klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 25 november

Publicerad 25 november 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2222

Och?

Jag läser Herodotos' historia, givetvis översatt. Där står det "dem som".

Att bara beskriva saker är lite behaviouristiskt. Himla bekvämt. Det är, alltså är det.

av kork 3 december 2013, 22:02

En deskriptivist dömer inte utan ser mönster och beskriver dem. Att en deskriptivist skulle "tvingas godkänna" en mening är ett tankefel. Saker ãr mer eller mindre vanliga.
Jag skall inte säga att du, bal, är det ena eller det andra. Det är nog en flytande skala.

Citat från idag:
"Men demonstrationerna i Kiev handlar också om landets bräckliga demokrati. Bara det faktum att regimen förbjuder demonstrationer och sedan slår de som vågar trotsa förbudet blodiga visar att många av de gamla takterna från kommunisttiden sitter kvar."
Wolfgang Hansson

av KJEH 2 december 2013, 18:38

KJEH: En "deskriptivist" tvingas också "godkänna" den där meningen, så det är oklart vart du vill komma.

Och apropå etiketter: är det inte du som etiketterat dig själv deskriptivist och dina vedersakare normativister, kanske?

av bal 27 november 2013, 08:39

Normativister.

och nu säger jag god natt!

av kork 27 november 2013, 00:06

@kork: jag sätter inte etiketter på folk, kan du ge exempel?

av KJEH 26 november 2013, 23:34

Nu skrev vi om varann igen.

Jag är inte ute efter street cred, det låter mer som om du vore det, jag är ute efter att skriva bra, smidig och riktig svenska. Alltså skulle jag säga att jag ska träffa Hammarbys målvakt klockan tre i morgon, ingenting annat. ;) Varför trassla till det?

av kork 26 november 2013, 23:29

Du ska nog inte vara spå snabb med att sätta etiketter på folk, KJEH! Låt folk bestämma själva vad de är.

Meningen, om den skrivs grammatiskt riktig, låter klumpig därför att den är felkonstruerad. För att få den att funka gör du då våld på grammatiken, i st f att konstruera om den. Och visst, alla förstår ju vad du menar. Men det var ju inte det vi pratade om.

av kork 26 november 2013, 23:25

Återigen till kork

av KJEH 26 november 2013, 23:23

Honom som är målvakt i Hammarby ska jag träffa klockan tre i morgon.

Säg det och kolla om du får street cred.

av KJEH 26 november 2013, 23:21

@bal
Självklart vet jag att du tycker att meningen jag skrev är godkänd. Det är liksom min poäng.

Normativister godkänner kass svenska som ingen skulle använda för att den passar in i en mall.

Min fråga till dig då är: varför tycker du att en grammatiskt korrekt mening låter klumpig.

Om det inte är fel på meningen så återstår det ju bara (o hemska tanke) att det är fel på grammatiken?

av KJEH 26 november 2013, 23:10

Hann inte läsa vad du skrev innan jag postade, KJEH. Gör det nu.

av kork 26 november 2013, 23:04

Att man kan förklara något, gör det ju inte automatiskt riktigt.

Vissa saker bör man vara så där någorlunda överens om. Trafikregler är en sak, språket en annan. Anledningen är att det är bra om alla kör på samma sida på gatan, och det är bra om alla menar samma saker med samma ord och satskonstruktioner.

Språket ändras hela tiden, i mångt och mycket just på grund av missförstånd och felhörningar. Ibland spelar det inte så stor roll, men ibland trasslar det till förståelsen. Ta t ex att folk har börjat missa sin, sitt och sina och istället härmar engelskan, och därmed tappar bort en speciell klarhet som svenskan har. "Han gick in i sitt rum", kan bara betyda en sak. "Han gick in i hans rum" kan däremot betyda vilket rum som helst som tillhör en manlig person. På svenska betyder det faktiskt att han gick in i vilket rum som helst UTOM sitt eget.

Han är inte objektsform och kan inte vara det. Om någon säger "jag träffade han", låter det kort och gott obildat. Det ger väl inget street cred heller direkt.

Säg som du vill, bara du vet varför, KJEH!

av kork 26 november 2013, 23:03

Svaret nedan var till kork

av KJEH 26 november 2013, 22:56

Håller med dig i allt men satsförkortningen skall jämföras med den kompletta meningen (Ser du honom; han som står i fönstret), inte jämfört med andra möjliga förkortningar. Alltså inte 2 bokstävers skillnad.

2LAX skulle varit ditt förslag då :-)

Deskriptiv som jag är kan jag säga att jag hörde - jag gav femtonhundra spänn för datorn. Den hade kostat 10 000 ny. Men det var aldrig någon som sa jag gav tjugofemhundra spänn för motorcykeln. Varför vet jag inte riktigt. Men att introducera tjugohundra när tvåtusen var det gällande språkbruket var lite fräckt. I båda bemärkelserna.
Går det så går det. Det finns ju ändå yttrandefrihet i Sverige eller hur? Så säg vad du vill.
Att de hetsar normativister mot normala årtvåtusensägare kommer nog inte att starta något världskrig.

Det är jättebra att det finns normativ grammatik på grundskolenivå och gymnasienivå och det är bra när man ska lära sig ett främmande språk. Men sen måste man någonstans förstå att även de mest deskriptiva kommer att ha fel, om hundra år. De som utbildade din skollärare fick sin utbildning för åttio år sen. Sug på den, normativa lingvister..

av KJEH 26 november 2013, 22:54

KJEH: ordföljden är ovanlig och kanske litet klumpig, men fullt tillåten och förenlig med svensk grammatik. Du tycker att den låter otymplig för att du medelst en inskjuten sats flyttat objektet långt från resten av satsen, och dessutom placerat det först.

Satskommatering kan ibland bringa klarhet:

Honom, som vinkar i gul tröja där i fönstret, ska jag träffa imorgon.

Att byta ut "honom" till "han" gör heller knappast den meningen bättre, ty det förleder läsaren/lyssnaren att tro att det är "han" som är subjekt. Som i:

Han, som vinkar i gul tröja där i fönstret, ska träffa mig imorgon.

Men det har förstås ingenting med preskriptivism kontra deskriptivism att göra.

av bal 26 november 2013, 22:53

kork: Som bekant måste i Sverige alla tycka samma sak. Den rådande lingvistiska trenden tycks vara den som kan få exemplifieras med Fredrik Lindström, som emellanåt förfäktat att allt vad en modersmålstalare kläcker ur sig per definition är riktigt. Nå, även modersmålstalare gör nu fel, men vår lingvist måste då medelst grammatiska krumbukter försöka få det att bli rätt. Att tala om satsförkortningar som sätter grammatiska regler ur spel kan vara en bekväm utväg. (Talar här givetvis inte om KJEH, utan om dessa deskriptiva lingvister.)

av bal 26 november 2013, 22:47

Kul exempel. Det roliga är att med ditt språkbruk sparar man bara två bokstäver. Grejen är inte att förkorta i sig, din version är ju inte särskilt mycket kortare, utan att man i svenskan inte planerar sina meningar så långt i förväg.

Man tänker alltså ungefär: Ser du honom i gul tröja där i fönstret, han som vinkar? Honom ska jag träffa imorgon! Och så råddar man ihop det.

Just den meningen är egentligen skitsvår att konstruera på svenska. Det är så många element – mannen, tröjan, vinkning, fönster, något som ska hända i morgon. Mannen i fönstret är både objekt och subjekt i en enda villervalla.

Om jag skulle skriva en mening med det innehållet (Honom som vinkar i gul tröja där i fönstret ska jag träffa i morgon), skulle jag utan tvekan dela upp den.

År 2000 - alla årtalsbenämningar går efter bekvämlighetsprincipen. Nittonhundra är snabbare att säga än ett tusen nio hundra, och tvåtusen lite raskare än tjugo hundra. Och något kostar fem tusen, inte femtio hundra.

av kork 26 november 2013, 21:42

Låt mig ge ett till exempel på hur illa normativt språkbruk kan låta:
Honom som vinkar i gul tröja där i fönstret ska jag träffa imorgon.

blä

År 2000 borde heta tvåtusen. Men vad säger du, 1900-talet eller ettusenniohundratalet? Och varför?

av KJEH 26 november 2013, 19:18

Bal, vad är en "deskriptiv lingvist i nöd"?

av kork 26 november 2013, 18:38

All grammatik är i någon mån deskriptiv. Den som tror att det innebär att det är fritt fram att hitta på vad som har inte förstått vad det innebär...

Det är också etablerat att satsförkortning ständigt tillgrips av deskriptiva lingvister i nöd, för övrigt. Problemet med det är att även om man med denna manöver "tillåtit" fenomenet ifråga, så har man fortfarande inte beskrivit det.

av bal 26 november 2013, 17:54

NE: "deskriptiv grammatik, grammatik som beskriver ett språk sådant det faktiskt talas och skrivs (vid en viss tidpunkt)."

Men din grammatik, KJEH, är väl inte mer deskriptiv än bals och min, eftersom vi faktiskt säger som vi gör?

Om du vill tala om påtvingade normer, hoppa då på det där med år tjugohundra, som ingen människa sa förrän Sture Aller påstod att det var det enda rätta! Rena övervåldet!

av kork 26 november 2013, 17:49

Precis, och jotack ja och jodå.
Jag "hittar på" min egen grammatik. Precis som all annan grammatik är påhittad.
Jag är för deskriptiv grammatik, du är normativ.

Google visar att mitt alternativ har sex gånger fler träffar än ditt alternativ, om 20 år kommer det att vara accepterat av alla. Språket utvecklas.

Men att satsförkortade satser inte har vanliga satsdelar är en etablerad idé. Potentiellt farlig länk

av KJEH 26 november 2013, 16:33

Du hittar på en alldeles egen grammatik, KJEH! Och ändå gav jag dig en så fin förklaring till varför du tycker "Ser du han som vinkar" känns rätt, fast det inte är det.

av kork 26 november 2013, 14:32

Det jag talar om är satsförkortning. På detta vis blir två satser förkortade till en sats. Detta sätter de vanliga satsdelarna lite ur spel.

av KJEH 26 november 2013, 12:58

I det du vill säga, "ser du honom/han, som vinkar", utgörs huvudsatsen av "ser du honom". "Du" är subjekt, och "honom" följaktligen objekt. Finns inte utrymme för någon annan tolkning. Vore det inte lämpligt att säga "jaha, tack för informationen", när jag berättar någonting som du uppenbarligen inte vet, istället för att käfta emot?

av bal 26 november 2013, 08:53

jag vill ju inte heller säga Ser du han. Så ditt argument faller platt.

av KJEH 26 november 2013, 08:50

Det vill jag ju heller inte. "Honom som vinkar" är ingen fullständig sats.

av bal 26 november 2013, 07:02

Fast du kan ju heller inte förkorta meningen till: "Honom som vinkar."
Så ditt argument haltar.

av KJEH 26 november 2013, 06:35

Han som objektsform är inte nödvändigtvis fel i talspråk — i flertalet dialekter är det så. Däremot är det inte korrekt skriftspråk.

Och KJEH: ditt resonemang om satsförkortning håller tyvärr inte helt. Som jag redan skrev lyder huvudsatsen "Ser du honom?". Det kan du aldrig förkorta till "Ser du han?".

Ja, Rocky leker ofta med språket, gör avsiktliga fel (även på engelska, vilket även de mest språkliberala svenskar brukar vara överens om att, jodå, det är fel) och det är inte alltid lätt att veta hur medvetet det är.

av bal 25 november 2013, 22:08

Ahum, joh, jag gnällde på en kommentator, inte på Rocky - fast det är väl lika illa det... ta det inte så allvarligt!

av kork 25 november 2013, 21:19

Vi vet, ker. Alla har fattat att Rocky leker med språk, det är ju en del av serien! Det bara uppstod en språklig diskussion så där vid sidan av. Det är väl spännande att prata om saker?

av kork 25 november 2013, 21:17

Att folk ifrågasätter grammatik i en seriestripp som skildrar vardagliga situationer tyder på kontextuellt oförstånd och frodas i ngn form av litterär avundsjuka. Jag blev ingenting så nu ifrågasätter jag allt som någonsin sätts på pränt utan minsta glimt i ögat...

av joh 25 november 2013, 21:14

en del här har inte fattat att för Rocky är det inte så intressant att hans vänner talar rikssvenska enligt grammatiken. Den som tror det har nog haft tråkigt. Inte heller bloggen kräver talträning och godkänd svenska!

av ker 25 november 2013, 20:57

Jorå jag säjer så!

av ker 25 november 2013, 20:52

Nä, ker.
Född och uppvuxen i Stockholm, har bott i sex olika stadsdelar, säger ändå "honom". Eller "henne".

Men Fredrik Lindström säger ju att "hana" betydde "henne" i fornstora dar, vikingatid eller så. Så du är nog bara korrekt och traditionell! ;)

av kork 25 november 2013, 20:46

förstår ni vinken om jag säger att det är jag som i Stockholm säger `an om både han och honom! Seruan? serru serru hej!

av ker 25 november 2013, 20:27

@bal: Nej så hade man nog inte skrivit på någon tid.
Man hade snarare skrivit (och är helt ok att skriva):
Ser du honom, han som vinkar.
Det som sedan händer är att meningen genomgår en satsförkortning för att man känner för att uttrycka sig kortare och man får med språkkänsla välja vad man skall ta bort.
Jag väljer att ta bort honom och säga "Ser du han som vinkar?"
Du väljer att ta bort han och skriver "Ser du honom som vinkar?"

Språket går nog mot att mitt val blir vanligare.

Och ser du, han som skrev fel nummer på strippen har gjort det igen.

av KJEH 25 november 2013, 18:20

KJEH: Ja, det är en korrekt mening, utan ifs & butts. På satskommateringens tid hade man skrivit: Ser du honom, som vinkar?

Men att meningen är grammatikaliskt korrekt betyder inte att man inte skulle kunna uttrycka sig bättre.

av bal 25 november 2013, 17:27

Jo professorer har det alltid funnits.

Ni anser alltså att nedanstående mening är korrekt svenska:
Ser du honom som vinkar?

Och försök inte skriva om meningen säg bara om den är rätt eller fel.

av KJEH 25 november 2013, 16:56

Jag var ute på ett litet ställe i lördags. På dansgolvet luktade det svett och fis. Då slog det mig att det förr mest luktade tobaksrök.

av bal 25 november 2013, 16:30

KJEH: Den grammatikaliska analysen ser ut så här:

Ser du honom, som vinkar i fönstret?

Ser du honom -- huvudsats
Som vinkar i fönstret -- bisats.

Jämför tyska:

Siehst du ihn, der im Fenster winkt?

av bal 25 november 2013, 16:28

Ah, det här var kul!

För att ge dig lite lite rätt, KJEH, så kan man tolka din mening (Ser du han som vinkar i fönstret) så här:

"Ser du! Han som vinkar i fönstret (är den du ska titta på)!"

"..den" är där objektet.

av kork 25 november 2013, 16:14

@KJEH. Eftersom jag är Salomo, säger jag: "Ser du honom, han som vinkar i fönstret?" ;)

Eller för att uttrycka det på ett annat sätt, jag skulle aldrig säga "Ser du han som vinkar i fönstret?", jag skulle säga "honom" och betrakta resten av satsen som en kompletterande och förtydligande fortsättning som kan tas bort. Du kan inte ta bort den om du använder "han".

"Ser du honom (som vinkar i fönstret)?"

av kork 25 november 2013, 16:09

Jag kan medge att det var vanligare förr 5 - 6 år sedan. Nu har jag passerat 30 och vi är inte ute på krogen så mycket. Dock går det inte att jämföra med innan rökförbudet. På den tiden behövdes inte kolsyerök som specialeffekter. Hade det börjat brinna i lokalen så hade folk troligtvis inte reagerat på rökutvecklingen.

av Andreas 25 november 2013, 15:56

Herr Rosa: Det vågar jag inte svara på. Här i Göteborg så är det så i alla fall. Det verkar inte sträcka sig till min bekantskapskrets. Det tilltar också på sommaren när många ställen har uteservering. De kanske röker för att de kan? Jag vet inte. Det enda jag vet är att det räcker med att en tänder en cig så påbörjas en kedjereaktion och jag får lida. Det är den värsta formen av lidanden - en som drabbar mig.

av Andreas 25 november 2013, 15:51

Nu är dock inte "de" objektet i meningen utan hela satsen som börjar på de är objektet.
Jämför :
Ser du honom ?
men:
Ser du han som vinkar i fönstret?

Enligt min personliga uppfattning.

av KJEH 25 november 2013, 15:40

Andreas,
aha okej. Ar det sa att festrokning kanske har fatt ett uppsving. Hade nagra bekanta som brukade festroka cigarr nar de var 20-nat.

av Herr Rosa 25 november 2013, 15:19

Heja kork!

/En meningsfrände

av bal 25 november 2013, 15:06

Nu har jag tittat på quizen, och den språkprofessorn borde ställa sig i skamvrån. Speciellt för mening nr 6: "De/dem som alltid har hjälpt mig så bra litar jag inte på längre", eftersom det är en väldigt konstig, för att inte säga felaktig, formulering i sig. Vad menas?

Menas a/ "Människor som hjälper mig bra litar jag (aldrig) på i längden", eller b/ "De där har hjälpt mig så bra, men nu litar jag inte längre på dem"?

Problemet med s k experter på språk är att när tillräckligt många människor använder ett ord på fel sätt, accepteras det till sist. Exempel: Det heter "mamman ammar babyn", inte "babyn ammar mamman". Men med tiden började folk missförstå och använde även version 2, vilket alla skrattade åt och experterna rättade - i början! Nu är det emellertid så utbrett att experterna godtar det.

Jag stretar dock envist emot. Samma sak med de/dem!

Och jag säger år två tusen också. Tjugo hundra? Nej, nix och nope!

av kork 25 november 2013, 14:35

Kan tydligt se en skillnad mellan rökare och ickerökare i min bekantskapskrets. Mycket få är rökare men de har alla färre tänder och stora tandläkarräkningar och är i ekonomiskt trångmål-ofta dricker de också mer än andra. Det är som om godispåsen måste hänga med upp i åldrarna. De tränar inte heller. Synd om dem.

av ker 25 november 2013, 14:16

db, det jag skrev var rätt, inte sant? De i objektsform heter dem. Det vet du säkert.

Däremot skrev jag by och fu i st f bu och fy, men lät det stå kvar för att det såg så roligt ut.

av kork 25 november 2013, 14:07

Herr ROsa: Jag känner inte heller så många som röker dagligen, men när det kommer till feströkning så är vi inne i en helt annan division. När vi hade grillfest i somras så satt jag i rena Londondimman. Det var löjligt.

Vad gäller rökare på krogen så har de en tendens att trigga varandra. Ska en röka så hakar alla på. Sen kommer de in på ett intressant samtalsämne och, Rocky i detta fallet blir ensam även efter att cigen är slut. Ibland kan det bli tal om en andra cig.

av Andreas 25 november 2013, 13:55

Borde skrivit att jag hade rätt på alla frågor i den länkade quizen men missade ett par där mer än ett alternativ var korrekt.

av db 25 november 2013, 13:28

Kork, ska man klaga på någons språk ska man ha rätt.

Hur många rätt får du på Potentiellt farlig länk ?

av db 25 november 2013, 13:27

Ar strippen ironisk eller ar det verkligen sa manga i Rockys bekantskapskrets som roker?

Jag kanner bara en person som roker. Men han ar 50+ och tanker knappast sluta. Istallet har han slutat ga pa gratis halsokontroll som foretaget bjuder pa. For att lakarna klagar for mycket pa honom.

av Herr Rosa 25 november 2013, 12:27

Language Guard:

"..,snyltar på dem som..", inte "de som".

"Skaffa sig ett liv" – hemsk amerikanism! By, fu!

(Ja, jag vaknade just med huvudvärk. Nä, alldeles utan att haft kul i natt. Grumpf.)

av kork 25 november 2013, 12:25

"Snart är dom insiders - inlagda på cancerkliniken" (eller 'orkar inget' = KOL)!

av Tänkt längre 25 november 2013, 11:57

Rökare stinker så vidrigt! Att börja röka gör många för att det bland rökande IQ-befriade 14-isar anses coolt. Hur coolt är det att göra nåt så idiotiskt för att försöka VERKA cool? Desperata efter s.k. "coola" (IQ-befriade) vänner? Pinsamt!

av sLurk 25 november 2013, 11:19

Den som felnumrerar stripparna hela tiden borde skaffa sig ett liv, och/eller bättre glasögon.

Att Rocky inte röker tyder på att hans IQ är högre och han troligtvis lever längre än folket utanför.

av Ledigheten 25 november 2013, 10:35

Jag känner igen mig så väl. Inte bara att jag fått passa grejerna 1 miljard gånger, utan rökarna är så löjligt långsamma när de är i grupp. sitta ensam på krogen måste vara världens tråkigaste situation.....tur att smart phones finns.

av Andreas 25 november 2013, 08:36

Värt att påpeka att de som åker på månadskort snyltar på de som åker på enkelbiljett.

av KJEH 25 november 2013, 08:32

Käftis [tjeff-ties]= tandläkaren (Stockholmska)

av Boris 25 november 2013, 06:52

käftisen?

av pierre 25 november 2013, 06:28

här va det livat

av lurker 25 november 2013, 05:22

forst! tog sjalv en cigg for en timme sen. men imorn slutar jag. igen.

av lurker 25 november 2013, 03:37
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 24 november

Publicerad 24 november 2013
Taggar: 536
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2222

Vad gäller tidningar läser jag en del på nätet, men köper också papperstidningar, eftersom de i mångt och mycket är överlägsna och JAG VILL ATT DE SKA FINNAS KVAR!

av kork 25 november 2013, 17:46

Den som plankar är en snål latmask som mycket väl vet att inte "alla" kommer att göra likaledes och därmed, jätterevolutionärt, tvinga fram nolltaxa. Det enda som händer är att plankarna plankar och att kollektivtrafikens inkomster därmed blir lägre än de annars hade blivit.

Vill man ha politiska förändringar får man gå in i ett parti, eller starta ett nytt, och verka för dessa förändringar. Men det är ju jättetrist, förstås. Det är bara det att det är så demokrati fungerar.

av kork 25 november 2013, 17:16

Att piratkopiera är inte att stjäla, men har heller ingenting gemensamt med att planka. SL:s kostnader för att bedriva kollektivtrafik är grovt räknat proportionellt mot antalet resenärer, eller resor. Det handlar om utbyggnad och underhåll av spårnät, stationer, tåg och bussar, om löner till förare och annan personal, etc. Den som plankar åker gratis på bekostnad av dem som betalar. Och om alla plankade så skulle vi inte ha någon kollektivtrafik, vilket i sådana fall vore gott så.

Att göra sina egna regler för att man inte giller dem som vi i samhället "kommit överens" om är inte solidariskt. Jag tycker att bensinskatten är på tok för hög, men inte fan snor jag soppa för den sakens skull.

Jag stör mig inte så mycket på att någon plankar, men att upphöja sin egen snålhet till något slags moraliskt föredöme får det att vändas i magen på mig.

Tycker faktiskt att både DN:s och SvD:s nätversioner är så usla, bland annat -- men inte endast -- på grund av den myckna reklamen, att jag knappt läser dem alls. Mervärdet hos din webbplats här är den brokiga kommentatorskaran. Men du har rätt i att det är generöst av dig att ställa den till förfogande, och det tackar jag dig för.

av bal 25 november 2013, 16:22

nej att planka är inte som att snatta. och att piratkopiera är inte som att stjäla.

om alla vägrade betala för kollektivtrafiken skulle dessutom sl tvingas sänka priserna :)
skattefinansiering är solidariskt.

men jag antar att du går in på dn utan adblock och klickar på alla annonser efter att du osolidariskt läst rocky gratis här? ;)

av vitkor, 25 november 2013, 15:48

Att planka är som att snatta. Och snattaren kan väl också inbilla sig att han är "solidarisk" med fattiga, för Tobleronen borde ju vara gratis!

I själva verket är det höjden av osolidaritet att sätta sig över gemensamma regler för egen vinning.

av bal 25 november 2013, 15:03

Nej, man snor inga pengar när man plankar, däremot snor man pengar när man åker med SL, oavsett om man har biljett eller plankat eftersom halva SL:s budget är koncernbidrag från Landstinget (dvs skattepengar). Man snor alltså pengar av de som betalar skatt.

Dessutom räknar Planka fel på sin hoppshop. Folk som har högre (ungefär) lön än medianinkomsten (runt 30 tkr?) förlorar på SL:s verksamhet (om de inte åker extremt mycket, typ pendlar Nynäshamn - Märsta).

av db 25 november 2013, 13:25

jo jag kan räkna! X - 0 = X :)

Ja jag tycker de som plankar gör rätt i att spara dom pengarna till sig själva, och jag tycker att alla andra också borde göra det, då blir det ju rättvist! Istället för att se ner på de som plankar borde vi solidarisera oss med dem. Och gemensamt protestera mot spärrar och kontroller. Det är precis det jag gör och det hjälper fler människor än mig själv.

Obs att jag inte har sagt något om huruvida jag plankar eller ej.

av vitkor, 25 november 2013, 13:05

Men kan du inte räkna, vitkor? Om fem tusen som skulle ha betalat tjugo spänn plankar, missar SL pengar.

Jag är också för nolltaxa och övervakning av banker och andra ekonomuiska brottslingar, men det där är ju bara snålhetsprotest för att du vill spara en hacka alldeles åt dig själv och samtidigt inbilla dig att du GÖR något. Det hjälper inte en enda människa – utom dig, då.

av kork 25 november 2013, 12:30

man snor inga pengar när man plankar. jag är också emot spärrar och kontroller. där har vi ett slöseri med resurser! disciplinering av de fattiga som plankar. tänk er motvsarande övervakning i styrelserummen på de så kallade välfärdsföretagen?

av vitkor, 25 november 2013, 09:04

och för jätte jätte jätte länge sedan gick vi till fots

av Per Kele 25 november 2013, 05:40

Värt att påpeka att de som åker skattesubventionerad lokaltrafik snyltar på skattebetalarna.

Finansiera fler (alla) vägar med avgifter och sluta subventionera SL. Det är ingen mänsklig rättighet att resa billigt.

av db 25 november 2013, 00:09

Här en forntida spårvagn på Kungsgatan (ja, det var lite hus kvar att bygga).

Potentiellt farlig länk

av kork 24 november 2013, 21:20

Och vilka tror du att du snor pengar av när du plankar, vitkor?

Bankdirrarna? ;)

av kork 24 november 2013, 21:14

Ack ja. En gång i tiden fanns inga spärrar i tunnelbanan ALLS. Man köpte biljett och gick in.

Mer transportkulturhistoria: Det fanns SPÅRVAGNAR som hade både chaffis och konduktör. Man gick in baktill och betalade till konduktören som satt på ett eget litet område. Biljetterna var små och klipptes med tång. Sedan klev man av framtill.

Bussarna gick också på el. Både spårvagnar och bussar tappade kontakt med luftledningen då och då.

Ännu längre bak i tiden hörde det till att spårvagnsförarna skulle stå utomhus. Vagnen var inbyggd, men längst fram var det öppet och där stod den blåfrusna föraren i ur, skur och snö.

Googla! ;)

Slut på underhållningen.

av kork 24 november 2013, 21:11

Jag tycker att var och en av oss har ett ansvar för att bete oss anständigt så väl i stort som i smått. Och det är knappast hedervärt att snylta på andra — även om det må simma än fulare fiskar i ankdammen.

Det finns även en praktisk konsekvens. I städer med hederligare befolkning finns inga spärrar alls till de gemensamma färdmedlen. Man kliver på och man stiger av, och förväntas betala för sig. Ett sådant system tycker jag är både praktiskare och mer sympatiskt (spärrarna visar ju även den mest hedersamma att han betraktas som potentiell brottsling), men det fungerar bara om de flesta betalar för sig. I Stockholm har man kunnat följa en utveckling åt motsatt håll, där tunnelbanestationerna fortifieras, förses med portar och staket. Vitkor och hans polare provocerar fram denna utveckling. Fram för mindre av portar, spärrar, murar och staket i vardagen — och färre snyltare, som ju är förutsättningen!

av bal 24 november 2013, 20:32

tycker det är knäppt att sila mygg och svälja elefanter-ungefär som när man låtsar miljötänkande genom att träna folk att sortera! 05% verkan på miljön-medan industrier och andra företag skitar ner utan sortering !90% verkan på miljön! Skulle vara intressant att höra varför ni tro Östersjön är skitig? Varför fisk och fågel dör? Varför vi får diarre av förstört dricksvatten och maten förstörd av industribesprutning?

av ker 24 november 2013, 19:11

oj vad bal blev avis! Törs du inte kritisera de stora avdragsfuskarna? Som snor vår välfärd med hjälp av välbetalda jurister?

av ker 24 november 2013, 19:07

Vitkor tycker att så länge man kan peka på någon annan som är värre så får man göra vad fan som helst.

av bal 24 november 2013, 18:11

det är verkligen inte jag som skrivit fel nummer, vilket illdåd

av syster(d)yster 24 november 2013, 17:21

Ganska onödig stripp egentligen. Bild 1 hade räckt.

av nödvändig 24 november 2013, 12:50

plankare och tiggare anses vara tärande snyltare, medan bankcheferna och börs-vd:arna förtjänar att leva gott på allas vår bekostnad.

av vitkor 24 november 2013, 12:36

jfr SL:s botshop.nu med hoppshop.nu

Potentiellt farlig länk
Potentiellt farlig länk

mvh glidare

av vitkor 24 november 2013, 12:34

Paying my fare
paying my share
doing my thing
tjingeling!

av kork 24 november 2013, 12:31

Föredrar också elefanter, men kanske inte det där exemplaret (dock bättre än fylltratten), utan gamla fina GLAADA elefanten som ingen pratar om längre. Fanten, har du gått i ide?

Killarna har såååå rätt i den här strippen. Hoppas Kellerman själv inte hör till ankpressproletariatet, bara.

av kork 24 november 2013, 12:29

Men det är ju det hen inte har, KJEH, eftersom hen smiter och bluffar. Med god hjälp av alliansen, som tror att hen blir deprimerad (stackars liten) och slutar jobba om hen inte får skatta så lite som möjligt, medan däremot gamlingar kan dö och all välfärd skäras ner, för vanliga människor som inte är rika är ju "lata fuskare". Alliansen uppför sig som en bunt feluppfostrade sjuttonåriga rikemanspöjkar.

av kork 24 november 2013, 12:26

Förmodligen har den saxande tryffelpellen betalt mer kollektivtrafik än månadskortinnehavaren har. Via skattsedeln.

av KJEH 24 november 2013, 11:57

Jag tror att det är du som är lite gammal, för nu kan du inte längre saxa, du måste medglida i stället genom glasspärren.

Men nästa gång jag märker att nånn vill glida med, kommer jag att stanna blixtsnabbt ca 50 cm bakom spärren och njuta av att höra glidarens smärtvrål när spärren klämmer ihop hen.

Det får bli mitt lilla bidrag till samhällets bästa ;o)

av Ledigheten 24 november 2013, 11:46

äsch ni är nog bara avundsjuka för att ni pgav ålder inte längre kan saxa! Kollektivtrafiken ska vara billig och tät och byggas ut till riktiga alternativ så bilåkandet blir sämre val helt enkelt!

av ker 24 november 2013, 11:17

@Slidkrans
Jo, t.ex. typer som inte ens kan numrera en stripp ...

Men jag håller med att gåsleverproletärerna som de senaste 20 åren flyttat in på t.ex. söder är en påfrestande skara.
Dom går med i alla protesttåg som finns, mot allt möjligt, men kör egen firma och drar av för allt som dom köper "till firman".
Pappsingen har borgat för bostadsrättslånet.

Det är dom som tidigare brukade saxa över spärren med sin ipfån.
I dag har man dom på ryggen, när dom glider med tätt bakom dej när du går genom glasspärren.

Dom är helt enkelt "medglidare".

av Ledigheten 24 november 2013, 09:37

Finns det ngt värre än människor som stöder välfärdsstaten no matter what å som sen gör allt för att slippa finansiera skiten genom att smita från skatter och avgifter?

Nej!

av Slidkrans 24 november 2013, 09:16

svårt val idag, fylltratten eller elefanten, jag håller nog elefanten snäppet högre

av Per Kele 24 november 2013, 02:59

Törst!

av Boris 24 november 2013, 02:34
Andra publiceringar av denna stripp: