klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 3 maj

Publicerad 3 maj 2018
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4183

Kommer sakna dig!
www.facebook.com/seriesidan/posts/510326559337849

av Håkan 3 maj 2018, 19:26

Sista Rocky

av https://www.facebook.com/seriesidan/ 3 maj 2018, 19:23

Jämfört med akademins priser är jag mer intressearad av PK (Per Keles) bedöming av dagens strip. Det är extra viktigt nu när det inte är så värst många kvar.

av K. J. & Jonathan 3 maj 2018, 18:21

Helt ärligt så skiter jag lite i akademin. Ogillar att man ska någon form av kulturelit som dikterar vad som är kultur av värde. Kultur fur alle istället. Vet inte om jag är dåligt informerad men exakt hur bidrar de till att värna de svenska språket som väl var det ursprungliga syftet? Är övertygad om att det kostar mer än det smakar.

av Skitsammare 3 maj 2018, 17:45

12 små ledamöter satt i Akademien
En hade profilerad make - så var de bara 11

av 1/2poetisk 3 maj 2018, 16:13

7 små ledamöter var galet kåta
så var det bara sex

av Frosty 3 maj 2018, 06:49

Följande variant av 10 små negerpojkar kan rockande akademin fullborda:
18 små ledamöter satt i Akademien
En gillade Rushdie - så var de bara 17
___________
___________
11 små ledamöter satt i Akademien
En gillade Sara Danius - så var de bara 10
___________
___________?

av poetisk 3 maj 2018, 01:44
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 20 juni

Publicerad 20 juni 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4006

den som låtsas va ker kan lägga ner. helt misslyckat som rolig grej och dessutom otrevligt. fundera på nyttan i att va tråkig och otrevlig innan du försöker nästa gång.

av vitkor 21 juni 2017, 12:06

rEaktionen. Fnuff.

av kork 21 juni 2017, 11:09

Den roligaste covfefe-raktionen på twitter var den som sportade en superhjälte och skrev: "I have been summoned!"

av kork 21 juni 2017, 11:08

Covfefe

av Rek 20 juni 2017, 21:50

Behövs inte fler grisar när jag är här, jag är en hel svinstia i en och samma person.

av Ker 20 juni 2017, 21:36

Jag har börjat från början igen. Volym ett! Fick hela raddan i present! Outstanding!

av Ker 20 juni 2017, 21:10

Ker - vi förstod att det inte var du. Hoppas bedragaren får en sådan där röd prick!

av kork 20 juni 2017, 17:56

Viktor- se till att den som stjäl min signatur blir stoppad. Behövs inte fler grisar här!

av Ker 20 juni 2017, 17:37

Jorå, satt.

av 20 juni 2017, 15:35

...

av pundrare 20 juni 2017, 13:57

Motsatsen till 'pundare' - är det 'dollare' eller 'rublare'?

av undringen 20 juni 2017, 12:19

Instämmer, dagens nyord.

Some of my best friends are postorderpundare..

av brölkorv 20 juni 2017, 11:55

"Postorderpundare"

#applewatchclean

av Platon 20 juni 2017, 07:58

Jag saknar strippar där Rocky stödjer fi, det kliar så skönt i prostatan då.

av Ker 20 juni 2017, 07:19

Spice och redbull känns som varandras antipartiklar, borde bli en smäll av astronomiska proportioner när man blandar... :P

av Mr_feelbad 20 juni 2017, 06:46

Klockis. Bästa på länge

av Herr Rosa 20 juni 2017, 05:42

klockren

av Per Kele 20 juni 2017, 00:36
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 6 mars

Publicerad 6 mars 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3931

Jag älskar er

av Polly 7 mars 2017, 03:00

db: Jag förmodar att det faktum du inte i första hand hade i åtanke när du replikerade var mängden brev riksbekanta kriminella får ifrån trånande kvinnor?

Din tes tycks vara att individer vilka många skulle uppfatta som missanpassade eller samhällsfientliga inte skulle få ligga. Det låter nästan som att du tänker att vi lever i en värld där man blir belönad med att få ligga om man vandrar runt i livet som en god människa. Det är en fin tanke. Det är en vacker dröm vilken möjligen hedrar dig. Jag ser däremot inte alls hur det skulle kunna stämma.

Det stämmer absolut inte ifråga om kvinnor, vilket jag är säker på att du inser om du bara tänker efter lite. Och kvinnors uppfostran är väl också en del i vad barnuppfostran omfattar?

Det tycks dessutom heller inte stämma beträffande män, vilket jag förmodar är vad du främst tänkte på.

Vad män finner attraktivt är vad jag förstår tämligen rättframt. De är genetiskt programmerade att föredra kroppsliga proportioner lämpade för framgångsrikt barnafödande. Att en kvinna inte skulle få ligga bara för att hon är ett riksarsel... verkligen? Utveckla gärna ditt resonemang här db...

Vad kvinnor finner attraktivt verkar inte riktigt lika entydigt. Den uppfattning jag fått är dock att de inte i första hand tilltalas av kroppsliga proportioner utan snarare är genetiskt programmerade att gå igång på tecken, kroppsspråk eller vad det nu må vara, vilka signalerar en hög social status, en ledarställning.

Orsaken skulle man i så fall kunna spekulera i är som följer: under de hundratusentals år mänskligheten sprang runt i små samlande och jagande grupper så fick hos människorna liksom hos dagens flocklevande rovdjur individerna med högst status äta först. Det bästa sättet för en kvinna att säkra kaloritillgången även under svåra tider och därmed avkommans långsiktiga fortlevnad torde därför ha varit att få ihop det med och få beskydd ifrån en högstatusman med plats på första parkett vid köttgrytorna.

Vill du db alltså påstå att en person inte samtidigt kan vara ett riksarsel och samtidigt ge intryck av att vara en högstatusman och därmed den manliga motsvarigheten till en tiopoängare?

Eller har du kanske en helt annan teori om hur saker och ting fungerar? Var inte blyg i så fall utan dela för all del gärna med dig av dina tankar.

av Otto - med världen på sitt samvete 7 mars 2017, 01:42

@db, där fick du sista ordet

tack för en underhållande debatt, men nu måste vi tyvärr sluta, sportspegeln upp härnäst med senaste nytt om norska skandalscener under vm ....

vinjett och ridå

av Per Kele 7 mars 2017, 00:14

PP: Nej, jag är medveten om det. Sedan skulle jag förstås inte kalla lärarutbildningen akademisk eller högskolemässig. Och de som kommer in på lärarutbildningen är heller inte de skarpaste knivarna i lådan.

Hade jag barn skulle jag mycket hellre lämnat dem i en klok person med sunt förnuft utan specifik utbildning än nollorna som är för dåliga för att platsa på den konkurrensutsatta delen av arbetsmarknaden utan får nöja sig med Sveriges sämsta arbetsgivare (dvs offentlig sektor).

Att lägga 3,5 år på utbildning är bortkastad, i alla fall om gymnasiet hade ställt rimliga krav på studenterna och inte släppt igenom vilka tomtar som helst.

av db 6 mars 2017, 23:14

Otto: Du baserar hela ditt resonemang på felaktiga premisser. Ja, de flesta överlever tills de blir könsmogna men det betyder inte att de får tillfälle att para sig. För detta krävs det att de framstår som rimligt attraktiva för motsatta könet, och det gör inte "riksarslen". Och antalet avkomma genererade via våldtäkt är så få att de inte påverkar helheten.

Tänkte du inte på det eller?

av db 6 mars 2017, 23:09

Jag tror att förskollärare behöver naturlig fallenhet, en utbildning och att slippa socialistisk indoktrinering i form av genusteorier och annan poppseudovetenskap för att göra ett bra jobb.

Lokalvårdare behöver talang, flit och en mopp.

av bal 6 mars 2017, 21:41

Eller de som flyttar hit som är 17 år och 11 månader och kör järnet. Utan att belasta skolsystemet, och börjar betala skatt direkt. Det är de enda riktiga samhällsbyggarna.

av KJEH 6 mars 2017, 21:33

Hur kom lokalvårdarna in i bilden?
De största samhällsbärarna måste väl i så fall vara de som går ut nian och "kör järnet".

av ugh 6 mars 2017, 19:33

Det blir ett enormt resursslöseri om varenda lokalvårdare måste ha 3 års universitetsstudier i ryggen. Tänk samhällskostnaden som orsakas av att beröva arbetsföra människor 3 år av sina bästa arbetsföra år bara för att vi bytt namn på dagis till "förskola".

Ungdomar som går direkt från gymnasiet ut i arbetslivet och bara kör järnet är troligtvis de största samhällsbärarna vi har. Det finns ingen som lär sig sitt yrke förrän man varit anställd i några månader ändå.

av Kattpotatis 6 mars 2017, 18:26

Har db helt missat att "dagispersonal", dvs förskollärare som är behöriga numera har en högskoleutbildning på 3 och ett halv år? Det ska ske utbildning av de små liven redan på förskolan, med vederbörlig pedagogik. Så några riktiga nollor kvalar knappast till det jobbet.

av PP 6 mars 2017, 16:44

han...o sen p u m a swede?

kalkerad...gillar rokkots drift med krångliga ord

av Per Kele 6 mars 2017, 15:28

db: Efter att ha läst din kommentar så tänker jag att det nog i varje fall behövs något slags idiotfilter som förhindrar att vilken mupp som helst kan arbeta på dagis. Exempelvis personer som tänker att "Barnuppfostran, det är som att sätta sig ner och dra en kabel! Alla kan göra det, det är medfött och ligger i vårt DNA".

Skillnaden är dock att en oförmåga att tömma tarmen leder till en tämligen snar hädanfärd, medan det är fullt möjligt att uppfostra ett sinnesslött riksarsle vilken trots dessa synbarligen frånstötande egenskaper går vidare till att reproducera sig inte bara en utan flera gånger.

Barnuppfostran är en verksamhet vilken medger en stor variation och då reproduktion rent inte är särskilt krävande rent tekniskt, måhända inte lika enkelt som att dra en kabel men inte långt därifrån, så räcker det vanligen med att en person överlever sin barnuppfostran och når reproduktiv ålder för att vederbörande skall kunna föra sina gener vidare.

Jag känner därför att jag vill reservera mig emot tesen att framgångsrik reproduktion inte bara är ett bevis på framgångsrikt genomlevd barnuppfostran utan dessutom garanterar framgång när den produkt reproduktionen resulterat i skall uppfostras.

av Otto - med världen på sitt samvete 6 mars 2017, 13:39

Ker: Varför skulle dagispersonal behöva någon särskild begåvning eller utbildning? Det ligger liksom i däggdjurs DNA att ta hand om sina avkomma på ett optimalt sätt, annars tar evolutionen hand om dem istället. Och optimalt inkluderar alltså i konkurrens även med sin egen art. Suboptimalt föräldraskap leder till frånvaro av barnbarn, och där dog den genetiska variationen ut.

Kan vi sluta hylla nollorna som arbetar på dagis nu? Tack.

av db 6 mars 2017, 11:59

Har detta hänt Kellerman?

av db 6 mars 2017, 11:57

Tror Rocky missuppfattar situationen. Man behöver inte stanna för att ha råkat köra över ett övergångsställe, det är inte olagligt (om man inte gör det som medvetet sabotage). Trafikverket räknar med att de blir påkörda med jämna mellanrum, det är inga konstigheter.

Att polisen letar efter honom har förmodligen med någonting helt annat att göra. Det är därför de svarar med ett förstrött "okej?" i första rutan. Att köra på en skylt är knappast allvarligare än att gå mot rött; ingen bryr sig såvida man inte gör det med ont uppsåt.

av Tänkande 6 mars 2017, 11:54

I Sverige får man inte gå efter begåvning. I övrigt håller jag med dig ker. Men tyvärr är P ett tvärsnitt av allas våra övrigas klanthjärnor med en liten överrepresentation av våldsälskare som söker sig till sådana jobb.

av KJEH 6 mars 2017, 09:17

ÄR poliser korkade! Och dagispersonal de mest lågutbildade? I så fall är vi nära undergång! Det är väldigt viktigt att poliser är mycket begåvade och att dagispersonal är kunniga pedagoger och att båda yrkeskategorierna har kärleksfulla hjärtan!

av Ker 6 mars 2017, 09:04

Varifrån kalkerar R sina gistna aningar?

av kalkylator 6 mars 2017, 08:22

Galen - guzz - golat på Kumlasvenska.

av Rille 6 mars 2017, 07:28

gal - gol - golit

av galen 6 mars 2017, 05:57
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 4 mars

Publicerad 4 mars 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3930

KJEH, Ker ologisk? Ja? Ju dennes Schtick.

av bal 6 mars 2017, 21:35

shit, ni har helt fel allihopa

av Per Kele 5 mars 2017, 02:47

K. J. & Jonathan: Nej, trafikreglerna gäller. Gatorna är inte längre enkelriktade. Däremot får bilarna fortfarande inte köra i ena riktningen. Men det struntar de i:
Potentiellt farlig länk

av krasse 5 mars 2017, 01:17

@krasse: Jag förstår. Det är uppenbart att cyklisterna uppmuntras att tro att trafikregler inte gäller dem. Det kan aldrig gå väl. Om de får köra mot enkelriktat, vilka trafikregler gäller då för cyklister? I rättvisans namn anser jag att bilar i så fall måste få köra på cykelbanor om det blir kortare väg och man därigenom minskar utsläpp och bensinförbrukning. Övergångsställen är också guld när det gäller U-svängar. Jag utgår från att det också är lagligt nu. Flytta all genomfart till stora leder och ta bort alla andra onödig småregleringar så att det blir få, korta och snabba resor. Det är dags att prioritera om lite från alla som tror att någonting blir bättre bara för att man måste köra kilometervis i onödan. Upp med en hand, alla som tror att alla trafikplanerare ens har körkort.

av K. J. & Jonathan 4 mars 2017, 23:22

K. J. & Jonathan: Du kanske tillhör dom som missat att cyklister nu tillåts köra mot tidigare enkelriktade vägar i Stockholm. Det är för att prioritera om lite från såna som du som tror att det är en manlig rättighet att braka fram i en bil mitt i stan

av krasse 4 mars 2017, 22:23

@ker: menar du manliga eller unga? Lite ologiskt när du backar upp dina könsrasistiska uttalanden med nyheter om körskicklighet avseende ålder.

av KJEH 4 mars 2017, 21:59

Jag vidhåller att alla som skall få uppehålla sig på asfalterade för fordonstrafik reserverade områden skall ha körkort. Speciellt cyklister som cyklar över övergångsställen och mot trafiken på enkelriktat etc lever på lånad tid vad mig anbelangar. Lattemammor med barnvagn och iPhone i andra handen som bara går över vägar där det passar, borde också max räknas som nedskräpning om man plogar ned.
Det är svårt att känna annat än medkänsla med Dylanmannen i ruta två. Missförstådd av alla är han säkert på väg till BB i grannkommunen med sin havande fru i baksätet.

av K. J. & Jonathan 4 mars 2017, 14:08

Alltså när det gäller forskning - i det här fallet ett intresse för försäkringsbolagen gällande galna bilförare, så tror jag inte de tar nån större hänsyn till din enstaka upplevelse feelb- det är nog snarare ett undantag som bekräftar regeln. Eller nån slags felmarginal. Nämnde jag att hen slutat använda blinkers? Hoppet står till förarlösa bilar! Idag rapport om omöjligheten att lära unga bilförare att de inte får smsa då de kör!

av Ker 4 mars 2017, 13:47

R går ifrån krogen Krukan på Rosenlundsgatan och hamnar i Tanto?

Är han verkligen på väg hem?

av Geografen 4 mars 2017, 11:09

För ett par år sen skulle jag korsa gatan vid ett obevakat övergångsställe utanför där jag bor, det är 30km/h där. På väg över ser jag en bil komma farandes i hög fart, säkert det dubbla mot vad skyltarna tillät. Bilen får lov att väja upp på trottoaren för att inte köra på mig, för någon hänsyn till mig som fotgängare på ett övergångsställe visades inte. Förardörrens ruta vevas ner och av den kvinnliga (!) föraren får jag en utskällning som heter duga, jag var i vägen för henne. Jag kontrar med att "det är 30 här" vilket totalignorerades och hon fortsatte mala om att jag var i vägen. Hennes kanske 8-åriga son satt i passagerarsätet och fick sig en lektion i hur man beter sig i livet av mamma.

Man undrar hur vissa människor lever som går över lik för att få leva sitt stressade och morallösa liv. Det är inte bara män som kör för fort, eller bryter mot trafikbestämmelserna, de är kanske överrepresenterade, ja, men gemensamt alla dessa människor har är en dålig känsla för lag och rättvisa, en svag moral helt enkelt!

av Mr_feelbad 4 mars 2017, 10:31

Jag bestämmer själv om jag vill
Hålla hastigheten på E4
Hålla 30 vid skolor
Köra mot enkelriktat på omskyltade gator
Köra över avstängningar
Om jag är man!

av Ker 4 mars 2017, 09:02

Behöver inte stanna?
Potentiellt farlig länk

av Smitning ok 4 mars 2017, 08:56

Själv såg jag en gul-ljus-körning för en vecka sedan! Hann inte ta numret - smutsig reg-skylt.

av skär-lockig 4 mars 2017, 08:27

amenfa...var e smacks och gonzo

av Per Kele 4 mars 2017, 02:54
Andra publiceringar av denna stripp: