klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 16 december

Publicerad 16 december 2015
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3631

Slidis, för din skull:

Borde du inte byta "nick" till "Slid krans"?

Mer lättläst nu kanske?

av Mr_feelbad 18 december 2015, 20:51

Kollektivtrafik: De flesta bor redan nu i städer, bland annat för att det inte satsas på landsbygden, tyvärr. Utbyggd kollektivtrafik, även på landsbygden, är det enda som håller. Återinför tåg mellan mindre stationer också, och sparka samtidigt det odugliga trafikverket/banverket eller vilka det nu är som sumpat ner tågnätet.

Autocorrect: Vi kan inte införa särskrivning i Sverige eftersom det inte funkar med våra grammatiska regler. Du vet, brun hårig sjuk sköterska.

av kork 17 december 2015, 11:33

Ser ut som ett jaette intressant inlaegg, MrFeelbad. Lite laangt kanske. Skulle du kanske kunna sammanfatta det viktigaste i en ny kortare kommentar?

av Slidkrans 17 december 2015, 09:41

Det klassiska argumentet mot kollektivtrafikutbyggnaden är att det inte funkar på landsbygden och att man även där måste hitta hållbara lösningar på individbasis. Sen har vi hela transportsektorn, där tåg till en viss del kan ta över tradarnas skrå, men inte helt. Att man är så konservativ i dessa sammanhang handlar nog till stor del om att man vill utnyttja befintlig infrastruktur, cynikern kanske ser "lobbyism", pessimisten ser tomma motorvägar, optimisten ser inga gränser...

Men jag är FÖR en utbyggnad av kollektivtrafiken i stan, men det ena behöver inte utesluta det andra. Landsbygd och stadskärna, alla måste få ta del av tekniken! Hade jag haft en vettig rutt att ta, "mina" tider på dygnet, hade jag absolut sparat de där två tusen i månaden och kunnat ta mig till och från jobbet både sömnig och berusad med egen chaufför!

Slidis: borde du inte byta "nick" till "Slid krans"?

korken: Stavningsprogrammet i mobilen är guld värt då man alltsomoftast missar (eller slarvar med) tangenterna på den lilla skärmen. Särskrivningsautomatiken är ju enbart en rest av en anglocentrisk datorkod och onödig. Det ironiska är att om jag snubblar över en enda tangent i mitten av det sammansatta ordet, då känner inte programmet igen ordet och omformaterar det inte, men stavar man det rätt, då "ser" programmet vad ordet är sammansatt av och delar upp det i de respektive orden... Voilá! :)

Sen kan man ju rent filosofiskt ägna sig åt tanken på hur lång tid det kommer ta innan den särskrivna grammatiken kommer bli en accepterad variant på den då gammelsvenska hopskrivningen. Språkforskarna är betydligt mer öppensinnade inför språkliga förändringar än vad konservativa bångstyren som jag är... :P

Hoppas denna långa kommentar inte irriterar, den är avsedd att reflektera och fabulera, i det avseendet hoppas jag att jag lyckats. ;) Natti natti!

av Mr_feelbad 16 december 2015, 22:28

Då kan man också fråga sig vad de pysslar med på Karolinska. Jag för min del hade förväntat mig att 2016 skulle cancer kunna botas med hostmedicin och all mat skulle tas i pillerform. Alla i tredje världen skulle dessutom vara pigga och malariafria och alla skulle hålla händer och dansa framför en regnbåge. Inget av detta har hänt, alltså ska vi skylla på de människor som faktiskt håller på att lösa problemen - visserligen kanske inte på det sätt Jules Verne tänkte sig - men problemen kommer lösas, förhoppningsvis i samma takt som resten av befolkningen lyckas skapa nya.

av Herr Melin 16 december 2015, 21:36

Va fan ska han till Arlanda och göra i så fall? Det är ju bara att "schwoop" till Thailand.

av tuben 16 december 2015, 17:25

Jaaa, vi vill åka rörpost nu!! Skytteltub ftw!

av PP 16 december 2015, 15:53

Håller helt med-vad sysslar de med på KTH? Verkar tråååkigt! Noll fantasi och kreativitet mest rädsla och tradition. Kasta ut atomnissarna och se till att få fart på innovationerna 3dje världen väntar inte och de har inte två hål i väggen! Alternativ energi- Göööör!

av ker 16 december 2015, 14:57

@krasse: Orkar inte laesa allt. Staar det ngt om roer post?

av Slidkrans 16 december 2015, 13:44

De på KTH har följande att säga om framtidens transporter:
Potentiellt farlig länk

Vi har satsat för länge på just gamla 50-talsdrömmar om motorvägar och trott att teknikutvecklingen skulle lösa problemen med massbilismen. Det är dags att satsa på modern och effektiv kollektivtrafik.

av krasse 16 december 2015, 12:03

Apropå autocorrect, omtalat i förra fältet - går det inte att stänga av? Ingen verkar ha någon nytta av den, utom för att fnittra åt.

av kork 16 december 2015, 11:12

Stoersta besvikelsen ngnsin? Loeftena om vad som skulle bli vaar verklighet aar 2000. Roer post foer maenniskor aer bara ett av alla brutna loeften. Vad haende tex med att alla skulle kunna flyga till jobbet i sitt eget lilla flyg plan. Mat i form av ett praktiskt piller? Vem tar ansvar? Till vem kan jag ringa och klaga?

Tacksam foer svar.

Haelsningar fraan
Eder tillgifne Slidkrans

av Slidkrans 16 december 2015, 09:12

Hej Strange! När skickade du en kola via mail sist? (Bilden på skärmen smakar inte gott….)

av Välkänd 16 december 2015, 08:11

Regeringskansliet använder rörpost

Potentiellt farlig länk

av db 16 december 2015, 08:06

Pneumatiska tuber, menar han? Det hade dom ju för fan på typ 20-talet, dom slutade med det för att vi fick email, som var samma sak fast överallt. Och så slapp vaktmästaren samla ihop rör varenda kväll

av Stranger 16 december 2015, 05:31

Jaja, då vare numrat o klart alltså.

av Väderstrecksmannen 16 december 2015, 03:58
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 10 juni

Publicerad 10 juni 2015
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3532

Det har alltid bara funnits en väg till och från Värmdö- nån som har missat problemet med det?

av ker 11 juni 2015, 14:41

Visst vore det schysst med t-bana till Nacka/Värmdö. Men jag tycker att det finns rätt mycket kommunikationer ändå idag. Det går ju hur mycket bussar som helst åt det hållet från Slussen, beroende på hur långt man ska kan man ofta hoppa på vilken buss som helst, med nån minuts mellanrum. Och så finns ju Saltsjöbanan. Ska man längre ut på Värmdö kan det förstås vara lite värre.

av PP 11 juni 2015, 11:07

Nacka/Värmdö behöver verkligen fler kommunikationer, de ligger illa till. Det är svårt nog att ta sig till Fotografiska Museet på kajen! Och Danvikstull!

av kork 11 juni 2015, 10:47

Att Täby är en snobbkommun är väl inget nytt. Man vill helst ha höginkomsttagare som invånare och det finns inte några hyresrätter för vanligt folk. Borgarna har styrt sen länge och man snålar på det kommunala för att kunna hålla kommunalskatten nere. På 70- och 80-talet var man mycket emot t-bana, man var rädd för att det skulle samlas bus där, som på många andra stationer. Som uppvuxen där under 70-/80-talen kan man säga att jag har en slags hatkärlek till stället.

av PP 11 juni 2015, 09:23

Jag hade faktiskt ingen aning om Täbytuben förrän nu och jag blir faktiskt helt paff av att läsa att motståndet mot tunnelbana var så stort och med så märkliga resonemang. Stockholm idag skriker efter infrastrukturlösningar och en utökad tunnelbana är inte bara lösningen med mest kapacitet, det är även den mest långsiktiga. Dock ska man ju såklart inte lägga ner Roslagsbanan för det, båda behövs!

Men att Nacka/Värmdö ännu inte fått någon spårtrafik tycker jag är mycket märkligt. Det är de två mest expansiva kommunerna i Stockholmsområdet och sker en olycka på 222an är det tvärstopp, INGEN kommer fram! Man kan åka över Vaxholm, men då lär man behöva ett par timmar på sig.

av Mr_feelbad 10 juni 2015, 21:48

Tunneln vid Mörby slutar ju rätt snabbt i en bergvägg ja, men Galoppfältets perrong är tydligt förberedd för rulltrappor och hiss ned i underjorden.

av Boris 10 juni 2015, 20:26

Vid täbyfronten inget nytt.

av Söderkisen 10 juni 2015, 19:30

Inget gott från/om Täby.

av vallentunabo 10 juni 2015, 18:49

ker: ja, dom kommer hit, knarkar och säljer ut våra vårdcentraler!

av täbytuben 10 juni 2015, 15:33

@Täbytuben - tycker folk som bor i Täby ska stanna där-vi vill inte ha in knark och sånt till city!

av ker 10 juni 2015, 14:10

Potentiellt farlig länk

av täbytuben 10 juni 2015, 13:52

Eller för att vara extra tydlig, det finns 446 meter tunnel sprängd från Mörby centrum mot Täby, mer färdiggrävt än så är det inte. :)

av PP 10 juni 2015, 13:05

@Midas: Det där stämmer inte riktigt längre. Det finns inte och har aldrig funnits någon färdiggrävd t-bana till Täby. Däremot verkar kommunen numera vara positivt inställda till t-bana. Man ska bygga ett helt nytt bostadområde på gamla Galoppfältet och på senare tid har det stått i media att man gärna vill ha t-bana till Täby centrum.

av PP 10 juni 2015, 12:52

Vad säger KJEH om Täbys motstånd till den redan färdiggrävda tunnelbanan som inte startas för att Täbyinvånarna inofficiellt annonserat att "Vi vill inte dra hit packet"?

av Midas 10 juni 2015, 12:27

Bögringen kallas även ibland för spottkoppen. Varför får man lista ut själv.

av PP 10 juni 2015, 10:54

Appfinning- nice!

av ker 10 juni 2015, 10:44

Mer Stockholms-info: Bögringen är ett runt hål i golvet med staket runt, på gatuplanet på Centralstationen, där man kan se ner till undre planet. Detta sägs enligt traditionen varit en mötesplats för bögar. Om så är fallet fortfarande känner jag inte till. Här möts även personer med annan läggning, eftersom det ligger så centralt på Centralen och alla stockholmare vet vad man menar om man säger "Vi ses vid bögringen."

av PP 10 juni 2015, 08:58

Slussen i stockholm är inte bara en sluss utan även ett betongvägbroschabrak mellan Söder och Gamla Stan. Slussen är gammal och går sönder om man inte gör något. Då rinner mälaren ut i havet. Men politiker, arkitekter och självutnämnda skönhetsexperter träter om den optimala lösningen. Bara för att kommunen vägrar expropriera ett stort glashus som ligger i vägen. Glashuset ägs ju av överklassen. End of story, nothing to see here. Move along.

av KJEH 10 juni 2015, 06:33

Den häringa "slussen debatten" är ett mysterium för mig, kan man googla den eller? Kan nån ge en resume?

av Per Kele 10 juni 2015, 04:54
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 5 juni

Publicerad 5 juni 2015
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3528

Kork du har helt rätt! Well said!

av Japp 5 juni 2015, 23:00

"Men idag är han världens en av de rikaste män!"

Whaaaat?
Grammatik.noll

av Johan 5 juni 2015, 21:57

Stranger - idéerna kommer av sig själva. Jobbet är att ha stamina nog att omsätta dem i praktiken, måla färdigt tavlan och skriva färdigt boken, och ta sig genom alla huvudvärkar och misströstandestunder.

av kork 5 juni 2015, 17:55

Strnager@ menar du Kellerman? Zennström var bara en i gänget.

av ker 5 juni 2015, 10:42

Precis- de får bygga om Slussen igen-de har glömt cyklar och rullstolar, rollatorer, barnvagnar, trehjulingar, och alla som har artros!

av ker 5 juni 2015, 10:41

…….. eller svart

av Sirob 5 juni 2015, 08:55

...och sen blev allting vitt?

av Boris 5 juni 2015, 07:04

De två värsta jobben i världen måste vara författare och uppfinnare, för varenda jävla svensson på planeten tror att det är skitlätt och att dom har världens bästa ideer som bara väntar på att släppas fria. Dom som babblar mest om sina värdelösa ideer är dom som är minst kreativa, för dom vill inte lägga ner arbetet som faktiskt krävs för att skapa nånting.

av Stranger 5 juni 2015, 02:46
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 27 november

Publicerad 27 november 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3154

Efter att ha nästan läst klart den senaste Rocky-bibeln så har jag även sent om sidor stött på den strippen (2795) som startade mitt försök till ett Beck-manus.

Senare har jag också läst en tragisk historia i tidningarna att något pucko hade fått böta en massa pengar p.g.a. att han hade fildelat en Beck-film.

Kan det bli mer tragiskt?

av Ledigheten 25 december 2013, 18:57

Gunvald är en sorts anti-favorit, hör jag. ;) Själv har jag Persbrandt-allergi, så jag hänger glatt med.

av kork 27 november 2013, 23:29

Förlåt, så slarvigt av mej, jag glömde ju förståss den viktiga knorren på prologen.

Innan Gunvald åker över hamnen för att inspektera offret Anna så tippar han förstås av killen med kniven mitt ibland sina kompisar.

Det ska alltid finnas med ett tydligt uppfostrande eller moraliserande element för att det ska vara en riktig svensk snutfilm.

Ni vet, pekfingret som pekar.

@KJEH
Tack för tippset!
Jo, du har förstås helt rätt.
Väldigt slarvigt av mej igen.
Pride-paraden, Stockholms maraton, första maj, o.s.v. brukar ofta vara på tapeten i dessa sammanhang.
Men ni får tänka er själv hur det blir när Martin Beck fastnar bakom dom internationella Gay-skärmflygarna, eller nått sådant. Orkar inte just nu skriva in den självklara scenen i mitt synopsis.

Sedan kan man ju tänka sig att peta in en tonårsdotter med ätstörningar som går på olagliga ravepartyn i frihamnen, medans pappan, polischefen, åker precis förbi i sin bil och trålar efter flickorna som står där och fryser.

av Ledigheten 27 november 2013, 23:01

Jag vill se filmen!
Lägg till en tonårstjej som ingen vuxen har tid med, att någon polischef haft förhållande med en av bibliotekarierna och en typisk stockholmshändelse tex prideparaden som kan hindra becks framfart i ett kritiskt läge och du är i mål.

av KJEH 27 november 2013, 22:42

Tack kork!

Jorå, jag förstår precis vad du menar ;o)

Man kan ju alltid klämma in en antipasto.

För ca tio år var det också ganska modernt på svensk film med mord under ett rave-partyn eller sådant.

Varenda film hade ett sådant party med någon stans. Det var obligatoriskt.

Då kan det få bli så här:
------------------------

Förtexten rullar

Dimman i hamnen ligger gråtung runt de bleka benen på flickorna som väntar frysande på sina torskar.

Ur ett av de stora plåtklädda husen dunkar den våldsamt höga teknomusiken och laserljusen fladdar oroligt ifrån springorna i plåtväggarna runt benen på flickorna.

(Ganska högljud å kass tekno spelas under denna scen)

Bakom tullhuset står några killar med rakade skallar och byter små paket mot sedlar.

Gunvald Larsson sitter i bilen och väntar på sin tur.
Han vevar ned bilrutan och frågar tyst en av killarna om han har extra starka.

Killen svarar inte, så Gunvald frågar igen och då kommer en ny kille fram och hoppar in i hans bil och säger att han ska visa på ett annat ställe som har.

När dom kommer fram till hamnens mörkaste hörn, sätter killen en kniv i Gunvalds nacke.
Gunvald slår honom då medvetslös och för säkerhets skull så knäcker han killens alla fingrar och sätter handklovar på honom.

När nästan solen har gått upp ringer Martin Beck Gunvald i bilen och säger att dom har hittat en död bibliotekarie på andra sidan av hamnen, hon heter visst Anna Andersson.

(Svag frijazz spelas i bakgrunden)

---------

Resten av filmen.

av Ledigheten 27 november 2013, 22:07

Snyggt hopvävt är det och du fick verkligen med det mesta, utom möjligen den obligatorika långtradarbordellen i hamnen, alt. något rivningshus.

Och så kan man lite juggeskurkar, om man inte har balter. Några förortsslynglar som ska sättas på plats kan man också peta in. Men det är ju mest garnityr kring huvudrätten!

av kork 27 november 2013, 21:14

@kork
Tackar!
Det ser ganska så bekant ut, va?
Du undrar kanske hur jag gjorde, eller?

Här kommer en kortkurs in manusskrivning enligt Beck (et al).

Det hela börjar med att jag tar alla kassa Beck-filmer och andra Beck-kloner som jag har sett och blandat ihop dom.

Du vet de där filmerna som går på konstiga kanaler med tio reklamavbrott i timmen
och som man bara orkar slötitta på därför att man är hemma och är sjuk i influensan.

Ibland tittar jag bara för att räkna alla fel som dom har gjort.
Jo, jag är lite eljest ;o)

Sådana typer av mästerverk, menar jag måste kunna användas till nått.

Ur den sörjan har jag då destillerat fram de vanligaste karaktärerna och klyschorna.

Lista först upp de personerna och klyschorna glest på en sida.
När det gäller en Beck-film så vet du vilka dom är, eller hur?
Använd gärna en halvalkad frånskild polis som din hjälte, men helst med någon sorts stressrelaterad åkomma.

Fyll sedan in mellan personerna lite text om några detaljerade lik upphittade på konstiga platser.

Lägg förstås till lite galna överklassmänniskor utan empati.
Grunda med extremt inkompetenta och taskiga chefer-

Runda av med lite riktat våld mot skurken (oftast en chef)
och en spännande biljakt, så är nästan pytten klar.

Sedan gäller det bara att smaka av med lite ockulta sammanslutningar och
smaksätta med lite ryssmaffia eller några skumma balter.

Sedan är pytten färdig att servera.

av Ledigheten 27 november 2013, 19:35

Ledigheten: Någon borde göra en spoof på ditt synopsis!

av kork 27 november 2013, 18:18

Haha - deckarmanus med stor potential! Fullt i klass med existerande polisfilmer. Det här kan du tjäna stålar på!

Det ser visserligen lite bekant ut, men jag kan inte riktigt sätta fingret på det...

av kork 27 november 2013, 17:30

Behövs det ett bra deckarmanus?

Här har ni ett helt gratis.
I alla fall en bra början till ett:

Synopsis

Beck (XXXXII)

"Utanför lagens bokstav"

En grå novemberdag hittar polisen en slarvigt upphängd bibliotekarie som heter Anna.
Nästa vecka hittas ytterligare en mördad bibliotekarie som heter Berit.

På mordroteln sitter Martin Beck med sin sura mage och river uppgivet ibland rapporterna.

Nästa vecka dyker nästa bibliotekarie upp, som man inte vet vem det är tills en början, men identifieras till slut av SKL på sitt slitna lånekort från KB, att heta Cathy och är förstås också även hon bibliotekarie.

Martin tänker då högt och länge. Går även runt på roteln och blänger, men kommer till slut på, som bara av en ren slump att morden kanske har nått med varandra att göra.

Han letar då genast med en finlandssvenskas hjälp, i den speciella spaningsdatabasen över män med ett sjukligt intresse för bibliotekarier.

Hittar då förstås genast en f.d. inte tidigare straffad överdirektör på skolverkets bokinköpsavdelning som passar som hand i handske.

Spanare på roteln anhåller på stört direktören för morden.

Martins chefs chef kommer då nästa dag som ett skott förstås genast ner på roteln och skäller ut Martin och hotar för att man ska släppa direktören.

Det verkar som att de båda är logebröder in någon skum sammanslutning som heter "Pi-Alpha-Beta".

Den verkar mest bestå av medlemmar av kraftigt störda psykopatiska dyslektiker, som alla är förstås direktörer på nått sätt.

Ca. 30 minuter efter det att direktören är släppt så dyker nästa offer upp, nämligen bokmalen Doris.

Martin deppar och går hem och går ut på sin balkong för att kontemplera över den hårda tillvaron och chefer i synnerhet.
Grannen dyker upp och bjuder på en stänkare på blandad viks blå, baltisk smuggelvodka och salubrin.

Nästa morgon när Martins pass börjar på roteln kan han inte hitta Gunvald Larsson på sin plats.
Finlandsvenskan upplyser då att Gunvald nog har åkt ut till direktörens hem för att spana på plats.

Under spaningen bryter sig Gunvald in i direktörens bostad, som är en villa på ca. 400 kvm i Djursholm.
Där spöar han då upp direktören när denne försöker dra ner honom i källaren för lite mysig läsning.

Martin skäller senare ut Gunvald lite trött och kallar honom omöjlig och sådant.
Nästa morgon är Martins chefs chef nere på roteln igen och suspenderar Gunvald på stående fot.

Minst en vecka ska han hålla sig borta ifrån jobbet medan personalavdelningen utreder.

Ett dygn senare dyker nästa offer upp, nämligen Eva.
Martin tycker då att han måste ta och göra ett nytt kompletterande förhör med direktören och åker därför ut till Djursholm ensam.
Där blir han vänligt mött av direktören och bjuden i stora salongen på en spetsad konjak.
Han tuppar av och vaknar förstås i villans bokförråd, längst ner i källaren.

Gunvald som inte kan hålla sig hemma hela veckan han är suspenderad kommer till roteln och får veta av finlandsvenskan att Martin nog har åkt ut till Djursholm, men ingen har hört av honom på tre dygn.
Han svär då på ryska och tar med sig finskan och en annan anonym kollega för att göra ett inbryt på fastigheten i Djursholm.
Han åker i sin egen BMW medans de andra åker i en civilbil mot Djursholm.
Finskan och den anonyma kollegan åker genast fast i en fartkontroll som Solnapolisen har upprättat vid Norrtull.
Gunvald klarar sig genom kontrollen och kör i ca 250 km/t till adressen, sparkar in dörrar, snackar nått asiatiskt språk med hushållerskan och finner till sist Martin inlåst och blodig i bokförrådet i källaren.
Han ringer till kollegorna och begär fram en ambulans medans han samtidigt springer runt i hela villan och letar efter direktören.
Han hittar förstås honom snart, beväpnad med en eldkastare i garaget, hukandes bakom sin Ferrari.
Gunvald spöar upp direktören en gång till, samt skjuter honom med två skott och sedan befriar han ytterligare en bibliotekarie som satt inmurad bakom en vägg i garaget.

………………………

Martin Beck blir tills slut utskriven ifrån sjukhuset och åker sedan hem till sin beiga lägenhet.
Där går han ut på sin balkong och blir som av en ren händelse bjuden på lite visdomsord och en stänkare av grannen.

SLUT
-----

Det gäller bara att skriva in lite balter som assisterande skurkar någonstans i historien, så kan vi nog få fram lite stålar till det här.

Eller vad tror ni?

av Ledigheten 27 november 2013, 17:05

Instämmer med föregående kommentator – rota först upp bland dagens sluskanus till slaskmanus! Utan en gedigen grund blir det likväl endast polerade fekalier för hela grindslanten...

av McManus 27 november 2013, 14:16

Hör man inte, och lägger ingen ner ansträgning på att skriva bra manus, BLIR det fel! Plus allt det andra du räknar upp.

Men att hitta skådespelare är inte helt lätt heller. Få gör ordentlig reklam för sig, på rätt sätt.

av kork 27 november 2013, 13:56

@kork
Det är i princip inget fel med en modern spelstil, typ "Actors Studio".
Men det är helt fel när man p.g.a. dålig; teknik, skådespelarinsats, produktion, ledning, klippning, ljussättning, ljud, foto, finansiering och manusarbete, skapar skräp.

Om man kunde bara för en enda, endaste gång ta pengarna ifrån tio standard-Beckskräpfilmer och lägga krutet på enbart en film och jobba seriöst med att leta reda på folk som kan sitt jobb och på att skriva en bra historia, då kanske…

Men så länge man tycker att lagom är bra och kanske "duger", då suger det!

Att skapa filmkonst är fan i mej inget AMS-jobb!

av Ledigheten 27 november 2013, 13:28

Det beror också på regissörerna. De tycker det är "autentiskt" med muttrande och halvsagda meningar, men det är det ju inte. Och förutom att man inte hör, är replikerna taffligt och omusikaliskt skrivna. Och dessa ljuddesigners, som det heter numera, ska vi bara inte tala om...

av kork 27 november 2013, 13:04

@kork
Jo du, de gamla skådisarna har en grundutbildning där det var viktigt att bl.a. kunna fäkta, läsa blankvers, men även kunna höras ut till sista raden på Draaamaten.
Att du inte hör de nya skådisarna beror på deras utbildning och att ljudteknikerna, både på inspelningsplatsen och i redigeringen är inhyrda ams-utbildade, kvartstjänstjobbande, projektanställda, lågbetalda, smurfar.
De riktigt duktiga svenska ljudteknikerna, de däremot jobbar i Hollywood och tjänar därför lite mer.

av Ledigheten 27 november 2013, 12:56

Nej, polisfilmer är inte direkt svensk films styrka...

En anledning finns dock att pina sig genom dessa serietillverkade deckare: De brukar ha med ett par gamla fina veteraner som KAN film! Plötsligt kan man få se Sven-Bertil Taube, Inga Landgré, Harriet Andersson!

Lysande bloss i mörkret. För det första kan de agera. För det andra HÖR MAN VAD DE SÄGER, och de låter ändå naturliga!

av kork 27 november 2013, 12:41

@kork

En av de många orsakerna till att jag inte ser på svenska polisfilmer.

Jag tror att Rocky under tidigare år, just har dissat dessa hemska filmer.

Men allra värst är nog när filmen är delvis betald av någon tysk filmfinansiär och skurken i filmen är en kass tysk skådis, spelandes en baltisk bov, som blir överjävligt taskigt dubbad till svenska.

Tyska och svenska passar extrems dåligt att dubba, men det kan i alla fall bli bättre än det vanliga resultatet.

Det finns mycket mer att säga om den keffa svenska filmen och speciellt då om snutfilmerna, men inget av det är snällt, eller leder till någon förbättring, så därför stannar jag här.

Men ni svenska/tyska filmmakare (om ni nu läser denna blogg) skäms ni inte?

- Jo, jag vet att det är bara ett jobb, men t.ex. en frisör kan ju inte fortsätta jobba om hen skamklipper alla kunder, hela tiden?

PUST!
Va skönt att få det där ur systemet :o)

av Ledigheten 27 november 2013, 11:37

Hehe – "naiiij!" är en perfekt fonetisk skrivning av manliga Dramatenskådisars utrop när deras tjejer eller kolleger blir skjutna eller överkörda av långtradare i polisfilmer! Gärna föregånget av en sista blick av kärlek från offret, i slow motion... Håller f ö helt med JG.

av kork 27 november 2013, 10:40

K-man får högsta betyg + dubbelstjärna för sin språkliga ekvilibristik idag. Blandningen av "hur står det till" och "det står still" är snygg. För att inte tala om "rökjogga". Även engelskan med sin touch av guidad tur för idioter är riktigt fin. Fast med nya strippar tänker inte ens vi JGs i första hand på det språkliga. Vi känner snarare som alla andra: Det HÄR kan bli bra.

av Jourhavande grammatiker 27 november 2013, 09:33

Fågeln har här en chans att röka, men tar den inte.

Konstigt...

av Ledigheten 27 november 2013, 09:04

Är detta ett rop på hjälp eller på att det måste sättas upp ett skyddsstaket?

av Ker 27 november 2013, 09:02

Fel hudfärg på 'sydafrikan'. Europeisk immigrant i S-Afrika (8:e generation)

av Noggrann 27 november 2013, 08:32

Kellermannen har tur som har så jobbiga polare

av kman 27 november 2013, 08:22

tror "slut" har rätt, det här kommer att bli mycket intressant

Potentiellt farlig länk

av Per Kele 27 november 2013, 08:06

Vad säger gramattikerna? Får Kellerman godkänt idag?

av Slidkrans 27 november 2013, 08:04

"Naiiij!"
-underbart

av Per Kele 27 november 2013, 07:09

Paris Hilton

av KJEH 27 november 2013, 06:29

Det här kan bli roligt!

av slut 27 november 2013, 03:36
Andra publiceringar av denna stripp: