klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 10 oktober

Publicerad 10 oktober 2016
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3824

Säjer att fossilerna som tycker att den som har lust får köpa stadsjeep o bandtraktor och skita ner nummerplåten för att de vägrar betala skatt - finns inte här.

av Ker 11 oktober 2016, 18:53

Det gör de visst, Ker. Jag finns ju här och skulle inget hellre se än en värld utan bilar. Problemet är inte visionerna, utan planerna för övergångsperioderna. Problemen som finns idag måste tas omhand akut samtidigt som den långsiktiga planeringen mot en vision pågår. Det är först då visionerna får gehör och överlever regeringsskiften.

av Virus 11 oktober 2016, 14:04

Men de som gillar sånt finns inte här Vitkor:)

av Ker 11 oktober 2016, 12:59

kul att ni fortsatte med era visioner. problemet är inte att dessa visioner är orealistiska eller dåliga i sig, även om det faktiskt finns beprövade och befintliga lösningar redan idag som vi inte behöver vänta på. problemet är att när lösningen på bilismens problem alltid ligger 5-10 år framåt i tiden fortsätter vi satsa på klimat- och miljöovänliga system som bygger fast oss i dagens problem. försäljningen av fossilbilar slår som sagt nya rekord, trots vår klimatmedvetenhet. bygget av sveriges dyraste projekt någonsin, världens längsta sexfiliga motorvägstunnel, förbifart stockholm, har precis börjat. den kommer vi få betala för i många decennier, och den, liksom övriga satsningar på massbilismen, tar viktiga resurser från den effektiva kollektivtrafiken och ökar bilberoendet.

av vitkor, 11 oktober 2016, 10:33

@virus: kan gå fortare också. Det kan räcka med att ett nytt bostadsområde, ett företag t ex IKEA eller en arbetsgivare som vill vara unik gör slag i saken och skapar en egen bilpool och ställer dit ett gäng elbilar. Så är det igång. Sedan behövs bara ett intelligent vägnät runt omkring som kan anvisa kortaste vägen. Snabbt billigt enkelt och miljövänligt. Bra exportprodukt också.

av K. J & Jonath 10 oktober 2016, 22:49

@ vitkor- min bil är halva längden av en volvo.Den har klarat sthlm- Paris. 12 år gammal! Nytt bränsle, fotosyntes eller direktel på gång. Man behöver kanske inte ens spår för att åka tåg med nanoteknik och mobilstyrning?

av ker 10 oktober 2016, 22:30

Det kommer alltid att finnas ett transportbehov för privatpersoner, precis som PP skriver, även in till stan. Det löses dock bäst, åtminstone under en övergångsperiod, med elbilar som flera personer delar på. T.ex. i en kommersiell bilpool. Det är oerhört jobbigt att bära ett skåp, köpt privat i stadsdelen 2 km bort. Inte heller passar det i kollektivtrafiken eller på cykeln. Fraktbolag kräver för mycket planering för att fynd ska vara möjligt.

Till skillnad från vitkor tror jag mer på delningsekonomin för att lösa trängseln och till skillnad från K, J & J tror jag vi får vänta ytterligare några decennium på det flytet de beskriver. Billiga elbilar finns dock om tio år.

av Virus 10 oktober 2016, 22:25

@ rövarn :))

av ker 10 oktober 2016, 22:13

Om tio år är bilarna små, billiga, eldrivna och självkörande. De flesta ägs av företag eller bilpooler och du stoppar bara in ditt betalkort. Bilen vet då eller kan gissa vart du skall. Trafik är flöden som kan optimeras och det finns specialister på sådant redan idag. I stället gräver man sönder städerna och bygger räls och tunnlar för förra århundradets teknik istället dagens. Kan man bli inhackad i granit för den här visionen. Annars får det bli ett like.

av K. J. & Jonathan 10 oktober 2016, 21:51

Hur många kan behålla sina fritidshus i Roslagen utan egen bil? Pendla med 4-hjulig EU-moppe då?

av sommar-rospigg 10 oktober 2016, 21:44

elbilar är nåt som media skriver om för att ta fokus från bilismens skadeverkningar. i realiteten har försäljningen av fossildrivna bilar slagit alla gamla rekord senaste åren. elbilar används som greenwashing av massbilismen, men är nästan lika miljöovänliga och tar framförallt upp lika mycket plats i stan. bilismen hör inte hemma i stan, det är inte 1960 längre. ta tuben, bussen, cykeln, apostlahästarna eller stanna hemma för den delen!

av vitkor 10 oktober 2016, 21:18

OK, jag håller med om att miljömupp är ett ganska larvigt uttryck, och dessutom missbrukat av SD- muppar. Men jag retar mig ofta på MPs lite naiva politik. Elbilar är kanon, Tesla gör succe. Men MP vill ta bort boendeparkeringen i Stockholm, de säger att de inte vill ha bilar på våra gator alls. Då spelar det ingen roll om de drivs med el, det kommer inte gå att parkera till rimligt pris. Även om alla skulle ha råd med garage så finns det inte tillräckligt med sådana. Det går inte att naivt tro att folk ska sluta åka bil och börja cykla istället, bara för att man gör det omöjligt att komma fram med bilen eller parkera den. Det är en utopi.

av PP 10 oktober 2016, 20:24

Går väl bra med elbilar? Har ni glömt bort att det redan finns? Jag har miljöbil som går på rapsdisel på Gotland. I stan går jag, alla jag känner går eller cyklar till jobbet året runt - dubbar på vintern-mer för motionen och att det känns skönt med en promenad även på lunchen när man stirrat i dator! Specialcykel för transporter finns o har funnits sen 1930 både här och på många ställen på jorden- cyckelkärror för saker, cyckelbud ( är det möjligt att ni inte sett de snabba transportbuden ?) transporter av barn, hundar campingkärror o cyckeltaxi! Lever ni på samma planet som jag? Miljömupp - vad är det flr larv? Är du nån sorts fossil?

av Ker 10 oktober 2016, 20:07

Som sagt är det valfritt, vill man betala 30 000-150 000 kr om året för att kunna köra hem sina fynd på Blocket så får man göra det.

Om miljömupparna får sin vilja igenom kan jag hyra en elbil och åka var jag vill. Det kommer många av oss få uppleva under vår livstid, även om vi redan har gråa hår i tinningarna.

av Virus 10 oktober 2016, 20:04

Jag är en av dem som tampas med samvetet kring bilåkandet. Jag bor rätt så centralt i Stockholm, men jobbar i en av stans yttre kranskommuner. Jämför en timmes restid mot 25 min, udda arbetstider och två byten gör att restiden lätt drygas ut om man åker kommunalt. För att inte tala om hur mycket man fått frysa på perronger och busshållplatser genom åren. Medan vägnätet UT ur stan är helt tomt och kupén varm. Utöver det åker jag runt en del i landet och bilar är en av mina hobbies. Trots det önskar jag att mitt liv var så inrättat att jag kunde begränsa kostnaderna och tiden i kupén. Men för närvarande får bekvämligheten ha överhanden.

För övrigt gillar jag inte termen "miljömupp", men å andra sidan gillar väl inte järnrörsdemokraterna deras smeknamn heller. :P

av Mr_feelbad 10 oktober 2016, 19:33

Det handlar inte om frekvensen, utan att det ska gå NÄR man behöver det. Dessutom är det många som behöver bil för att överhuvudtaget orka ta sig nånstans. Jag pratar om gamla, sjuka, feta, etc. Har själv inte heller bil, men missunnar ingen som har råd. Bara idioter cyklar på vintern. Får miljömupparna sin vilja igenom kommer du inte kunna åka hyrbil eller taxi heller.

av PP 10 oktober 2016, 18:56

Hur ofta behöver den som bor i lägenhet i en innerstad transportera något som är större än att det får plats i en cykelkorg?

Jag räknade på det för några år sedan och insåg att jag lurat mig själv alldeles för länge. Priset för bekvämligheten översteg vida nyttan. Hyrbil och kollektivtrafik vid behov var mycket billigare, trots att jag rör mig en hel del över landet. Och jag bor inte ens i någon av storstäderna.

Tack vare cykelbanorna och satsning på snöröjning kan jag storhandla och transportera mig enkelt även vintertid. Dessutom får jag pengar över till att göra roligare saker än att sitta i bilköer.

Finns här fler som lurar sig själva månntro?

av Virus 10 oktober 2016, 17:38

Cyklar är livsfarliga för gångtrafikanter. I Amsterdam är det cykelbanor runt varje ring. Livsfarligt. Hellre bilar och dedikerade övergångar.

av Grumpster 10 oktober 2016, 16:42

Cyklisterna kan ju roa sig med att cykla omkring i en tom innerstad, som inte längre är en stad. Alla andra som inser det inte går att transportera något föremål större än vad som får plats i en cykelkorg på en cykel bor numera någon annanstans. Och någon annanstans blir istället stad. Miljömuppar kan väl bosätta sig i skogen och anlägga egna cykelbanor där, tack.

av PP 10 oktober 2016, 16:06

Apelsinman?SVT? Läste just i Svenskan att "cyklar bör ta över alla gator i städerna". Jag håller helt med om att man borde fösa ihop alla cyklar till ett ställe men vet inte om just innerstaden är bästa platsen. Borde finnas något gammalt industriområde som ingen använder till något i vilket fall.
Potentiellt farlig länk

av K. J. & Jonathan 10 oktober 2016, 13:24

Scrollfinger?Slott? Såg just om Apelsinmannen på SVT arkiv- måste få bort kungar o maktfullkomliga män, korruption vare sig vänskap eller penga buren!

av Ker 10 oktober 2016, 08:56

Han vinkar lite blygt till en tjej.

av lad 10 oktober 2016, 08:28

R försöker begära ordet med sin gest.

av @Arc & K. j…. 10 oktober 2016, 07:55

@K jag trodde han flippa ciggen, men röker rocky?

av Knapp 10 oktober 2016, 07:53

@K Låtsas ta kort kanske.

av Arc 10 oktober 2016, 06:28

Allvarligt, vad gör vovven i ruta två? försöker han scrolla ned fasaderna på andra sidan gatan? Jag provade just men det känns inte som om det går.

av K. J & Jonathan 10 oktober 2016, 03:22
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 17 januari

Publicerad 17 januari 2015
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2520

Faran av att motionera vid datorn och bar stöl en !

av Ker 17 januari 2015, 15:56

ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar

av Per Kele 17 januari 2015, 14:15

Arbete befordrar hälsa och välgång, samt hindrar förekomst av lättjans avarter!

av fackmedlem 17 januari 2015, 08:21
Andra publiceringar av denna stripp: