klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Start Sök Om

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 11 maj

Publicerad 11 maj 2016
Taggar: amerika, bellman, katzenjammer
Visa kommentarer (22 st) · Kommentera · Kommentar-permalänk · Tagga · 3741
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):
amerika
bellman
katzenjammer

Nummer 3741

Det går alldeles utmärkt att ta med olika sidors redovisning av händelser i sin historieskrivning (om inga bevis finns att tillgå). Det var vad Herodotos ofta gjorde, och som renderade honom det något överdrivna epitetet "historieskrivningens fader".

av kork 12 maj 2016, 11:47

Slidis: Det finns falsifierbar historieforskning. Det är väl i princip objektiv även om ingen seriös historiker skulle använda det ordet.

av db 12 maj 2016, 00:15

Apropå unga komiker snubblade jag nyligen över en jolly skotte med ett namn lika charmigt som hans uppträdanden. Den här passar sig nog bra i en Rockytråd: Potentiellt farlig länk

av Flanör 11 maj 2016, 23:46

@Slidkrans och K. J & Jonathan: Nu är ni ju inne på vetenskapsfilosofi. Det är kul. Betraktar man historien som objektiv har man en positivistisk hållning och i det finns det mycket att kritisera. Jag tror jag förstår vad ni, Kamomillarövarna, är inne på men ni målar inte riktigt upp hela bilden. Visst behöver det inte vara något negativt att ha ett syfte med "att se över historien". Alla forskare har ju något slags syfte. I den vetenskapliga historierevisionismen ifrågasätter man vedertagna synsätt på historien, prövar nya vinklar. Om man däremot gör det för att det ska PASSA ens egna syften rör det sig inte längre om vetenskap utan istället om propaganda - eller politisk historierevisionism, om man så vill - och det är det nog få som vill betrakta som annat än negativt.

av Flanör 11 maj 2016, 23:22

Var det faktiskt bara jag som ett tag inte hade bilder utan bara kommentarer? Vilken uppdatering!

av ker 11 maj 2016, 21:39

@XD

kolla denna ist

Potentiellt farlig länk

av Per Kele 11 maj 2016, 19:36

Jag blir då rakt aldrig omodern.

av Kapten Bölja 11 maj 2016, 18:54

@K. J & Jonathan: Finns det ngn objektiv sanning naer det gaeller historia? Foer om det inte finns det saa aer all historieskrivning utformad saa att den ska passa naagons syften.

av Slidkrans 11 maj 2016, 18:50

HAHAh! På tal om hur humor förändras över generationer..
Har ni sett det här sköna programmet? "Har du hört den förut" Potentiellt farlig länk

Början är bäst, och sen spola fram till 5:30! XD

av XD 11 maj 2016, 18:45

Att ompröva gammal kunskap på jakt efter sanningen kallas forskning. Det behövs inget nytt ord för det.

Faktaresistens är när man inte ser skillnad på fakta och hittepååsikter, och man väljer det man tycker om.

Revisionism är när man skriver om historien så den skall passa ens nya syfte. Behöver inte vara negativt men känns sådär ...

av K. J & Jonathan 11 maj 2016, 15:57

Vetenskapare och förnuftiga människor är beredd att ändra sig om nya fakta kommer fram. Det är inte faktafobiker.

av kork 11 maj 2016, 13:41

Faktaresistens?

Men aa andra sidan - vilken historieskrivning aer saa slutgiltig och fullkomlig att den aldrig naagonsin kan ifraagasaettas oeverhuvudtaget?

av Slidkrans 11 maj 2016, 13:35

Historieförnekelse? Faktafobi?

av kork 11 maj 2016, 12:44

@slidis: Jo, jag förstår hur du tänker och håller med. Begreppet är missvisande.

av PP 11 maj 2016, 11:46

@PP. Jo, jag kaenner till det du talar om men aer inte just ordet historierevisionism ganska konstigt? Borde man inte kalla det ngt annat? Historiefoernekelse kanske kunde funka baettre.

Foer mig aer revision och revidering ngt positivt: att man mha nya fakta reviderar gammal kunskap.

av Slidkrans 11 maj 2016, 11:24

Och var är Rocky? Bara jag som ser att kungen är naken?

av ker 11 maj 2016, 11:16

@slidis: Begreppet historierevision är inte detsamma som att historiker nytolkar historiska uppgifter. Revisionsbegreppet inom historia brukar innefatta t ex nazistisk revisionism och kommunistisk revisionsm. Det handlar mer om att förneka vissa historiska skeenden än att nytolka dem.

av PP 11 maj 2016, 10:45

Bra fråga, Mr_feelbad. Begreppen haglar. Jag vill ironisera lite över denna trend. Cis-personen är normen (man eller kvinna), så jag borde nog skrivit icke-binär person eller transperson, om vi ska snacka minoriteter.

av PP 11 maj 2016, 10:40

Cis-person, är det en person med två av samma kön?

av Mr_feelbad 11 maj 2016, 09:22

Tillhoer vael gaardagens diskussion, men jag foerstaar faktiskt inte riktigt varfoer ordet historierevisionism har en saadan daalig klang. Aer det inte vad historiker (och andra vetenskapsmaen) alltid goer: omproevar gammal kunskap paa jakt efter sanningen.

Var Copernicus ocksaa historerevisionist naer han ifraagasatte bibelns beraettelser om att solen snurrade kring jorden?

Tycker man borde hitta paa ett baettre ord.

av Slidkrans 11 maj 2016, 09:11

Bellman, tysken och rysken? Det går ju inte för sig längre. Minoriteterna måste komma i fokus istället. Bellman, cis-personen och EU-emigranten? Dags att anpassa allt.

av PP 11 maj 2016, 09:03

Historierevision: B, T & R såg ett fält med nyskördat ensilage - då sa' B måslort och duvlort i all ära, men tur att Boeing 777ornas fisar inte trillar ner i sta'n!

av amatörfilosof 11 maj 2016, 08:13
Andra publiceringar av denna stripp:
01:00, 1 januari 1970 (0 kommentarer)
1

Allt innehåll web2.0-aggregerat från och © pastan.nu. För innehållet ansvaras ej.

Detta är endast en tillfällig lösning tills kommentarsfunktionen kommit åter i officiella bloggen.

Dedikerat till Slidkrans och Arne