Fan va roligt att det var många som tyckte till! grattis!
av ker
9 januari 2013, 10:36
HB: Problemet med våldtäkt, och som särskiljer det från de flesta andra reella brott (brott utan offer typ drogbruk ingår alltså inte) är att handlingen - samlag - i förmodligen mer än 99% av fallen inte är brottslig. Det är alltså extrema undantag vi pratar om - och dessutom nästan alltid utan vittnen. Om då båda inblandade är överens om att samlag förekommit men inte överens om huruvida det var frivilligt, ja då är inte det rättssäkert att bara fälla någon på ett verbalt utpekande utan stödbevisning. Jmfr: du blir utpekad som en av de maskerade rånarna och det saknas någon som helst stödbevisning för att rånaren bakom masken skulle vara du - vore det rimligt att du blev fälld då? Det kan ju faktiskt vara vem som helst bakom masken, det är ju själva poängen med maskering.
Vitkor: medveten om att män inte hjälper varandra fram i samhället utan snarare slår sig fram med alla till buds stående medel. Staten ska ge alla samma negativa rättigheter. Resten är en fråga om frivilliga relationer mellan vuxna människor (ofrivilliga relationer är typiskt brottsliga). De facto har kvinnor vissa fördelar runt gravididet och tidigare värnplikt gentemot män visavi staten så de enda påtvingade och formaliserade strukturer som finns i samhället som är icke-könsneutrala gynnar kvinnor.
av lg
9 januari 2013, 10:18
För att fortsätta Vitkors resonemang så inser ju var och en att det går att ivra för jämställdhet utan att tro på en himlens hemliga herrklubb -- det s.k. Patriarkatet.
av bal
9 januari 2013, 09:33
Snart byter jag leverantör till rocky.viktor.se
av IO
9 januari 2013, 09:22
btw, jag brukar undvika defintioner och etiketter just eftersom de lätt missuppfattas och blir halmdockor så som i denna diskussion. T.ex. att folk som inte är feminister har åsikter om vad de som kallar sig feminister är.
Jag kallar mig dock feminist i vissa sammanhang. För mig handlar det blott och enbart om att se och erkänna att det finns strukturer i samhället som förtrycker kvinnor. Den sk könsmaktsordningen (Sen finns det tusentals varianter på fortsättning av den tanken, men man behöver inte klumpa ihop alla som har samma bas)
Att säga sig vara för jämställdhet utan att erkänna sådana strukturer (man måste inte kalla sig feminist för det, även om det är puckat att vara emot feminismen isf) är som att säga att man är emot klimatförändringar utan att erkänna växthuseffekten.
av vitkor,
9 januari 2013, 09:04
får hoppas det kommer en stripp snart och lugnar ner stämningen men pastan verkar ha hängt sig...
av vitkor
9 januari 2013, 08:25
Feminism är ju en politisk ideologi, och enskilda feminister kan därför vara mer eller mindre radikala. Icke desto mindre är det därför fel att tala om feminism som "blott" jämställdhet. Dels för att man därigenom bagatelliserar feminismen, som gör anspråk på att utöva inflytande på precis alla aspekter av samhället: språk, kultur, historia och så vidare. Men dels även för att man i och med detta antyder att det inte är möjligt att omfamna jämställdhet utan att samtidigt vara feminist, d.v.s. ansluta sig till denna specifika politiska åsiktsriktning.
av bal
9 januari 2013, 08:25
@Petter: Feminism är inte samma sak som att man vill ha jämställdhet, det är en myt. Om du vill ha jämställdhet så skriv det det finns ingen anledning att hänvisa till feminism.
De som presenterar sig som feminister idag går i regel ett steg längre än "de flesta i Sverige" och hävdar att kvinnor har överlägsna moraliska egenskaper och att många av världens problem beror på den manliga dominansen. Eller så hycklar de med denna åsikt, men den kryper fram efter ett tag.
Jag tror på alla människors lika värde oavsett kön osv och börjar man rucka på det som de flesta uttalade feminister gör så är man ute och fiskar i samma grumliga vatten som nazister och rasister.
Du kan ju för skojs skull fråga någon som presenterar sig som feminist vad hen tycker om SCUM-manifestet så får vi se om min parallell är "befängd".
av KJEH
9 januari 2013, 01:28
jag är lite sent tillbaks och ser att tråden blev en strid i hyperboler. det var ju skoj.
Jag står fast vid att om man ger sig in i leken får man leken tåla. Så länge det är lek, dvs.
av pierre
8 januari 2013, 22:53
För det första: sluta använda ordet "feminism" som någon slags synonym till manshatare. En feminist vill att kvinnor ska ha samma rättigheter som män, de vill inte att kvinnor ska stå över män. Det innebär att de flesta i Sverige är feminister, även om det kanske inte är ordet vi använder oss av för att beskriva våra åsikter.
KJEH: Valerie Solanas SCUM-manifest handlar om att ha män (de få som ska tillåtas leva) inlåsta som avelsdjur. Det har ingenting med vanlig feminism att göra, varför den parallellen är befängd.
av Petter
8 januari 2013, 20:10
Lås tråden!
av IO
8 januari 2013, 14:46
@hjärnbarken: David Lynch??
Nej det var väl en stad?
av Boris
8 januari 2013, 13:49
Och INGA feminister blir glada av att se ännu ett vidrigt brott begås. Man blir ledsen, upprörd, tycker det känns hopplöst. Hur länge ska den här fientligheten fortgå? Vad gör man åt den?
Sedan finns det alltid folk som gillar att hata andra, titta bara i närmaste tabloidkommentarsfält. Jag har kollat in det fenomenet lite, och det är främst kvinnor och därnäst svarta män man öser sin galla över. Halle Berry och Angelina Jolie är favorithatobjekt i Daily Mail. Det är sanslöst vad folk skriver om dem.
av hjärnbarken
8 januari 2013, 12:39
Felstavat. Ska vara lynchstämningar, efter en gube som hette just Lynch. Har inte fått kaffe än, klev just ur sängen.
av hjärnbarken
8 januari 2013, 12:32
Jag skriver och menar mördarna, om de som anhållits är de skyldiga har jag inte alls tagit ställning till.
Givetvis ska ALLA misstänkta ha rätt till rättegång och försvarsadvokat. Hur många tror ni helst ville skjuta Breivik direkt eller "överlämna honom till de anhöriga" att lynschas? Har inget med "feminister" att göra i något av fallen, trots att antifeminismen är ett avgörande drag i Breiviks manifest (av en manlig genusforskare, och en manlig författare som skrivit en bok om honom, ansett som hans egentliga motiv). I alla fall där brotten är grova uppstår lynschstämningar. Att påstå att indiska feminister (eller feminister öht) skulle vara särskilt lynschbenägna är direkt löjligt.
7 av 10 indiska kvinnor möter sexövergrepp under livet, de flesta vågar inte anmäla eftersom skulden drabbar DEM. (Tala om projicering!) Gurun är inte den enda indier som tycker kvinnan fick skylla sig själv. Polisen tog två timmar på sig att ens skicka henne till sjukhus. Denna inställning, i en eller annan form, finns över hela världen. Även i Sverige, där inte ens skador som måste sys efter en gruppvåldtäkt nödvändigtvis räknas som bevis för att det var våldtäkt alls.
av hjärnbarken
8 januari 2013, 12:31
Vi som lever här samtidigt får nog fan samarbeta om det ska gå istället för att som råttor anfalla varandra! Önskar oss Lycka ! Och vitkor var fan är serien?
av ker
8 januari 2013, 11:59
vi kämpar väl alla för att det ska finnas demokrati lika rättigheter och solidaritet och att vi inte vill skada andra människor-det trodde jag var en självklarhet. Stackars sona det riktades inte mot dig-liten- var symboliskt en som känner sig underlägsen -en eller två stora starka män behöver väl inte vara särskilt rädda i sverige? Det är väl bara rädda småkillar som springer runt beväpnade.Under min barndom bodde jag granne med ett gäng småtjuvar-det fanns ingen som hade så mycket lås och kedjor runt sitt och så många onödiga bilvrak på gården. Det var så tydligt att de tyckte att samhället snott deras liv-när det tyvärr var en lång historia med en misshandlande pappa som jagade iväg mamman,det var nån form av bokstav-en del går under av sådant-6 är nu döda i cancer unga- en del tar makten över sitt liv istället för att leta efter vems fel det är och går vidare. En säger en som jag hjälpte- han har hjärtproblem-snacka om symbolik-men han lever och är glad när vi ses. Han vet att han räknas i familjen.
av ker
8 januari 2013, 11:56
Det är riktigt att feministerna blir förtjusta på samma sätt som invandrarfientliga hetsar upp sig när utlänningar begår något smaskigt våldsbrott: "Titta! Vad var det vi sa! Män/svartskallar är djur/monster!"
Att KJEH sett några indiskor tycka i TV att våldsverkarna borde hängas upp i sina könsdelar kan man dock inte utan vidare hänföra till feminism -- det finns det nog många som tycker.
Alltså: det är riktigt att många feminister liksom vänsterfolk i allmänhet har ett grumligt rättsmedvetande, men det är litet oklart i nuläget på vilket sätt det anknyter till den pågående situationen i Indien.
av bal
8 januari 2013, 10:26
"...liten man!"
Tack för den.
"Vad är du rädd för!"
Jag är inte rädd, men jag tycker det är väldigt obehagligt med intoleranta extremister som driver sina vansinnigheter såpass framgångsrikt att justitieministern i Sverige föreslår nedmontering av basal rättsäkerhet för 50% av befolkningen.
Du är säkert så jäääävla upplyst att du har överseende med sådana 'petitesser', men det är inte jag.
"sök hjälp så slipper du skada dig själv eller nån annan"
Feel free to go fuck yourself!
av sona
8 januari 2013, 09:45
Nu är ju mord mord vare sig det är en man eller kvinna som mördas. Att sticka upp ett stålrör och dra ut tarmar och sedan kasta ut personen på gatan och köra över är ganska medeltida. Upprördheten i Indien beror på att klasskillnaderna är så stora att om det varit någon ur lägre klass hade inte ens polisen undersökt saken. Hur svagt rättsväsendet är visar sig sedan genom att advokaterna kan låta bli att bli impopulära- ev är de rädda för att bli mördade! Det är långt ifrån lugnt i Indien och inte rättssäkert. Olika organisationer Human Watch och många andra vittnar dagligen även om svenska media tycker det är långt bort. Varför vara elaka och blanda in feminism i detta- rörelsen är så liten som du säger att det inte krusar vattnet. Och ändå skrämmer den tydligen skiten ur en liten man! Vad är du rädd för! Lite obehagligt att lyssna på sök hjälp så slipper du skada dig själv eller nån annan- det är obehagligt med Breivikar och "änglagubbar" som känner sig förorättade. Det är inte synd om de killar som går in och skjuter sin mamma och en massa barn- det är sinnessjukt och ska behandlas vare sig det blir fängelse eller bara vård och vi har annat att göra om vi ska rädda planeten.
av Ker
8 januari 2013, 09:14
Fast lokala advokaterna tänker nog mest på framtida affärer, då försvararna i denna rättegång förmodligen blir mindre omtyckta. Artikeln verkade dock vela mellan om det var för att snabba på rättegången (pga att offentliga försvarare då tydligen tillsätts omedelbart) eller om de bojkottade pga att de tyckte det var omoraliskt att försvara dem.
2 frågor här man kan hålla i minnet: 1. Är det viktigt att vi straffar de skyldiga? 2. Är det viktigt att vi har fått tag på rätt personer?
Om man tycker 2 är viktigt så är det snarare omoraliskt att de inte har försvarare.
av KJEH
8 januari 2013, 09:05
"Hur vore det att prata om gurun som säger att hon har lika mycket skuld som våldtäktsmännen/mördarna, eftersom hon inte var tillräckligt snäll mot dem?"
Han är givetvis fullkomligt sinnessjuk. Tyvärr finns det både individer och traditioner eller "strukturer" eller vad man ska kalla det som väljer att skuldbelägga offren i fall som detta. Det är förkastligt och ska bekämpas. Men det ska bekämpas på ett rättssäkert sätt.
av sona
8 januari 2013, 08:19
ang det där så var det väl ett advokatsamfund som inte ville ställa upp? Potentiellt farlig länk
av vitkor
8 januari 2013, 08:13
Måste hålla med KJEH om att feminism, så som den propageras av dess främsta företrädare, och rättsäkerhet inte direkt går hand i hand. Vid alla andra brott ska det vara upp till rätten att bevisa den åtalade skyldig men vid våldtäkt, åtminstone manliga våldtäkter mot kvinnor, ska det enligt väldigt högljudda feminister råda omvänd bevisbörda. Det gick så långt att den inkompetenta fegisen och ultrapopulisten Thomas Bodström drev den linjen som justitieminister för att S var rädda för Fi som hade massiv medial backning vid tidpunkten (trots minimalt folkligt stöd). Tack och lov sablade juristerna ner det förslaget och Bodström fick låtsas som att han inte riktigt menat vad han föreslagit.
av sona
8 januari 2013, 08:13
Det är inte lite avslöjande att du skriver "mördarna" och inte "de misstänkta mördarna" just i en diskussion om rättssäkerhet. Med Solanas SCUM-manifest som rättesnöre så är väl fallet redan avgjort. I och med att brottet var så hemskt och att de åtalade är män så måste det vara de som gjorde det.
av KJEH
8 januari 2013, 04:45
Men kom igen. I ett land med en miljard människor finns det massor av folk som helst vill hänga mördarna i ett träd utan någon rättegång alls, såväl män som kvinnor, feminister och ickefeminister, likaväl som en förhoppningsvis majoritet som respekterar rättsväsendet, såväl feminister som icke-feminister. Tala om selektivt seende! Tänk själv.
av hjärnbarken
8 januari 2013, 04:05
Vad tror du är bäst för jämställdheten i Indien? En stor enad folklig fredlig protest eller en feministisk lynchmob som delar landets goda krafter. Tänk till lite.
av KJEH
8 januari 2013, 03:40
Och så kman: Vad annat kan man "utläsa"? Det var väl en rätt tydlig situation?
av hjärnbarken
8 januari 2013, 00:06
Hon blev ihjältorterad med ett järnrör uppkört i kroppen, och du börjar prata om dumma feminister? Är du helt knäpp?
Hur vore det att prata om gurun som säger att hon har lika mycket skuld som våldtäktsmännen/mördarna, eftersom hon inte var tillräckligt snäll mot dem?
av hjärnbarken
8 januari 2013, 00:04
Några kvinnor i Indien tycker på Nyheterna att de våldtäktsanklagade inte ska ha någon advokat. Feminismen verkar ha spridit sig till Indien också.
Hela Indien står enade och protesterar och så kommer feministerna... med noll koll.
av KJEH
7 januari 2013, 23:13
@HB Det var inte alls vad jag utläste. Men om man bara har en hammare ser alla problem ut som en spik antar jag.
Därmed inte sagt att du har fel överlag, men i det här fallet håller jag inte med dig.
av kman
7 januari 2013, 21:41
Finns dom som inte ser skogen för all ved oxå! Varje Pippi sjunger efter sin näbb och inte blir dom klokare. Likabra han håller sig hemma vid askoppen. Det blir mindre miljöförstörande så
av Ker
7 januari 2013, 20:47
Rocky stötte på en ung tjej, hon meddelade att inte var i hans liga, och fick höra att hon var så "jävla sliten". Vad är det för en barnslig reaktion?
Tjejen, ca 20, var kanske inte oerhört välformulerad (fast hon KUNDE ha sagt värre saker), men Rocky, snart 40, var direkt hätsk. Han ville hämnas och spottade ut sig det mest elaka han kunde komma på. Borde inte han, som den mer vuxna, kunnat svara på ett elegantare och vänligare vis? Borde inte han visa hur man kan umgås civiliserat? Måste han vara en kränkt tonåring? Är alla närmanden "incoming hostile fire"?
Den där underliggande fientligheten har nästan alla tjejer upplevt från barnsliga karlar (i alla åldrar) som tror man har någon sorts plikt att boosta deras manliga självförtroende. Först en låtsad vänlighet medan raggandet pågår och sedan, om man inte är intresserad, kommer aggressionerna fram. Ofta i form av sexistiska förolämpningar.
Och man tackar sin lyckliga stjärna att man undvek att liera sig med den personen.
av hjärnbarken
7 januari 2013, 18:50
@hb ang. gårdagens. hen var ju dryg och elak mot rocky, då får man vänta sig samma mynt.
Fan va roligt att det var många som tyckte till! grattis!
HB: Problemet med våldtäkt, och som särskiljer det från de flesta andra reella brott (brott utan offer typ drogbruk ingår alltså inte) är att handlingen - samlag - i förmodligen mer än 99% av fallen inte är brottslig. Det är alltså extrema undantag vi pratar om - och dessutom nästan alltid utan vittnen. Om då båda inblandade är överens om att samlag förekommit men inte överens om huruvida det var frivilligt, ja då är inte det rättssäkert att bara fälla någon på ett verbalt utpekande utan stödbevisning. Jmfr: du blir utpekad som en av de maskerade rånarna och det saknas någon som helst stödbevisning för att rånaren bakom masken skulle vara du - vore det rimligt att du blev fälld då? Det kan ju faktiskt vara vem som helst bakom masken, det är ju själva poängen med maskering.
Vitkor: medveten om att män inte hjälper varandra fram i samhället utan snarare slår sig fram med alla till buds stående medel. Staten ska ge alla samma negativa rättigheter. Resten är en fråga om frivilliga relationer mellan vuxna människor (ofrivilliga relationer är typiskt brottsliga). De facto har kvinnor vissa fördelar runt gravididet och tidigare värnplikt gentemot män visavi staten så de enda påtvingade och formaliserade strukturer som finns i samhället som är icke-könsneutrala gynnar kvinnor.
För att fortsätta Vitkors resonemang så inser ju var och en att det går att ivra för jämställdhet utan att tro på en himlens hemliga herrklubb -- det s.k. Patriarkatet.
Snart byter jag leverantör till rocky.viktor.se
btw, jag brukar undvika defintioner och etiketter just eftersom de lätt missuppfattas och blir halmdockor så som i denna diskussion. T.ex. att folk som inte är feminister har åsikter om vad de som kallar sig feminister är.
Jag kallar mig dock feminist i vissa sammanhang. För mig handlar det blott och enbart om att se och erkänna att det finns strukturer i samhället som förtrycker kvinnor. Den sk könsmaktsordningen (Sen finns det tusentals varianter på fortsättning av den tanken, men man behöver inte klumpa ihop alla som har samma bas)
Att säga sig vara för jämställdhet utan att erkänna sådana strukturer (man måste inte kalla sig feminist för det, även om det är puckat att vara emot feminismen isf) är som att säga att man är emot klimatförändringar utan att erkänna växthuseffekten.
får hoppas det kommer en stripp snart och lugnar ner stämningen men pastan verkar ha hängt sig...
Feminism är ju en politisk ideologi, och enskilda feminister kan därför vara mer eller mindre radikala. Icke desto mindre är det därför fel att tala om feminism som "blott" jämställdhet. Dels för att man därigenom bagatelliserar feminismen, som gör anspråk på att utöva inflytande på precis alla aspekter av samhället: språk, kultur, historia och så vidare. Men dels även för att man i och med detta antyder att det inte är möjligt att omfamna jämställdhet utan att samtidigt vara feminist, d.v.s. ansluta sig till denna specifika politiska åsiktsriktning.
@Petter: Feminism är inte samma sak som att man vill ha jämställdhet, det är en myt.
Om du vill ha jämställdhet så skriv det det finns ingen anledning att hänvisa till feminism.
De som presenterar sig som feminister idag går i regel ett steg längre än "de flesta i Sverige" och hävdar att kvinnor har överlägsna moraliska egenskaper och att många av världens problem beror på den manliga dominansen. Eller så hycklar de med denna åsikt, men den kryper fram efter ett tag.
Jag tror på alla människors lika värde oavsett kön osv och börjar man rucka på det som de flesta uttalade feminister gör så är man ute och fiskar i samma grumliga vatten som nazister och rasister.
Du kan ju för skojs skull fråga någon som presenterar sig som feminist vad hen tycker om SCUM-manifestet så får vi se om min parallell är "befängd".
jag är lite sent tillbaks och ser att tråden blev en strid i hyperboler. det var ju skoj.
Jag står fast vid att om man ger sig in i leken får man leken tåla. Så länge det är lek, dvs.
För det första: sluta använda ordet "feminism" som någon slags synonym till manshatare. En feminist vill att kvinnor ska ha samma rättigheter som män, de vill inte att kvinnor ska stå över män. Det innebär att de flesta i Sverige är feminister, även om det kanske inte är ordet vi använder oss av för att beskriva våra åsikter.
KJEH: Valerie Solanas SCUM-manifest handlar om att ha män (de få som ska tillåtas leva) inlåsta som avelsdjur. Det har ingenting med vanlig feminism att göra, varför den parallellen är befängd.
Lås tråden!
@hjärnbarken: David Lynch??
Nej det var väl en stad?
Och INGA feminister blir glada av att se ännu ett vidrigt brott begås. Man blir ledsen, upprörd, tycker det känns hopplöst. Hur länge ska den här fientligheten fortgå? Vad gör man åt den?
Sedan finns det alltid folk som gillar att hata andra, titta bara i närmaste tabloidkommentarsfält. Jag har kollat in det fenomenet lite, och det är främst kvinnor och därnäst svarta män man öser sin galla över. Halle Berry och Angelina Jolie är favorithatobjekt i Daily Mail. Det är sanslöst vad folk skriver om dem.
Felstavat. Ska vara lynchstämningar, efter en gube som hette just Lynch. Har inte fått kaffe än, klev just ur sängen.
Jag skriver och menar mördarna, om de som anhållits är de skyldiga har jag inte alls tagit ställning till.
Givetvis ska ALLA misstänkta ha rätt till rättegång och försvarsadvokat. Hur många tror ni helst ville skjuta Breivik direkt eller "överlämna honom till de anhöriga" att lynschas? Har inget med "feminister" att göra i något av fallen, trots att antifeminismen är ett avgörande drag i Breiviks manifest (av en manlig genusforskare, och en manlig författare som skrivit en bok om honom, ansett som hans egentliga motiv). I alla fall där brotten är grova uppstår lynschstämningar. Att påstå att indiska feminister (eller feminister öht) skulle vara särskilt lynschbenägna är direkt löjligt.
7 av 10 indiska kvinnor möter sexövergrepp under livet, de flesta vågar inte anmäla eftersom skulden drabbar DEM. (Tala om projicering!) Gurun är inte den enda indier som tycker kvinnan fick skylla sig själv. Polisen tog två timmar på sig att ens skicka henne till sjukhus. Denna inställning, i en eller annan form, finns över hela världen. Även i Sverige, där inte ens skador som måste sys efter en gruppvåldtäkt nödvändigtvis räknas som bevis för att det var våldtäkt alls.
Vi som lever här samtidigt får nog fan samarbeta om det ska gå istället för att som råttor anfalla varandra! Önskar oss Lycka ! Och vitkor var fan är serien?
vi kämpar väl alla för att det ska finnas demokrati lika rättigheter och solidaritet och att vi inte vill skada andra människor-det trodde jag var en självklarhet. Stackars sona det riktades inte mot dig-liten- var symboliskt en som känner sig underlägsen -en eller två stora starka män behöver väl inte vara särskilt rädda i sverige? Det är väl bara rädda småkillar som springer runt beväpnade.Under min barndom bodde jag granne med ett gäng småtjuvar-det fanns ingen som hade så mycket lås och kedjor runt sitt och så många onödiga bilvrak på gården. Det var så tydligt att de tyckte att samhället snott deras liv-när det tyvärr var en lång historia med en misshandlande pappa som jagade iväg mamman,det var nån form av bokstav-en del går under av sådant-6 är nu döda i cancer unga- en del tar makten över sitt liv istället för att leta efter vems fel det är och går vidare. En säger en som jag hjälpte- han har hjärtproblem-snacka om symbolik-men han lever och är glad när vi ses. Han vet att han räknas i familjen.
Det är riktigt att feministerna blir förtjusta på samma sätt som invandrarfientliga hetsar upp sig när utlänningar begår något smaskigt våldsbrott: "Titta! Vad var det vi sa! Män/svartskallar är djur/monster!"
Att KJEH sett några indiskor tycka i TV att våldsverkarna borde hängas upp i sina könsdelar kan man dock inte utan vidare hänföra till feminism -- det finns det nog många som tycker.
Alltså: det är riktigt att många feminister liksom vänsterfolk i allmänhet har ett grumligt rättsmedvetande, men det är litet oklart i nuläget på vilket sätt det anknyter till den pågående situationen i Indien.
"...liten man!"
Tack för den.
"Vad är du rädd för!"
Jag är inte rädd, men jag tycker det är väldigt obehagligt med intoleranta extremister som driver sina vansinnigheter såpass framgångsrikt att justitieministern i Sverige föreslår nedmontering av basal rättsäkerhet för 50% av befolkningen.
Du är säkert så jäääävla upplyst att du har överseende med sådana 'petitesser', men det är inte jag.
"sök hjälp så slipper du skada dig själv eller nån annan"
Feel free to go fuck yourself!
Nu är ju mord mord vare sig det är en man eller kvinna som mördas. Att sticka upp ett stålrör och dra ut tarmar och sedan kasta ut personen på gatan och köra över är ganska medeltida. Upprördheten i Indien beror på att klasskillnaderna är så stora att om det varit någon ur lägre klass hade inte ens polisen undersökt saken. Hur svagt rättsväsendet är visar sig sedan genom att advokaterna kan låta bli att bli impopulära- ev är de rädda för att bli mördade! Det är långt ifrån lugnt i Indien och inte rättssäkert. Olika organisationer Human Watch och många andra vittnar dagligen även om svenska media tycker det är långt bort. Varför vara elaka och blanda in feminism i detta- rörelsen är så liten som du säger att det inte krusar vattnet. Och ändå skrämmer den tydligen skiten ur en liten man! Vad är du rädd för! Lite obehagligt att lyssna på sök hjälp så slipper du skada dig själv eller nån annan- det är obehagligt med Breivikar och "änglagubbar" som känner sig förorättade. Det är inte synd om de killar som går in och skjuter sin mamma och en massa barn- det är sinnessjukt och ska behandlas vare sig det blir fängelse eller bara vård och vi har annat att göra om vi ska rädda planeten.
Fast lokala advokaterna tänker nog mest på framtida affärer, då försvararna i denna rättegång förmodligen blir mindre omtyckta. Artikeln verkade dock vela mellan om det var för att snabba på rättegången (pga att offentliga försvarare då tydligen tillsätts omedelbart) eller om de bojkottade pga att de tyckte det var omoraliskt att försvara dem.
2 frågor här man kan hålla i minnet:
1. Är det viktigt att vi straffar de skyldiga?
2. Är det viktigt att vi har fått tag på rätt personer?
Om man tycker 2 är viktigt så är det snarare omoraliskt att de inte har försvarare.
"Hur vore det att prata om gurun som säger att hon har lika mycket skuld som våldtäktsmännen/mördarna, eftersom hon inte var tillräckligt snäll mot dem?"
Han är givetvis fullkomligt sinnessjuk. Tyvärr finns det både individer och traditioner eller "strukturer" eller vad man ska kalla det som väljer att skuldbelägga offren i fall som detta. Det är förkastligt och ska bekämpas. Men det ska bekämpas på ett rättssäkert sätt.
ang det där så var det väl ett advokatsamfund som inte ville ställa upp? Potentiellt farlig länk
Måste hålla med KJEH om att feminism, så som den propageras av dess främsta företrädare, och rättsäkerhet inte direkt går hand i hand. Vid alla andra brott ska det vara upp till rätten att bevisa den åtalade skyldig men vid våldtäkt, åtminstone manliga våldtäkter mot kvinnor, ska det enligt väldigt högljudda feminister råda omvänd bevisbörda. Det gick så långt att den inkompetenta fegisen och ultrapopulisten Thomas Bodström drev den linjen som justitieminister för att S var rädda för Fi som hade massiv medial backning vid tidpunkten (trots minimalt folkligt stöd). Tack och lov sablade juristerna ner det förslaget och Bodström fick låtsas som att han inte riktigt menat vad han föreslagit.
Det är inte lite avslöjande att du skriver "mördarna" och inte "de misstänkta mördarna" just i en diskussion om rättssäkerhet. Med Solanas SCUM-manifest som rättesnöre så är väl fallet redan avgjort. I och med att brottet var så hemskt och att de åtalade är män så måste det vara de som gjorde det.
Men kom igen. I ett land med en miljard människor finns det massor av folk som helst vill hänga mördarna i ett träd utan någon rättegång alls, såväl män som kvinnor, feminister och ickefeminister, likaväl som en förhoppningsvis majoritet som respekterar rättsväsendet, såväl feminister som icke-feminister. Tala om selektivt seende! Tänk själv.
Vad tror du är bäst för jämställdheten i Indien? En stor enad folklig fredlig protest eller en feministisk lynchmob som delar landets goda krafter. Tänk till lite.
Och så kman: Vad annat kan man "utläsa"? Det var väl en rätt tydlig situation?
Hon blev ihjältorterad med ett järnrör uppkört i kroppen, och du börjar prata om dumma feminister? Är du helt knäpp?
Hur vore det att prata om gurun som säger att hon har lika mycket skuld som våldtäktsmännen/mördarna, eftersom hon inte var tillräckligt snäll mot dem?
Några kvinnor i Indien tycker på Nyheterna att de våldtäktsanklagade inte ska ha någon advokat. Feminismen verkar ha spridit sig till Indien också.
Hela Indien står enade och protesterar och så kommer feministerna... med noll koll.
@HB Det var inte alls vad jag utläste. Men om man bara har en hammare ser alla problem ut som en spik antar jag.
Därmed inte sagt att du har fel överlag, men i det här fallet håller jag inte med dig.
Finns dom som inte ser skogen för all ved oxå! Varje Pippi sjunger efter sin näbb och inte blir dom klokare. Likabra han håller sig hemma vid askoppen. Det blir mindre miljöförstörande så
Rocky stötte på en ung tjej, hon meddelade att inte var i hans liga, och fick höra att hon var så "jävla sliten". Vad är det för en barnslig reaktion?
Tjejen, ca 20, var kanske inte oerhört välformulerad (fast hon KUNDE ha sagt värre saker), men Rocky, snart 40, var direkt hätsk. Han ville hämnas och spottade ut sig det mest elaka han kunde komma på. Borde inte han, som den mer vuxna, kunnat svara på ett elegantare och vänligare vis? Borde inte han visa hur man kan umgås civiliserat? Måste han vara en kränkt tonåring? Är alla närmanden "incoming hostile fire"?
Den där underliggande fientligheten har nästan alla tjejer upplevt från barnsliga karlar (i alla åldrar) som tror man har någon sorts plikt att boosta deras manliga självförtroende. Först en låtsad vänlighet medan raggandet pågår och sedan, om man inte är intresserad, kommer aggressionerna fram. Ofta i form av sexistiska förolämpningar.
Och man tackar sin lyckliga stjärna att man undvek att liera sig med den personen.
@hb ang. gårdagens. hen var ju dryg och elak mot rocky, då får man vänta sig samma mynt.
sätt span på den där apan.
Potentiellt farlig länk
Palmeutredningen är en klassisk dumpningsplats för poliskonstaplar.