Ker: huvudräkning handlar mer om minnet än om räkning. Man delar ju, som RGE så förtjänstfullt illustrerade, upp räknandet i mindre delar som är lätta att räkna ut. Problemet är att närminnet bara sägs hålla 5-6 "bitar" och det är ju ungefär vad RGE:s uträkning kräver.
av db
30 augusti 2017, 21:33
Ett visst rabblande behövs faktiskt som grundkunskap, ett verktyg. Jag har märkt att yngre personer har noll koll just på kronologi och tidsrymder.
db Huvudräkning för att öva tänkandet funkar nog för en del men Rockys uppskattning- som det handlar om här- har nog lite för stor felmarginal för att ha nån effekt. Tror säkert du ha ordning på de olika militära strategierna- välkommen till gotland att delta i AURORA. info Niklas Lundgren.
av ker
30 augusti 2017, 13:08
Starkt lyse i R:s smartphone!
av ljushuvudet
30 augusti 2017, 12:29
Ker: du har (väldigt förväntat i ditt fall) fullkomligt missförstått saker. Jag tittade bort efter två rutor och löste Rockys multiplikation i huvudet. Bortsett från att det är användbart med huvudräkning när händerna är fulla (jag huvudräknar tex ofta på avstånd och hur ankomsttider påverkas om jag kör lite fortare eller långsammare) så är det bra att som Rocky kunna gör en ganska bra uppskattning (<±5% i exemplet) av en uträkning för att kolla om typ krognotan stämmer.
Historieundervisningen har ALDRIG syftat till att kunna årtal, årtalsrabblandet har syftat till att lära sig kronologier. Caesars galliska krig igenomfördes under första triumviratet medan Gustav II Adolf dödades innan Poltava eller slaget vid Trafalgar. Har man inte koll på årtalen för resp händelse kan man heller inte sätta dem i rätt ordning och alltså förstår man inte hur saker hänger ihop (typ att stormaktstiden inleddes under Gustav II Adolf och att Sverige inte var särskilt inblandade i Napoleonkrigen eftersom Stormaktstiden tog slut vid Poltava).
av db
30 augusti 2017, 12:18
db- att sitta och rabbla innantill siffror eller texter tillhör förgången tid eller för all del islamsk undervisning. Det garanterar att du inte kan utveckla din egen kreativitet som sågs/ ses som hotfull av dem som hade/har makten. Eller som man säger i Uppsala: Den som inte kan sy i en knapp är knappast filosof :)
av Ker
30 augusti 2017, 11:22
Ker: Va?
av db
30 augusti 2017, 09:18
Just det att kunna räkna men inte kunna räkna ut. Kunskap är något du ska ha i händerna inte i huvudet enbart.
Ker: huvudräkning handlar mer om minnet än om räkning. Man delar ju, som RGE så förtjänstfullt illustrerade, upp räknandet i mindre delar som är lätta att räkna ut. Problemet är att närminnet bara sägs hålla 5-6 "bitar" och det är ju ungefär vad RGE:s uträkning kräver.
Ett visst rabblande behövs faktiskt som grundkunskap, ett verktyg. Jag har märkt att yngre personer har noll koll just på kronologi och tidsrymder.
Potentiellt farlig länk
81 = 80 + 1
57 = 50 + 7
80 x 50 = 4000
80 x 7 = 560
4000 + 560 + 57 = 4617
db Huvudräkning för att öva tänkandet funkar nog för en del men Rockys uppskattning- som det handlar om här- har nog lite för stor felmarginal för att ha nån effekt.
Tror säkert du ha ordning på de olika militära strategierna- välkommen till gotland att delta i AURORA. info Niklas Lundgren.
Starkt lyse i R:s smartphone!
Ker: du har (väldigt förväntat i ditt fall) fullkomligt missförstått saker. Jag tittade bort efter två rutor och löste Rockys multiplikation i huvudet. Bortsett från att det är användbart med huvudräkning när händerna är fulla (jag huvudräknar tex ofta på avstånd och hur ankomsttider påverkas om jag kör lite fortare eller långsammare) så är det bra att som Rocky kunna gör en ganska bra uppskattning (<±5% i exemplet) av en uträkning för att kolla om typ krognotan stämmer.
Historieundervisningen har ALDRIG syftat till att kunna årtal, årtalsrabblandet har syftat till att lära sig kronologier. Caesars galliska krig igenomfördes under första triumviratet medan Gustav II Adolf dödades innan Poltava eller slaget vid Trafalgar. Har man inte koll på årtalen för resp händelse kan man heller inte sätta dem i rätt ordning och alltså förstår man inte hur saker hänger ihop (typ att stormaktstiden inleddes under Gustav II Adolf och att Sverige inte var särskilt inblandade i Napoleonkrigen eftersom Stormaktstiden tog slut vid Poltava).
db- att sitta och rabbla innantill siffror eller texter tillhör förgången tid eller för all del islamsk undervisning. Det garanterar att du inte kan utveckla din egen kreativitet som sågs/ ses som hotfull av dem som hade/har makten.
Eller som man säger i Uppsala: Den som inte kan sy i en knapp är knappast filosof :)
Ker: Va?
Just det att kunna räkna men inte kunna räkna ut. Kunskap är något du ska ha i händerna inte i huvudet enbart.
kontrollräknat, det stämmer
klockrent