klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 27 november

Publicerad 27 november 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3387

vad tråkigt om allt var så förutsägningsbart- då kan vi ju lika gärna bli änglar direkt och inte hålla på och trassla?

av ker 27 november 2014, 10:35

Kanske dags att gå tillbaka till terapeuten med en frisyr som heter Gunilla?

av kork 27 november 2014, 09:58

Det finns något som heter 'torn' eller hur? Elfenbens- ?

av schack-novis 27 november 2014, 08:47

Rocky 26 november

Publicerad 26 november 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3386

Man kan lova bort sig på förhand med långtgående konsekvenser. Kolla ditt Karma Rocky!

av ker 26 november 2014, 20:57

ménage à trois

av Fransk 26 november 2014, 10:26

Took you long enough!

av KJEH 26 november 2014, 07:45

No comments

av Inga kommentarer 26 november 2014, 02:28

Inga kommentarer

av No comments 26 november 2014, 02:09

Rocky 25 november

Publicerad 25 november 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3385

vi som tillför kapital till stockholm är rätt så trötta på er bajslåda

av Per Kele 26 november 2014, 01:28

stockholms skitproblem? gäsp

kom ner till den riktiga skandinavska huvudstaden ist

av Per Kele 26 november 2014, 01:25

Jag föreslår ett miljardprogram.

av KJEH 26 november 2014, 00:42

Jag bor i en stad på kontinenten av stockholmsk storlek. Här råder marknadshyror, vilket leder till en balans mellan köpe- och hyresmarknaderna, som beskrivs nedan — det går att få tag på såväl hyres- som ägt boende.

Som tillägg till vad Db skriver: några andra som står utanför bostadsmarknaden är de som kommer nyanländna till en stad. I min stad hittar de en hyresrätt, liksom jag gjorde en gång i tiden. I Stockholm är alternativen att köpa direkt om man är kapitalstark och solid, eller att snurra runt på andrahandsmarknaden, som är osäkrare, obehagligare och mycket dyrare än förstahandsmarknaden skulle vara med marknadshyror.

Stockholm är ju bevisföremål A för att det är skit med hyresreglering, för tusan! I en debatt om hyresregleringar borde det räcka med att säga "Stockholm" för att vinna debatten som marknadshyreförespråkare.

av bal 25 november 2014, 23:29

PP: Intressant att uttala sig så tvärsäkert när man inte ens har koll på grundläggande förhållanden.

Jag hittade ingen nyare siffra än dessa två artiklar

Potentiellt farlig länk

Potentiellt farlig länk

men såväl 2010 som 2012 var alltså 40% av lägenheterna i innerstaden HR. Den stora ombildningsvågen skedde för 10-15 år sedan. Det är alltså inte ett dugg ovanligt med hyresrätter i innerstaden. Anledningen till att du "känner" så (Identitetspolitik eller? På bostadsmarknaden??) beror väl på att omsättningen på HR är mikroskopisk.

Ok, nu när jag vet hur du bor tar jag tillbaka att du är naiv, du är istället en kallhamrad egoistisk cyniker. Insiders som du gynnas på bekostnad av alla andra av dagens system. Folk som vill ha hyresrätter får stå i evighetslånga köer och för folk som köper bostadsrätter är priserna högre än de skulle varit annars.

För övrigt är "några tusenlappar till" ≈ 50%-ig höjning av boendekostnaden.

Det är vanskligt att uttala som alternativkostnader när ränteläget är så extremt lågt som det är idag. I ett normalare ränteläge (4-5%, som det var innan finanskrisen) skulle jag säga att 6500:- för en etta på 35 kvm är i storleksordningen hälften av boendekostnaden för motsvarande bostadsrätt (Fast det är klart, de skulle väl inte stigit så fort då. Å andra sidan är amortering förvisso ingen kostnad men det är en utgift som påverkar ens likviditet som måste betalas och det tar lång tid innan den orsakar någon substantiell förändring på räntekostnaden). Och det är de som står i kön som står för stora delar av din mellanskillnad.

av db 25 november 2014, 22:50

Jag gillar läget- det är mer som förenar än skiljer. Jag gillar Bredäng och det är kul med miljonprogram-kan bli tråkigt på söder eller vasastan faktiskt - man känner att det är färdigt där inget nytt växer! Akta er för att bli låsta av materialism!Lyft blicken vi ska leva ett roligt liv!

av ker 25 november 2014, 19:47

Hej och hå... jag bor i ett miljonprogramsområde (Bredäng) och det har fan så mycket mer själ än t.ex. Hammarby Sjöstad eller andra själlösa bostadsrättsreservat för den övre medelklassen.

av R 25 november 2014, 17:58

Det är lite småintressant ändå, trots att jag normalt bara blir trött på allt off-topic-rantande här hos Vitkor.

För min del skulle en försäljning av min hyresrätt kunna innebära att jag inte behöver jobba resten av mitt liv, ett sådant erbjudande skulle jag inte tacka nej till trots ideologisk inställning.

Ur led är systemet...

On topic: Om jag bara kunde ta ut den där aaaslånga semestern jag skulle haft om jag fick spara mina semesterdagar från i år, kunde jag bo på landet i ett par månader nästa sommar och hyra ut lyan på AirBnB och tjäna en hacka på kuppen...

av Mr_feelbad 25 november 2014, 16:49

db, det är möjligt att jag är naiv, det bjuder jag på, i så fall. Jag tror att vi är överens om att det inte fungerar perfekt, men till skillnad från dig tror jag inte att marknadshyror är den magiska lösning som lobbyister försöker få oss att tro.
Grattis till din bostadskarriär, den bjuder jag också på.

Själv bor jag i något så ovanligt som en hyresrätt i Vasastan (privat värd som inte vill sälja), som jag övertagit från släkting. Hyran ligger på ca 6500:- för en etta, pga att man fått igenom höjningar vid vanligt stambyte, så jättebilligt är det knappast. Några tusenlappar till skulle nog motsvara räntekostnaden om man lånade och köpte. De tusenlapparna kan göra skillnaden mellan dräglig levnad och fattigsnåleri. Infördes marknadhyra skulle hyran troligen stiga till det dubbla. Så rent egoistiskt är jag emot det (även om det initialt bara skulle gälla vid nytecknade kontrakt). Jag har även 23 år i bostadskön, så hade jag haft högre lön hade jag snart kunnat få en ny lägenhet i innerstan. Men värdarna har ju vissa krav, som sätter hinder ivägen.

I teorin stämmer mycket av det du säger, men pga imperfektioner på marknaden så är jag rädd att det inte kommer att fungera så perfekt som du tror.
Jag är inte insatt i bostadmarknaderna i andra länder, men jag betvivlar att det skulle vara lätt att få bostad i större städer. Vad jag hört från andra så är det inte alls så, t ex i New York. Om man inte har råd att betala dyra pengar, förstås. Så skapas segregerade områden. Men det har vi ju egenligen redan, så...

Nu har jag tagit upp tillräckligt med utrymme med ointressant "ranting" och personliga fakta, så jag ber om ursäkt och avslutar detta inlägg. :)

av PP 25 november 2014, 16:11

PP: du har verkligen ingen som helst koll.

Kan vi vara överens om en grundläggande premiss: det i Stockholm i dagsläget i allmänhet dyrare att äga sitt boende (villa eller BR) än att hyra? Vet du vad marknadshyror skulle innebära?

Attraktiva hyresrätter skulle bli dyare men det skulle också innebära att attraktiva hyresrätter faktiskt gick att få tag på. Inser du konsekvensen av det senare? Jo trycket på köpemarknaden skulle minska. Villa- och BR-ägare skulle alltså se värdet på sina bostäder SJUNKA.

Priserna på BR- och HR-marknaden skulle helt enkelt konvergera: i områden där det är väsentligt billigare att bo i HR än i BR (läs: innerstaden) skulle hyror gå upp och köpeskillingar gå ner (beroende på hur folk värderar flexibiliteten hos HR resp möjligheten att engagera sig i sitt boende i en BR skulle sannolikt inte priserna för identiska objekt bli exakt detsamma).

Med andra ord har insiders, särskilt de som är nöjda med sitt boende, inklusive de som äger sitt boende, stort intresse av att behålla regleringen. Däremot, de som saknar fast boende resp de som vill byta upp sig missgynnas av regleringen.

Och det är inte bostadsbrist. Det finns tillräckligt med boyta i Stockholm för att alla ska få rimlig. Se tex andra diagrammet i den här artikeln

Potentiellt farlig länk

Men visst, fortsätt med regleringen. Den har varit extremt gynnsam för mig: eftersom jag har föräldrar som arbetar i fastighetsbranschen fick jag först, när jag var 21 ett förstahandskontrakt i Råsunda på en billig etta (utan en dags köande). Några år senare gjorde mina kontakter (och rika föräldrar) det möjligt för mig att genomföra ett skenbyte/köpa ett svartkontrakt till en tvåa i Vasastan. I detta läge hade jag alltså två attraktiva hyresrätter.

1,5 år efter att jag flyttade till Vasastan ombildades lägenheten till BR (det var en privat värd, inte allmännyttan så oroa dig inte). Jag var student så jag behövde låna hela köpeskillingen. Sedan dess har värde ungefär trefaldigats och utan att ha amorterat en krona hade min belåningsgrad varit ungefär 20% (Nu har jag amorterat så belåningsgraden är under 10% och jag kommer vara skuldfri innan jag fyller 40. Om jag inte köper ett italienskt prestigekök för 600 000:-.). Samtidigt sålde jag min HR i Råsunda svart för några år sedan och fick loss 200 000:-.

Jag har tjänat miljoner på din älskade hyresreglering, tack så jättemycket för din naivitet, och jag kan idag betala en kontantinsats på ett boende som är flera gånger dyrare (uppemot 20 miljoner) än jag betala räntor osv för. För att förtydliga: de flesta i Stockholm köper billigare bostäder än vad de faktiskt skulle kunna betala för eftersom de inte får fram en tillräcklig kontantinsats. När de väl köpt och bor så har de inga problem med att betala sina räntor etc. För mig är det tvärtom: utifrån kontantinsatsen skulle jag kunna köpa något för 20 Mkr men det skulle kosta 300 000:-/år i ränta vilket jag inte skulle ha råd med.

Hyresregleringen drabbar alltså fattiga människor som inte får något boende och måste lägga oproportionerligt mycket tid på att ordna boende, stressa över var de ska flytta nästa gång osv.

Slutligen PP, har du någonsin bott utanför Sverige? Bostadsbrist är en fullkomligt unik egenskap för Sverige i hela Europa. Det är väl bara Tyskland 1946 som sett något liknande.

av db 25 november 2014, 15:09

Hehe, Rockys mindfuck i sista rutan.

av PP 25 november 2014, 13:08

Woho, inget engagerar som sthms bostadsmarknad =)

Tillagg1 :Bygg inte bara hoghus. Andra hus ocksa. Frihet.

Tillagg2: Om det var enklare/friare att bygga och inte dagens byggoligopol kombinerat med onodiga byggregler sa skulle det byggas hyresratter ocksa med billigare hyror. Aven om det radde marknadshyror. Jag skulle garna investera egna pengar i sadana byggprojekt men det ar ju totalt ointressant idag.

Av nagon konstig anledning sa gar det i storstader med marknadshyror att hitta bade dyra och billiga lagenheter med kort varsel. Bostadsko vada?

av Herr Rosa 25 november 2014, 11:56

För övrigt är hyran på nybyggda bostäder redan idag för hög. De som har råd att betala mellan 10000 och 20000 i månaden för en tvåa, de har råd att köpa en bostadsrätt, så vilken marknad är det egentligen man vänder sig till med dyra nybyggen? Har man råd väljer man så klart att äga sin bostad istället (förutom det fåtal som behöver flexibilitet och väljer att hyra dyrt istället). Det behöver byggas hyresrätter med låg hyra, helt enkelt. Med det inte sagt att de ska byggas i innerstan, det vore ju absurt.

av PP 25 november 2014, 11:28

Hur f-n kan tycka att marknadshyror ska införas? Det kan bara folk som redan har bostadsrätt eller villa och inte berörs som tycker så. Vad skulle marknadshyror leda till? Jo, att en massa männsiskor som inte har råd/inte kan få lån plötsligt inte heller har råd att bo i hyresrätt. De skulle med andra ord hamna på gatan. Bra förslag, not. Så länge det är brist på bostäder (och det har det alltid varit under hela 1900-talet) så krävs någon form av reglering från staten, att tro något annat är naivt. De enda som gynnas av marknadshyror är fastighetsägarna och de behöver verkligen inte mer pengar än de redan har.

av PP 25 november 2014, 11:20

Krasse: och gissa vad, de som hyr i andra hand på Blocket kan få en lägenhet på en vecka.

Resten av ditt inlägg är så osammanhängande att det inte går att bemöta. Ska man bara fatta ett politiskt beslut om att det ska finnas 100 000 nya billiga lägenheter innanför tullarna så finns de där från en dag till en annan?

av db 25 november 2014, 10:40

Hej alla som kommenterat här! Stackars PKeele- inte hade vi problemet om "de flesta" inte ville hit. Gör bostäder av alla kontors och industihus tredjevåningsplan! Låt folk inreda själva a la Manhattan. skapar möjligheter och nätverk och socialtrygghet samt inbrotts och eldvakter Naturligt. Och inte ska vi bygga bort Sthlm på höjden-sätt dom husen i förorten så de ser ut över denna vackra stad. Som blivit ibland jäkligt gentrifierad.

av ker 25 november 2014, 10:35

Nej tack till marknadshyror. De finns redan, kolla uthyres på Blocket! Bygg fler hyresrätter. Kör över byggjätteoligopolen och ta politiska beslut. Gör nåt åt bostadsrättsbubblan som tvingar folk att tokrenovera upp lägenheter för att kunna plocka ut några extra lök i pyramidspelet. Det behövs inga penisförlängande höghus med paradvåningar, det finns plats ändå. Riv Bromma.

av krasse 25 november 2014, 09:24

Värde hr. Rosa! Världen är inte svart/vit. Det finns mängder av fina grånyanser. Höga & halvhöga hus blir inte en bostadsstadsdel. Intrycket blir 'kontor'. Förnya genom att ersätta vissa hus med nybyggda, men behåll de individuellt igenkända husen/kvarteren! Åk till k-märkta 'Röda bergen' och mardröm om skyskrapa där. Hagastaden kommer att ligga otäckt när med t ex 'Tors Torn' - Brrrrrr.

av Mr. B. R. Andgul 25 november 2014, 08:22

Därför det är så många Stockholmare som är födda i Skåne eller Norrland alltså? Dom skiter så hårt i hufvudstaden att dom tvingats flytta hit för att fysiskt kunna defekera på dess mark?

av Boris 25 november 2014, 07:30

nice strip appropå ingenting, för övrigt skiter de flesta i sthlm

av Per Kele 25 november 2014, 06:30

Folk vill bevisligen INTE bo i själlösa DDR-projekt, endast övervintrade 68-stollar skulle önska att fortsätta påtvinga sina medmänniskor en sådan andefattig form av "arkitektur".

av Herr 1 25 november 2014, 05:24

Bostadsmarknad och ditopolitik i Stockholm och Sverige ar som ett sorgligt skamt. Precis som db papekar i gar ar situationen i Stockholm inte normal.

Stockholm behover minst ett decennium av marknadshyror, slopade ranteavdrag, agarlagenheter, forenklade byggregler, etc. Bygg hoghus! Vill ni bo i ett museum eller en fungerande stad?

av Herr Rosa 25 november 2014, 02:41

Rocky 24 november

Publicerad 24 november 2014
Taggar: airbnb, apan
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3384

Haha, vilket trollinlägg från db. Folk som värderar människor som om de vore föremål är nog snarare de som är i behov av hjärnundersökning. Och nej, det är inte vanligt att ha bott i London och arbetat på restaurang. Inte så vanligt som db tycks tro, i alla fall. Dock är det väl självklart att det är svårt att hitta bostad billigt i de flesta storstäder.

av PP 25 november 2014, 11:11

Jag blir alltid så förvånad (förvirrad) när jag hör folk resonera som Ker och PP. Har sådana personer aldrig typ bott i London ett halvår och arbetat på någon restaurang? Var det svårt att hitta bostad där? Just det.

Ker: för övrigt är ditt värde för mig nära noll. Vitkor har tex mycket högre värde för mig eftersom han levererar en tjänst jag uppskattar och nyttjar. Och mina nära vänner har i sin tur mycket högre värde för mig än Vitkor.

Folk som pratar om människors lika "värde" borde få hjärnan undersökt. Det enda som bör vara, och mestadels är, lika för alla människor är vår relation till staten.

av db 24 november 2014, 22:07

Canoe shoes måste ha måste ha måste ha TUUUR att det snart är jul.

av KJEH 24 november 2014, 21:38

Haha, Per Kele. Cinema Hearing Aid, kombinera med 3D-glasögon. En hipsters dröm. Men väskstöldskyddet var ju suveränt. Helt livsfarligt. :)

av PP 24 november 2014, 20:23

Tåg ja, fy fan. Enda kollektivtrafiken jag nyttjar regelbundet är flyget och det brukar funka hyfsat. Och blir det sent behöver man inte stå på en dragig perrong i Hallsberg eller Katrineholn

av Dragsgill 24 november 2014, 20:00

Ibland tänker folk som på statarnas tid- ingen ide att plantera ett äppelträd så det finns äpplen för vi flyttar ju nästa oktober kanske om vi får nåt bättre.

av ker 24 november 2014, 19:20

feelbad-jag tänkerlikadant-med baktanken att äger du ditt hus bryr du dig och att det skulle skapa mycket fler jobb på fler platser bara ur byggessynpunkt. Husen lägenheterna skulle bli bättre byggda och skötas med omtanke av folk som brydde sig.

av ker 24 november 2014, 19:18

Har redan läst den här strippen och en massa följande i Rockyblaskan som jag bara köper när jag ska åka tåg och VET att vi blir stående två timmar strax före Linköping. Lurad med andra ord. Ska aldrig mer åka tåg.

av systerdyster 24 november 2014, 19:01

enligt expertisen pa expressen sa ar dessa de samsta uppfinningarna

Potentiellt farlig länk

av Per Kele 24 november 2014, 18:33

Problemet är inte att det finns för få bostäder i stan, utan att det finns för få jobb ute i småorterna. Jag är själv född och uppvuxen i stan och har svårt att tänka mig lämna den (även om jag inte bor "i" stan), men att det har gått och blivit sån hysteri i att flytta hit, är för mig obegripligt. För varje år blir det trängre, dyrare och otrevligare, så snart ger tom jag upp... Bodde man på landsorten, kunde man välja när man ville trängas och när man ville umgås med familj och vänner.

Jag nyttjade AirBnB en gång, det var på Bali och där bodde man kungligt och billigt när man delade på en "villa"...

av Mr_feelbad 24 november 2014, 18:26

Elektroniskt id är en av de största dumheterna som uppfunnits på senaste tiden.

av KJEH 24 november 2014, 18:04

Problemet är att den regering som löser bostadsknuten får väldigt lite röster nästa val.

av KJEH 24 november 2014, 17:57

Jag erkänner att jag inte kan fixa alla problem på en gång men vi kan ju börja jobba på det tillsammans? Bättre rätt till tak över huvudet för alla- än att slåss om vem som ska bo på söder

av Ker 24 november 2014, 16:25

Per K - du får så gärna betala svart till privatvärdar eller vitt till sunkiga hyresvärdar i förorter. Naturligtvis kommer problemet med att inte alla kan bo i gamlastan. Fast kollektiv på slottet är en bra ide som borde verkställas omgående. Inför demokrati i Sverige och sluta diskriminera- jag tror på allas lika värde- varken kung eller wall'enbergare! Reclaim the street!

av Ker 24 november 2014, 16:22

Tack Per Kele, borde jag ju kunnat räkna ut. :)
Foto på id på nätet låter ju seriöst, rena drömmen för id-kaparna. Fixar nytt id och tecknar bankkonto med bank-id i annan bank än den du använder. Sen kan de länsa ditt ordinarie konto med bank-id:et. Tack bankfolket för denna säkra lösning. :(

av PP 24 november 2014, 15:23

PP, googla air b n b

av Per Kele 24 november 2014, 15:00

Jo, som Sona så tydligt illustrerar, det finns vissa problem med den modellen. :)

@KJEH: abnb?

av PP 24 november 2014, 14:26

Slutade använda abnb när de ville ha foto på mitt id ut på nätet. Idioter.

av KJEH 24 november 2014, 13:46

ahmevaf....det där systemet är ju väl genomlyst och beprövat, venezuela nordkorea etc, ska vi verkligen dra den valsen ännu en gång?

av Per Kele 24 november 2014, 13:04

Klockrent Sona!

av Dragsgill 24 november 2014, 12:48

Perfekt. Jag köper Slottet för några miljarder och sen betalar jag tillbaka efter inkomst.

av sona 24 november 2014, 11:51

Smaklöst, Dragsgill!

Bra strip annars!

av Kantor Wilhelmsson 24 november 2014, 11:46

Låter som ett bra förslag, Ker. Att bo är ju inte optional, som sagt. Dessutom är man tvungen att bo hyfsat nära jobb. Annars hade man ju kunnat köpa en lyxvilla ute i landet för samma pris som en skokartongsetta i stan.

av PP 24 november 2014, 11:36

Haft kungsbalkong på Nytorget- kändes som att bo på Eriksdalsbadet! Roligt att gå dit en stund inte att bo där. Toppen replik- det är väl du som hyr? Har man bostadsrätt är det väl banken? Vill ha bostadslån för samtliga enligt gamla studielånsmodellen dvs att du betalar tillbaka i förhållande till inkomst ! Alla måste ha bostad ännu mer än studier! Skulle få fart på byggande- samt göra alla bidrag obehövliga. Varför gynna privata hyresvärdar?

av Ker 24 november 2014, 09:44

Lgh m kungsbalkong - yum-yum

av avis 24 november 2014, 09:06

För alla människor har ju råd och möjlighet att ta lån och köpa bostadsrätt, Dragsgill? Typiskt borgerligt egotänk, som lett till brist på hyresrätter.

av PP 24 november 2014, 08:59

Vaddå, finns det de som bor i hyresrätt på riktigt?

av Dragsgill 24 november 2014, 07:00

gött att starta veckan med lite igge-jidder, han är riktigt marinerad

av Per Kele 24 november 2014, 05:06

Rocky 31 oktober

Publicerad 31 oktober 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2308

Ramlade på asfaltskant ont i revben -aj att andas- känner med apan fast det går bra utan alkohol

av Ker 31 oktober 2014, 21:36

Stackars ap-jävel.

av Ergonaut 31 oktober 2014, 19:37

Sy ihop käften själv? Börjar ana en röd tråd här. Rocky och boxning, Rambo och sytråd - Sylvester Stalone!

av PP 31 oktober 2014, 09:11

Stavas n-y-k-t-e-r-h-e-t-s-l-ö-f-t-e-t.

av NTOare 31 oktober 2014, 08:54

Kanske en klar tanke?

av Ker 31 oktober 2014, 07:54

Rocky 28 september

Publicerad 28 september 2014
Taggar: apan
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 589

Detsamma gäller då även pojkar, kork.

av bal 30 september 2014, 11:40

bal, jag talade om porrens inverkan. Unga tjejer får sig itutat hur de ska vara redan medan de är oskulder, de får inte en chans att känna efter vad de vill själva.

av kork 30 september 2014, 10:16

Ja, det är ju allmänt känt att flickor är viljelösa våp, medan pojkar vet vad de vill — varför har kvinnor rösträtt nu igen?

av bal 29 september 2014, 22:09

bal: Det är de, men i deras fall betyder det att stå ut med en massa saker som de tror att de måste acceptera eftersom tjejerna i porren gör det.

av kork 29 september 2014, 10:13

Kork, tjejerna är också porrförstörda...

av bal 28 september 2014, 21:02

Stackars tjejer av idag, säger jag bara. Porrförstörda killar har inte en susning om hur man bär sig åt i sängläge.

av kork 28 september 2014, 12:07

Potentiellt farlig länk

av ker 28 september 2014, 11:50

Hur har någon lyckats avgränsa spelsajten till just 14-åringar? Marknadsföringsgeni?

av spele-vink 28 september 2014, 07:34

Potentiellt farlig länk

av Lycklig 28 september 2014, 06:08

Rocky 21 september

Publicerad 21 september 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 569

Håller med - träffsäker GW-replik.

Vore intressant om man hittade annat i bärnsten än insekter.

av kork 21 september 2014, 12:26

Den där GW-repliken låter helt autentisk! Vilket mordfall kommer den ifrån?

av Rille 21 september 2014, 11:05

I en 740 är du aldrig fri, snarare instängd som i en stridsvagn.

av fri 21 september 2014, 08:33

Bada naken är skillnad! Kläder är överskattat! Speciellt i samband med vatten och massage.

av Ker 21 september 2014, 08:31

Köra bil naken. Den ultimata friheten.

av Herr Rosa 21 september 2014, 05:15

Rocky 7 september

Publicerad 7 september 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 552

urbra

av pierre 7 september 2014, 23:17

WWI = betaversionen av www...

av lad 7 september 2014, 19:31

WWI, var det föregångaren till WIFI?

av Rille 7 september 2014, 18:25

@slidis
fixar fler smslån

av ker 7 september 2014, 12:26

Mobilrunkandet ökar i samhället. Alienation och autism följer i dess fotspår. Vad gör regeringen?

av Slidkrans 7 september 2014, 09:37

1914 hade just WWI startat. Snacket gick nog om Kaiser mot Tsar.

av amöba 7 september 2014, 09:23

Precis som vi, söndag efter söndag, har fått stirra på lördagsstrippen. Idag slipper vi det. Tack för det, DNpastan.

av Virus 7 september 2014, 07:28

Rocky 21 augusti

Publicerad 21 augusti 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3319

Garderoben är rätt daterad. :) Men enligt media kan det vara nästa trend, lite svenssontöntigt, så där. Eftersom både Jerry/Elaine och Rocky/Edith är ex-par, så borde ju Jerry passa bra. Men Edith vill kanske pika Rockot lite. Eller så tycker hon att han är neurotisk, som George (eller originalet Larry David)?

av PP 24 augusti 2014, 03:01

Jerry är ju inte så rolig, han är seriens straight guy i betydelsen "den som inte säger de riktiga skämten". George är losern.

Serien gå ju i repris igen - har ni lagt märke till Jerrys väldigt speciella 80-tals-garderob? ;)

av kork 23 augusti 2014, 12:09

Kul att Edith säger "Godnatt George", istället för "Godnatt Jerry". Undrar om hon inte tycker Rocky är tillräcklig kul för att var Jerry eller om hon tycker att han är mer av George-loser-typen? :)

av PP 22 augusti 2014, 16:07

Möblerna från Kupan, guerillastickarna har klätt in tvättmaskinen , genomgående textil o dusch draperi ringmönster tydlig upprepning av evighetssymbol.

av Ker 22 augusti 2014, 08:49

Dom där randiga igen...

Hum...

av Docent Dengroth 22 augusti 2014, 07:37

Eller så skulle rockys liv bli en klassiker, värd att göra skojiga twistar på:

Potentiellt farlig länk

Potentiellt farlig länk

av vitkor 21 augusti 2014, 22:00

Vem f-n är George?

av nyfiken i strut 21 augusti 2014, 19:18

God natt Kramer, god natt Elaine... lite gulligt.

av kork 21 augusti 2014, 17:13

Typisk fjällstugelampa à la 80-tal

av Kregge 21 augusti 2014, 10:43

klockren

av systeryster 21 augusti 2014, 06:51

Nej sådana sänglampor finns inte längre.

av KJEH 21 augusti 2014, 03:14

tack för det televerket

av Flyttad tagg 21 augusti 2014, 03:11

okokuqala!

av lurker 21 augusti 2014, 02:46

Rocky 18 augusti

Publicerad 18 augusti 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3316

db, det är inte precis en anka att pensionärernas skatter är högre, det är ett faktum. Varför du tycker att pensionärer inte ska få äta ute och köpa nya lakan och möbler begriper jag inte. Fyrtioåringar har väl också "allt", f ö? Och man får inte låg pension därför att man var ute och rumlade, man får det eftersom t ex lönen var låg eller det fanns sjukdomsperioder. Någonsin hört om sjuksköterskor med bonus och fallskärm? Nix pix.

Då är det väl bara att söka jobb med högre lön, svarar du kanske. Japp, det är just vad sjuksköterskor och barnmorskor och de som egentligen vill bli lärare gör nu - de sticker, och bygget brakar ihop.

av kork 19 augusti 2014, 11:57

Ker: jag förstår inte vad du säger. Inkomstpensionen är INTE fonderad. PPM och ITP och IPS är fonderade men inte den statliga inkomstpensionen.

Fattigpensionärerna är fattiga för att de inte tjänat in så mycket pensionsrätter eftersom de inte haft så hög lön.

av db 18 augusti 2014, 22:40

vi som hade det så bra här på vitkor ...

av Pierre 18 augusti 2014, 20:28

nu visas alla daliga sidor upp

av Per Kele 18 augusti 2014, 19:15

Det var nog länge sen Järnia sålde muttrar på lösvikt om de ens någonsin gjort det under det namnet? Näe riktiga järnhandlare idag är det ont om, det finns ingen lönsamhet i att vara detaljerad i sortimentet och hålla en hög servicenivå i dagens handelssystem.

av Mr_feelbad 18 augusti 2014, 18:31

Ker: Så borde det fungera, men verkligheten ser annorlunda ut. AP-fonderna läcker. Och det är ju inte så konstigt när ett yrkesliv på 40-45 år ska bekosta 20-30 års pensionsutbetalningar. Och vem vet hur länge dagens och framtidens pensionärer kommer att leva? Potentiellt farlig länk

av Ibgbg 18 augusti 2014, 18:29

Vad mycket missförstånd. Alltså den pension som du får har DU betalat in. Hört om uppskjuten konsumtion? Dvs alla fattigpensionärer idag har genom som skatt redan betalat in till sin pension med viss fördelning. Konstnärer som är egna företagare betalar 80% i skatt dvs arbetsgivaravgifter och rubbet. Det blev inte mycket kvar till de privata pensioner som vanliga företagare förmodades betala och dra av för om man så säger.Det är nästan bara kvinnor förutom konstnärer som har lägsta pension beroende på att deras tunga jobb var så dåligt betalda att inga män tog dem! Har varit med på EU nivå och talat om detta för två år sedan 8mars då man tog upp snedfördelningen och vad man måste göra för att bryta den.lbgosv det är möjligen bekvämt för dig att ha en standardtanke men det är lite tröttsamt och din kommentar måste ju betyda att du noterat en viss diskrepans med verkligheten?

av ker 18 augusti 2014, 16:15

Kork: hur definierar du "beskattas hårdare"? Går man från en inkomst med statsskatt och värnskatt, dvs en marginalskatt på 55%+ till en inkomst där man bara betalar kommunalskatt på ca 30% spelar inga förvärvsskatteavdrag någon större roll.

Dessutom har pensionärer lägre kostnader för att leva, de har redan "allt", de behöver inte resa till arbetet och äta lunch ute, behöver inga särskilda arbetskläder osv osv.

Så kallade fattigpensionärer är i allmänhet i sin situation för att de hade för roligt när de var yngre. De får skylla sig själva.

Men jag är den första att beklaga att IPS är på väg bort.

av db 18 augusti 2014, 15:11

Nåja, rätt många blev gamla även då - men point taken. Vad vi måste göra är alltså att fördela inkomsterna jämnare. Finns det något mer patetiskt än en riktig höginkomsttagare som det ska duttas med, med fallskärm och idiotlön och bonusar och what not? Snacka om bidragsberoende.

av kork 18 augusti 2014, 12:33

Tur att det här inte är avpixlat, för om det var det skulle det det drösa in 3000 kommentarer om invandring nu... Men om inte de kommer hit, vem ska då byta blöjor på russinen...

av Ibgbg 18 augusti 2014, 12:11

OK Kork, det finns båda sorter. De som sitter och glassar i Spanien, och de som har det tufft. Men oavsett vilket så kommer inte det pensionssystem vi har idag att fungera så länge till. När det infördes folkpension vid 65 började folk arbeta direkt efter grundskolan och dog några få år efter pensionen. Idag är folk långt över tjugo när de börjar arbeta, och lever som pensionärer i flera decennier. Färre och färre skattebetalares pengar ska försörja allt fler. Förr eller senare kollapsar hela systemet.

av Ibgbg 18 augusti 2014, 12:05

Sitta i hus i Spanien? ;) Pensionärer beskattas hårdare än övrig befolkning, så man går back varje månad. Man måste jobba så att man inte hamnar i sitsen att undra om man har råd till en plastkasse på ICA!

av kork 18 augusti 2014, 11:46

Meningslös diskussion. 40-talisterna kommer att sitta i sina hus i spanien och leva på svenska pensionspengar tills de blir 110. Så det kommer inte att bli en spänn över till statlig pension för någon som är under 45 idag. Herr Rosa har rätt; vill man ha råd att gå i pension, så får man lösa det själv. Annars blir det att jobba tills man stupar :-(

av Ibgbg 18 augusti 2014, 11:37

så byt fru med grannen på pappret så undviks det. Flytta gärna ihop med fler utomstående och dela på hyra för stor lägenhet!

av ker 18 augusti 2014, 11:03

Och så gäller det att inte bo ihop med någon som du tidigare varit gift med/är gift med eller haft barn med. Då sjunker pensionen-den lägsta-med 820 per styck i mån. Det gör 20.000 per år resten av samlevnaden.

av ker 18 augusti 2014, 11:01

KJEH, det blir väl att man höjer inkomstskatten till sisådär en 80% men sen får de med arbetsinkomst ett jobbstatteavdrag på 50%. Pensionärerna kan man skita i för de slänger ändå inte sten när de är sura.

av sona 18 augusti 2014, 10:07

Jag tycker man borde få helpension, dvs all-inclusive när det är dags. Gärna på valfri badort, borde bli billigare än att sätta folk på åldringshem.

av PP 18 augusti 2014, 09:37

Dör i förtid, ja - EU-bidrag till att avveckla stressforskningen. Sedan njuter vi åldriga lättjedrögar hög pension till 95!

av Sancho Pangsjo 18 augusti 2014, 08:53

Om du laser Rocky ar du mycket troligt i en alder da du kommer erhalla en mycket liten pension. Atgard: spara sjalv utanfor pensionssystemet.

av Herr Rosa 18 augusti 2014, 07:49

Men det står inte hur mycket pensionärersomärförlataförattjobba-skatten är på pensionen i framtiden.

av KJEH 18 augusti 2014, 06:11

Rocky 16 augusti

Publicerad 16 augusti 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3315

Undrar vem han är, fanskapet? Han som sitter på DN och vägrar dela men sig av söndagssidorna...

av Ibgbg 17 augusti 2014, 20:51

Lite sent, men måste också sälla mig till hyllningskören: Klockrent, KJEH! Den borde Kellermannen sno direkt!

av Rille 16 augusti 2014, 22:11

Håller med KJEH. Där sitter man och har just läst de tre första orden på den nya sajten, och så poppar det upp ett frågeformulär som mörkar allt annat. Hur kommer man på något så dumt? Kör de med cookies vet de ju dessutom att denna dator är där ffg.

av kork 16 augusti 2014, 12:08

Fast planen var ju att bara nicka och mumla medhåll till varandra. Den sket sig, kan man säga...

av Ibgbg 16 augusti 2014, 11:26

Tänk er själva när ni är helt ensamma i skogen en helg. Dvs det är klart jag blir pratglad. Gäller att tjöta hål i huvet på Er alla!

av tjötapan 16 augusti 2014, 11:01

fy fan va tjatig han blir, den lilla apdjavulen, av lite pilsner

av Per Kele 16 augusti 2014, 09:07

På pricken KJEH! Men dom kanske blir förvånade över så många "avbryt"?

av Hej-K 16 augusti 2014, 08:25

Roligast är när man kommer till en websida första gången och det första som poppar upp är en enkät på 30 frågor om vad man tycker om websidan som man aldrig sett.

av KJEH 16 augusti 2014, 06:52

Rocky 12 augusti

Publicerad 12 augusti 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3311

Feminist-fobi. De sjuka går inte att resonera med och tror de vet allt, precis som rasister och homofober. Denna åkomma har inget att göra med verkliga åsikter som kan debatteras, den är helt emotionell och alstrar hat och en känsla av att vara förföljd.

av kork 14 augusti 2014, 10:55

genustänkande= tjejer är bättre än killar?
anustänkande= alla är skitbra?

av KJEH 12 augusti 2014, 23:40

Du vet ju vad pojkar pojkar vill ha - explosioner...

av Farbror Joakim Von Thåström 12 augusti 2014, 23:20

pojkar gillar blått. flickor gillar rosa. det vet man.

av pierre 12 augusti 2014, 20:06

Ja, det låter väldigt sant. Och jo, killar dras till pang och explosioner och klättra på tåg och liknande - är väl genetiskt, tralala - stundom även en och annan tjej. Själv klättrade jag på allt i unga år och blev utskälld med jämna mellanrum för att jag var så oförsiktig. Dock höll jag mig undan eld och saker som smällde. Förmodligen genetiskt. ;)

av kork 12 augusti 2014, 17:28

Inte för att jag riktigt begrep allt du sa, Ker? Men jag tolkar det som att kilt skulle vara någon form av lösning på ett problem? Blir man "pangig" av att titta ner i kallingarna? Är skotska män mer fredliga och mindre pangiga än andra, eftersom det händer att de bär kilt, menar du? Jag är skeptisk.

av PP 12 augusti 2014, 15:54

Är väl nåt fel när smågrabbar tror det måste panga och flamma för att de ska synas -nåt fel på förebilder kanske-trista farsor? Förstskirvar har tydligen ett äkta blåöga-kanske trist att titta ner i kallingar du kanske skulle börja med killt?

av ker 12 augusti 2014, 14:44

Det där är nog en sann historia. Låter så, för grabbar är så jävla oförsiktigt dumma innan de växt till sig och blivit dumma på ett annat sätt. Själv svedde jag bort ögonfransar och ögonbryn när jag sprutat nån brandfarlig spray i en spann och lutat mig för långt fram när jag tände eld på den. Man kan säga att mitt experiment funkade som avsett fast bättre, för bra.

av sona 12 augusti 2014, 10:13

Edith och Rocky ser ut att vara på väg att somna, tunga ögonlock.

av PP 12 augusti 2014, 09:56

stearinljusets flammor!
-snyggt

av Per Kele 12 augusti 2014, 09:16

Juste story!

av Seven of Nine 12 augusti 2014, 08:52

"Tänjas" Hehehe alla dessa medvetna syftningsfel som sticker i öronen.

av Joe NIce 12 augusti 2014, 08:21

Provar att rotera pratbubblorna-intressanta effekter av förväntat attitydtänkande ur anusperspektiv.

av förstskrivareliminatorn 12 augusti 2014, 02:59

Rocky 11 augusti

Publicerad 11 augusti 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3310

Vad gör Edith vid bordet, hon skulle ju sova? Det är nog hennes spöke, det är därför de inte hör hennes kloka kommentar. :)

av PP 11 augusti 2014, 15:03

Lååångsamma djuuupa andetag, Ker...
Bara för att du gick utan en stripp, så är det dumt att vrida-ur den här för mycket...

av Ibgbg 11 augusti 2014, 13:21

Provar att rotera pratbubblorna-intressanta effekter av förväntat attitydtänkande ur genusperspektiv.

av ker 11 augusti 2014, 11:00

Lite som- kostnadsförslag. 567 för byte av rör. Om beställaren önskar hjälpa till 1567:-

av Ker 11 augusti 2014, 09:19

Först!

av Hahahihi 11 augusti 2014, 07:01

Rocky 23 maj

Publicerad 23 maj 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3274

Fortfarande hairracing?

av KJEH 26 maj 2014, 00:20

Grattis på Morsdag!

av Ker 25 maj 2014, 10:47

oj då

av sys 25 maj 2014, 10:19

jag leker med mig själv istället

av Per Kele 25 maj 2014, 09:23

Och här roar vi oss själva ser jag.

av systerdyster 25 maj 2014, 07:56

Det kallas kärringvälde kjeh och är inte lika framträdande, men finns på platser där hen tvingar personalen att acceptera arbetsvillkor som skadar andra människor t ex inom vården. Att inte göra uppror för att upprätthålla konsensus - man ska inte bråka- är livshotande och oförlåtligt! Det innebär att du utsätter andra och dig själv för livshotande skada! Att vårda till döds! Dessa kärringar är även snabba att liera sig med män mot andra kvinnor och barn t ex "bordellmammor" som "tjänar" på att tillåta övergrepp på sina / andras barn.

av Ker 25 maj 2014, 07:31

Om nu någon tror att gumvälde skulle vara ett uns bättre så har de fel.

Intelligens empati erfarenhet och utbildning är viktiga egenskaper hos politiker oavsett hudfärg kön härkomst ålder och vilka preferenser man har.

av KJEH 25 maj 2014, 06:55

Hm, så du har upptäckt att män är mer makthungriga än kvinnor och barn. Observant!

Nu när vi vet det är det bara att vi sprider ordet så fixar det sig nog på nolltid.

av brölkorv 24 maj 2014, 22:12

Gubbvälden= div stamhövdingar i Afrika,EU,Turkiet, Kina, Ryssland,USA,Australien, Indien,Pakistan,Thailand,resten av världen.

av ker 24 maj 2014, 18:33

Ker: "gubbe" förhåller sig till feminism som blatte till rasism. Det har blivit ett skällsord -- särskilt när det används som du gör det, nämligen om sådana som inte nödvändigtvis är det.

av bal 24 maj 2014, 13:43

Finns det något som din expertis inte täcker, db? Beundrar din mångåriga och väldokumenterade forskning. ;)

av kork 24 maj 2014, 13:29

Ker, nu har jag sett vad särskrivningar kan göra med svenska språket. Stå inte på dig.

För övrigt, det du ser i förorterna är konsekvenserna av odugliga föräldrar som, uppmuntrade av staten, förmås bortse från sina egna tillkortakommanden

av db 24 maj 2014, 12:57

Potentiellt farlig länk

av The Trve Jazzdancer 24 maj 2014, 11:37

Även i Afrika finns natzi o fasci - men där kallas det "stamkrig" utrensningen ! Jag försäkrar att omnämnandet av pigmentfärg inte förklarar anledningen. Grunden är som vanligt att gubbvälden girigt griper efter omgivningens livsutrymme!

av Ker 24 maj 2014, 10:10

Nu har jag sett konsensus Sveriges demokratiska underskotts konsekvenser i förorterna och sett hotet i SD och fascismen. Stå på er! Dagens konflikt i P1!

av Ker 24 maj 2014, 10:02

Andra pratbubblan i första rutan är vansinnigt bra!!!
"Jazzdans": hade förträngt att det fanns. Var det inte det som övergick till knipövningar med Susanne Lanefeldt sedan?

av Rille 23 maj 2014, 14:31

Bästa anledningen var väl 'jordens överbefolkning'? Högstadietjej är 14 - 16 år. Hon bör ha haft Tourettes!

av realiteter 23 maj 2014, 08:30

hahaha, jazzdans, nu kommer det tillbaka

Potentiellt farlig länk

av Per Kele 23 maj 2014, 08:19

Foer inte saa laenge sen fraagade min son min affaerspartner varfoer hon hade en saan stor vaarta paa oeverlaeppen, naagot hon faktiskt raakar ha.

Staemningen blev lite spaend kring middagsbordet.

Kids say the mest hairraising things!

av Slidkrans 23 maj 2014, 03:02

Rocky 21 maj

Publicerad 21 maj 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3272

@Ibgbg
Du glömmde hippie-dansen!

av Ledigheten 21 maj 2014, 18:29

Vad kan vara ovärderligt när man behöver ta sig ut ur sen sekt? Jo, en Insekts nyckel!

av Hans Schejk e mindre 21 maj 2014, 18:13

Inget går upp mot en helflaska sekt!

av klunk 21 maj 2014, 17:50

Fast droger (honungen), gurus och flumvänster var ju en ganska vanlig kombination för några decennier sedan. Kanske var det vanligare före gossarnas tid. Men det är möjligt att Rune fortsatte längre än de flesta.

av Ibgbg 21 maj 2014, 12:46

@bal,

Rune? I en sekt? Vad var det för sekt? Det här var ju riktigt intressant mtp att man växte upp med Bamse som den ultimate mannen/pappan

förresten, du menar "en björn begraven" va?

-förlåt, jag kunde inte låta bli, det har varit en hektisk dag ...

av Per Kele 21 maj 2014, 12:37

Tycker också att även Rocky har fel fokus -- det intressantaste är väl att Rune Andreasson var med i en sekt. Bamse brukar ju beskyllas för att vara socialistisk eller kommunistisk, men där ligger alltså ytterligare en hund begraven.

av bal 21 maj 2014, 11:06

Kul ! Olika fokus och vad som händer när man talar förbi varandra. Jag mediterar - men för mitt eget välbefinnande! Det är möjligt att det bidrar till världsfreden!

av Ker 21 maj 2014, 10:14

Jaså Bamse var med i en sekt? Jag har alltid anat något skumt med innehållet den där honungsburken.
Och detta matar man barn med!

av Seven of Nine 21 maj 2014, 09:24

Fy fan va bra, den här var klockren. Själv mediterade jag med Maharishi Mahesh Yogi för att skapa fred i världen när vänner och bekanta torskade på hans karisma. Jag skyller på min ringa ålder om detta på något sätt belatstar mitt i övrigt kliniskt rena förflutna.

av Per Kele 21 maj 2014, 06:47

Hehehehehe

av pierre 21 maj 2014, 06:46

Hahahahaha

av Deffleff 21 maj 2014, 05:48