klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 22 oktober

Publicerad 22 oktober 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3129

Var det inte kork som också försvarade Prins CP för ett litet tag sen? Jag tror vi har funnit vår Riddare Som Värnar om Dom Utpekade.

av ykCOR 22 oktober 2013, 22:43

trodde det var nån som var rolig om twittret ovan

av ker 22 oktober 2013, 21:13

Que, ker? I mina totalt rasismfria ådror rinner minsann 50% norskt blod! Du ser väl på språket att det där var ett litet svenskt troll?

av kork 22 oktober 2013, 19:11

nävisstdetären rasist- det är en norrman!

av ker 22 oktober 2013, 18:53

suck, nån som är efterbliven och inte ens kan googla?

av ker 22 oktober 2013, 18:51

women cannot |
women cannot drive
women cannot be bishops
feminister är så dumma i hu|
feminister är så dumma i huvudet

av gOOgle 22 oktober 2013, 15:53

Kanske det, ker!

Vad man visste var väl att MJ försökte träffa barnstjärnor, eftersom de hade samma erfarenheter som han själv av att ha jobbat i st f att leka när de var små. Det bidrog nog också till den mycket starka vänskapen med Elizabeth Taylor, som ju var mycket äldre än han och en vuxen kvinna, men också varit barnstjärna och (tydligen) hade en barnslig sida kvar någonstans.

MJ trodde nog först själv att han kompenserade sin förlorade barndom genom att bygga karuseller och ha huset fullt av ungar (som aldrig ville gå hem), men till sist tycks det ha gått upp för honom att han helt enkelt aldrig blev vuxen. Undrar hur det kan ha känts.

av kork 22 oktober 2013, 13:20

beskrivningen av MJ låter som en kopia av Mozart-osedvanligt begåvat barn som pruttade och lekte kull och var ett geni när det gällde musik!Det kanske föds en sån vart tvåhundrade år?

av ker 22 oktober 2013, 12:56

Fast 1988 visste man ju inte vad vi vet idag om MJ. Då visste man ju bara att en vuxen man tillbringade en dag ihop med en liten gosse. Jag vet inte hur andra färäldrar resonerar men jag hade aldrig låtit mitt barn tillbringa en dag med en främmande man - vem denne man än månde vara.

av Slidkrans 22 oktober 2013, 11:34

Det fanns ingen anledning att trycka på någon varningsknapp. När Jackson utreddes senare fanns noll bevis på någon som helst pedofili. Alla hans datorer (undersökta av FBI) var rena, och det fanns noll barnporr i tryckt form (däremot heteroporr). Han blev helt och hållet friad i en rättegång. Så det vore skönt om det där snacket (baserat på sensationsartiklar i skvallerpress) kunde sluta någon gång.

Det är intressantare att han gjorde helvetiskt bra musik, räddade sjuka ungar och hjälpte barnhemsbarn, och donerade 300 miljoner dollar till olika goda ändamål. Jackson var (enligt alla och sig själv) en osedvanligt begåvad tolvåring i en vuxen mans kropp, ingen pedofil. Han läste böcker, spelade videospel och lekte kull. Därtill var han (enligt alla) en osedvanligt bra och ambitiös pappa.

av kork 22 oktober 2013, 11:20

Är det inte lite konstigt att ingen tröck på pedovarningsknappen när MJ gick på dejt med Anton Glanzelius på Liseberg? Anton var bara 13 år och plötsligt satt han i bergochdalbanan med världens weirdo.

av Slidkrans 22 oktober 2013, 10:56

Det var lite dåligt med one night stands för MJ's del, så det hade knappast blivit något "Rockia"-barn - men han gosade en del med fans. Eller bjöd in dem för att titta på film, eller skickade ut små brev till dem som troget stod utanför var han nu bodde för tillfället. Hade varit spännande att se ett barn som han och Lisa Marie Presley knåpat ihop! Han ville ha nio ungar med henne. I så fall hade väl i alla fall ett av dem blivit musikaliskt.

av kork 22 oktober 2013, 09:29

Bättre än elvis, som bara kör repriser!

av Läsar'n 22 oktober 2013, 09:21

@ker
Gillade M småflickor också?

av Ledigheten 22 oktober 2013, 09:19

ja om han hade varit tjej kunde han ha haft ett barn med arvsrätt nu.

av ker 22 oktober 2013, 08:54

Haha, denna var kul.

av sona 22 oktober 2013, 07:45

Minns när jag bad om min sista autograf. Jag var 18 år. Det var ett ögonblick av viss men ändå väldigt påtaglig skam. Jag insåg plötsligt hur löjlig hela situationen var. Lovade mig själv att aldrig göra om det.

av Slidkrans 22 oktober 2013, 03:19

Först! HAH!

av sLurk 22 oktober 2013, 02:06
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 21 oktober

Publicerad 21 oktober 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3128

Är han socialdemokrat? Det trodde jag inte.

av Ker 21 oktober 2013, 13:20

Det mesta som bränns är inte mat. Matrester bör rötas till biogas dessutom. Installera avfallskvarn om du får/kan!

av Mupp à la milieu 21 oktober 2013, 08:37

I fonden: Lapporten.

av Slidkrans 21 oktober 2013, 08:24

å där är han ju, vilken lättnad

av KUrt 21 oktober 2013, 05:57

wtf!?

av lurk-killer 21 oktober 2013, 03:06

forst! bryr sig rocky om klimatet?

av lurker 21 oktober 2013, 02:36
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 20 oktober

Publicerad 20 oktober 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 553

Om jag tolkar det rätt har han en tanke om att en klassisk filmscen idag inte innebär närbild på en skäggstubbig hjälte med en marlboro i mungipan. Istället är det närbild på en slätrakad/helskäggig hjälte som tar sig en kopp java.

av Boris 20 oktober 2013, 14:59

Att cigaretter/tobaksprodukter - med få exempelbekräftande undantag - nästintill fullständigt försvunnit från Hollywood-filurernas ansiktsprydande ringmuskler (dvs, käftarna deras).

Sedan har de i neurosens epok ersatt fipplandet med cancerpinnar, för något ska väl de små high concept-liven sysselsätta sig med, eller om vi tar och låter en svensk rulle summera det hela: "summan av lasterna är konstant".

av sKUrt på KUrOrt 20 oktober 2013, 14:57

vad pratar ker om?

av KUrt 20 oktober 2013, 12:00

lite som dåliga amerikanska filmer-dom har så lite handling och fantasi så länge det inte gäller våld (börjar svikta även där iofs) snabba pangande grejor att det blev ett problem med folk- vad sysslade dom med om dom inte rökte-så nu dricker de eller går iväg för att dricka kaffe?! Jätteintressant för coffeinindustrin.

av ker 20 oktober 2013, 11:50

Alltså hoppas verkligen inte Kellerman har nån slags apanage från systemet?

av ker 20 oktober 2013, 11:47

sockeplast eller vanliga strumpor?

-apan övertygar

av Per Kele 20 oktober 2013, 11:31

A. spiritualism = (1) spiritism [spiritism = lära som omfattar tron att människan kan komma i kontakt med de avlidna]; (2) en religiös åskådning som hävdar att gemenskapen med Gud enbart tillhör människans inre liv; (3) en form av filosofisk idealism som hävdar att den sanna verkligheten är av andlig natur
B. spiritualitet = förmåga att uttrycka sig kvickt och elegant
C. animism = tro på föremåls besjälning
Källa: Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien
Va det nåt mer du vill veta?

av Sture Allén 20 oktober 2013, 10:22

Utom då att det heter andlighet, inte spiritualism. Spirituell på svenska betyder slagfärdig på ett elegant vis. Och slagfärdig betyder att man är kvick och rolig i repliken. Och replik betyder...

av kork 20 oktober 2013, 10:07

Vardagens djuppsykologiska filosofifunderingar perfekt återgivna!!!

av Regn Moln 20 oktober 2013, 07:51

ena servetten funderar nog på att dra

av Sol Sken 20 oktober 2013, 07:05

verkar vara tryckvarianten. De sitter där och trycker.

av KJEH 20 oktober 2013, 06:29

Jaha, där sitter de och kranar. Igen.

av Slidkrans 20 oktober 2013, 02:45
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 19 oktober

Publicerad 19 oktober 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3127

@kork - tyvärr talar historien emot dig.

av KJEH 20 oktober 2013, 01:02

Vad ska man med fallossymboler till? Räcker det inte med riktiga fallosar? ;)

Håller annars med om spritens sexglädjedödande inverkan - utom ett glas vin till väldigt god mat.

av kork 19 oktober 2013, 18:38

Vinare som fallossymbol där i ruta två- annars är sprit en glädjedödare när det gäller sex!

av Ker 19 oktober 2013, 15:25

HAHA KUrt! Bra sagt där! XD

av sLurk 19 oktober 2013, 13:04

Kan vi visst det. Låta bli att kriga, alltså. Ge alla psykopater sömnmedel, så blir det jättefint sedan. Sortera folk i ofärgat och färgat kan vi också skita i. Bara att använda lilla skallen.

av kork 19 oktober 2013, 10:33

Vi (människan) har inte alls något fritt val. Vi kan inte låta bli att kriga.
<remember where you heard it first>

av KJEH 19 oktober 2013, 08:43

Rocky som djupfilosof - räddar jorden i nästa?

av J P Sartre 19 oktober 2013, 08:10

Ska jag eller ska jag inte läsa strippen på norska dagen innan den kommer på svenska? Jfr Sartre: Denna insikt om att vi själva bär det yttersta ansvaret för våra val och därmed också för vad vi genom dessa val gör oss till - vilken essens vi ger oss - skapar ångest. Ja jävlar.

av KUrt 19 oktober 2013, 08:03

arnewannabe åker på motstånd...

av KJEH 19 oktober 2013, 06:23

Käre lille lurker! Om du läser strippen först nästa gång, innan du kastar dig över kommentarfältet, så kanske det rasslar till i hjärnkontoret och ut kommer någon sorts tecken på intelligent liv. Vem vet. Hjärtliga hälsningar farbror KUrt.

av KUrt 19 oktober 2013, 06:06

men vaffan

av lurker 19 oktober 2013, 02:19

av lurk-killer 19 oktober 2013, 02:16
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 18 oktober

Publicerad 18 oktober 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3126

Fast det är ju ändå ingenting jämfört med nymoderaterna.

av KJEH 18 oktober 2013, 22:05

Den norska JUSTITIEMINISTERN har skrutit med att han bränt en lokaltidning för att han inte gillade innehållet (bild av bränningen på FB) och uppmanat alla att bojkotta den.

Den där grumliga skiten de har i skallen kommer alltid fram!

av kork 18 oktober 2013, 18:37

...eller så är det jättekul för cirka 16% av norrmännen, typ

av Per Kele 18 oktober 2013, 17:05

inte lika kul för norrmännen där flamskrittspartiet just kommit in i regjering.

av vitkor, 18 oktober 2013, 16:25

norrmännen har färg
//www.dagbladet.no/tegneserie/rocky/

av KUrt 18 oktober 2013, 16:02

färgvecka?
hbtqm-regnbågesvecka?
menstruationsvecka?
rotavdrag?
inredningsprogram?
sminktips?
brainstormingworkshop för böinda?
batikrally?

av KJEH 18 oktober 2013, 15:55

Earlybird catch the- point? Sol å kallt som f- n

av Ker 18 oktober 2013, 13:53

tror igge fått i sig den där spliffen nu

av vitkor, 18 oktober 2013, 09:07

gott. ju mindre bränt desto bättre.

av pierre 18 oktober 2013, 08:52

Brända likdelar av mördade djur smakar - gott / illa?

av Sket Såll 18 oktober 2013, 08:44

Oxå har dom färgvecka (antagligen oljefärg).

av birgerwilliam 18 oktober 2013, 07:28

Sannolik framtida rubrik: Interna strider hotar splittra Flamfront. Men tanken är fanimej god. Bunta ihop dom bara.

av Sol Sken 18 oktober 2013, 06:59

Då är norrmännen alltså en dag före oss! Det är ju ohyggligt. På svenska är det åtminstone obegripligt på det roliga viset.

av KUrt 18 oktober 2013, 04:53

Duktig pôjk!

av Alfa-Omega Romeo-Julia 18 oktober 2013, 03:59

först som sist

av lurk-killer 18 oktober 2013, 02:55
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 17 oktober

Publicerad 17 oktober 2013
Taggar: apan
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3125

NEEEJ! Ge mig en myndighet med fyrtiofem mellanchefer som ska besluta huruvida äggen är brukbara efter ett visst datum och beskatta socker för jag kan visst bli tjock av det! När ska egentligen politikerna göra mig smalare?!

av Trygghetsnarkoman 18 oktober 2013, 04:05

Eller hur! Privatisera skiten istället vetja! En liten dörr i stacketet med en såndäringa mynt-lås-automat på för att betala städningen efteråt så är valfriheten tryggad.

av Boris 18 oktober 2013, 02:18

Hoga staket som gor att man inte kan hoppa ar verkligen det samsta valfardsstaten har att erbjuda.

av Herr Rosa 17 oktober 2013, 16:32

Kellerman har gjort studier på plats. Även jag har erfarit att allt det där inte hjäper privat men kanske en annan kapitalordning. En av vännerna som redan på 60 talet-vilket var tidigt blev matad med all denna omsorg valde att hoppa från västerbron. Numera är den utvägen blockerad- av omtanke-en man blev inte lugn förrän han fått staden att staketa in hela bron på båda sidor!

av Ker 17 oktober 2013, 11:33

Dagens norska:
Potentiellt farlig länk

-hjälp mig någon, jag har glömt bort hur man läser norska

av Per Kele 17 oktober 2013, 11:16

Elisabeth Taylor var bättre

av R Burton 17 oktober 2013, 09:18

"sist" menar du väl? Rätt skall vara efterrätt, sådeså serru, jojo...

av NEIN INCH NAILS 17 oktober 2013, 04:24

forst!

av lurker 17 oktober 2013, 03:10
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 16 oktober

Publicerad 16 oktober 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3124

@A - bara förtal
Tack Vitkor gillar länken skickar till medarbetarna!

av ker 17 oktober 2013, 11:29

Rullar apan marijuanacigarett?

av A 17 oktober 2013, 10:58

en till rent mjöl i påsen: Potentiellt farlig länk

av vitkor, 17 oktober 2013, 08:57

@ker: de nada mi enchilada!

@NSA-robot: you(tube) bet(son) it does!

av 1984 LAH-BMI XHT 3811/4891 HAL-IBM THX 1388 17 oktober 2013, 04:29

Tack 1984-skitbra! Soft

av ker 16 oktober 2013, 22:13

undrar om dom som är rika får tipps om snabblån på sms?

av ker 16 oktober 2013, 22:09

Google känner dig bättre än du själv gör.

av NSA-Robot 16 oktober 2013, 22:05

jag är gift och får ändå hornyhousewife99 banners.

av pierre 16 oktober 2013, 21:10

Så är det, har man bara rent mjöl i påsen...

Potentiellt farlig länk

av 1984 LAH-BMI XHT 3811 16 oktober 2013, 15:34

fast att dom skickar korkade annonser kan ju vara en cover?

av ker 16 oktober 2013, 09:41

Ja, vi vet att övervakning sker. Men den hederlige har ju inget att dölja och/eller oroa sig för! Eller????

av medborgare xxxxxx-xxxx 16 oktober 2013, 08:25

Tyccker det är smart av apan. Jag har själv en kvadratcentimeter isoleringstejp över kameran på min dator.

av sona 16 oktober 2013, 08:19

Är det därav inte underbart med "smarta" datorer och TV:s som har integrerad kamera i skärmen? För att inte tala om fingertrycksigenkänningsmekanismen (woah, sug på det ordet) på div. telefoner... Nya tider, härliga tider -- du sköna nya värld!

av 4891 HAL-IBM THX 1138 16 oktober 2013, 02:25
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 15 oktober

Publicerad 15 oktober 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3123

Kellerman och Knausgård - pojkar, pojkar...

Potentiellt farlig länk

av kork 16 oktober 2013, 01:39

GLUTENHOTET!

av pierre 16 oktober 2013, 00:11

Ja, det finns gluten i alla bullarna på x2000. Börja där! (Jfr "Ge mig en fast punkt och jag skall rubba jorden." Citat tillskrivet Arkimedes. Och det vet vi ju hur det gick för honom.)

av KUrt 15 oktober 2013, 22:25

- Hum...
Vi har nu observerat en serie slumpmässiga kvantumhopp som har tagit oss ifrån stripp 3122, via 2186, 2185 och 2179
, för att till slut hamna vid stripp 3123.
Vi har nog nu för första gången i världshistorien visat det finns maskhål i rumstiden, i vilket Rocky och hans vänner har rört sig. Har den upphittade kulans våldsamma förlopp på 15 meter skapat denna möjlighet till en reva i den fjärde dimensionen, eller är det bara en utökad inkompetens ifrån DNs fas-3:are som har möjliggjort denna situation? Vem vet.
Jag har f.n.v. ingen bra teoretisk modell som kan beskriva detta fenomen i stringenta termer, men om jag kommer fram till något i mina forskningar kommer jag att genast publicera en artikelserie i Science och en här på bloggen.

Men vad hände egentligen där på tåget ifrån Skankaloss?
Står vi nu lika frågande som vi gjorde innan dessa gigantiska tidsrums-hopp?
Finns det ingen lösning till detta?
Ska vi aldrig få veta vad som hände med tältet, KK:en och bilen?
Finns det gluten i alla bullarna på x2000?
Räcker pappret?
3123
2186
2185
2179
3122
Totalen
dividerat 5 ger en meridian stripp till ca. xxxx

Vad hände då egentligen?

av Ingengör Kalkyl 15 oktober 2013, 21:15

nu jäklar! full fart in i framtiden. detta inträffade i maj i år? Potentiellt farlig länk

Iofs skulle serien kunna ha ritats senare. Vilket skulle kunna innebära att det var årets skankaloss? Vad säger Ingengör Kalkyl?

av vitkor, 15 oktober 2013, 09:25

15 m från en 368 magnum? 1500 är väl säkerhetsavstånd!

av Regn Moln 15 oktober 2013, 07:59

Glasklar logik, underbart!

av Sol Sken 15 oktober 2013, 06:05
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 14 oktober

Publicerad 14 oktober 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2186

Förlåt, så här skulle det va:
"En prins blir inte bättre än sin sämsta formgivare."

av Ledigheten 16 oktober 2013, 20:20

En prins blir inte bättre än sin sämsta rågivare.

av Ledigheten 16 oktober 2013, 17:27

Hillersberg och konstvärldens och kritikervärldens fegisar.

Potentiellt farlig länk

av kork 16 oktober 2013, 10:40

Inte ett svar värdigt dig, ker! Du vet bättre.

av kork 16 oktober 2013, 10:28

kork gör skäl för namnet eller hur sa man -den som saet han vaet!

av ker 16 oktober 2013, 09:36

Hillersberg var en antisemitisk idiot. Det är konstvärldens stora skam att de stödde honom.

av kork 14 oktober 2013, 23:57

fast det är roligt att säja som Hillersberg-jag är inte emot monarkin som sådan-det är kungen personligen jag vill åt!

av ker 14 oktober 2013, 23:36

intressant- det finns en ådra i släkten där- många är mer än mediokra och Eugen och Bernadotte var bra. Och intresset för konst är bra att dom odlar för konstnärernas skull. Då blir det fint att känna och stödja och köpa konst!

av ker 14 oktober 2013, 23:34

Känns inte det här bara som pseudonyhet, skapad av folk (och sådana tycks det numer finnas gott om) som gillar att hacka på kungahusets medlemmar? Det är överhuvudtaget ett jävla hackande på offentliga personer.

av bal 14 oktober 2013, 22:09

Potentiellt farlig länk

av vitkor 14 oktober 2013, 21:34

pierre: Synd om din polares dotter som inte tycks bry sig om något, låter mest deprimerad på mig. Kanske var det inte så kul hemma när hon växte upp, trots bankkontot. Hon borde försöka bryta cirkeln och sticka iväg någonstans och joina en hjälporganisation. Eller måla tavlor, eller vad som helst.

Men kungaparet verkar ha försökt undvika de där blindskären för sina ungar. Skickade dem till hyfsat vanliga skolor, ägnade tid åt dem. Victoria tog sig runt hela brat pack-gänget och gifte sig med en kille från Ockelbo, vars familj bor kvar i sin gamla villa. Hon har setts tvätta bilen på uppfarten. Det är en ny generation.

av kork 14 oktober 2013, 21:21

Aaaa, jag gillar monarkin i Sverige, vi har mycket att tacka dem för. Nu kommer det ju naturligtvis att poppa upp massa frågor som "vadå tacka", "vad har dem gjort" etc. Dessa tänker jag inte besvara för det finns ingen anledning att kasta pärlor för svin.

av Per Kele 14 oktober 2013, 20:39

eller hur. jag menar, om du hade ett nära outtömligt bankkonto, skulle du då inte hitta något som var kul att göra i livet?

iofs, nu när jag säger det så poppar en anekdot in i huvudet. jag har en vän vars familj är stenrik. Hans dotter har inga ambitioner alls eftersom hon aldrig behövt sträva efter något. hennes liv vid 32 består av att supa på fina barer och besöka "familjens" wing på sjukhuset för magsår.

kan ju vara att prinsen är likadan, men att kungahuset tvingat honom att göra något för imagens skull? jag tvivlar iofs.

av pierre 14 oktober 2013, 19:46

Poängen är att han anklagas för att i själva verket vara ointresserad av design, men har han gått i de där skolorna måste han sannolikt faktiskt ha intresse. Annars hade han väl gått bilmekkurs eller japansk teceremonikurs eller något annat.

Killen har inte bett om att få bli prins, så det finns ingen speciell anledning att häckla honom och kräva att han ska vara ett snille.

av kork 14 oktober 2013, 19:04

att cp gått i nån fin skola är ju knappast något bevis för att han är kunnig. gissar att betygen är hemligstämplade samt att kungligheter blir favoriserade. nån som hört honom säga nåt intelligent själv om design?

av vitkor 14 oktober 2013, 18:59

Tack, vitkor!

"Prins Carl Philip har en designutbildning från Forsbergs skola och Rhode Island School of design."

Så kellermannen gnölar i alla fall lite i onödan?

Allt jag vet om CP är att han kan berätta (lagom) snuskiga historier. Men min källa är skyddad!

av kork 14 oktober 2013, 16:52

kork: i tweetsen får man hänga mer i mer aktuella nyheter; Potentiellt farlig länk

av vitkor, 14 oktober 2013, 15:49

Vad dillar Kellerman om i tweeten, förresten?

av kork 14 oktober 2013, 15:44

Yes why don't you start a company called carbonimprint.com

av KJEH 14 oktober 2013, 15:35

Det ÄR smart! Jag tänker köpa en skrivmaskin igen, en icke-elektrisk. Bra att föra anteckningar på, och man kan ta ett par kopior via KARBONPAPPER.

av kork 14 oktober 2013, 10:20

ja och en kille som fick en gammal skrivmaskin förklarad för sig skrek -direktprinting, smart!

av ker 14 oktober 2013, 09:21

Denna var riktigt kul. Det blir lite skoj på andra hållet med. Om man förklarar för ett barn att när vi var små hade vi inga smartphones då tittar de på en och verkar tänka "stackars er".

av sona 14 oktober 2013, 08:13

Bra produktplacering för A...e

av S Jobs 14 oktober 2013, 07:56
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 13 oktober

Publicerad 13 oktober 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 543

Fanten käk?

av Ker 13 oktober 2013, 22:17

släkting till Big Dog:
Potentiellt farlig länk

av cella'man 13 oktober 2013, 19:48

här har ni riktig mat för finsmakare:

Potentiellt farlig länk

av Per Kele 13 oktober 2013, 18:58

Ge eller inte ge, är frågan. Får de behålla pengarna, eller tar någon skurk dem? Kan ingen visa dem hur man samlar burkar, måste ju vara bättre än att tillbringa livet sittande i ett gathörn? Jag ger ibland, oftast inte. Är de rumänska romer har de ett helsike hemma, de flesta av dem.

av kork 13 oktober 2013, 18:54

visualiserad pizzadoft, nice

av Sol Sken 13 oktober 2013, 17:42

Jag tror vi har tänkt fel vadegäller städer. Om sann kollektivtrafik uppstår och tillräckligt många personer går med på att transportera sig när de sover kommer ljuv musik att uppstå, vakna lördag morgon nedanför Kebnekaise för en bergsvandring, after-climb sen sova och vakna i Visby för medeltidssöndan sen after-medeival sen sova och vakna utanför jobbet på måndag morgon och allt betalas av att du slipper ha en lãgenhet i sthlm bara för att du jobbar där (eller om någon upptäckt braobillig energi) kom ihåg var du hörde det först!

av KJEH 13 oktober 2013, 15:22

@herr rosa- Kellerman gör egentligen en omvänd Babar- han låter djuren omvandla den västerländska civilisationen till djungel - vilket i o f s Reinfeldt o SD hjälper till med utan annan jämförelse än att de tjänar pengar på det. Alla vilda djur kommer i framtiden att finnas i städerna

av Ker 13 oktober 2013, 08:47

trodde först rocky skulle åka till hawaii på självömkelsesemester

av pierre 13 oktober 2013, 08:05

menvaf...hur länge har jag sovit? Mange som tiggande uteliggare?

av Per Kele 13 oktober 2013, 05:22

Det är ju iofs synd om Rocky som gjorde ett sådant dumt val av pizza. Tråkig är bara förnamnet!

av Magnus 13 oktober 2013, 03:10
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 12 oktober

Publicerad 12 oktober 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2185

Vem är fanten i ruta 1? Jag vet inte om vi har sett honom förut.

av slutsomnarr 13 oktober 2013, 20:26

BigDog som vitkor lankade till i gar kommer ge mig mardrommer.

ker ... tack for analysen av Babar. Misstankte nagot sadant. Tacka vet jag Mumin.

av Herr Rosa 12 oktober 2013, 19:17

Ja ja det är helt sant och vidrigt-djuren gör som oss emigrerar för att överleva!

av ker 12 oktober 2013, 10:21

och paddor som tittar på TV tillsammans med hundar, det är ju helt galet(nysvenskt uttryck)

av Per Kele 12 oktober 2013, 09:04

Darwin!

av Charles 12 oktober 2013, 08:13

tack till vitkor för denna eminenta service, ledsen att jag blev lite sur igår

dietisten hälsar att "gluten inte är något som går just nu, men om man är allmänt uppkörd i magen ska man alltid testa att trycka i sig mindre bröd och pasta"

av KUrt 12 oktober 2013, 08:12
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 11 oktober

Publicerad 11 oktober 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2179

@Ker
Den 15 april 2009 så var det Jord-råttans år.

av Ledigheten 11 oktober 2013, 23:20

Oj är det Råttans år- vet han om det? Då blir det mycket familj då! Och samlande och boande!

av Ker 11 oktober 2013, 19:57

I st f barbapappor kunde man få önska uppblåsbara Barbaror?

av Gör Inge N Ting 11 oktober 2013, 16:13

@Per Kele
Du har helt rätt för det är Råttans år, eller för att vara mer exakt, Jord-råttans år.

av Ledigheten 11 oktober 2013, 11:25

@Dragsgill
Tack för ditt klargörande om att ett Rocky-år är betydligt kortare än ett vanligt, även med söndagarna borträknade.

Låt oss se hur det faller ut i min formel:
(3122-2179)/220 = 4,2863636363636363636363636363636

Ger då 4 år och ca. 105 (Tellus) dagar.

Dessa dagar har förstås justerats m.a.p. den förkortade omloppstiden som Rocky-planeten har, jämfört med Tellus.
Hum, låt se, vi får då månaderna:
31+28+31+15
Vi hamnar nu på ca. den 15 april 2009, vår tidräkning.

Är det inte vacker när teorin stämmer så bra med dina, Dragsgill, egna empiriska undersökningar?

av Ingengör Kalkyl 11 oktober 2013, 11:08

ser ut som en insektselefant! Undrar varför man inte har snabel att ta undan grenar eller klappa till dumma människor med-fötterna behövs ju för balansen? Surret liknar fluga-behöver nog måla lite dom här killarna för att se helheten i skapelser. Deras världsliga uppfattning är gestaltad dem ovetande!

av ker 11 oktober 2013, 11:00

här är en tidigare betaversion av samma robot: Potentiellt farlig länk

i övriga frågor hänvisas till robotpartiet: Potentiellt farlig länk

mvh roboten bakom rocky.vitkor.se

av vitkor, 11 oktober 2013, 10:53

Nja, jag använde Skankaloss som fixpunkt för att normera Rockytiden. R har varit på Skankaloss tidigare år och vi kan se att det är ca 220 strippar per år. Andra fixpunkter (som när han gjorde slut med Edith och twittrade om det) visar att strippar publiceras runt 3 månader efter händelsen

av Dragsgill 11 oktober 2013, 09:56

här är roboten och incidenten som fick de andra robotarna att gå samman i motattack: Potentiellt farlig länk

av vitkor, 11 oktober 2013, 09:55

Babar är en bild av den överlägsna västerländska samhällsutvecklingen som idag visar sig som en förbannelse för jordens ekosystem och fortsatt liv. Babar är den klumpiga men lite duktiga invandraren som blir uppfostrad av den magra överklassdamen och åker sen hem till byn och övertalar sina vänner att helt strukturomvandla djungeln! O hemska tanke! Alla får klä ut sig till olika roller och till terrorgrupp utser man noshörningarna! Med dagens kunskap är denna barnbok egentligen ett paradexempel på den katastrof som samtliga sociala ingenjörer varit sen 30 talet! Sovjet är bästa exemplet men även Sverige. Det har tagit många år att avbetongisera Sverige. I underutvecklade delar av landet pågår fortfarande hjärtskärande kamp för att bevisa att naturen är bra som den är och inte behöver bli billig gruva eller kalkbrytnimgscement för att ha rätt att existera!

av Ker 11 oktober 2013, 09:51

@ Herr Rosa
Nja en del av dom var ju helt klart sysselsatta med viktiga saker som t.ex.:
Potentiellt farlig länk

av Ingengör Kalkyl 11 oktober 2013, 09:29

Man kan göra en ren matematisk beräkning hur långt tillbaka i historien som DNs tidsmaskin har fört oss.
(3122-2179)/(365-52) = 3,0127795527156549520766773162939 år sedan
Det ger oss 3 år och en rest på
0,0127795527156549520766773162939
Om man multiplicerar detta med (365-52) (årsdagar-söndagar) får man:
3,999999999999999999999999999709 dagar.
Då blir resultatet 3 år och ca. 4 dagar sedan.
Men nu har det funnits hål tidigare i Rocky-universumets rumtid, så helt tillförlitligt är inte denna beräkning.
Undra om man kan få låna den där tidsmaskinen ett litet tag, för det skulle vara bra intressant att kunna hoppa tillbaka till tiden då Rocky bönade runt på sin trimmade moppe och drack folköl, bara för att få bakgrunden till varför han är den man han är i dag, typ stripp - xxxx.

av Ingengör Kalkyl 11 oktober 2013, 08:58

2009? det var då MK ritade bäst i mitt tycke...speciellt råttan.

av Per Kele 11 oktober 2013, 08:51

Men Kriktor var bra!

av Sol Sken 11 oktober 2013, 08:39

Enligt mina beräkningar skall detta utspela sig i april 2009

av Dragsgill 11 oktober 2013, 07:18

Ja, Babar var valdigt oklart for mig ocksa.

av Herr Rosa 11 oktober 2013, 06:33

Vet inte. Minns bara att jag tyckte att det hela var klart suspekt. Samma sak med Babar.

av Boris 11 oktober 2013, 06:26

vad funkar? 2179 är fyra år gammal

av SUr-KUrt 11 oktober 2013, 06:24

Barbapappa har alltid varit nagot av ett mysterium for mig. Vad pysslade dom med hela tiden?

av Herr Rosa 11 oktober 2013, 03:48

Ok nu ska det funka.

av KJEH 11 oktober 2013, 03:16
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 8 oktober

Publicerad 8 oktober 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3122

Nu har det blivit en lååång tågresa !

av Ker 11 oktober 2013, 00:42

Den sista tiden har vi inte haft måndagsrepriser (har Tompa fått kicken efter skankalossincidenten?). Därför måste dn nu införa skottdagar utan Rocky för att tiden inte skall förskjutas och vi dras in i ett maskhål och hamnar i rockyvärlden

av Dragsgill 10 oktober 2013, 22:13

Jag har sett framtiden och där har ej Tompa funnits med..än

av Nästradomus 10 oktober 2013, 21:56

Nu vill man ju åka tåg och äta kanelbulle.

av kork 10 oktober 2013, 20:27

åaaa den gamla kissa på sig versus ljummet kaffe konflikten.
Vill du hellre leva ett ganska bra hyfsat lyckat liv utan några problem och svängningar eller väljer du hellre berg-och-dal varianten med både stor sorg och härliga lyckostunder?

av KJEH 10 oktober 2013, 19:13

förstår ni inte att om ni hoppar fram nu så får ni tillfällig njutning men kommer lida för det när det känns som repriser när de dyker upp här. aka kissa-på-sig-effekten.

bättre tips är att bläddra bakåt till strippar en inte längre minns.

av vitkor, 10 oktober 2013, 15:15

@Ledigheten

Jag hoppade fram ett antal dagar. Minns inte hur manga. Da blev det Rocky tittar pa tv istallet. Ganska roligt dock. Naturrutan.

av Herr Rosa 10 oktober 2013, 15:06

♪♫♪♫♫♪ ♥

av Rotmos 10 oktober 2013, 13:28

@Herr Rosa
Hum...
Jag vet inte vad du ser för nått, men jag ser i alla fall samma stopp som här.

Skriv genast till DN å klaga, för det gjorde jag.

Väntan på en upplösning av detta drama är mycket jobbig.

av Ledigheten 10 oktober 2013, 08:46

Tur i alla fall att Elvis fortlöper.

av Elvisp 10 oktober 2013, 08:05

Så detta är alltså en moden variant på Lucky Luke-slutet? Hjälten försvinner mot horisonten stillsamt sjungande. Ok, det kan jag väl acceptera om jag måste.

av Sol Sken 10 oktober 2013, 07:16

Jag var tvungen att tjuvkika framat nagra datum pa dn.se, men de strippar som borde efterfolja denna cliffhanger saknas! Storyn tar vid langre fram.

av Herr Rosa 10 oktober 2013, 07:01

men för tusan, jag vill ha min dagliga dos

av Sol Sken 10 oktober 2013, 05:45

Meeeeen norska är väl för urgulligt.

"Jeg ler spesielt av de stripene hvor Rocky lurer Magne til å tro at jenta han rota med for noen år siden pleide å være mann før"

Okay nå har ni kjempet lenge nok. Det blir två strips i morgen !

av KJEH 9 oktober 2013, 22:40

Potentiellt farlig länk

av kork 9 oktober 2013, 22:12

Slafsojäjä
underbart

av KJEH 9 oktober 2013, 21:25

Grabben får skärpa sig. Det enda som är värre än att bli 50 är att inte bli 50. Och så kan man fortsätta en bit till i alla fall. Oklart hur länge. 53?

av KUrt 9 oktober 2013, 20:24

Nu förstår jag! Självklart! :)

Kunde tydligen vara din mamma, Ledigheten. Och nästan alla andras! (Tror ni Kellerman blir jätteskraj nu och känner sig åldrad i förtid...? Cheer up, Martin! Du är fortfarande en grabbhalva!)

av kork 9 oktober 2013, 18:18

"Slafsojäjä"
Jättelätt, ju!
Men det ska egentligen vara:
"Slafsojäjäjä"

(She loves you, yeah, yeah, yeah)

av Ledigheten 9 oktober 2013, 17:22

Mina BARN sjöng Jello Sabborin på 60-talet. Slafsojäjä kommer jag inte ihåg. Vad var det? I love you yeah yeah?

av kork 9 oktober 2013, 16:39

Slafsojäjä...??

av kork 9 oktober 2013, 16:37

själv är man ju så gammal så man sjöng slafsojäjä på 60-talet

av KUrt 9 oktober 2013, 16:25

@Egon
Jag är jätteimporterad!
Om du lyckades knäcka detta så lätt kanske du också ska ta tag i det där med Linear A.
Dom som har försökt har klappat ihop mentalt, en efter en, men du fixar det säkert.
Prova lite under helgen så får vi se på måndag hur det gick.

av Gruppchefen 9 oktober 2013, 16:18

Kebab-jane: tyvärr är det inte mer spännande än så. "Whatcha gonna do" - "cha gonna do" - "sa konna do" - "sackenadi"

av Egon 9 oktober 2013, 15:00

Om man lyssnar på det här så fattar man direkt var den konstiga engelskan kommer ifrån:

Cowboysnack by Hans Alfredson
Tracks in Blommig falukorv
Potentiellt farlig länk

av Ledigheten 9 oktober 2013, 13:50

sorry not good enough samt har redan gissats

av KJEH 9 oktober 2013, 13:42

det här med gluten, är det nåt som går så här års? börjar bli lite orolig för egen del. lär ju va det som drabbat pastan också.

sackenadi är märkligt, det rimligaste och tråkigaste jag kan komma på är att en som barn sjöng den sången utan att förstå texten och på nåt sätt fick för sig att sjunga "what shall we do" som "sackenadi".

av vitkor, 9 oktober 2013, 13:04

ok då är det bara en förklaring på "Sackenadi" som jag behöver för att släppa på nästa strip.

av KJEH 9 oktober 2013, 09:51

Hur ska de gå för våra resekamrater Rocky och Tompa?
Räcker pappret till efter den tredje kanelbullen?
Kommer nånn köra bilen till fjollträsk och/eller bränna upp tältet?
När träffar Rocky på sin KK igen?
Varför laddar ingen telefonen i 1a klass?
Vad gör så att landet som man dånar förbi ser så övergivet ut?
Kan stolpmannen möjligtvis ha körkort?

- Se där, en riktig cliffhanger igen.

De däriga fas3:arna på web-redaktionen vet verkligen hur en slipsten ska dras.

av Ledigheten 9 oktober 2013, 09:49

@KJEH
"Laga skiftet innebar att varje bondes andel samlades och lades ut på i idealfallet en plats. Den som fick sin andel i den sämre jorden fick då i motsvarande grad mer mark och vice versa. Det samlade värdet av hemmanet före och efter skiftet skulle vara lika. Man flyttade också ut tomten och byggnaderna till den egna marken, vilket innebar att byn mer eller mindre splittrades."

av Wiki 9 oktober 2013, 09:17

Jaha, det verkar inte bättre. Ingen rocky. Jag som firat med Croissant och allt.

av Kunit 9 oktober 2013, 07:49

och här roar vi oss själva ser jag

av KUrt 9 oktober 2013, 07:08

Sackenadi in a wängsdäy mårning?

av Boris 9 oktober 2013, 07:02

Ofint skulle jag inte vilja kalla det, men behovet av att ha en toarulle beredd kan öka av överdrivet glutenintag, för att nu uttrycka det på ett fint sätt.

av Dietisten 9 oktober 2013, 06:31

är gluten ofint nu?

av pierre 9 oktober 2013, 03:20

stadsbo ritar hus på landet. Inte ens en väg dit. Och ingen altan??

Bliv vid din läst!

av KJEH 9 oktober 2013, 00:45

Glutenbomb i handen och toarullen beredd. Smart tänkt.

av Dietisten 8 oktober 2013, 22:29

vad är det för festival om det inte finns mobilladdningsstationer! får väl ladda i cigarettuttaget i bilen i nödfall..

av pierre 8 oktober 2013, 19:05

ja, brukar va jobbigt att ladda mobiler på festival

av vitkor, 8 oktober 2013, 15:48

& pierre- vet att det är svag förklaring men mobiler? Såg du nån kontakt i tältet? Dom verkar avelektrifierade.

av Ker 8 oktober 2013, 13:47

Alltså tycker det har blivit lite klass på kommentarer här!! Finns väl firmor som tar hand om bil?-tält- brukar inte dom kastas eller eldas upp?- alternativt säljer bilen eller levererar till Sthlm. Gärna med kvinna som förare och nytt scenario med nytändning. Bilnycklar -finns dubblett hemma som sänds till leveransfirma ! Han hade ju multum med flis och var glad med det. Kanske leasad bil?ännu mindre problem! Serien tjänar på problemen som vi får lösa! Hade varit naijs om dom träffat lite musiker också?

av Ker 8 oktober 2013, 13:45

telefoner osv. visst, men borde det inte vara kutym att iallafall meddela nån att man inte har blivit kidnappad / drunknat i egna spyor / blivit knivhuggen av svartsjuk pojkvän om man bara drar sådär?

av pierre 8 oktober 2013, 10:11

Jag hoppas att ni läsare lägger märke till hur smart K här låter sin hjälte dras upp till sin högsta hybrispunkt av självgodhet för att sedan brutalt kastas ner i självtvivlets svartaste brunn?

Det den där "lilla" saken med bilen är nog bara början på denna resa, tro mej ;o)

Eller som Ronny Eriksson sa:
"Det finns bara en sak som är värre än att bli fyrtio, det är att aldrig bli fyrtio!"

(Citat taget ur ett dåligt minne, rätta mej om ni vill, tack på förhand!)

Har gudarna utsett Tompa till att bli Rockys vägledare/resekamrat genom detta helvetes olika förgårdar?

to be continued...

av Ledigheten 8 oktober 2013, 10:09

Ja sona, det 'lånas' hej vilt!

av anus 8 oktober 2013, 08:33

Och så slutet på sången, jätteklämmigt tycker jag!

Hooray and up he (eller she, om det gäller skutan) rises,
hooray and up he rises,
hooray and up he riseeeeees –
örlaj in the mååårning!

Forts på Rockystårryn? Tompa och Rocky stöter ihop på Centralen, drabbas av bil-och-tält-panik, ringer Mange för att få numret till radiotjejen, han har det inte, ringer radion, får tag i den svårt bakfulla och sura tjejen, hon hittar lämplig gammal omvänd biltjyv som muttrande bryter sig in i Rockys fina kärra och tjuvkopplar den och packar ihop tältet, tjejen kör muttrande ner till Stockholm med bil och tält och klappar till Rocky, och – tja, alla går på bio?

av kork 8 oktober 2013, 08:28

Några andra förslag?

av KJEH 8 oktober 2013, 08:11

Forts på sången (som alltså börjar"What shall we do with the drunken sailor?"):

Put him in a longboat till he gets sober
put him in a longboat till he gets sober,
put him in a longboat till he gets sober
örlaj in the mååårning...

av kork 8 oktober 2013, 07:39

Hoho! Jag minns en gång när 91:an och 87:an hamnade i en liknande situation. Helkul!

av sona 8 oktober 2013, 07:36

Nästa scen: I Stockholm, de blir vänner och tar tåget tillbaka tillsammans. Väl framme, ingen har bilnycklar

av Dragsgill 8 oktober 2013, 06:47

Sackenadi?

av KJEH 8 oktober 2013, 06:44

bröder i anden och givetvis i första klass, den e go

av Sol Sken 8 oktober 2013, 06:24

Toarullen med, check

av Dragsgill 8 oktober 2013, 06:07

Haha, svingött.

Re färgläggning. okej, det är nog sant.

av Herr Rosa 8 oktober 2013, 04:27

nästa strip: snökaos - försening

av Slidkrans 8 oktober 2013, 02:58
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 7 oktober

Publicerad 7 oktober 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3121

“Considerate la vostra semenza
fatti non foste a viver come bruti
ma per seguir virtute e canoscenza”

Tänk på dit ursprung
Du var inte född till att leva som boskap
men att följa dygd och kunskap

av D. Alighieri 7 oktober 2013, 22:01

Är stolpmannen 550 samma person som på 551 hör Rocky i skogen? Jävligt lika kläder. Vad är det för en jeppe?

av KUrt 7 oktober 2013, 19:21

mer citat från dante, tack.

av pierre 7 oktober 2013, 19:20

@kork
Ja man kan undra om Tompa har bilnyckeln, eller om han har körkort, eller om han år så wasted att han behöver en halv vecka i tältet för att bli tillräckligt kry för att köra hem?
@ Dragsgill och @ Herr Rosa
Jag ger mig inte in i diskussionen hur de olika färgerna på sovunderläggen hänger ihop i tältet.
Det kan kanske bara var ett litet misstag av den som färglägger, eller hur?
När man bildtolkar Rocky så måste man nog göra det hela i gråskala.
Men han vid stolpen, han går inte att förklara bort.

av Ledigheten 7 oktober 2013, 16:34

Det är fascinerande att Rocky, nu på tåget, tydligen har försatt sig i trans och svävar andligen, hängande i luften, över sina kompisar!

av kork 7 oktober 2013, 15:56

Har Tompa nyckeln till Rockys bil? Eller är han, som antyds, strandsatt i Dalarna för evigt, dock med ett stort tält att bo i?

av kork 7 oktober 2013, 15:54

I 550 tar Mange Tompas blåa madrass. I 551 har alltså Tompa dragit med sin blåa och Mange har snott stolpmannens orangea. VAR ÄR TOMPA???

av Dragsgill 7 oktober 2013, 13:47

Assa... jamfor man 550 och 551 sa ser man att Mange tog inte alls Tompas madrass. Den har en annan farg. Pa 550 ser det ut som att det ar Tompas tvilling som ligger nedanfor stangen. Komplicerat komplicerat.

av Herr Rosa 7 oktober 2013, 12:46

Hum...

Vi hade ifrån början fem svin i stora tältet och en apa med mask i sin fina Volvo.
Rocky samåker till station med barnfamiljen och lämnar lättad över träsket till resten.

Apan och den rökande fågeln åker svärjande iväg med Volvon (bilnyckeln tydligen upphittad).
Kvar på platsen finns en gås ifrån radio dalarna och vem mer???

Mystiken tätnar.
Kan Tompa hitta tillbaka till tältet?
Kommer den mystiska mannen vid tältstången vara med och skrapa ihop den skapade sörjan?
Vem ska köra?
Och varför ringer ingen varandra?
Ser vi ett totalt upplöst kompisgäng framför oss?
Vad hände egentligen med Tompa utanför bild?

To be continued...

av Ledigheten 7 oktober 2013, 12:12

@Herr Rosa- är det otänkbart att Tompa nu är anställd av Radio Dalarna? Eller drog med tjejen?

av Ker 7 oktober 2013, 11:02

Ah, senast Tompa/Rupertmannen sags var ju nar Mange behovde utnyttja Tompas madrass! Sedan dess har han varit som borta. Eventuellt utrullad ur taltet av Mange eller oxo bara dackad ur bild.

av Herr Rosa 7 oktober 2013, 09:27

Alltid en nästa gång- det är trösterikt. Gårdagen var en god sansad debatt med lite övervikt för att visa gemensamhetsintresse. Tänker om Rocky åkte till Italien - skulle han hjälpa flyktingar? Vän som försökte rädda drunknande här för ett par år sedan dog själv. Alla hoppas på en nästa gång.

av Ker 7 oktober 2013, 09:06

Rocky drar hem med bara en toarulle, lämnar tält och packning. Lite av en cliff hanger

av Dragsgill 7 oktober 2013, 08:57

och vem berättar?

av Sol Sken 7 oktober 2013, 06:40

Ja, var ar Tompa?

av Herr Rosa 7 oktober 2013, 04:46
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 6 oktober

Publicerad 6 oktober 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 551

Han sa farstu!! Det får man INTE säga!

av KJEH 7 oktober 2013, 15:07

Forts.

Eftersom en del av oss som är bleka i huden ändå har en helt del melaningener kvar, blir vi bruna när vi solar. Rödhåriga har ofta för lite, så de måste vara försiktigare med sol för att inte utveckla hudcancer.

av kork 6 oktober 2013, 23:48

kjeh: Människosläktet tappade pälsen och utvecklade brun hud som skydd mot solen. Hur bruna vi var när en del av oss lämnade Afrika vet vi inte, men troligen rätt bruna.

När de här bruna människorna flyttade norrut där solen var mindre stark (som t ex Sverige så småningom), var melaninet i vägen eftersom det hindrar bildning av vitamin D i huden. Alltså tillbakabildades brunheten enligt evolutionens lagar. Vi talar nu långa tidsrymder. OK?

Om man är väldigt mörkhyad och flyttar norrut, får man problem med vitamin D. Att sola mycket under sommarhalvåret är alltså en väldigt god idé, även om andra undrar: "Vad ska hen sola för, som redan är brun?" Under vinterhalvåret behöver man troligen tillskott av D-vitamin.

Detta är vad jag menade med "beror på vädret". Vilket du väl faktiskt borde ha fattat.

av kork 6 oktober 2013, 23:46

”Nel mezzo del cammin di nostra vita
mi ritrovai per una selva oscura,
ché la diritta via era smarrita.”

Jag stod i mitten av min levnads bana
då i en nermörk skog jag mig befann,
där ej mer väg och stig jag kunde ana.

av D. Alighieri 6 oktober 2013, 22:54

På svenska säger man inte att människor med olika gener är olika raser. Det är alltså felaktigt språkbruk. (Vad andra språk beträffar finns det andra regler. Att översätta engelskans race med ras är tveksamt.)

Men man får väl säga ras om man vill? Ja så klart men ras är ett odefinierat begrepp. Det finns inte några biologiska definitioner. Ordet är alltså ganska meningslöst eftersom det är upp till den som använder ordet att definiera vad hen menar. Då kan man ju lika gärna skippa ordet och gå direkt på vad man menar. Om du menar att folk med en viss blodgrupp har en viss egenskap så säg det.

@kork: nej rasism är ju dumt men artikeln har jag inte missuppfattat. (Peka i så fall gärna på var - just det du säger är ju ganska tung kritik mot artikeln.)
Sen får du nog se över dina fördomar om människosläktet.
Jag tänker förstås på din formulering:
"och de skillnader som uppstått t ex pga vädret – mörk hud som skydd mot solen – tonar bort genom generationerna om gruppen flyttar norrut."

Vitt=normalt?
Andra färger "uppstår" pga vädret?
Vita människor blev alltså brunare i hudfärgen pga solen?

Nja. Det var nog förmodligen så att människan var brun i hudfärgen från början. Den vitare hudfärgen kom inte förrän vi spred oss från Afrika. Enstaka personer kan ha varit vitare men de bör ha dött ut - survival of the fittest.

av KJEH 6 oktober 2013, 22:44

@Ledigheten: right on, back on track muvvafuggah!

av Sysselsättningen 6 oktober 2013, 22:35

Hej alla muppar, med eller utan palestinasjalar,
apor eller andra djur.

Det verkar som vår Rockys feta post-fest-angst har smittat av sig på alla skribenter här.

Jag undrar istället hur det kommer att gå för honom imorgon när han går ifrån nöjd och glad efter att ha flytt denna del av helvetet, till att kanske sitta av en hel lååååång tågresa hem till Stockholm med Doris ifrån förra natten?
Men vem vet, kanske dyker ytterligare ett gamalt KK upp i kupén och fördystrar tillvaron?
Spännande eller hur?

av Ledigheten 6 oktober 2013, 22:22

hej flashback!

jag är mer intresserad vem väduren är.

av dragsgill 6 oktober 2013, 21:30

Sann mångfald!

av Med andra ord 6 oktober 2013, 21:01

Och antifeminism, uppenbarligen, det är väl vad det där med batiksjalen betyder - vad nu det har med saken att göra.

Du har lita blandad publik här, vitkor! :)

av kork 6 oktober 2013, 20:59

hej hopp en festivalstripp blir flashbackforum med rasbiologi

av vitkor, 6 oktober 2013, 20:47

Hahaha!

Dra en gammal batiksjal över er and cry your hearts out, you o' so brave warriors against reality!

Potentiellt farlig länk

Potentiellt farlig länk

av Vält svälttält 6 oktober 2013, 20:13

"Vi raserna emellan är lika till drygt 99,5 %" Vad är det för flumsnack? Det finns inga gränser av det slaget!

Det finns fler människor med vissa blodgrupper i vissa områden, och grupper som varit isolerade länge kan ha sämre motståndskraft mot sjukdomar de inte utvecklat immunitet emot, det är väl ungefär allt. Har inte ett smack med "raser" att göra.

Ingenting är statiskt. Alla kommer från samma ursprung, och de skillnader som uppstått t ex pga vädret – mörk hud som skydd mot solen – tonar bort genom generationerna om gruppen flyttar norrut. Det enda man vet med säkerhet är att människorasen fysiskt mår bra av att folk från vitt skilda håll blandar sig.

De s k hundraserna måste uppehållas med tvång, och leder oftast till genetiska skador.

av kork 6 oktober 2013, 20:04

Nej tacka vet jag kulturmarxismen sinnessjuka härjningar på verkligheten, inget flum och pseudovetenskaplighet där inte, nej nej... Genusteori är vår tids frenologi.

Man får tycka att saker är förkastligt bäst man vill, det ändrar inte på fakta, raser existerar. Vi raserna emellan är lika till drygt 99,5 %. Med dvärgschimpanserna är vi lika med drygt 98 %, de säger en del om hur viktig och essentiell den lilla procentenheten är, eller är skillnaden mellan homo sapiens sapiens och dvärgschimpanser en social konstruktion?

Att förstå våra medfött genetiska olikheter är viktigt för att till exempel kunna begripa och bekämpa olika sjukdomstillstånd som är unika för olika raser. Varför vill du missunna och avfärda olika folkslag den hjälpen?

av Welt 6 oktober 2013, 19:48

Att dela in människor i olika raser är helt förkastligt, direkt ovetenskapligt. Den senaste DNA-forskningen visar att på ett genetiskt plan tillhör alla människor samma ras, homo sapiens sapiens.

Begreppet rasism är således helt felaktigt, en mer lämpad benämning är etnisist.

av Per Kele 6 oktober 2013, 19:39

kork(ad)? Ja, jag tillhör väl den långskalliga, korkade vita nordiska rasen då.

Jag såg tio minuter av det där. Nej, det finns inga raser, det är ett begrepp konstruerat för att kunna skilja människor åt. Inte ens hundraser är raser, eftersom de om de lämnades i fred snabbt skulle gå tillbaka till ursprunget - vargar.

Börjar man diskutera olika utseenden för att man vill kalla dem raser, var slutar man?

Massajer och "nordbor" har långa skallar, mellaneuropéer och asiater har korta. Så är jag då massaj, eller? Och är det skillnad på rödhåriga, blondiner och mörkhåriga inom den s k "vita" rasen, och om man inte tycker det kan kallas rödhåriga etc rasen, varför inte? De ser ju olika ut.

Och ännu dummare blir det om man försöker ge dessa s k "raser" olika mentalitet och fallenheter.

Rastänkandet har ingen grund i biologi eller något annat. Det är struntprat.

av kork 6 oktober 2013, 18:58

@kork(ad)

Nu är det ju dessvärre så att du har blandat ihop begreppen art och ras. Vi tillhör riktigt samma art, men raser, ja se där kan det skilja sig åt å det grövsta!

Låt sedan dessa få finnas i fred -- riktig mångfald vettu! ;)

Potentiellt farlig länk

av Antropologen 6 oktober 2013, 18:12

not likely

av KJEH 6 oktober 2013, 17:14

kjeh - fjöl å.

av kork 6 oktober 2013, 15:19

August Ekström? Ja, honom har vi här!

Potentiellt farlig länk

av kork 6 oktober 2013, 15:18

kollar man historiken på wikipedia (eftersom referens till påståendet saknas) ser man att Monique Wadsted och LittleGun bråkat om huruvida apan Igge är Nathan Hamelberg eller August Ekström. Jag röstar för att Igge = Agge.

Agge nämns här: Potentiellt farlig länk

av vitkor, 6 oktober 2013, 14:29

rättelse: ...så att vi INTE använder...

av KJEH 6 oktober 2013, 14:25

Vi andra får alltså gå till fotbollsmatcher och fråga rasisterna där vilka ord de använder som skällsord så att vi använder dem i dagliga livet och när vi skapar konst osv.

Ditt resonemang är bakvänt.
Det innebär att kungen är rasist eftersom han hissat svenska flaggan på slottet.
Svenska flaggan är ju mycket mycket vanlig i rasistiska demonstrationer.

Reclaim!

Vilka tycker du att K kan framställa som apor i serien? Var drar du gränsen?

av KJEH 6 oktober 2013, 14:23

@kork
Nä, de e ju fel förstås, för jag har aldrig varit på norra stå och vrålat.

Men vilket djur ska man ta till då?
Men det är lite upptaget på ena sidan om man så säger.
Vi har en hund, padda, lite rökande fåglar, o.s.v.
Det fagra hennet brukar vara ritade som snygga hjortar och dyl., men ibland även en liten rådis.
Passar en gris? Ett vildsvin?
För det här är egentligen ett casting-problem, eller hur?
Skulle hellre ta en apa än en gris, som min avbild.

av Ledigheten 6 oktober 2013, 14:21

Enligt wiki är apan NH. De kan ju ha fel, jag är inte en Kellerman savant :)

kjeh: Din länkartikel. Det verkade som om du uppfattade dess slutkläm "låt oss inte tala om rasism" som att man inte ska låsas om att apa är ett rasistiskt skällsord.

Sanningen är att det egentligen inte finns några "raser", rent fysiskt tillhör vi alla samma genpool. MEN i praktiken finns det dessvärre en massa människor som inte fattar det, och det kan man inte bara inte låtsas om.

av kork 6 oktober 2013, 14:09

agge jobbar väl med att dubba film så det borde väl inte va han?

av vitkor, 6 oktober 2013, 14:00

@kork: kan du vidareutveckla hur jag missuppfattat artikeln och kanske meddela vilken artikel du menar också?

av KJEH 6 oktober 2013, 13:57

@Ledigheten
Ingen aning, men det är inte samma sak.

Alla djurnamn kan användas som skällsord (kanske mer sällan man drar till med "myra!" eller "guldfisk!" förstås). Men just apa används för att förnedra en viss grupp människor som ofta möter rasism. "Stick tillbaka hem till djungeln!" Ja, ni vet hur det låter när hjärnbefriade kommittén tar till orda.

Nu vet inte jag vad NH känner, man jag skulle i alla fall inte gilla att påminnas om sådana saker varenda gång jag såg mig själv i kompisens serie.

av kork 6 oktober 2013, 13:50

Tack för länk kork! @rosa: man stå på kanten! Finns de käringar och gubbar som stå och pissar också- resultatet blir att man antingen får torka av ring och toa. Eller får sitta i piss! Ingendera är acceptabelt- gratis städar ej! Lärdom ha enmanstält eller husbil med schäfer som vän!

av Ker 6 oktober 2013, 13:30

Tack för länk kork! @rosa: man stå på kanten! Finns de käringar och gubbar som stå och pissar också- resultatet blir att man antingen får torka av ring och toa. Eller får sitta i piss! Ingendera är acceptabelt- gratis städar ej! Lärdom ha enmanstält eller husbil med schäfer som vän!

av Ker 6 oktober 2013, 13:30

Men är det nånn som gillar att bli ritad som en råtta, dårå?
Som tjacket, hen med kartongen?

av Ledigheten 6 oktober 2013, 13:00

@kjeh
Därför att kalla någon just apa är ett mycket, mycket vanligt sätt att trakassera mörkhyade (t ex på fotbollsmatcher). Du har missförstått artikeln.

av kork 6 oktober 2013, 12:51

@kork
Potentiellt farlig länk

varför INTE rita honom som apa?

av KJEH 6 oktober 2013, 12:06

Om man ska tro Wiki och Igge är Nathan H, varför rita honom som apa in the first place? Jävligt rasistiskt.

Ändå tycks vänskapen bestå. Jag skulle ha blivit skitförbannad och besviken.

Potentiellt farlig länk

av kork 6 oktober 2013, 10:53

@Per Kele
och leran...

av Ledigheten 6 oktober 2013, 10:49

Vilka aggressioner! Peka ut tjejen från radio Dalarna via tröjan och kalla Igge för apa.

av kork 6 oktober 2013, 10:34

Fan vad äckligt. Alltihop.

av kork 6 oktober 2013, 09:23

Ah, det forklarar toarullen i gar. Forst bajsa i skogen, sen samaka.

Bajamajan i rutan har jag sett liknande ocksa. Jag fattar inte hur sista personen gjorde?

Maste kora strategi a'la:
Potentiellt farlig länk

av Herr Rosa 6 oktober 2013, 05:37

Festival...fattas bara regnet

av Per Kele 6 oktober 2013, 05:17
Andra publiceringar av denna stripp: