klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 26 oktober

Publicerad 26 oktober 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3157

Det här är inte min grej riktigt men jag tror att inom logiken så heter det att om A=B och B=C så är A=C.
Detta innebär logiskt klart och tidligt att om en ko äter enbart gräs, osv.

av K. J. & Jonathan 27 oktober 2017, 00:23

… för att inte tala om nötkreatur

av köttdjuret 26 oktober 2017, 22:43

Bra näring i nötter, har jag hört...

av Al 26 oktober 2017, 20:58

Diamanter, skall man inte mata några djur med tycker jag.

Rörande mat och pålägg, jag tror vårt matsmältningssytem kan plocka ut exakt vad vi behöver och dumpa resten, ur nästan vad som helst som växer och lever i naturen. Jag gissar att vi kan käka oss rakt igenom en regnskog - om vi hoppar över sådant som biter hådare än vi gör - och komma ut pigga och friska på andra sidan. Varierad kost heter det. Jag tror jag läst att de som försökt hade utvecklat en förmåga att springa nå't innihelvete fort också.

Kan vi extrahera näring ur skolbespisningsmat, smågodis och snabbmat, klarar vi allt.

av K. J. & Jonathan 26 oktober 2017, 18:19

äldre män har vanligen högre PSA än yngre

av Per Kele 26 oktober 2017, 15:37

Okej sorry. Om någon undrade vad PSA stod för så var det Public Service Announcement, ett viktigt begrepp inom undervisning av folket vid akuta kriser som t.ex. orkan, översvämning, elavbrott och massinvandring. Ej att förknippa med "public service" dvs. kommunist-tv.

Men vill ni inte ha sanningen så drar jag väl då. So long, suckers!

av PSA 26 oktober 2017, 12:30

den som utger sig för att vara ker är i själva verket trollet PSA/Tänkaren etc och jag har sagt till dig förut och uppmanar dig nu att ge fan i det. ker har slutat läsa och skriva här pga idioter som dig.

av vitkor 26 oktober 2017, 12:25

Glutenfobiker i foliehatt. Huga.

av PP 26 oktober 2017, 11:46

I 99% av mänsklighetens historia åt ingen gluten o du tror vi är anpassade för det? Människan är gjord för o äta som på stenåldern.

av Ker 26 oktober 2017, 11:05

I morse blev det leverpastej och smörgåsgurka, en riktig klassiker som är kungligt god!

För mig är det sämre att inte äta gluten än att äta gluten...

av Mr_feelbad 26 oktober 2017, 11:00

Äter inte macka, gluten är inte bra för dig.

av Ker 26 oktober 2017, 10:51

Vad tycker ni om för pålägg på mackan? Jag gillar mjukost.

av Fundersam 26 oktober 2017, 10:19

Jag är ingen tjej

av Va 26 oktober 2017, 09:46

Rasisten från Internet, har hon ingenting att bidra med?

av str4ay 26 oktober 2017, 09:41

Komikerparet R & M i högform.

av rockabilly 26 oktober 2017, 08:24

klockren

av Per Kele 26 oktober 2017, 04:27
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 3 juni

Publicerad 3 juni 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3992

lustigt att du säger det förresten db, för de flesta studier jag läst om verkar peka på motsatsen - ex den här artikeln (som innehåller en massa källor du själv kan kolla upp)
Potentiellt farlig länk
trevlig läsning!

av knarkar lite mer, mmm så härligt 4 juni 2017, 02:47

jag tror gamlingen vet bäst. (fast i mitt stilla sinne undrar jag ändå hur bocken själv tänkt göra världen till en bättre plats, eller om han mest är ute efter att gnälla.)

av godhetsknarkande kulturmarxistisk feminazininarcissist 4 juni 2017, 02:35

Det här var verkligen det värsta dravel jag läst på länge.

Hur man kan ge sig till att vara avundsjuk på flyktingar är mig komplett obegripligt och ett tecken på samma exakt samma sjukliga brist på empati som i olyckliga fall kan skapa de psykopater media blåser upp och kallar terrorister.

Själklart är det bättre att denna kommetarsfälts-psykopat får sprida sina sjuka fantasier här än att denne går ut och skadar sig själv eller någon annan ute i verkligheten genom att bränna ned en förskola eller sparka en tiggare.

Men, det här är vitkors och Kellermans bakgård så fortsätter det här, tror jag inte någon av dem tycker det är vär besväret att hålla igång den här sidan.

av K. J. & Jonathan 4 juni 2017, 00:14

Ker: du lever verkligen i både en åsiktsbubbla och långt från verkligheten. Åsiktsbubbla för att du tror vissa åsikter som uttalas här är ovanliga. Det är de inte. Långt från verkligheten - ja det är ju därför man är vänster. Folk som lyckas bra på kunskapstest om olika samhällsfrågor röster i allmänhet borgerligt. (Och numera röstar lärare vänster, vilket stämmer bra med ovanstående: lärare tillhör ju universitetens farmarlag.)

av db 3 juni 2017, 23:18

Deras empati ligger med sig själva; ingenting får komma i vägen för självbilden. Argument, fakta, analys – allt sådant är fullständigt ointressant om man redan utsett sig själv till godhetens riddare.

En enkel fråga man kan ställa till dessa narcissister som garanterat utlöser kognitiv dissonans är följande: HUR många flyktingar ska vi ta emot?

Fråga går helt enkelt inte att besvara för en godhetsnarcissist utan att ta till plattityder. För oavsett vilken siffra de säger – oavsett hur hög den är – finns det alltid utrymme att höja den. Och så kan godhetsnarcissistenhan helt enkelt inte ha det.

I sitt eget huvud måste godhetsnarcissisten alltid framstå som godast och då finns inget utrymme för att uttrycka en åsikt som någon annan Godhetsnarcissist skulle kunna trumfa genom att vilja ta emot ännu fler flyktingar.

Godhetsnarcissisten är inte intresserad av att göra världen till en bättre plats. Den är intresserad av mental masturbation och att positionera sig.

av Bocken 3 juni 2017, 22:12

Som utomstående är det ganska intressant att se var hatet egentligen kommer ifrån, precis som flera konstaterat finns här två-tre återfallsförbrytare vars främsta försvar mot kognitiv dissonans är att censurera och förnedra folk till tystnad med epitet som "troll", "rasist" och dylika påhopp.

1. Det här kan vara min begränsade förmåga, men jag hittar inte den historien återberättad någonstans (vilket för belackaren givetvis innebär att "snyfthistorien" är tagen ur luften).

2. De som sedan tror att våldtäkten har hänt är då enligt personen en 12-åring, vilket i sammanhanget antas syfta till anspela på dennes omognad och naivitet.

3. Det tycks vara kutym bland vissa att å ena sidan beklaga sig över kommentarer rörande en fiktiv figur och lika kvickt förlöjliga någons trauma. Det får anses som ganska lågt inte sant?

Värt att observera är även hur nonchalant personen förhåller sig till att våldtäkter förekommer överallt idag. Till svars kan man vänta sig att "våldtäkter alltid förekommit" tillsammans med uppmaningen att inte söka finna orsaken till att alla dessa överfallsvåldtäkter, för att inte nämna gruppvåldtäkter ett tidigare okänt fenomen i västvärlden, har ökat så lavinartat.

Av allt att döma har dessa personer med önskvärd tydlighet visat att deras empati uppenbarligen ligger på annat håll än bland våldtagna flickor, speciellt når våldtäkten är utförd av en person med invandrarbakgrund.

av MarKel 3 juni 2017, 21:47

Ja, det klaffar ju inte med din självbild att ens ta in att flyktingar skulle kunna bete sig illa, så det är bekvämast att bara anta att historien är påhittad. Troll.

av Bocken 3 juni 2017, 18:21

Troll är de som copypastar in snyfthistorier här och hoppas på att någon 12-åring ska tro att det är sant.

av KJEH 3 juni 2017, 17:17

Vem är det som är troll egentligen – Folk som använder argument eller folk vars enda svar på argumenten är att sätta fingrarna i öronen och skrika "lalala troll troll troll jag vill ha min lilla bubbla ifred"?

Människor som byggt hela sin identitet kring att se sig själv som "god" och vars hela liv kretsar kring denna narcissistiska villfarelse? Människor som lite lagom klädsamt doppar tån i mångkulturens kittel men som aldrig i livet skulle kunna tänka sig att bo i en äkta förort?

"Vem är det som traskar över Öresundsbron?" hojtar det kritvita kulturmarxistiska trollet. Men till skillnad från i sagan klättrar trollet aldrig upp på bron och konfronterar människorna där. Trollet vill ju inte smutsa ner sina finputsade skor.

av Mota bocken vid bron 3 juni 2017, 16:57

Bara mata inte trollen sa loser det sig med tiden.

av Gamlingen 3 juni 2017, 15:42

Undrar hur en sån där tänker- om han inte tänker besöka de ställen som våldtäkter eller barnmisshandel förekommit på - då blir det problem! Hur gör han i sportsammanhang? Bojkottar? Familjedaghem? Långa haranger o gruppbestraffning? Får ingen röka? Has det mobil? Urk så jävla trist dösnack!

av Ker 3 juni 2017, 14:32

Har det här blivit nåt slags propagandahem för näthatare och radisttroll? Får nog fundera på vad som kan göras- blocka en del kanske?

av Ker 3 juni 2017, 14:27

@Po

Å arbetets vägnar var jag lustig nog förbi den gamla herrgården som förut fungerade som pensionat åt ditresta sommargäster. Den var fortfarande i mycket fint skick, en pärla och litet utav bygdens stolthet. Inne på rummen fanns TV och andra förnödenheter, sängarna var bättre än de mina far- och morföräldrar hade på sina respektive äldreboenden, som i sig var ganska dugliga.

Bland de boende tyckte jag mig se en kvinna, de övriga var män i tjugofem- till trettioårsåldern. De verkade trivas rätt bra, några spelade pingis medan andra satt och samtalade livligt över en kopp kaffe. Dock minns jag att de verkade umgås mest mellan sina egna nationaliteter, vilket påminde mig lite om tiden på en ungdomsgård då olika grupper höll sig till varsitt hörn.

Efter installationen av den nya fläktanordningen och allmän genomgång blev jag tillfrågad om jag var intresserad av att stanna för lunch. Tja, varför inte, tänkte jag.

Om jag minns rätt var den dagens lunch någonting i stil med en lammtagine och cous-cous. Faktiskt riktigt gott. Det fanns även ett annat måltidsalternativ men det minns jag inte vad det var.

Väl på väg därifrån såg jag ytterligare några inneboende, de stod ute och rökte, vissa av dem pratade i sina respektive telefoner, eller surfade. I vilket fall såg även de ut att trivas.

En kväll hade grannens flicka, då ungefär 12-13, smitit hemifrån p g a ett bråk om vad vet jag inte, men ungar i den åldern kan ju vara bångstyriga.

Hon hamnade tydligen till slut vid herrgården, som jag förstod det ville hon gå in och värma sig för att sedan vända hem. Dessvärre blev det inte en såpass kortvarig visit för hennes del. En man i den ålder jag beskrev ovan hade tydligen öppnat och bjöd in henne till sitt rum.

Vad hon fick genomgå har jag svårt att beskriva i ord. Den sortens utstuderade grymhet är omöjlig att presentera utan att få en hård klump i halsen. Grov och upprepad våldtäkt av ett barn.

Det hände fler "incidenter" både innan och efter detta och mina jobberbjudanden ditt fortsatte. Jag har dock inte varit förbi sedan jag fick kännedom vad som hade inträffat. Det enda som dyker upp i mitt huvud är bilden av de där rummen med de nya fina sängarna...

av En i mängden 3 juni 2017, 12:11

@Franz
Jag hälsade på några ensamkommande flyktingbarn för nåt årsedan. De bodde på min gamla (övergivna) lågstadieskola som läcker in och har problem med mögel. De flesta var i 15 års åldern och ingen av dem hade någon padda att porrsurfa på. Stället är nedlagt nu för det finns inga ungar kvar.

Sen vet både du och jag att det är en jävligt jobbig resa hit så de skickar en person att göra den och sen hoppas de på anhöriginvandring.

av Po 3 juni 2017, 10:20

@Greger

High five!

av Franz 3 juni 2017, 08:52

@Ker

Sorry men bara dom som är starka och som har pengar som tar sig hit, kvinnor,barn, sjuka och gamla är kvar, sen att Sverige 2016 blåste lika mycket på asyl åt starka män som hela UNHCRs årliga flyktingbudget känns ju sådär, men självklart kul för killarna som kan ligga på hotell och porrsurfa på sin padda.

av Franz 3 juni 2017, 08:51

6 grader i natt på gotland.
Men askarna kommer, äppel och syren blommar. Hästarna går i hagen och lammen med alla ungar.
Egentligen borde stockholm ha en bilfri dag då o då med alla vandrande tillsammans. Tillsammans med alla dem som flyr, krig svält och fattigdom.

av Ker 3 juni 2017, 07:49

@greg: Lugn i stormen, ALLA politiker är samma människotyp (egotrippare).

av geggige Lelle 3 juni 2017, 07:44

nu jävlar börjar det äntligen hända något, strippen är som vanligt klockren

av Per Kele 3 juni 2017, 03:35

Better late than never. Välkommen in, om än aningen svårsmält, i värmen Greger!

av Rude Awakening 3 juni 2017, 03:34

Har under många år sökt mig till denna hund för tröst och vägledning. Skönt att se att han fortfarande levererar. Jag vill också stänga av nyhetsskränet.

av K. J. & Jonathan 3 juni 2017, 01:23

Jag har varit ideologiskt vänster hela mitt långa liv men idag har jag med gråten i halsen övergett min samhällssyn. Lid, trösta, eller gratulera mig fan vad du vill.

av Greger 3 juni 2017, 01:16
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 5 januari

Publicerad 5 januari 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 537

@bal
Dito!

av Observatören 8 januari 2014, 10:08

Synd bara att du, Observatören, för att kunna meddela oss detta var tvungen att med din ännu meningslösare kommentar visa på ditt ännu större behov av ett liv.

av bal 8 januari 2014, 09:44

Intressant att Herr Ks lilla söndags-stripp i färg på fem små rutor kunde orsaka detta stora flöde av missriktade kommentarer.

Undrar om något verkligen viktigt, som har hänt på riktigt, skulle ha
gett upphov till samma ordflöde?

Borde inte några av er skaffa er ett liv?

av Observatören 7 januari 2014, 14:15

Rasistkorken ser alla svarta som apor, snacka om att ha fördomar...

av sonar 7 januari 2014, 12:44

Korkskalle

av flämt 7 januari 2014, 11:19

Snyggt kork att du svarade "men det var mig du sa åt också" så att inte vitkor inbillar sig att du hade fel när du stämplade honom som feg.
Om du uppfostrar honom liiite till så blir det nog ordning på honom till slut!

av kork-asons pappa 6 januari 2014, 16:28

Vitkor, tack för det, men det var mig du sa åt också. Det vore fint om du någon gång kunde träda in till ens försvar och säga åt dem som hugger som värst att bära sig åt som folk. Gärna med namn.

Sona, du har rätt, hennes jämförelse haltar lite. N-ordet är klart mycket värre än ordet fet, även om n-ordet får början bara betydde svart. Det gör det inte längre, psykologiskt. Det är därför nazister och andra rasister älskar att använda det, för det antyder att det skulle vara någon radikal skillnad mellan vita och svarta.

av kork 6 januari 2014, 15:43

Måste bara lägga till en sak till debatten. Kork citerar någon som säger:

"– Folk frågar mig: Varför hatar du ordet neger? Men det är som om en kraftig person ber dig snällt att inte kalla honom fet."

Men det innebär ju inte att ordet 'fet' inte får användas generellt och att om man använder det så säger folk "snälla sluta använda F-ordet". Så jämförelsen haltar lite kan jag tycka.

av sona 6 januari 2014, 15:21

kork, att jag bara nämnde dig var för att jag just ville påpeka att det var bra att du debatterade emot. de andra ville jag inte bevärdiga med en kommentar. beklagar om det blev otydligt!

av vitkor 6 januari 2014, 14:34

Tack, Virus.

av kork 6 januari 2014, 13:22

Vilken primadonna!

Men Korken, om till och med en okänslig knöl som jag förstod att du misstänkliggjorde Kellerman, så bör en PK-nissa som du själv också ha varit medveten om det. Och om det är någonting som är *fegt*, nu när du tager upp denna karaktärsegenskap, så är det att med ett troskyldigt: "men jag sade ju bara att *om* det vore så..." backa från en sådan beskyllning.

av bal 6 januari 2014, 10:49

Ere slut nu?

av Yrvaken 6 januari 2014, 10:37

De flesta skilsmässor sker i januari - man kan här ana varför.

av Ker 6 januari 2014, 10:22

En bättre sammanfattning är att kork kommer med de enda vettiga och innehållsfyllda inläggen, medan övriga endast hävdar sin rätt att befästa rasstereotyper eller använda skällsord. Konstigt är dock att kork är den enda som attackeras när tålamodet nån enstaka gång tryter och hen med rätta kallar nån för dum. Ingen reagerar när kork kallas för än det ena, än det andra.

av Virus 6 januari 2014, 10:20

lol @ "nu undrar jag, vitkor, varför det är mig du ger dig på... Det är lite fegt. Och inte så lite heller."
Alla som inte är överspända PK-jihadister förstod att vitkor inte gav sig på kork-ason.
För er som inte orkar läsa alla kork-asons tirader kommer här en sammanfattning:
"Svart som natten" är en dryg, självrättfärdig jävel.
Kellerman borde inte rita någon brunhyad som apa eftersom det är att framställa en rasistisk stereotyp.
"Vit som snö" är dum som ett spån.
SD är rasistiskt.
bal borde tagga ner och verkar fortfarande inte fatta.
vitkor är feg.

Visst är det mysigt när någon sansad person talar..?

av kork-asons pappa 6 januari 2014, 03:49

Potentiellt farlig länk

av KJEH 6 januari 2014, 02:42

Potentiellt farlig länk

av KJEH 6 januari 2014, 02:19

Kan man inte bara få en lista över vilka som får använda vilka ord och vilka människor som får avbildas som vilka djur så är det klart sen.

Ska lata konsumenter av konst bestämma vad konstären får skapa?

av KJEH 6 januari 2014, 02:09

Men nu undrar jag, vitkor, varför det är mig du ger dig på och nämner vid namn, och ingen av de här grabbarna vars inlägg var något mindre balanserade och som drog ut på det hela. Det är lite fegt. Och inte så lite heller.

Och nu är jag klar.

av kork 6 januari 2014, 00:16

OK, vitkor. I made my point.

av kork 5 januari 2014, 23:59

men nu får ni ge er. det är fritt att kommentera här, men man behöver ju inte vara en idiot för det? kork: fint att du tar debatten, men ge inte flashbackrassarna så mkt uppmärksamhet. kommentarsfältsidioter finns det gott om på annat håll, vore skönt att slippa här.

och kan ni sluta använda n-ordet NU? tack

av vitkor 5 januari 2014, 23:54

Det där var ett rätt avslöjande inlägg, bal.

För det första - jag undrade, inte utgick ifrån, om Igge kunde vara mörkhyad. Och om så är, tyckte jag inte det var någon bra idé att framställa honom som en rasistisk stereotyp. Det var allt. Och folk här gick i taket. Jag har aldrig sett en sådan ömtålig samling. Allt annat jag skrev var enbart svar på ilskna reaktioner.

Och så Carlsson - hudfärg är, som du själv säger, bara färg, och man ska inte indela folk i svarta och vita, eller hur. Så vad spelar det då för roll vilken färg en sådespelare råkar ha, om han passar för rollen psykologiskt. Men nu kallar du honom plötsligt blåman, som för att riktig understryka hur vansinnigt annorlunda han är.

Det fanns få svarta i Sverige på Strindbergs tid. So what. Pjäsen handlar inte om hudfärg. För övrigt har teatern en begränsad ensemble, man tar dem man tycker passar till olika roller. Ska en svart skådis behöva sitta och vänta tills händelsevis någon amerikansk pjäs med en svart roll sätts upp. Knappast.

av kork 5 januari 2014, 23:17

Vänta nu här, Korken. Ingen av oss vet väl vem Igge är. På grundval av i) att han tecknas som apa och ii) att han skriker rasist åt en taxi, så drager du slutsatsen att han måste vara neger i verkliga livet, och ägnar prompt tio inlägg här till utläggningar om hur fruktansvärt detta är. Men det är ju bara ditt eget fördomsfulla teoribygge.

Med tanke på att Hemsöborna utspelar sig i en tid då få någonsin sett en blåman ens på bild så kan jag visst förstå kritik mot att göra en svart Carlsson. Och den som bestämmer sig för att göra en svart Carlsson utnyttjar ju det starka symbolvärdet i detta, och rider således medvetet på dessa stereotyper. Men det är ju tidens tecken, i samma genre som att låta klassiska operor utspelas i graffitibemängd gängmiljö, byta kön på paradroller och dylika avarter.

av bal 5 januari 2014, 23:02

.... och alla de svarta killar som inte kommer förbi vakterna in på krogen - utom när de har vita kompisar med sig. Med mera.

av kork 5 januari 2014, 22:57

Han måste vara ganska snygg den där Igge- tycker han verkar intressant också. Inte skulle jag vilja bli ritad som elefant eller struts- men kanske borde han pröva lite nya sorter? Men det är klart det är hårt jobb att bara rita det vanliga. Köpte en skiss- fint att se hur han jobbar- billig var det också!

av Ker 5 januari 2014, 22:48

Tagga ner, bal. Det finns många sorters rasism här, och fördomar mot blondiner och rödhåriga och folk från Mellanöstern också, men just nu här idag gällde det ju apor som rasistiska stereotyper.

Du har väl hört hur fortbollshuliganerna låter? Sedan kan du ju gå in på nazisidornaoch se vad de skriver om den s k rasens renhet, och kolla dem på Flashback som ondgör sig över att en svart skådis ska få spela Vanheden i nästa Jönssonligan, eller kolla hoten mot Dalateatern därför att en svart skådis spelade Carlsson i Hemsöborna. Och, som sagt, det finns ju svarta att prata med.

Om du forfarande inte fattar är det inget man kan göra åt det.

av kork 5 januari 2014, 22:45

Hör du Korken: rasismen i Sverige är inte vita som hatar svarta. Det är här du visar dina fördomar och dina USA-importerade stereotyper.

av bal 5 januari 2014, 22:28

"Nu måste jag visa på hur lätt jag tar det hela, ja se nästan nonchalant. Kom dock ihåg, bemöt inte argument och försök istället att trivialisera, jaja, det här måste fungera!"

av krok 5 januari 2014, 22:21

Haha - lycka till med din analytiska apparat opch alla andra apparater, krok!

av kork 5 januari 2014, 22:10

"Åh nej, nu skärskådade någon mitt bristfälliga modus operandi, så tarvligt. Det jag bör göra är kalla det ett angrepp, inte tillkännage mina brister och bättra min analytiska apparat".

av krok 5 januari 2014, 21:39

Kom igen, Kellerman och riktiga Igge, berätta hur det gick till.

av kork 5 januari 2014, 21:33

Det här är inte USA när det gäller rasism, tack och lov, men det betyder inte att det inte finns. Vi har nazister och vi har rasistiska SD och s k vardagsrasister.

Jag har talat om högst konkreta ting, krok, så den där sista kommentaren är bara fånig. Att angripa mig ändrar ingenting.

av kork 5 januari 2014, 21:32

"Hmmm, om jag upprepar vad som sagts utan att bemöta det och kanske rentav slänger in en insinuation o sexuell oerfarenhet (nevermind mitt staplande av argumentationsfel såsom non sequitur och ad hominem et al) så måste jag ha rättfärdigat min internetpersona. Ja. Dessutom bra att jag underströk att det inte var jag som länkade, fastän det framgick med all önskvärd tydlighet".

av krok 5 januari 2014, 21:20

Men jösses, oskulden på den här tråden är nästan rörande. Ett importerat problem?

av kork 5 januari 2014, 21:06

Det var alltså inte jag som lade ut någon av länkarna.

av kork 5 januari 2014, 21:04

@bal

Rätt och riktigt att det är ett importerat problem och att de flesta som drabbas knappast är negrer. Rätt även gällande Louis CK, tror dock var poängen att det blir ett problem när vi gör det till ett problem (precis som du och många andra har insett).

av Korv Snobbanoff 5 januari 2014, 21:03

Sätt dig ner med ett gäng svarta svenskar i lugn miljö och prata en kväll, så kanske du får veta ett och annat, bal. Men inte på krogen, där är det många som inte vågar yttra sig. Samma på många fester.

Jag vill inte heller dela upp världen i vita och svarta. Det är bara pigment, för höge farao, eller lack thereof, så något av det dummaste som folk har hittat på är att dela upp människor efter hudfärg. Men eftersom rasism finns, otroligt nog, måste man prata om det.

av kork 5 januari 2014, 21:02

Och USA-glorifieringen understryks med en Louis C.K.-länk... så SWPL att jag inte vet vart jag skall vända mig.

av bal 5 januari 2014, 20:59

Var inte så jävla amerikaniserad, kork. Inte bara att neger som skällsord är en USA-import, att dela upp världens människor i "vita" och "svarta" är det också. I själva verket är de flesta i Sverige som drabbas av rasism inte svarta, men kanske inte heller blonda. Många utlänningar/invandrare är inte mörkare än många svenskar. Försök behärska dina fördomar och din benägenheten att se världen i stereotyper.

av bal 5 januari 2014, 20:55

Sitter och roar mig med att fundera på hur serieapan kom till. Har förstås inte en aning, men det skulle inte förvåna mig om förslaget kom från riktiga Igge som kanske heter Nathan.

-Hur vill du bli ritad i serien, Igge?

-Rita mig som en apa.

-Va? Det kan jag väl inte göra?

-Jo, för fan, rita mig som en apa rakt av, så får alla jävla PK-borgare krupp.

---
Hehe. Ber om ursäkt om det var fel, men det skulle som sagt inte förvåna mig. Even so, håller jag fortfarande inte med.

av kork 5 januari 2014, 20:51

Eller, visst, sure, fine, en till "potentiellt farlig länk" om ni ska trilskas så:

Potentiellt farlig länk

av krok 5 januari 2014, 20:41

Den där har vi sett förr, Favorit i repris. Tror vi tolkar den lite olika...

av kork 5 januari 2014, 20:37

Tänk om brölkorvs grannes mamma hade vetat vad flicka och slöfock egentligen betydde en gång?

Så du tycker jag ska ägna mig åt mer buddistiskt lugn, Ooga Booga? Get your point, men varje gång jag ser något fånigt eller fördomsfullt eller illasinnat på nätet, tycker jag det är rätt mysigt om i alla fall någon sansad person protesterar.

av kork 5 januari 2014, 20:34

Potentiellt farlig länk

...och därmed får pseudodebatten anses vara avslutad. PEACE OUT MAH NIGGAS!

av Favorit i repris 5 januari 2014, 20:29

@brölkorv

Din grannes mor måste varit någonting på spåren. Istället för att avproblematisera ord bör vi förbjuda alla uttryck som någon stackare (för det är vad allt bottnar i, det är "synd" om någon) ska ta illa upp.

Mina förslag på godkända ord:

att

@kork

sluta jaga upp dig över internet. Gå ut i friska, förlåt, "alternativt tempererade" "luften" och skåda verkligheten som den är. :D

av Ooga-booga Bengtsson (svart och svensk) 5 januari 2014, 20:21

klart att man inte ska kalla folk för saker man vet eller kan gissa sig till att de inte vill bli kallade för. Om man inte menar att vara taskig alltså.

det moraliska eller omoraliska i att avbilda en brunhyad människa som apa i en serie befolkad av andra teriantroper är däremot mindre glasklara.

Gissningsvis tycker inte igge att rocky är särskilt taskig i sammanhanget eftersom de fortfarande är polare.

för övrigt hade jag en granne vars mor införde totalförbud på ordet "taskig" med motiveringen "vet du vad det betyder"?

av brölkorv 5 januari 2014, 20:04

Dansk svart juriststudent, Mary Consolata Namagambe -

Hon träffar ofta människor som tycker det ingår i deras yttrandefrihet att använda ordet ”neger”, och att den som reagerar inte förstår dansk humor.

– Om du tillhör en minoritet så vill andra ofta definiera den. ’De’ har sådana kläder, ’de’ beter sig på det sättet. Men de känner inte mig, jag vill definiera mig själv, säger Mary Consolata Namagambe.

– Folk frågar mig: Varför hatar du ordet neger? Men det är som om en kraftig person ber dig snällt att inte kalla honom fet. Enligt ordboken är det en korrekt beskrivning. Men om det ordet nu sårar, kan man inte respektera det? Det handlar om medkänsla.

Humorargumentet dyker ofta upp i diskussioner om hur allvarligt det är att säga ”negerboll”. Mary Consolata Namagambe berättar om en god vän, vars familj alltid använt uttrycket.

– Han säger: Jag förstår inte varför du blir sur. Det har ju tappat sin betydelse.

– Då måste jag säga: Du har inte blivit kallad för ’negerfitta’ eller ’din neger’. När ordet används emot dig är det inte längre neutralt.

av kork 5 januari 2014, 19:34

Ja, ursäkta, Vit som snö, men vet du egentligen någonting om det här? Jag föreslår att du googlar lite. Det pågår en debatt om just benämningar och bemötanden. Ibland kan man behöva komma upp lite ovanför moder Jord för att se litelängre än till de närmaste grässtråna.

av kork 5 januari 2014, 19:25

Vit som snö och dum som ett spån.

av kork 5 januari 2014, 19:04

jävligt kul stripp för övrigt. mkt fyllesnack. igge köper cigg och vinkar taxi. blir ingen lunch imorn. han borde haft skor med både gummitår och dubbar. då hade han inte fått gå på hornsgatan och sluppit dess lockelser.

av vitkor 5 januari 2014, 19:01

Dina premisser är falska.

Vart har du underlaget för att samtliga av världens cirka 7 miljarder ogillar att bli kallad neger, däri inräknat alla negrer som kallar andra negrer för negrer.

Du har missat resonemanget, ingen har sagt att det måste bottnar i dina antaganden. Kliv nu ner från din höga häst och ta till dig kritiken om din bristfälliga argumentation. På ett personligt plan lär du så sakteligen må bättre av det. :)

av Vit som snö 5 januari 2014, 19:01

Var hyggliga och ge fan i att använda n-ordet.

av vitkor 5 januari 2014, 18:57

Ingen gillar att bli kallad neger, alltså säger man inte neger om man inte är en dryg, självrättfärdig jävel. Det har inget med skamkänslor att göra. Och det har aldrig varit oproblematiskt.

Om riktiga Igge och Kellerman tycker det är en kul grej att framställa en brunhyad person som en rasistisk stereotyp, håller jag helt enkelt inte med dem.

av kork 5 januari 2014, 18:47

"Oavsett vad Igge själv tycker", eh nej. Det är om något despotiskt! Igge tillika Rocky har givetvis tolkningsföreträde.

"Att någon taxi inte stannar, kan bero på att R i bakgrunden sprattlar obehärskat med benen." Visst är det så, men kork är manad att "problematisera" tillvarons aspekter (undantaget varför man problematiserar).

"Om taxiförare eventuellt är rasister så är dom då invandrade rasister i nästan samtliga fall." Spot-on, det vet alla som någon gång tagit en bulle i STHLM...

3.Var hygglig och ge fan i att använda n-ordet.

Nej, neger kan man både skriva och säga, vi skall i allra högsta grad inte importera USA:s nedärvda skam genom att de tog negrer som slavar. Det var helt oproblematiskt att säga neger till en neger, utan pejorativ association, innan vi köpte det amerikanska konceptet av epitetet. Kulturimperialism skapade problem som för oss inte fanns.

4. Varför tycks ni utgå från att jag är vit?

Varför tycks du utgå från att man måste utgå från att vara vit för att behöva se över sina fördomar? Tror du endast att vita är förmögna till hat och fördomar, tror du inte att exempelvis araber, mongoler, uigurer, negrer, mm kan hata, och då även sig själva? Varför skulle de vara oförmögna till det? Eller är det då alltid "någon annans" fel?

av Svart som natten 5 januari 2014, 18:33

Han kanske ritar Igge som apa i syfte att driva med sina egna eller samhällets fördomar, vad vet vi? Eller för att skapa debatt, såsom här har uppstått? Eller så kanske det är ett utstuderat sätt att driva med perspektivlösa människor som saknar riktiga saker att förarga sig över i livet och därför ondgör sig över serietecknares artistiska val.

Omöjligt för oss att veta, skulle jag vilja påstå.

av brölkorv 5 januari 2014, 18:33

Jag minns inte den, men där kommer väl kannibalteckningen från Rockys egna skräckklichéer? Det är ju en annan sak att driva med sig själv och den blandning av riktig oro och gamla schabloner man fått med sig från sin ungdoms skämtteckningar.

av kork 5 januari 2014, 18:17

@ kork, har du läst tidiga Rocky när han hälsar på en kompis i Harlem och blir skiträdd för snubbarna som hänger i porten?

De tecknas som gorillor om jag minns rätt, och i sista rutan står de i bastkjol och kokar rocky i en gryta medan hans polare frågar via porttelefonen om rocky köpt med sig nåt från taxfree-shoppen.

av brölkorv 5 januari 2014, 17:22

1. Mycket möjligt att det är Rockys parkourande som skrämmer chaffisen. Anledningen att jag undrar över Igges hudfärg är hans reaktion - chaffisen är säkert rasist eftersom han inte stannar, tror han. Eftersom vi vet att Kellerman inte är svart, återstår bara Igge.

2. Det handlar inte om hur högtstående olika djur är i förhållande till varann, utan om rasistiska stereotyper.

3.Var hygglig och ge fan i att använda n-ordet.

4. Varför tycks ni utgå från att jag är vit?

av kork 5 januari 2014, 15:43

@zoolog lite zoo-ologiskt av dig där tycker jag.

apor är högre stående i fråga både om att de är högre när de står upp, och i fråga om intelligens. Det är ju trots allt det vi betraktar som utveckling, och med god anledning eftersom denna egenskap tagit oss från status som pålägg på sabeltigrarnas mackor till att jorden är vår sandlåda.

Om någon stampar på en groda framför dig är han som högst ett riktigt arsle. Om någon dödar en apa mitt på ljusan dag är han antagligen brottsling och definitivt psykopat.

av brölkorv 5 januari 2014, 15:23

Cirkelresonemanget tycks gå: om Igge tecknas som apa, så är han säkert neger, och är han det och tecknas som apa så är det stereotypt, rasistiskt och förnedrande. Men även om Igge är utlänning, och även om han kommer från Colombia så innebär det inte med nödvändighet att han är neger. Och är han inte det så är det Korken som borde undersöka sina fördomar och stereotyper litet närmare.

Jag tycker nog inte att det är ett dugg mindre smickrande att tecknas som apa än som råtta, för den delen.

av bal 5 januari 2014, 15:02

@sona
Just de ja.

Man kan också lägga märke till att snygga tjejer får bli till snygga kattor, hjortar och rådjur medan alla de andra får bli t.ex. råttor eller "dogs".

av Ledigheten 5 januari 2014, 14:12

Ehum...

Att någon taxi inte stannar, kan bero på att R i bakgrunden sprattlar obehärskat med benen.

Det som taxiförare skyr som pesten är aspackade eller höga kunder och/eller folk som röker i bilen.

Om taxiförare eventuellt är rasister så är dom då invandrade rasister i nästan samtliga fall.

Jag åker taxi ganska ofta och har då sällan någon svensk som kör taxin. Det händer nog bara en gång på ca. femtio resor.

av Ledigheten 5 januari 2014, 14:06

För att inte tala om den grova sexismen i att killar alltid får vara hundar och apor och tjejer istället katter och kaniner.

Fåglar verkar båda kön kunna illustreras som dock. Kanske borde Rockys figurer bestå av enbart fåglar? Olika i sin likhet.

av sona 5 januari 2014, 13:59

Men kanske lite sent att göra något åt, och jag är ingen anhängare av att börja gömma undan gamla Barna Hedenhös, Tintin och Hjortfot.

av kork 5 januari 2014, 13:26

Det är en välkänd stereotyp sedan slaveriets dagar. Det fanns, och finns, massor av teorier om den s k svarta rasens stora underlägsenhet, de ansågs vara mera släkt med apor än människor, osv. Så sent som förra året framfördes dennas idé av en amerikansk idiotpolitiker. Så om det ska föreställa humor with a twist att rita Igge som apa håller jag kort och gott inte med. Oavsett vad Igge själv tycker.

av kork 5 januari 2014, 13:16

Var det inte någon skånsk polis som bak i piketbussen kallade en yngling för "ape"-någonting? Och tydligen var det rasistiskt? Och därför måste ju någon som kallar någon annan för apa vara rasist. Även om det sker med bild istället för språk. Helt logiskt.

Hosta upp c5-kuvert tyckte jag var en underhållande överdrift. Fast den var roligare första gången.

av RGE 5 januari 2014, 12:50

Att kalla svarta apor är en förnedrande stereotyp, se fotbollsmatcher och gamla unkna rasfördomar i största allmänhet. Inte vet jag varför Igge gått med på att framställas som apa, kanske i ett försök att återerövra apan som symbol, men personligen tycker jag hur som helst inte att det är det minsta kul.

Rasister kommer inte att ändra åsikt precis, de säger bara att se där, t o m Kellerman vet att hans kompis är lägre stående. Rasister är nämligen mindre begåvade och besväras inte av sådant som logik och vetenskapliga fakta. Fråga era svarta polare vad de tycker. Jag tror det mest positiva blir en axelryckning - orkar inte bråka om saken.

av kork 5 januari 2014, 12:47

Igge är från Colombia, det vet väl alla som följt Rocky since day one

av Magnus 5 januari 2014, 09:57

@kork: Associerar du svarta människor med apor?

av Slidkrans 5 januari 2014, 09:12

'högre stående' - i vilket avseende? homo sapiens är slutet på primatgrenen, alltså snart lika finito som dinosaurierna! grodorna däremot har hängt med sedan lungfiskar började leva HELT på land (utom ynglen), alltså är de hundratals miljoner år 'högre' utvecklade än däggdjur.

av zoolog 5 januari 2014, 08:27

hade samma tanke. Mycket kan sägas om apor, men klart är att de är högre stående djur än hundar, råttor, fåglar, grodor, osv..

av brölkorv 5 januari 2014, 07:47

a) "Jävla rasister" kan tolkas i vilken riktning som helst. Det kan rent hypotetiskt också vara ironiskt.
b) Om verklighetens Igge är svart och Kellerman tecknar honom som en apa torde de haft åtskilliga tillfällen att diskutera just det. Bägge har kanske humor?
c) Vi har haft den här diskussionen förr.

av systeryster 5 januari 2014, 07:09

Jävla rasister?

Betyder det att Igge är svart och att Kellerman helt finkänsligt har valt att rita honom som apa?

av kork 5 januari 2014, 04:09
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 4 januari

Publicerad 4 januari 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3069

Otrolig insikt! Oscar Wilde in person

av Ker 5 januari 2014, 22:23

Tvångstankar eller röksug?

av grund psykolog 4 januari 2014, 21:07

Molly Nilsson - musiker med platinablond pagefrisyr och sådana där bumlingskor.

av kork 4 januari 2014, 12:59

Psykologiskt studie.

av kork 4 januari 2014, 12:56

Molly Nilsson??

av db 4 januari 2014, 11:47

konsten att motivera sig själv till handling är allt

av KJEH 4 januari 2014, 03:14
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 11 december

Publicerad 11 december 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3166

@KJEH:

Ang. planerad huvudstad... Brasília är ett intressant exempel.
Potentiellt farlig länk

av Bokmal 12 december 2013, 11:22

Nog hittar Rocky till Långholmen,
men i denna stripp så går han ifrån Bysis, Hornsgatan österut.

av Ledigheten 12 december 2013, 00:28

OBS ska vara privatvärdar - inte som textoskar tyckte!

av Ker 11 december 2013, 20:48

Kul att han hittat till Långholmen! Annars verkar han inte röra sig långt- ganska litet revir - så nån bra guide är han ju inte går med tummen i rännstenen för att hitta hem sas. Jo vi är många det är ett liv och ett kiv och allt verkar uppgrävt och ingenstans kommer man med byggandet. Underligt nog finns lägenheter men bara hos privatvärldar och genom kontakter- bostadsförmedlingen funkar lika illa som arbetsförmedling - glöm turordningen ! Den svenska nepotismens högborg- glöm inte att vi aldrig gjorde revolution och inte heller var med i krig - så här finns adeln kvar och sitter i div loger! Syns även på TV fast lite utfyllnad finns så länge makten inte rubbas!

av Ker 11 december 2013, 20:46

här var det drygt ...

av Pierre 11 december 2013, 20:21

PK- om du går runt och kallar folk patrask right out of the blue, får man väl vara glad att man lyckats undvika dig.

av kork 11 december 2013, 19:00

@söderkisen:
För vissa kan det vara svårt att vara född i en huvudstad. För en massa människor kommer dit och en hel massa saker händer.

Huvudstäder lockar företag att ha huvudkontor där också och då kommer det att behöva flytta dit massa kompetenta människor.

Och när ekonomin går uppåt måste företagen inom tjänstesektorn anställa fler och fler och de ska ha nånstans att bo. På det följer att de ska äta, resa, ha fritidssysselsättning, dagis, skolor, sjukhus och då kommer det att behövas folk inom dessa områden också.

Allt växer oorganiserat och oplanerat och konstiga situationer uppstår.

Bäst vore förstås att planera en helt ny huvudstad någonstans och bygga den färdigt med perfekt kollektivtrafik och vägar under marken osv och sen be folk att flytta dit.

Det blir också så att huvudstaden tillhör hela landet. En naturlig plats för massa centraliserade saker som departement, ambassader, TV-kanaler, statsevenemang och kungligheter.

av KJEH 11 december 2013, 18:00

@KJEH
Gärna för mej!
Men "dom som bestämmer i Stockholm" kommer inte ifrån Stockholm.

Dom är nämligen lantisar nästan hela bunten. ;o)

Dom kan också gärna åka hem för mej.

T.ex vem har funderat ut den smarta lösningen att först gröpa ut ett berg vid Slussen för miljarder, för att lite senare bygga ut tunnelbanan till Nacka och först då komma på att hålan i berget inte längre behövs.

Så där håller dom på...

av Söderkisen 11 december 2013, 15:17

@söderkisen
Om de som bestämmer i Stockholm satsar lite mer på regionalpolitik kanske inte så många behöver flytta till Stockholm för att få jobb.

av KJEH 11 december 2013, 14:27

kork: ja!

av Per Kele 11 december 2013, 13:42

I dagens Stockholm bor det idag dubbelt så många som när jag var grabb.

Dagens befolkning består av:
1/3 Inflyttade svenska bönder
1/3 Inflyttade invandrare och också dom ev. bönder
1/3 Folk som är födda i Stockholm, med omgivningar.
Ena hälften av de som tror sig vara födda stockholmare är egentligen ifrån Bollmora eller nån annan jävla förortshåla,
som kanske kan definieras av någon PK person att tillhöra Stockholm.

Sedan sextiotalet har infrastrukturen i Stockholm varit orörd, vilket leder till att det som förut var en trevlig resa till jobbet med tunnelbanan, numer är en ren överlevnadsträning.

All dessa människor betalar vad som helst för vilken lägenhet som helst och en hyresrätt kan man bara få om man är en havande och knarkande tonåring.

Jo, jag vill jättegärna att alla som kan flytta ifrån stan gör det nu. Omedelbart.

- Hej då, vi kommer inte att sakna er.

p.s. ”Vi i Luleå säger alltid Fjollträsk, när vi pratar om Stockholm.
Vad säger ni om oss när ni talar om oss?
-Vi pratar inte om er."

av Söderkisen 11 december 2013, 13:21

Per Kele, brukar du gå runt och säga sådana där saker till folk, eller är det bara anonymt på Internet.

av kork 11 december 2013, 13:03

stadsvandringen med Rocky är skittråkig, speciellt med tanke på att staden är stockholm, skit på er jävla stockholmspatrask, trött på stockholm

av Per Kele 11 december 2013, 11:48

Hum...
R skulle kunna tjäna en massa pengar på att guida turister runt på söder i S. Larssons fotspår.
Han verkar inte få nog av det.

av Ledigheten 11 december 2013, 09:07

R har känsla för väsentligheter

av signifikant 11 december 2013, 08:15

Mmmm... krokodil. Ngn som vet om det finns på apoteket?

av Slidkrans 11 december 2013, 07:47

Laste lite mer om den dar krokodildrogen.

Verkar vara lika enkel att koka ihop dar hemma som crystal meth. Av enkla grejer som man koper over disk. Samma rus som heroin fast kortare tid. Och da man inte har nagon ordentlig reningsprocess sa injicerar man massa mikroskopiska partiklar som kloggar igen kapillarerna => kallbrand och forruttnelse => krokodil!

The drug to end all drugs?

av Herr Rosa 11 december 2013, 07:26

Törst!

av Slurker 11 december 2013, 04:49
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 30 november

Publicerad 30 november 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3157

Mange, å andra sidan, är ju ett fall för sig.

av Freud Jr 1 december 2013, 01:07

ser uttråkad artig ut! KAN han inte tala om något annat än rappakalja? Håller med Mange! Förstår att han tar en cig.

av ker 30 november 2013, 20:55

observera därtill tjejens fysiska likhet med vanliga gänget; hon ser ju för tusan ut som Klasse med långt blont hår; hon vet att hon inte är inblandad i det här och påtar sig inte någon sårad kvinnlighet eller etniskhet - tack och lov

av systeryster 30 november 2013, 20:12

Håller helt med Ledigheten här. Tjejens egenskaper och härkomst spelar noll roll. Rocky är bara skitsur för att han måste skärpa sig och "umgås" när han bara ville hänga lite med Mange. Misstänker tillochmed (och förhoppningsvis) att könet inte spelar roll. Han hade varit lika sur om det varit en (svart) kille från SA. Barnslig men inte racist således.

av systeryster 30 november 2013, 20:03

Kroken: det är ju bra om man stavar rätt när man antyder saker om andra människors intelligens och liknande.

av db 30 november 2013, 19:09

PMS är ju naturligt, medan det där kill-beteendet bara är slött – och självvalt.

av kork 30 november 2013, 16:01

På mej verkar det som båda killarna har PMS. men det kanske inte är möjligt, men nån form av bokstavsstörning är det.

Mustjejen verkar vara ovanligt snäll och trevlig, tycker jag.
Undrar bara som sagt, vad hon rapporterar hem till SA efter denna upplevelse av att ha varit tredje hjulet på denna bro-date?

av Ledigheten 30 november 2013, 15:09

Vacker stad men ohövliga människor, är väl vad hon har att rapportera. Jag tycker hon har en ängels tålamod med de självupptagna grabbarna.

Konsten att vara trevlig och artig och underhållande mot en gäst är tydligen helt bortvittrad. Gräl med bromancen och historier om killdelsätande fisk är inte det roligaste man kan tänka sig för henne.

Att bo i Sydafrika är väl inte toppen, oavsett vilken hudfärg man har – svårt kriminellt belastat.

av kork 30 november 2013, 13:59

Alltså dom är lika trevliga som om de vore gifta-på ÅsaNisse tiden! Ingen människa står i ekonomiskt beroende så de behöver fortsätta så där! Hoppas hon förstår att det är vad hon har att vänta. Eventuellt är hon glad hon bor i sydafrika och inte här-vilka storys hon kan dra för barnbarnen!

av ker 30 november 2013, 12:51

Slidkrans:

tråkig hen kvinna?

På vilket sätt har hon varit tråkig eller nolla? Baserar du det på att hon inte uppskattar massa ben i fisken som serveras?

tacksam för ett svar så att jag kan lära mig något nytt idag också

av Per Kele 30 november 2013, 12:36

Kan de dumpa den tråkiga nolla till henkvinna så det blir lite action

av Slidkrans 30 november 2013, 10:36

Det räcker nog med att stämningen är mindre mysig, kroken. Man behöver inte vara radikalfeminist för att uppfatta den.

Förresten, har killarna precis likadana jackor?

av kork 30 november 2013, 10:22

om s-afr. förstår svenska tillräckligt. Eller är radikalfeminist, för då cementeras hennes uppfattning om manligt iINTEllekt.

av kroken 30 november 2013, 09:30

Här har jag en länk bifogad som har en grävling fångad på film där hen upptäcker att fotografen bär diamantstövlar.

Potentiellt farlig länk

av Pierre 30 november 2013, 05:46

Ja jösses, sydafrikanskan har verkligen en kul kväll. Hoppas hon har ett hotellrum så hon slipper hänga med töntarna hela natten.

av kork 30 november 2013, 03:04

Visste ni att man ska fylla sina stövlar med diamanter när man traskar runt i grävlingterräng. Om grävlingen biter i stöveln låter det som att han biter i kol och det gillar inte grävlingen varför han släpper greppet om stöveln och drar till skogs.

av Slidkrans 30 november 2013, 03:02
Andra publiceringar av denna stripp: