@db Det stämmer det som du skriver. Det som förstörde Sverige var den förda politiken under främst 70- och 80- talen. Man försökte då att med konstlade medel försöka få svensken att tro att 60-talets konjektur bara fortsatte, trots att den rådande konjekturen var dopad. Den mycket höga inflationen drev upp lönerna och folk började därför snart skatta som ”höginkomsttagare”, även om lönerna var ganska låga, om man jämför med köpkraft. Reallönerna stod och stampade, men mer och mer av inkomsten gick till skatt. På så sätt så ökade skatteinkomsterna till staten ständigt och dessa pengar kunde spenderas på allehanda samhällsprojekt. ATP och dylikt ska nog ses som denna andas barn. Men man kan bara höja skatten i en demokrati till ca, 70 % av löneutrymmet och sedan får man börja låna. Det höga skattetrycket och lånekostnaderna fick allvarliga negativa effekter på samhället och den första stora krisen kom förstås på 90-talet. Den s.k. vänstervågen tyckte förstås att det här var bara bra, men den vanliga svensken fick nog, redan vid 1976 års val. Eller som en godsägare en gång sa sa ”Den som är satt i skuld är icke fri”
av Ingentingören
11 september 2014, 08:06
Arbetslösheten har ökat men arbetskraftsdeltagandet har ökat mer. Dvs folk som var förtidspensionerade är nu återigen del av arbetskraften och en del av dem har fått arbete så totalt har fler personer arbete nu, både i absoluta tal och som andel av befolkningen. Samtidigt har antalet i sk utanförskap minskat radikalt.
Istället för att se på skattesänkningar kan/bör man titta på hur mycket skatt folk faktiskt betalar (och hur mycket de får tillbaka). Höginkomsttagares skatteinbetalningar är MYCKET högre än låginkomsttagare, både i kronor och procent och kvoten mellan förmåaner och inbetalningar skiljer sig ännu mer.
För övrigt lurade ingen dagens pensionärer - de lurade sig själva. Vid ATP-omröstningen fanns det vitt spridd kunskap om att systemet inte var hållbart på sikt. Och dagens pensionärer betalade inte så hög skatt som ni tror, det var först runt 1970 svenska skattetrycket började stiga snabbt, men väldigt lite av detta fonderades för framtida pensioner för de då arbetande. Skyll er själva säger jag bara.
av db
10 september 2014, 12:40
KJEH: (nu blir det långtråkigt) Regeringen kan eller skall inte direkt göra någonting åt arbetslösheten, däremot sköta ekonomin och skapa goda förutsättningar. Krisen i Spanien t.ex. och den där rekordhöga ungdomsarbetslösheten som saboterar livet för en hel generation kan forna regeringar visst lastas för.
av bal
10 september 2014, 09:54
Orkar egentligen inte skriva men måste väl. Gå inte på journalisternas diskurs, de flesta frågor de ställer är irrelevanta. Arbetslösheten tex, vad ska en regering kunna göra åt den? Riksbanken möjligen, annars är det företag, landsting och kommuner (och en del andra organisationer) som anställer och lönerna bestäms i kollektivavtal. En regering bör i denna fråga endast bedömas efter hur väl de arbetslösa tas omhand för att få en matchning mot de lediga tjänster som ändå finns, dvs kartläggning av behov, utbildning och praktik. Fas-3-Reinfeldt som förordar att arbetslösa skall sitta i meningslösa kostsamma terapisysselsättningar med en kostsam jobbcoach bredvid sig har liksom inte fattat grejen. Att beskära komvux är inte heller hans mest geniala drag. Grädden på moset är att försöka lägga ner UR.
av KJEH
10 september 2014, 05:55
Blir lite lång OT-diskussion här, men, 1: arbetslösheten har ökat även sedan oktober -07 när mätsättet ändrades. 2: Det var aldrig ett exempel på "rivs ner" utan ett exempel på den priviligerade moderatbubblan, som ni också verkar leva i, grattis! :) (och 3: "Massarbetslösheten" är också ett Reinfeldt-citat, vilket han kallat den för när den var lägre innan han själv kom till makten)
Jag skulle nog inte låta mitt barns kompis killes serietecknande kompis tjära mitt tak... Men det kanske är lätt?
av vitkor
9 september 2014, 23:44
Om beviset för att samhället "rivs ner" hänger på hur man tekniskt mäter arbetslösheten så känner jag mig inte överdrivet orolig.
"Etniska svenskar mitt i livet" citatet kom som ett svar på en väldigt generelaliserande fråga i en radiointervjuv där intervjuaren konstaterade att "det råder ju massarbetslöshet i sverige", vilket iallafall jag tycker, med bakgrund av hur det ser ut i resten av Europa efter 2008, är en rejäl överdrift. Reinfeld tycker jag där svarade med samma mynt. Ett dumt svar på en dum fråga helt enkelt.
av kman
9 september 2014, 22:58
Ja och nej. Man ändrade sättet att mäta arbetslöshet på till ett EU-mått 2007 (tror jag att det var), vilket fick siffran att taga ett skutt uppåt. Så samma relativa tal idag som 2006 är ändå mycket bättre. Arbetslösheten har minskat under Reinfeldt, oavsett hur man mäter. Det är ju bland annat därför skatteintäkterna ökat trots att skattesatserna sänkts.
av bal
9 september 2014, 22:38
bal: nu räknar du absoluta tal igen...
av vitkor
9 september 2014, 22:16
Jaha. Fast arbetslösheten har ju som sagt minskat under Reinfeldtregeringarna, så det är kanske inte det bästa exemplet på hur välfärdssamhället "rivs ned". Bubblor är nog samtliga politiska läger drabbade av.
av bal
9 september 2014, 21:59
bal: Hehe, det är Reinfeldt-citat; "Om man tittar på etniska svenskar mitt i livet så har vi mycket låg arbetslöshet". Han känner ingen som varit arbetslös en längre tid heller enligt en intervju nyligen. Det var sådant jag menade med moderatbubbla.
av vitkor
9 september 2014, 20:24
@allihop jo man kan tjära tak. är det någon som på fullt allvar tror att högerpolitiker driver något annat än högerpolitik? Att ni förolämpar varandra när ni gemensamt vill vädra ert missnöje som ni trots alla försäkringar om motsatsen har verkar korkat eller åtminstone pärlor för svin. Heja Vitkor du gör och tänker bra-ett föredöme!
av ker
9 september 2014, 20:20
well... that escalated quickly.
av obligon
9 september 2014, 19:18
här tog det hus i helsefyr
av pierre
9 september 2014, 17:39
Viss "välfärd" har det väl dragits in litet på -- bland annat har man ju lyckats rulla tillbaka en del förtidspensioneringar från tiden då man rutinmässigt förtidspensionerade långtidsarbetslösa.
Men ändå -- att tala om att ett bygge rivs låter väl drastiskt. Vi har ju ungefär samma välfärd som för tio år sedan. Och kanske bättre än för tjugo år sedan. Nä, det här med rivning låter mer som skrämselretorik tycker jag.
Vitkor: Nu tycker jag att din retorik når en farligt låg nivå. Menar du på fullt allvar att "etniska svenskar" skulle åtnjuta strukturella välfärdsfördelar?
av bal
9 september 2014, 17:21
SK, bara tom ironi utan substans är en typisk SD-argumentation och kan inte tas seriöst.
Det som skurits ner är vad som populärt kallas "välfärd" och en gång i tiden "folkhem". Alliansen är villig att tulla på allting, eftersom M är ledande där och menar att "vanligt folk" inte tycker om att jobba och får skylla sig själva om de inte är smarta nog att fiffla till sig en förmögenhet, eller blir allvarligt sjuka.
av kork
9 september 2014, 15:56
Nej, det har du rätt i, vitkor. Den där Docent Jan Tullberg verkar skum. Har knappast rent mjöl i påsen. Tror knappt han har gått ngn riktig utbildning - som tex Stefan Löfven har gjort. Där har du en bildad man. Kan svetsa lite grann och har dessutom förkovrat sig på ett riktigt prestigefullt utbildningsinstitut - SSU:s förbundsskola, Bommersvik.
av Slidkrans
9 september 2014, 14:04
Slidkrans: Tullberg har gett ut boken som privatperson på eget förlag, och inte via något seriöst förlag eller någon akademi. Den är inte vetenskapligt skriven eller granskad och han använder anonyma rasistbloggar som källor. Så jag tycker nog man kan sluta försöka sprida hans siffror för att ge auktoritet till rasistiska syften.
av vitkor
9 september 2014, 13:50
bal: Som sagt, är man frisk "etnisk svensk mitt i livet" kanske man inte märkt av så mycket försämringar. Och ja, skatteintäkterna (liksom antalet i arbete) har visserligen ökat i absoluta tal, eftersom befolkningen har ökat. Men inte per capita.
av vitkor
9 september 2014, 13:36
Nä, varför skulle man lyssna på Tullberg. Han är ju bara ngn docent från Handelshögskolan i Stockholm. Vad vet han om ekonomi? Och förresten - även om hans siffror faktiskt vore korrekta så är väl inte 250 miljarder så mkt att yvas över. Det motsvarar ju bara lite drygt fem försvarsbudgetar.
av Slidkrans
9 september 2014, 13:29
Vitkor: jag lever inte i en moderatbubbla, och påstår heller inte att allting i samhället är bra. Men jag finner heller ingenting i de senaste årens förda politik som för tankarna till att "riva ned" någonting. Låter som tom retorik, tycker jag.
Vitkor II: de senaste årens skattesänkningar har lett till ett *större* skatteintag. Man får in mer reda pengar nu än man fick när skatterna var procentuellt högre.
av bal
9 september 2014, 13:23
Tur att Tullbergs bok inte är seriös och heller inte tas på allvar utanför rasistiska bloggar. Men annars hade ju summan motsvarat typ senaste årens skattesänkningar och Nuon-köp.
av vitkor
9 september 2014, 13:14
Sorry, folks. Finns inga pengar för ytterligare välfärdssatsningar just nu. Invandringen kostar trots allt 250 miljarder per år (Tullberg Jan, 2014, Låsningen – en analys av svensk invandringspolitik, Lykeion, Stockholm). Vård, skola och omsorg får helt enkelt stå tillbaka under en period. Ni måste öppna era hjärtan. Men misströsta inte: På sikt är invandringen jättelönsam och bra för Sverige.
Det är ju knappast bara vin & sprit som sålts ut. Men visst, lever man i en moderatbubbla så ser man nog inte riktigt problemen... Potentiellt farlig länk
av vitkor
9 september 2014, 11:53
Nu skall vi inte diskutera politik här, kork, men jag förstår inte det där med "river ned bygget". Statsfinanserna är goda och arbetslösheten förhållandevis låg -- vad är det Reinfeldt gjort som är så hemskt? Sålt ut Vin & sprit?
av bal
9 september 2014, 11:19
Gamlingarna betalade skatt bl a för att kunna få pension. Sedan blev de lurade. Vad de får nu beror på vad den nya egotrippade generationen röstar på.
"Nu ska vi bygga Sverige" står det på en infamt dum M-affisch med en flinande Reinfeldt. Nix pix, de två-tre föregående generationerna byggde Sverige, M and their thugs river ner bygget bit för bit.
av kork
9 september 2014, 10:25
kork: Gamlingar idag har ATP som betalas av oss i arbetsför ålder - samtidigt som vi, till skillnad från dagens gamlingar, betalar/sparar till vår egen pension (som, till skillnad från ATP, är delvis fonderad).
Och att gamlingarna betalade hög skatt är knappast mitt fel, jag var inte född när dessa skatter beslutades. Gamlingarna hade däremot rösträtt, som de förmodligen utnyttjade.
av db
9 september 2014, 10:20
Känner igen kåkarna tror jag, ligger väl på Mellangatan i Visby...?
Tror vidare att stugan har faltak som ska tjäras direkt.
Gamlingar som jobbat men haft låga löner (och nu betalar högre skatt än andra, efter den lilla tömningen av AP-fonderna som "ska betalas tillbaka" men aldrig betalats tillbaka) har inte råd med hemhjälp av något slag. Hemtjänsten som den nu är organiserad är en katastrof.
Väntar med spänt intresse på tjärandet av faltaket.
av kork
9 september 2014, 09:50
Man har ett trätak och spikar fast tjärpapp ovanpå (särskilda spik med stora huvuden). Sedan slabbar man på tjära ovanpå. Och passar på att tjära skor, byxor och håret samtidigt. Detta har jag sett alldeles själv på TV.
F ö är detta en bransch där det råder hemskt stor brist på kvinnor! Var är Gudrun?
av Seven of Nine
9 september 2014, 08:52
Skoja går ju vid 40-50, men om 30 år min själ…...
av 70-årig
9 september 2014, 08:35
sona: är du döv eller? Det är väl ett jävla gnäll på gamlingar? De har levt 70-80 år/arbetat 50-60 år men har inte lyckats spara ihop tillräckligt med pengar för att själva betala för sin hemtjänst så måste istället tvinga dagens unga att betala för något de gott kunde betala själva. Tack men nej tack.
av db
9 september 2014, 08:25
"det är olika personal varje dag, och de stannar inte länge"
Tragikomisk samtidskommentar aktuell så här i valtider. Eller, det är den förresten inte alls för det är bara gamla det berör och de hörs inte.
av sona
9 september 2014, 08:13
Ker kan du översätta till svenska? Tjärpapp va? Man tjärar inte trätak väl?
@db
Det stämmer det som du skriver.
Det som förstörde Sverige var den förda politiken under främst 70- och 80- talen.
Man försökte då att med konstlade medel försöka få svensken att tro att 60-talets konjektur bara fortsatte, trots att den rådande konjekturen var dopad.
Den mycket höga inflationen drev upp lönerna och folk började därför snart skatta som ”höginkomsttagare”, även om lönerna var ganska låga, om man jämför med köpkraft.
Reallönerna stod och stampade, men mer och mer av inkomsten gick till skatt.
På så sätt så ökade skatteinkomsterna till staten ständigt och dessa pengar kunde spenderas på allehanda samhällsprojekt.
ATP och dylikt ska nog ses som denna andas barn.
Men man kan bara höja skatten i en demokrati till ca, 70 % av löneutrymmet och sedan får man börja låna.
Det höga skattetrycket och lånekostnaderna fick allvarliga negativa effekter på samhället och den första stora krisen kom förstås på 90-talet.
Den s.k. vänstervågen tyckte förstås att det här var bara bra, men den vanliga svensken fick nog, redan vid 1976 års val.
Eller som en godsägare en gång sa sa ”Den som är satt i skuld är icke fri”
Arbetslösheten har ökat men arbetskraftsdeltagandet har ökat mer. Dvs folk som var förtidspensionerade är nu återigen del av arbetskraften och en del av dem har fått arbete så totalt har fler personer arbete nu, både i absoluta tal och som andel av befolkningen. Samtidigt har antalet i sk utanförskap minskat radikalt.
Istället för att se på skattesänkningar kan/bör man titta på hur mycket skatt folk faktiskt betalar (och hur mycket de får tillbaka). Höginkomsttagares skatteinbetalningar är MYCKET högre än låginkomsttagare, både i kronor och procent och kvoten mellan förmåaner och inbetalningar skiljer sig ännu mer.
För övrigt lurade ingen dagens pensionärer - de lurade sig själva. Vid ATP-omröstningen fanns det vitt spridd kunskap om att systemet inte var hållbart på sikt. Och dagens pensionärer betalade inte så hög skatt som ni tror, det var först runt 1970 svenska skattetrycket började stiga snabbt, men väldigt lite av detta fonderades för framtida pensioner för de då arbetande. Skyll er själva säger jag bara.
KJEH: (nu blir det långtråkigt) Regeringen kan eller skall inte direkt göra någonting åt arbetslösheten, däremot sköta ekonomin och skapa goda förutsättningar. Krisen i Spanien t.ex. och den där rekordhöga ungdomsarbetslösheten som saboterar livet för en hel generation kan forna regeringar visst lastas för.
Orkar egentligen inte skriva men måste väl. Gå inte på journalisternas diskurs, de flesta frågor de ställer är irrelevanta. Arbetslösheten tex, vad ska en regering kunna göra åt den? Riksbanken möjligen, annars är det företag, landsting och kommuner (och en del andra organisationer) som anställer och lönerna bestäms i kollektivavtal. En regering bör i denna fråga endast bedömas efter hur väl de arbetslösa tas omhand för att få en matchning mot de lediga tjänster som ändå finns, dvs kartläggning av behov, utbildning och praktik. Fas-3-Reinfeldt som förordar att arbetslösa skall sitta i meningslösa kostsamma terapisysselsättningar med en kostsam jobbcoach bredvid sig har liksom inte fattat grejen. Att beskära komvux är inte heller hans mest geniala drag. Grädden på moset är att försöka lägga ner UR.
Blir lite lång OT-diskussion här, men, 1: arbetslösheten har ökat även sedan oktober -07 när mätsättet ändrades. 2: Det var aldrig ett exempel på "rivs ner" utan ett exempel på den priviligerade moderatbubblan, som ni också verkar leva i, grattis! :)
(och 3: "Massarbetslösheten" är också ett Reinfeldt-citat, vilket han kallat den för när den var lägre innan han själv kom till makten)
Jag skulle nog inte låta mitt barns kompis killes serietecknande kompis tjära mitt tak... Men det kanske är lätt?
Om beviset för att samhället "rivs ner" hänger på hur man tekniskt mäter arbetslösheten så känner jag mig inte överdrivet orolig.
"Etniska svenskar mitt i livet" citatet kom som ett svar på en väldigt generelaliserande fråga i en radiointervjuv där intervjuaren konstaterade att "det råder ju massarbetslöshet i sverige", vilket iallafall jag tycker, med bakgrund av hur det ser ut i resten av Europa efter 2008, är en rejäl överdrift. Reinfeld tycker jag där svarade med samma mynt. Ett dumt svar på en dum fråga helt enkelt.
Ja och nej. Man ändrade sättet att mäta arbetslöshet på till ett EU-mått 2007 (tror jag att det var), vilket fick siffran att taga ett skutt uppåt. Så samma relativa tal idag som 2006 är ändå mycket bättre. Arbetslösheten har minskat under Reinfeldt, oavsett hur man mäter. Det är ju bland annat därför skatteintäkterna ökat trots att skattesatserna sänkts.
bal: nu räknar du absoluta tal igen...
Jaha. Fast arbetslösheten har ju som sagt minskat under Reinfeldtregeringarna, så det är kanske inte det bästa exemplet på hur välfärdssamhället "rivs ned". Bubblor är nog samtliga politiska läger drabbade av.
bal: Hehe, det är Reinfeldt-citat; "Om man tittar på etniska svenskar mitt i livet så har vi mycket låg arbetslöshet". Han känner ingen som varit arbetslös en längre tid heller enligt en intervju nyligen. Det var sådant jag menade med moderatbubbla.
@allihop
jo man kan tjära tak.
är det någon som på fullt allvar tror att högerpolitiker driver något annat än högerpolitik?
Att ni förolämpar varandra när ni gemensamt vill vädra ert missnöje som ni trots alla försäkringar om motsatsen har verkar korkat eller åtminstone pärlor för svin.
Heja Vitkor du gör och tänker bra-ett föredöme!
well... that escalated quickly.
här tog det hus i helsefyr
Viss "välfärd" har det väl dragits in litet på -- bland annat har man ju lyckats rulla tillbaka en del förtidspensioneringar från tiden då man rutinmässigt förtidspensionerade långtidsarbetslösa.
Men ändå -- att tala om att ett bygge rivs låter väl drastiskt. Vi har ju ungefär samma välfärd som för tio år sedan. Och kanske bättre än för tjugo år sedan. Nä, det här med rivning låter mer som skrämselretorik tycker jag.
Vitkor: Nu tycker jag att din retorik når en farligt låg nivå. Menar du på fullt allvar att "etniska svenskar" skulle åtnjuta strukturella välfärdsfördelar?
SK, bara tom ironi utan substans är en typisk SD-argumentation och kan inte tas seriöst.
Det som skurits ner är vad som populärt kallas "välfärd" och en gång i tiden "folkhem". Alliansen är villig att tulla på allting, eftersom M är ledande där och menar att "vanligt folk" inte tycker om att jobba och får skylla sig själva om de inte är smarta nog att fiffla till sig en förmögenhet, eller blir allvarligt sjuka.
Nej, det har du rätt i, vitkor. Den där Docent Jan Tullberg verkar skum. Har knappast rent mjöl i påsen. Tror knappt han har gått ngn riktig utbildning - som tex Stefan Löfven har gjort. Där har du en bildad man. Kan svetsa lite grann och har dessutom förkovrat sig på ett riktigt prestigefullt utbildningsinstitut - SSU:s förbundsskola, Bommersvik.
Slidkrans: Tullberg har gett ut boken som privatperson på eget förlag, och inte via något seriöst förlag eller någon akademi. Den är inte vetenskapligt skriven eller granskad och han använder anonyma rasistbloggar som källor. Så jag tycker nog man kan sluta försöka sprida hans siffror för att ge auktoritet till rasistiska syften.
bal: Som sagt, är man frisk "etnisk svensk mitt i livet" kanske man inte märkt av så mycket försämringar.
Och ja, skatteintäkterna (liksom antalet i arbete) har visserligen ökat i absoluta tal, eftersom befolkningen har ökat. Men inte per capita.
Nä, varför skulle man lyssna på Tullberg. Han är ju bara ngn docent från Handelshögskolan i Stockholm. Vad vet han om ekonomi? Och förresten - även om hans siffror faktiskt vore korrekta så är väl inte 250 miljarder så mkt att yvas över. Det motsvarar ju bara lite drygt fem försvarsbudgetar.
Vitkor: jag lever inte i en moderatbubbla, och påstår heller inte att allting i samhället är bra. Men jag finner heller ingenting i de senaste årens förda politik som för tankarna till att "riva ned" någonting. Låter som tom retorik, tycker jag.
Vitkor II: de senaste årens skattesänkningar har lett till ett *större* skatteintag. Man får in mer reda pengar nu än man fick när skatterna var procentuellt högre.
Tur att Tullbergs bok inte är seriös och heller inte tas på allvar utanför rasistiska bloggar. Men annars hade ju summan motsvarat typ senaste årens skattesänkningar och Nuon-köp.
Sorry, folks. Finns inga pengar för ytterligare välfärdssatsningar just nu. Invandringen kostar trots allt 250 miljarder per år (Tullberg Jan, 2014, Låsningen – en analys av svensk invandringspolitik, Lykeion, Stockholm). Vård, skola och omsorg får helt enkelt stå tillbaka under en period. Ni måste öppna era hjärtan. Men misströsta inte: På sikt är invandringen jättelönsam och bra för Sverige.
Ser onekligen ut som nåt från Mellangatan: Potentiellt farlig länk
Det är ju knappast bara vin & sprit som sålts ut. Men visst, lever man i en moderatbubbla så ser man nog inte riktigt problemen... Potentiellt farlig länk
Nu skall vi inte diskutera politik här, kork, men jag förstår inte det där med "river ned bygget". Statsfinanserna är goda och arbetslösheten förhållandevis låg -- vad är det Reinfeldt gjort som är så hemskt? Sålt ut Vin & sprit?
Gamlingarna betalade skatt bl a för att kunna få pension. Sedan blev de lurade. Vad de får nu beror på vad den nya egotrippade generationen röstar på.
"Nu ska vi bygga Sverige" står det på en infamt dum M-affisch med en flinande Reinfeldt. Nix pix, de två-tre föregående generationerna byggde Sverige, M and their thugs river ner bygget bit för bit.
kork: Gamlingar idag har ATP som betalas av oss i arbetsför ålder - samtidigt som vi, till skillnad från dagens gamlingar, betalar/sparar till vår egen pension (som, till skillnad från ATP, är delvis fonderad).
Och att gamlingarna betalade hög skatt är knappast mitt fel, jag var inte född när dessa skatter beslutades. Gamlingarna hade däremot rösträtt, som de förmodligen utnyttjade.
Känner igen kåkarna tror jag, ligger väl på Mellangatan i Visby...?
Tror vidare att stugan har faltak som ska tjäras direkt.
Gamlingar som jobbat men haft låga löner (och nu betalar högre skatt än andra, efter den lilla tömningen av AP-fonderna som "ska betalas tillbaka" men aldrig betalats tillbaka) har inte råd med hemhjälp av något slag. Hemtjänsten som den nu är organiserad är en katastrof.
Väntar med spänt intresse på tjärandet av faltaket.
Man har ett trätak och spikar fast tjärpapp ovanpå (särskilda spik med stora huvuden). Sedan slabbar man på tjära ovanpå. Och passar på att tjära skor, byxor och håret samtidigt. Detta har jag sett alldeles själv på TV.
F ö är detta en bransch där det råder hemskt stor brist på kvinnor! Var är Gudrun?
Skoja går ju vid 40-50, men om 30 år min själ…...
sona: är du döv eller? Det är väl ett jävla gnäll på gamlingar? De har levt 70-80 år/arbetat 50-60 år men har inte lyckats spara ihop tillräckligt med pengar för att själva betala för sin hemtjänst så måste istället tvinga dagens unga att betala för något de gott kunde betala själva. Tack men nej tack.
"det är olika personal varje dag, och de stannar inte länge"
Tragikomisk samtidskommentar aktuell så här i valtider. Eller, det är den förresten inte alls för det är bara gamla det berör och de hörs inte.
Ker kan du översätta till svenska? Tjärpapp va? Man tjärar inte trätak väl?