klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 15 mars

Publicerad 15 mars 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3939

Jag är inte oense kork! Använder själv vaccin. Det jag försöker analysera är inte vad jag gör utan hur andra resonerar. Eftersom vaccin i sig KAN skada och uppenbarligen gjorde när det gäller vaccin mot svininfluensan. Den föråldrade dos av kvicksilver (som konserveringsmedel ) skadade många i sverige. Oroade människor har förstått att de som förordar vaccin tror på tesen " mesta möjliga lycka " osv men de är inte beredda att ta risken att bli en av procenten som får skador. Friheten att välja skulle inte finnas för dem? Och mycket små späda barn, så sköra, enda anledningen till tidig vaccinering är folkhemstänket- alla kommer till barnavårdscentralen sen blir det svårare att fånga in. I Frankrike vaccineras barnen innan skolstarten vid tre.

av Ker 16 mars 2017, 21:24

Det är när folk tror sig ha hittat ett "system" och vägrar godta något som går utanför det, som det går åt skogen med det kritiska ögat.

av kork 16 mars 2017, 12:14

Oj, vad många feta diskussionspunkter! Mums!(Sorry, Kellerman, men se det som att du är en inspirationskälla!)

Radio: Håller med dig, feelgood. Lyssnar och retar mig.

Jordbruket: Ekologiskt är det enda som håller, men under årtusendena har det hur som helst fört med sig befolkningstäthet och bofasthet som gynnat epidemier, och äganderätt, som lett till ökande revirstrider, att kvinnor kom att ses som del av reviret, och att folk som ville komma från alfahannesystemet (det är inte de mest empatiska som äger mest, som du vet) inte hade någonstans att ta vägen - all mark var ju "ägd"!

Vaccin: Att bolagen profiterar betyder inte att vaccin i sig är dåligt. Redan på 1700-talet ympade sig turkiska bönder mot smittkoppor, och en engelska tog med bruket till England.

Risken vid vaccinering är AVSEVÄRT mindre än risken vid utbruten sjukdom, ett par hundra tusen gånger mindre. Så Ker, där är vi oense.

av kork 16 mars 2017, 12:12

Att vaccinationsindustrin tjänar feta pengar råder det nog inga tvivel om, men då borde man väl snarare klaga på att människors hälsa ens är en "industri" till att börja med. För visst är det bra att aktivera sitt immunförsvar, men de sjukdomar som vi vaccinerar oss mot är inga konstruktiva ena. Nästan alla barn led av dem förr, och vissa led till döden. De som överlevde var i majoritet för de flesta sjukdomar, men inte blev de "starkare" för det. De som däremot inte klarade sig är dem som vi vaccinerar oss för - de som behöver flockimmuniteten. När man nuförti'n talar om att man ska "aktivera sitt immunförsvar" så syftar man inte på allvarliga virussjukdomar (med undantag från t ex vattkoppor, som bara en del vaccineras mot), utan ofarliga partiklar som pollen och damm. "Lite skit har ingen dött av", som mormor brukar säga, för lite skit är god träning för immunförsvaret. Det är däremot inte en fet dos med smittkoppsvirus eller påssjuka. Men en liten dos, kanske man tänker, är bara bra då? Det är de, och de kallas "vaccin". Vaccin är just dessa sjukdomar i små doser, menade att just aktivera immunförsvaret utan att sjukdomen bryter ut i stor omfattning. Den som har vaccinerats mot smittkoppor kanske minns att man fick ett fult ärrmärke där nålen stacks in. En enda, ofarlig smittkoppe; istället för att få blemmor över hela kroppen som vanställde ens lemmar och ansikte (om man ens överlevde). Vaccin förr var inte så felfria som idag, naturligtvis, och många som vaccinerades blev sjuka - därav att folk på den tiden ofta var motståndare till vaccination, vilket tyvärr har överlevt in i dagens samhälle där vaccin för det mesta är en ofarlig historia (och komplikationer till följd av vaccination lätt kan motverkas och följas upp). De barn som t ex på grund av sjukdomar inte kan vaccineras skyddas av att andra är vaccinerade och därför inte kan sprida smittan. Ovaccinerade barn i samhällen där många är ovaccinerade upplever oftast en barndom där en sjukdom ständigt byts mot en annan, och man inte har samma ork som de friskare och "starkare" barnen; man kan inte leka och hänga med lika mycket. Jag vill dessutom själv inte tänka mig en barndom där andras föräldrar säger åt sina barn att "inte leka med Majken", för att de inte ska få mässlingen (vaccin är ju trots allt inte magi - en viss risk för smitta finns det). Leprabarn får inga vänner. Men det kanske inte gör så mycket, för de lär ju dö i vilket fall.

av Vox Populi 16 mars 2017, 02:38

Rocky får ta hand om min köplista, anyday (joy...!)
Plus lite färg. Utan majsmjöl uti. För konsten...

av A 15 mars 2017, 23:35

Finns tre artiklar i Svd om mat o hälsa bl a depression bra att läsa.

av Kar 15 mars 2017, 21:27

Underskatta inte folks dumhet säger jag bara. Folk som tror att de är smarta för att de "inte låter sig luras". Folk som tror att de utan omsvep kan avfärda sekel av vetenskapliga framsteg.

Eller med den gode Isaac Asimovs ironiska ord: "my ignorance is just as good as your knowledge".

av Björne 15 mars 2017, 21:26

Jag anser det är viktigare att avskaffa svält än att göda vaccinationsindustrin! Friska barn klarar sig naturligtvis bra med barnsjukdomarna. Och den moderna forskning har visat att det är bra att aktivera sitt immunförsvar. Det skyddar mot allergier bl a Däremot alla de som fått sitt immunförsvar förstört måste ha hjälp. Sen har allt rubbats och störts precis som allt annat i naturen. Vi kanske måste vaccinera o medicinera mot allt i framtiden ! Du kan kasta vad du vill B det har ju ingen betydelse alls för mig jag är inte intresserad av sekterism.

av Ker 15 mars 2017, 21:23

Och den där ungen som påstods smitta alla med mässlingen- hade en akut reaktion för att den inte tålde det mässingsvaccin den just hade fått! Barnet bevisade att det är en risk att vaccinera. Det blev väldigt tyst på alla olyckskorpar plötsligt! Underskatta inte de starka lobbygrupperna från kemikalieindustrin! Vaccin är mycket stora lättförtjänta pengar så länge du kan skrämma befolkningen!

av Ker 15 mars 2017, 21:10

Ker: börja med att svara på om du är emot vaccin eller inte. Om du är det kan jag sortera in dig i den mänskliga avskrädeshög som aktivt försätter sin omgivning i fara.

Ta du en googling på flockimmunitet så får du reda på varför det inte bara påverkar dig och dina barn om du väljer att avfärda vetenskapen. Du utsätter andra barn för livsfara.

av Björne 15 mars 2017, 21:09

Håller helt med feelbad
Björnen ute o cyklar- tror du på allvar att det är samma sorts jordbrukare det vi har idag som innan 40-talet? Den här vi har idag på alla platser på jorden med industridjur o kemikalie buisseness?
Jo ! Det finns bra mat från bra odlare! Titta lite på "bonderöven" (TV) t ex
MEN det borde ringa varningaklockor även hos dig när du ser att ALL billig mat innehåller vetemjöl! Det är filler! Det är ett sätt att få mer pengar för mindre vara. Samma som i målarfärg - billigt vitt pulver ( skit från industrin) som brytbas och väldigt lite av äkta pigment. Samma som i cementindustrin. Du får filler gjord av malda bildäck, plastsopor osv o inte den fina kalk du vill ha! Se dig omkring- folk som äter filler blir sjuka- folk som målar med filler och bor i det blir sjuka. Folk som bor i dessa betonghus blir sjuka! En det tål mer än andra det är hela skillnaden som gör att inte alla är sjuka. OCH jag tog bara upp tre grejer. Jag kan lista hur många fler som helst. Men det tjänar inget till enligt forskningen. Allt som du får billigt är värdelöst förmodligen, det är en bra tumregel. Bra saker har bra produktion och därav pris -prisvärt

av Ker 15 mars 2017, 21:03

Och skiva.

av Ledigheten 15 mars 2017, 20:53

Menar förstås att det är så få personer som KAN prata...

av Mr_feelbad 15 mars 2017, 18:48

Kork: Åhhh "don't get me started". Det är sååååååå få personer i radions P1 (och förmodligen även i TVns värld) som inte kan prata. Värst är nog alla som talar som om de nyss kom från tandläkaren innan bedövningen har släppt helt. Ofta hoppas "r" helt över i ord med många stavelser, de övriga byter ut R:et mot ett J, rena bäbisspråket!

Nästa grej är att man inte skiljer på "sje-ljuden". Käpp och skepp låter likadant, helt otroligt att dessa människor kan leta sig in i en så, ska vi kalla det, ljuddominerad bransch, som radion!

Tror att man i dagens PK-samhälle kommer undan med ursäkten att det är "dialekt", själv tycker jag det bara är latmaskar som med rösten som främsta redskap inte ens förmår att lägga på ett extra kol när de ska tala sina minutrar i sändning. Lite ointelligent låter det också...

Okej, rejält utanför strippens handling, men du klev på en öm tå där. Trots detta kan jag inte låta bli att lyssna på P1, för det är det enda vettiga alternativet i dagens medievärld.

av Mr_feelbad 15 mars 2017, 18:47

Fast jordbruket förstörde faktiskt hela grejen...;)

av kork 15 mars 2017, 18:38

Härligt, den åker rakt in i magasinet :)

av Björne 15 mars 2017, 18:22

Jepp!

av kork 15 mars 2017, 18:18

Du vet att du bara förstärker min poäng va?

av Björne 15 mars 2017, 17:38

Jordbruket kom för ca 12 000 år sedan. Nu är vete fullt av kadmium....

av kork 15 mars 2017, 17:32

"De äter mjöl". Historieätarna om 100 år kommer skratta gott åt nutidens förhållande till mat. Jag ser Lotta Lundgrens barnbarn framför mig:

"Ja, i mitten på 2010-talet trodde man sig alltså kunna avfärda hela jordbrukssamhället som i 3000 år gjort civilisationen möjlig. Västvärlden tog en reaktionär nedåtvändning och började dyrka en närmast schamansk avsky för det civiliserade samhället.

Detta tog sig uttryck i att man vägrade vaccinera sina barn (vilket ledde till ett nytt utbrott av pesten kring år 2050), valde verklighetsförnekande presidenter till ledare i sina länder och vägrade äta basala varor som ris och spannmål som varit fundamentala i tusentals år.

Vändningen kom år 2060 när älgen och hela Europas fauna utrotats på grund av svagsint befolkning som lurats att försöka sig på jägar- och samlarliv på heltid. 80 % av människorna dog ut innan vettigheten slutligen segrade tack vare att reaktionärerna helt enkelt utrotats på grund av av sin dumhet.

Det här var sista avsnittet av Historieätarna, tack för mig".

av Björne 15 mars 2017, 17:25

Javisst Kork - titta hur bggare ser ut i medelåldern idag! De äter socker o mjöl och snacks o smacks helt klart

av Ker 15 mars 2017, 16:45

Apropå "äro" - förstår folk äldre svenska längre? Du är, vi äro? Någon annan som sett "tu äst"? Thou art? Någon som fattar Shakespeare-engelska?

Det finns folk i Dagens Eko (P1) som inte kan säga kött, de säger tjutt.

Något mer jag kan gnälla om denna soliga dag? ;)

av kork 15 mars 2017, 13:30

Köttbitar i butik kanske inhandlas av folk som tycker att 'det får kosta', medan hamburgare kanske är fastlåsta i lägre priser annars blir det inget sålt? Själv vill jag ju inte betala mer än 5 kr/hg för potatischips, för 'det har jag aldrig gjort'. Inflation? Inte mitt problem. Jag kan vara utan potatischips. Och hamburgare.

Men 250 kr för en 'liten bit nötkött' låter som finaste delen av en ekologisk kossa från Liiidingö.

av RGE 15 mars 2017, 12:33

Hur kan hamburgare vara så billiga när en liten bit nötkött kostar 250 kr i butiken?

av KJEH 15 mars 2017, 10:58

Har byggarna inte hängt med i debatten? Socker äro av ondo, även kolhydrater såsom ris. Trots att folkslag som traditionellt äter mycket ris har världens högsta medellivslängd.

Nix, nu gäller det att vältra sig i fett och rått kött. Sa jag råttkött? Gärna det – fram med tråget bara och ner med trynet i det RIKTIGA smöret och de RIKTIGA hamburgarna.

Avveckla hela jordbruket när vi ändå är i farten, allt var ju så mycket bättre på stenåldern.

av Björne 15 mars 2017, 10:45

Se upp R - du spiller ut färgen och självporträttet är inte klart! Din analys av bostadsbristens grundorsak saknar dessutom stringens.

av varnaren 15 mars 2017, 08:09

- Ät inte godis, du får bara ont i tanden, som måste rotfyllas och du sitter uppe hela natten och skriver dåliga inlägg här.

Kom ihåg det barn!
Och R och alla hantverkare och så...

av Ledigheten 15 mars 2017, 02:22

- 3939, inte 666, men nästan!

av Ledigheten 15 mars 2017, 02:12
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 14 mars

Publicerad 14 mars 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3938

"Taggar" är någonting igelkottar eller rosenbuskar har, alltför många facktermer från sociala medier har besudlat vårt språk allaredan.

av Mr_feelbad 14 mars 2017, 20:42

Luddigt är inget dumt sökord för en utställning på spritmuseet. Emellertid, är det någon som redan taggat "smacks-i-afrika" överallt, som nu är det bästa sättet att hitta alla stripparna i den här sekvensen.

av K. J. & Jonathan 14 mars 2017, 14:54

Nu har någon haverist varit här och taggat "luddigt" igen. Det är inte roligt.

av Björne 14 mars 2017, 09:15

R kan konsten att skapa ett jätteprojekt av ' några teckningar'!!

av utställningsbesökare 14 mars 2017, 06:53
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 13 mars

Publicerad 13 mars 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3937

Ker: Så för dig fanns det alltså något i vad jag skrev som handlade om sexuell läggning? Häpnadsväckande. För formens skull vill jag klargöra att jag inte har den blekaste aning om hur du lyckas dra den slutsatsen och därför finner det lite svårt att replikera.

av Otto - med världen på sitt samvete 14 mars 2017, 23:08

Mitt nya alias

av Kar 14 mars 2017, 15:32

Ja faktisk hans utensilier g26
Bög kan du vara själv ottogullet

av Ker 14 mars 2017, 15:31

Ker -> Rockys okända dotter. Låter som en lovande story. Inte minst om den börjar med att en okänd kvinna går fram till Rocky och säger "Hej, Pappa!" Tiden stannar, Rocky öppnar munnen och försöker säga något men ifrån hans själs bottenlösa ångest kommer bara ett ordlöst skrik.

av Otto - med världen på sitt samvete 14 mars 2017, 00:57

x26: Men vem tusan sitter och söker på "luddigt"? Taggar är bra om man t.ex. vill hitta alla strippar med en viss figur i, så "Smacks" och "Mange" är bra taggar. Men "luddigt" är mindre bra och fyller bara sökordsmolnet med brus.

av Björne 13 mars 2017, 18:10

Björne har glömt att taggar är sökbara. Humortaggning en masse kanske inte är så bra humor, men fyller definitivt en funktion!

Ker: "Pappas del"? Hör han till inventarierna på schpritmuseum?

av x26 13 mars 2017, 16:15

Jag har fritt inträde där! Pappas del. Men har inte varit där :)

av Ker 13 mars 2017, 14:22

SCHPRITMUSEET

av KJEH 13 mars 2017, 13:36

Vad är det för utställning? Kan man köpa Rocky-merch där? Tänkte investera lite.

av hengman 13 mars 2017, 13:23

Grodans kommentar, hade gissat på Noak, är verkligen bra.

I övrigt om simhud, hela waterworld är superkul från början till slut. Det är svårt att få till ett happy end med någon som är sushi från midjan och upp men när de strandade i Nepal garvade jag på mig.

av K. J. & Jonathan 13 mars 2017, 13:22

Här har någon stackars förvirrad själ verkligen gått loss med nyckelorden ser jag. Taggar fyller ingen funktion om du taggar varenda ord som sägs!

av Björne 13 mars 2017, 08:23

Chaplin eller Stan & Laurel var bättre!

av cineast 13 mars 2017, 08:08

Ironi är svårt.

av KJEH 13 mars 2017, 07:36

vadå skitfilm?
-den är ju för fan en riktig klassiker redan, idioitkritiker som aldrig fattade Kevs storhet, brevbärarhjältar och simhud mellan tårna säger jag bara

av Per Kele 13 mars 2017, 03:57
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 11 mars

Publicerad 11 mars 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3936

Och en där latrinavfallet säljs till en pudrettfabrik!

Potentiellt farlig länk
1899 tillsatte stadsfullmäktige en utredning som skulle ta fram en modern renhållning av stadens latrin och hushållsavfall.
Blickarna hamnade på Påarp där man av handlare Åbron fick köpa åtta tunnland för ny fabrik intill Påarps järnvägsstation.
Bygget av skitfabriken som i finare kretsar döptes till Pudrettfabriken gick snabbt och nya anläggningen där latrin blandades med torv för att kunna säljas som gödsel till ortens trädgårdsmästeri var klart för invigning 1904.

Potentiellt farlig länk
1905 beslöt Karlskrona stad uppföra en avfallsanläggning på Wendtska farmen. Här togs latrin och köksavfall omhand.
---
På pudrettfabriken förvandlades latrin till gödsel i pulverform. Latrintunnorna som kom med järnväg tömdes ner i en blandningskvarn, där innehållet maldes och blandades med torv. Blandningen fick ligga i en torklada och torka i ett år innan den var klar att försäljas. Enligt uppgift var de största kunderna tobaksodlare i Gualöv.

av Ördög 11 mars 2017, 12:52

"Hade varit jobbigt nu, med alla pokemonjägare"... hehe.

av kork 11 mars 2017, 12:48

Glöm inte den där latrinhämtning behövs!

av prosaisk 11 mars 2017, 08:03

kvarat - kul!

av järnbalken 11 mars 2017, 07:40
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 10 mars

Publicerad 10 mars 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3935

Borde det inte heta Antikrundan i det här fallet?

av Per Kele 10 mars 2017, 17:54

Inte alltid billigare och bättre på Buckan, långt ifrån. T.ex. gamla Josef Frank-möbler står högt i kurs i auktionshallarna, men folk verkar inte känna till att exakt samma möbler fortfarande tillverkas och kan köpas nya av Svenskt Tenn för samma pris eller billigare. Designklassiker är ofta bäst att köpa nya om de fortfarande tillverkas i original.

Skulle däremot aldrig få för mig att köpa kopior av lägre kvalitet.

av Björne 10 mars 2017, 15:56

Borde det inte heta Rockobyrå i det här fallet?

av bro' 10 mars 2017, 15:26

Det handlade om att museer behövde utställningsmöbler till olika visningar och ingen ville tillverka. Det tog ganska lång tid att övertala IKEA att göra en provkollektion. IKEA bedömde kunkretsen som okunnig. Det var den inte! Varför de inte fortsatte är en gåta. Och visst kan du köpa dessa ganska klunsiga möbler på div auktionsställen men såå dyra är de inte om man gillar sånt. Finns andra kopior som gjorts runt förrförra seklet. De kallades klassiker. Även Malmsten gjorde klassiker. De diffade i kvalitet för de kom från olika snickarverkstäder. Är inte heller så dyra begagnade. Men det är nästan alltid bättre köpa begagnat på Bukowski- om inte annat har du rätt att lämna till försäljning igen om du tröttnar- var kan du det annars?

av Ker 10 mars 2017, 15:20

År 1993 tog IKEA fram en serie gustavianska möbler i samarbete med Nationalmuseum. Detta låg helt i linje med de nationalistiska strömningar som rådde i Sverige på den tiden. Kanske inte så konstigt att dessa möbler från 93 är riktigt eftertraktade idag och kan gå för 15 000 kr på auktion.

av Björne 10 mars 2017, 11:31

Rokokobyrå- my ass

av Ker 10 mars 2017, 11:16

Om man går upp vid sju, är man en sjusovare då?

av Björne 10 mars 2017, 10:45

Åttasovare t o m!

av delfin 10 mars 2017, 08:09

Nämen gomorron. Är man först fastän man är en sjusovare?

av Kaskelot 10 mars 2017, 08:02
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 9 mars

Publicerad 9 mars 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3934

Björne, jag tror du läste fel där. Om jag är arg på att polis jävlas med svaga människor, är det inte precis Gestapo jag efterlyser. Särskilt inte som mina släktingar slogs mot Nazi-Tyskland under andra världskriget.

Dessutom missade ni tydligen min lilla klarifiering. Jag är alltså kvinna. Liksom åtminstone en till här.

av kork 10 mars 2017, 12:19

Jo du Björne, Oberstgruppenführer Sepp Dietrich ledde pansartrupper. SD var en del av RSHA (Reichsicherheitshaputamt ung. Rikssäkerhetsverket) och leddes av Obergruppenführer Reinhard Heydrich (titeln Chef der Sicherheitspolizei und des SD). Här fanns både Gestapo och Kripo.

av historisk 9 mars 2017, 19:05

Helt rätt kork, vi hade behövt en riktig Polizei i det här landet. Gestapo kom minsann till ens hem vare sig man ville det eller inte.

av Björne 9 mars 2017, 15:48

Polisen? Den kommer inte. Utom när den jävlas med folk som inte kan försvara sig - har nyligen försökt hjälpa en sådan person, förgäves, och min tilltro till polis och rättssystem är väldigt låg efter det.

Polisen kom f ö inte heller när jag hade inbrott och fingeravtryck på skurkens kvarlämnade ölburk.

av kork 9 mars 2017, 15:37

Aha, du menar Sepp Dietrich (SD), oberst-gruppenführer i SS?

Han är upplysningsvis död och har således ingen makt längre.

av Björne 9 mars 2017, 14:57

Nej jag menar nazi SD- finns damtidningar fortfarande? Och nu menar jag inte såna med försäljning av damer.

av Ker 9 mars 2017, 14:19

Japp, vi trälar alla under Svensk Damtidning (SD).

av Björne 9 mars 2017, 12:20

Har SD fått makten?

av Ker 9 mars 2017, 09:41

Läsordning: dagens väder, dagens/nattens mord, sporten, världshändelser, (ev serier).

av B-länare 9 mars 2017, 08:31

Det där är ju redan genomfört tycker jag mig märka....

av Hyperborean 9 mars 2017, 07:22

Han gillar att chit-chatta om smått o gott.

av Dundermannen 9 mars 2017, 06:53
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 8 mars

Publicerad 8 mars 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3933

Killar - det är riktigt gulligt att se er ödsla tid på det här, men ni anstränger er i onödan. Jag är kvinna - och heterosexuell! Letar inte efter damer på det sättet.

:)

av kork 9 mars 2017, 13:17

Krister, Kent, Knut, kork, Karl. It's a man's world.

av Otto - med världen på sitt samvete 8 mars 2017, 22:35

Man måste dock se humorn i att det är kvinnans dag samtidigt som det är dammsugarens dag. (Hur går det egentligen med tjejraggandet kork :-)

av KJEH 8 mars 2017, 20:19

Vojne. Vi har kommit långt när vi ger oss in i en tävling mellan kön (och individer).

av oran (orang utan g) 8 mars 2017, 18:11

- Kvinnor är djur.
Däggdjur!

av Djuret 8 mars 2017, 18:09

Nej, problemet är att män som du tvingas hemfalla till tarvliga personangrepp i tragikomisk iver att dela upp mänskligheten i kategorier i ett desperat med förgäves försöka att förstå den. Med självbelåtet flin och delikata fingrar som aldrig lyft ett finger tror ni att ni vinner damsellernas gunst genom att sätta dem på piedestal – utan att inse att intet blir uppnått ty det enda ni vinner är förakt från båda det täcka och det fräcka könet.

Tillbaka till skuggorna med dig, o harlej, och ställ dig i skamvrån med Peter Rawet. Ty när allt kommer omkring knullar jag snyggare än dig, tjänar mer än dig och är troligtvis yngre än dig. Och gör betydligt mer för kvinnor genom att behandla dem väl i verkligheten.

Fortsätt du rida runt med din kritvita rustning i hopp om en vacker mö att rädda från inbillade tangentbordspåhopp. Kanske kan du till och med bli förbarmad med en "like". Under tiden går det riktiga livet vidare.

av Kattpotatis 8 mars 2017, 17:16

Haha - ja, små smurmuppar, det stora problemet mellan könen är givetvis att överomhändertagande kvinnor skriver brev till kriminella (och eftersom ni tycker såna kvinnor är dumma, kallar ni dem förstås "feminister"). Kanske är det ett större problem att killarna i fängelse faktiskt är kriminella...?

av kork 8 mars 2017, 16:38

Precis, kan bara hålla med. En annan dålig egenskap hos män är att somliga av dem älskar att inbilla sig att de "kommer till damernas undsättning" genom att göra sexistiska indelningar av könen och tilldela pojkarna allt det negativa. Sådana män är ovanligt kork-ade och får gärna resa tillbaka till 2013 då sådant strunt möjligtvis gick hem.

av Kattpotatis 8 mars 2017, 14:58

Precis, kan bara hålla med. En annan dålig egenskap hos män är att vi skriver alldeles för få brev till kvinnliga kriminella som sitter i fängelse. Denna siffra måste upp om vi ska nå de nummerfeministiska målen (50%).

av KJEH 8 mars 2017, 13:34

8 mars, och Ker har rätt. Att peka på personer i en serie ritad av en man för att visa hur kvinnor "är" är rätt fånigt. Själv önskar jag att knarklangarkillarna och bilbrännarkillarna var mer som sina syrror, gick i plugget och skaffade sig bra betyg. Kvinnor läser böcker och går på teater, kvinnor kör bil bättre och slåss mindre - framför allt går de inte ut hundra tusen på ett fält och slår ihjäl så många de kan, vilket har varit grabbars MO genom millenierna.

Bli mer som tjejer, killar!

av kork 8 mars 2017, 12:59

Avskyr kvinnor? Nej då, bara Brita Zackari.

Men det är ju ett faktum att kvinnor har betydligt lägre press på sig att uppföra sig hyggligt och vara allmänt drägliga människor. På engelskan finns ett begrepp för detta: "pussy pass". Dvs att kvinnor kan bete sig lite hur som helst utan att förlora sin sociala ställning.

Se på Lotten, för att knyta an till Rocky. Tror du någon hade velat hänga med Lotten om hon varit man? Hade hon haft en enda vän? Hade någon stått ut med henne i två sekunder? Knappast.

av Björne 8 mars 2017, 10:12

Jag har funderat över några här på tråden. Att inte tycka om kvinnor. Att tillskriva dem allt dåligt både i socialt liv och deras yrke. Och sedan undra över varför ingen kvinna älskar en och bryr sig så mycket att hon vill komma en mycket nära och dela ens liv? Det hela är sorgligt. Om en man avskyr kvinnor, varför är han inte ihop med en annan man som är bäst enligt det egna tankesystemet? Det borde väl gå bättre? Huvudsaken är väl att man får kärlek och vänskap!
Är det så att Rocky är en herrklubb?

av Ker 8 mars 2017, 08:16

Snart sitter buset inburat - det ska bli OLAGLIGT med grovt vapenbrptt [säger Ygeman].

av förnöjsam 8 mars 2017, 08:06

Man ser råmärkena på väggen i ruta 4.

av KJEH 8 mars 2017, 03:47

trisst

av Per Kele 8 mars 2017, 02:51
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 7 mars

Publicerad 7 mars 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3932

db: Evolutionen är en utdragen process vilken pågått och pågår i generation efter generation under hela mänsklighetens historia. Antalet generationer vilka levt under förhållanden likt dagens med jordbruk och större samhällen är väldigt lågt i förhållande till antalet generationer vilka levt som jägare och samlare. En siffra för den moderna människans existens är 200.000 år varav 10.000 år eller 5% i bästa fall visat tecken på ett annat sorts liv. Huvuddelen av det evolutionära trycket torde därmed ha legat på att ta fram preferenser ifråga om partners vilka är optimerade för ett annat liv än dagens bofasta, jordbruksbaserade och människotäta samhällen.

Dagens manliga preferens för kvinnliga kroppsproportioner optimerade för barnafödslar är vidare relevant även ur ett jägar- och samlarperspektiv. Vi bör förvänta oss att dagens kvinnliga preferens beträffande män också skall vara relevant ur ett jägar- och samlarperpektiv.

Att de egenskaper vilka gav tillgång till mat i en grupp jägare och samlare skulle vara samma egenskaper som idag i vårt samhälle anses sympatiska verkar inte alls självklart. Måste de politiska och sociala färdigheter som värdesätts i dagens stora, kommunikationsbaserade grupper ha värderats lika högt i en mindre grupp jägare? Att leda en grupp genom att helt enkelt ställa sig först och ta störst risker verkar till exempel inte alls orimligt. Det är väl vad försvarsmakten rekommenderar för gruppbefäl och liknande? Att vara störst, elakast och slå hårdast kunde säkert också fungera i vissa fall.

Poängen är att kvinnors genetiska preferenser torde reflektera dessa historiska realiteter, ett evolutionärt långlopp på hundratusentals år snarare än dagens samhälle, en andfådd spurt vilken evolutionen haft ett förhållandevis begränsat antal generationer och i bästa fall 10.000 år att reagera på och anpassa sig till.

Att fler barn till trevliga kvinnor skulle nå vuxen ålder låter som ett väldigt vågat antagande. Tänk om otrevliga kvinnor föder flera barn? Tänk om det finns en tendens att bekräfta nya relationer med ett nytt barn? Skulle inte en sådan effekt kunna motverka den effekt du föreslår? Uppriktigt sagt finner jag inte argumentationen för att fler barn till trevliga kvinnor skulle nå vuxen ålder övertygande.

Det är säkerligen en fördel i relationssammahang att vara sympatisk. Inte nödvändigtvis den viktigaste fördelen man kan ha men absolut en fördel. Samtidigt så råder det väl inte direkt någon brist på osympatiska människor heller. Även om man skulle vilja hävda att 10.000 år är tillräckligt för att ett eventuellt evolutionstryck mot ökad trevlighet skall utrota alla osympatiska människor så har bevisligen så inte skett till dags dato.

Och det var väl barnuppfostran idag som vi diskuterade? Huruvida mänskligheten i någon slags rosaskimrande framtid kan tänkas vara befriad ifrån skitstövlar spelar i det avseendet ingen som helst roll. Om det idag finns osympatiska, dysfunktionella individer utan förmåga att uppfostra barn väl så bör man rimligtvis inte låta vem som helst arbeta på förskola. Detta tycks du ju också själv medge i och med förbehållet "sunt förnuft".

Att barnuppfostran bara skulle ha två kompetensnivåer, att det skulle vara något man kan göra eller inte kan göra, det framstår för mig som enormt förenklat och missvisande. Skulle barnuppfostran vara en färdighet det är omöjligt att utveckla? Att hjärnan skulle vara blockerad i just det avseendet vore väl en närmast sensationell nyhet?

Antar man å andra sidan att människor har förmåga till inlärning och kan anpassa sig så förefaller det troligt att utbildning kan bidra till att anställda på förskolor kan utveckla ett beteende mer lämpat för barnuppfostran och därmed kan göra ett bättre arbete. Vilket väl måste vara önskvärt?

av Otto - med världen på sitt samvete 8 mars 2017, 02:08

kjj: det är skillnad på vad man säger och vad man gör. FInns många godhetsapostlar därute. Utgå från att folk ljuger om sina preferenser, i alla fall när de låter väldigt "goda".

av db 8 mars 2017, 00:08

antropologen, du har en väldigt naiv förståelse för begreppet "alfa". Hos människor är det verkligen inte begränsat till fysik och materiella tillgångar - det finns många andra saker som ger alfastatus.

av db 8 mars 2017, 00:07

Ker: återkom när du är nykter med ett renskrivet, läsbart, inlägg. Tack.

av db 8 mars 2017, 00:04

Ker: Eh, både Åkesson och Trump har väl en respektive, mer attraktiva än genomsnittet i båda fallen så vitt jag kan avgöra. Menar du att det var Trumps samt Åkessons stora medkänsla som var avgörande för deras framgångar på det planet?

Eller menar du kanske att det är Trumps respektive Åkessons bristande medkänsla som är orsaken till att de är mindre framgångrika bland kvinnliga väljare än manliga väljare?

Kanske är det så att det inte är samma egenskaper som eftersöks när kvinnor väljer män som när de väljer politiker?

Jag tvivlar inte alls på att medkänsla kan vara en egenskap vissa kvinnor värdesätter hos en man. Hur mycket medkänsla värdesätts i det större perspektivet, om man tittar på samtliga kvinnor och sätter medkänslan i relation till alla andra egenskaper som värdesätts, det verkar vara lite mer osäkert.

av Otto - med världen på sitt samvete 7 mars 2017, 23:50

Om vi jämnt försöker bortförklara vårt beteende med djungelteorier kommer vi för all framtid leva kvar i djungeln.

av bro' 7 mars 2017, 23:48

Halvhögt guldhus på Blaiseholmen. Stump Tower.

av K. J & Jonathan 7 mars 2017, 20:47

Tänkte bara påpeka i diskussionen om alfahannar, att det här beror lite på målgrupp. Rätt många brukar säga att intelligens är det sexigaste som finns. Gillar man peroxidblont och silikondunkar räcker det med pengar.

av K. J & Jonathan 7 mars 2017, 20:42

Vänta nu, är det påfågelHANNARNA som har de stora plymerna? Jag har alltid trott det var honorna eftersom plymen ser så tjejig ut.

av Köttätare 7 mars 2017, 20:41

Måste bara skynda till kers försvar här (den okontrollerbara nördsidan i mig). Man förenklar oerhört om man pratar om alfahannar bland människor (verkar dock vara vanligt bland killar/män som anser sig vara förfördelade och vägrar inse att det kan bero på andra drag hos dem själva än brist på pengar/pondus, t ex omogenhet/bitterhet - inte så sexiga drag). Jämfört med många andra primater är människor relativt monogama (ett tecken på det är t ex storleken på människotestiklar jämfört med t ex schimpanser). Vi har också relativt liten storleksskillnad (könsdimorfism) mellan kvinnor och män, även det ett tecken på att vi är RELATIVT monogama (absolut inte helt!) - vi har definitivt inget utpräglat haremsystem som t ex gorillor. (Det är viktigt att komma ihåg att det MASSOR av parningsstrategier i djurriket, inte bara påfågelhannar)... Vissa studier pekar på att de viktigaste dragen, för kvinnor såväl som män, hos en partner är en blandning av snällhet (för aggressivitet kan vara ett stort hot mot avkomman) och arbetsvillighet. Alfahanne-fenomenet frodas i ojämlika samhällen, framförallt där kvinnor saknar makt och resurser (ingen jätteslump att Trumps fruar kommer från forna östblocket t ex...) där man helt enkelt inte anser sig ha råd med trivialiteter som kärlek - det går väl att applicera på rika västerländskor som åker till (typ) Gambia också. Gah! Jag skulle kunna skriva mer men måste... kontrollera... mig! Ha det kul! (Älskar vitkors diskussion-varning btw, jag ångrar mig redan :D)

av antropologen nördhuvud 7 mars 2017, 20:34

Ja db det finns manlga dagisfröknaroch björnen lufsar på- fast troligtvis på Skansen. Vi fältbiologer har nog lite mer att göra i skogen än smyga på tuffaste djuret! Upplysningsvis så lägger de hon fåglar som inte har fått alfahannar ägg med fler äggläggare. Inte så dumt. Det är bara dumt att tro att allt är tävling. Det är det inte -det är anpassning.
Och det är för lite träd i hela världen för tillfället! För lite fåglar och för lite fisk.

av Ker 7 mars 2017, 19:39

Jag tror Ker är dagisfröken med extra ansvar för lokalvården, så hela ämnet är lite känsligt för henne, särskilt eftersom hon inte riktigt får ligga så snygg som hon vill.

av db 7 mars 2017, 19:31

Ker: Åter går du vilse i skogen för alla träd.

I detta fall är jag ett träd som du alltså inte bör hänga upp dig på för då missar du den stora bilden: nämligen att vi befinner oss i en skog. Och i skogen får bara de tuffaste djuren ligga.

av Björne 7 mars 2017, 15:54

& björne- vad vet du om det? Är du mysfarbror?

av Ker 7 mars 2017, 15:46

Att universitetsstudier håller på att bli helt standard och få samma status som gymnasiet hade på 60-talet är bara till belastning för samhället. För många yrken behövs det icke utan används enbart som ett filter för att sortera bort allmänt overksamma människor ur anställningsprocesser.

”Ska vi anställa Frida eller Lina som lokalvårdare? Båda är säkert lika bra men jag ser här att Lina har examen i rätoromanska, då vet vi i alla fall att hon klarar att stiga upp på morgonen. Vi tar henne”. Detta fungerar på samma sätt för dagisfröknar.

Om bara gymnasiet tog sitt ansvar och inte skickade igenom bokstavligt vem som helst skulle vi inte universitetet behöva fylla gymnasiets funktion. Spara universitetsstudier för folk vars yrken verkligen kräver det.

av Kattpotatis 7 mars 2017, 12:48

Ker: Vad spelar det för roll om det är egna eller andras barn de tar hand om?

Jag är helt övertygad om att Åkesson är en trevlig person med medkänsla som skulle vara fungera utmärkt på ett dagis för mitt icke-existerande barn.

av db 7 mars 2017, 12:10

Otto: Att vara alfahanne kräver mer än muskler, denne måste också vara politiker och social för att få tillräckligt stöd av övriga medlemmar i gruppen för att kunna bli alfahanne. Det går helt enkelt i det långa loppet om man är otrevlig (vi kan väl vårda språket?).

Man blir belönad med högt social anseende om man är sympatisk. Detta kan man sedan växla in i att ligga. Helt enkelt för att omgivningen är mer öppen och nyfiken på någon med högt socialt anseende, vilket leder till fler kontakter och även om andelen där ömsesidig attraktion är konstant så innebär dubbelt så många kontakter dubbelt så många tillfällen av ömsesidig attraktion.

För kvinnor finns det nog ytterligare en, lite annorlunda, mekanism: trevliga kvinnor hamnar i mer långvariga relationer = fler av deras barn når vuxen ålder. Ja, det är tillämpligt även i dagens moderna samhälle. Även om 99% överlever till de blir 20 så gör den procenten skillnad i det långa loppet. Ränta på ränta du vet.

Så ja, med tiden kommer de som har förmåga att uppfostra trevliga barn få fler barnbarn mm. Alltså behövs inte särskild utbildning för att ta hand om barn, bara lite livserfarenhet och sunt förnuft. Anställ bara folk som är 25+ på förskolor så är det en ickefråga.

av db 7 mars 2017, 12:06

R valde rätt dag att vara hemma och måla på. Själv är jag också hemma; målar på dagen och suddar på natten.

(Efterföljande får matcha dagens kommentarer med SMHI-arkivet.)

av Adat 7 mars 2017, 11:54

Ker: Du går vilse i skogen för alla träd. Medkänsla skadar inte i kvinnors ögon men det är ICKE den primära attraktionskraften. Ingen vill ligga med en töntig mysfarbror bara för att han är omtänksam. DB är helt korrekt i sin analys.

av Björne 7 mars 2017, 11:20

Tyvärr är de kvinnor jag träffat inte lika rättframma som de Rocky träffat, så här har jag gått runt i V-ringat nu i flera år och undrat varför jag inte fått ligga. Men säg nåt då, för h-e!
Ska hålla koll på vad jag får för blickar från somaliskorna på stan - i Afrika är det kanske hot som fan med v-ring!

av Rille 7 mars 2017, 09:13

Å se det snöar....

av Ker 7 mars 2017, 09:07

Ledsen db hade inte tid svara igår. Men du ramlade ur redan i första kommentaren. Det är inte sina egna barn dagispersonalen tar hand om- annars vore din naturteori om apstadiet ok. Och samtliga hoppade över det där med att ha hjärta- medkännande- det är detta kvinnor söker. Annars kommer de aldrig fram till nån köttgryta. Kolla talibangubbarna- tror du de har medkänsla? Trump? Åkesson?

av Ker 7 mars 2017, 09:06

Kläder ligger numera ofta på parkbänkarna på Nytorget. Där tiggarna sitter för morgonbriefing. Tydligen är det problem med vad de klär på sig. Inte bara för kylan. Ser de för västerländska och snygga ut får de inga pengar :(

av Ker 7 mars 2017, 09:01

Va, är v-ringat ute? Varför har ingen sagt nåt. Eller förresten, jag har ju inte brytt mig. Varför har jag inte brytt mig? Vem är ansvarig!? Jag har ju inte hunnit byta ut mina vanliga T-shirts mot v-ringade än. Gaah

av V-ringbrynja 7 mars 2017, 08:34

Textilinsamlingsnoja

av Först??? 7 mars 2017, 07:57
Andra publiceringar av denna stripp: