db: nej elbilarna har alltid legat som ett framtida löfte vilket gjort att vi fortsätter bygga bilberoende samhällen, motorvägar och bilar. Bilförsäljningen har slagit rekord varje år senaste åren, trots klimatlarmen. Och elbilsförsäljningen minskade senaste året. Alla som vill upprätthålla status quo tjänar förstås på detta. Bilindustrin, vägbyggindustrin, bilsponsrad media osv. Dock inte vårt samhälle eller klimatet. Men många vill ju gärna tro på frälsningen.
av vitkor,
22 augusti 2017, 09:28
Tackar för svar och länk.
@db Jag antar att de folkvalda har döpt åtgärderna till klimat*** för att man vill minska utsläppet av koldioxid eftersom det är för mycket koldioxid i luften, och att det anses ha påverkan på just klimatet, inte mikroklimatet utan typ hela jordens tempratur. Så för att kunna renodla diskussionen så är ju frågan - gör elbilar att det blir mindre koldioxid i luften, om man ser över en elbils livscykel jämfört med till exempel en bensinbil?
av KJEH
22 augusti 2017, 00:20
Allt blir skitjobbigt när man börja räkna på det. T.ex. Vindkraftverk som är miljöförstörande och dödar fåglar.
En snurra och kraftledningar, kostar mer i tillverkning , miljöbelastning, skrotning och drift än vad den producerar i el.
Under sin korta drifttid kommer den att förfula sin miljö och störa med sitt buller och döda fåglar.
Allt detta är så jobbigt att fatta för en del personer med sin naiva tro på ett bättre liv med "alternativa" energikällor.
Hitta bättre engerikällor än de där vindsnurrorna, p.g.a. dom suger.
av Ledigheten
21 augusti 2017, 23:08
Oavsett drivmedel är jag säker på att man kunde förbättra mycket genom att först bara optimera trafikflödet. Om man tänkter på trafiken som en vätska som vill flyta så friktionsfritt och en så kort sträcka som möjligt, och byggde - och styrde - trafikleder efter den principen, skulle mycket av dagens problem bara försvinna av sig själv. Nu bygger man om städerna så att de liknar sådana där labyrintlådor man stresstestar råttor i till de får canser eller blir galna, bara det att råttorna är vi. Det kallas 'trafikplanering för en grönare stad'.
av K. J. & Jonathan
21 augusti 2017, 19:38
Vitkor: din konspirationsteori motbevisas av att det inte är "bilindustrin" som driver på elbilsutvecklingen. Vad är det för fel på massbilism? Det är bekvämt och smidigt att vara oberoende när man ska någonstans. Cykel innanför tullarna, bil på längre avstånd.
av db
21 augusti 2017, 19:00
Vitkor du förvånar mig. Inte menar du väl att vi ska fortsätta köra en och en med bensinbilar? Vem tjänar på att beskriva solel som en myt ? Elon Musks kusiner leasar solenergi i hela USA till ett bra pris och det är deras samarbete som ger batterier i Tessla som återanvänds. Inte alla ptoducenter har koll på tillverkning från ax till limpa. Gissa vilka som ständigt gör dåliga val? Jo de som tjänar på att ha kvar bensinbilen och sprida myter om elbilar!
@KJEH Elbilar ger ett bättre klimat där du just nu kör, men påverkar verkligen negativt miljön t.ex. där man gräver upp metaller för att göra batterier.
Att tillverka en elbil skapar bl.a. en massa co2. Du måste köra en många mil innan den börjar gå på plus. Men då är batteriet slut och måste bytas. Sedan är man förstås tillbaka till ruta ett igen.
En mycket bra artikel i Ny teknik visade på detta och andra problem med elbilar.
Och en 3 år gammal elbil är lika intressant som en lika gammal iPhone.
Det är bara batiktanter och andra stollar som tror att "ren" el kommer ur två hål i väggen gratis, som ett under och att allt kan göras med vindkraft.
Men att åka i en ny Tesla är ascoolt, tycker jag, men miljöskadligt.
Tyvärr!
av Ledigheten
21 augusti 2017, 14:03
myten om elbilarna är smartaste tricket från bilindustrin för att bevara massbilismen
av vitkor,
21 augusti 2017, 13:24
KJEH: meningslös fråga utan närmare specifikation av vad du mäter. Buller? Miljön där energin hämtas/genereras? Utsläpp? Rena ekonomifrågor?
av db
21 augusti 2017, 13:23
Vänder mig än en gång till denna kloka samling personer med en fråga. Satsningen "Klimatklivet" subventionerar elbilar. På vilket sätt ger elbilar bättre klimat? (Utom lokalt då mitt i stan pga att utsläppen blir mindre just där.)
av KJEH
21 augusti 2017, 09:43
Midsommarfestfilosoferande kan bli bra mycket värre än det här. Men barn som en rastplas på livets motorväg, vet jag inte. De brukar nog ta bra mycket mer tid än en besträckare. Sen, när de är ute ur huset, är det inte så värst mycket åka kvar, tror jag. Pensionärsdans där rullatorhjulen trasslar ihop sig, ser man väl inte direkt fram emot.
db: nej elbilarna har alltid legat som ett framtida löfte vilket gjort att vi fortsätter bygga bilberoende samhällen, motorvägar och bilar. Bilförsäljningen har slagit rekord varje år senaste åren, trots klimatlarmen. Och elbilsförsäljningen minskade senaste året. Alla som vill upprätthålla status quo tjänar förstås på detta. Bilindustrin, vägbyggindustrin, bilsponsrad media osv. Dock inte vårt samhälle eller klimatet. Men många vill ju gärna tro på frälsningen.
Tackar för svar och länk.
@db
Jag antar att de folkvalda har döpt åtgärderna till klimat*** för att man vill minska utsläppet av koldioxid eftersom det är för mycket koldioxid i luften, och att det anses ha påverkan på just klimatet, inte mikroklimatet utan typ hela jordens tempratur. Så för att kunna renodla diskussionen så är ju frågan - gör elbilar att det blir mindre koldioxid i luften, om man ser över en elbils livscykel jämfört med till exempel en bensinbil?
Allt blir skitjobbigt när man börja räkna på det.
T.ex. Vindkraftverk som är miljöförstörande och dödar fåglar.
En snurra och kraftledningar, kostar mer i tillverkning , miljöbelastning, skrotning och drift än vad den producerar i el.
Under sin korta drifttid kommer den att förfula sin miljö och störa med sitt buller och döda fåglar.
Allt detta är så jobbigt att fatta för en del personer med sin naiva tro på ett bättre liv med "alternativa" energikällor.
Hitta bättre engerikällor än de där vindsnurrorna, p.g.a. dom suger.
Oavsett drivmedel är jag säker på att man kunde förbättra mycket genom att först bara optimera trafikflödet. Om man tänkter på trafiken som en vätska som vill flyta så friktionsfritt och en så kort sträcka som möjligt, och byggde - och styrde - trafikleder efter den principen, skulle mycket av dagens problem bara försvinna av sig själv. Nu bygger man om städerna så att de liknar sådana där labyrintlådor man stresstestar råttor i till de får canser eller blir galna, bara det att råttorna är vi. Det kallas 'trafikplanering för en grönare stad'.
Vitkor: din konspirationsteori motbevisas av att det inte är "bilindustrin" som driver på elbilsutvecklingen. Vad är det för fel på massbilism? Det är bekvämt och smidigt att vara oberoende när man ska någonstans. Cykel innanför tullarna, bil på längre avstånd.
Vitkor du förvånar mig. Inte menar du väl att vi ska fortsätta köra en och en med bensinbilar? Vem tjänar på att beskriva solel som en myt ? Elon Musks kusiner leasar solenergi i hela USA till ett bra pris och det är deras samarbete som ger batterier i Tessla som återanvänds. Inte alla ptoducenter har koll på tillverkning från ax till limpa. Gissa vilka som ständigt gör dåliga val? Jo de som tjänar på att ha kvar bensinbilen och sprida myter om elbilar!
Nedan en länk till artikel i Ny teknik
Potentiellt farlig länk
@KJEH
Elbilar ger ett bättre klimat där du just nu kör, men påverkar verkligen negativt miljön t.ex. där man gräver upp metaller för att göra batterier.
Att tillverka en elbil skapar bl.a. en massa co2.
Du måste köra en många mil innan den börjar gå på plus.
Men då är batteriet slut och måste bytas.
Sedan är man förstås tillbaka till ruta ett igen.
En mycket bra artikel i Ny teknik visade på detta och andra problem med elbilar.
Och en 3 år gammal elbil är lika intressant som en lika gammal iPhone.
Det är bara batiktanter och andra stollar som tror att "ren" el kommer ur två hål i väggen gratis, som ett under och att allt kan göras med vindkraft.
Men att åka i en ny Tesla är ascoolt, tycker jag, men miljöskadligt.
Tyvärr!
myten om elbilarna är smartaste tricket från bilindustrin för att bevara massbilismen
KJEH: meningslös fråga utan närmare specifikation av vad du mäter. Buller? Miljön där energin hämtas/genereras? Utsläpp? Rena ekonomifrågor?
Vänder mig än en gång till denna kloka samling personer med en fråga. Satsningen "Klimatklivet" subventionerar elbilar. På vilket sätt ger elbilar bättre klimat? (Utom lokalt då mitt i stan pga att utsläppen blir mindre just där.)
Midsommarfestfilosoferande kan bli bra mycket värre än det här. Men barn som en rastplas på livets motorväg, vet jag inte. De brukar nog ta bra mycket mer tid än en besträckare. Sen, när de är ute ur huset, är det inte så värst mycket åka kvar, tror jag. Pensionärsdans där rullatorhjulen trasslar ihop sig, ser man väl inte direkt fram emot.
Han är filosofisk, den där rocky.
Ja, det var precis det strippen sa.
Livet är bara en lång, asjobbig resa mot döden.