klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 6 november

Publicerad 6 november 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4069

För att bringa lite ordning i diskussionen bör man:
1. inte slänga ut svepande anklagelser
2. ange källa när man hävdar statistik
3. precisera vem man svarar

av KJEH 6 november 2017, 20:15

Högermaffian har kapat internet och driver sina desinformationskampanjer för att sakta vänja folk vid sin extremism. I got news for you: ni är genomskådade.

av slöjad 6 november 2017, 15:24

är det torpet igen? mycket svart färg nu

av Per Kele 6 november 2017, 14:39

Det underliga är att det är samma små mäniskor som ser upp till kräk som Leif Östling, som gnäller på tiggare och flyktingar. Det är som om samma girighet och trångsynthet gör dem likställda på något sätt.

av KJJ 6 november 2017, 14:32

Ja du vitkor, vad har kvinnor mest nytta av?

Flummiga genusdirektiv och mörkande av våldtäktsstatistiken?

Eller:

Synliggörande av våldtäktsstatistiken och att låta kvinnor komma fram på egna premisser så att de slipper få skit för att de blivit inkvoterade?

Jämställdhet är ett relativt begrepp och feministerna har inte monopol på det. Vi som inte kallar oss feminister vill kvinnor minst lika väl, men vi tror inte på lögner och hyckleri för att nå dit.

av Observant 6 november 2017, 14:20

ooh så originellt att gnälla på tiggare och spekulera i våldtäkter osv trots att man hatar feminism och genusvetenskap och jämställdhet. gubbar.

av vitkor 6 november 2017, 13:40

Jag trodde det var våldtäkter som nästan alltid utförs av någon som offret känner. Börjar man räkna med en massa andra sexuella brott kanske 70% utförs av främlingar?

Men om våldtäkter av främlingar på riktigt blivit dubbelt så vanliga som 'vardagsvåldtäkter' hade vi fått se det i massmedia, för alla skulle känna någon som blivit våldtagen av en främling.

av RGE 6 november 2017, 13:24

Definitivt vanligare, där talar vi mångdubbling. Det finns även en annan statistisk utveckling som överraskade till och med mig.

Ni vet den gamla klyschan om att sexuella brott nästan alltid utförs av en person som offret redan känner?

Det stämde säkert på 70-talet, men färska siffror visar att hela 70% av alla sexualbrott i Sverige utförs av främlingar. Det är en drastisk förändring.

av Observant 6 november 2017, 10:37

Räknas gruppvåldtäkter som grupppaktivitet? För de känns som de blivit vanligare sen 70-talet. Då slapp man, om man inte hade lust.

av str4ay 6 november 2017, 10:16

Precis, sen åker pengarna till Malta. Skattefritt å bra!
#Vad fan får jag

Men man ska inte raljera över de hårt arbetande tiggarna. Jag tror inte de får några 50% på det de drar in, lönen är nog avtalad sedan innan och är betydligt lägre än så.

av KJEH 6 november 2017, 09:25

Ja och nu består tiggeriet av "hej".

Vilket är kod för "jag och min organiserade tiggarliga som alla är EU-medborgare har åkt hit på ren spekulation. Hit med pengarna - min pimp tar 50%"

av Observant 6 november 2017, 08:27

@oxå_ledig
Numer så är det 35 år i kö och nu låter det så här: ”Hejhejhej”.

En klar förbättring?

För att 70-talet sög, betyder inte att detta decennium är toppen.

Jag glömde förstås bort det där jävla kriget.
Men det tog slut på mitten av 70-talet, medans resten av mörkret fortsatte.

Hatar precis som R gruppaktiviteter och de var mycket populära på 70-talet.

av Ledigheten 6 november 2017, 08:26

Jo du, Ledigheten: och tiggeriet bestod av (Göteborg) "har just mönstrat av en båt, har du 50 öre till en kopp fika?" (Stockholm) ""höörrö grabben, fårrr ja' frååga dej en sak?". Plus tio års bostadskö….

av oxå_ledig 6 november 2017, 08:01

Gruppaktiviteter är härligt men endast utan vittnen eller facebooksändningar xoxo

av Kay E Are 6 november 2017, 07:07

Ja, visst var det något speciellt med 70-talets gruppaktiviteter. Men mycket är sig också likt. Här är en repris på Full Metal jacket scenen från 2007 Potentiellt farlig länk

Skillnaden var väl att på 70-talet gick folk ut på gatorna och protesterade, idag gör man mmo spel av det.

av KJJ 6 november 2017, 05:28

KJJ: Eller så är det en annalkande senilitet som gör sig påmind och förgrumlar ditt minne eftersom du citerar en scen ur "Full Metal Jacket", nämligen denna:

Potentiellt farlig länk

Observant: Strength in numbers and strength through joy?

av Get Some! 6 november 2017, 04:31

Du glömmer Vietnam. Själv kommer jag ihåg frågan till en amerikansk helokopterskytt om det inte var svårt att skjuta på kvinnor och barn som sprang genom risfälten där nere, varpå han svarade, Svårt? Nejdå, man får sikta lite framför dom bara.

av KJJ 6 november 2017, 02:56

Va glad att ni var barn då.

Vi andra fick glo på:
Palestinasjalar, näbbkängor, majongklänningar, utsvängda brallor, hippidansande batikkärringar, proletärutklädda soscialarbetare,
Storpotäter, pankaksvilsna friaproteaterarbetare.

Samtidigt som det lät för jävligt av ”alla kan tralla”-rörelser. Över ta mej fan allt.

SVT var ett dotterbolag till DDRs kulturdirektorat.

Jag nämner inte arkitekturen här.
Men där satte dets nya lågvattenmärken.

70-talet var ett dystert årtionde.
Jag skäms, för jag var med.

Jag försökte göra motstånd, men inte tillräckligt.

Man skäms...

av Ledigheten 6 november 2017, 01:18

Personligen gillar jag gruppaktiviteter, det får mig att känna styrka och taktfasthet. Det är bara när man organiserar sig som man kan uppnå saker på riktigt.

av Observant 6 november 2017, 01:11
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 7 december

Publicerad 7 december 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3163

Du behövde inte gardera dig, det blev min uppgift att visa för de ensamma och utsatta icke-barnönskande människorna att de inte alls är ensamma. Vi är ganska många, men ändå en minoritet.

Retandet är roligt för att föräldrarna inte är vana vid att kärlek till barn blir ifrågasatt. "Alla" älskar ju barn.

Mitt syfte blev här att visa på ett alternativ och argumentera för det.
Jag kände inte att jag behövde försvara mina åsikter, utan att jag behövde visa ett lyckligt alternativ och samtidigt ge en känga åt alla som slentrianmässigt skaffar barn för att det är det man "ska" göra. Beslut av den digniteten bör bygga på mer än biologiskt påverkade önskemål.

av Virus 9 december 2013, 07:28

Men nu kallade ju inte jag dig omogen eller onaturlig, Virus, så du behöver inte försvara dina åsikter och val inför mig. Jag bara pratade om något jag och många andra tycker är lycka. Och det är lite tröttsamt att jämt behöva gardera sig och säga att motsatsen också är bra.

Varför tycker du det är kul att retas med föräldrar. Skulle inte drömma om att retas med dig.

av kork 9 december 2013, 03:17

Kork, hormonstyrningen är inte ett misstag, men helt klart sinnespåverkande. Barn tar föräldrarna från en lugn tillvaro till något helt annat, önskat eller inte. Vi är helt överens. Det vi inte är överens om är att en lugn eftermiddag med sin son är himmelriket på jorden.
Jag ville inte låta det påståendet stå oemotsagt, dels för att jag står upp för alla barnfria människor som dagligen kallas onaturliga eller omogna, dels för att det är så förbaskat roligt att retas med föräldrar, men kanske framförallt för att du är en vettig debattör.

Bal, det finns oerhört mycket i världen som jag inte upplevt, men ändå har tvärsäkra åsikter om och inte vill vara med om. Oftast för att jag sett det på nära håll, eller hört berättas om det, och kunnat empatisera.
Jag ser det det då som att jag sluppit något, snarare än missat det.

av Virus 9 december 2013, 01:52

Den som inte upplevt en viss sak skall nog inte uttala sig alltför tvärsäkert om hur det är. Och den som blivit förälder _har_ upplevt någonting mycket omvälvande som den som avstått missat. Det omvända gäller inte — den som blir förälder idag har i allmänhet redan upplevt flera års parliv med sin partner.

av bal 8 december 2013, 19:46

Virus, du låter som om hormoner och längtan efter barn vore någon sorts misstag av naturen, ett fult trick som lurar folk på en lugn och kärleksfylld tillvaro. Men det är det, för det mesta, inte.

Naturen går efter lustprincipen. Vi måste äta, alltså gillar vi mat. Vi måste reproducera oss, alltså gillar vi partners och sex. Och just de hormonstormarna tycks du ju inte ha något emot. Dessutom behöver ungarna bli omhändertagna för att överleva, och därför älskar vi - återigen för det mesta, det finns alltid störningar och undantag - våra barn och blir själaglada när de mår bra, skrattar, jollrar, leker, och vi mår bra av att hålla dem i famnen och gosa med dem.

Konstigare är det inte. Och visst, alla kan vi göra fel val, antingen det för vår personliga del är att skaffa barn, eller att inte skaffa barn.

Är man bög eller flata, går det att få barn ändå. Och om man inte vill ha barn, oavsett om man är hetero eller homo, så är ju världen så full av människor att det sannerligen inte är någon plikt man har att göra fler.

av kork 8 december 2013, 15:37

Det är såklart tragiskt när besvikelsen över ett val speglas i ögonen och livet. Det gäller dock oavsett om man har barn eller inte. Det kan vara tomhet eller trötthet som speglas, eller gnistrande lycka över att de val man gjort varit helt rätt.
Det mest tragiska är när ena partnern övertalat den andre och barn fixats till en inte helt genomtänkt samvaro. I detta alltför vanliga scenario frodas ingen kärlek till vare sig barn eller partner.

av Virus 8 december 2013, 13:46

Om det inte vore för den där tomheten man anar hos barnlösa kvinnor i fyrtiofemårsåldern. När de får de där funderingarna kring om det här var allt livet hade att erbjuda, om det inte finns någonting mer, om man kanske ändå inte skulle ha... men tåget har gått.

av bal 8 december 2013, 13:27

Det är klart att alla ska leva på det vis som gör dem lyckliga, min poäng är att fler skulle ha ett lyckligt liv om de vågade gå emot normen och biologins förvirrande hormonstörningar. Korks självklara slutsatser om föräldraskapets förträfflighet är mycket mer sällsynt än Kellermans skildringar. Därför kände jag att de inte borde förbli oemotsagda.

Ninky, när man är barnfri behövs ingen hög inkomst för att kunna leva ett lyxigt liv.

av Virus 8 december 2013, 07:35

@Ninky: :-)

@internet: eftersom ni undrar så får jag väl berätta vad min hobby är: ärtskidåkning

av KJEH 8 december 2013, 01:01

Men var och en får väl bli lycklig på sin fason, Virus. Du gillar inte ungar så speciellt, och därför ser du inte poängen med att leka med bilar med sin lilla son fast man kanske inte själv är galen i leksaksbilar. OK, då ska du inte heller ha barn, men vem man än älskar, vuxen eller barn, så kompromissar man ju ofta just på grund att man vill se den andra glad, för det gläder en själv.

Det ÄR jobbigt att vara förälder, så det ska man bara bli om man längtar sig fördärvad. Annars inte.

av kork 8 december 2013, 00:41

vad ni skriver vackert...
Men var o en är väl sin egen lyckas smed, inte skulle väl jag tex försöka tvinga på någon min hobby?

av KJEH 8 december 2013, 00:36

@Virus
Du är dinky alltså! ;o)

av Ninky 8 december 2013, 00:07

Jag har aldrig träffat ett par med barn som är lika prilligt förtjusta i varandra som barnfria par. Det handlar inte om svartsjuka, utan om ett vardagsliv som inte längre styrs av vuxna relationsfrämjande och intressanta företeelser. Istället fokuseras allt i livet på barnens behov. Plötsligt kan man inte gå på museum, för barnen blir uttråkade efter tjugo minuter, man kan inte spontant ta ledigt från jobbet ett par dagar för att sticka till Wien, för barnen måste passas och gå i skolan.
Jag är fantastiskt glad över att kunna sova halva förmiddagen och sedan möta min frus utsövda blick när vi samstämmigt bestämmer att inte kliva ur sängen den dagen. Eller att kliva upp tidigt och kunna ägna hela dagen åt mina/våra egna önskemål. Vill vi stå vid en ishockeyrink i två timmar eller vill vi gå på bio och se en kultiverad film? Dessa fria val är vad jag kallar ett privilegium. De föräldrar som kontrar med en ensam ålderdom? Well, you're in for a big surprise...

av Virus 7 december 2013, 23:05

Det är ett privilegium att få dela sin kärlek till ungarna med någon som är lika prilligt förtjust i dem som man själv. Om han hade varit sotis på barnen hade det varit väldigt, väldigt sorgligt. Och om han bara älskat dem och inte mig hade det känts lika sorgligt...

av kork 7 december 2013, 21:57

Virus, det är en annan del av samma himmel. Om man säger att barn suger åt sig kärlek är man nog lite illa ute - du låter som en svartsjuk förälder som vill ha all kärlek till sig själv. Älskar man partnern och barnet är den en ljuv fröjd att se dem älska varandra.

av kork 7 december 2013, 21:53

Att ligga bredvid sin älskade hustru en hel eftermiddag, utan några måsten eller ungar som pockar på uppmärksamhet. Det är den himlen man får del av på jorden. Barn förstör hela glädjen genom att suga åt sig all kärlek som föräldrarna annars kunnat ödsla på varandra.
Att falla för längtan efter barn är bara att låta sig luras av biologins strävan efter en fortsatt och utvecklad art.

av Virus 7 december 2013, 19:48

Man kan bli precis så där trött som alla hängiga kellermanföräldrar när man har småbarn, men det är samtidigt den lyckligaste perioden i livet.

Om man inte förstör den med mobiltelefonbesatthet,gravidkilopsykoser, hetsjobbande och annat dumt. Att ligga en eftermiddag brevid sin lilla unge och bara vara tillsammans och göra just ingenting är en bit av den himmel man kan få del av på jorden.

av kork 7 december 2013, 19:36

re: "K ritar aldrig lyckliga föräldrar"

småbarnsföräldrar verkar sällan vara lyckliga länge nog för att man ska hinna rita av dem i det tillståndet. Det är ungefär som att fånga en örn i själva nedslagsögonblicket.

av brölkorv 7 december 2013, 15:52

2 barn, 2 mammor och 1 pappa. ny familjvariant?

av lad 7 december 2013, 15:24

K ritar aldrig lyckliga föräldrar. Eller har jag missat något.

av kork 7 december 2013, 13:37

nä nä nä,

ni har alla helt fel.

Vad ni bevittnar nu är en födelse av en annan (annen?) Kellerman

av Per Kele 7 december 2013, 12:35

Nog är väl Rocky dna-kodens slav på andra sätt.

av kork 7 december 2013, 12:25

rocky och lena andersson vägrar att vara dna-kodens slavar

av systeryster 7 december 2013, 12:06

Ja det är en viss inkörningssträcka men sen är det härligt med ungar som ääälskar sin pappa,! Det är synd om dem som inte har kramen! Fast ni kan låna brorsans eller kompisens det gör Rocky!

av Ker 7 december 2013, 11:44

Tvillingfarsan, till vänster i ruta 2, ser ut som han ska snart falla i djup remsömn ståendes.
Ett hårt liv är det, som dagens män lever, med störd dygnsrytm och ett för tidigt åldrande.
Att inte R vill leva det livet tyder på en viss mental förmåga och just ingenting annat.

av Ledigheten 7 december 2013, 11:02

Se tjejens koordinationsförmåga: bubbelgumsblåsa, iPhonekolla och babybära SAMTIDIGT.

av koordinat 7 december 2013, 09:08

K har en intressant syn på familjeliv, barn, relationer etc

Jag ser att han är helt "förlorad" och troligtvis aldrig kommer att fortplanta sig.

Det är dags att komma ut ur garderaroben

av Per Kele 7 december 2013, 08:56

Blåser tösa tuggummi? Hon kan ju inte vara äldre än 7 och ett halvt, nä nu går skam på torrkokt stekfläsk!

av Otto von Pommelhorst 7 december 2013, 03:35

Ja det här du rätt i, nästa!!

av Otto von Pommelhorst 7 december 2013, 03:29

初!

av lurker 7 december 2013, 02:19
Andra publiceringar av denna stripp: