klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 1 februari

Publicerad 06:10, 1 februari 2011
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2496

Tänk att gå ut på krogen och bara bli uppraggad emellanåt... det vore så skönt!

av evert 3 februari 2011, 12:28

Jag har träffat fler underbara kvinnor, fler än de underbara män jag träffat, men jag kanske är färgad, jag är ju trots allt hetero. Men det faktum att jag träffat flera kvinnor som betett sig illa, saknat respekt eller på annat sätt förfördelat mig, har gjort mig luttrad.

Som man uppvuxen på nittiotalet, försök till vuxenliv på tvåtusentalet, med en moder som redan från början lärt en att män är svin sedan ett stökigt särboförhållande med min fader, har man det inte lätt i livet. Män är svin och kvinnor är gudomliga. Nu ska den här mannen försöka träffa sin egna gudinna, men som ni vet måste man ge det ett par försök innan det går i lås. Men med åsikten om att kvinnor står så mycket högre än män är det inte lätt att försöka imponera på dem, efter ett par misslyckanden och det ligger nära till att ge upp. Kvinnan å andra sidan behöver aldrig imponera på mannen. Denna typ av beteende som de flesta kvinnor anammar, främjar det beteende som kallas "sexistiskt" eller "manschauvinistiskt". Min slutsats är att i ett utopiskt jämställt samhälle , måste inte bara männen dela med sig av makt och rikedomar, kvinnorna måste börja ragga också! Ragga på "karlavis".

Observera att detta är generaliseringar och inget som gäller "alla", till skillnad från vissa uttalanden här nedanför.

av Mr_feelbad 3 februari 2011, 11:52

då arbetar det bara män på IS eller?

av evert 2 februari 2011, 16:28

lr hur f-n stavade man till överens nu eg?!?

av ola 2 februari 2011, 15:13

ha ha - ok, vi kan vara överrens om att vi inte är överrens på den punkten...!

av ola 2 februari 2011, 15:13

@ola: Och varifrån kommer den ojämna fördelningen av resurser etc..?
Tyvärr tror jag att roten faktiskt finns i det manliga, eftersom det här är så utbrett. Om du tittar på det statistiskt finns det ingen felmarginal öht.
Sorry. Innan vi törs inse det, kommer vi ingenvart.
Därmed inte sagt att man kan jobba med fler saker samtidigt och på flera olika sätt.
.
Men grabbar och tjejer - solen skiner, fåglarna kvittrar - ska vi låta det här vila ett tag?

av ason 2 februari 2011, 14:58

du kanske får skaffa peruk snart ason ;) men jag vill peka på en liten risk i resonemanget. Självklart måste alla aktivt bidra för att göra världen bättre - men jag tror att man måste gå bortom dikotomin kvinnor-män för att verkligen komma åt och se problemen. Så länge man tänker i de kategorierna förstärks de i en mening. Först människa - sedan kön, inte tvärtom. Förtryck och strukturella orättvisor hänger t ex också ihop med dålig utbildning, ojämn fördelning av resurser, Politik, ekonomi, m.m. Jag tror inte manligheten i sig är ondskans rot (snarare det typiskt mänskliga att blunda för obehagligheter, förenkla världen på ett bekvämt sätt, eller rent av sko sig på andras bekostnad). Det finns grader i helvetet - en västeuropeisk kvinna kan för all del vara utsatt för ojämlikhet, men hon lever i sin tur på ett sätt som exploaterar t ex indiska barn vars mamma i sin tur är förtryckt av sin man, men som själv lever på ett sätt som hindrar parias från att ta sig upp ur fattigdom osv.

