klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 19 april

Publicerad 19 april 2018
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4174

Henrik Ekmans röst:
"Roccus tomtus rör sig ibland utanför sitt naturliga habitat. Den kan vara svår att upptäcka, eftersom den är skygg och har en tendens att gömma sig från omvärlden. Här ser vi en som vintertid vandrar omkring i snöklädd skogsmark, till synes filosoferande..."

av PP 19 april 2018, 16:05

Jobbdefinition: ligga i soffan och kolla på netflix alternativt teve och en öl - kräv 88-timmars arbetsvecka!!

av strävsam 19 april 2018, 07:44

klockren

av Per Kele 19 april 2018, 06:38
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 27 maj

Publicerad 27 maj 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3986

Ja, ur ett evolutionärt perspektiv ser det ju ut som om religion gör människors liv bättre. Annars hade väl ateistiska folkgrupper slagit ut dumskallarna som tror på påhittade tokigheter? Kanske är det så enkelt som att religion binder folk samman, och sammanbundna folk klarar sig bättre än andra?

av RGE 28 maj 2017, 09:38

@ateist: Jo det är bara den som är fri som har lyxen att välja. Men om man ser ur ett evolutionärt perspektiv eller psykologiskt så finns religion överallt i världen vart man än kommer.

av KJEH 28 maj 2017, 00:45

Mysigt i Rockys terapisoffa! Jag vill också ligga där under ett täcke och lyssna till det som droppar av visdom!

av Ker 27 maj 2017, 20:44

@KJEH: självmotsägande fråga: "gör religion våra liv bättre, eller varför har vi annars religion?"!
I religionen ingår 'högre makt' som t ex skrivit 10 budord. Dessa SKALL följas, annars blir du straffad. Det är bara den icke-troende som kan göra valet 'religion eller ej'.

av ateist 27 maj 2017, 18:50

Vitkor är i sista hand den som bestämmer över kommentarsfältet. Om Kellerman läser, och vad han i så fall tycker om det hans strippar inspirerar till, vet vi inte. men nu har det sedan länge varit ett community här.

KJEH: Intressant om Schlaug.

av kork 27 maj 2017, 15:59

Birger Schlaug sa något intressant igår på tv, angående 70-talet. Angående tillväxt sa han att tidigare (50-60-talet alltså) så frågade man sig vad som skulle kunna göra våra liv bättre, och kom då fram till svar som bättre sjukvård, skola, boende osv. Då satsade man på det och fick tillväxt automatiskt. Tillväxt var alltså inte ett mål i sig. Det låter sunt. Så till min fråga: gör religion våra liv bättre, eller varför har vi annars religion?

av KJEH 27 maj 2017, 13:40

Jag skulle vilja råda de som fyller denna site med sina djupa tankar om världen å de, fundera på att kanske en kalldusch inte vore så dumt i stället för att få lugn i sin lilla hjärna.

Den här sidan är här för att man ska kommentera en rolig serie.
- Inte en terapisoffa.

av Ledigheten 27 maj 2017, 13:37

Björne: Jag håller med om nedbrytande element i religion och är ateist själv, men tror att våldsutövning, grymhet ochg kontrollbehov i religionens (eller extrempolitikens) namn i själva verket bara är att ta religion (eller nazism, t ex) som ursäkt för det våld man vill utöva på helt privata ilskegrunder - eller för ekonomisk vinning.

av kork 27 maj 2017, 11:13

Vadan all denna aggressivitet, db? "Gjort sig förtjänt av..."? Och jag ska "bevisa" något för dig? Som dessutom på förhand ("jag håller inte andan") är övertygad om att jag minsann inte är så snäll som jag tycker man ska vara?

Jag tror inte du begriper att empati och medkänsla kommer av sig själva. Man värderar inte folk först, innan man släpper fram dem.

Du måste nog fundera över dina utgångspunkter, db. Det något i dessa diskussioner som du inte riktigt har hajat. Du tycks se alla som dina potentiella fiender. Du är otrevlig mot alla, men jag skulle ändå tycka synd om dig om jag såg dig bryta armen.

av kork 27 maj 2017, 11:10

db: Och det är ju just påståendet att Islams Guldålder skulle ha varit i paritet med Västeuropa som är falskt. Möjligen Bysans, men inte Västeuropa. Historiker är i hög grad eniga om att Västeuropa låg klart efter vid denna tidpunkt; att gå igenom i detalj varför skulle kräva en avhandling men det är bara att googla så ser du att jag har rätt.

Och angående korstågen: hela rättfärdigandet bygger ju på ett falskt axiom. "Vi ska ta Jerusalöm för att det står i biböln wöööh".

Sedan när är bibeln och koranen giltiga skäl till vilka krig människor bör föra? Korstågen var helt enkelt inte logiska. De var en förlustaffär för Europa i stort. En Pyrrhusseger.

Mänskligheten mår som bäst när den inte hänger sig till falska auktoriteter.

av Björne 27 maj 2017, 11:08

Kork: jag skrev inte betalar, jag skrev gjort sig förtjänt av. Detta innefattar tex att vara en "neutral" människa men ha väldig otur, omotiverad otur. Du kanske kan ge ett exempel på när du uttryckt empati och medkänsla till någon som inte gjort sig förtjänt av denna din känsloyttring? Jag håller inte andan.

av db 27 maj 2017, 10:48

Björne: Nu får du nog sätta på läsglasögonen och öva på alfabetet. Väst är en relativ benämning, Västeuropa syftar på ett geografiskt område. I dagens väst ingår tex USA och Australien samt i viss mån Japan. Sveriges östkust ligger väst om Finland. Märkligt, att något som hter "öst" kan ligga västerut, eller hur?

Så, den citerade meningen betyder alltså att de var i paritet med den del av Europa som låg väster om dem, alltså bland annat Bysans.

Vad är oklart? Fjärde korståget skedde i början av 1200-talet, renässansen inleddes ca 150 år senare i Italien. Korstågen utarmade knappast Europa, vilket du påstod, om de renässansen kunde inledas "strax" därpå.

Hur kan du säga att korstågen var dåliga pga de var missriktade? Fjärde korståget spårade ur men de tidigare hade ju lyckats erövra Jerusalem som väl var det huvudsakliga målet.

Jag är ateist men det betyder inte att jag inte kan utvärdera religiösa motiv och huruvida man uppnått sina mål eller inte. Vänligen citera något som föranleder din insinuanta fråga.

Delar din uppfattning om de antika gudarna (och asarna) - de prekristna religionerna verkar ha varit mycket roligare och mer livsbejakande!

av db 27 maj 2017, 10:46

När ska naivister lära sig att det inte funkar att klappa olika folkgrupper på huvudet och -säga åt- dem att samarbeta? Det enda som fungerar är att ta bort själva anledningen till motsättningarna.

Att ta bort religion är en god bit på väg, därefter nationalstaten. Nationalism är ju i grund och botten också en form av religion – en dogmatisk bekännelse till ett korkat koncept.

Människor är tribalister och älskar att känna sig som en del av en stam – denna primitiva och unkna drift är själva roten till nästan alla krig i historien och tillika anledningen till varför människor som db känner ett oförklarligt tvång att bekänna sig till kristendomen bara för att han ogillar Islam.

av Björne 27 maj 2017, 09:55

Nej mer bränsle på elden- gnugga geniknölen! Vad sägs om Bogomilierna? Och Den rena ortodoxa katolska kyrkan mot turkar och bogomilier i öst? Så synd att det islamska inte fick verka i europas östra del. När det fungerade så bra i den västra - sen ett par tusen år har vi problem med allt som kommer öster ifrån. Märkligt ! Och redan på 1200-talet reste vår tids största tänkare Ramon Llull runt och förstökte få folk att samarbeta istället för att mörda. Han var skolad i alla de arabiska vetenskaperna- talade 15 språk skrev över 80 böcker samt drev handel o familj. En del här har fortfarande inte läst om förintelsen. Men det är möjligt att man hinner mindre nuförtiden och fastnar i historiens diken av maktens propaganda.

av Ker 27 maj 2017, 08:48

Redan de gamla grekerna slogs - läs Iliaden och lär!

av Perikles 27 maj 2017, 07:30

Henrik Ekman kan få vad som helst allt låta absolut sant. Vilket vapen i händerna på en diktator.

av sys 27 maj 2017, 05:59

Kan vi sluta slåss om Islam än?

av Stranger 27 maj 2017, 05:01

klockren

av Per Kele 27 maj 2017, 02:43
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 24 maj

Publicerad 24 maj 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3983

För att inte tala om skvadern!

av kaskelot 24 maj 2017, 22:33

fy fan va drygt att ha honom tjatandes när hon är på avtändning, stackare

av Per Kele 24 maj 2017, 21:22

Ända sedan Fria Tider stängde sitt kommentarsfält ränner det runt trolltyg lite varstans. Gud hjälpe oss normisar den dagen Flashback packar ihop...

av pfft 24 maj 2017, 20:09

db:Tack för försöket men jag tror jag inväntar svar från F.FoFjantarn. Jag hade förväntat mig ett mer kvalificerat inlägg. Din lösning känns som om den kan ge större problem än de vi har idag.

av Ruski troll 24 maj 2017, 19:19

Tunisien har gått från teknokrat- till koalitionsregering. Positiv utveckling! Jämför med ena grannen Algeriet som har ett lågintensivt inbördeskrig och andra grannen Libyen som knappt ens är en fungerande statsbildning.

av a-vårare 24 maj 2017, 19:02

db: Förnekar du att den muslimska världen hade en omvittnad storhetstid? Islams guldålder är ju för tusan ett begrepp som varit välkänt i hundratals år och inget som Twitter-vänstern kommit på i förrgår om du trodde det. Är du historierevisionist?

Bysans må ha varit det kristna Europas starkast lysande stjärna (mycket tack vare bevarade romerska, icke-kristna ideal) men du överskattar dess betydelse. Bysans hade som mest 5 miljoner invånare när Europa hade 100 miljoner. Hela det kontinentala Europa plus England och Norden var betänkligt efterblivna när kristendomen stod på toppen av sin makt. Snacka om Konstantinopel-centriskt av dig att blunda för 95 % av Europa bara för att det passar din agenda.

För det tredje förstår jag inte varför du ens apostroferar mig när jag håller med om att Islam i dagens värld är efterblivet och borde behandlas som pesten. Då talar jag om religionen, inte människorna. Människornas efterblivenhet beror på i hur hög grad de följer Islam (och till viss del Kristendom, även om Islam muterat i en långt aggressivare riktning som i nuläget är en fara för den civiliserade världen).

av Björne 24 maj 2017, 18:45

Tunisien är på flera sätt bättre än grannländerna, men inte riktigt demokratiskt.

av kork 24 maj 2017, 18:05

@kork: Tunisien är väl demokratiskt? Nobels fredspris i åtanke!

av a-vårare 24 maj 2017, 15:58

Men jestanes, chilla. Ingen har sagt att den muslimska världen är överlägsen, även om det är sant att islam hade en sorts upplyst storhetstid ett bra tag, och den s k kristna världen är inte heller överlägsen - titta på apartheid, amerikansk rasism, drönare, Irakkriget som var en helt ekonomisk fråga med hundra tusen döda (eller fler).

Alltså blir man tvungen att nyansera sig. Nej, det finns inte en enda muslimsk stat med demokrati, vilket främst går ut över de egna invånarna, och för närvarande kommer de absolut flesta terroristerna ur islamistiska led. Sant. (Vi har också haft irländsk-katolska terrorister och extremvänsterterrorister.)Men kvinnor och barn i dessa teokratiska muslimska länder, och en hel del män, har inte röstat för detta på något sätt.

"Låt dem slå ihjäl varann" - jo, det har man tycks i många krig, och det finns också psykopatiska företagsledare som skövlar natur och förtrycker vanliga människor å det ruskigaste.

db, du låter definitivt som en trumpist med SD-sympatier och en enorm ilska.

av kork 24 maj 2017, 12:31

db du kan söka jobb hos Trump han gillar också att bygga murar! Israel också- och nassarna. Och murar runt kvinnorna som inte får lämnas utan manlig tillåtelse.

av Ker 24 maj 2017, 11:30

Ruski: du frågade inte mig, men du får min lösning ändå. Bygg en mur runt Mellanöstern. Låt dem ha ihjäl varandra. Flygbomba dem med preventivmedel. Den dagen USA inte behöver olja längre tror jag det, om situationen inte förändrats, kommer ske. Och oljan kan nog vara överspelad om tio år

av db 24 maj 2017, 11:04

KJEH: Det är väl deras eget problem? Hur mycket brydde du, eller dina föräldrar, dig/sig om The Troubles? Kände ni skuld över det som försigick? Knappast va?

av db 24 maj 2017, 11:01

KJJ: Varför ska vi inte vara motståndare till (andra) religioner? Det måste bli ett slut med toleransen. Folk som ägnar sig åt vidskepelse ska skämmas över det, inte stå upp på öppna möten med politiker och "Jag är muslim". Ett sådant uttalande borde vara lika skamfyllt som att säga att man gillar incest.

av db 24 maj 2017, 10:58

Björne: sluta återupprepa myten om muslimska världens överlägsenhet. Det är en väldigt Rom-centrisk världsbild. Bysans föll inte förrän i mitten av fjortonhundratalet och var en del av den europeiska kristna världen. Notera också att da Gama, Magellan och Columbus alla var kristna.

Så ja, nuvarande Frankrike och Spanien hade en "svacka" under medeltiden men du kan inte extrapolera det till hela den kristna världen.

av db 24 maj 2017, 10:56

Genforskning genbanker kloning och snart är alla här. Men vi måste ha balans och den kan inte bygga på maktordning för det innebär krig o våld utan på behov o balans.

av Ker 24 maj 2017, 10:35

Dronten, garfågeln och uroxen - vart tog ni vägen. Inte ens kvaggan blev kvar!

av relativist 24 maj 2017, 08:01

Trodde Rocky hatade Black Eyed Peas.

av sona 24 maj 2017, 07:12

Vår deadline är 2050.

av Demography is destiny 24 maj 2017, 06:01

Enjoy it while you can, dom är snart utdöda. Fast det är väl vi också, relativt sett.

av Stranger 24 maj 2017, 03:09

meh

av lurker 24 maj 2017, 03:04
Andra publiceringar av denna stripp: