klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 22 maj

Publicerad 22 maj 2018
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4199

Inte så lätt som man tror det där med att gömma farliga saker i urberget. Finns risker för att spänningar uppstår osv. Forskning pågår. Det kanske visar sig bara vara våra dagars variant av att slänga allt i havet och tro att det försvinner.

Och ur ett filosofiskt perspektiv har vi problemet med vad som händer om någon gräver upp det vi har gömt om 10 000 år. Hur får vi varelser som kanske talar ett helt annat språk att förstå att det är aktivt kärnavfall?

av Adatt 27 juli, 18:35

@Bondage,
Jag är i princip för kärnkraft, men jag kan för mitt liv inte förstå,varför de inte lägger kärnkraftverken 60 meter under jord i urberget. Lättare att försvara mot terrorister och redan begravda om det skulle ske ngt.
Så kör hårt med kärnkraft men för varje nytt verk bör motsvarande kapacitet sämre elproduktion (tex kolkraftverk) läggas ner. Annars skapar vi bara mer elenergi och sliter mer på jorden. Ungefär som vi gör nu med sol- och vindkraftverk.

av KJEH 23 maj, 01:05

Hej bdsm,
angående majoritet finns det inget som talar för att oreligiösa/sekulära hamnar i minoritet i Sverige. Därmed inte sagt att religion är ett problem.
Man bör dock skilja på religion och ren dumhet, det finns korkade människor i alla grupperingar. (Beträffande domslutet.)
Det enda säkerställda sättet att göra folk mindre religiösa är faktiskt att förstatliga religionen. De länder som haft statlig kyrka har den överlägset mest sekulära befolkningen. Statliga kristna och muslimska församlingar, statliga imam- och prästutbildningar med lagom bidrag och byråkrati. Dock känns denna lösning jobbig moraliskt eftersom man lurar barn. Så jag säger stopp för alla skattepengar till ”religiösa friskolor” och en rejäl uppstramning av skolans läroplan så att man betonar att religion är bluff och båg, ett sätt att lura folk att dö för sin härskare, samt ett sätt för vissa att lura till sig pengar och eller få makt över andra.
Beträffande klädsel får jag tyvärr hänvisa till att folk bör få klä sig som de vill. Jag går inte till affären i kalsonger även om de döjler lika mycket som badbyxor på stranden. Jag kan inte motivera det logiskt men kulturellt. Likaså går vissa kvinnor inte till affären utan huvudbonad pga att de inte känner sig bekväma med det.
Att tvinga någon att ha vissa kläder är olagligt och bör polisanmälas. Staten bör stöda de som försöker bryta med kriminella i sin närhet. Men det kräver mod hos de inblandade för att bryta mot klanreglerna.
Att islam skulle vara värre än kristendom är nog en förenkling. Oavsett religion får man gå på skalan modern vs konservativ. Tycker illa om både ”muslimskt” hedersvåld och ”katolsk” pedofili. Förbjuda religion är dumt, att informera om riskerna med den är nödvändigt. Att minska klyftorna i samhället kan nog hjälpa till att miska rekryteringsbasen.

av KJEH 23 maj, 00:51

Här är ett annat skämt: #metoo är för kvinnor, vi män är #meone!

av bal 22 maj, 22:09

Okej ny fråga KJEH: Tycker inte du att det finns en elefant i rummet angående klimatvänlig energi? Det finns en energiform som är extremt effektiv, billig per KwH och inte släpper ut några växthusgaser över huvud taget. Kärnkraft givetvis.

Att vara rädd för kärnkraft är ju lite som att förbjuda alla flygplan för att det skett olyckor. En teknikfobi. Tvärtom har varje flygkrasch lett till markanta globala säkerhetsförbättringar, och detsamma gäller givetvis kärnkraft. Den är e n o r m t mycket säkrare än Chernobyl, och även Fukushima var en anomali som man i princip helt kan undvika genom att inte bygga så nära havet.

Teknikfobiskt att tro att 2 större olyckor de senaste 40 åren automatiskt leder till slutsatsen att vi aldrig kan använda den teknologin igen.

Och vi har blivit extremt mycket bättre på att hantera kärnavfall; nya reaktorer kan till och med återvinna något i stil med 90% av det. Utveckligen går framåt trots panikdrabbad allmänhet.

Frankrike går all-in på kärnkraft och tjänar grovt på det. Så innan någon försöker få det att framstå som om alla i-länder fasar ut kärnkraft, se på Frankrike och återkom.

Vad tycker du, KJEH?

av bondage 22 maj, 16:48

Fler självpåtagna trolljägare vars åsikt jag inte bett om. Enda anledningen till att jag hoppas på ett seriöst svar är att KJEH självmant nämnde böneutrop. Och han verkar smart till skillnad från många andra här.

av bdsm 22 maj, 16:34

@db: Finansiering av bostäder är i regel inget problem. Min poäng är att ägande är makt och att makt - och pengar - måste spridas om vi inte skall hamna i en diktatur. Därför bör man bygga instegsbostadsrätter som inte behöver vara varken stora eller lyxiga - men ändå är en början på en privat förmögenhet. 17,500 kr x 25 kvm är 437,000 kr. Det plus någon tusenlapp i avgift är vad det behöver kosta.

Jag har inte bott i Paris men vet en del om Singapore, där man kombinerar mulitkultur med multimiljardärer. Där kan man bland annat låna tillbaka sina egna inbetalade pensionspengar om man köper en bostad för dem. Raka rör och minimalt svinn till onödiga bankvinster. Allmännyttan där heter HDB och de tillhandahåller no frills bostadsrätter till de som inte behöver lyxkök, marmor i hallen och havsutsikt.

Låga boendekostnader ger bättre privat ekonomi, som ger ökad valfrihet, som ger ökad privat ekonomisk makt.

Med regleringar kan du skapa vad som helst, valfrihet, är en av dem.

Sveriges bostadsmarknad är skapad av de ekonomisk starka för att tjäna pengar på de svaga. Singapores bostadsmarknad är skapad av en regering som vill bygga en välmående nation. Big difference.

Hus är inget konstigt. Det är fyra väggar runt en idé.

av K. J. & Jonathan 22 maj, 14:16

Dan före dan. Lite Povel Ramel, men ändå inte. För några veckor sedan skämtade Frode Överli om #youtoo - en TVsoffa där män som fått spö av kvinnor fick tala ut. Det går att skämta om, i Norge.

Jag borde kanske tillägga att trollen bör hanteras som just troll. Det blir roligare då.

För övrigt är världen så full av galningar att det är svårt att veta vem som är vad.

På en fest för en tid sedan med vad jag uppfattar som solid överklass, råkade jag slänga ur mig att svensk feminism har spårat ur då så många "feminister" inte strävar efter jämlikhet utan efter förmåner, etc.

Alla männen i gruppen runt mig tittade på mig med fasa i blicken. Det var tydligen extremt olämpligt att säga så, och att jag antagligen aldrig skulle få ligga gratis igen i mitt liv. Damerna betraktade mig under tysnad. Varpå en av dem bjöd upp mig.

F*n vet vart världen är på väg. Kanske Rocky lägger av för att det inte går att skämta med den här världen längre.

av K. J. & Jonathan 22 maj, 13:47

Nu råkade jag i mitt huvud anta att SD inte var i riksdagen (säger en del om vilken tankevärld jag lever kvar i) men jag har alltså aldrig röstat på dem. Däremot på FI eftersom deras värderingar ligger rätt nära mina, och dessa värderingar uppfattar jag som diametralt skilda från islam. Alla som inte är straighta män verkar riskera att råka mycket illa ut i ett islamskt samhälle.

av bdsm 22 maj, 09:16

Stranger: Varför missrepresenterar du mig så grovt? Jag är helt ärlig i min frågeställning, som jag inte har någon agenda med tro det eller ej. Jag har röstat på riksdagspartier + FI i hela mitt liv.

För min egen del planerar jag att "lösa" problemet genom att konvertera till Islam om/när det börjar bli ohållbart att inte göra det. Inte idealt men vad ska man göra. Jag har helt ärligt ingen bättre lösning än så och det är därför jag bad KJEH om råd.

av bdsm 22 maj, 09:10

Igge behover inte ens svara. Fint.

av Herr Rosa 22 maj, 08:50

näst sist

av babam 22 maj, 02:02

klockren

av Per Kele 22 maj, 01:10

Rocky 21 maj

Publicerad 21 maj 2018
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4198

BD@ Så vad är ditt förslag för att rå om våra svenska värderingar? Tvångsadoptera muslimska barn och omskola dom? Det har historiskt varit poppis när majoriteten börjat känna sig ängslig om sin position. Kanske ett gammaldags förbud för att hindra en religös grupp att inneha viktiga positioner? Tvångssterilisering, till och med? Eller så kan vi vara schyssta och bara skapa ghetton åt dom.

av Stranger 22 maj, 00:58

För att skissera lite mer av min problemformulering: Minns du tingsrätten som friade en solklar kvinnomisshandel för att mannen var av "god familj"? Enligt den pådrivande nämndekvinnan hade hon tydliga islamska skäl till att döma så. Anser du att det är ett problem? Vill du att våldtäktsoffer avfärdas med det explicita skälet att de inte är av tillräckligt fin familj?

Lägg därtill synen på homosexuella. I muslimska länder är homosexuella mer eller mindre helt fredlösa och kan bara överleva i garderoben.

Kommer dessa värderingar att vara bra att ha här, när de representeras av en så stor andel av befolkningen att vi inte längre kan "låta dem hållas"? När vi inte längre bestämmer, helt enkelt.

av bdsm 22 maj, 00:19

Okej KJEH seriös fråga: Hur ska man tänka kring det faktum att sekulära svenskar är på väg att bli minoritet i Sverige? Att det kommer att ske är mer eller mindre en statistisk säkerhet så den diskussionen kan vi förbigå. Då återstår frågan: Är det ett problem?

Då tänker jag främst på de till synes stora motsättningarna mellan muslimska värderingar och svenska. När vi når ett stadium då vi inte längre kan se på muslimernas förehavanden som "lustiga upptåg" utan faktiskt måste förhålla oss till dem konkret varje dag. Mindre villospår som böneutrop är irrelevanta för mig – jag tänker mer på till exempel synen på obeslöjade kvinnor i det offentliga rummet och så vidare. Hedersvåld. Barnäktenskap. Saker som på allvar kan påverka folks liv.

Upp till bevis: Blir det någon pk-floskel eller eget tänkande från din sida? Det senare kan jag respektera oavsett vad du kommer fram till.

av bdsm 21 maj, 23:27

+1 på Gröne J count me in

av Proffset 21 maj, 23:12

Sorry senaste meddelandet var förstås till @bd
Trodde för en sekund att det var @db som svarade så dumt. Såg sen att det var @bd.

av KJEH 21 maj, 23:06

@db KM = Karl Marx. Oavsett vilken ringhörna du eller jag står i. Som sagt var USA och EU har reglerat efter hans teorier. Så är det bara.

av KJEH 21 maj, 23:01

Så: undrar du om något, vad som helst praktiskt problematiskt logiskt hur man ska tänka @ngående tex kontantfritt, böneutrop eller varför inte minusränta kör hårt och ställ dina frågor nu när du har chansen. Om du inte frågar gnäll inte sen @vitkor. #@ngående #vitkor #benice

av KJEH 21 maj, 22:58

KJEH: Ska KM stå för Kommunistiska manifestet eller? Intressant, då fattar man ju vilken ringhörna du kommer ifrån.

av bd 21 maj, 22:53

@db
Som sagt var, redan KM visade att oreglerad marknad leder till monopol därav §§ i Romfördraget och Sherman Act 1890 (antitrust legislation) med flera. Därmed inte sagt att alla knasiga ytterligare regleringar skulle vara bra. Bankregler syftar ju till att hålla antalet banker nere (minskad konkurrens). Skilj på de regler som håller konkurrensen frisk (Antikartell) och de regler som stoppar konkurrens (Du får inte starta en bank=dåligt).
För övrigt kommer jag nu under de sista skälvande dagarna att besvara populasens praktiska frågor. Filosifiska frågor kräver mer tid.

av KJEH 21 maj, 22:34

Synd att det inte var Rocky som byggde pyramiderna.

Om han hade gjort det och det hade tagit såå väldigt lång tid så hade vi ju åtminstånde fått veta hur fan det gick till att bygga dom

klockren

av Per Kele 21 maj, 14:58

Höru, trollet. Jag tror inte Herr K eller R någonsin satt sin fot på Gröne jägaren.

Det är ett ställe för loosers. Sådana som du.

av Troll4 21 maj, 14:19

Jag kommer att ställa mej mitt på golvet och skrika ut att jag är ett troll.
Det kommer snart att vara tomt på den gröna jägaren. Förutom ett troll till.

av Trollet3 21 maj, 13:50

For det tredje kanske vi behover en hashtag #trolllivesmatter ?

av Herr Rosa 21 maj, 13:35

4198!

For ovrigt haller jag i stort sett med db om Sveriges bostadsproblematik.
Den sa kallade bostadsbristen ar ett resultat av en trasig marknad som ar sonderreglerad.

Varje liten enskild reglering kan enskilt tyckas behjartansvard och 'god' men nar resultatet ar en san ickefungerande marknad som rader i svenska storstadsregioner i dag ar det knappast vart priset.

Den svenska bostadsbristen ar verkligen inte normal ur internationellt perspektiv.

av Herr Rosa 21 maj, 13:34

KJJ: Du inser att ditt byggprojekt skulle kosta 250 miljarder? Och att det råder brist på flera väsentliga yrkeskategorier inom byggsektorn (För två år sedan var ingångslönen för en snickare 37 000:-! Gissa varför.).

Har du bott utomlands? Det har jag, i Frankrike knappt tre år och en England ett läsår. Ingenstans rådde det bostadsbrist utan på båda ställena kunde man få en ny bostad på dagen (eller i alla fall inom en vecka). Det uppstår helt enkelt inte permanenta brister på avreglerade marknader.

Det går för övrigt inte att bygga till "bara" helt ok standard, allt måste handikappanpassas, även om du bygger en villa på din egen tomt får du inte välja standard själv eftersom handikapprörelsen lobbat fram att kommunerna är skyldiga att stå för ombyggnad om du helt plötsligt blir rullstolsbunden och vill bo kvar hemma. Som en konsekvens av detta vägrar kommunerna ge dig bygglov för din villa om den inte redan från start är just handikappanpassad, ett krav som driver upp byggkostnaderna kraftigt, i synnerhet för mindre bostäder.

av db 21 maj, 12:16

Här är några kontrollfrågor inför gravölet för att kolla att vederbörande är gammal nog för att få dricka öl.

1. Vilket var Majas password på Hotmail.
2. Vilken är den självklara utrustningen för att jaga spindlar i ett tält.
3. Vilken typ av godis köpte Rocky på Kuba.
4. Vem sov i Alfons Åberg helikoptern
5. Vad är det Igge tar som gisslan när han supit bort sin poststämpel.
6. Vad är det som hänt när Rocky svarar -Det säger du bara för att göra mig glad.

av K. J. & Jonathan 21 maj, 12:16

KJEH: antimonopollagstifning är onödigt om staten ger f-n i att reglera marknader. Se tex bankmarknaden där det är väldiga trösklar för nya aktörer, trösklar som staten tvingar på dem. Jättebra för befintliga storbanker, värdelöst för konsumenter och bankmarknadens funktion. I nästa steg försöker man då lösa problemen dessa trösklar leder till med mer regleringar. Hur tänker man då?

av db 21 maj, 12:09

Tänkaren: bra poäng, historien kommer garanterat upprepa sig. Nu verkar ju en liknande sjukhushistoria vara under uppsegling i Malmö.

av db 21 maj, 12:07

Otto: "otrohet" mm löser man med vitesföreläggande. Inte så kul att betala böter varje gång man ligger med fel person.

Hur lyckades du få igenom en så där lång och osammanhängande kommentar? Skrev du den med Potentiellt farlig länk

av db 21 maj, 12:05

@KJJ: Tack för informationen, då kanske jag inte skämtar om trollet eftersom det tydligen är misstänksamt. Jag får se. Kommer dock att utge mig för att vara någon annan och få så många som möjligt att tro på det.

av Trollet 21 maj, 12:00

Skitsammare: skriv ett samboavtal om att ÄktB gäller.

av db 21 maj, 11:57

(har varit nerkopplad i ett par dagar, därav sena svar)

KJJ: kapitalism är inte en ideologi, men liberalism är det och liberalism leder regelmässigt till samhällen med inslag av kapitalism.

Sedan vänder jag mig mot att liberala samhällen skulle vara mer korrupta ("allt är till salu") än samhällen organiserade på andra sätt. Kolla listor över korruption, liberala samhällen med stor del kapitalism ligger i botten (toppen) och andra samhällsorganisationer ligger i toppen (botten).

Anledningen till detta är uppenbar: liberalism är starkt förknippad med rättsstat. Det är inte perfekt, men det är det bästa mänskligheten hittills lyckats med i det avseendet.

Du är medveten om att NKS röstades igenom i enighet mellan opposition och de styrande i SLL? NKS handlar snarare om att korporativism, att politiker har osunda incitament och att smarta människor inte blir politiker.

av db 21 maj, 11:57

@Troll,n: Grejen är att om du tror att någon kommer att skratta åt vårt troll, kommer denne att avslöja sig själv. Troll,n är en del av denna grupp som på gott och ont har haft ganska roligt över åren. Det är ingen som 'utesluts' för att de tycker 'fel' eller för att de valt att trolla vissa diskussioner. Vi har alla olika typer av humor och tur är väl det.

av K. J. & Jonathan 21 maj, 11:55

Trollet2 är inte jag, var kan jag rapportera hens inlägg?

Vill bara att ni ska veta att jag kommer göra mitt yttersta för att så förvilling i leden på gravölsträffen. Ingen kommer vara säker på att någon är den den utger sig för att vara, såvida inte just den personens utseende är känt sen innan.

Alla som bara uppger sitt nick kommer att misstänkliggöras för jag kommer att vara en av dem. Och jag kommer att använda något av era nick. Samt "skratta" åt trollet för att inte dra på mig misstankar.

av Trollet 21 maj, 11:33

Jag kommer dyka upp och berätta för alla att det är jag som är Trollet.
Kommer gråta en skvätt efter en öl och dela ut fribiljetter till pridegalan.

Be samtliga om ursäkt. Kräkas bakom baren.

av Trollet2 21 maj, 09:40

Igginho: Minst 11 om jag får be. Jag kommer att krascha er gravölsträff och utge mig för att vara någon annan. Jag kommer att kapa ett av era nick och utge mig för att vara den personen. Inte på något uppenbart sätt – förmodligen kommer jag till och med att dra ett "skämt" om trollet för att inte dra på mig misstankar.

Detta ska bli mycket kul.

av Trollet 21 maj, 08:42

Rom bryggdes heller inte på en dag!

av A L Quîhz 21 maj, 08:13

Staket är komplicerat det är sen gammalt!

Nu är vi minst 10 på gravölen onsdag Sköne Jägaren det är ju klockrent om något

av Igginho 21 maj, 06:24

Dan före dan före dan. Kübler-Ross modellens sista steg känns avlägset och i Pompeji har man hittat en häst. Värmeböljan är bra ritad och känns väldigt up to date. Jo, precis så var det, kommer vi att berätta för våra barnbarn om det blir några. Annars får vi väl sitta och gagga själva.

av K. J. & Jonathan 21 maj, 03:41

Rocky 20 maj

Publicerad 20 maj 2018
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 756

Tillgodokvitto på sibylla.

av KJEH 20 maj, 21:01

Man får nog inte vinsten kontant;)

av Skitsammare 20 maj, 20:57

Andas en stavelse om att du fått 235 MSEK cash, så är du inte ensam länge!

av för-edan 20 maj, 15:32

doppare-dagen?

av Per Kele 20 maj, 00:45

Söndagen före dan, före dan, före dan.

av K. J. & Jonathan 20 maj, 00:41

Rocky 18 maj

Publicerad 18 maj 2018
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4196

Åhhh, vi har blivit trollade, äntligen.

av K. J. & Jonathan 19 maj, 01:15

Jaså Skitsammare, först vill du gifta dig med din dotter och sen vill du äga henne? Fräscht. Vet inte om din ändring var så mycket bättre faktiskt.

av K. J. & Jonathan 19 maj, 00:04

Tillägger att medan kommentar om min dotter alltså handlar om känslan av ägandeskap, inte om giftermål

av Skitsammare 18 maj, 23:55

Om inte äktenskapet längre är ömsesidigt kan det givetvis avslutas. Allt annat är förlegade tankar. Motsatt åsikt mynnar i 99% (killgissat med viss träffsäkerhet) i det ägandeskap vi män tillskriver kvinnor. Fruar som döttrar. Jag är tyvärr likadan (however medveten) åtminstone då det handlar om min dotter.

av Skitsammare 18 maj, 23:53

@db: Håller med. Att lova bort "hela sitt liv" är tv underhållning idag. Sedan när tittarsiffrorna sviker skiljer man sig och gifter sig igen, så får man nya rubriker i skvallerpressen. Jag begriper inte att folk orkar bry sig. Att lova bort ett helt liv till konungen, var precis lagom på Kalle dussins tid och för all det på Gustaf III:s, och då skulle man faktiskt sitta där tills man dog. Nu vill folk ha äran och glassandet, men när det kniper till lite så vill folk gå hem.
@Otto: Att mörda sin make för att man själv inte vill vara gift längre inkräktar på makens fria vilja och rätt att själv bestämma över sitt liv. Du kan däremot ta livet av dig själv, om du föredrar det hellre än att förbli gift. Det är inte helt etiskt korrekt det heller men bättre än alternativet. Att orsaka ett dödsfall bara för att uppfylla ett formkrav på hur äktenskapet skall avslutas tycker jag känns stelbent.

av K. J. & Jonathan 18 maj, 23:44

db: Det resonemanget kan göra det önskvärt att mörda en make/maka vilken inte vill skilja sig utan tvärtom med alla medel, legala som höggradigt kriminella försöker vidmakthålla äktenskapet tills döden skiljer dem åt.

Mordet blir ju då en slags kompromisslösning vilken ser till båda sidors intressen.

"Jag vill skilja mig men du vill inte skiljas så länge vi båda är i livet. Då dör du och sedan kan vi skiljas åt på ett sätt som överensstämmer med bådas våran äktenskapsmoral. Och jag har förstått att äktenskapsmoral är något du sätter högre än livet självt."

av Otto - med världen på sitt samvete 18 maj, 17:04

Men kellerman har ju visst sajnat upp för livstidsuppdrag. Han har ju själv tagit på sig att rita rocky tills han dör. Nu har han ångrat sig, lotass-style.

av krasse 18 maj, 12:09

Helt rätt. Samma sak med äktenskap. Ja, jag är allvarlig. Don't do the crime if you can't do the time.

av db 18 maj, 07:50

För att han inte sajnat upp för ett livstidsuppdrag.

av KJEH 18 maj, 06:54

Vem tusan ska lösa krisen i svakademin nu när rocky lägger ner? Varför tar han inte sitt ansvar??

av sys 18 maj, 06:13

Clean watch!

av Lott-of-ass-Lotta 18 maj, 00:37

Rocky 17 maj

Publicerad 17 maj 2018
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4195

Fattar inte vad Porsche har med saken att göra.

av biltokig 17 maj, 19:14

klockren!

grattis Norge!

"120000 Palmemord"!

av Per Kele 17 maj, 14:37

Journalistenheder.
Og så siger de big macs feder, selv om de kun indeholder kalorier som en 100 millard del Hiroshimabombe.

av Niels 17 maj, 08:58

Klockrent!

av Håkan 17 maj, 07:37

Rocky 16 maj

Publicerad 16 maj 2018
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4194

@PK, jeezus, läser du sån't på allvar? Jag tappade tråden efter "40 m" i första raden och jag kan läsa rätt mycket mystiska saker. Jag skall ta en kall öl och prova igen lite senare.

av K. J. & Jonathan 16 maj, 22:35

Nämenguvagulligt, trollet. Du fattar nog inte hur mycekt vi gillar dig. Du är som myror på en utflykt. Som en spindel i tältet. Som en mygga i sovrummet efter man släckt. Som en grön mask i salladen som man VET att man såg men nu är helt väck, så man kör på med dressingen bara. Inget blir som det skall utan dig. Vi gillar dig. Du behövs. Don't vårry. Vi kommer att känna igen dig på sneluggen och att du inte kan låta bli att gå i takt. Har du sett Eurotripp? Som lillbrorsan i den, ungefär.

av K. J. & Jonathan 16 maj, 22:31

@trollet vad bra. Då kommer det ialf vara ngn där

av Skitsammare 16 maj, 16:56

Jag kommer att krascha er gravölsträff och utge mig för att vara någon annan. Jag kommer att kapa ett av era nick och utge mig för att vara den personen. Inte på något uppenbart sätt – förmodligen kommer jag till och med att dra ett "skämt" om trollet för att inte dra på mig misstankar.

Detta ska bli mycket kul.

av Trollet 16 maj, 15:56

Vill ju inte skynda på något., men denna hade fungerat fint som sista strip
Dessutom en bra påminnelse om varför det är en bra ide att skjuta upp fönsterkittning och liknade plikter till morgondagen.

av Tunguska 16 maj, 11:25

Jag kommer om ason kommer. Har alltid undrat vem hon är; vad denna främling döljer för mig. I sina mörka ögon.

av Slidkrans 16 maj, 10:35

Igginho: du kan sitta där. Vi andra möts på Söders Hjärta 21:00 samma dag.

av db 16 maj, 08:44

Ok onsdag 23:e maj 17.00 på Sköne Jägaren för alla som vill ta en gravöl
Har Rocky t-shirt på mig hoppas på fler

av Igginho 16 maj, 07:58

Ja rymden är full av 13 miljarder år gammalt skrot. Och lite satellitrester….

av Astro 16 maj, 07:29

klockren, fast ryssland var bara en västanfläkt

Potentiellt farlig länk

av Per Kele 16 maj, 00:38

Rocky 15 maj

Publicerad 15 maj 2018
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4193

Ok onsdag 23:e maj 17.00 på Sköne Jägaren för alla som vill ta en gravöl
Har Rocky t-shirt på mig hoppas på fler

av Igginho 16 maj, 07:58

...och de där lederna tenderar i vilket fall att söka sig till den kuperade terräng som finns.

av Adatt 16 maj, 01:16

Ännu en av Rockys avsiktliga faktafel? Sörmland är ju ganska kuperat, Uppland däremot är ett flackt landskap.

av Mr_Feelbad 15 maj, 19:41

Betvivlar även jag starkt att gröne jägaren är ett ställe rocky ens varit på. Har för mig att jag sett krukan vid mariatorget figurera ibland men det här blivit nån form av tween-ställe numera

av Skitsammare 15 maj, 17:26

Sista strippen firas med en pub crawl som börjar på Söders jjärta och slutar på Burger King i Nyköping.

av Södermalmsleden 15 maj, 13:47

ea: prova vitkor@vitkor.se

av vitkor 15 maj, 11:55

När man tänker tillbaka på något som var kul, så går det ju aldrig att göra om det. Folk har barn, nya partners och slips. Vi får se om Kellerman är trött på sin hund, eller sin publik.

Själv är jag är villig att förlåta och försöka igen, även om det finns en Rockyism om ett gammalt tuggummi som det inte går att tugga igång igen.

Det har varit kul att ha fått hänga lite i kanten på tjugo år av K's liv. Med tanke på att man bara har ett, så är ju det ingen liten grej. Räknar man i hundår så är det ju 140 och kan ju vem som helst bli lite trött.

För min del var det lite av en chock att upptäcka en Kellermannen ruta i Metro för några dagar sedan. Det var ingen Rocky men close enough. Han gör slut med oss hos DN och är redan ute och vänstrar med en ny tidning!

Sista strippen har egentligen gått redan i den tryckta DN och vad jag skulle föredra, är en ny bok någon gång i framtiden som börjar med att han reser sig upp från gräsmattan och fortsätter att strula runt med industrilokal, bil och att försöka få igång sitt liv igen.

Den får gärna börja med strip 4201.

av K. J. & Jonathan 15 maj, 11:40

Botten av Flen, hahaha!

av K. J. & Jonathan 15 maj, 10:25

vitkor - vad har du för email? vill skicka dig en idé för sidan.

av en användare 15 maj, 09:31

Igginho: har du något belägg för att Rocky tycker det är acceptabelt att synas på ett sådant ställe? Det tycker i alla fall inte jag.

Jag känner att jag har lite dåligt minne kring var han brukat gå på sistone. Tidigare hängde han ju mycket på Sjögräs men det heter ju Paradisio numera.

av db 15 maj, 09:14

jag är boende i en annan by, hade gärna kommit annars.
4200 skall väl vara sista, om inga repriser kommer mellan så borde det väl bli onsdag den 23:e. Antar det blir en vanlig söndagsstrip på söndag

av Dragsgill 15 maj, 08:42

Sköne Jägaren på söder verkar rätt, 17.00 start bara någon insider tar reda på dag!

av Igginho 15 maj, 08:14

Kan vi inte ordna en ”last strip beer” dagen sista strippen publiceras?
Prel på!
Vart och vilken dag?

av Rockinho 15 maj, 08:11

BTW: Potentiellt farlig länk

av bullen 15 maj, 07:27

Nar kommer sista strippen blir ju isf nasta fraga?

av bullen 15 maj, 07:24

Db@ Nej, vi måste svimma på en nerspydd toalett på en jobbig hemmafest som i seriens glansdagar

av Stranger 15 maj, 07:23

Ska man ta och göra något när sista strippen går? En öl någonstans? Vilken bar är mest Rocky? Söders Hjärta?

av db 15 maj, 06:43

The Roy & Roger look

av Dragsgill 15 maj, 06:09

Rocky 14 maj

Publicerad 14 maj 2018
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4192

Har för mig att det finns en sketch också. Men här är en story.

It is Fred's first day in prison

After spending the morning being processed, he is taken to the huge mess hall for lunch. He finds a seat at a table full of inmates who look like they have been behind bars for years. Suddenly, an inmate stands in the middle of the room and yells, "41!" As he sits down, the room erupts in laughter. Then another prisoner stands and yells, "123!" Again, there is laughter throughout the room. Puzzled, Fred asks the inmate sitting next to him what's going on. "Well," the older inmate says, "Most of us have been here so long that we have heard all the jokes. So we just number them and use the number." Fred says, "I love to tell jokes! Give me one." "Okay," says the older inmate. "Everybody loves old 72. It always gets a big laugh" Fred stands up, waits for the laughter to die down from the last joke, and yells, "72!" There is nothing but silence as hundreds of inmates just turn and stare at him. Fred sits down and looks at the inmate who gave him the number. "What happened?" he asks. The older man shrugs and says, "Some people just can't tell a joke."

av KJEH 15 maj, 00:38

KJEH: varianten jag såg var på ett fängelse. Fångarna ropade mellan cellerna. Minns dock inte vilken film/serie.

av Adatt 15 maj, 00:00

Zuckerbergs hejdukar (betalande) är de som tar del av detaljerna - och massbehandlar dem till - ja vad?

av äckelonomisk 14 maj, 19:07

Help. Vilken sketch på tv visade personer som bara sade ett nummer på en vits och sen skrattade alla? ogooglebart? I let you google it for me...

av KJEH 14 maj, 17:14

Superkvalitet in i det sista. Zuckerberg zucks.

av sys 14 maj, 08:00

Zuck you to

av Macbeth 14 maj, 06:43

Rocky 13 maj

Publicerad 13 maj 2018
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 755

I stripp 1480 flyttade K undan en femarmad ljusstake för att han var sjukt less på att rita den. Sedan dess har ha ritat en filt i varje stripp i stället. Efter två decennier av dagliga kellermanismer är det kanske metaskämten jag kommer att sakna mest.

av K. J. & Jonathan 13 maj, 18:02

Efter EN burköl blir R så fylld av djupa tankar? Igge sköter sina mobilkontakter och elden sprakar - väl?

av fundrationen 13 maj, 07:32

Rocky 12 maj

Publicerad 12 maj 2018
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4191

Ett antal boknördar som är inlåsta på livstid med varandra SKALL vara lite galna, eller blir det efter ett tag.
Vad är folk förvånade över?
Det underliga är väl att de inte beter sig knasigare åt än de gör.

av K. J. & Jonathan 12 maj, 21:42

Det här var ju ett briljant sammandrag av ärtsoppan i akademien. Kunde egentligen inte bry mig mindre om vad de människorna sysslar med, men det är en intressant "reality-show" och här sammanfattar MrK det hela med syrlig satir. Underbart!

av Mr_Feelbad 12 maj, 20:02

Kubastripparna var bra. Minns en gammal kuban somhade en cigarr-nos som det rök urnäsborrarna på, och sekvensen vid polen är fantastisk.

En obetalbar serie tidiga stripparna var när de jagade spindlar på Gotland, med en fatcap och en bictändare.

Är det någonsom kommer ihåg vad 'banan' var?

av K. J. & Jonathan 12 maj, 19:38

Blir det inte väldigt varmt med jättefilten framför den muntert sprakande brasan? Har R & Igge redan glömt C XVI G's stadgerevision? Varför gå över 'pölen' för att hitta en Akademie-justerare?

av anglocist 12 maj, 08:04

Innan vi lämnar avd favvostrippar/sekvenser måste jag påtvinga er mina. Finns ju såklart mer än en handfull och många guldkorn har nog ersatts av annan kunskap. MEN, när han är i Kuba med dåvarande tjej finns en rad strippar som kittlar mig på rätt sätt. Tror det var ngn av de tidiga böckerna.

av Skitsammare 12 maj, 07:28

Det var vad jag behövde!

av Dragsgill 12 maj, 06:46

Rocky 11 maj

Publicerad 11 maj 2018
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4190

1342 är en unik stripp i Rocky Volym 10 från 2006. Rocky sitter i ett flygplan på väg till New York med krokodilen. Alla kollar inflight movies och slocknar efterhand. Rocky kollar in världskartan där man kan se planets resa i realtid. - Det här är min favoritfilm, säger Rocky, den är lite seg i mitten men vänta tills vi kommer över Newfoundland om några timmar.

Det är när man sett allt annat. Då är det kartan som gäller, och nattsnacks man kan få av kabinpersonalen. Sprit delar de inte ut längre vid den här tiden på dygnet.

av K. J. & Jonathan 11 maj, 22:03

Hahaha 1342 din snuskhummer!

av KJEH 11 maj, 16:06

@K J & Jonathan: Det är så sant som det är sagt. Särskilt när man läser en så aktuell strip som dagens. Då blir man lite ledsen och tänker på allt man kommer att sakna som man inte har en aning om...

av Blyg 11 maj, 10:45

Vi borstar och kollar om några andra kröker…..

av människoliknande 11 maj, 08:07

K. J. & Jonathan: vilken ar strip 1342 som du namnde igar - verkar inte finnas har pa vitkor?

av nyfiken 11 maj, 07:41

Där kom akademien!

av Dragsgill 11 maj, 06:50

Sigge Fürst

av bro' 11 maj, 06:09

Rocky 9 maj

Publicerad 9 maj 2018
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4188

@blurk
Silversked ?
Curling?
Google?

av Google 10 maj, 00:22

Säkert gott, men vsd äter man till ?

av Blurk 9 maj, 21:58

till­blandad, is­kall dryck vanligen av saft el. vin samt socker, citron och is

av Kobbel 9 maj, 21:23

När jag som 15-åring läste "Hemsöborna" fick jag veta att det på Berns salong serverades sherry-kobbel (eller "scherry-kobden" som Carlsson kallade det). Jag har alltid undrat hur en sån dryck kan smaka, men under mina årliga besök i Sthlm har jag ännu inte kommit mig för att kliva in på Berns för att pröva. Men nu blir det ändring! Vid nästa tripp till Kungl. Hufvudstan ska jag tamejtusan gå in på Berns för första gången, och dricka en skål till Rockys minne. Det är han värd.

av Ördög 9 maj, 19:55

Blir inte strippen brandskadad snart?

av eldig 9 maj, 07:33

För 20 år sen var jag 12, så jag tror inte jag spenderade så mycket tid på Berns då

av Stranger 9 maj, 01:08

Rocky 8 maj

Publicerad 8 maj 2018
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4187

Snacket blev viss godnattsaga åt Igge - ZZZ

av sommarvarm 8 maj, 18:31

Precis, vitkor, det var inte igår jag kommenterade här. :)

av PP 8 maj, 15:05

läste AGES AGO på svenska och slog sedan fort över till norska och scannade min databank utan att hitta någon logisk förklaring. Insåg att det var engelska och kände mig urdum. Inte klockren.

av Per Kele 8 maj, 14:43

känns som igår nån kommenterade här

av vitkor 8 maj, 13:46

Rocky 6 maj

Publicerad 6 maj 2018
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 754

Enda stället man skall stoppa trasiga strumpor, är i soporna.
Jag tror Kellerman lade upp den här bilden för att polera banan för just den vitsen.
När han lagt av, får vi skriva våra egna skämt. Dags att börja öva.

av K. J. & Jonathan 7 maj, 22:14

K. J. & Jonathan >>> Du far val inspireras av Rocky och sy dit sjalv?

av Herr Rosa 6 maj, 11:49

@KayJay&Jay: in the hockey gear shop!

av bro' 6 maj, 11:01

Var hittar man en tröja med armbågsskydd nu för tiden?

av K. J. & Jonathan 6 maj, 09:01

Stoppa stoppandet av stoppning!

av stopet 6 maj, 07:16

Rocky 5 maj

Publicerad 5 maj 2018
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4185

Ska avinstallera min autostav långsamt och plågsamt. Byte för byte.

av Skitsammare 5 maj, 17:44

Nu när det närmar sig slutet även här skulle man vilja ha en cineastisk sammanfattning. Hur har det gått för alla? Vad gör snacks idag? Eller rille? Känns lite dom att man känner dom lixom :(

av Skitsammare 5 maj, 17:43

Igges lägereld är väl behållningen - som teckning. Annars är det väl R:s framtid som tunnelbyggare och stadsbesökare som är den s k vitsen i strippen…..

av fusst 5 maj, 07:25