klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Start Sök Om

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 2 januari

Publicerad 07:55, 2 januari 2011
Taggar: det glada tiotalet
Visa kommentarer (25 st) · Kommentera · Pastan-permalänk · Kommentar-permalänk · Tagga · 376
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):
det glada tiotalet

Nummer 376

Ja, jag säger stundom nittonhundranittiotalet. Oftast säger jag nittiotalet, men det fanns en tid (som tog slut ungefär 1989) då nittiotalet betydde 1890-talet. Säger jag "nittiotalsförfattare" är det inte fullständigt självklart att jag menar författare som publicerades under 1990-talet. Inte för oss med vida vyer och djup bildning.

Den gyllene regeln: Prata så att folk förstår vad du menar.

av ason 3 januari 2011, 20:00

Otto, you have been missed. Välkommen tillbaka.

"Jävla fittaristoteles!"

av Boris 3 januari 2011, 12:22

@bjorn - lol ! "nu är det 20110102" skrivet 3 januari 2011.
@ason - 2010-talet? Sa du nittonhundranittiotalet också?

av KJEH 3 januari 2011, 10:31

fy fan vilket svammlande om 00 talet och dylikt, nu är det 20110102 om ni inte har fattat det ännu, dessutom lite mer

av bjorn 3 januari 2011, 03:34

@Martin et al: Som vitkor var inne på år uttrycksom 90-talet inte någon ISO-term direkt. Min poäng är att jämförelse 90-tal med 00-tal haltar. Alla år i 90-talet uttalas med ordet nittio i sig. "00-talet" är en nödkonstruktion eftersom tex man sällan säger nollnollett om år 2001. Men om man ändå skulle göra det är 00 siffrorna 2 o 3. Jämför engelskans double-O-seven. 01-talet som slarvigt kallats 10-talet innehåller bara ett år där ordet "tio" uttalas. Men runt 2020 återställs ordningen igen i några årtionden.

av KJEH 3 januari 2011, 01:51

Min ursprungliga fundering med vad folk har för problem när dom tror att noll- noll- talet slutade efter 2010 består. Nu när jag ser vilken skada jag åsamkat i kommentarerna här inser jag ju att det jag frågar mig i grunden ju är: Vad har folk för problem med saker och ting? Och hur fan ska vi veta det? Inte ens Aristoteles lär ha fattat när något fyllo på 30- talet (före kristus då alltså, men inte ska vi vara så kinkiga)skrek obsceniteter åt honom som t.ex. "Filosofäcklel" eller "jävla fittaristoteles!". Det övergick väl bara gubbens förstånd, och så gick han och funderade över livets mening och annat banalt istället.

av Otto von Pommelhorst 3 januari 2011, 00:34

Vad hände om man nämnde elefant/elefanten?

av Vem Bryr sig 2 januari 2011, 23:31

Martin: Axelvaddar och uppvikta manschetter med randigt foder... men de uppvita manschetterna är tillbaka, har jag sett!

av ason 2 januari 2011, 20:44

Re: KJEH
För att citera Brasse: "Fel, fel, fel, fel".
.
00-talet heter 00-talet eftersom tredje siffran är en nolla, det vill säga åren 00--09. Det var ju 90-tal innan dess, inte 99-tal.
.
Jag gissar att man kommer undan med att bara ange tiotalen i dagligt tal, eftersom de flesta av oss inte lever i hundra år. När jag till exempel talar om det fruktansvärda klädmodet på 80-talet så är det ganska givet att jag menar de pastellfärgade kavajerna från 1980-talet och inte tagelskjortorna från 1880-talet.

av Martin 2 januari 2011, 19:50

KJEH: Jag tror vi klarar tal över nollor och ettor. 1910 började 1910-talet, 2010 började 2010-talet. Lätt som en plätt.

av ason 2 januari 2011, 19:32

lååååååångsamt så aaaaaalla förstår:
00-talet kommer av att det står 00 som siffra 2 och 3 i 2009.
$Miljonfrågan blir då: vilka siffror står på plats 2 och 3 i 2010? Vad heter talet då? Tips: ettnolltalet är fel.

av KJEH 2 januari 2011, 19:29

R: Framför allt se till att inte högertokarna vinner i USA. Det är de som tror på domedagen.

av ason 2 januari 2011, 19:13

ason> Då tycker jag att vi börjar med att se till att det inte blir ännu en borgerlig regering 2014-2018...

av R 2 januari 2011, 17:54

tror det här decenniet kommer gå till historien som "dryga tiotalet".
Som i "dryga tiotalet bloggkommenterare drygade om ettnolltalet bland bloggkommentarerna".
Fast google föreslår "dry toilet".

av vitkor 2 januari 2011, 16:31

Vi har tiotalet nu (2010-2019), sedan kommer det efterlängtade tjugotalet (2020-2029), därefter trettiotalet (2030-2039). Inga problem.
.
Men innan vi kan dansa charleston måste vi se upp så att det inte händer något tråkigt 2014-2018.

av ason 2 januari 2011, 16:14

Sabba inte det här nu, genom att börja prata om ettnoll-talet!! Tio-talet heter det, för jag bara väntar på the roaring twenties när jag kan dansa Charleston med en Louise Brooks iförd Art Deco-klänning (hon, inte jag) och dricka cocktails medan vi lyssnar på 78-varvare. Basta!

av Martin 2 januari 2011, 16:01

Nej, det gjorde det inte.

Elefanten, elefanten... fanten...

av ason 2 januari 2011, 14:31

Haha! Om jag inte nämner ett visst djur, står det ändå likadant när man kommenterar?

av ason 2 januari 2011, 14:30

Ja, spriten tyder på gammal stripp. Årsmystiken ger jag tusan i och kräver dessutom att alla säger två tusen och inte tjugo hundra.
.
Elefanten var på den tiden tydligen blå med rynkig mage. Men vad är det för en vit minival med stora tänder som ligger och flinar på madrassen?

av ason 2 januari 2011, 14:28

Haha, Vitkor!
Ettnolltalet alltså, inte tiotalet?
Och ja, det är ju den eviga diskussionen, som vi ju roade oss med vid millennieskiftet. För då var det ju först när året blev 2001 som det var 2000 år sedan år noll. Jaja, men skit samma.
I övrigt håller jag med Aason om att man egentligen aldrig ska vänta på att få veta hur det går i Rockyvärlven, eftersom man alltid får vänta så himla himla länge.

av Hugo 2 januari 2011, 14:25

Eftersom R har vit månad är det nog en gammal strip. 00-talet är nog inget annat än de år med 00 i sig dvs 2000 till 2009. Det gångna (hurih-h kan det stavas så??) decenniet = de senaste 10 åren oavsett årtal så ingen milleniumlogik behövs.

Däremot protesterar jag mot Vitkor; det borde i logikens namn vara nollett-talet nu och inget annat.

av KJEH 2 januari 2011, 14:19

Och här sitter man och undrar vad som hände på vernissagen och efter. Och inte lär man få veta det i morgon heller.

av ason 2 januari 2011, 13:39

svårt att se strippnumret, pastan har strulat till det lite med de högupplösta bilderna igen. Men strippen skulle ju kunna vara ett år gammal, Otto.
00-talet slutade väl nyårsafton 2009, men det senaste kalenderårtiondet (?) slutade tydligen i förrgår enligt wikipedia: Potentiellt farlig länk
Känner igen debatten sen millenieskiftet.
Btw ovant att tänka att det är ettnolltalet nu?

av vitkor 2 januari 2011, 13:16

Men vänta nu alltså...jag upplevde själv på nyårsafton att en bekant pratade om att "nu tar ju noll- noll- talet slut". Men det tog väl ändå slut när 10- talet började, alltså 2010? This makes no sense Rocky! Min vän drabbades hon av en känsla av antiklimax när hon insåg att noll- noll- talet faktiskt slutade förra året. Förståeligt, men vart haltar logiken redan ifrån första början?/ Otto von Besservisser

av Otto von Pommelhorst 2 januari 2011, 12:39

Är det rocky eller är det hans bror?

___

SK shoppar på Domus för att avskärma sig från Internet för att fatta sitt beslut.

av KJEH 2 januari 2011, 10:48
Andra publiceringar av denna stripp:
01:00, 1 januari 1970 (0 kommentarer)
1

Allt innehåll web2.0-aggregerat från och © pastan.nu. För innehållet ansvaras ej.

Detta är endast en tillfällig lösning tills kommentarsfunktionen kommit åter i officiella bloggen.

Dedikerat till Slidkrans och Arne