av ola 2 februari 2011, 13:57

*sliter mitt hår, tur att jag har gott om det* Ingen har sagt att alla män är skyldiga till vad gruppen män gör! Om en karl klipper till min kompis, hugger jag inte första bästa karl på gatan och slår tillbaka. Duh!!!
MEN om man själv drar nytta av strukturerat förtryck (och det gör nästan alla män i någon mening), kan man inte komma och inte vilja identifiera sig med gruppen. Det är också lite fegt att inte aktivt stå upp för misshandlade och skrämda kvinnor. Vi ska alltså BÅDE vara dem som misshandlas OCH ta hand om förövarna själva? Rättssystemet är ju inte så himla effektivt, som ni vet. Var är de bra karlarna? De som inte bara säger "vaddåra, det är väl inte mitt fel?"
.
Man vill inget hellre än att lita på män, och oftast funkar det ju på privatnivån. Men det har sina risker. Om en kvinna litar på en man och går hem till honom och blir våldtagen, anses det märkligt nog vara en förmildrande omständighet för honom som svek förtroendet, men en försvårande för henne. ("Hon borde väl ha fattat...")
.
Alla förtryckarmekanismer mot kvinnor får kvinnliga försvarare. det är en överledvnadsstrategi. Slavar som gör sig ovän med ägarna får det inte muntert, mycket enklare att jama med. Särskilt i länder där du blir piskad om du bryter mot mönstret. För den som själv blivit könsstympad kan det också vara en smärtsam upptäckt att det var helt i onödan, och då kan man kanske hellre försvara systemet än inse det bittra i att man offrats. Psykologi.

av ason 2 februari 2011, 12:12

ja, det finns ett strukturellt förtryck. Att alla män skulle vara skyldiga kan ju diskuteras, men klart är väl att män som grupp måste avsäga sig vissa av sina privilegier för att kvinnor som grupp ska kunna åtnjuta samma. Det går inte att bara höja kvinnors nivå, eftersom nivån innebär en fördel gentemot andra (Högre lön, mer makt, före i kön, den som slår etc). Det är ju här många män får problem med feminismen.
Det är lite samma som när vi vill jämna ut orättvisorna i världen, men samtidigt inte vill sluta konsumera platt-tv:s tillverkade av cancerstinna barn i Kina.

av vitkor 2 februari 2011, 11:39

Tack vare dig ason - har jag listat ut att D nedan kan vara Virkande Wilhelm (- det har ngt med sammanblandningen av subjekts- och objektsformerna att göra - men det här kan handla om språklig evolution snarare än en brist; mönstret blir allt vanligare).
-
Har jag förstått det hela rätt annars så finns det ett strukturellt förtryck - det kan man såklart argumentera för - men är alla män skyldiga i detta? Visst finns det skitstövlar som rider på det och ogärna lämnar ifrån sig den position de sitter på, men jag menar mer att det växt fram ur sociala, historiska, m.m. villkor, som samspelat till att det blivit så. Se t ex mönstret med könsstympning där denna hemska tradition främst försvaras av kvinnor i sådana kulturer (där de för all del programmerats av en strukturell orättvisa i traditionen).

av ola 2 februari 2011, 11:04

KJEH, du har missförstått det här. Tänk en gång till.
Det är en sak att vi kan skilja oss åt väldigt mycket inom våra grupper, du är inte exakt likadan som dina manliga polare, till exempel. Du är en individ. Likaså jag.
Men om du ser dig om i världen kommer du att märka att det faktiskt finns ett strukturellt förtryck där män som grupp förtrycker kvinnor, och det ser ungefär likadant ut överallt, om än olika i styrka. Alltså finns det ett mönster. Motsatsen existerar inte någonstans i världen, att kvinnor som grupp förtrycker män på nationell nivå (eller motsvarande, t ex inom en religion). Vilket ju inte betyder att man inte kan möta enstaka våldsamma puckon till kvinnor, och fredliga män.
.

Titta på olika länders och religioners lagar gällande kvinnor. SAMTLIGA trycker ner kvinnor och lyfter upp män. Feminist blir man i rent självförsvar, inte för att man tycker det är kul. De allra flesta kvinnor lyckas ändå tycka om karlar, jag har faktiskt adrig träffat en enda manshatande kvinna. Däremot många, många kvinnohatande män.
.
Nittio procent av allt våld begås av män. Nästan alla jordens resurtser ägs av män (inte av dig, kommer du nu att påpeka, men vi talar alltså om det stora mönstret.)

Jag förstår att du tycker illa om det här och inte vill identifiera dig själv med våld och exploatering. Men man kan inte sluta analysera globala fakta därför att du personligen blir putt. Fundera istället närmare på varför det har blivit så här, så gör du en insats.

av ason 2 februari 2011, 10:40

Måste bara säga att jag inte menar att sätta mansgrisar repsektive feminister som två ytterligheter i ett spektrum - jag menar att generaliseringar kan vara missvisande och ibland skeva till hur man ser verkligheten, helt enkelt (men de är förstås väldigt användbara i komik). Jag lutar alltså åt vad KJEH säger - man borde utgå ifrån att alla människor skall vara lika värda , feminismen har inte ensamrätt på ambitionen att vara en allmän humanist som är emot förtryck. Sen kan den ha en en poäng att synliggöra orättvisor som vi är blinda för/inte talar om...

av bengt 2 februari 2011, 10:34

Är B tillsammans med A?? Det skulle jag aldrig ha gissat. Visste C om det? vi fikade ju så sent som igår och inte ett knyst om A och B. Slogs gjorde dem dock ofta och öppet.

av D 2 februari 2011, 09:49

Målet, säger du, är alltså inte att B ska slå A (slå tillbaka). Feminismens genier har kommit fram till att B istället ska skylla på C eftersom C är av samma kön som A.

-
Man löser inte problem genom att skylla på en speciell grupp. Det är snarare kontraproduktivt. B bör polisanmäla A (och göra slut). Om inte B vågar polisanmäla (och göra slut) bör B få hjälp och stöd av samhället till att våga ta detta steg, oavsett om B är man eller kvinna.

av KJEH 2 februari 2011, 01:47

Ok man får vara off topic efter midnatt.
Feminismen är ett verktyg för att påvisa just stukturellt förtryck av det ena könet, i syfte att motverka sådant, så att alla kan va så fint jämställda som vi vill. Den visar på att uppdelningen redan är gjord. Målet är inte uppdelningen.
Exempel: Om person A slår person B måste vi tyvärr skilja på dem för att påvisa vad som händer. Genom att inte skilja på person A och B blir det svårt att visa på det strukturella våldet från person A:s sida, och omöjligt att förklara orsaken till att någon blir slagen. (Obs målet är inte att B ska slå A).

av vitkor 2 februari 2011, 00:53

@ola: klart man får va stolt!
Men man kanske inte kunde vara med att påverka så mycket vad man skulle bli om man säger. Tyckte inte att jag tog i speciellt när jag simmade eller så.

@ason oavsett ditt "I only say this once" så känns det som en tvåfrontsdiskussion men jag håller med dig att ytterpolerna kanske inte är de som bengt nämner, men du förklarar inte vad du tycker är ytterpolerna. För mig är ytterpolerna så här:

___
Antingen delar man upp jordens befolkning i två eller flera delar (varav man själv oftast tillhör den bättre, mest tycka-synd-om-aste, tuffaste etc delen); uppdelningskriteriet kan skifta men kön, hudfärg, religion, kast, utseende, rikedom osv brukar användas flitigt.

Eller så gör man inte det. Man anser att människor är samma skrot och korn (people are people) och har ett individuellt ansvar. Och man bedömer människor efter vad de gör och hur de uppför sig och definitivt inte efter någon egenskap de inte själva kan rå för. Om man tycker att något är fel skyller man inte det på en grupp utan man försöker ta reda på vem som personligen är ansvarig för att kunna få igenom förändringar. Man bör tex undvika kollektiva bestraffningar.

___
Om det fortfarande skulle finnas någon som har missat vad min åsikt är så kommer den här:
Feminismen har aktivt valt att dela upp jordens befolkning i två delar, kvinnor och män.
Men jag tycker inte om att bli definierad pga mitt kön. Eller någon annan egenskap som man inte kan rå för.
Judge me by the content of my character.

av KJEH 2 februari 2011, 00:12

Det här kommentarsfältet blir bara roligare och roligare... ;)

av ason 1 februari 2011, 21:52

Rocky släckte inte lyset, det är bara elefanten som skymmer sikten.

av Otto von Pommelhorst 1 februari 2011, 21:48

medans jag är i farten. är Rocky en sån där som släcker lampan vid sex? Är det 1952 eller?

av Pierre 1 februari 2011, 20:14

vafför bryr ni er ens om pastan... ni är som pilgrimmerna i usa som får brev från gamla landet om hur biskopen har bannlyst er från kyrkan och borgmästarn har tagit er gamla stenåker på 4 kvadrat och strött salt i den.

samtidigt sitter ni på 20 hektar fet och bördig åkermark och äter sötebröd.

sorry, jag läste just om det nya MMOt Salem...

av Pierre 1 februari 2011, 20:12

Postade just följande på pastan:

..
"OK, Interaktiv Säkerhet, det går tydligen inte att kommentera här längre eftersom man blir klonad.
Alla kommentarer med namnet ason efter denna är falska.
Tack för mig. Jag finns hos vitkor.
av ason 17:49, 1 februari 2011"
.
Det kom in, men jag tog en bild utifall att det försvinner. Förbannat trött på misskötseln av pastan.

av ason 1 februari 2011, 17:52

taggar är onödiga

av Flyttad tagg 1 februari 2011, 17:04

Påven bajsar inte heller i skogen. Vad nu det har med saken att göra.

HÄÄ!

av Boris 1 februari 2011, 16:14

29 kommentarer men inga taggar

av Flyttad tagg 1 februari 2011, 16:00

om nu resten av sverige kunde följa samma riktlinjer så kanske det blir folk av oss ändå.

av Virkande Wilhelm 1 februari 2011, 16:00

Så det är kanske IS-ynglen som klonar oss?
"Direkt trodde att det var en man"... vad då "direkt"? Klonandet har pågått ett litet tag, och oftast är kommentarerna kvasi-feministiska. Till sist började jag undra om det kanske månne var en anti-feministisk karl? Eller var det långsökt? ;)
.
Unga tjejer är oftast ivriga att betona att de minsann INTE är feminister, eftersom de tror att feminister är bittra manshatande kvinnor som aldrig får till det i bingen och därför även hatar sex. But how wrong are they... *blickar mot taket och tänker nostalgiskt tillbaka på gyllene ögonblick*
.
Så, I only say this once: Feminister och kvinnohatande män är inte de två ytterpunkterna på en skala. Feminister tror kort sagt på mänskliga rättigheter för alla och ett trevligt och varmt förhållande mellan könen. Kvinnohatande män, däremot, tycker verkligen illa om och föraktar kvinnor. Det är de som kommer med integritetskränkande "skämt", tafsar, hatar en om man händelsevis inte vill ligga med dem, glor, och trycker ner alla kvinnor på jobbet. De flesta känner igen typen.
.
Förresten trodde jag också länge att KJEH var en kvinna, eftersom Jane ingår i den där namnkombinationen.

av ason 1 februari 2011, 14:25

håller med. onödigt att definiera sig som exv man och behöva identifiera sig med alla andra män. kan va bra att om man vill stödja en svagare och mer utsatt grupp dock. kallar mig därför gärna feminist. manshat? no problem, bara att sluta identifiera sig som man så slipper man ta åt sig. "männen" klarar sig väl?

av vitkor 1 februari 2011, 14:20

men det är väl inget att skämmas för KJEH. Vi män måste väl få vara stolta över vår Y-kromosom och vår penis, våra ludna kroppar och våra mörka röster, m.m. I have skäggväxt and I am proud, liksom...
-
F ö skrev jag på pastan att den riktiga ason finns här, fick det stå kvar? Icke...

av ola 1 februari 2011, 14:07

guilty as charged. Men jag tycker inte om att bli definierad pga mitt kön. Eller någon annan egenskap som man inte kan rå för.

av KJEH 1 februari 2011, 13:52

KJEH: Är du en man!?!??
-
Tycker annars att ni är löjliga, allihop - man kan bara förstå feminism på allvar om man är trans

av snoppan 1 februari 2011, 13:27

Fast NU blev det mer än lovligt fel.
av KJEH ska det stå nedan. Oskyldigt fel jag lovar.

av KJEH 1 februari 2011, 12:56

@ason: det var inte jag som pastarapade. Fast det var typiskt att du direkt trodde att det var en man som hade gjort det.
:-)

@vitkor: så var det ja.

av @ason 1 februari 2011, 12:55

Tyvärr är det inte speciellt många som kallar sig feminister som verkligen står för feminism. För det mesta brukar det vara trendigt bohemiska tonåringar som utövar en slags sexism lite från andra flanken och ibland rent av manshat.

Det är väldigt svårt att framstå som feminism när man pratar om dem där "männen" och vältrar i ständig upprepning av könsroller. Feministiskt Initiativ som ett tydligt och en anning sorgligt exempel.

av Virkande Wilhelm 1 februari 2011, 12:50

I love your scripts - vitkor ;)

av ola 1 februari 2011, 11:48

Jag blev klonad på pastan förut - tror det var IS som försökte få mig att framstå i dålig dager.
-
Ang feminism ect så är Ernie väldigt intressant nu ur queerperspektiv

av ola 1 februari 2011, 11:47

(ason: det är nog asonklonen som gett mig det sagda intrycket)

av bengt 1 februari 2011, 11:41

@vitkor: eller är det Rockys.. ;) Jag skrev tidigare att Nemi INTE var så feministisk som jag trodde att hon var - ett intryck jag fått av diskussionerna här... sen är det väl inget fel på feminister, eller visst, några är det säkert fel på. Precis som det omvänt säkert finns trevliga mansjauvinister. Jag menar alltså att dessa etiketter inte säger så mycket om verkliga människor - eller som spindelmannen säger: With great power comes great responsibility. Och han är ju som bekant lite queer...

av bengt 1 februari 2011, 11:38

Duh, igen. Gick just till pastan och ser att klonaren varit framme och pratat om "nedriga kvinnohatare". Not moi. Jag låter inte på det sättet.
KJEH, kanske?

av ason 1 februari 2011, 11:34

KJEH: fick rätta din länk igen. Det är klockrent :// och inte vitkor:// !
Försökte ljusa upp sista rutan i photoshop för att se vad de håller på med. Lite oklart, men presentpappret är borta och elefantens snabel har letat sig fram.

av vitkor 1 februari 2011, 11:21

Fast helt säker kan man inte vara.

Potentiellt farlig länk

av KJEH 1 februari 2011, 10:58

Förresten var det inte jag utan en annan kommentator som tog upp feminism. Ska jag lägga mig platt och hålla tyst? Icke!

av ason 1 februari 2011, 10:54

KJEH tycker jag är en människa!
Hurra!

av ason 1 februari 2011, 10:53

Här ska man fira att man klarat ett 1/12 vitt år och så slänger ason ut feministlockbetet... Well jag skall hålla mig lugn.
Det ÄR faktiskt inget fel att vara feminist. It's what you DO that defines you. (Batman). Feminister bör bedömas individuellt efter sina handlingar som alla andra människor.

av KJEH 1 februari 2011, 10:44

"...försöker killa dem i nacken med snabeln".
Duh.

av ason 1 februari 2011, 10:07

Jaha, det var som jag trodde, Edith var presenten - men hur kunde hon ha nyckel kvar, Rocky hade ju gjort slut? Och varför har hon plötsligt ingenstans att bo?
Bengt: Inget fel att vara feminist. Citat från en: "Så fort jag vägrar vara dörrmatta kallas jag feminist."
Tror inte Nemi behöver en elefant. Men det gör Rocky, och just nu är det glad och dansar runt i köket. När de börjar gräla lägger den sig med ryggen till och försökwer killa dem i nacken.

av ason 1 februari 2011, 10:05

nemi har förvånadsvärt låga systemkrav för att vara så pass publicerad, till om med den där strippen för barn är skarpare.

av Virkande Wilhelm 1 februari 2011, 09:51

Men Pierre! HÄÄÄ! No spoilers please. Jag håller mig från att skåda in i framtiden eftersom jag inte vill veta. Nu är det ju ingen skräll att det blir Editigt ett tag men ändå.

av J-Lo 1 februari 2011, 08:49

Va - bara 3 dgr? Det låter ju lovande iofs. ason: Nemi känns inte så feministisk ändå (trodde hon var det) - idag är ju tjejen jättestereotyp. Och jag fattar inte den igår - pratar gubbarna som tjejer, eller? Nemi borde skaffa en fant iaf!

av bengt 1 februari 2011, 08:15

Nu får man läsa Nemi ett tag, eller varför inte Biller ;)? Har inte läst igenom papperstidningen ännu så jag vet inte hur det går med detta...

av ola 1 februari 2011, 08:10

Jag kommer precis tillbaks från framtiden, och oj OJ OJ vad gnälligt och editigt det kommer att bli de nästa 3 dagarna.

av Pierre 1 februari 2011, 07:44

helt obvi, som man säger här.

av Pierre 1 februari 2011, 07:41

Det är tur att hon inte släckte efter sig. Annars hade varje ruta sett ut som ruta nummer 4.
Guds gåva till mannen? Open lock +3? Entchantment +2 Denna kvinna besitter någon slags magi i alla fall. Verkar ha förtrollat SK.

av KJEH 1 februari 2011, 07:16

Jaha, det var det det.

av Slidkrans 1 februari 2011, 06:58
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 21 december

Publicerad 06:15, 21 december 2010
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2469

Ab fab my gdoloy man.

av Jenay 5 juli 2011, 17:07

Never would have thunk I would find this so inipdsensalbe.

av Frankie 5 juli 2011, 14:10

råttan är arg som ett bi

av Flyttad tagg 8 januari 2011, 13:45

Ett sånt slit varje dag, skotta snö, bära in ved, koka skinka, transkribera Rocky.......Hå, hå ja, ja....

av en annan Arne 21 december 2010, 16:39

läser man stripnumret upp och ner blir det bokstäverna BGHZ - den snubben finns på FB här Potentiellt farlig länk
- klart mysko och knappast ngn konstfackstudent...

av Illuminati 21 december 2010, 14:07

@klepto: hade det varit glögg skulle man sett pepparkakor, russin o mandlar, en glad tomte osv osv...
-
@ bengt: Inga konspirationer, denna strip är en återgivning av en installation på konstfack, där en elev som examensarbete tryckt upp posters på Klasse och Rocky och hängt dem på en vägg med pratbubblor påklistrade (alltså inget skylfönster vi ser dem genom) - vi snackar meta, meta när Kellerman sedan avbildat detta som en strip. Eleven heter förstås Cizrsizy...

av ola 21 december 2010, 13:56

//ola
det ser mer ut som glöggmuggar än latteglas

av klepto 21 december 2010, 13:01

farligt när folk har för lite att göra-då börjar de fantisera om ett liv-

av ker 21 december 2010, 12:55

Fanten dväljer i mörkret... nu såg jag DaVinci koden nyligen igen, men sätter man ihop bokstäverna som gömmer sig i Rockys och Klasses öron får man i tur och ordning: CIZRSIZY - det betyder Alpha på azerbadjanska (kolla på google translator om ni inte tror mig) - dvs ett hemligt budskap som måste betyda ngt väldigt hemligt

av bengt 21 december 2010, 10:51

de borde dricka glögg men de håller sig till gammal latte - så jävla trist!

av ola 21 december 2010, 10:43

Det var ett jävla tjat om hur jobbigt och trist det är att bli äldre. Rocky har väl inte ens fyllt fyrtio? Lägg av.
-
Och kvarskatter på dryga miljonen får man inte, de planerar man. Kellermans redovisning måste ju vara hur enkel som helst. Körde han enskild firma så är ju allt så förenklat och var de fråga om AB måste han ju ha haft revisor till sin hjälp.

av Slidkrans 21 december 2010, 09:01

Råttan är trist som vanligt. Mer ren och mindre råtta och groda tack.

av Interaktiv osäkerhet 21 december 2010, 08:59

Klasse fortsätter dominera!

av R 21 december 2010, 08:43

tusen strippar senare, klasse är sig lik. rocky har magrat lite?

av vitkor 21 december 2010, 08:39

Fanten ligger och sover där under den svarta fällen bakom Rocky&kompis.

av ason 21 december 2010, 08:31

Betyder kvarskatten att han var tvungen att sälja huset?

Har Klasse skrämt iväg fanten?

av Herr Rosa 21 december 2010, 07:15
Andra publiceringar av denna stripp: