klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 26 december

Publicerad 06:36, 26 december 2011
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 1838

Jovisst, språket ändras hela tiden med lånord, missförstånd och nybildningar, men det hindrar ju inte att man kan reagera på missförstånden när de är nya utan att vara pretto.

En gång i tiden var svenskar upprörda över nymodigheten "löjtnant", alltså stavat på det viset. Det är ju franska och man borde inte ändra den ursprungliga stavningen, ansågs det. Löjtnant ledde ju tankarna till löjlig! De reagerade alltså som vi skulle göra om någon börjad skriva Ståkkålm. Men de fick inget gehör, och nu skulle det se fånigt ut med franskan.

Däremot ville folk inte alls ta till sig andra nystavningar, vi har fortfarande "och", till exempel. Både svenskalärare och svensklärare låter konstiga för mig, det heter lärare i svenska, eller om det är så, en svensk lärare. Svenskalärare ser ut som en hopskrivning av svenska lärare på ett sätt som inte stämmer med svenska språkregler. Men men, vi tycks få dras med eländet.

av ason 28 december 2011, 01:34

Just att slött sätta ihop skolämnets namn och ordet lärare är typiskt för hur ord bildas i majoriteten av alla språk utan inblandning av språkmesserschmidts. Synd bara att jag inte hade mer ruter i mig och vågade ställa mig upp och ropa: Nu får ni väl fan ändå ta och ge er! när läraren kom med prettovarianten svensklärare.
Ordet svensklärare är möjligen användbart men då enbart i betydelsen person som undervisar svenskar. Skolämnet och språket heter svenska. En svensk är någonting annat.
Vad kommer härnäst? Turklärare? Samelärare? Kineslärare? Polacklärare?

av KJEH 28 december 2011, 01:17

Men varar är ju ett verb precis som stiger (till väders) eller gick (till sjöss). Frågan är om det där genitivet bara gäller plats/riktning och inte tid?

Men det leder ju tanken till en annan tidskonstruktion med preposition + genitiv: I höstas, i påskas, i onsdags...

Finns det ingen språkvetare i församlingen? Eller någon som till skillnad från mig orkar googla? :)

av ason 27 december 2011, 17:49

"Till" hör väl till ordet "vara" som att programmet varar till fem.

av KJEH 27 december 2011, 17:09

Seven, jag grunnade också på "till väders" - kom det uttrycket samtidgt med luftballongerna, vilket ju var rätt sent, 1700-tal tror jag? Eller var det annat som steg till väders?

av ason 27 december 2011, 15:33

Man säger ju, eller kan ivf säga, om en luftballong och dess passagerare att den/de "steg till väders".

av Seven of Nine 27 december 2011, 13:47

Jag trodde "och julen varar tills tomten åker iväg i sin droska".

av sona 27 december 2011, 12:56

och jag som trodde det var "och julen varar tills det börjar åska", hum, där ser man

av Björn 27 december 2011, 12:51

Tänkte väl att du var vaken både sent och tidigt, KJEH.

Jovisst används -a som hopklistringsord, omväxlande med -s. (Fast just "svenskalärare" är en sådan där horribel nybildning där man bara slött satt ihop svenska och lärare. Lärare i svenska, heter det egentligen.)

Men i sammansättning med till kan man undra om det inte är genitiv ändå? Feminint genitiv, i så fall.

av ason 27 december 2011, 11:08

Nu undrar vi lite till mans om vi får komma till tals nu när ason är tillbaks och timmen till trots sitter till bords.

Påska känns som ett ett talspråksord som möjligen är vanligare i vissa dialekter än andra. Ofta slängs ett vokalljud in mellan alltför många konsonantljud för att förenkla uttal och förståelse. Påskakärring, påskaris, svenskalärare känns enklare att uttala än bock-horn, fyll-köra, pizz-kartong.

av KJEH 27 december 2011, 04:50

Och om man nu ska fortsätta fundera (jag är nu inne på nattmacka nummer 2 och har satt på lite kaffe) så finns till skogs, men inte till träds? Klättrade folk inte i träd förr? Till bergs finns inte heller, däremot till fjälls. Mysko.

Det är i alla fall skönt att vi har "till sängs".

av ason 27 december 2011, 03:13

Julen varar helt till påska... och där undrar jag om till påska möjligen kan vara en gammal genitivform? Precis som i till sjöss, till lands, till lags, till bords.

Fascinerande att vi fortfarande använder fornsvenska i vissa fasta uttryck. Tycker inte ni det också? :)

Man kanske skulle använda dem även när det gäller nyare företeelser, "han gick till sjöss" kan t ex inspirera till "han gick till lufts" om någon som blir pilot. Fast det KAN ju låta som om han flög i luften, jag menar exploderade. Hm.

Och då kan man ju fråga sig om "flyga i luften" i betydelsen explodera, väl måste ha kommit innan flygplanet uppfanns?

Sjutton vad genial man blir tre på natten.

av ason 27 december 2011, 03:04

)

av KJEH 27 december 2011, 00:32

Det känns som att julen inte riktigt är över. (Långt bak i mitt bakhuvud har jag för mig att julen varar ända tills någon annan storhelg tar vid, kommer inte ihåg vilken det var. Oklart om det var riktigt sant eller inte.

av KJEH 27 december 2011, 00:31

Jaha, så var den julen över. Gott nytt år snart, då.

av ason 26 december 2011, 23:56

No probs me en 4,2 miljoners 4W SUV!

av NN 26 december 2011, 21:18

Håller med Otto. Mysig bil! Själv skulle jag vilja ha en veteranbil. Att tuffa runt Gotland med. Skinande röd, kanske?

av ason 26 december 2011, 17:46

inom alkemin är pengar och skit samma sak-du kanske ätit för mycket julmat?
Jag vaknade med förvissningen om att alla Holdfast män måste ge bort det dom tjänar för att inte bli avskydda både av sina egna sig själv och resten av mänskligheten-ackumulerat kapital är död!

av ker 26 december 2011, 15:27

@ker: jag drömde att vann 1,9 miljoner kr.

av KJEH 26 december 2011, 13:53

*Soft

av Otto von Pommelhorst 26 december 2011, 13:33

Har alltid tyckt det ser så himla sofa ut att åka i en bil som studsar fram så där som i sista rutan. Typ som Långbens husvagn på julafton nerför berget.

av Otto von Pommelhorst 26 december 2011, 13:32

Rocky är så på spiken! Visst känner man igen sig! Tack Viktor hoppas du orkar ännu ett år-och Kellermannen också!

av ker 26 december 2011, 11:24

nu pågår de tolv nätterna då du genom drömmarna får tillgång till andlig kunskap-håll i minnet vad du möter i dina drömmar!

av ker 26 december 2011, 11:22

ah- klockrent först!

av ker 26 december 2011, 11:20
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 25 maj

Publicerad 07:00, 25 maj 2011
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2574

Thanks for srhaing. Always good to find a real expert.

av Augustina 6 juli 2011, 06:54

Thanks alot - your answer solved all my problems after several days sturggling

av Maliyah 5 juli 2011, 13:29

Har Rocky egentligen ställt sig vid sidan av? I så fall bara på ett sätt: Han gör serier på hur han faktiskt tänker, utan att försköna sig själv. Som Susanne Brögger skrev: man behöver bara säga precis hur det är, så trillar folk av stolarna.

av ason 26 maj 2011, 13:48

Det jag menar är att en 40-åring ofta är väldigt uppknuten och det blir han ofta hur han än bär sig åt. Jag tänker inte försöka mig på att definiera vad frihet är - det tror jag vore dumdristigt.

av Slidkrans 26 maj 2011, 13:03

Var är frihet då, Slidkrans? Här där jag bor (inte Sverige) finns det gott om uteliggare. Jag har en känsla av att vissa av dem, säkert inte alla, vid något tillfälle ville ha friheten att göra vad de ville utan att behöva tänka på fru, bostad, jobb och pensionsförsäkring.

Nu är deras frihet på nivån om de ska köpa vitt eller rött vin till frukost för pengarna de fått ihop från att samla tomglas. Samtidigt har jag med mitt torra svensson-liv möjlighet att köpa en flygbiljett till vart 17 jag vill. Begränsningen är att jag måste se till att jobbet inte saknar mig alltför många dar och att jag nog får ta familjen med mig på den där flygresan.

av Martin 26 maj 2011, 12:43

Rocky har kanske aldrig varit ngn rebell eller outsider, men han har ändå ställt sig lite vid sidan av. Nu gör han plötsligt ett försök att kliva in i mittfåran. Kan inte vara helt lätt.

Det jag menar med sammanhanget är snarare de saker man inte riktigt kan påverka själv. 40-åringar är ofta ganska begränsade av omständigheterna de lever under. Deras frihet blir beskuren. De blir som ett slags mellanchefer.

Å andra sidan så tror jag att den personliga friheten expanderar igen efter 40. De friaste människorna tror jag är små barn och pensionärer.

av Slidkrans 26 maj 2011, 11:48

SK håller med mig? Kors i taket!

Men hmm... var har det visat sig att Rocky inte vill leva Svenssonliv - förutom att han var tveksam just till att bo i en småstad medan tjejen pluggar? Det var ju Edith som velade fram och tillbaka, Rocky ville bara ha henne.

Situationen vid 40 kan kännas beige därför att man har uppnått en del mål och faktiskt vet vad man gör på jobbet, t ex. Man kan tjäna ihop till levebrödet och vet hur man deklarerar. :) Problemet är alltså att man börjar bli skicklig på det man redan har och behöver nya utmaningar!

(En del tror att svaret är att skippa frun och haka fast vid en tjugoårig tjej som inte vet vad HON gör, men det är en illusion...)

av ason 26 maj 2011, 11:21

Jag håller med ason. Som person är man kanske på sin topp vid 40. Jag talar mer om sammanhanget man befinner sig i som medelålders. Det är ofta rätt beigt.

Kolla på Rocky. Han vill uppenbarligen inte leva svenssonliv, men han tvingas ändå in det pga ngn allmänt vedertagen konvention.

Jag tror att det är lättare/trivsammare att leva både som 50- och 60-åring än som 40-åring.

av Slidkrans 26 maj 2011, 09:42

Det är inte ALLA som tycker killar har sin empatiska, intellektuella och sexuella höjdpunkt vid 23...

av ason 26 maj 2011, 09:07

pecis, ason!
smart, ung å stark!

av r 26 maj 2011, 08:40

@SK Hehe. You know not whatof you speak... Så kom igen: Varför tycker du livet är patetiskt runt 37? Eller 42? Är man inte i sin krafts dagar då - lite smartare, men fortfarande ung och stark?

av ason 26 maj 2011, 08:32

@pierre. Du har rätt ang serier i allmänhet, men just Rocky är ju ett exempel på en självbiografisk serie. Och det självbiografiska elementet är ju en integrerad del av serien. K skulle ju kunna göra ett avsteg från detta men då är det ju inte riktigt Rocky längre.

@KJEH. Tror fortfarande att K kan haspla ur sig några roliga strippar framöver. Han kan ju alltid teckna Rocky - i sin ensamhet - i en intern monolog. På sikt lär det dock bli alltmer lingonkola.

Jag var för lat för att hålla liv i onsdagstipset.

@ason. Du kommer bli varse tids nog. Själv är jag förövrigt redan där.

av Slidkrans 26 maj 2011, 04:40

Bipolärt värre.

@Herr Rosa: Bra iakttaget - "...du får ta tåget 'HEM' till Stockholm!". Långben bor alltså i Stockholm och vi borde inte se honom i nästa strip. Gör vi det är han en låtsaskompis. Eller så har han missat han tåget.

@SK: Om Kellermannen bosätter sig i Västerås på riktigt och det är en självbiografi borde det bli lingonkola på riktigt from nästa strip. Blir det Coca-cola har K gjort avsteg från självbiostrategin och då får han börja hitta på storys igen. Skarva lite. Som han gjorde i början.

Bara en sak: vafan hände med onsdagstipset?
Jag kan vikariera med ett torsdagstips: Բլիթներ

av KJEH 26 maj 2011, 01:12

Mössorna är Brad Pitt-luvor.

av ason 25 maj 2011, 23:28

Som Lilla Fridolf, det blir lajbans...

av husse 25 maj 2011, 23:11

Jag vet, Rocky kan kan köpa ett hus i någon bättre villaförort, börja jobba på kontor där han blir terroriserad av den koleriske chefen, skaffa två barn, flicka och pojke, en hund som heter Daisy, krocka med brevbäraren på morgonen, spela bowling med grannen, käka gigantiska mackor,sova middag på soffan. Låter inte det som ett jätteroligt koncept?

av En annan Arne 25 maj 2011, 21:00

@slidkrans. de flesta seriefigurer åldras ju aldrig. kellerman dödar gåsen som värper guldägg genom att låta rocky växa upp.

av Pierre 25 maj 2011, 20:39

Varför är perioden patetisk, SK?

av ason 25 maj 2011, 20:38

@KJEH. Just nu befinner vi oss på en motorväg mot lingonkoleland, i alla fall som jag ser det.

Jag tror i och för sig inte att Kellerman har så mkt val. Han måste ju hitta på ngt nytt. Vad skulle han annars göra? Låta Rocky bli Söders äldsta tonåring? Det hela är ett dilemma för Kellerman.

Rocky är på väg in i den kanske allra mest patetiska perioden i en människas/hunds liv - den tidiga medelåldern. Jag tror det kommer vankas en hel del angst framöver.

av Slidkrans 25 maj 2011, 19:57

Såsom jag ser det har Rocky aldrig varit en outsider. Han är alldeles för populär för det. Avbilda en socialt handikappad nörd av valfri kaliber och kön så har du en outsider. En kille som hänger på pubar med polare, åker på festival eller chillar på landet är ingen outsider. Det har jag själv fått höra, fast jag ser mig själv som den förstnämnde i första hand.

av Mr_feelbad 25 maj 2011, 19:37

jag gillar iofs rocky för humorn. bryr mig inte särskilt var budskapet är, men jag dukade nästan under när han hade sin faust-fas å andra sidan.

av Pierre 25 maj 2011, 18:09

ursäkta @SK men you lost me there... är det lingoncola eller coca-cola vi läser nu?

av KJEH 25 maj 2011, 17:47

Men är det verkligen så annorlunda - egentligen? Edith har visat sig vara en rolig sidekick ("Vad kallar man vuxna som vill klä sig i blöjor?" - "Hip hop?") och världen är ju lika absurd nu som den alltid har varit. När de ska bygga hus kommer de att stöta på de Suckande Hantverkarna som bygger ihop skorstenen med gylfen, jycken de köper kommer att vilja käka sin svans och för övrigt bara oköpbart pandakött i sötsur sås, och fanten flyttar in släkten i garaget.

Be happy, don't worry! Inget kommer att gå på räls - med andra ord, en blomstrande framtid i sikte!

av ason 25 maj 2011, 14:59

Word!

av r 25 maj 2011, 14:49

Jag tror ason har rätt. Rocky skulle kunna överleva som rolig serie, men blir lär inte bli särskilt enkelt för Kellerman att hålla liv i jycken.

Arne pekar på problemen. Rocky lever ju ett helt nytt sorts liv nu och det kräver ju att hela serien förändras.

Det är som att ta bort Coca Cola helt och hållet och lansera lingonkola. Ungefär. Hur många gamla kunder/läsare behåller man och hur många nya kan man hoppas på?

Vem skulle vilja vara produktchef för en sån satsning?

av Slidkrans 25 maj 2011, 14:27

En annan Arne: Tiden går. Frågan är vad man gör med detta faktum - om man gör något kul eller blir en trist farbror. Jag skulle tro det finns roliga knäppigheter att skriva om med båda vovvar och förhållanden, om man slutar längta tillbaka till tredjehandsboendet...

Han borde ta in dig en strip, där du går runt i hans lägenhet och suckar sorgset åt TV-soffan med dubbelschäslong, sideboardet och Edith. "Sitter ni där och är lyckliga, era jävlar... Jag känner Welstschmertz! Jag är besviken! Skriiiik!"

av ason 25 maj 2011, 13:40

En annan Arne: sluta läs då, så kan du minnas serien som du vill ha den.

av Janne 25 maj 2011, 13:28

Rocky är inte ett fattigt barn numera. Han är en välbeställd svensk farbror med SUV. Det är det som är problemet med hur serien utvecklats, den saknar helt under-dog perspektiv.

Han var roligare när han släpade sina pinaler i kassar mellan olika andra, tredje och fjärdehandsboenden på söder.

Och varför då bry sig? Kanske för att jag hellre vill se den här serien försvinna än att behöva se Rocky, en gång en hjälte för alla outsiders, försvinna in i villa, volvo, vovve misären.

av En annan Arne 25 maj 2011, 13:19

Eftersom den ni kallar "Rupertmannen" är Rockys egen Mållgan så bor han överallt!

av cella'man 25 maj 2011, 12:39

vem har taggat "rocky"?

av bro' 25 maj 2011, 12:32

Varför har båda sotarmössor? Är det 2007 igen?

av Interaktiv osäkerhet 25 maj 2011, 11:11

En liggvagn, är det nån slags spårburen bordell eller? Jag tror inte Rocky ska låta Rupertmannen lura med honom på sådana upptåg. Bättre han skickar Rupertmannen tillbaka till Stockholm, så förhoppningsvis kommer Edith tillbaka solbränd och fin inom kort.

av sona 25 maj 2011, 07:51

Hähähä - den här var rolig. Jag måste säga att jag har en viss förkärlek för just etniska och sexistiska skämt. Som en bonus får man ju dessutom allt som oftast tillfälle att skratta åt diverse PK-människors förmenta upprördhet över det som vi andra bara hähähä:ar lite förstrött åt.

av Slidkrans 25 maj 2011, 07:50

Rupertmannen bor i sthlm. QED.

av Herr Rosa 25 maj 2011, 07:43
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 22 november

Publicerad 06:31, 22 november 2010
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 1

1

av Flyttad tagg 15 september 2012, 20:43

-1

av Flyttad tagg 15 september 2012, 20:43

"som hade nice bil - som gick jättefort, allt Näääk fuckin hade var ett busskort" //'Vare värt de!' Näääk & Nimo

av Herr Rosa 23 november 2010, 05:29

@Pelle:
På studentkort får man bara åka på de 3 långsammare.

av KJEH 23 november 2010, 00:17

Jag älskar när det är tre stjärnor till nästa tåg!

av Bombadill 22 november 2010, 22:17

SL borde göra som Obama i USA: satsa på höghastighetsbussar: Potentiellt farlig länk

av vitkor - kommenteraren 22 november 2010, 20:09

Tänk om man hade 5 rullband som löpte parallellt längst perrongen. Bandet närmast kunde man kliva på med ingen större hastighetsskillnad, och ju längre ut man växlade band, ju fortare gick det.

Växling mellan intilliggande band är ingen större skillnad men det ytterst liggande bandet är fort nog att tillsammans med gång kunna transportera en ganska snabbt mellan stationerna.

av Pelle 22 november 2010, 20:03

Det här är den första strippen nånsin som jag sett som saknar löpnummer. Och det sker SAMMA DAG som Folkhälsoinstitutet annonserar krafttag mot rökare. En slump? Knappast!

av Martin 22 november 2010, 16:01

Potentiellt farlig länk

av hissnande 22 november 2010, 10:39

Rocky vs måddejat/såsse-systemet är ju alltid najs!

av Tillbaka till basen 22 november 2010, 09:23

Det finns sådana hissar, eller fanns i alla fall tidigare. De är helt öppna och man kliver på och av i farten.

av ason 22 november 2010, 09:19

En till klockren Klasse-stripp. Repris visserligen, men ändå.

av R 22 november 2010, 08:55
Andra publiceringar av denna stripp: