klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 26 september

Publicerad 06:00, 26 september 2012
Taggar: 8 av 10
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2894

Håller med hjärnbarken. Yttrandefriheten är en bra sak vi har här i Sverige. De få inskränkningar vi i den har får ändå anses vara ok.
Names will never hurt me; skriv själv eller gör ett eget konstverk om du vill argumentera. - En bra filosofi.

av KJEH 27 september 2012, 01:57

Nej, men det blir otroligt bagatelliserat - se pierre o.a. som verkar tycka han får skylla sig själv. Vad har man egentligen för krav på folk för att bli engagerad i att försvara deras yttrandefrihet på allvar? Hur rena och själsfina ska de vara för att få rita en rondellhund utan att utsättas för mordförsök av en tokig grupp fanatiker och samtidigt flinas åt av andra? Och var får man egentligen karikera?

Vilks kunde mycket väl vara död nu, denna "mobbare" som "gömmer sig bakom frökens kjolar". Liksom Rushdie. Andra som haft med Rushdies bok eller Muhammedkarikatyrerna att göra HAR mördats. Det här är på riktigt.

av hjärnbarken 26 september 2012, 21:42

ingen här har väl uttryckt att det är ok med mordhot eller sagt att vilks inte får rita vad han vill?

av krasse 26 september 2012, 21:34

Mobboffer? Skulle jag inte vilja kalla det. Han ritade en liten rondellhund, för tusan. Det "mobboffer" som tar till knytnävarna (eller pistolen eller pyromankitet) för en sådan sak, är ute på rätt konstiga vägar. Han ritade en rondellhund som hette jesus också, men ingen skulle kalla kristna "mobboffer" för den skull. Jisses.

Varken kristna eller muslimer är en förföljd liten minoritet.

Vad är det för fel på folk, tycka det är OK med mordhot bara för att tecknaren framstår som osympatisk? Har ni alldeles tappat huvudet? Ska vi ha gallskrikande kristna galningar som bränner Vilksdockor och flaggor på gatan för en rondellhund också?

Givetvis inte. Yttrandefrihet medför rätt att kalla en rondellhund Mohammed, Jesus eller Buddha. En blasfemilag vore förödande.

av hjärnbarken 26 september 2012, 21:18

word, pierre

av r 26 september 2012, 20:38

ja jag har väldigt svårt att tro att LV vill vara en kämpe för yttrandefrihet. Då skulle han åka till Eritrea istället.

LV känns mer som en skolgårdsmobbare som gömmer sig bakom frökens kjol när mobboffret tar till knytnävarna.

av pierre 26 september 2012, 19:08

Håller med Rettaw här asså

av vitkor 26 september 2012, 18:26

Vilk har väl fått mer stöd än han förtjänar. Har lite svårt för troll som gärna vill trolla, men har svårt att acceptera att trollandet upprör. Don't do the troll if you can't do the time som man säger i Förenade Staterna.

av IO 26 september 2012, 13:21

@hjärnbarken Lars Vilks har otroligt många gånger fått uttala sig i media, vilket torde vara ett starkt bevis på att hans yttrandefrihet respekteras.

Ett exemple jag minns är en debatt i agenda (riksmedia) (Potentiellt farlig länk där deltog Lars Vilks själv, Jan Guillou (kulturpersonlighet) och Nyamko Sabuni (staten). Alla var rörande överrens om att det självfallet var jätteviktigt att Lars Vilks får uttala sig.

PS:
Det hela var ganska tråkigt, Nyamko talade om hur viktig yttrandefriheten är, Lars om hur han tycker om att trolla muslimer, och Jan om att det var jätteviktigt att man kom ihåg att försvara de ogenomtänkta och kassa yttranden också.

av Rettaw 26 september 2012, 13:09

Är vi så jävla olika då?

"Ingen får röra min låssaskompis!"

"Ingen får röra min rätt att säga vafan jag vill!"

av Boris 26 september 2012, 11:53

@Rettaw: Jag menade försvaras av media och kulturpersonligheter. De ansåg att han ritade sin rondellhund bara för att visa att de inte tordes försvara hans yttrandefrihet, vilket de inte tordes, vilket irriterade dem till den grad att de ansåg att yttrandefriheten var helt irrelevant för hans del. Det var inte alls det det handlade om, utan rondellhunden var jätteful och okonstnärlig, och DET var MYCKET viktigare än dödshot!

Tack och lov försvaras han av polis. Men jag undrar vad de här jepparna hade sagt 1940? För visst var det "onödigt" att reta upp Hitler och nazisterna också? (Kultursnubbarna tyckte det var "onödigt" att rita en rondellhund som heter Muhammed, ett genialt sätt att klara sig från att försvara yttrandefriheten med näbbar och klor, tyckte de.)

av hjärnbarken 26 september 2012, 11:18

@Björn: Grizzly man av Werner Herzog

av r 26 september 2012, 10:15

Vad pratar du om hjärnbarken? Lars Vilks är ju försvarad! Han lever, har inte överlämnats till något främmande land, och beskyddas av alla landets poliser med någon som drömmer om att få stoppa en riktig terrorist. Hur kan du under dessa omständigheter påstå att han inte försvaras?

av Rettaw 26 september 2012, 10:03

...såg en dokumentär om en kille i Kanada som levde med grizzly björnar under en tid för att visa hur gulliga björnarna kan vara. Sen tröttnade tydligen brummlingarna på hans ständiga tjat och kamera knatter och helt sonika slog ihjäl honom.

-sensmoral någon?

av Björn 26 september 2012, 10:01

Jag valde honom ju just för att det borde vara rätt enkelt att försvara honom, antingen man gillar honom eller ej.

För övrigt - ska man välja vilka hotade personer det är "mest relevant" att försvara? Graderad yttrandefrihet? "Internationella pajasar" som får kulturpersoner att se dumma ut ska inte försvaras?

av hjärnbarken 26 september 2012, 09:50

Ja, för låtsaskonstnären och internationelle pajasen Lars Vilks är den mest relevante personen att försvara... suck.

av R 26 september 2012, 09:20

Näää det här var ju trick-tecknat, det är lite för overkligt ..

av Björn 26 september 2012, 09:02

Vilka oppositionella? Om den intellektuella eliten inte ens törs försvara en gube som ritar en rondellhund törs de väl inte opponera sig mot plastpåsar i Strömmen och atombombsparader?

av hjärnbarken 26 september 2012, 08:54
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 20 september

Publicerad 06:00, 20 september 2012
Taggar: 8 av 10
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2889

Man ska inte jobba mer än nödvändigt. Förr eller senare måste man bestämma sig om man ska leva för att arbeta eller arbeta för att leva.

av Seven of Nine 20 september 2012, 21:04

om jag hade råd att jobba halvtid skulle jag lätt göra det. nu har frugan iofs just fått fast heltidsjobb med bra lön, så nu kanske man skulle ... nej då tuggar nog feministerna fradga.

av pierre 20 september 2012, 19:08

Slidis, nej...läggdags snarare fast instämpling på tisdag...det var den semestern det...måste göra som rokkot, betala av mina synder

av Björn 20 september 2012, 14:26

Jag lever klasses liv. Idag är första dagen på min fyradagarshelg. Mina heltidsjobbande vänner tycker att jag är dum men jag tror de är avundsjuka.

av vitkor 20 september 2012, 12:40

Fin livsbetraktelse vilket avspeglar sig i dagens betyg.

av IO 20 september 2012, 10:27

Det finns fotobloggar och bokbloggar och författarbloggar och politiska bloggar och tusen andra, men dem känner kvällspressen inte till, så de "finns" inte. Detta apropå modebloggerskor.

Hm - om jag pröjsar DN skriver de om min fascinerande utställning av guldmålade hundhalsband och hopklistrade fiskben?

av hjärnbarken 20 september 2012, 10:17

kan berätta om svensk korruption här för det är omöjligt att ta upp i annat media: Det är allmänt känt att gallerier betalar DN via en mellanhand -formgivare- för att de ska skriva om utställningar c:a 200.000 om året Olsson betalar inte och vissa andra(konstakademien) därför står det aldrig om dom. Räknas som reklampengar och visar att korruptionen i sverige är likadan som i Uzbekistan eller värre för vi inte ens är så fattiga -än-

av ker 20 september 2012, 09:55

passet på gotland jag här resan inställd-shit happens-precis så här kompisen stack till france och lever mitt liv jag målar och lever hans-han vill bli målare jag vill bo i Frankrike same same som denna serie bygger på.Rocky pryar i tvättstugeliv för rapport på twitter. Ni måste skoja om att man inte jobbar som en slav när man ritar? Värre än skrivkramp och psykos ibland-kan jag tala om!

av ker 20 september 2012, 09:50

@Mörkblå. Vad snackar du om? Land skall på blog byggas, det trodde jag alla visste. Hear me now or hear me later: New Media - It's da future.

av Slidkrans 20 september 2012, 08:05

Serieritare och halvtidare, ja jisses. Förringa inte stämpelklockan Slidkrans, den kommer göra entré igen när folk inser att man inte bygger land och rike på vänsterliberala vabbande lattepappor och könskrigande kvällspresskrönikörskor och för ungdomen: nätpokerproffs och modebloggerskor.

av Mörkblå 20 september 2012, 07:42

Uppe med tuppen, Björn? Snart dags att stämpla in?

av Slidkrans 20 september 2012, 06:52

Inte för att förringa en serietecknares arbetsinsats men jag har svårt att tro att han har behövt jobba som ett as sedan han slog igenom.

av Slidkrans 20 september 2012, 06:51

och någonstans därimellan passerar livet utan att göra väsen av sig

av Björn 20 september 2012, 06:49
Andra publiceringar av denna stripp: