?

av KJEH 12 januari 2014, 23:09

hela regeringen är ju några torgförande hycklare- folk som inte känner igen en beskrivning har väl attitydproblem-typ Bildt

av ker 12 januari 2014, 20:40

Betnér är ju en one-trick pony — och det enda tricket är inte särskilt roligt. Dessutom är han en hycklare i och med att han inte själv lever efter de principer han (mer än gärna) torgför.

av bal 11 januari 2014, 23:14

Off-topic:
För övrigt är Betnér rolig. Finns en hel del på U-tube.
Förstår inte varför han fick kritik här förut av somliga.

av KJEH 11 januari 2014, 22:58

För övrigt anser jag att medieträning bör förbjudas.

av Kjell Kritik 11 januari 2014, 16:21

Vad vi behöver är en ny big bang, En omstart. Kanske världen blir rätt den gången.

av Kjell Kritik 11 januari 2014, 16:19

Apan är mediatränad till tusen, han har en lukrativ framtid framför sig i PR-världen.

av brölkorv 11 januari 2014, 16:05

Snarare en kommentar till krishantering än privatisering och marknadstänkande.

Potentiellt farlig länk

av db 11 januari 2014, 15:29

Tror att Berglins i någon strip skrev att "vissa rutiner måste ha varit sensationella innan de sågs över" som kommentar till någon ohyggligt fall av vanvård. Sånt som brukar få de ansvariga att säga "ja det är olyckligt" samt då givetvis också "vi kommer att se över våra rutiner. Olyckligt! Vilket j-a ord!

av systeryster 11 januari 2014, 15:01

Håller med Bill, Bull och systeryster.
KJEH, jag tror att de rutiner som främst behöver ses över är rutinerna för att se över rutinerna. För de verkar aldrig ses över.

av Rille 11 januari 2014, 14:47

Tackar gör man, sa Bull.

av Bill 11 januari 2014, 14:13

Ja, ännu en superstrip, man tackar, sa Bill.

av Bull 11 januari 2014, 12:09

ja ännu en super strip, man tackar

av systeryster 11 januari 2014, 11:47

"vi ska se över våra rutiner" är det man får höra efter varje major f-ck-up i samhället.

av KJEH 11 januari 2014, 09:41

Schysst kritik av privatiserings- och marknadiseringssamhället.

av R 11 januari 2014, 08:46

Eufemismer är oantastliga när de blir tillräckligt långrandiga. Rå-brutala uttryck som "vi har unnat oss en för stor kostym" när firman måste sparka folk, uttrycks bättre med "Nu får alla chansen att göra det ni alltid drömt om. 6 - 12 månadslöner om du gör slag i saken"!

av S N Ömos 11 januari 2014, 08:42

Sol Sken

av Ord Konst 11 januari 2014, 07:46

"Alla dåliga ursäkter för åsikter jag har men inte vill stå för...

av ...är privata." 11 januari 2014, 07:35

Rocky 10 januari

Publicerad 10 januari 2014

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3181

Annars brukar man tala om " the woman in the attic"- vind har garanterat alla.

av ker 12 januari 2014, 20:35

After all theze years, I´ve been livng next door to Alice? Who ze fuck is Alice?

av slutsomnarr 10 januari 2014, 23:22

rockys ansiktsuttryck och hur det förändras i de två sista rutorna. prislöst, som man säger.

av pierre 10 januari 2014, 23:10

Jag tycker Igge är rolig... trots att han är en apa. :P

av Mr_feelbad 10 januari 2014, 20:00

NÅGON har sett för mycket BDSM på nätet

av luttrad 10 januari 2014, 08:40

Larma myndigheterna!

av KJEH 10 januari 2014, 05:58

Fritzligt värre!

av Farbror Josef 10 januari 2014, 05:13

Rocky 8 januari

Publicerad 8 januari 2014

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3179

NEJ DET HADE VI SÅKLART INTE SLUTA NU!

av Christer Sjögren 8 januari 2014, 22:57

Att vikingarna hade hjälm med horn ska vara en myt, men huruvida de hade horn utan hjälm vet jag inte om det forskats i...?

av Rille 8 januari 2014, 18:48

Potentiellt farlig länk

av VIKINGMAKT! 8 januari 2014, 16:00

Fast Wagner dog väl innan Vikingarna slog igenom? Eller vänta nu, var det Wagner som hade hjälm med horn?

av Mr_feelbad 8 januari 2014, 15:54

hjälmarna med horn lär ska vara påhittade av Wagner; kan man kanske leva utan?

av besserwisser 8 januari 2014, 15:36

Fast hjälmarna och hornen är bara en envis myt. Vi hade vldigt sällan huvudbonader utom när det var kallt.

av Christer Sjögren 8 januari 2014, 14:27

Dyra korgar - försiktigt Igge kostr 700 minst på Rosendal

av Ker 8 januari 2014, 13:30

Fingersvamp ar kanske den vackraste svampen.

av Herr Rosa 8 januari 2014, 13:28

lättare att tänka som en ängschampinjon eller fingersvamp

av myskolog 8 januari 2014, 08:03

klockrent

av KJEH 8 januari 2014, 03:50

Rocky 5 januari

Publicerad 5 januari 2014

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 537

@bal
Dito!

av Observatören 8 januari 2014, 10:08

Synd bara att du, Observatören, för att kunna meddela oss detta var tvungen att med din ännu meningslösare kommentar visa på ditt ännu större behov av ett liv.

av bal 8 januari 2014, 09:44

Intressant att Herr Ks lilla söndags-stripp i färg på fem små rutor kunde orsaka detta stora flöde av missriktade kommentarer.

Undrar om något verkligen viktigt, som har hänt på riktigt, skulle ha
gett upphov till samma ordflöde?

Borde inte några av er skaffa er ett liv?

av Observatören 7 januari 2014, 14:15

Rasistkorken ser alla svarta som apor, snacka om att ha fördomar...

av sonar 7 januari 2014, 12:44

Korkskalle

av flämt 7 januari 2014, 11:19

Snyggt kork att du svarade "men det var mig du sa åt också" så att inte vitkor inbillar sig att du hade fel när du stämplade honom som feg.
Om du uppfostrar honom liiite till så blir det nog ordning på honom till slut!

av kork-asons pappa 6 januari 2014, 16:28

Vitkor, tack för det, men det var mig du sa åt också. Det vore fint om du någon gång kunde träda in till ens försvar och säga åt dem som hugger som värst att bära sig åt som folk. Gärna med namn.

Sona, du har rätt, hennes jämförelse haltar lite. N-ordet är klart mycket värre än ordet fet, även om n-ordet får början bara betydde svart. Det gör det inte längre, psykologiskt. Det är därför nazister och andra rasister älskar att använda det, för det antyder att det skulle vara någon radikal skillnad mellan vita och svarta.

av kork 6 januari 2014, 15:43

Måste bara lägga till en sak till debatten. Kork citerar någon som säger:

"– Folk frågar mig: Varför hatar du ordet neger? Men det är som om en kraftig person ber dig snällt att inte kalla honom fet."

Men det innebär ju inte att ordet 'fet' inte får användas generellt och att om man använder det så säger folk "snälla sluta använda F-ordet". Så jämförelsen haltar lite kan jag tycka.

av sona 6 januari 2014, 15:21

kork, att jag bara nämnde dig var för att jag just ville påpeka att det var bra att du debatterade emot. de andra ville jag inte bevärdiga med en kommentar. beklagar om det blev otydligt!

av vitkor 6 januari 2014, 14:34

Tack, Virus.

av kork 6 januari 2014, 13:22

Vilken primadonna!

Men Korken, om till och med en okänslig knöl som jag förstod att du misstänkliggjorde Kellerman, så bör en PK-nissa som du själv också ha varit medveten om det. Och om det är någonting som är *fegt*, nu när du tager upp denna karaktärsegenskap, så är det att med ett troskyldigt: "men jag sade ju bara att *om* det vore så..." backa från en sådan beskyllning.

av bal 6 januari 2014, 10:49

Ere slut nu?

av Yrvaken 6 januari 2014, 10:37

De flesta skilsmässor sker i januari - man kan här ana varför.

av Ker 6 januari 2014, 10:22

En bättre sammanfattning är att kork kommer med de enda vettiga och innehållsfyllda inläggen, medan övriga endast hävdar sin rätt att befästa rasstereotyper eller använda skällsord. Konstigt är dock att kork är den enda som attackeras när tålamodet nån enstaka gång tryter och hen med rätta kallar nån för dum. Ingen reagerar när kork kallas för än det ena, än det andra.

av Virus 6 januari 2014, 10:20

lol @ "nu undrar jag, vitkor, varför det är mig du ger dig på... Det är lite fegt. Och inte så lite heller."
Alla som inte är överspända PK-jihadister förstod att vitkor inte gav sig på kork-ason.
För er som inte orkar läsa alla kork-asons tirader kommer här en sammanfattning:
"Svart som natten" är en dryg, självrättfärdig jävel.
Kellerman borde inte rita någon brunhyad som apa eftersom det är att framställa en rasistisk stereotyp.
"Vit som snö" är dum som ett spån.
SD är rasistiskt.
bal borde tagga ner och verkar fortfarande inte fatta.
vitkor är feg.

Visst är det mysigt när någon sansad person talar..?

av kork-asons pappa 6 januari 2014, 03:49

Potentiellt farlig länk

av KJEH 6 januari 2014, 02:42

Potentiellt farlig länk

av KJEH 6 januari 2014, 02:19

Kan man inte bara få en lista över vilka som får använda vilka ord och vilka människor som får avbildas som vilka djur så är det klart sen.

Ska lata konsumenter av konst bestämma vad konstären får skapa?

av KJEH 6 januari 2014, 02:09

Men nu undrar jag, vitkor, varför det är mig du ger dig på och nämner vid namn, och ingen av de här grabbarna vars inlägg var något mindre balanserade och som drog ut på det hela. Det är lite fegt. Och inte så lite heller.

Och nu är jag klar.

av kork 6 januari 2014, 00:16

OK, vitkor. I made my point.

av kork 5 januari 2014, 23:59

men nu får ni ge er. det är fritt att kommentera här, men man behöver ju inte vara en idiot för det? kork: fint att du tar debatten, men ge inte flashbackrassarna så mkt uppmärksamhet. kommentarsfältsidioter finns det gott om på annat håll, vore skönt att slippa här.

och kan ni sluta använda n-ordet NU? tack

av vitkor 5 januari 2014, 23:54

Det där var ett rätt avslöjande inlägg, bal.

För det första - jag undrade, inte utgick ifrån, om Igge kunde vara mörkhyad. Och om så är, tyckte jag inte det var någon bra idé att framställa honom som en rasistisk stereotyp. Det var allt. Och folk här gick i taket. Jag har aldrig sett en sådan ömtålig samling. Allt annat jag skrev var enbart svar på ilskna reaktioner.

Och så Carlsson - hudfärg är, som du själv säger, bara färg, och man ska inte indela folk i svarta och vita, eller hur. Så vad spelar det då för roll vilken färg en sådespelare råkar ha, om han passar för rollen psykologiskt. Men nu kallar du honom plötsligt blåman, som för att riktig understryka hur vansinnigt annorlunda han är.

Det fanns få svarta i Sverige på Strindbergs tid. So what. Pjäsen handlar inte om hudfärg. För övrigt har teatern en begränsad ensemble, man tar dem man tycker passar till olika roller. Ska en svart skådis behöva sitta och vänta tills händelsevis någon amerikansk pjäs med en svart roll sätts upp. Knappast.

av kork 5 januari 2014, 23:17

Vänta nu här, Korken. Ingen av oss vet väl vem Igge är. På grundval av i) att han tecknas som apa och ii) att han skriker rasist åt en taxi, så drager du slutsatsen att han måste vara neger i verkliga livet, och ägnar prompt tio inlägg här till utläggningar om hur fruktansvärt detta är. Men det är ju bara ditt eget fördomsfulla teoribygge.

Med tanke på att Hemsöborna utspelar sig i en tid då få någonsin sett en blåman ens på bild så kan jag visst förstå kritik mot att göra en svart Carlsson. Och den som bestämmer sig för att göra en svart Carlsson utnyttjar ju det starka symbolvärdet i detta, och rider således medvetet på dessa stereotyper. Men det är ju tidens tecken, i samma genre som att låta klassiska operor utspelas i graffitibemängd gängmiljö, byta kön på paradroller och dylika avarter.

av bal 5 januari 2014, 23:02

.... och alla de svarta killar som inte kommer förbi vakterna in på krogen - utom när de har vita kompisar med sig. Med mera.

av kork 5 januari 2014, 22:57

Han måste vara ganska snygg den där Igge- tycker han verkar intressant också. Inte skulle jag vilja bli ritad som elefant eller struts- men kanske borde han pröva lite nya sorter? Men det är klart det är hårt jobb att bara rita det vanliga. Köpte en skiss- fint att se hur han jobbar- billig var det också!

av Ker 5 januari 2014, 22:48

Tagga ner, bal. Det finns många sorters rasism här, och fördomar mot blondiner och rödhåriga och folk från Mellanöstern också, men just nu här idag gällde det ju apor som rasistiska stereotyper.

Du har väl hört hur fortbollshuliganerna låter? Sedan kan du ju gå in på nazisidornaoch se vad de skriver om den s k rasens renhet, och kolla dem på Flashback som ondgör sig över att en svart skådis ska få spela Vanheden i nästa Jönssonligan, eller kolla hoten mot Dalateatern därför att en svart skådis spelade Carlsson i Hemsöborna. Och, som sagt, det finns ju svarta att prata med.

Om du forfarande inte fattar är det inget man kan göra åt det.

av kork 5 januari 2014, 22:45

Hör du Korken: rasismen i Sverige är inte vita som hatar svarta. Det är här du visar dina fördomar och dina USA-importerade stereotyper.

av bal 5 januari 2014, 22:28

"Nu måste jag visa på hur lätt jag tar det hela, ja se nästan nonchalant. Kom dock ihåg, bemöt inte argument och försök istället att trivialisera, jaja, det här måste fungera!"

av krok 5 januari 2014, 22:21

Haha - lycka till med din analytiska apparat opch alla andra apparater, krok!

av kork 5 januari 2014, 22:10

"Åh nej, nu skärskådade någon mitt bristfälliga modus operandi, så tarvligt. Det jag bör göra är kalla det ett angrepp, inte tillkännage mina brister och bättra min analytiska apparat".

av krok 5 januari 2014, 21:39

Kom igen, Kellerman och riktiga Igge, berätta hur det gick till.

av kork 5 januari 2014, 21:33

Det här är inte USA när det gäller rasism, tack och lov, men det betyder inte att det inte finns. Vi har nazister och vi har rasistiska SD och s k vardagsrasister.

Jag har talat om högst konkreta ting, krok, så den där sista kommentaren är bara fånig. Att angripa mig ändrar ingenting.

av kork 5 januari 2014, 21:32

"Hmmm, om jag upprepar vad som sagts utan att bemöta det och kanske rentav slänger in en insinuation o sexuell oerfarenhet (nevermind mitt staplande av argumentationsfel såsom non sequitur och ad hominem et al) så måste jag ha rättfärdigat min internetpersona. Ja. Dessutom bra att jag underströk att det inte var jag som länkade, fastän det framgick med all önskvärd tydlighet".

av krok 5 januari 2014, 21:20

Men jösses, oskulden på den här tråden är nästan rörande. Ett importerat problem?

av kork 5 januari 2014, 21:06

Det var alltså inte jag som lade ut någon av länkarna.

av kork 5 januari 2014, 21:04

@bal

Rätt och riktigt att det är ett importerat problem och att de flesta som drabbas knappast är negrer. Rätt även gällande Louis CK, tror dock var poängen att det blir ett problem när vi gör det till ett problem (precis som du och många andra har insett).

av Korv Snobbanoff 5 januari 2014, 21:03

Sätt dig ner med ett gäng svarta svenskar i lugn miljö och prata en kväll, så kanske du får veta ett och annat, bal. Men inte på krogen, där är det många som inte vågar yttra sig. Samma på många fester.

Jag vill inte heller dela upp världen i vita och svarta. Det är bara pigment, för höge farao, eller lack thereof, så något av det dummaste som folk har hittat på är att dela upp människor efter hudfärg. Men eftersom rasism finns, otroligt nog, måste man prata om det.

av kork 5 januari 2014, 21:02

Och USA-glorifieringen understryks med en Louis C.K.-länk... så SWPL att jag inte vet vart jag skall vända mig.

av bal 5 januari 2014, 20:59

Var inte så jävla amerikaniserad, kork. Inte bara att neger som skällsord är en USA-import, att dela upp världens människor i "vita" och "svarta" är det också. I själva verket är de flesta i Sverige som drabbas av rasism inte svarta, men kanske inte heller blonda. Många utlänningar/invandrare är inte mörkare än många svenskar. Försök behärska dina fördomar och din benägenheten att se världen i stereotyper.

av bal 5 januari 2014, 20:55

Sitter och roar mig med att fundera på hur serieapan kom till. Har förstås inte en aning, men det skulle inte förvåna mig om förslaget kom från riktiga Igge som kanske heter Nathan.

-Hur vill du bli ritad i serien, Igge?

-Rita mig som en apa.

-Va? Det kan jag väl inte göra?

-Jo, för fan, rita mig som en apa rakt av, så får alla jävla PK-borgare krupp.

---
Hehe. Ber om ursäkt om det var fel, men det skulle som sagt inte förvåna mig. Even so, håller jag fortfarande inte med.

av kork 5 januari 2014, 20:51

Eller, visst, sure, fine, en till "potentiellt farlig länk" om ni ska trilskas så:

Potentiellt farlig länk

av krok 5 januari 2014, 20:41

Den där har vi sett förr, Favorit i repris. Tror vi tolkar den lite olika...

av kork 5 januari 2014, 20:37

Tänk om brölkorvs grannes mamma hade vetat vad flicka och slöfock egentligen betydde en gång?

Så du tycker jag ska ägna mig åt mer buddistiskt lugn, Ooga Booga? Get your point, men varje gång jag ser något fånigt eller fördomsfullt eller illasinnat på nätet, tycker jag det är rätt mysigt om i alla fall någon sansad person protesterar.

av kork 5 januari 2014, 20:34

Potentiellt farlig länk

...och därmed får pseudodebatten anses vara avslutad. PEACE OUT MAH NIGGAS!

av Favorit i repris 5 januari 2014, 20:29

@brölkorv

Din grannes mor måste varit någonting på spåren. Istället för att avproblematisera ord bör vi förbjuda alla uttryck som någon stackare (för det är vad allt bottnar i, det är "synd" om någon) ska ta illa upp.

Mina förslag på godkända ord:

att

@kork

sluta jaga upp dig över internet. Gå ut i friska, förlåt, "alternativt tempererade" "luften" och skåda verkligheten som den är. :D

av Ooga-booga Bengtsson (svart och svensk) 5 januari 2014, 20:21

klart att man inte ska kalla folk för saker man vet eller kan gissa sig till att de inte vill bli kallade för. Om man inte menar att vara taskig alltså.

det moraliska eller omoraliska i att avbilda en brunhyad människa som apa i en serie befolkad av andra teriantroper är däremot mindre glasklara.

Gissningsvis tycker inte igge att rocky är särskilt taskig i sammanhanget eftersom de fortfarande är polare.

för övrigt hade jag en granne vars mor införde totalförbud på ordet "taskig" med motiveringen "vet du vad det betyder"?

av brölkorv 5 januari 2014, 20:04

Dansk svart juriststudent, Mary Consolata Namagambe -

Hon träffar ofta människor som tycker det ingår i deras yttrandefrihet att använda ordet ”neger”, och att den som reagerar inte förstår dansk humor.

– Om du tillhör en minoritet så vill andra ofta definiera den. ’De’ har sådana kläder, ’de’ beter sig på det sättet. Men de känner inte mig, jag vill definiera mig själv, säger Mary Consolata Namagambe.

– Folk frågar mig: Varför hatar du ordet neger? Men det är som om en kraftig person ber dig snällt att inte kalla honom fet. Enligt ordboken är det en korrekt beskrivning. Men om det ordet nu sårar, kan man inte respektera det? Det handlar om medkänsla.

Humorargumentet dyker ofta upp i diskussioner om hur allvarligt det är att säga ”negerboll”. Mary Consolata Namagambe berättar om en god vän, vars familj alltid använt uttrycket.

– Han säger: Jag förstår inte varför du blir sur. Det har ju tappat sin betydelse.

– Då måste jag säga: Du har inte blivit kallad för ’negerfitta’ eller ’din neger’. När ordet används emot dig är det inte längre neutralt.

av kork 5 januari 2014, 19:34

Ja, ursäkta, Vit som snö, men vet du egentligen någonting om det här? Jag föreslår att du googlar lite. Det pågår en debatt om just benämningar och bemötanden. Ibland kan man behöva komma upp lite ovanför moder Jord för att se litelängre än till de närmaste grässtråna.

av kork 5 januari 2014, 19:25

Vit som snö och dum som ett spån.

av kork 5 januari 2014, 19:04

jävligt kul stripp för övrigt. mkt fyllesnack. igge köper cigg och vinkar taxi. blir ingen lunch imorn. han borde haft skor med både gummitår och dubbar. då hade han inte fått gå på hornsgatan och sluppit dess lockelser.

av vitkor 5 januari 2014, 19:01

Dina premisser är falska.

Vart har du underlaget för att samtliga av världens cirka 7 miljarder ogillar att bli kallad neger, däri inräknat alla negrer som kallar andra negrer för negrer.

Du har missat resonemanget, ingen har sagt att det måste bottnar i dina antaganden. Kliv nu ner från din höga häst och ta till dig kritiken om din bristfälliga argumentation. På ett personligt plan lär du så sakteligen må bättre av det. :)

av Vit som snö 5 januari 2014, 19:01

Var hyggliga och ge fan i att använda n-ordet.

av vitkor 5 januari 2014, 18:57

Ingen gillar att bli kallad neger, alltså säger man inte neger om man inte är en dryg, självrättfärdig jävel. Det har inget med skamkänslor att göra. Och det har aldrig varit oproblematiskt.

Om riktiga Igge och Kellerman tycker det är en kul grej att framställa en brunhyad person som en rasistisk stereotyp, håller jag helt enkelt inte med dem.

av kork 5 januari 2014, 18:47

"Oavsett vad Igge själv tycker", eh nej. Det är om något despotiskt! Igge tillika Rocky har givetvis tolkningsföreträde.

"Att någon taxi inte stannar, kan bero på att R i bakgrunden sprattlar obehärskat med benen." Visst är det så, men kork är manad att "problematisera" tillvarons aspekter (undantaget varför man problematiserar).

"Om taxiförare eventuellt är rasister så är dom då invandrade rasister i nästan samtliga fall." Spot-on, det vet alla som någon gång tagit en bulle i STHLM...

3.Var hygglig och ge fan i att använda n-ordet.

Nej, neger kan man både skriva och säga, vi skall i allra högsta grad inte importera USA:s nedärvda skam genom att de tog negrer som slavar. Det var helt oproblematiskt att säga neger till en neger, utan pejorativ association, innan vi köpte det amerikanska konceptet av epitetet. Kulturimperialism skapade problem som för oss inte fanns.

4. Varför tycks ni utgå från att jag är vit?

Varför tycks du utgå från att man måste utgå från att vara vit för att behöva se över sina fördomar? Tror du endast att vita är förmögna till hat och fördomar, tror du inte att exempelvis araber, mongoler, uigurer, negrer, mm kan hata, och då även sig själva? Varför skulle de vara oförmögna till det? Eller är det då alltid "någon annans" fel?

av Svart som natten 5 januari 2014, 18:33

Han kanske ritar Igge som apa i syfte att driva med sina egna eller samhällets fördomar, vad vet vi? Eller för att skapa debatt, såsom här har uppstått? Eller så kanske det är ett utstuderat sätt att driva med perspektivlösa människor som saknar riktiga saker att förarga sig över i livet och därför ondgör sig över serietecknares artistiska val.

Omöjligt för oss att veta, skulle jag vilja påstå.

av brölkorv 5 januari 2014, 18:33

Jag minns inte den, men där kommer väl kannibalteckningen från Rockys egna skräckklichéer? Det är ju en annan sak att driva med sig själv och den blandning av riktig oro och gamla schabloner man fått med sig från sin ungdoms skämtteckningar.

av kork 5 januari 2014, 18:17

@ kork, har du läst tidiga Rocky när han hälsar på en kompis i Harlem och blir skiträdd för snubbarna som hänger i porten?

De tecknas som gorillor om jag minns rätt, och i sista rutan står de i bastkjol och kokar rocky i en gryta medan hans polare frågar via porttelefonen om rocky köpt med sig nåt från taxfree-shoppen.

av brölkorv 5 januari 2014, 17:22

1. Mycket möjligt att det är Rockys parkourande som skrämmer chaffisen. Anledningen att jag undrar över Igges hudfärg är hans reaktion - chaffisen är säkert rasist eftersom han inte stannar, tror han. Eftersom vi vet att Kellerman inte är svart, återstår bara Igge.

2. Det handlar inte om hur högtstående olika djur är i förhållande till varann, utan om rasistiska stereotyper.

3.Var hygglig och ge fan i att använda n-ordet.

4. Varför tycks ni utgå från att jag är vit?

av kork 5 januari 2014, 15:43

@zoolog lite zoo-ologiskt av dig där tycker jag.

apor är högre stående i fråga både om att de är högre när de står upp, och i fråga om intelligens. Det är ju trots allt det vi betraktar som utveckling, och med god anledning eftersom denna egenskap tagit oss från status som pålägg på sabeltigrarnas mackor till att jorden är vår sandlåda.

Om någon stampar på en groda framför dig är han som högst ett riktigt arsle. Om någon dödar en apa mitt på ljusan dag är han antagligen brottsling och definitivt psykopat.

av brölkorv 5 januari 2014, 15:23

Cirkelresonemanget tycks gå: om Igge tecknas som apa, så är han säkert neger, och är han det och tecknas som apa så är det stereotypt, rasistiskt och förnedrande. Men även om Igge är utlänning, och även om han kommer från Colombia så innebär det inte med nödvändighet att han är neger. Och är han inte det så är det Korken som borde undersöka sina fördomar och stereotyper litet närmare.

Jag tycker nog inte att det är ett dugg mindre smickrande att tecknas som apa än som råtta, för den delen.

av bal 5 januari 2014, 15:02

@sona
Just de ja.

Man kan också lägga märke till att snygga tjejer får bli till snygga kattor, hjortar och rådjur medan alla de andra får bli t.ex. råttor eller "dogs".

av Ledigheten 5 januari 2014, 14:12

Ehum...

Att någon taxi inte stannar, kan bero på att R i bakgrunden sprattlar obehärskat med benen.

Det som taxiförare skyr som pesten är aspackade eller höga kunder och/eller folk som röker i bilen.

Om taxiförare eventuellt är rasister så är dom då invandrade rasister i nästan samtliga fall.

Jag åker taxi ganska ofta och har då sällan någon svensk som kör taxin. Det händer nog bara en gång på ca. femtio resor.

av Ledigheten 5 januari 2014, 14:06

För att inte tala om den grova sexismen i att killar alltid får vara hundar och apor och tjejer istället katter och kaniner.

Fåglar verkar båda kön kunna illustreras som dock. Kanske borde Rockys figurer bestå av enbart fåglar? Olika i sin likhet.

av sona 5 januari 2014, 13:59

Men kanske lite sent att göra något åt, och jag är ingen anhängare av att börja gömma undan gamla Barna Hedenhös, Tintin och Hjortfot.

av kork 5 januari 2014, 13:26

Det är en välkänd stereotyp sedan slaveriets dagar. Det fanns, och finns, massor av teorier om den s k svarta rasens stora underlägsenhet, de ansågs vara mera släkt med apor än människor, osv. Så sent som förra året framfördes dennas idé av en amerikansk idiotpolitiker. Så om det ska föreställa humor with a twist att rita Igge som apa håller jag kort och gott inte med. Oavsett vad Igge själv tycker.

av kork 5 januari 2014, 13:16

Var det inte någon skånsk polis som bak i piketbussen kallade en yngling för "ape"-någonting? Och tydligen var det rasistiskt? Och därför måste ju någon som kallar någon annan för apa vara rasist. Även om det sker med bild istället för språk. Helt logiskt.

Hosta upp c5-kuvert tyckte jag var en underhållande överdrift. Fast den var roligare första gången.

av RGE 5 januari 2014, 12:50

Att kalla svarta apor är en förnedrande stereotyp, se fotbollsmatcher och gamla unkna rasfördomar i största allmänhet. Inte vet jag varför Igge gått med på att framställas som apa, kanske i ett försök att återerövra apan som symbol, men personligen tycker jag hur som helst inte att det är det minsta kul.

Rasister kommer inte att ändra åsikt precis, de säger bara att se där, t o m Kellerman vet att hans kompis är lägre stående. Rasister är nämligen mindre begåvade och besväras inte av sådant som logik och vetenskapliga fakta. Fråga era svarta polare vad de tycker. Jag tror det mest positiva blir en axelryckning - orkar inte bråka om saken.

av kork 5 januari 2014, 12:47

Igge är från Colombia, det vet väl alla som följt Rocky since day one

av Magnus 5 januari 2014, 09:57

@kork: Associerar du svarta människor med apor?

av Slidkrans 5 januari 2014, 09:12

'högre stående' - i vilket avseende? homo sapiens är slutet på primatgrenen, alltså snart lika finito som dinosaurierna! grodorna däremot har hängt med sedan lungfiskar började leva HELT på land (utom ynglen), alltså är de hundratals miljoner år 'högre' utvecklade än däggdjur.

av zoolog 5 januari 2014, 08:27

hade samma tanke. Mycket kan sägas om apor, men klart är att de är högre stående djur än hundar, råttor, fåglar, grodor, osv..

av brölkorv 5 januari 2014, 07:47

a) "Jävla rasister" kan tolkas i vilken riktning som helst. Det kan rent hypotetiskt också vara ironiskt.
b) Om verklighetens Igge är svart och Kellerman tecknar honom som en apa torde de haft åtskilliga tillfällen att diskutera just det. Bägge har kanske humor?
c) Vi har haft den här diskussionen förr.

av systeryster 5 januari 2014, 07:09

Jävla rasister?

Betyder det att Igge är svart och att Kellerman helt finkänsligt har valt att rita honom som apa?

av kork 5 januari 2014, 04:09

Rocky 4 januari

Publicerad 4 januari 2014

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3069

Otrolig insikt! Oscar Wilde in person

av Ker 5 januari 2014, 22:23

Tvångstankar eller röksug?

av grund psykolog 4 januari 2014, 21:07

Molly Nilsson - musiker med platinablond pagefrisyr och sådana där bumlingskor.

av kork 4 januari 2014, 12:59

Psykologiskt studie.

av kork 4 januari 2014, 12:56

Molly Nilsson??

av db 4 januari 2014, 11:47

konsten att motivera sig själv till handling är allt

av KJEH 4 januari 2014, 03:14

Rocky 2 januari

Publicerad 2 januari 2014

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3067

Oj - majonnäs med cannabis att doppa frönskum i.

av kork 2 januari 2014, 22:40

Det tog ett tag för apan att bli mätt och rapa.
Har aldrig skrattat så skönt efter denna strippen.

av slagen 2 januari 2014, 16:08

*SkreeFräff! SkreeFräff!*

A Kinski assassin blew a hole in my chest. Now I walk up out with the dream bullet vest...

av Who sunk my battleship? 2 januari 2014, 13:18

instämmer med Rille. normalt är rocky en "heh heh, det där var klurigt/lustigt/observant" -serie. idag var det en skratta-rakt-ut-så-du-får-spott-på-tangentbordet-serie.

av brölkorv 2 januari 2014, 12:41

Kannabis með frönskum
Potentiellt farlig länk

av Herr Rosa 2 januari 2014, 10:18

Denna strip är fruktansvärt bra!

av Rille 2 januari 2014, 09:06

påminner om 10 000$-frågan "vad heter 'luftfuktare' på tjuktjiska"?

av språkokunnig 2 januari 2014, 08:27

pomfa är en uråldrig bergart som bildas vid vulkanutbrott. isländskan har sex ord som beskriver olika sorters pomfa: frönskum, kínverji, sænska, bandarískur, och köttur.

av pierre 2 januari 2014, 06:07

frönskum är adjektivet fransk böjt i dativ pluralis med u-omljud (a blir till ö) och det hela - inte tusan hade Igge kunnat lista ut det; skree fräff är jag lite mera osäker på

av besserwisser 2 januari 2014, 05:52

Pomfa. Är det pommes frites.

av kork 2 januari 2014, 03:01

Rocky 31 december

Publicerad 31 december 2013

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Bild från annan publicering av denna stripp:

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3066

@bal jag tror du misstar en hgh-mage för en ölmage på Putz :)

av brölkorv 2 januari 2014, 20:32

Alltså, Texas Longhorn ligger väl på Skånegatan. Finns väl inte två så närliggande i SoFo!?

av db 2 januari 2014, 19:54

Inget problem. Jag bara ger filmtips.

av kork 2 januari 2014, 16:58

@kork
Han Ford är väl ingen anabolmissbrukare, eller?

En hel del Amish blir väl rätt stora av att bygga sina lador, men är kanske inte så aggressiva, eller hur?

Blir dom fulla så hittat väl hästen hem själv kanske?

Vad är problemet här?

av Ledigheten 2 januari 2014, 15:22

Filmen heter Witness. Riktigt bra. Någon Amishfrilla lägger han sig inte till med.

av kork 2 januari 2014, 02:43

Stekaren Ford i Amish frilla? Det låter helt klart som jag missat en stor komedi.

av Boris 2 januari 2014, 00:14

Hur då, suck? Några filmer du saknar, som Fäbodjäntan?

Mer!

Två Harrison Ford-filmer, The Fugitive och den där i Amishmiljö. Flygplansfilmen är väl OK också.

En Linda Hamilton, Terminator 2.

Håll utkik efter t ex Simon Pegg, Frances McDormand, Michael Douglas, Helen Mirren. Glöm Tom Cruise.

av kork 1 januari 2014, 17:42

@ kork, suck

av Per Kele 1 januari 2014, 16:32

På tal om film - tips för 2014:

Se alla Hitchcockfilmer
Se alla Katharine Hepburnfilmer.
Se alla Peter Sellersfilmer.
Se alla Cary Grantfilmer.
Se flera Billy Wilderfilmer.

av kork 1 januari 2014, 16:07

Helt osökt:

"Jag har tränat shootfighting i nitton år! Jag har väntat ett helt liv på en sån här situation. Nu är det upp till dig!"

Bästa repliken av bästa karaktären i en sjukt underskattad film.

Nu har jag förbrukat alla mina superlativ för 2014. GNÅ på er!

av Boris 1 januari 2014, 15:59

Gott nytt år, alla!

brölkorv: de är väl småfeta båda två?

av bal 1 januari 2014, 13:57

Håller med Kellermannen!

av ker 1 januari 2014, 13:19

Märkligt att man så gärna vill bruka våld mot sina medmänniskor. Vore det inte trevligare om de satte sig ner i lugn och ro med varsin kopp te och utbytte tankar, idéer och erfarenheter i stället för sparkar och slag?

av Tuben 1 januari 2014, 13:17

Gott nytt år på er alla!

här har ni en video som visar hur det går när världens starkaste steroidpumpare har bestämt sig för att bli fighter, och möter en halvfet, avdankad före detta tungviktsmästare i riktig fighting:

Potentiellt farlig länk

spoler: hela hans kropp byter färg som en bläckfisk och blir lila

av brölkorv 1 januari 2014, 12:44

Jag knockade en sån kille en gång mest beroende på att jag vinglade snett och han sprang rakt in i en pelare bakom mig men jag var kung i baren 2 minuter efteråt sen vart jag utslängd.

av KJEH 1 januari 2014, 03:06

denna är min absoluta favorit, skrattar alltid högt och länge när den sänds, 10 av 10 i betyg

av Per Kele 31 december 2013, 23:25

Gott Nytt År på er! Må ni få ett riktigt kul och innehållsrikt 2014.

av kork 31 december 2013, 18:41

Gott Nytt År alla !

av Ker 31 december 2013, 17:59

GOTT NYTT ÅR !!

Potentiellt farlig länk

av KJEH 31 december 2013, 15:30

Det brukar mest vara små killar som blir aggressiva och ska slåss när dom är fulla.

Stora killar som inte äter anabola brukar vara väldigt lugna.

Men dom som har blivit så där stora på konstgjort sätt är ett stort problem.
Ett stort intag av anabola brukar normalfallet vara omvänt proportionellt mot uppmätt IQ.
Dom utgör därför ett stort arbetsmiljöproblem på krogen.

av Ledigheten 31 december 2013, 14:02

Nej, nej, nej. Man sitter på fashionabla Restaurang Tarmen och äter veggoburgartallrik med stekt ägg.

av Östgöten 31 december 2013, 12:10

Belgian blue, haha.

av kork 31 december 2013, 10:50

kommentarerna tyder på avund

av stark 31 december 2013, 07:36

Men vad gör ni uppe så här dags, grabbar? Själv sitter jag och jobbar.

av kork 31 december 2013, 04:54

Sådana där killar har ingen balans, alldeles för hög tyngdpunkt. Vore han ett hus skulle han inte klara en storm.

av kork 31 december 2013, 04:53

@kork: Måste du prata om kukar i vartenda läge i livet?

av Slidkrans 31 december 2013, 04:43

Byggarens huvud är fantastiskt ritat! 5/5 bara där. Det ser ut som att de sitter på Texas Longhorn på åsögatan. Vem krökar där?

av kman 31 december 2013, 04:21

Jag tycker det är djupt kränkande för alla män att rita en sån här buffel, det finns ju inga sådana.

av kork 31 december 2013, 02:45
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 17 december

Publicerad 17 december 2013

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3168

@kork
"Money doesn't talk it swears"

av B. Dylan 24 december 2013, 12:01

Jag känner en kinesiska som brukar prata en massa om traditionell kinesisk medicin. Jag skickade en länk till denna strip och hon svarade följande:

Jo, jag har läst Rocky 17 Dec, det var roligt med deras samtal, men vi mald inte snölejonpung, trotts allt vi användade tigerpung förut slutar vi alls nuförtiden, och vi gjorde ingen nånsin med pandatandkött! och örnarnäbb heller, vi gör använda centipede och orm till medicin, men nuförtiden blir det mindre och mindre att man använder djur tillverka medicin, t.ex björngall, det företaget som använder björngall får straff och stäng.

av Anders 22 december 2013, 15:21

Grejen är att Larssons arvingar inte behöver mer pengar, det var förlaget som övertygade dem om det här. De icke litteraturkunniga arvingarna är omgivna av en styck litteraturagent och en styck förlagschef som vet vad de vill.

av kork 18 december 2013, 00:40

Finns det pengar att tjäna så...
In the style of Stig Larsson, Hultsfred Stockholm osv.
Det mesta går att avtala och köpa.

av KJEH 18 december 2013, 00:12

Håller inte med dig, db. Jag tycker det är för jävligt.

F ö utesluter inte den ena författaren den andra.

av kork 17 december 2013, 23:24

Kork: det är ju skitböcker så det spelar väl ingen roll. Läs Joyce istället.

av db 17 december 2013, 21:51

Får man verkligen säga kines? Blir man inte utkastad ur kommunfullmäktige då?

av Boris 17 december 2013, 19:59

Någon här mer än jag som tycker det är skit att förlaget N. tänker ge ut en fortsättning på S. Larssons böcker - utan S.Larsson.

av kork 17 december 2013, 18:24

Hur vore det med- glad kåt o tacksam!

av Ker 17 december 2013, 15:37

Det verkar på mej som de manliga kineserna (med en yngre fru) skulle behöva bättra på sina matematiska kunskaper en hel del.
Om dom ca. 500 milj. männen ska ha lite pulver gjorda av t.ex. tigerkulor varje gång det ska till, krävs det ca. 100000 st. tigerkulor, varje gång.
Vilket klart överstiger den verkliga tillgången av dessa kulor under de senaste 100 åren och det enbart för ETT skjut.

Det räcker inte ens att även avliva alla andra utrotningshotade djur som t.ex. våra vänner noshörningarna, eller deras kompisar örnarna.
Ingenting räcker helt enkelt till.

Nu är det på sådant sätt att det råder f.n.v. en skriande brist på just yngre kinesiska kvinnor, p.g.a. den förda enbarnspolitiken, så kanske de inbillade tigerkulorna används i ca. 50 % av fallen, under mer ensamma stunder.

Nåja, vem är jag att moralisera över deras ensamma enfald.
Kanske bången grejas bättre med lite äkta kvinnovara istället, eller ett litet blått piller om det inte finns några fräschingar framme?

Slutsats: ;o)
Den genomsnittliga tigerkulor-kunden kanske inte heller gör så bra ifrån sig på Pisa-proven.

av Ledigheten 17 december 2013, 12:20

Renhorn, vilken strålande exportidé! Samer, ni har framtiden säkrad!

Eller varför inte tjurhorn, de har ju rätt form också. Eller älghorn.

av kork 17 december 2013, 10:00

Kebab-Jane: Haha!

av Mr_feelbad 17 december 2013, 09:05

renhorn funkar lika bra! dräller fullt av dem i fjälltrakterna

av same 17 december 2013, 08:54

lol @kjeh

av kman 17 december 2013, 08:30

Hahaha! @ kjeh

av brölkorv 17 december 2013, 07:31

Japan?

av systeryster 17 december 2013, 06:35

Helt annan konsumentmakt i japan. I Sverige byter vi bara ut den dyra ingrediensen mot tex hästpung och ingen märker skillnaden.

av KJEH 17 december 2013, 03:11

Rocky 16 december

Publicerad 16 december 2013

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3172

Kjeh- har redan hänt :) IV ersättning denna månad!

av Ker 17 december 2013, 15:34

R lämnar jordelivet och flyr in i riskkapitalismen. Nu ska han spela bort pengarna på gladiatorspel.

Efter ett tag kommer alla arbetarklasskulturarbetare som slår igenom stort (en per decennium) att bli stenrika och tappa greppet.

av KJEH 16 december 2013, 20:41

vem avfattar inte vad? eller var det ingen sär skrivning? fast ärligt talat känner jag mig också rätt bakom idag; kryss = oavgjort sverigedemokrat vs. salemsvenne? eller?? vem har facit?

av systeryster 16 december 2013, 19:22

Jag

av fattar inte?? 16 december 2013, 19:08

@HR: Det kan du väl kolla på Ratsit.

av slug 16 december 2013, 18:05

Hur mycket pangar lagger Mange pa ratsit varje manad?

av Herr Rosa 16 december 2013, 11:44

Förstår inte tvärtom-scenariot i sista rutan...

av klipsk 16 december 2013, 09:00

vad var det i Igges glas?

av nykterist 16 december 2013, 08:49

var köper man biljetter?

av Per Kele 16 december 2013, 05:20

Rocky 14 december

Publicerad 14 december 2013

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3171

var tveksam till sista rutan och jag bara dog.

av pierre 16 december 2013, 23:15

Nu snurrar det runt Rocky. Han är SÅ nära att förvandlas till en rondellhund!

av slusomnarr 15 december 2013, 21:15

Ombyggd lägenhet där hans del har tidigare köksingången?

av ker 14 december 2013, 11:52

vissteväl att han skulle hänga på detta med glas. Vem har släppt nåt på diskbänken? Har han direktingång till köket?

av ker 14 december 2013, 11:50

Han vet att så länge han levererar är han med.

av KJEH 14 december 2013, 09:58

Men Igge för helvete. Självcensur i det sällskapet!

av systeryster 14 december 2013, 09:54

bättre med burk-öls-kritik!

av kritiker #2 14 december 2013, 09:13

burkakritik? ajajaj .... farligt

av Per Kele 14 december 2013, 07:59

Kommentera inte det här heller.

av Imperatorn 14 december 2013, 06:17

Haha - det är nog inte största problemet med att tvingas ha burka.

av kork 14 december 2013, 02:35

Rocky 12 december

Publicerad 12 december 2013

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3167

@poorletär
Efter en snabb slagning med Wiki hittade jag denna information:

"Orden "proletärer" och "proletariat" kom i modernare tid att stå för den klass av lönearbetare som inte äger kapital i någon form (vare sig jord, maskiner eller pengar) och inte tjänar mer än att det räcker till livets nödtorft och alltså inte har någon möjlighet att spara för framtiden."

Det är en resa mot botten som de har gjort. Dom är egendomslösa för banken äger dem ända in till bara skinnet.

Ifrån att ha varit aktade män och kvinnor i samhällets övre skikt har de slängts ner till den nivån där alla hoppas att inte deras barn läser till lärare. Och om man råka känna en lärare så pratar man inte om det, för det är ju lite skämmigt.

Förr var det att föräldrar som ville att barnen skulle få en akademisk utbildning, nu hoppas de på i stället att barnen ska bli rörmockare eller elektriker, bara de inte blir lärare eller bibliotekarier.

Civ ing. duger fortfarande, men det var bara det där med de där fem åren…

av Ingentingören 13 december 2013, 01:09

@poorletär: Jag trodde "proletär" var "arbetarklass". Det är även vad Wikipedia säger. Ja, om du inte går helt efter den gamla romerska definitionen. Ungefär som jag helst ser att folk slutar använda "decimera" på 'fel' sätt och istället håller sig till just den romerska definitionen. Men folk envisas. Ser du han i fönstret där som vinkar...

av RGE 13 december 2013, 01:01

@Ingentingören: "proletär" = människa på svältgränsen - beskriver knappast lärarnas situation i Sverige.

av poorletär 12 december 2013, 21:33

Skärmsläckare är ju inte ett nytt rockyuttryck för övrigt, riktigt gammalt. Vill minnas en ruta som går nåt sånt här: "Uuh... vad var det för skärmsläckaroe vi drack igår?". Har för mig att svaret var nåt i stil med "lökshots".

av R 12 december 2013, 21:14

Det är mycket kommunerna inte klarar, de nonchalerar lagen om hjälp till handikappade också. Så förslaget att göra skolorna statliga igen är välkommet.

av kork 12 december 2013, 15:37

"Money doesn't talk, it swears"

av B. Dylan 12 december 2013, 11:35

@kork
Jo, våra lärare är riktigt viktiga.
När jag gick i gymnasiet så tjänade t.ex. en matematik och fysiklärare ungefär som en riksdagsman/kvinna.
Nu tjänar samma typ av lärare (med samma utbildning och jobb) mindre än hälften av det som en riksdagsman/kvinna får.
Om det inte är en proletarisering av en hel yrkesgrupp så vet jag inte vad man måste göra för att uppfylla det kravet.

Att sätta skolorna under kommunerna var bara ett av stegen till det kaos som vi har idag.

av Ingentingören 12 december 2013, 11:30

Och CMB lyser för evigt.

av kork 12 december 2013, 11:11

PS Jo, jag fattade att du var ironisk.

av kork 12 december 2013, 11:11

Du är lite sent ute med studieanvisningarna där... det var rätt länge sen jag slutade plugga.

Höj lärarlönerna förresten, det behövs tydligen eftersom skolan rasar ihop och ungarna bara sitter och pifflar med sina jäkla telefoner i st f a lyssna.

Nej, jag är varken bibliotekarie eller lärare, men tycker engagerade sådana behövs innerligt väl. Mer än folk som tycker att det enda coola i livet är att tjäna massor med stålar.

av kork 12 december 2013, 11:09

@kork
Det beror nog på vad fågeln med tänderna menar…
Om han med "rent" menar innan skatt så kan kanske fågeln varit med i AEA (med deras extraförsäkring), då har han 80% av sin lön efter sparken, i ca. ett halvt år.
Om han sedan har skaffat sig en extraförsäkring så får han 70% ca. av sin lön ett halvår till.
Jurafågeln har alltså då kanske haft en inkomst före sparken på 44000/0.80 = 55000 SEK
Efter skatt blir det då: 44000 x 0.7 = 30800 SEK
Om han verkligen menar "riktigt rent" (efter skatt) så ligger inkomsten innan sparken på (om han är en AEA -försäkrad), på 78571 SEK, vilket låter lite för högt för en kedjerökande jurafågel, även med en civ. ing. examen ifrån KTH.

Du kanske tycker att det här låter lite mycket, då kan jag rekommendera lite studier först, så får du också vara med och dela på kakan.

Prova på 3 år på gymnasiets svåraste linje och 5 år på KTH, så kan säkert denna lön bli din, förutsatt att du kan nått kommersiellt vettigt förstås efter examen och fortfarande är mentalt frisk ;o)

Sedan ska du förstås INTE bli lärare, efter studierna, men det är ju helt självklart, eller hur?

Att studera till t.ex. bibliotekarie (eller lärare) är säker väldigt givande och stimulerande, men tyvärr också ett säkert sätt att förbli pank resten av livet.

av Ingentingören 12 december 2013, 10:49

'_'

av Boris' 12 december 2013, 10:35

Skärmsläckare, den var bra

av Dragsgill 12 december 2013, 09:52

"Somna min Nymph! dröm om min Lyra,
Til dess vår Sol går opp klockan fyra,
Och du dig sträcker,
Och armarna räcker
Til min kanna och min famn,
Eldad af mit blod och namn.
Caisa du dör, Himmel! hon andas;
Döden ger lif och kärlek bortblandas.
Men fast din puls slår matt,
Så blundar ögat gladt.
Håll med Fioln; god natt! god natt! :||:"

av CMB 12 december 2013, 09:40

tack R för förträfflig guidning

av yttre ytterstadsbo 12 december 2013, 09:23

"lilla döden" är en 1700-talsmetafor för orgasm; man kände till sex och död redan på Bellmans tid nämligen

av besserwisser 12 december 2013, 06:38

Hur får man en sån försäkring?

av kork 12 december 2013, 02:37

förvärvsarbete = lilla döden

av Slidkrans 12 december 2013, 02:37

Rocky 16 november

Publicerad 16 november 2013

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3151

Toaletter till behövande? Vi kan ju börja med Sthlm. När var senast du hittade en (ej nedäcklad) offentlig toalett när du behövde en?

av Boris 16 november 2013, 17:30

Jag är lat och snål, så jag föredrar tjocka morötter där jag inte behöver skala bort lika mycket. Helst ska de vara raka också så att de blir lätta att skära upp i lagom stora skivor. Åt just ett halvt kilo dippade i en halv liter yoghurt med malen vitlök och en halv hackad lök. Smaskens. Och riktigt billigt.

av RGE 16 november 2013, 15:11

Kan inte kasta bort saker sa du?
Kan inte köpa nya saker?
Köper bara fula grönsaker?
Vill inte träffa okända människor?
Gillar att bygga toaletter?

Hum…

Kan du berätta mer om hur det känns när du köper fula grönsaker?

av Dr Flängman 16 november 2013, 12:15

Femkort? Poker? Ja det är deflation.

av Ker 16 november 2013, 11:17

Välgärning att äta den firren

av gärningsman 16 november 2013, 08:05

Today's Rocky - with comments.

Web 2.0-aggregated in anticipation of the paste new spot on comment function.

av lurker 16 november 2013, 06:23

-ju

av Per Kele 16 november 2013, 02:04

Rocky 15 november

Publicerad 15 november 2013

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3150

Regeln är till för att få till ett offensivt spel, där alla spelare utom målvakten kanske kan gå upp långt i banan vid anfall. Så RGEs teori stämmer precis tycker jag. Sen har det ju medfört att folk har något att snacka om och bedöma ungefär som melodifestivalens kläder osv.

av KJEH 15 november 2013, 22:48

Så är det nog!

av kork 15 november 2013, 22:15

Jag vet inte så mycket om sport, men jag tror att offside-regler finns till för att spelet inte ska sluta med att folk bara sparkar bollen från ena planhalvan till den andra, utan att de blir tvungna att <i>spela</i> bollen till motståndarnas planhalva. Så regeln finns väl till förunderhållningsvärdet?

av RGE 15 november 2013, 22:08

Ska någon se på fotboll om en stund? Kan någon förklara för mig VARFÖR offsideregeln finns? Det är väl bara hejsan tjosan om någon tar sig fram till en ensam målvakt och tar emot en passning?

av kork 15 november 2013, 19:19

jag ska flytta in i möblerad lgh nu och i köket står ett runt bord. jag har redan en fyrkantigt som jag gillar. vad gör man med ett extra bord? känner mig som kent i grebbestad Potentiellt farlig länk

av vitkor, 15 november 2013, 17:45

varför inte fixa gratishyllan "på blocket skänkes"

av KJEH 15 november 2013, 17:06

jo det har du rätt i.
Jag gillar inte runda bord de tar för mycket plats och man liksom inte skåla över bordet.

Ett litet runt bord i en stor hall och hela hallen är full.

av KJEH 15 november 2013, 16:10

Hyra moblerat ar sa jakla gott! Latt att flytta. Inget tjafs. Framtiden ar har.

av Herr Rosa 15 november 2013, 16:01

Ja nu börjar folk bli så rika-vissa- att moralen tar ett skutt från knappnål till silverskål! Det börjar med en silverskål och slutar med en högskola- kommunens äldrevård?

av ker 15 november 2013, 13:14

KJEH det var ett sommartorp. Fyll det med möbler. När du slutar hyra, tackar fastighetsägaren (och bockar kanske därtill).

av torpar'n 15 november 2013, 08:35

VEM f-n hyr ut omöblerat nu för tiden? Ställ in en vas och säg att det är möblerat och ta 3000 till i hyra.

av KJEH 15 november 2013, 07:25

hehe bortrest håller inte i det här gänget du är ägd av lurkkiller.

av KJEH 15 november 2013, 07:24

helt rätt att värna om den lilla gnutta medfödd moral vi faktiskt verkar ha, fast ifötjej kunde man ju försöka styra in den på viktigare saker

av Sol Sken 15 november 2013, 06:20

forst! (ja va bortrest)

av lurker 15 november 2013, 05:58

Rocky 12 november

Publicerad 12 november 2013

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3147

Knausgård gjorde nog det för han skrev sedermera ett ironiskt, egenkärt förord till någon Rockybok.

av bal 13 november 2013, 19:12

Hela Knausgård var genialt fångad. Undrar om han förstod det själv?

av kork 13 november 2013, 00:02

åhå där får vi ju datum på stripparna också, kan detta föra oss framåt i detektivarbetet kring när verkligheten äger rum?

av vitkor 12 november 2013, 20:10

Det här var den strippen som jag menade förståss:

Rocky Originalstripp #3017.

Kolla speciellt in ruta tre där Knausgården glor på stackars Rocky med sin "nu-håller-du-käften-ellers-så-dödar-jag-dej-blick"

Ett mästerverk!

av Ledigheten 12 november 2013, 20:05

tog mig friheten att korrigera länken, reds anm.

av vitkor 12 november 2013, 20:01

@KJEH + ker
Ursäkta min tjocka panna!
Man kan förstås själv gå till Seriemagasinets egen hemsida och rota själv i deras LAGERLISTAN.
T.ex. den här sidan med aktuell utställning.
Potentiellt farlig länk
OBS! Jag är inte ägaren av detta galleri, utan det här är bara ren medborgarinformation.

av Ledigheten 12 november 2013, 19:50

Aha-besök på st Pausgatan nästa!

av ker 12 november 2013, 18:50

@krasse: Haha, klart en boxvodka ska heta Jelzin.

av PP 12 november 2013, 16:38

Jag tror att rösten var Lotta Bromés på Sveriges Radio, nån gång på e.m.
Men vet inte exakt vad programmet heter p.g.a. att jag absolut inte är någon vanelyssnare på radio.
Jag är mera av typen "drive-by-lyssnare".

De mesta stripparna verkar vara runt tiden för den beramade Skavlands-intervjun och även ifrån Skankaloss (men hur gick det med bilen & tältet egentligen?).
Samt en hel del teckningar ifrån boken "Kellermannen hälsar på".

av Ledigheten 12 november 2013, 13:13

Kul historia, som säkert bidrar till att öka värdet på just den strippen. Kanske man skulle köpa en orginalstrip. Undra vilken man skulle välja. Eller jag vet precis vilken om den finns till salu. Fast det där lät som helt nya strippar fanns det gamla också?

Lotta var det Karlavagnen eller? Hon som ersatte han som var så poppis att att de höll på att starta en studiecirkel som protest när han fick sparken?

av KJEH 12 november 2013, 12:53

Ja, grabbarna får vara lite halvnyktra i kväll.
Kan säkert vara nyttigt för kroppen.
Man kan försöka vara sådär halvnykter en vecka också och kalla det sin "gråa vecka".

Och så till något helt annat.

Som tidigare här på bloggen så har nämnt herr Ks aktuella utställning av originalstrippar på
Seriegalleriet, St Paulsg. 14 Sth.

Jag besökte denna i går och beundrade konstverken.
Jag avnjöt bl.a. originalstrippen där Rocky åker limousine med författaren Knausgård (mycket likt tecknat) och där Rocky är synnerligen lättad över att persen är över efter inspelningen av programmet med Skavlan, men den store författaren har svår post-intervju-ångest.

Just i det ögonblicket som jag glor på den strippen, så börjar hon prata om nämnde Knausgård på radion i nått av dom däriga evighetsprogrammen, det där med den där Lotta "Nånting".

En var en mycket surrealistisk upplevelse.

Jag var då på vippen att köpa strippen, men stillade mig när jag insåg att jag måste äta, också nästa månad och vem kommer att komma ihåg den där Knausgård om ca tio år?
Troligtvis bara herr K och han själv.

Men om ni inte har dylika finansiella problem så håller Rocky-utställningen enligt rykten på till den 20:e november.

Jag kan inte garantera att strippen är fortfarande möjlig att köpa, men man kan ju alltid försöka.

av Ledigheten 12 november 2013, 10:28

@krasse:

Haha, tack för länken. Jag hade hört om boxvodka men aldrig sett det. Det är ju stor humor om man ger det som present på en bjudning eller så.

av sona 12 november 2013, 10:03

PP: det finns redan: Potentiellt farlig länk

av krasse 12 november 2013, 09:39

Är det inte dags att de börjar med lådsprit, också? Grogglåda för flera gäster.

av PP 12 november 2013, 09:28

När vi bodde i Frankrike hade mor min alltid en 20-liters baginabox stående i köket!

av skalad 12 november 2013, 08:51

aldrig sänkt mig till att köpa lådvin

av flaskbarn 12 november 2013, 08:08

Vin är en djävla business köpte bra vin i Sverige på låda, tänkte göra klipp i Tyskland och köpte samma låda där, billigt, smakade skit. Vin blandas efter kund och efter tillgång på råvara. Om ett vin blir populärt och det bara finns en begränsad mängd så finns det snart en himla massa av det vinet ändå. Underligt eller hur.

av KJEH 12 november 2013, 07:23

Tveksam till att det är mer socker i en box? Samma jävla vin där väl ?

av Per Kele 12 november 2013, 07:15

Fyll en säk med halvflaskor!

av Lurkkiller 12 november 2013, 06:07

Rocky 9 november

Publicerad 9 november 2013

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Bild från annan publicering av denna stripp:

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3145

Puuuuh! (Var mest rädd för att Kellermannen blivit seriöst litterär)

av Lättad 10 november 2013, 08:26

@Ängslig
Nä, du vet ju inget om brudar!
Han har bara stått där och stött för många gånger på bruden, så hon går först på muggen och sedan går hon hem, seru!

av Ledigheten 9 november 2013, 17:06

Ruta 3 - 4: Bruden hoppar, kille hoppar efter - Romeo & Julia?

av Ängslig 9 november 2013, 11:56

Grattis Kellerman till den fina recensionen av ditt album i STV! Alla var lyriska i sina beskrivningar av din förmåga att träffa rätt ton och hitta nya ord!

av ker 9 november 2013, 10:49

Way ahead!

av Lurkkiller 9 november 2013, 04:02
Andra publiceringar av denna stripp: