Det har alltid bara funnits en väg till och från Värmdö- nån som har missat problemet med det?
av ker
11 juni 2015, 14:41
Visst vore det schysst med t-bana till Nacka/Värmdö. Men jag tycker att det finns rätt mycket kommunikationer ändå idag. Det går ju hur mycket bussar som helst åt det hållet från Slussen, beroende på hur långt man ska kan man ofta hoppa på vilken buss som helst, med nån minuts mellanrum. Och så finns ju Saltsjöbanan. Ska man längre ut på Värmdö kan det förstås vara lite värre.
av PP
11 juni 2015, 11:07
Nacka/Värmdö behöver verkligen fler kommunikationer, de ligger illa till. Det är svårt nog att ta sig till Fotografiska Museet på kajen! Och Danvikstull!
av kork
11 juni 2015, 10:47
Att Täby är en snobbkommun är väl inget nytt. Man vill helst ha höginkomsttagare som invånare och det finns inte några hyresrätter för vanligt folk. Borgarna har styrt sen länge och man snålar på det kommunala för att kunna hålla kommunalskatten nere. På 70- och 80-talet var man mycket emot t-bana, man var rädd för att det skulle samlas bus där, som på många andra stationer. Som uppvuxen där under 70-/80-talen kan man säga att jag har en slags hatkärlek till stället.
av PP
11 juni 2015, 09:23
Jag hade faktiskt ingen aning om Täbytuben förrän nu och jag blir faktiskt helt paff av att läsa att motståndet mot tunnelbana var så stort och med så märkliga resonemang. Stockholm idag skriker efter infrastrukturlösningar och en utökad tunnelbana är inte bara lösningen med mest kapacitet, det är även den mest långsiktiga. Dock ska man ju såklart inte lägga ner Roslagsbanan för det, båda behövs!
Men att Nacka/Värmdö ännu inte fått någon spårtrafik tycker jag är mycket märkligt. Det är de två mest expansiva kommunerna i Stockholmsområdet och sker en olycka på 222an är det tvärstopp, INGEN kommer fram! Man kan åka över Vaxholm, men då lär man behöva ett par timmar på sig.
av Mr_feelbad
10 juni 2015, 21:48
Tunneln vid Mörby slutar ju rätt snabbt i en bergvägg ja, men Galoppfältets perrong är tydligt förberedd för rulltrappor och hiss ned i underjorden.
av Boris
10 juni 2015, 20:26
Vid täbyfronten inget nytt.
av Söderkisen
10 juni 2015, 19:30
Inget gott från/om Täby.
av vallentunabo
10 juni 2015, 18:49
ker: ja, dom kommer hit, knarkar och säljer ut våra vårdcentraler!
av täbytuben
10 juni 2015, 15:33
@Täbytuben - tycker folk som bor i Täby ska stanna där-vi vill inte ha in knark och sånt till city!
Eller för att vara extra tydlig, det finns 446 meter tunnel sprängd från Mörby centrum mot Täby, mer färdiggrävt än så är det inte. :)
av PP
10 juni 2015, 13:05
@Midas: Det där stämmer inte riktigt längre. Det finns inte och har aldrig funnits någon färdiggrävd t-bana till Täby. Däremot verkar kommunen numera vara positivt inställda till t-bana. Man ska bygga ett helt nytt bostadområde på gamla Galoppfältet och på senare tid har det stått i media att man gärna vill ha t-bana till Täby centrum.
av PP
10 juni 2015, 12:52
Vad säger KJEH om Täbys motstånd till den redan färdiggrävda tunnelbanan som inte startas för att Täbyinvånarna inofficiellt annonserat att "Vi vill inte dra hit packet"?
av Midas
10 juni 2015, 12:27
Bögringen kallas även ibland för spottkoppen. Varför får man lista ut själv.
av PP
10 juni 2015, 10:54
Appfinning- nice!
av ker
10 juni 2015, 10:44
Mer Stockholms-info: Bögringen är ett runt hål i golvet med staket runt, på gatuplanet på Centralstationen, där man kan se ner till undre planet. Detta sägs enligt traditionen varit en mötesplats för bögar. Om så är fallet fortfarande känner jag inte till. Här möts även personer med annan läggning, eftersom det ligger så centralt på Centralen och alla stockholmare vet vad man menar om man säger "Vi ses vid bögringen."
av PP
10 juni 2015, 08:58
Slussen i stockholm är inte bara en sluss utan även ett betongvägbroschabrak mellan Söder och Gamla Stan. Slussen är gammal och går sönder om man inte gör något. Då rinner mälaren ut i havet. Men politiker, arkitekter och självutnämnda skönhetsexperter träter om den optimala lösningen. Bara för att kommunen vägrar expropriera ett stort glashus som ligger i vägen. Glashuset ägs ju av överklassen. End of story, nothing to see here. Move along.
av KJEH
10 juni 2015, 06:33
Den häringa "slussen debatten" är ett mysterium för mig, kan man googla den eller? Kan nån ge en resume?
Det har alltid bara funnits en väg till och från Värmdö- nån som har missat problemet med det?
Visst vore det schysst med t-bana till Nacka/Värmdö. Men jag tycker att det finns rätt mycket kommunikationer ändå idag. Det går ju hur mycket bussar som helst åt det hållet från Slussen, beroende på hur långt man ska kan man ofta hoppa på vilken buss som helst, med nån minuts mellanrum. Och så finns ju Saltsjöbanan. Ska man längre ut på Värmdö kan det förstås vara lite värre.
Nacka/Värmdö behöver verkligen fler kommunikationer, de ligger illa till. Det är svårt nog att ta sig till Fotografiska Museet på kajen! Och Danvikstull!
Att Täby är en snobbkommun är väl inget nytt. Man vill helst ha höginkomsttagare som invånare och det finns inte några hyresrätter för vanligt folk. Borgarna har styrt sen länge och man snålar på det kommunala för att kunna hålla kommunalskatten nere. På 70- och 80-talet var man mycket emot t-bana, man var rädd för att det skulle samlas bus där, som på många andra stationer. Som uppvuxen där under 70-/80-talen kan man säga att jag har en slags hatkärlek till stället.
Jag hade faktiskt ingen aning om Täbytuben förrän nu och jag blir faktiskt helt paff av att läsa att motståndet mot tunnelbana var så stort och med så märkliga resonemang. Stockholm idag skriker efter infrastrukturlösningar och en utökad tunnelbana är inte bara lösningen med mest kapacitet, det är även den mest långsiktiga. Dock ska man ju såklart inte lägga ner Roslagsbanan för det, båda behövs!
Men att Nacka/Värmdö ännu inte fått någon spårtrafik tycker jag är mycket märkligt. Det är de två mest expansiva kommunerna i Stockholmsområdet och sker en olycka på 222an är det tvärstopp, INGEN kommer fram! Man kan åka över Vaxholm, men då lär man behöva ett par timmar på sig.
Tunneln vid Mörby slutar ju rätt snabbt i en bergvägg ja, men Galoppfältets perrong är tydligt förberedd för rulltrappor och hiss ned i underjorden.
Vid täbyfronten inget nytt.
Inget gott från/om Täby.
ker: ja, dom kommer hit, knarkar och säljer ut våra vårdcentraler!
@Täbytuben - tycker folk som bor i Täby ska stanna där-vi vill inte ha in knark och sånt till city!
Potentiellt farlig länk
Eller för att vara extra tydlig, det finns 446 meter tunnel sprängd från Mörby centrum mot Täby, mer färdiggrävt än så är det inte. :)
@Midas: Det där stämmer inte riktigt längre. Det finns inte och har aldrig funnits någon färdiggrävd t-bana till Täby. Däremot verkar kommunen numera vara positivt inställda till t-bana. Man ska bygga ett helt nytt bostadområde på gamla Galoppfältet och på senare tid har det stått i media att man gärna vill ha t-bana till Täby centrum.
Vad säger KJEH om Täbys motstånd till den redan färdiggrävda tunnelbanan som inte startas för att Täbyinvånarna inofficiellt annonserat att "Vi vill inte dra hit packet"?
Bögringen kallas även ibland för spottkoppen. Varför får man lista ut själv.
Appfinning- nice!
Mer Stockholms-info: Bögringen är ett runt hål i golvet med staket runt, på gatuplanet på Centralstationen, där man kan se ner till undre planet. Detta sägs enligt traditionen varit en mötesplats för bögar. Om så är fallet fortfarande känner jag inte till. Här möts även personer med annan läggning, eftersom det ligger så centralt på Centralen och alla stockholmare vet vad man menar om man säger "Vi ses vid bögringen."
Slussen i stockholm är inte bara en sluss utan även ett betongvägbroschabrak mellan Söder och Gamla Stan. Slussen är gammal och går sönder om man inte gör något. Då rinner mälaren ut i havet. Men politiker, arkitekter och självutnämnda skönhetsexperter träter om den optimala lösningen. Bara för att kommunen vägrar expropriera ett stort glashus som ligger i vägen. Glashuset ägs ju av överklassen. End of story, nothing to see here. Move along.
Den häringa "slussen debatten" är ett mysterium för mig, kan man googla den eller? Kan nån ge en resume?