klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 11 oktober

Publicerad 11 oktober 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4057

Hej brölkorv och andra. Just nu håller amerikanska media på och ältar och ältar Rysk inblandning in den amerikanska valet. Detta är ett spel för galleriet. Det handlar om att leda bort intresset från allt annat som händer just nu. Att sprida falska nyheter om separatism och hur viktigt det är att komma ihåg huir illa det var på Francos tid är frligt och okunnigt. Det är ett led i att splittra Europa och det är TVÅ stormakter som är intresserad av det, så våra chanser att få korrekt information är noll. Bidra inte till eländet. Vanligt folk vill bara ha lugn och ro. Det är maktfolket som är intresserad av vem som styr vad, inte vanligt folk.

av K. J. & Jonathan 12 oktober 2017, 03:56

Vid slutet av Rambla de Catalunya står en obelisk med Cristobal Colon på toppen. Vid dess fot står statyer av präster med infödingar som står på knä, och negerslavar i kedjor.

Spanien är inte ett land som har gjort upp med sin historia. Fascismen / imperialismen ligger kvar där under ytan och bubblar.

Om Gotland hade röstat om självständighet utanför det svenska systemet hade Stockholm aldrig hindrat det med våld. Det hade aldrig gått så långt, för vi skulle inte ha drivit gotlänningarna till det, och vore de rabiata hade vi hittat en kompromiss.
Katalanerna har inte bara ett eget språk och en egen kultur.

av brölkorv 12 oktober 2017, 02:14

Jo tyvärr det finns spanska fascister ännu- de dog inte med Franco! Vore i o f s trevligt om det varit så. Vi har ett monument här i stan på Katarinavägen som hyllar de frivilliga svenskar som dog i Spanien i kriget mot fascisterna.

av Ker 11 oktober 2017, 23:18

Tja, det gick ju inte så bra för Ukraina att lösa det politiskt. Självklart är Gotland inte samma sak som Krim, men folkomröstningar kan ge sken av falsk legitimitet som av princip inte är önskvärd.

Ingen skulle hindra katalanerna från att genomföra en "total opinionsundersökning" där man frågar varenda katalan, men det är inte samma sak som att deklarera att det är en juridiskt bindande folkomröstning som de katalanska myndigheterna gjorde.

av Kaktus 11 oktober 2017, 18:03

Jovisst. Men samtidigt tycker jag det känns som slöseri på resurser att stoppa gotlandsomröstningen fysiskt. Borde ju rimligtvis gå att lösa politiskt efteråt istället. Med förbehållningen att de inte vill lämna ut sig till just Ryssland.

av Skitsammare 11 oktober 2017, 17:11

Finns väl ändå en poäng med att inte tillåta fria folkomröstningar hur som helst. Det är ju lika med direktdemokrati. Inget dumt i sig kanske, men för det krävs grundlagsändringar och ny regeringsform.

Sverige har inte direktdemokrati och inte många andra länder heller. Då vore det lite konstigt att t.ex. låta Gotland folkomrösta om att separera sig från Sverige och bli en rysk provins (host Krim host).

Även om man inte tillåter Gotlands teoretiska Ja i den folkomröstningen är det ju dumt att ge Putin en förevändning att invadera.

av Kaktus 11 oktober 2017, 16:27

Det konstiga med röstningen, enligt mig, är att det borde väl inte vara olagligt med en röstning. Hur man agerar utifrån resultatet bör väl vara det man kan lagstadga? En omröstning är ju hårdraget inte mer än en poll.

av Skitsammare 11 oktober 2017, 15:35

klockren

av Per Kele 11 oktober 2017, 15:35

Det ingår i civilisationskonceptet att man inte alltid har hundra procent makt över alla pengar man tjänar. Samma sak i Sverige, i EU, överallt. Det är bara barnsligt att bli upprörd över att en liten del av ens enorma välstånd kommer mindre bemedlade till del.

För det andra är Madrid inte "fascister" idag, herregud. Rapa inte upp de mest inflammatoriska slagorden, tack. På 1960-talet fanns det en poäng med katalansk separatism; inte idag.

Sen tycker jag förvisso att det var fel att gå in med våld från Spaniens sida, det gav bara de katalonska sandlådebarnen uppmärksamhet de inte förtjänar.

av Sigismund 11 oktober 2017, 12:53

Spanska fascister hindrar yttrandefriheten- det är det ena.
Det andra är att de rika Katalanerna inte tycker sig få vara med o bestämma över de pengar de medverkar med, eller också är det det vanliga- de vill bli rikare.
Man måste kunna ha två tankar i huvudet samtidigt- att tro att det är EN tanke som gäller är likt snålheten som bedrar visheten.
Finns lite likheter med "norrlandsproblemet"
Men Göteborg, hm, är ju värre med Rinkebysvenska o stockholmska. Problemet är lite gammalt väl? Svengelska är väl det som gäller?

av Ker 11 oktober 2017, 12:11

Kul att det uppskattas! Tänk om vi spred lika mycket glädje som osämja på nätet, vilken värld det hade varit! Själv råkar jag vara ledig just denna soliga höstdag, härligt!

av Mr_feelbad 11 oktober 2017, 11:00

Tack Mr_feelbad! Jag blev glad!

av sys 11 oktober 2017, 10:55

Brölkorv: Och? Jag är från Göteborg och mina föräldrar minns hur lärarna på statliga direktiv försökte tvätta bort den göteborgska dialekten från barnen och tvinga dem att tala rikssvenska. Ingen höjdare, men det var länge sen nu. Get over it.

Kataloniens hipsterseparatism är vämjelig. En ofantligt rik region med levnadsstandard jämförbar med Sverige gnäller över att de får betala lite mer i skatt än fattigare delar av Spanien. De vill hellre vara giriga och sitta på sina sketna korvören och förnumstigt tala "katalanska" som i princip bara är en dialekt av spanska.

Tjetjenien kan jag förstå. Kurderna kan jag förstå. Men kom fan inte dragandes med de där bortskämda jävla proffsmartyrerna som kallar sig katalaner.

av Sigismund 11 oktober 2017, 10:18

@ KJ & J

Ditt påstående nedan om katalansk nationalism är otäckt ignorant. Den vuxna generationen bland dem som bor där minns hur deras föräldrar blev slagna på gatan för att de pratade sitt eget språk och tillsagda att tala på kristet sätt. Skolministern tycker att barnen där helt ska förbjudas att använda sitt språk i skolan. Katalanerna tillåts inte att t ex förbjuda tjurfäktning i sin egen region (de gjorde det, men Madrid rev upp beslutet).

Regeringen i Madrid har aldrig tagit bort hotet om våld i frågan. Nu senast skickade de ca 850 pers till sjukhus för att de ville rösta. Märk väl inte som reaktion på några upplopp eller protester, utan bara vanliga gamla tanter som ville rösta. Visserligen en olaglig omröstning, men alla lagliga vägar är stängda.

av brölkorv 11 oktober 2017, 09:25

<<h1>h1>hej <\<\h1>h1>

av Testr 11 oktober 2017, 08:40

Get a fucking move on.

av Polle 11 oktober 2017, 08:15

återinför husagan och husförhören (tillsammans med kyrkstocken och skarprättaren)

av karlakarl 11 oktober 2017, 07:54

K. J.& J - Främlingsfientlighet är det väl inte, att vilja bo tillsammans under en flagga, med ett (eller två) språk här? Det handlar mer om att "vi är bra!" än avsky mot alla andra, tror jag nog.

Men - "jag menar titta på honom." - hehehehehe!

av Al 11 oktober 2017, 07:27

@Folkrät: Din artikel är otäck men lässvärd. Vad man kan ta med sig är väl insikten att nationalism som i Katalonien just nu, är bara ytterligare ett uttryck för främlingsfientlighet och vara lite på vår vakt mot vilka "nyheter" som sprids.

av K. J. & Jonathan 11 oktober 2017, 02:56

Kellermans förmåga att hantera både självkritik och samhällskritik med distans och humor är helt fantastisk.

av K. J. & Jonathan 11 oktober 2017, 02:41

The begynnande folkmordet på Boer i Sydafrika är onekligen hårresande.

Potentiellt farlig länk

av Folkrättsaktivist 11 oktober 2017, 02:40

Ja, det ÄR ju tekniskt sett sant, samma som att det var lätt att vara vit landägare i sydstaterna innan inbördeskriget. Det betyder inte att man det är något som är acceptabelt att eftersträva.

av Stranger 11 oktober 2017, 01:26
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 29 mars

Publicerad 29 mars 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2320

halvt barn för dubbel lön?

av Per Kele 30 mars 2014, 06:35

Intoleransens trestegsraket:
moderaterna: jobba på!
fascisterna: om du inte jobbar är det fel på dig
nazisterna och feministerna: de här grupperna är det fel på

av KJEH 30 mars 2014, 01:57

"Zen sen" skulle kunna vara en titel på kära Mr K;s memoarer. Iofs spelar slagordet in på de flesta av idag, man måste stressa för att hinna koppla av...

av Mr_feelbad 29 mars 2014, 23:34

Vadå hel lön för att arbeta halv tid? Folk som inte kan planera och avsätta tid för sina barn borde inte bli föräldrar.

av db 29 mars 2014, 17:19

Win win! For ker.

av Herr Rosa 29 mars 2014, 13:06

Perfekt. Den enkla lösningen blir att beskatta brölkorv för att finansiera Ker. Ett så kallat nollsummespel.

av Socialist 29 mars 2014, 11:53

Jag tror jag gör ett nedror istället. Gifter mig med jobbet, skiter i att yngla av mig och spenderar tiden ensam. Det är mer min melodi.

av brölkorv 29 mars 2014, 09:07

Gör uppror! Ingen ska jobba mer än halvtid med små barn- med hel lön! Halv dagis med en för och en eftermiddagsgrupp - effektivt. Det är med barnen livet ska levas inte med jobbet! Och då får vi ett friskare samhälle och folk orkar miljötänka. Vilket vi måste. Sätt igång det är val!

av Ker 29 mars 2014, 08:52

5 v semester blir 1 v nervarvning + 3 v vila + 1 v stressa igenom allt som 'inte hanns med'.

av löneslav 29 mars 2014, 07:51

Man hör inte mycket om mindfulness nuförtiden när alla bara mobilrunkar.

av systeryster 29 mars 2014, 06:55

*Lägger det första hönsägget*

av Någonting som inte är en höna 29 mars 2014, 02:39
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 2 april

Publicerad 06:00, 2 april 2013
Taggar: stress
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3004

OTROLIGT ROLIGT!

av pierre 3 april 2013, 01:22

nu glömde han bilen

av krasse 2 april 2013, 13:27

Nej, nu ska jag bara vara god, snäll och positiv i en hel vecka! Helt utan ironiska undertoner! Jag menar, hur farligt kan det vara?

Alltså: Hoppas Rocky hinner till tåget och slipper ta en taxi! Det är kul att åka tåg.

av hjärnbarken 2 april 2013, 11:32

Skavlan måste varit en stor upplevelse.

av sona 2 april 2013, 10:12

Jaha, och nästa strip handlar om stopp på Arlanda Express...??

av hjärnbarken 2 april 2013, 10:07

run forrest, run!

av sug 2 april 2013, 09:50
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 4 december

Publicerad 06:00, 4 december 2010
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2458

Jag återkommer till den här strippen idag söndag eftersom jag känner att jag var typ diplomatisk i min tidigare kritik av denna stripp.
Jag vill därför nu vara mer tydlig och påstå att det här är en rakt igenom misslyckad stripp. Jag skulle nog sträcka mig till att säga att det är bland de sämsta Kellerman kläckt ur sig. På intet sätt är den rolig, den innehåller inte ett enda lyckat skämt, trots ihärdiga försöka.
Jag skulle vilja sortera den tillsammans med flygplansvitsen från första albumet, som ju redan var använd i tex Good Will Hunting, i kategorin "strippar som Kellerman aldrig borde publicerat".
Menmen, vi bryter ihop och går vidare såklart.

av Hugo 6 december 2010, 00:34

Men det är det här som är det intressanta: Bögar och flator definierar sig inte i förhållande till straighta, och kvinnor definierar sig inte i förhållande till män. Men för att visa att de är riktiga karlar måste män hela tiden tala om att de minsann inte är bögar eller fruntimmer!
Det är därför lindrigt begåvade Smacks, som tycker terapi är omanligt, genast kallar denna "svaghet" hos Rocky för bögeri.

av ason 5 december 2010, 08:18

Oväntat att Ason tar strippen i försvar iställe för att anmäla den till HomO???

av DSC-Primal 5 december 2010, 00:43

Flickorna har stuckit!

av ason 4 december 2010, 21:51

Hur lång rökpaus har de där tjejerna egentligen?

av CD 4 december 2010, 20:23

Vitkor, till transkriberingen, går det att göra om funktionen så att man kan transkribera ruta för ruta istället för i en textmassa?

av R 4 december 2010, 19:31

@KJEH
I hear you, men du får gärna ta bort det där j framför bonnier, om det betyder vad jag tror det betyder.

Men inte fasen kan de väl censurera den här strippen? Och hur fick i så fall vitkor tag i den?

av ason 4 december 2010, 17:58

@ason
Jag tror problemet jbonnier har är att den som "sköter" websidan har för FÅ finnar.

av KJEH 4 december 2010, 17:23

Gekko: Så du tror inte slibbmanchesterkavajerna och bottomline-gubbsen kan ligga bakom, då? För utan batikhäxorna och PK-hjonens idoga verksamhet skulle ingen få några ligg utan vigselring och the butt pirates inte kunna gifta sig - fortfarande.
-

Men nix, det är nog ingen av ovanstående som är de skyldiga, jag tror bara det är den finniga klantiga IT-världen...

av ason 4 december 2010, 13:08

Det här kändes som en väldigt annorlunda Rockystrip. Det är väl väldigt sällan folk tänker saker som inte sägs i serien överlag nuförtiden.
Just den här tekniken känns väl dock halvfräsch.
Kul att han försöker hitta på nya saker, men särskilt skoj var det ju ändå inte.

av Hugo 4 december 2010, 12:08

@kert

Haha, Batikhäxorna och PKhjonen var återigen tvungna att censurera denna strip på DN eftersom det kan vara stötande för butt pirates...

Tur att det finns en Bonnier fri sida att läsa Rocky på! :-P

av Gekko 4 december 2010, 11:56

nämen heja vitkor nu har pastan ingen strip!

av kert 4 december 2010, 11:19

hallå nu kommer den begynnande medelåldern-alla letar fel på alla- för att döva sin egen besvikelse-bittert

av ker 4 december 2010, 11:16

Sista ordet kunde resultera i censur på DN? Finns det ngt bättre att använda - kanske Dr Phil-fjant? Kul iallafall - Smacks närvaro verkar traditionellt positivt!

av ola 4 december 2010, 10:34

Klockrent!

av R 4 december 2010, 09:47

Kul. Woody Allen körde med det där i Annie Hall på sjuttiotalet - säga en sak, tänka en annan. Fast MK har ju en extra liten knorr på slutet.

Men "bög..."? Tröttsamt.

av ason 4 december 2010, 08:47

Sjukt kul. (jag hade glömt filmen på riktigt)

av Herr Rosa 4 december 2010, 07:56

Hahaha! Stor humor!

av Slidkrans 4 december 2010, 07:29
Andra publiceringar av denna stripp: