klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 2 augusti

Publicerad 2 augusti 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3122

båda med kanelsnurra och kaffe, men varför toalettpapper

av Per Kele 2 augusti 2017, 19:13

Så, om jag fattar detta rätt står altså både Rocky's tält OCH bil kvar i Gagnef efter den här briljanta vuxengrejen?

av K. J. & Jonathan 2 augusti 2017, 18:12

Vem har bilnycklarna? :(
Det är sånt här som gör att jag hellre liftar.

av Ker 2 augusti 2017, 08:45

T o r på gång?

av tågare 2 augusti 2017, 07:27

Early worm gets kaffe, and kanelrulle? Keff moral..! xp

av Al 2 augusti 2017, 04:07

And early worm, gets eaten.

av K. J. & Jonathan 2 augusti 2017, 02:14
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 20 april

Publicerad 20 april 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3959

...hans vagabondliv hänger väl ihop med att han innerst inne är en vagabond

(en vaga-007)

av bro' 20 april 2017, 16:21

Rocky's ekonomiska problem var överdrivna redan i början, jag läste i Rocky 10 År att Kellerman tjänade rätt bra med pengar även när han levde som en tågluffare. Hans vagabondliv hade mer att göra med bostadsbristen i Stockholm än ren fattigdom.

av Stranger 20 april 2017, 16:01

Läs om knasiga militärer i SVENSKA armén!

av 91 20 april 2017, 15:34

För Kellerman ser troligen 9 miljoner lite ut - det är vad en snygg liten tvåa kostar i Stockholm idag. Eller en rackarns liten etta i ett skitfult nybyggt hus.

av kork 20 april 2017, 15:23

Klart att Kellerman måste ha tjänat bra genom åren, men som kork skrev häromdagen så går det dåligt för de mesta inom print idag.

Men balansräkningen ser ju stabil ut. Han får väl ta av sparade medel om det kniper.

av Slidkrans 20 april 2017, 12:49

Hmm. Undra om det finns ett korn av sanning här, att Kellerman börjar sälja mindre och mindre och börjar ha dålig ekonomi?

av Kalzone 20 april 2017, 10:02

Svizza? Är det när man swishar till någons schweiziska bankkonto?

av Andreas Johansson 20 april 2017, 09:48

Ni som på riktigt är oroliga över K-mannen behöver nog inte oroa er, Rockys förtvivlan är troligen överdriven för komisk effekt.

Han är fortfarande mångmiljonär och har en fet pension att se fram emot om lite drygt 20 år. Han har flera gånger berättat i strippen att han sparat sina pengar. Det går nog ingen nöd i första taget.

av Gurkmeja 20 april 2017, 09:29

Lagom tills alla lok fått toa har väl tågen hunnit bli förarlösa.

av PP 20 april 2017, 09:27

Jaha och hur betalr ni Vitkor? Undrar över rättvisan där?

av Ker 20 april 2017, 09:25

Vitkor borde fakturera folk för att komma in hit och läsa de briljanta kommentarerna och svizza pengarna till R.

av KJEH 20 april 2017, 08:11

Uppställd är ett ord.

av hyperborean 20 april 2017, 07:46

Kan man säga uppfälld, förresten? Är det ett ord?

av Rille 20 april 2017, 07:33

Nu när det finns kvinnliga lokförare är det krav på två toaletter i förarhytten, en med toaringen nerfälld och en med toaringen uppfälld.

av Rille 20 april 2017, 07:32

Toa, schmoa. Finns det en bar i förarhytten?

av sona 20 april 2017, 07:23

Det är ett arbetsmiljöproblem! Om fler damer kört tåg hade det varit annorlunda. Såvitt jag vet finns bara en loktyp i Sverige med toalett. Vanligare i mer järnvägsmässigt civiliserade länder.

av Hengman 20 april 2017, 06:53

Apan är felinformerad, det finns ingen toa i förarhytten. Men det upplevs normalt inte som ett problem att det är så,

av Lokföraren 20 april 2017, 03:16

Bär han horan och torsken-jackan från 3945? Tung symbolik?

av x26 20 april 2017, 02:48
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 15 juni

Publicerad 11:36, 15 juni 2011
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2588

2588

av Flyttad tagg 18 juni 2011, 18:28

Pierre: Rocky borde helt klart sorteras in under 'D' på bibblan (enl SAB iaf)

har ngn förresten läst Pirinens noveller?

av evert 16 juni 2011, 12:20

Så var det ason! Martin - precis, det är mycket mer känsla i effekter som inte bygger på datoranimationer, även om de ibland ser lite B ut. Ta t ex de gamla stop motion klassikerna, Potentiellt farlig länk

måste oxå säga att Kubrick inte gjorde det lätt för sig med så långa klipp som med pennan. Det ger publiken gott om tid att ev genomskåda och se missar - ändå håller det!

av ola 16 juni 2011, 11:10

filosofi och psykologi inrullat i fyra rutor. rocky i ett nötskal

av Pierre 15 juni 2011, 21:41

Menar du något sånt här, ola?

Potentiellt farlig länk

Också en klassiker. Det var mer imponerande med specialeffekterna på den tiden, innan man bara kunde proppa in det i en dator. Om någon inte vet hur pennan funkade så skriver jag svaret i gårdagens stripp nedanför här.

av Martin 15 juni 2011, 15:49

Klädhängare? Det är ju telefonlurar!

Hasse och Martin Ljung var i kupén. Klassiker.

Elefanten är viktlös. Det är därför den inte syns, den hänger uppochner i taket och sover. Rocky och Rupertmannen har viktdojor och viktstoppning i byxbaken för att hålla sig på rätt köl - eller i alla fall någon köl.

Lössen hänger fast vid Rocky för glatta livet.

av ason 15 juni 2011, 14:35

tänker på den där gamla: "Det är skönt med en egen kupé" (men det var inte Hasse o Tage?) - får se hur det utvecklar sig. Mörkret består både utanför fönster o dörrar iaf.

Lekte ett tag m tanken att Rupertmannen var Fugelsang o Rocky en rysk kosmonaut o de befinner sig på ISS. Men då borde åtminstone en stjärna eller jorden skymta därutanför. Och så borde datorn sväva fritt i luften. Inte R lr R - för de har velcrokläder. Självklart är klädhängarna också i velcro

av ola 15 juni 2011, 14:24

knyckt från Hasse å Tage: Livet är som en tågresa osv

av ker 15 juni 2011, 13:20

Hahaha! Bästa på länge.

av sona 15 juni 2011, 12:04
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 27 maj

Publicerad 06:00, 27 maj 2011
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2576

Yo, that's what's up turhtfully.

av Maribeth 5 juli 2011, 22:21

skulle nog anse att det ni försökt tagga med inte är taggar utan kommentarer.

av vitkor, 28 maj 2011, 08:29

vore ju bra om den cuttade taggarna i inputboxen om de är för långa, min tag är:
"nästa strip blir pinsam när rupert och alla andra vet vad rocky sysslat med på natt-tåget"

av X 27 maj 2011, 23:41

nästa strip blir pinsam när rupert och alla andra vet vad rocky

av Flyttad tagg 27 maj 2011, 23:39

Åkej, jag erkänner. Det var jag som taggade med Pär Lagerkvist. Fast vitkors tagg-funktion glömde "världen", så nu blev det "ångest ångest är min arvedel min strupes sår mitt hjärtas skri i liggvagn", vilket väl ganska bra sammanfattar dagens stripp :-D

av Martin 27 maj 2011, 19:51

Jag har åkt nattåg med ånglok mellan Udaipur och Ahmedabad. Ingen aircon och öppna fönster.

Asläckert att vakna mitt i natten och höra lokets chuffchuffchuff och lite ångvissla ibland.

av Seven of Nine 27 maj 2011, 17:56

@ ason: läs o lär;
klockren://blog.svd.se/sprak/2011/05/27/fran-binar-till-funktionell-sprakriktighet/

av KJEH 27 maj 2011, 17:17

@vitkor: ruggigt bra video/låt

@KLF: Princess of the night.

av KJEH 27 maj 2011, 16:45

ångest ångest är min arvedel min strupes sår mitt hjärtas skri i

av Flyttad tagg 27 maj 2011, 16:36

Last train to trancentral

av KLF 27 maj 2011, 13:36

du har nått där Vitkor, kanske Rocky fortfarande är mer hip hop än vi hittills trott, det är kanske är vi kommentatorer som börjar bli gamla och dåligt uppdaterade?

av en annan Arne 27 maj 2011, 13:00

påminner om tåget i den här videon: Potentiellt farlig länk

av vitkor, 27 maj 2011, 12:32

@sona: Ruperts tystnad lämnar plats för Rockys... ja... trivialiteter.

av Slidkrans 27 maj 2011, 12:10

Bra strip. Stämningsfullt.

Uddevalla - Abisko. Det tog över ett dygn. Är jag värst på den eller?

av Slidkrans 27 maj 2011, 12:04

Fan vilken tråkig låssaskompis. Borde inte Kellerman/Rocky kunna komma upp med en bättre?

av sona 27 maj 2011, 11:57

Nej det är en så kallad "inre resa" tillsammans med låssaskompisen herr Rupert Mållgan mot mörkrets hjärta!

av En annan Arne 27 maj 2011, 11:54

vad är det för mystiskt lok som kör tåget? skulle de inte till umeå? ingen rc-sexa det där inte. och takfönster?

man undrar ju om den här resan skedde på riktigt.

av vitkor, 27 maj 2011, 11:41

Roliga kommentarer!

För att fortsätta gnälltemat: Åkte en gång i min späda ungdom tåg från Barcelona till Bern. Vagnen var bokstavligen packad med tågluffare i gångar, på golv, in på toa. Jag HADE magsjuka. Miss i nassen stannade tåget vid gränsen till Frankrike och alla backpackare kommenderades ut att stå på led och få passen kollade. Magsjuka (pga okänd allergi mot tortillas, som jag levde på i Spanien) ingen ursäkt.

av ason 27 maj 2011, 10:16

Gnäll, gnäll, gnäll. Har man åkt Transirbiriska järnvägen i budget-klass med magsjuka då kan man klaga med befog. Inte för att jag gjort det, men ändå.

av sona 27 maj 2011, 09:49

Jag och flickvännen såg "Mordet på Orientexpressen" med Albert Finney, Ingrid Bergman och Sean Connery. De bytte om till middagen i restaurangvagnen som sköttes av kypare i vita kavajer och allt var väldigt elegant. Efter det bestämde vi att åka från Budapest, Ungern till Split, Kroatien med tåg på semestern.

Det var INTE som i filmen. Vi hade en kupe för oss själva, men det var varmt, klibbigt, inga möjligheter att tvätta sig, ingen servering alls ombord, ofräsch toalett i slutet på korridoren, på natten krängde tåget så ens huvud ibland pekade mot himlen ibland ner mot marken, dieselloket luktade pyton när man öppnade fönstret ...

Världen är inte som på Agatha Christies tid. :-(

av Martin 27 maj 2011, 09:40

Åkte sovtåg från norra Grekland till Istanbul. Hur mysigt som helst. Rekommenderas.

av Herr Rosa 27 maj 2011, 09:18

Jupp, tåg till övre Norrland är inte klockrent, dit flyger man, allt annat är självplågeri

av En annan Arne 27 maj 2011, 08:34

Rocky förskönar liggvagnen.. Åkte Luleå-Malmö igår på 23h, riktigt vidrigt

av johan 27 maj 2011, 07:51

mysigt med sovtåg, man skulle ta och göra det nångång igen.

av Pierre 27 maj 2011, 07:44
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 26 maj

Publicerad 06:00, 26 maj 2011
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2575

Superior thinking deonmtsrated above. Thanks!

av Geri 5 juli 2011, 20:25

SJ är inte längre något man åker. Det är något man åker på, som skoskav och mässlingen.

av ason 27 maj 2011, 10:18

"Åka SJ" ska det stå...

av Mr_feelbad 27 maj 2011, 09:21

Det är skillnad på att åka "tåg" och att åka "SL". De som inte tror mig, kan ju läsa hur SLs satsningar ligger för de närmaste tio åren. Tågen och segelbåtarna kommer vara det enda som går när oljan är slut.

Flygande bilar? Teleporter? Yeah right...

av Mr_feelbad 27 maj 2011, 09:20

sikta på nåt billigt...

av Pierre 26 maj 2011, 19:33

Slidkrans, du är kanske rätt så rätt på det. Jag såg någon idé om tåg som går i rör för att eliminera luftmotståndet. Med nån slags magnetisk framddrivning påstods farter på upp emot 1000 km/h vara möjliga. Det är ju lite rörpost över det, även om väl rörpost funkar via vacuum och inte genom magnetism.

Individuell rörpost kan ju bli rätt knepigt. Vad gör man till exempel om en tjockis fastnar i röret? Alla som har åkt vattenrutchbana vet ju hur hemskt det är när man har världens glajd och plötsligt bakom en krök sitter en tant och hasar sig fram med hjälp av händerna. Huuuu!

av sona 26 maj 2011, 15:43

Re: KJEH

Du behöver en sån här.

Potentiellt farlig länk

Där "behöver" är ett ganska relativt begrepp.

av Martin 26 maj 2011, 15:41

Svävarbilar framtiden? Gammalt som gatan. Flygbussar har ju funnits i årtionden.
Nej här letar vi efter lite bättre service och kvalitet.
Jag tror att man vill ha sina saker med sig och känna sig som hemma vart man än kommer. Se Upp!

av KJEH 26 maj 2011, 15:27

(sry är i uppe i Norrland och drack lite träsprit igår)

av bengt 26 maj 2011, 15:21

jag menar att det vore coolt, men kanske bli en salig röra. Ägg-röra. HA HAAAAAAAAAAAAAAAAH AAAAAAAAAAA HAAAA HAA AHAAAAAAAAAAAAAAAAAA HAHAHAAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

av bengt 26 maj 2011, 15:20

röra inte min kompis

av bengt 26 maj 2011, 15:19

Att resa per rörpost måste väl ändå vara det bästa alternativet.

av Slidkrans 26 maj 2011, 14:40

@r: då blir man hängande i hyperrymden den största delen av sitt liv. Bättre att ta åsnan

av ola 26 maj 2011, 14:40

Om det är SJ som sköter teleportationen då?

av r 26 maj 2011, 14:25

Tåg? Dött som disco.

Först är det ju svävarbilar som gäller. Tänk Luke Skywalker i Star Wars eller Bruce Willis i Fifth Element. Sen ska vi ju hålla i minnet att detta bara är ett mellansteg innan vi kommer till teleportation som är framtidens riktiga färdmedel. Det blir sweet. Man kan jobba i Sverige och dra in en vettig lön samtidigt som man lever för en tjuga om dagen i Costa Rica.

av sona 26 maj 2011, 14:19

Olas åsna är framtiden.

av bal 26 maj 2011, 14:02

Tåg, framtidens farkost? Tillåt mig skratta. Tågen funkade säkert bättre på 1800-talet i det här jämrans landet. Man kom fram snabbare med färre förseningar. Jag känner större trygghet och förtroende att åka tåg i utvecklingsländer än när jag åker tåg i Sverige.

Är det inte snö så är det löv. Är det inte löv så är det regn. Är det inte regn så är det blåst. Is, växelfel, vagnfel, personalfel, personalbrist, elfel, dörrfel, kopplingsfel, spårfel, stationsfel, fel, fel, fel! Sist var det åska = 3 timmar försening. Antagligen kommer vulkanaskan att generera ett par timmars försening vid nästa resa. Välkommen till framtiden? My ass!

av ola 26 maj 2011, 12:51

Jag gillar också tåg och andra kollektiva färdmedel. Har aldrig brytt mig om att skaffa bil, för det är så fördömt trist att bara sitta där mil efter mil. Det fick jag nog av redan i körskolan. Nu köper jag istället servicen "transport A till B" av någon annan så kan jag läsa en bok eller så under tiden.

av Martin 26 maj 2011, 12:46

phht (insug)

av Reidar 26 maj 2011, 12:42

jomenvisst

av evert 26 maj 2011, 12:41

Rocky skulle skickat Robertmannen till Stockholm när han hade chansen! Nu blir det 20 raka strippar med en tyst Robert (är han norrlänning??)

av Interaktiv osäkerhet 26 maj 2011, 11:17

En sak har Rocky alldeles utomordentligt rätt i, tåg är våra idag redan existerande framtidsfarkoster. Att inte färdmedlet är billigare är ju märkligt, rent, säkert, snabbt och bekvämt. Jag tror att spårtrafikens era bara precis har börjat!

av Mr_feelbad 26 maj 2011, 10:30

Jag tror de skulle till något evenemang där.

av ason 26 maj 2011, 08:30

mellanstrip

av Slidkrans 26 maj 2011, 07:28

En spontan Umeå resa. Ahhh, those were the days.

av sona 26 maj 2011, 07:23

Oväntad vändning, dom åker till Umeå alltså? Klockrent trevlig stad, ingen håla!

av En annan Arne 26 maj 2011, 06:43
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 25 maj

Publicerad 07:00, 25 maj 2011
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2574

Thanks for srhaing. Always good to find a real expert.

av Augustina 6 juli 2011, 06:54

Thanks alot - your answer solved all my problems after several days sturggling

av Maliyah 5 juli 2011, 13:29

Har Rocky egentligen ställt sig vid sidan av? I så fall bara på ett sätt: Han gör serier på hur han faktiskt tänker, utan att försköna sig själv. Som Susanne Brögger skrev: man behöver bara säga precis hur det är, så trillar folk av stolarna.

av ason 26 maj 2011, 13:48

Det jag menar är att en 40-åring ofta är väldigt uppknuten och det blir han ofta hur han än bär sig åt. Jag tänker inte försöka mig på att definiera vad frihet är - det tror jag vore dumdristigt.

av Slidkrans 26 maj 2011, 13:03

Var är frihet då, Slidkrans? Här där jag bor (inte Sverige) finns det gott om uteliggare. Jag har en känsla av att vissa av dem, säkert inte alla, vid något tillfälle ville ha friheten att göra vad de ville utan att behöva tänka på fru, bostad, jobb och pensionsförsäkring.

Nu är deras frihet på nivån om de ska köpa vitt eller rött vin till frukost för pengarna de fått ihop från att samla tomglas. Samtidigt har jag med mitt torra svensson-liv möjlighet att köpa en flygbiljett till vart 17 jag vill. Begränsningen är att jag måste se till att jobbet inte saknar mig alltför många dar och att jag nog får ta familjen med mig på den där flygresan.

av Martin 26 maj 2011, 12:43

Rocky har kanske aldrig varit ngn rebell eller outsider, men han har ändå ställt sig lite vid sidan av. Nu gör han plötsligt ett försök att kliva in i mittfåran. Kan inte vara helt lätt.

Det jag menar med sammanhanget är snarare de saker man inte riktigt kan påverka själv. 40-åringar är ofta ganska begränsade av omständigheterna de lever under. Deras frihet blir beskuren. De blir som ett slags mellanchefer.

Å andra sidan så tror jag att den personliga friheten expanderar igen efter 40. De friaste människorna tror jag är små barn och pensionärer.

av Slidkrans 26 maj 2011, 11:48

SK håller med mig? Kors i taket!

Men hmm... var har det visat sig att Rocky inte vill leva Svenssonliv - förutom att han var tveksam just till att bo i en småstad medan tjejen pluggar? Det var ju Edith som velade fram och tillbaka, Rocky ville bara ha henne.

Situationen vid 40 kan kännas beige därför att man har uppnått en del mål och faktiskt vet vad man gör på jobbet, t ex. Man kan tjäna ihop till levebrödet och vet hur man deklarerar. :) Problemet är alltså att man börjar bli skicklig på det man redan har och behöver nya utmaningar!

(En del tror att svaret är att skippa frun och haka fast vid en tjugoårig tjej som inte vet vad HON gör, men det är en illusion...)

av ason 26 maj 2011, 11:21

Jag håller med ason. Som person är man kanske på sin topp vid 40. Jag talar mer om sammanhanget man befinner sig i som medelålders. Det är ofta rätt beigt.

Kolla på Rocky. Han vill uppenbarligen inte leva svenssonliv, men han tvingas ändå in det pga ngn allmänt vedertagen konvention.

Jag tror att det är lättare/trivsammare att leva både som 50- och 60-åring än som 40-åring.

av Slidkrans 26 maj 2011, 09:42

Det är inte ALLA som tycker killar har sin empatiska, intellektuella och sexuella höjdpunkt vid 23...

av ason 26 maj 2011, 09:07

pecis, ason!
smart, ung å stark!

av r 26 maj 2011, 08:40

@SK Hehe. You know not whatof you speak... Så kom igen: Varför tycker du livet är patetiskt runt 37? Eller 42? Är man inte i sin krafts dagar då - lite smartare, men fortfarande ung och stark?

av ason 26 maj 2011, 08:32

@pierre. Du har rätt ang serier i allmänhet, men just Rocky är ju ett exempel på en självbiografisk serie. Och det självbiografiska elementet är ju en integrerad del av serien. K skulle ju kunna göra ett avsteg från detta men då är det ju inte riktigt Rocky längre.

@KJEH. Tror fortfarande att K kan haspla ur sig några roliga strippar framöver. Han kan ju alltid teckna Rocky - i sin ensamhet - i en intern monolog. På sikt lär det dock bli alltmer lingonkola.

Jag var för lat för att hålla liv i onsdagstipset.

@ason. Du kommer bli varse tids nog. Själv är jag förövrigt redan där.

av Slidkrans 26 maj 2011, 04:40

Bipolärt värre.

@Herr Rosa: Bra iakttaget - "...du får ta tåget 'HEM' till Stockholm!". Långben bor alltså i Stockholm och vi borde inte se honom i nästa strip. Gör vi det är han en låtsaskompis. Eller så har han missat han tåget.

@SK: Om Kellermannen bosätter sig i Västerås på riktigt och det är en självbiografi borde det bli lingonkola på riktigt from nästa strip. Blir det Coca-cola har K gjort avsteg från självbiostrategin och då får han börja hitta på storys igen. Skarva lite. Som han gjorde i början.

Bara en sak: vafan hände med onsdagstipset?
Jag kan vikariera med ett torsdagstips: Բլիթներ

av KJEH 26 maj 2011, 01:12

Mössorna är Brad Pitt-luvor.

av ason 25 maj 2011, 23:28

Som Lilla Fridolf, det blir lajbans...

av husse 25 maj 2011, 23:11

Jag vet, Rocky kan kan köpa ett hus i någon bättre villaförort, börja jobba på kontor där han blir terroriserad av den koleriske chefen, skaffa två barn, flicka och pojke, en hund som heter Daisy, krocka med brevbäraren på morgonen, spela bowling med grannen, käka gigantiska mackor,sova middag på soffan. Låter inte det som ett jätteroligt koncept?

av En annan Arne 25 maj 2011, 21:00

@slidkrans. de flesta seriefigurer åldras ju aldrig. kellerman dödar gåsen som värper guldägg genom att låta rocky växa upp.

av Pierre 25 maj 2011, 20:39

Varför är perioden patetisk, SK?

av ason 25 maj 2011, 20:38

@KJEH. Just nu befinner vi oss på en motorväg mot lingonkoleland, i alla fall som jag ser det.

Jag tror i och för sig inte att Kellerman har så mkt val. Han måste ju hitta på ngt nytt. Vad skulle han annars göra? Låta Rocky bli Söders äldsta tonåring? Det hela är ett dilemma för Kellerman.

Rocky är på väg in i den kanske allra mest patetiska perioden i en människas/hunds liv - den tidiga medelåldern. Jag tror det kommer vankas en hel del angst framöver.

av Slidkrans 25 maj 2011, 19:57

Såsom jag ser det har Rocky aldrig varit en outsider. Han är alldeles för populär för det. Avbilda en socialt handikappad nörd av valfri kaliber och kön så har du en outsider. En kille som hänger på pubar med polare, åker på festival eller chillar på landet är ingen outsider. Det har jag själv fått höra, fast jag ser mig själv som den förstnämnde i första hand.

av Mr_feelbad 25 maj 2011, 19:37

jag gillar iofs rocky för humorn. bryr mig inte särskilt var budskapet är, men jag dukade nästan under när han hade sin faust-fas å andra sidan.

av Pierre 25 maj 2011, 18:09

ursäkta @SK men you lost me there... är det lingoncola eller coca-cola vi läser nu?

av KJEH 25 maj 2011, 17:47

Men är det verkligen så annorlunda - egentligen? Edith har visat sig vara en rolig sidekick ("Vad kallar man vuxna som vill klä sig i blöjor?" - "Hip hop?") och världen är ju lika absurd nu som den alltid har varit. När de ska bygga hus kommer de att stöta på de Suckande Hantverkarna som bygger ihop skorstenen med gylfen, jycken de köper kommer att vilja käka sin svans och för övrigt bara oköpbart pandakött i sötsur sås, och fanten flyttar in släkten i garaget.

Be happy, don't worry! Inget kommer att gå på räls - med andra ord, en blomstrande framtid i sikte!

av ason 25 maj 2011, 14:59

Word!

av r 25 maj 2011, 14:49

Jag tror ason har rätt. Rocky skulle kunna överleva som rolig serie, men blir lär inte bli särskilt enkelt för Kellerman att hålla liv i jycken.

Arne pekar på problemen. Rocky lever ju ett helt nytt sorts liv nu och det kräver ju att hela serien förändras.

Det är som att ta bort Coca Cola helt och hållet och lansera lingonkola. Ungefär. Hur många gamla kunder/läsare behåller man och hur många nya kan man hoppas på?

Vem skulle vilja vara produktchef för en sån satsning?

av Slidkrans 25 maj 2011, 14:27

En annan Arne: Tiden går. Frågan är vad man gör med detta faktum - om man gör något kul eller blir en trist farbror. Jag skulle tro det finns roliga knäppigheter att skriva om med båda vovvar och förhållanden, om man slutar längta tillbaka till tredjehandsboendet...

Han borde ta in dig en strip, där du går runt i hans lägenhet och suckar sorgset åt TV-soffan med dubbelschäslong, sideboardet och Edith. "Sitter ni där och är lyckliga, era jävlar... Jag känner Welstschmertz! Jag är besviken! Skriiiik!"

av ason 25 maj 2011, 13:40

En annan Arne: sluta läs då, så kan du minnas serien som du vill ha den.

av Janne 25 maj 2011, 13:28

Rocky är inte ett fattigt barn numera. Han är en välbeställd svensk farbror med SUV. Det är det som är problemet med hur serien utvecklats, den saknar helt under-dog perspektiv.

Han var roligare när han släpade sina pinaler i kassar mellan olika andra, tredje och fjärdehandsboenden på söder.

Och varför då bry sig? Kanske för att jag hellre vill se den här serien försvinna än att behöva se Rocky, en gång en hjälte för alla outsiders, försvinna in i villa, volvo, vovve misären.

av En annan Arne 25 maj 2011, 13:19

Eftersom den ni kallar "Rupertmannen" är Rockys egen Mållgan så bor han överallt!

av cella'man 25 maj 2011, 12:39

vem har taggat "rocky"?

av bro' 25 maj 2011, 12:32

Varför har båda sotarmössor? Är det 2007 igen?

av Interaktiv osäkerhet 25 maj 2011, 11:11

En liggvagn, är det nån slags spårburen bordell eller? Jag tror inte Rocky ska låta Rupertmannen lura med honom på sådana upptåg. Bättre han skickar Rupertmannen tillbaka till Stockholm, så förhoppningsvis kommer Edith tillbaka solbränd och fin inom kort.

av sona 25 maj 2011, 07:51

Hähähä - den här var rolig. Jag måste säga att jag har en viss förkärlek för just etniska och sexistiska skämt. Som en bonus får man ju dessutom allt som oftast tillfälle att skratta åt diverse PK-människors förmenta upprördhet över det som vi andra bara hähähä:ar lite förstrött åt.

av Slidkrans 25 maj 2011, 07:50

Rupertmannen bor i sthlm. QED.

av Herr Rosa 25 maj 2011, 07:43
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 22 november

Publicerad 06:31, 22 november 2010
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 1

1

av Flyttad tagg 15 september 2012, 20:43

-1

av Flyttad tagg 15 september 2012, 20:43

"som hade nice bil - som gick jättefort, allt Näääk fuckin hade var ett busskort" //'Vare värt de!' Näääk & Nimo

av Herr Rosa 23 november 2010, 05:29

@Pelle:
På studentkort får man bara åka på de 3 långsammare.

av KJEH 23 november 2010, 00:17

Jag älskar när det är tre stjärnor till nästa tåg!

av Bombadill 22 november 2010, 22:17

SL borde göra som Obama i USA: satsa på höghastighetsbussar: Potentiellt farlig länk

av vitkor - kommenteraren 22 november 2010, 20:09

Tänk om man hade 5 rullband som löpte parallellt längst perrongen. Bandet närmast kunde man kliva på med ingen större hastighetsskillnad, och ju längre ut man växlade band, ju fortare gick det.

Växling mellan intilliggande band är ingen större skillnad men det ytterst liggande bandet är fort nog att tillsammans med gång kunna transportera en ganska snabbt mellan stationerna.

av Pelle 22 november 2010, 20:03

Det här är den första strippen nånsin som jag sett som saknar löpnummer. Och det sker SAMMA DAG som Folkhälsoinstitutet annonserar krafttag mot rökare. En slump? Knappast!

av Martin 22 november 2010, 16:01

Potentiellt farlig länk

av hissnande 22 november 2010, 10:39

Rocky vs måddejat/såsse-systemet är ju alltid najs!

av Tillbaka till basen 22 november 2010, 09:23

Det finns sådana hissar, eller fanns i alla fall tidigare. De är helt öppna och man kliver på och av i farten.

av ason 22 november 2010, 09:19

En till klockren Klasse-stripp. Repris visserligen, men ändå.

av R 22 november 2010, 08:55
Andra publiceringar av denna stripp: