klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 22 maj

Publicerad 22 maj 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3273

Kork och lbgbg, jag håller med om att man inte behöver använda det ordet. Oavsett om det är rasism bakom användandet eller inte. Jag bor i Frankrike och det är en sorglig sorglig dag :(

av ykCOR 26 maj 2014, 22:59

Låta bli n-ordet - JA!

Skitnödig färgblindhet - NEJ!

av Ibgbg 24 maj 2014, 13:14

Men bal, du kan ju inte behandla en okänd person på nätet som om den automatiskt faller in i din erfarenhet. Du har säkert rätt när det gäller vissa, att de oombedda tar sig an andras sak bara för att framstå som skinande hjältar, men det är faktiskt inte fallet här. Det finns väldigt, väldigt många med mörk hudfärg som tar rejält illa upp av att kallas n-ordet, och det blir ännu jobbigare när den som gör det hävdar att "jag säger vad jag vill, för jag är minsann inte rasist, och det betyder ju bara svart!"

Att folk, särskilt barn, frågar, är en annan femma. Det kan vara tjatigt men behöver ju inte tas som ett angrepp.

(Och nej, bal vann inte förra ronden med sin aggressivitet, hen visade bara samma benägenhet som nu att kategorisera folk först och inte fråga sen. Ilska som bygger på okunskap är inte kul.)

Så är församlingen på det stora hela överens om att man kan låta bli att kalla folk n-ordet, i båda dess former?

av kork 24 maj 2014, 12:10

Förra ronden tycker jag allt att bal vann. Denna var klart jämnare.

@Kellermannen: Förväntat utfall på antal kommentarer?

av ykCOR 24 maj 2014, 09:46

www.aftonbladet.se/kultur/serier/article16105441.ab

av klonk 23 maj 2014, 20:48

Jag skall vara litet mer självutlämnande än jag brukar, och berätta en sak. Jag utsätts på grund av mitt utseende och min härkomst regelbundet för en frågeställning som det vore lätt att ta illa vid sig av. Men vet jag att människorna som ställer den är välmenande så tar jag inte illa upp för det. Men ville jag så kunde jag.

Min erfarenhet är dock att det i allmänhet inte är de välpigmenterade som är lättkränkta utan att det är andra som är det å deras vägnar. Det är ett fult sätt att göra sig till talesman för människor man inte känner, menar jag. Och i slutändan går övning som sagt ut på att den kränkte-by-proxy skall kunna känna sig god, åh så god -- bättre än andra. Men den godhet som bara kan upplevas genom att andra är mindre goda, det är inte sann godhet.

av bal 23 maj 2014, 17:26

Nu är du där igen. Jag menade folk som inbillar sig att de INTE är rasister, kanske t o m tror att de kommer med en komplimang, och blir förnärmade när de ombes att inte använda n-ordet. Det är en sorts aggressivitet. Men är det en skrikande nazist blir det dubbelt trist.

Jag sitter inte här och "tror" saker, jag har alltså pratat med folk.

av kork 23 maj 2014, 17:13

Ja du, kork, och hur tror du att det ligger till med orsakssambanden? Tror du att dessa aggressiva typer aningslöst använder ordet för att det inte vet att det sårar? Tror du att dina pigmenterade vänner blir ledsna på grund av ordvalet eller aggressiviteten?

av bal 23 maj 2014, 17:02

bal, du är en rackare på att tro att du vet allting. Jag har träffat en lång rad mörkhyade personer som är hjärtinnerligt leda på n-ordet och har problem med aggressiva vita typer som använder det. Tyvärr händer det rätt ofta, och det är ett rätt sårigt område om man är svart. Sluta tro att du har facit på allt.

av kork 23 maj 2014, 16:55

- Du, neger!
- Jag vill inte bli kallad det
- Du, neger!
...

På en sådan dialog passar Korks kommentar väl. Saken är den att den sällan eller aldrig utspelar sig. Istället är det ofta kritvita personer som förfasar sig å andras vägnar. Tar vi kommentarstråden här som exempel: Hur många här i tråden har kallats neger, och hur många är det? Facit: ingen, och sannolikt ingen.

De jobbiga är de av oss som måste utmåla andra som dåliga för att själva kunna känna sig riktigt goda. Vi som verkligen är goda behöver inte göra ned våra medmänniskor med spelad kränkthet å tredje persons vägnar.

av bal 23 maj 2014, 15:52

Folk vill inte bli kallade n-ordet och ska därför inte behöva göra det. Envisas man ändå, är man arrogant och troligen lite rasist. Svårt att fatta?

av kork 23 maj 2014, 11:11

Det hela handlar om uppsåt. Om man bortser från avsändarens uppsåt är man lättkränkt och det är mycket värre att vara lättkränkt än att vara vårdslös med språket. Vettiga människor har nämligen betydligt viktigare saker för sig i livet än att uppdatera sig dagligen på listan över ord personer - LÄTTKRÄNKTA PERSONER kan - KANSKE - känna sig kränkta av.

av db 23 maj 2014, 08:07

Man behöver inte vara rasist för att man säger neger. Och man behöver inte vara antirasist för att man undviker ordet neger.

Något som är svårt att fatta?

av db 23 maj 2014, 08:05

Pierre, jag gör inget is-ought påstående i min kommentar. Det var en liten anekdot ur verkligheten, gör med den vad du vill.

av blekfis 23 maj 2014, 07:44

pierre, varfoer tar du upp dimensionen hoegutbildade/laagutbildade i din kommentar? Tror du att det bara aer laagutbildade asiater och afrikaner som har foerdomar gentemot vita?

Och kan man verkligen vara saeker paa att en afrikan som kallar en vit foer mzungu och en europe som kallar en afrikan neger aer rasister? De kanske bara anvaender just de orden i rent deskriptivt syfte.

av Slidkrans 23 maj 2014, 03:10

va trött man blir på sånhär debatt.

om snoriga lantisungar (och eller vuxna) i afrika är ignoranta gentemot vita, betyder det att vi som högutbildade västerlänningar måste betala tillbaks med samma mynt, eller ger dig bara en bekväm anledning att vara rasist tillbaks?

av pierre 23 maj 2014, 01:23

Vem har förresten försvarat n-ordet. eller försökt hitta någon anledning att använda det?

av Ibgbg 22 maj 2014, 20:40

Skulle önska att en del lade ner samma energi på att rädda miljön som på att haka upp sig på vilka ord folk använder! Märkligt ansträngt. Lite skjuta mygg medan elefanterna anfaller

av Ibgbg 22 maj 2014, 20:28

Skulle önska art en del lade ner samma energi på att rädda miljön som på att hitta anledningar att använda n ordet! Märkligt ansträngt. Lite skjuta mygg medan elefanterna anfaller

av Ker 22 maj 2014, 20:11

eller vafan.. nu var jag onödigt nedrig. Bara så trött på knee jerk reaction-upprördhet å andras vägnar.

av brölkorv 22 maj 2014, 19:36

@ Ker

min kommentar var angående slutsomnarrs fråga, Igges utrop som 7-åring hade ju varit ganska underligt ifall han också var svart. Men det förvånar mig inte ett dugg att du inte lyckades uppfatta kontexten.

av brölkorv 22 maj 2014, 19:26

Påminner om när jag var ute och vandrade på Kenyanska vischan. Ungarna hoppade högt och skrek MUZUNGU [vit människa / virrpanna] när dom såg en. Underhållande de första 10 gångerna eller så, sen inte så mycket.

av blekfis 22 maj 2014, 18:58

förbjud allt !
speciellt kommentarsfält

av Per Kele 22 maj 2014, 18:15

@Ker: Var har jag skrivit att jag vill tala om någons hudfärg? Jag menar bara att ibland kan vara berättigat att konstatera faktum; att en del människor är svart, en del vita etc. För övrigt är du den enda som överhuvud taget har skrivit något om "raser" i den här tråden. Kan det vara så att just DU är den enda här som delar in folk i raser efter hur de ser ut? Medan vi andra helt enkelt ser människor som människor. Och inte tar frågan på onödigt stort allvar.

Sedan en annan fråga till dig: Får man överhuvudtaget tala om NÅGONS utseende?

Om ditt svar är ja, så är du en hycklare. Och det blir bara löjligt när du försöker skapa någon slags kumbaya-värld där vi alla går runt och låtsas att vi är blinda för just den delen av människors utseende som är hudfärgen de fötts med.

Men om du uppriktigt kan säga att du aldrig har talat, kanske inte ens tänkt på hur någon ser ut. Så är du kanske ett föredöme för kommande generationer, eller kanske inte. Oavsett vilket så är du helt unik.

av Ibgbg 22 maj 2014, 18:12

Men kom igen, ker - om jag går med min mörkhyade polare på ett torg i Kongo där jag är en av två vita bland 500 svarta och han tappar bort mig, så kommer han inte att fråga efter "en dam i röd klänning" utan efter "en vit dam i röd klänning".

Men känner man ett starkt behov av att ständigt färgbestämma kända och okända har man, som du säger, någon sorts problem.

av kork 22 maj 2014, 17:31

o Rocky från Västerås? Spelar roll?lbgbg -byt polare- eller säg han heter Per och är från Dubai t ex så behövs inget färgtugg eller rasmaterial! Fantasi och vilja är det som behövs! Om du VILL tala om att du ser att nån är svart brun gul grön tala med den kognitiva terapigruppen-det kan vara tics!

av ker 22 maj 2014, 17:14

@ slutsomnarr

om jag minns rätt är Igge av colombiansk härstamning.

av brölkorv 22 maj 2014, 15:28

Jag har en kompis som säger att han är 'halvneger', och sen skrattar han så det dånar.
Men om någon annan skulle använda n-ordet mot honom blev han säkert förbannad.

av Seven of Nine 22 maj 2014, 15:07

Shakespeare hade nog heller aldrig träffat så mycket annat än anglosaxer. Och han hade inte ens Baretta och Kojak att luta sig på.

Fast å andra sidan "Life ain't nothing but witches and money" från MacBeth skulle ju inte ligga helt fel i en 50 cent text...

av Boris 22 maj 2014, 14:19

lbgbg, klart att man måste få beskriva sin kompis i sådana lägen - men man kanske inte ska använda ordet färgad utan mörkhyad eller svart.

Men det är ju också det enda tillfället man alls behöver säga något om någons hudfärg.

av kork 22 maj 2014, 12:36

Fast ker, det finns väl ändå tillfällen då det är ok att nämna någons hudfärg? Om jag till exempel är på en fest och någon frågar mig:

-Vet du vem Johan är? (och Johan råkar vara svart), så säger jag inte:

-Det är han där med jeansen och skjortan... nej, inte han, den andra... nej där borta... va fan ser du han inte? HAN MED JEANSEN! etc. etc...

Utan jag säger:

-Det är den färgade killen där.

Är det verkligen så fel?

av Ibgbg 22 maj 2014, 11:56

Kan man censurera- alltså vara överens om, i konsensus sverige- tecknade serier! Vi har här problem med n ordet. Har svart kompis. Vi har aldrig ens pratat om möjligheten att påtala detta speciellt,ej heller att benämna min ras tillhörighet. Vi använder våra namn. Om man inte är rasist så är väl inte detta nåt man pratar om? Träffar man nån ny hejar man och pressar sig! Använder sen dessa namn. Vart växte den här polaren upp i för rasistisk miljö? Och varför växer det genast upp en underlig kommentarstråd HÄR?

av ker 22 maj 2014, 10:45

Jiggaboo eller helt enkelt BOY!!!

av okvädare 22 maj 2014, 08:58

Vänta nu...visade inte en utredning som gjordes här i kommentatorsfältet för ett par månader sen att Igge själv är svart? Det var när två asplakata Rocky och Igge blev nekade taxi.

av slutsomnarr 22 maj 2014, 08:54

Någon som kan översätta? Mina kunskaper i ghettolingo är tydligen bristfälliga (Nej. jag är egentligen inte så överraskad över att jag inte förstår. Shakespeare uttryckte sig liksom inte riktigt så).

av db 22 maj 2014, 07:56

håller med herr rosa.

... borde ge hakan en helt egen serie

av Per Kele 22 maj 2014, 06:56

Hakan i 4e rutan. Vart allt!

av Herr Rosa 22 maj 2014, 03:41

Potentiellt farlig länk

av Licorice Liqueur Cool J 22 maj 2014, 03:09
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 21 maj

Publicerad 21 maj 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3272

@Ibgbg
Du glömmde hippie-dansen!

av Ledigheten 21 maj 2014, 18:29

Vad kan vara ovärderligt när man behöver ta sig ut ur sen sekt? Jo, en Insekts nyckel!

av Hans Schejk e mindre 21 maj 2014, 18:13

Inget går upp mot en helflaska sekt!

av klunk 21 maj 2014, 17:50

Fast droger (honungen), gurus och flumvänster var ju en ganska vanlig kombination för några decennier sedan. Kanske var det vanligare före gossarnas tid. Men det är möjligt att Rune fortsatte längre än de flesta.

av Ibgbg 21 maj 2014, 12:46

@bal,

Rune? I en sekt? Vad var det för sekt? Det här var ju riktigt intressant mtp att man växte upp med Bamse som den ultimate mannen/pappan

förresten, du menar "en björn begraven" va?

-förlåt, jag kunde inte låta bli, det har varit en hektisk dag ...

av Per Kele 21 maj 2014, 12:37

Tycker också att även Rocky har fel fokus -- det intressantaste är väl att Rune Andreasson var med i en sekt. Bamse brukar ju beskyllas för att vara socialistisk eller kommunistisk, men där ligger alltså ytterligare en hund begraven.

av bal 21 maj 2014, 11:06

Kul ! Olika fokus och vad som händer när man talar förbi varandra. Jag mediterar - men för mitt eget välbefinnande! Det är möjligt att det bidrar till världsfreden!

av Ker 21 maj 2014, 10:14

Jaså Bamse var med i en sekt? Jag har alltid anat något skumt med innehållet den där honungsburken.
Och detta matar man barn med!

av Seven of Nine 21 maj 2014, 09:24

Fy fan va bra, den här var klockren. Själv mediterade jag med Maharishi Mahesh Yogi för att skapa fred i världen när vänner och bekanta torskade på hans karisma. Jag skyller på min ringa ålder om detta på något sätt belatstar mitt i övrigt kliniskt rena förflutna.

av Per Kele 21 maj 2014, 06:47

Hehehehehe

av pierre 21 maj 2014, 06:46

Hahahahaha

av Deffleff 21 maj 2014, 05:48
Andra publiceringar av denna stripp: