klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 11 maj

Publicerad 11 maj 2016
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3741

Det går alldeles utmärkt att ta med olika sidors redovisning av händelser i sin historieskrivning (om inga bevis finns att tillgå). Det var vad Herodotos ofta gjorde, och som renderade honom det något överdrivna epitetet "historieskrivningens fader".

av kork 12 maj 2016, 11:47

Slidis: Det finns falsifierbar historieforskning. Det är väl i princip objektiv även om ingen seriös historiker skulle använda det ordet.

av db 12 maj 2016, 00:15

Apropå unga komiker snubblade jag nyligen över en jolly skotte med ett namn lika charmigt som hans uppträdanden. Den här passar sig nog bra i en Rockytråd: Potentiellt farlig länk

av Flanör 11 maj 2016, 23:46

@Slidkrans och K. J & Jonathan: Nu är ni ju inne på vetenskapsfilosofi. Det är kul. Betraktar man historien som objektiv har man en positivistisk hållning och i det finns det mycket att kritisera. Jag tror jag förstår vad ni, Kamomillarövarna, är inne på men ni målar inte riktigt upp hela bilden. Visst behöver det inte vara något negativt att ha ett syfte med "att se över historien". Alla forskare har ju något slags syfte. I den vetenskapliga historierevisionismen ifrågasätter man vedertagna synsätt på historien, prövar nya vinklar. Om man däremot gör det för att det ska PASSA ens egna syften rör det sig inte längre om vetenskap utan istället om propaganda - eller politisk historierevisionism, om man så vill - och det är det nog få som vill betrakta som annat än negativt.

av Flanör 11 maj 2016, 23:22

Var det faktiskt bara jag som ett tag inte hade bilder utan bara kommentarer? Vilken uppdatering!

av ker 11 maj 2016, 21:39

@XD

kolla denna ist

Potentiellt farlig länk

av Per Kele 11 maj 2016, 19:36

Jag blir då rakt aldrig omodern.

av Kapten Bölja 11 maj 2016, 18:54

@K. J & Jonathan: Finns det ngn objektiv sanning naer det gaeller historia? Foer om det inte finns det saa aer all historieskrivning utformad saa att den ska passa naagons syften.

av Slidkrans 11 maj 2016, 18:50

HAHAh! På tal om hur humor förändras över generationer..
Har ni sett det här sköna programmet? "Har du hört den förut" Potentiellt farlig länk

Början är bäst, och sen spola fram till 5:30! XD

av XD 11 maj 2016, 18:45

Att ompröva gammal kunskap på jakt efter sanningen kallas forskning. Det behövs inget nytt ord för det.

Faktaresistens är när man inte ser skillnad på fakta och hittepååsikter, och man väljer det man tycker om.

Revisionism är när man skriver om historien så den skall passa ens nya syfte. Behöver inte vara negativt men känns sådär ...

av K. J & Jonathan 11 maj 2016, 15:57

Vetenskapare och förnuftiga människor är beredd att ändra sig om nya fakta kommer fram. Det är inte faktafobiker.

av kork 11 maj 2016, 13:41

Faktaresistens?

Men aa andra sidan - vilken historieskrivning aer saa slutgiltig och fullkomlig att den aldrig naagonsin kan ifraagasaettas oeverhuvudtaget?

av Slidkrans 11 maj 2016, 13:35

Historieförnekelse? Faktafobi?

av kork 11 maj 2016, 12:44

@slidis: Jo, jag förstår hur du tänker och håller med. Begreppet är missvisande.

av PP 11 maj 2016, 11:46

@PP. Jo, jag kaenner till det du talar om men aer inte just ordet historierevisionism ganska konstigt? Borde man inte kalla det ngt annat? Historiefoernekelse kanske kunde funka baettre.

Foer mig aer revision och revidering ngt positivt: att man mha nya fakta reviderar gammal kunskap.

av Slidkrans 11 maj 2016, 11:24

Och var är Rocky? Bara jag som ser att kungen är naken?

av ker 11 maj 2016, 11:16

@slidis: Begreppet historierevision är inte detsamma som att historiker nytolkar historiska uppgifter. Revisionsbegreppet inom historia brukar innefatta t ex nazistisk revisionism och kommunistisk revisionsm. Det handlar mer om att förneka vissa historiska skeenden än att nytolka dem.

av PP 11 maj 2016, 10:45

Bra fråga, Mr_feelbad. Begreppen haglar. Jag vill ironisera lite över denna trend. Cis-personen är normen (man eller kvinna), så jag borde nog skrivit icke-binär person eller transperson, om vi ska snacka minoriteter.

av PP 11 maj 2016, 10:40

Cis-person, är det en person med två av samma kön?

av Mr_feelbad 11 maj 2016, 09:22

Tillhoer vael gaardagens diskussion, men jag foerstaar faktiskt inte riktigt varfoer ordet historierevisionism har en saadan daalig klang. Aer det inte vad historiker (och andra vetenskapsmaen) alltid goer: omproevar gammal kunskap paa jakt efter sanningen.

Var Copernicus ocksaa historerevisionist naer han ifraagasatte bibelns beraettelser om att solen snurrade kring jorden?

Tycker man borde hitta paa ett baettre ord.

av Slidkrans 11 maj 2016, 09:11

Bellman, tysken och rysken? Det går ju inte för sig längre. Minoriteterna måste komma i fokus istället. Bellman, cis-personen och EU-emigranten? Dags att anpassa allt.

av PP 11 maj 2016, 09:03

Historierevision: B, T & R såg ett fält med nyskördat ensilage - då sa' B måslort och duvlort i all ära, men tur att Boeing 777ornas fisar inte trillar ner i sta'n!

av amatörfilosof 11 maj 2016, 08:13
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 11 december

Publicerad 11 december 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3166

@KJEH:

Ang. planerad huvudstad... Brasília är ett intressant exempel.
Potentiellt farlig länk

av Bokmal 12 december 2013, 11:22

Nog hittar Rocky till Långholmen,
men i denna stripp så går han ifrån Bysis, Hornsgatan österut.

av Ledigheten 12 december 2013, 00:28

OBS ska vara privatvärdar - inte som textoskar tyckte!

av Ker 11 december 2013, 20:48

Kul att han hittat till Långholmen! Annars verkar han inte röra sig långt- ganska litet revir - så nån bra guide är han ju inte går med tummen i rännstenen för att hitta hem sas. Jo vi är många det är ett liv och ett kiv och allt verkar uppgrävt och ingenstans kommer man med byggandet. Underligt nog finns lägenheter men bara hos privatvärldar och genom kontakter- bostadsförmedlingen funkar lika illa som arbetsförmedling - glöm turordningen ! Den svenska nepotismens högborg- glöm inte att vi aldrig gjorde revolution och inte heller var med i krig - så här finns adeln kvar och sitter i div loger! Syns även på TV fast lite utfyllnad finns så länge makten inte rubbas!

av Ker 11 december 2013, 20:46

här var det drygt ...

av Pierre 11 december 2013, 20:21

PK- om du går runt och kallar folk patrask right out of the blue, får man väl vara glad att man lyckats undvika dig.

av kork 11 december 2013, 19:00

@söderkisen:
För vissa kan det vara svårt att vara född i en huvudstad. För en massa människor kommer dit och en hel massa saker händer.

Huvudstäder lockar företag att ha huvudkontor där också och då kommer det att behöva flytta dit massa kompetenta människor.

Och när ekonomin går uppåt måste företagen inom tjänstesektorn anställa fler och fler och de ska ha nånstans att bo. På det följer att de ska äta, resa, ha fritidssysselsättning, dagis, skolor, sjukhus och då kommer det att behövas folk inom dessa områden också.

Allt växer oorganiserat och oplanerat och konstiga situationer uppstår.

Bäst vore förstås att planera en helt ny huvudstad någonstans och bygga den färdigt med perfekt kollektivtrafik och vägar under marken osv och sen be folk att flytta dit.

Det blir också så att huvudstaden tillhör hela landet. En naturlig plats för massa centraliserade saker som departement, ambassader, TV-kanaler, statsevenemang och kungligheter.

av KJEH 11 december 2013, 18:00

@KJEH
Gärna för mej!
Men "dom som bestämmer i Stockholm" kommer inte ifrån Stockholm.

Dom är nämligen lantisar nästan hela bunten. ;o)

Dom kan också gärna åka hem för mej.

T.ex vem har funderat ut den smarta lösningen att först gröpa ut ett berg vid Slussen för miljarder, för att lite senare bygga ut tunnelbanan till Nacka och först då komma på att hålan i berget inte längre behövs.

Så där håller dom på...

av Söderkisen 11 december 2013, 15:17

@söderkisen
Om de som bestämmer i Stockholm satsar lite mer på regionalpolitik kanske inte så många behöver flytta till Stockholm för att få jobb.

av KJEH 11 december 2013, 14:27

kork: ja!

av Per Kele 11 december 2013, 13:42

I dagens Stockholm bor det idag dubbelt så många som när jag var grabb.

Dagens befolkning består av:
1/3 Inflyttade svenska bönder
1/3 Inflyttade invandrare och också dom ev. bönder
1/3 Folk som är födda i Stockholm, med omgivningar.
Ena hälften av de som tror sig vara födda stockholmare är egentligen ifrån Bollmora eller nån annan jävla förortshåla,
som kanske kan definieras av någon PK person att tillhöra Stockholm.

Sedan sextiotalet har infrastrukturen i Stockholm varit orörd, vilket leder till att det som förut var en trevlig resa till jobbet med tunnelbanan, numer är en ren överlevnadsträning.

All dessa människor betalar vad som helst för vilken lägenhet som helst och en hyresrätt kan man bara få om man är en havande och knarkande tonåring.

Jo, jag vill jättegärna att alla som kan flytta ifrån stan gör det nu. Omedelbart.

- Hej då, vi kommer inte att sakna er.

p.s. ”Vi i Luleå säger alltid Fjollträsk, när vi pratar om Stockholm.
Vad säger ni om oss när ni talar om oss?
-Vi pratar inte om er."

av Söderkisen 11 december 2013, 13:21

Per Kele, brukar du gå runt och säga sådana där saker till folk, eller är det bara anonymt på Internet.

av kork 11 december 2013, 13:03

stadsvandringen med Rocky är skittråkig, speciellt med tanke på att staden är stockholm, skit på er jävla stockholmspatrask, trött på stockholm

av Per Kele 11 december 2013, 11:48

Hum...
R skulle kunna tjäna en massa pengar på att guida turister runt på söder i S. Larssons fotspår.
Han verkar inte få nog av det.

av Ledigheten 11 december 2013, 09:07

R har känsla för väsentligheter

av signifikant 11 december 2013, 08:15

Mmmm... krokodil. Ngn som vet om det finns på apoteket?

av Slidkrans 11 december 2013, 07:47

Laste lite mer om den dar krokodildrogen.

Verkar vara lika enkel att koka ihop dar hemma som crystal meth. Av enkla grejer som man koper over disk. Samma rus som heroin fast kortare tid. Och da man inte har nagon ordentlig reningsprocess sa injicerar man massa mikroskopiska partiklar som kloggar igen kapillarerna => kallbrand och forruttnelse => krokodil!

The drug to end all drugs?

av Herr Rosa 11 december 2013, 07:26

Törst!

av Slurker 11 december 2013, 04:49
Andra publiceringar av denna stripp: