klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 25 oktober

Publicerad 25 oktober 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3156

om det bara inte varit db som tryckt i henne tabletterna innan så...

av Boris 26 oktober 2017, 09:31

@Sedär, hahaha, jag gör ett handhjärta här till dig, om du bara hade varit här så hade du kunnat se det

av Per Kele 25 oktober 2017, 21:36

Don't walk the talk walk if you can't talk the walk säger jag bara.

av Sedär 25 oktober 2017, 21:10

och?

av bro' 25 oktober 2017, 20:53

Ja, medan vissa kör förbi trafikolyckor med bromsspår i kalsongerna så FÖRHINDRAR andra dem. Till exempel db, vilket du kan läsa om i artikeln.

Vilken hjälte db är. Han står långt över pöbel som du.

av Sedär 25 oktober 2017, 20:44

Förut läste jag alltid kommentarerna här för att det var kul, fantasifullt och till och med intressant ibland.

Nu har det blivit samma sak som när man inte kan låta bli att bromsa in och titta på en trafikolycka.

av Kommentarläsare sen många år 25 oktober 2017, 20:40

dags för en flygspark över bordet?

av Per Kele 25 oktober 2017, 18:45

Kolla följande SvD-artikel: db visar civilkurage och blev dagens hjälte! Bra jobbat David Bonde!

Potentiellt farlig länk

Det ger mer förtroendekapital i min bok än alla vänstertomtar här tillsammans.

av Sedär 25 oktober 2017, 17:17

Ah är db David Bonde? Då vet jag vem du är, förklarar ett och annat!

av krasse 25 oktober 2017, 17:04

manges keps, klockren

av Per Kele 25 oktober 2017, 14:23

Mamman, värdinnan, satt i vrån

Hon tog mitt ridspö, min pistol och min trombon

Jag bjöd upp och Ledigheten sa:

-Si, gracias, señor, vamos a bailar SD rösta!

av Trombon 25 oktober 2017, 12:43

@Trombon

Har du ett sådan däriga trombonliknande avgasrör på din EPA-traktor, eller har din syrra det?
Eller din flickvän. Det beror hur man ser på det...

av Ledigheten 25 oktober 2017, 12:21

Ja du Ledigheten, du hade sorterats bort direkt i min schweizernötavel. Du är helt enkelt en för stor nöt.

av Trombon 25 oktober 2017, 11:56

Jag märker av en tydlig inavel här ibland trollen i denna grotta.

Är trollmor och trollfar egentligen två EPA-traktorförare ifrån Sjöbo?

av Ledigheten 25 oktober 2017, 11:50

Själv vill jag ha selektiv avel till schweizernöt. Bara de bästa nötterna till min chokladkaka.

av Trombon 25 oktober 2017, 11:44

R* - Också läst men inte förstått. En stipulativ definition kan definitionsmässigt (!) inte vara felaktig. Det är förstås mest akademisk diskussion att omdefiniera bord till smörgås i 99 % av fallen men i teorin är det inga problem. Du definierade just ras stipulativt. Bra att det gick, eller hur? Det betyder inte att jag måste använda din definition i en diskussion någon helt annanstans.

För övrigt förekom selektiv avel till schweizergardet.

av db 25 oktober 2017, 10:41

KJJ: Läst men inte förstått eller?

Poängen är att det inte finns någon tillnärmelsevis universell definition av "ras" utan det är något man måste definiera *stipulativt* varje gång man använder begreppet.

Om man definierar det som "kan inte få fertil avkomma tillsammans" så finns det inga mänskliga raser (och då har man i princip bara uppfunnit en synonym till "art" så som det används inom vetenskapen). Om man däremot definierar det som "har olika genetiska anlag för diverse ohälsotillstånd" så finns det definitivt raser, tex okinawabor som lever längst i världen på Okinawa medan de på Hawaii har lägst livslängd av de olika etniska grupperna pga mager kost på Okinawa och skräpmat på Hawaii. Eller den här D-vitaminskillnaden mellan vita och svarta.

Varje gång, ja V-A-R-J-E gång, ett kontroversiellt begrepp är viktigt i en diskussion måste det definieras innan diskussionen.

Det är ju utan tvekan så att vissa genetiska anlag är bättre än andra. Laktostålighet har ju tex historiskt sett visat sig vara extremt gynnsamt för överlevnad i Nordeuropa samtidigt som diabetes, både 1 och 2, helt klart är dåligt. Tänker du låtsas som att dessa skillnader inte finns "för att det kan leda till dåliga utfall"?

Gissa vad, apropå att lära sig av historien, privatpersoner har inte de resurser (eller intresse, på makronivå) som leder till dessa dåliga utfall utan det kräver en relativt stark stat.

av db 25 oktober 2017, 10:37

I en lärobok när jag gick i skolan fanns bilder av människotyper; minns särskilt "ämbetsman av nordisk rastyp". Hur givande var det inte för elever med judiskt påbrå att se vad de borde varit?

av phone-trout 25 oktober 2017, 08:07

db och kjj, ni gör analysen svårare än den behöver vara.
Begreppet ras används för domesticerade djur som fått skilda egenskaper till följd av selektiv avling. Stämmer detta in på människor?
Nej, dåså.

db - att hitta på sin egen stipulativa definition av något som redan är definierat gör den inte ett dugg korrekt.
"Jag definierar macka som något som har fyra ben och är gjort av trä." (Ja, jag käkar frukost nu)
Ditt bord är likförbannat inte en macka. Och även om din definition av intelligent är "tangentbordskrigare som sprider dynga" innebär det icke desto mindre att du i själva verket är en fåntratt!

av R* 25 oktober 2017, 07:48

Hunden är rasist mot råttan

av Fundersam 25 oktober 2017, 06:10

Hej D Bonde? Jag vill bara tacka för en intressant aspekt. Du har helt rätt, på sätt och vis, och det här är en aspekt man borde sätta sig ner och ta sig en rejäl funderare på. Personligen tycker jag att tesen att "det saknas vetenskapliga bevis för att människor kan delas upp i 'raser'" är en korrekt utgångspunkt.

Kan du se något förnuftigt syfte med att gå in på procentuella andelar av DNA för att definiera mänskliga 'raser'? Själv tycker jag att det då blir enormt nära att man börjar snöa in på att en 'ras' är överlägsen andra.

Som jag ser det, kan detta snabbt flummar iväg mot en fråga om värderingar och livsfilosofi där en värdering helt plötsligt anses vara "bättre" än en annan. Just där, är jag inte säker längre.

Jag har sett en jäkla massa olika aspekter på vad vårt liv syftar till för att inte våga vara helt tvärsäker på vad som är rätt eller fel.

Personligen blir jag enormt illa berörd av alla foton som finns av mänskliga kroppar i drivor, under snö och lera, efter andra världskriget, eller dagens Syrien om du föredrar det, för att ens vilja tänka i de banorna.

Jag är deremot väldigt intresserad av att förstå de som inte lärt sig någonting alls av historien.

av K. J. & Jonathan 25 oktober 2017, 03:22

Och nu skall vi väl ta och lugna ner oss...

Varning för hunden

av Al 25 oktober 2017, 01:29

KJJ, du överskattar din förmåga i svenska språket.

Potentiellt farlig länk

Det är helt fantastiskt vad mycket tid jag sparat på att jag skrev den där artikeln för många år sedan. Skulle inte förvåna mig om jag pekat på den mer än hundra gånger istället för att skriva samma förklaring mer än hundra gånger.

För övrigt har icke-afrikanska människor 2-5% neandertalar-DNA så någonstans finns det ju en skillnad som är enkel att mäta.

av db 25 oktober 2017, 01:17

Rätta takter av Rocky i sista rutan! Tummen upp!

av PSA 25 oktober 2017, 01:16
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 29 november

Publicerad 29 november 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3156

'Drömmar av silver, drömmar av guld. Allt det där andra får du om en stund...'

av Bängt Fältrike 30 november 2013, 00:58

Sist!!!

av sist 30 november 2013, 00:29

Ja, vilken manlig dröm. Att det skulle bli lite svårt att käka spelar väl ingen roll, kan jag tro.

Själv är jag inne på en science fiction-film, som handlar om män som har hjärnan på ett ovanligt ställe – i huvudet!

av kork 29 november 2013, 16:38

Apropå filmmanus publicerade Fokus idag en sammanfattning av Deep Throat:

-------
Linda Lovelace är uppgiven och frustrerad. Hon ligger med både killar och tjejer och det känns väl bra och så. Men hon upplever aldrig en sådan där sprakande fyrverkerihimmel som hon föreställer sig att man ska göra. Någonting är tveklöst fel på henne. Hon är helt enkelt tvungen att gå till doktorn och låta sig undersökas. Och han upptäcker mycket riktigt någonting märkligt, men helt ofarligt. Linda Lovelaces klitoris sitter i halsen. Långt ner i halsen.
-------

Slår vilken svensk polisfilm som helst!

av db 29 november 2013, 16:18

Man kan väl säga att K driver med folk som har fördomar om vita sydafrikaner.

av KJEH 29 november 2013, 14:50

Ja seriestrippar ska ju innehålla någon typ av skämt så det kan vara en del av förklaringen. Att vita har förtryckt svarta i Sydafrika typ. Därför måste Paris vara rasist typ.
Men vi får se K är ju ute på tunn is här förstås. Men han brukar landa elegant.

av KJEH 29 november 2013, 14:46

Vad är det då att kalla någon rasist bara för att hen kommer från Sydafrika?

av kork 29 november 2013, 13:26

Men han ville ju inte träffa "nån dj-vla rasist" (3155) så så vidare positiv till detta kan han ju inte vara.

av KJEH 29 november 2013, 12:34

@kork
Det är fult att försnegla på den norska versionen...

Ang. vem som skriker vad till vem.

Jag försökte bara att visa på att det oftast beror på vem och hur och var det skriks.

Om man är en s.k. "Native american", tycker man säkert att t.ex. en svenskamerikan i 10:de generationen kan vara en jobbig jävel som inte kan sluta turistfota en hela jävla tiden.

Ett välplacerat, ”GO HOME TO Smaaaland or whatewer that fucking place is called", är kanske då på sin plats.

Det är helt OK och välplacerat och det har säkert hänt en eller flera gånger.

Här visar dock Rocky upp bara ett dåligt humör + uppfostran + ölsinne och det kanske inte har så mycket just med musens härkomst att göra, men blir ett bra slagträ att ta fram när sinnet rinner till på vår R.

Inte vackert, men kanske typiskt för den ibland koleriska R.

av Ledigheten 29 november 2013, 12:10

Tycker det luktar Pang i Bygget, Don't Mention the War lång väg. Basil/Rocky får panik när han råkar träffa en tysk/sydafrikan och gör bort sig på ett lustigt sätt.

av Slidkrans 29 november 2013, 12:02

Usch som Bacon!

av ker 29 november 2013, 11:53

Ja, morgondagens Rocky – ;)

Lägg märke till att konstnären tydligen är hermafrodit.

av kork 29 november 2013, 11:25

Men här är det ju det intressanta Rockys intentioner och mottagandet.

av kork 29 november 2013, 11:23

mm, jag anar att allt kan tolkas väsentligt annorlunda ...

...som "konst" texempel

Potentiellt farlig länk

av Per Kele 29 november 2013, 11:12

Mitt svar var till sona.

@Ledigheten: När man kommenterar USA på amerikanska sajter kan man ibland få svaret from amerikaner: Bara de som bor i USA har rätt att yttra sig om USA!

av kork 29 november 2013, 11:10

Det hade det definitivt. Men Kellermans fråga är då eventuellt: hade Rocky själv menat det väsentligt annorlunda? Eller det faktiskt samma sketna xenofobi i båda fallen?

av kork 29 november 2013, 11:08

Jag anar att "stick the fuck back to Europe" skulle tolkats väsentligt annorlunda om det skrikits åt en vit amerikanska.
;o)

av Ledigheten 29 november 2013, 11:07

@kork

Jag anar att "stick the fuck back to Africa" skulle tolkats väsentligt annorlunda om det skrikits åt en svart sydafrikanska.

av sona 29 november 2013, 10:52

Säkert rätt båda förslagen, men tanken (om sådan finnes) är förmodligen: Hade Rocky varit rasist eller bara precis lika otrevlig, om han skrikit samma replik till en svart tjej?

av kork 29 november 2013, 10:25

Lutar mer år bisexuell- att vara så svartsjuk att han bara sitter och passar på en replik på alla provokationer han häver ur sig för att få skrika oförskämdheter? Känslan är - han bekräftar att den som äter skit blir skit! Eller är det matfobi ? Insikten om att det snart ska bli problem på toan?

av Ker 29 november 2013, 10:20

Han är en konstnär som bor på Söder och är helvetes otrevlig.

Men det där yttrandet var väl en sorts inlägg i rasistdebatten på något klurigt sätt.

av kork 29 november 2013, 10:19

En konstnär som bor på Söder och lunchar på Blå Dörren - rasist?

Omöjligt!

av Slidkrans 29 november 2013, 10:04

Nej Per Kele, ND eller SvP - möjligen Sv. motst-rör.

av raske 29 november 2013, 08:50

han är nog bara så maxat ointresserad av vad han själv kläcker ur sig att han inte tål några invändningar

Är det nån annan än jag som undrade över att det fanns enbart vita sydafrikaner i Searching for sugar man? Vad fan betydde det?

av systeryster 29 november 2013, 08:05

jättebra ide Kebab, jag lägger mig här lite ovanför

är Rocky rasse?
Passar han in i SD?

av Per Kele 29 november 2013, 07:46

ja, börja du där KJEH så fortsätter vi uppåt sen, det blir bra

av systeryster 29 november 2013, 07:11

Åhh - hatten som flyger av den har man inte sett på länge!!

Jag lägger min kommentar här längst ner.

av KJEH 29 november 2013, 02:08
Andra publiceringar av denna stripp: