klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 16 september

Publicerad 16 september 2014
Taggar: visby
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3336

Haha, här får man veta både det ena och det andra! Tror nog varken ML själv eller någon annan mindes/minns några specifika brev, men svaret var handskrivet och kul, inte generiskt. Mitt brev innehöll förstås ett skämt.

Full och elak? Det låter trist. Har jag faktiskt aldrig hört förr.

Hur som haver var han ett geni redan på femtiotalet och framåt... med Povel Ramel och med Hasse Alfredsson. Sjunga kunde han också. Med basröst.

Minns en skojig lösligt hophållen scenhistoria där han var betjänt. Brita Borg som amper dam ropade på honom, och han lunkade in och hade repliken:

- Frun gallskrek?

Det var roligare förr. Bajs-, kiss- och blondinskämt är jag gärna utan, tack. Ingen humor där.

av kork 17 september 2014, 09:37

Martin Ljung? så jävla 60-tal, usch va trisst, fast volten i badkaret satt som en smäck...Testade själv en gång, två revben och en tand kostade kalaset

av Per Kele 16 september 2014, 22:53

Potentiellt farlig länk

av ker 16 september 2014, 18:17

Haha Martin Ljung - så här kunde jag göra när jag var ung, (gör en baklängesvolt), men det kan jag inte längre.

av KJEH 16 september 2014, 17:28

"-Å du, vem fan är det som står och blåser trumpet här på mornarna? Man kan ju inte sova! Det är ett jäkla rännande i korridorer och trappor, har man en gång vakna, så är det lögn att somna om igen!"

av 55:an Olga 16 september 2014, 14:56

- Är det inte Fingal Olsson som sitter därborta?
- Han är ju död.
- Men han rör ju på sig!

av Liket lever 16 september 2014, 14:30

Intet ont anande möts man av både Martin-Ljung-hyllning och Martin-Ljung-bashing när man kikar in. Vad ska man säga - annorlunda? Själv tycker jag Martin var en stor komisk begåvning med stort underhållningsvärde.

av PP 16 september 2014, 13:48

Jag hade en kort sejour som taxichaffis på ljuva 90-talet. En natt efter ett pass stötte jag på en förtvivlad kollega, han hade blivit hunsad och utskälld av en berusad Martin Ljung. Så till den grad att han slängde ut honom ur taxin. Enligt denne var den gode Martin känd för att göra ned servicepersonal i olika sammanhang.

av Njugg 16 september 2014, 12:54

Jag minns faktiskt det där brevet, kork. Jag svarade på en del brev för Martins räkning då han hade "annat för sig" som han brukade säga. Vill minnas att jag fick ett hubba bubba per brev.

av Slidkrans 16 september 2014, 11:35

På tal om ingenting var Martin Ljung n trevlig prick. Han älskade film och man kunde se honom ånga in i biosalongen (t ex Grand på Sveavägen) fem sekunder innan filmen började - han hade gratiskort på alla biografer. När han fyllde åttio skickade jag (som inte kände honom) gratulationsbrev OCH FICK SVAR.

Gentilt! Numera är det tyvärr högsta mode att inte svara på mail ens, antagligen för att visa hur vansinnigt upptagen och viktig man är. Trist.

av kork 16 september 2014, 10:24

Fürst..vi den här tiden?

av Sover ni? 16 september 2014, 09:27
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 15 september

Publicerad 15 september 2014
Taggar: visby
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3335

Nej, de är autentiska citat ur barns och ungdomars uppsatser och skrivningar! Jag tror boken hette något med grodblad, kanske Grodblad och stilblommor?

"Nerstuckna i snön avläste vi termometrarna."

"Vi åkte i skidbacken. Det var så roligt. Fröken gick av på mitten och majistern lite längre ner. Det var den bästa dagen i mitt liv."

"Vi fick smörgåsar av en gammal gumma som vi förtärde med glupande aptit."

Syftningsfelen är bäst!

av kork 17 september 2014, 09:41

Är ordvitsarna hämtade ur Blandaren eller vilket ursprung kan det vara?

av PP 16 september 2014, 13:06

KJEH - "på ängen vid sjön satt en flicka och mjölkade en ko, men i vattnet såg det alldeles tvärtom ut."

"Jag stod och stirrade ner i hamnens smutsiga vatten, när plötsligt en gammal vän dök upp."

"Halvt vansinnig och omgiven av dåliga rådgivare kan jag inte annat än beklaga Karl II."

"Greklands kungakrona har alltid varit en osäker sittplats."

:)

av kork 16 september 2014, 09:57

Problemet är väl att media och politiker är rätt korkade, som alla andra.

av KJEH 16 september 2014, 04:19

möjligen, det hade jag inte tänkt på. kanske naivt av mig att tro att alla deras sympatisörer i den frågan redan röstar på dem.

Men det skulle ju i så fall ändå i större grad återspegla folkets vilja. det har ett egenvärde även då jag inte håller med.

av brölkörv 15 september 2014, 23:04

Å andra sidan, brölis, hade deras inflytande på invandringen blivit avsevärt större.

av bal 15 september 2014, 22:17

det är här dd kommer in. Hade vi haft en flytande demokrati där varje väljare kan välja olika representanter inom olika sakfrågesområden så hade t.ex. sd:s inflytande i alla frågor som inte rör invandring troligen blivit avsevärt mindre.

av brölkorv 15 september 2014, 21:03

Vi kallar det demokrati, Pierre. Tyvärr blir det litet knasigt när alla ska bestämma, men alternativen är ju ännu mer knas.

av Boris 15 september 2014, 19:46

Vad har ni gjort, sverige?

av Pierre 15 september 2014, 17:44

Eller några budord.

av KJEH 15 september 2014, 15:29

De kunde åtminstone ställa upp en jourtelefon på den där muren.

av bal 15 september 2014, 14:53

"I Indien får folk av lägre kast arbeta och slita, medan överkasten ligger på sängen. "

av KJEH 15 september 2014, 11:25

Läste den för 35 år sen tror jag.

av KJEH 15 september 2014, 10:59

KJEH - har du den lilla tunna boken "Samlade grodblad"? Det låter så! Lyckliga du, jag kan inte hitta min.

av kork 15 september 2014, 10:23

Inte stupa nu, din lilla lemmel!

av PP 15 september 2014, 10:03

Djupt oansvarigt av Rocky att publicera denna - när landets ungdomar får nys på att det finns ett helt oreglerat och obevakat stup i Visby kommer de att flockas till platsen med otaliga dödsfall som resultat.

av brõlkorv 15 september 2014, 09:22

shit va trisst! med valet idag/ igår

av Per Kele 15 september 2014, 09:11

Tigerhjärtats tröst: "Dj-ligt nu? då har du bara sett inledningen".

av Grrrrr 15 september 2014, 07:57

Du har helt rätt, KJEH, tyvärr.

av Ibgbg 15 september 2014, 06:57

För ett år sen stod vi framför ruinens brant men idag känns det som vi tagit ett stort kliv framåt!

av KJEH 15 september 2014, 03:52
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 14 september

Publicerad 14 september 2014
Taggar: splatt
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 559

@ledigheten
maken till fräckhet..

När DD tar hem valet 2018 får vi se vem det var tiden hade sprungit förbi!
*hytter med näven*

av brôlkorv 14 september 2014, 21:49

"När man talar om trollen så står dom i farstun!"

av Ledigheten 14 september 2014, 16:38

Amanda Mogensen har delat Feministiskt initiativs filmklipp.
för 15 timmar sedan
NU KOKAR DET! SNART ÄR VI I RIKSDAGEN!
Igår hölls ett av de sista och det absolut största homepartyt innan valdagen. Med ca 3 700 åhörare på plats i Vitabergsparken i Stockholm hölls flera brandtal ackompanjerade av artister och komiker. He... Visa mer
NU KOKAR DET! SNART ÄR VI I RIKSDAGEN!
Igår hölls ett av de sista och det absolut största homepartyt innan valdagen. Med ca 3 700 åhörare på plats i Vitabergsparken i Stockholm hölls flera brandtal ackompanjerade av artister och komiker. He... Visa mer
Spela upp filmklipp

av nu 14 september 2014, 11:56

Jag tycker ni ska gå och rösta på den kandidat som ni kan tänka er att köpa en begagnad bil av.

- Tänkte väl det...

Inte så många kandidater kvar dårå.

Jo, jag vet att det här testet är en gammal klassiker, men en väldigt bra "lackmus-test" i alla fall.

av Ledigheten 14 september 2014, 10:52

@brölhen
Tiden har redan sprungit förbi dej!
Tjena hennen!

av Ledigheten 14 september 2014, 10:42

Rösta inte! Det är gravt osympatiskt att försöka tvinga på, med våld om det behövs, sin omgivning sina idéer om vad som är ett bra liv eller samhälle.

av db 14 september 2014, 10:30

Inget splatt innan du röstat! Gå försiktigt till vallokalen.

av väljar'n 14 september 2014, 08:18

djupt!

av lurker 14 september 2014, 07:31

Om 50 år finns inga bussar, bara hoverboards och teleporter. Inga man heller förresten, fr o m 2042 är alla hen.

av brõlkorv 14 september 2014, 02:12
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 13 september

Publicerad 13 september 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3334

@db

På vilket sätt är "klockren" i mindre "bestämd form" än "klockrent"? ?:-S

Det handlar väl mer om vad man syftar på? En ren kan t ex inte vara klockrent, den måste vara klockren isf. Men ett klockspel skulle vara klockrent och inte klockren.

av Klockren 14 september 2014, 08:57

dn/db: nu kan du skriva valfritt.

Och just det, om man vill länka till https-sidor kan man slänga på ett s numera. dvs klockrents istället för https.

av vitkor 14 september 2014, 00:13

Heili di neiri e båoki"
ungefär lika med:
Hela det nedre är bokat"

av Ledigheten 13 september 2014, 21:55

"Heili di neiri e båoki"

Översättning, tack!

av Fläskläpp 13 september 2014, 21:44

Tyckte (förortsstockholmare) också om Vattenfestivalen. Borde man återuppliva igen, basta! En festival för _alla_ till skillnad från alla exkluderande specialintressensevenemang.

av bal 13 september 2014, 13:03

Vattenfestivalen var MYSIG, äta stekt strömming vid kajerna och så. Glada förväntansfulla familjer i nya fina likadana träningsoveraller kom på besök, medan snorkpettrar stängde in sig på kaféer och surade och var hånfulla mot alla utanför den egna lilla provinsiella kretsen. Att de själva turistade var förstås däremot SJÄLVKLART.

av kork 13 september 2014, 12:09

Fan, jag kommer aldrig ihåg om det ska vara bestämd form eller inte på klockrent. Det ska det. Man ska alltså inte titta på piktogrammet i övre vänstra hörnet, då blir man lurad.

Potentiellt farlig länk

av db 13 september 2014, 10:08

Inga folkfester i innerstaden. Tack.

klockren://www.facebook.com/pages/Inga-folkfester-i-innerstaden/130181403674811

av dn 13 september 2014, 10:07

Gagnefsyran?

av Per Kele 13 september 2014, 08:44

Sthlm pridde, SvP-demonstrationer, Quarneval, 1a maj, studentflaksvecka etc, etc

av undantagsvisaren 13 september 2014, 08:13

gamla goa medeltidsveckan pa gotland

av lurker 13 september 2014, 05:37
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 12 september

Publicerad 12 september 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3333

@kork: Jo, även om jag gillar Dag Vag, så var Taube först och banbrytande (inom rapen). :)

av PP 12 september 2014, 16:21

PP - tre stycken som jag gillar varmt! Jag hoppas du har Evert Taubes egen version av den tredje? Mäktig rap!

av kork 12 september 2014, 15:43

"Another brick in the wall"
"Joshua fought the battle of Jericho, and the wall came tumbling down."
"Det var Shi Huangdi, kungen av Qin, som lät bygga den kinesiska muren".

av PP 12 september 2014, 11:22

På wikipedia om ringmjuren framgår inte vem som byggde men det måste varit en stark sork: Potentiellt farlig länk

Vi bygger även EU-sponsrade murar i Bulgarien och Grekland för att skydda oss mot fattiga afrikanska bönder vars jordbruk vi konkurrerat ut med subventionerade grönsaker och billiga afrikanska flyktingarbetare.

av krasse 12 september 2014, 09:58

Jag tror det var borgarna i Visby, dvs Tysk-Svenskar, som behövde muren för att hålla bönderna ute.

av Seven of Nine 12 september 2014, 09:44

Muren var ju effektiv för att hindra de lokala bönderna att söka skydd i staden när danskarna kom. Därav massgravarna utanför.

av pok 12 september 2014, 09:01

Sista bubblan: tänk på Berlinmuren. Nu har vi israelisk motsvarighet.

av d-d-r 12 september 2014, 08:34

Rätta mig om jag har fel, men var det inte Dansken som byggde stenhögen?

av Boris 12 september 2014, 06:27

Muren stoppade aldrig Atterdag, men som vindskydd och urinoar har den aldrig varit ngt annan än en ren succé.

av Slidkrans 12 september 2014, 02:40
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 11 september

Publicerad 11 september 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3332

Tragisk olycka. Unga män ska inte köra snabba bilar fort, men det förstår de ju inte. Fast det kan ju vara så att föraren plötsligt blev sjuk - man vet aldrig.

av kork 12 september 2014, 09:54

lbgbg: Potentiellt farlig länk

av krasse 11 september 2014, 22:42

Tråkigt för dig och släkten om det är så, men se det från den ljusa sidan! Killen dog i hög fart i en Lambo, så han var säkerligen lycklig, och döden kom omedelbart.

Varför kom du att tänka på det nu? Varför vill du inte prata om din ö och öns historia längre? Hände det nyligen? Nyss?

Jag tar för givet att det är OK att fråga, med tanke på att du själv tog upp det?

av Ibgbg 11 september 2014, 20:41

släktings son dog-suck- livet-Lamborgini i 220! Ofattbart-men tjafsa på ni bara

av ker 11 september 2014, 19:55

Kvinnor på Gotland hade inte körkort? När då? Flyttade du dit 1895?

Det om stenhusen är sant. Hade inte med stånd att göra, man ville helt enkelt inte att folk använde trä. Vill minnas att Stefan Haase berättat det. Förresten är det väl allmän kunskap?

av kork 11 september 2014, 18:54

Att KUNNA framföra ett fordon, och att ha "laglig" rätt att framföra det är väl egentligen inte samma sak?

Jag har, främst beroende på mina egna olyckliga (yrkes) val i livet, försörjt mig som yrkesförare under flera decennier.

Och jag är säker på att jag skulle köra lika bra/dåligt om jag inte hade ett körkort i plånboken.

@KER: Om det fanns traktorer/bilar/motorcyklar/mopeder när du flyttade till ön, och kvinnorna inte visste hur de där manickerna fungerade... Så har det inte med körkortssituationen att göra.

av Ibgbg 11 september 2014, 18:38

men snälla kork -Kvinnorna på gotland hade inte körkort- de som var rika i visby men inte vanliga fattiga gotländska bondkvinnor!Och inte heller har du fattat riktigt trähusen-jo man behövde trä till kalktillverkning och innan bytte man till sig varor mot tjärbränning. Jag bor på den äldsta kända bosättningen i norra europa- men inte behöver vi gå så långt tillbaka som Linne och att han tyckte Gotlänningarna bodde för mycket över sitt stånd o allt det där. Nej det handlar här om sekelskifte 18 till 1900 tal. Det stod mellan bevara och riva muren bland annat. Dom där journalisterna som skev upp vita kalkstenshus på gotland har jag träffat och hört hela historien, och när Key Nilsson(som skrev i Femina) levde bodde vi grannar. Övriga är kommentarer handlar mest om oförmåga-det är inte mitt bord.

av ker 11 september 2014, 18:03

@Ker

Nu hostade du upp en massa saker, på samma gång, i ett stycke, som vanligt.

Det verkar som att du har en hel del att säga:

- dialekter? Deras status, och när och hur man får skämta om dem? På viket sätt, vad får man ha för syfte?

- Stenhusen var utan traktorstatus. Folket hade ropat ut ärvd, vitkalkad fårull på konstakademien?

- Carl Larson kom från Dalarna, frusen och drypande av statusfärg. Sedan blev han ihjälklubbad av reumatiska, grekiska sälar utan körkort?

- Och dessutom utrag ur dina båda anteckningsböcker: "minnesanteckningar till "MEMOAREN"" och "Utkast till: "Gotland - en konstnärsunges öde (eller: "Jag var unikare än dem")""?

Så långt är jag med (tror jag?).

Men det jag inte fårstår är vilken del av din planerade ordgröt du siktade på när du skrev "Håhåjaja"

(och i damtidningen Femina, ger jag fan, far i...)

av Ibgbg 11 september 2014, 17:16

Ker, din historieskrivning är högst personlig! Gotlänningarna ålades att bygga stenhus eftersom träet höll på att ta slut, och det var tidigare än 60-talet.

Men det är helt sant att husen var otroligt färggranna, de putsade kalkstenshusen kunde vara röda, gula eller rosa. (Blått var dyrt, så de blå husen var få. Inuti var det likadant, vilt mörkgröna väggar bredvid gredelina, till exempel. Hu! Men det vete sjutton om nutida modet med svarta granitbänkskivor och kakel upp i kökstaket och allt annat kritvitt är så mycket bättre. Hu för det också.

Kvinnor körde inte bil på 60-talet? Gjorde de väl visst. De tävlingskörde f ö redan på tjugotalet.

av kork 11 september 2014, 14:48

Håhåjaja - kan inte direkt tycka dialekter har annan funktion än att tala om vem som hör till resp. inte gör det. Att gotländska passar för komik säger en del. Att ruinerna står kvar beror på att man satte en lag för att hindra folk att sno sten till nya byggen. Stenhus hade ingen status innan 60-talet då Femina - tidning med statusbildningsambition- hade journalister som kände de konstnärer som bosatt sig i billiga kåkar på södra delen av ön. Vipps blev det status som CarlLarssongården i Dalarna. Alla hus vitkalkades- liknade Grekland och var billigt. Ursprungligt fanns massor av färg som speglat dåtidens status. Men obeboeligt under vintern eftersom de kräver ständigt eldande och har fuktdrypamde väggar. Många gotlänningar var reumatiker och aldrig varma, fårullen behövdes fisket o sälklubbningen. Att konstnärer kom dit på 60talet berodde på ett upprop på Konstakademien där man oroade sig för ett förstörande av kulturarvet. Min familj kom dit 70 och köpte 4 tunnland för 10.000 på avbetalning. Möjligt för konstnärer. Då lades fyra jordbruk ner varje månad. Stenhus stod ivägen på brukbar mark. Alla affärer försvann. Kvinnor hade inte körkort utan cyklade till allt. Hästen var borta små traktorer dominerade. Ja gotländsk inställning var förutom fattigdom att det inte var nån ide att lägga nytt tak eftersom man kanske skulle flytta. Med tanke på de månghundra åriga släktena på gårdarna absurt! Men under vilar mystiken mysterier och fantastiska kulturskatter och ett ständigt överraskande landskap.

av Ker 11 september 2014, 14:37

KJEH: Man kunde ett tag söka på text som folk hade transkriberat, men jag tog bort den funktionen för folk slutade transkribera. Nu får man satsa på vettiga taggar istället... går sådär.

av vitkor 11 september 2014, 13:19

Liknar norska???
I och för sig, norskan och engelskan har ju också en hel del gemensamt. Skillnaden är väl att den likheten går tillbaka till vikingatiden, medan gotlänningarna försökt haka på det anglosaxiska tåget för att kunna skryta med en dialekt när de försöker byta ut sitt obegripliga gutemål mot svenska.

av Rille 11 september 2014, 11:38

But merci... :)

Gotländska är jättemysigt att höra på. Och det liknar norska! Både gotländska och norska har kvar lite fler fornnordiska ord än s k rikssvenska, och mysiga diftonger. I stein, t ex.

av kork 11 september 2014, 11:30

SNYGGT, kork! Du satte den på första försöket :-D

av Ibgbg 11 september 2014, 11:07

Ett försök.

hPotentiellt farlig länk

av kork 11 september 2014, 10:52

Hmm... varför dök inte de där instruktionerna om hur man ska länka upp nu då?

av Ibgbg 11 september 2014, 10:40

De har redan en dialekt, eller ett helt eget språk egentligen! Det är där problemet ligger. Den där rotvälskan de pratar är så obegriplig att inte ens de själva kan förstå den. De har ungefär samma problem som danskarna: Potentiellt farlig länk

Det är därför kyrkan ser ut som den gör. Det går inte att genomföra ett så komplicerat projekt som en kyrkrenovering utan att kunna kommunicera med varandra.

av Ibgbg 11 september 2014, 10:37

Gotlänningarna har haft fullt upp med att uppfinna en dialekt. De hade ingen, så de försöker lura folk att de har en genom att bryta på engelska och utelämna sista stavelsen i orden. Men ni är genomskådade, gutar!

av Rille 11 september 2014, 09:11

Alla gillar inte ruiner från medeltiden

av modernist 11 september 2014, 08:29

ker?

av Per Kele 11 september 2014, 07:22

kunde man inte fritextsöka förut? Eller har jag fel browsers?

av KJEH 11 september 2014, 07:00

Klassikern dyngrauk!

av KJEH 11 september 2014, 06:17
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 10 september

Publicerad 10 september 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3331

Potentiellt farlig länk

av ker 10 september 2014, 17:56

Nu skänker jag Hasse Alfredsson och Martin Ljung en varm tanke.
Köksstol, förresten. Får vi se Hästens Köksstol De Luxe? Kungsängen Matrum Comfort? Ikea Sultan Kökis? "För att spartansk sömn är bättre än ingen alls."

av PP 10 september 2014, 13:36

Har Kellerman sett "guben i låddan"? Slutrepliken -"det är skönt att ha en egen kupe' !" Kanske är den allmänna uppfattningen och grunden till svenskens obenägenhet att vilja dela med sig?

av Ker 10 september 2014, 12:30

@bal: Ledsen om jag kränkte dig. Det var verkligen inte min mening. Please accept my sincere apololologies.

av Slidkrans 10 september 2014, 11:28

Var har du läst, Slidis? Eller vad är det du vill läsa? Har inte sett någon "passionerat" försvara vare sig det ena eller andra här. Jag är inte särskilt förtjust i de "nya" Moderaterna, men kan fortfarande uppskatta det lilla bra de eventuellt åstadkommit. Just Reinfeldt själv framstår som en principlös, beräknande maktfigur. Tyckte "gamla" moderaterna var sympatiskare.

av bal 10 september 2014, 10:00

Har både våningssäng i hemligt rum i ladan och inbyggda lådsängar som små barn o andra sover tryggt i. Nä det är inte så stor skillnad på S o M. Men svenskar är lite rädda för skillnader- är försiktig sort. Men att det numer är tydligare klasskillnader ser vem som helst. Som ser. Statistik stödjer den som läser den. Ni som inte vågar göra ert liv som ni vill- prova- det blir aldrig nåt sen. Ska det gå åt H- vete så ska det gå med musik , sa alltid min mor.

av Ker 10 september 2014, 08:20

Får väl se om CDU eller SPD vann/förlorade på "rödblå röra". Att Löfven skulle vara så maktlysten att han 'gifter' S med M i "Stor Koalition" har jag svårt att tro, men osvuret är bäst!

av iakttagar'n 10 september 2014, 07:56

Neurotiska Gubbslem i underslafen? Nej tack.

Och hur var det med arbetslösheten? Hade den ökat eller inte under Reinfelds regim? Vad kom ni fram till igår?

En sak är i alla fall säker. BNP per capita (i reala termer) har mer eller mindre stått still sedan 2006. Och Sverige har fortfarande ett av världens högsta skattetryck. Skolan är kass och sjukvården är väl sådär.

Riktigt underhållande att läsa alla passionerade försvar av moderater resp. socialdemokrater. Ni tycks tro att de företräder helt olika politik. Minns ni vad Reinfeld sa efter valvinsten 2006? "Detta är inget systemskifte".

Lyssna på Farbror Slidkrans: Bortsett från lite meningslös retorik finns få egentliga skillnader mellan dagens M och S. I Tyskland regerar till och med konservativa och socialdemokrater ihop - "Die Grosse Koalition". Kan mkt väl hända i Sverige också.

Good fucking bye, folkhem.

av Slidkrans 10 september 2014, 05:24
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 9 september

Publicerad 9 september 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3330

@db
Det stämmer det som du skriver.
Det som förstörde Sverige var den förda politiken under främst 70- och 80- talen.
Man försökte då att med konstlade medel försöka få svensken att tro att 60-talets konjektur bara fortsatte, trots att den rådande konjekturen var dopad.
Den mycket höga inflationen drev upp lönerna och folk började därför snart skatta som ”höginkomsttagare”, även om lönerna var ganska låga, om man jämför med köpkraft.
Reallönerna stod och stampade, men mer och mer av inkomsten gick till skatt.
På så sätt så ökade skatteinkomsterna till staten ständigt och dessa pengar kunde spenderas på allehanda samhällsprojekt.
ATP och dylikt ska nog ses som denna andas barn.
Men man kan bara höja skatten i en demokrati till ca, 70 % av löneutrymmet och sedan får man börja låna.
Det höga skattetrycket och lånekostnaderna fick allvarliga negativa effekter på samhället och den första stora krisen kom förstås på 90-talet.
Den s.k. vänstervågen tyckte förstås att det här var bara bra, men den vanliga svensken fick nog, redan vid 1976 års val.
Eller som en godsägare en gång sa sa ”Den som är satt i skuld är icke fri”

av Ingentingören 11 september 2014, 08:06

Arbetslösheten har ökat men arbetskraftsdeltagandet har ökat mer. Dvs folk som var förtidspensionerade är nu återigen del av arbetskraften och en del av dem har fått arbete så totalt har fler personer arbete nu, både i absoluta tal och som andel av befolkningen. Samtidigt har antalet i sk utanförskap minskat radikalt.

Istället för att se på skattesänkningar kan/bör man titta på hur mycket skatt folk faktiskt betalar (och hur mycket de får tillbaka). Höginkomsttagares skatteinbetalningar är MYCKET högre än låginkomsttagare, både i kronor och procent och kvoten mellan förmåaner och inbetalningar skiljer sig ännu mer.

För övrigt lurade ingen dagens pensionärer - de lurade sig själva. Vid ATP-omröstningen fanns det vitt spridd kunskap om att systemet inte var hållbart på sikt. Och dagens pensionärer betalade inte så hög skatt som ni tror, det var först runt 1970 svenska skattetrycket började stiga snabbt, men väldigt lite av detta fonderades för framtida pensioner för de då arbetande. Skyll er själva säger jag bara.

av db 10 september 2014, 12:40

KJEH: (nu blir det långtråkigt) Regeringen kan eller skall inte direkt göra någonting åt arbetslösheten, däremot sköta ekonomin och skapa goda förutsättningar. Krisen i Spanien t.ex. och den där rekordhöga ungdomsarbetslösheten som saboterar livet för en hel generation kan forna regeringar visst lastas för.

av bal 10 september 2014, 09:54

Orkar egentligen inte skriva men måste väl. Gå inte på journalisternas diskurs, de flesta frågor de ställer är irrelevanta. Arbetslösheten tex, vad ska en regering kunna göra åt den? Riksbanken möjligen, annars är det företag, landsting och kommuner (och en del andra organisationer) som anställer och lönerna bestäms i kollektivavtal. En regering bör i denna fråga endast bedömas efter hur väl de arbetslösa tas omhand för att få en matchning mot de lediga tjänster som ändå finns, dvs kartläggning av behov, utbildning och praktik. Fas-3-Reinfeldt som förordar att arbetslösa skall sitta i meningslösa kostsamma terapisysselsättningar med en kostsam jobbcoach bredvid sig har liksom inte fattat grejen. Att beskära komvux är inte heller hans mest geniala drag. Grädden på moset är att försöka lägga ner UR.

av KJEH 10 september 2014, 05:55

Blir lite lång OT-diskussion här, men, 1: arbetslösheten har ökat även sedan oktober -07 när mätsättet ändrades. 2: Det var aldrig ett exempel på "rivs ner" utan ett exempel på den priviligerade moderatbubblan, som ni också verkar leva i, grattis! :)
(och 3: "Massarbetslösheten" är också ett Reinfeldt-citat, vilket han kallat den för när den var lägre innan han själv kom till makten)

Jag skulle nog inte låta mitt barns kompis killes serietecknande kompis tjära mitt tak... Men det kanske är lätt?

av vitkor 9 september 2014, 23:44

Om beviset för att samhället "rivs ner" hänger på hur man tekniskt mäter arbetslösheten så känner jag mig inte överdrivet orolig.

"Etniska svenskar mitt i livet" citatet kom som ett svar på en väldigt generelaliserande fråga i en radiointervjuv där intervjuaren konstaterade att "det råder ju massarbetslöshet i sverige", vilket iallafall jag tycker, med bakgrund av hur det ser ut i resten av Europa efter 2008, är en rejäl överdrift. Reinfeld tycker jag där svarade med samma mynt. Ett dumt svar på en dum fråga helt enkelt.

av kman 9 september 2014, 22:58

Ja och nej. Man ändrade sättet att mäta arbetslöshet på till ett EU-mått 2007 (tror jag att det var), vilket fick siffran att taga ett skutt uppåt. Så samma relativa tal idag som 2006 är ändå mycket bättre. Arbetslösheten har minskat under Reinfeldt, oavsett hur man mäter. Det är ju bland annat därför skatteintäkterna ökat trots att skattesatserna sänkts.

av bal 9 september 2014, 22:38

bal: nu räknar du absoluta tal igen...

av vitkor 9 september 2014, 22:16

Jaha. Fast arbetslösheten har ju som sagt minskat under Reinfeldtregeringarna, så det är kanske inte det bästa exemplet på hur välfärdssamhället "rivs ned". Bubblor är nog samtliga politiska läger drabbade av.

av bal 9 september 2014, 21:59

bal: Hehe, det är Reinfeldt-citat; "Om man tittar på etniska svenskar mitt i livet så har vi mycket låg arbetslöshet". Han känner ingen som varit arbetslös en längre tid heller enligt en intervju nyligen. Det var sådant jag menade med moderatbubbla.

av vitkor 9 september 2014, 20:24

@allihop
jo man kan tjära tak.
är det någon som på fullt allvar tror att högerpolitiker driver något annat än högerpolitik?
Att ni förolämpar varandra när ni gemensamt vill vädra ert missnöje som ni trots alla försäkringar om motsatsen har verkar korkat eller åtminstone pärlor för svin.
Heja Vitkor du gör och tänker bra-ett föredöme!

av ker 9 september 2014, 20:20

well... that escalated quickly.

av obligon 9 september 2014, 19:18

här tog det hus i helsefyr

av pierre 9 september 2014, 17:39

Viss "välfärd" har det väl dragits in litet på -- bland annat har man ju lyckats rulla tillbaka en del förtidspensioneringar från tiden då man rutinmässigt förtidspensionerade långtidsarbetslösa.

Men ändå -- att tala om att ett bygge rivs låter väl drastiskt. Vi har ju ungefär samma välfärd som för tio år sedan. Och kanske bättre än för tjugo år sedan. Nä, det här med rivning låter mer som skrämselretorik tycker jag.

Vitkor: Nu tycker jag att din retorik når en farligt låg nivå. Menar du på fullt allvar att "etniska svenskar" skulle åtnjuta strukturella välfärdsfördelar?

av bal 9 september 2014, 17:21

SK, bara tom ironi utan substans är en typisk SD-argumentation och kan inte tas seriöst.

Det som skurits ner är vad som populärt kallas "välfärd" och en gång i tiden "folkhem". Alliansen är villig att tulla på allting, eftersom M är ledande där och menar att "vanligt folk" inte tycker om att jobba och får skylla sig själva om de inte är smarta nog att fiffla till sig en förmögenhet, eller blir allvarligt sjuka.

av kork 9 september 2014, 15:56

Nej, det har du rätt i, vitkor. Den där Docent Jan Tullberg verkar skum. Har knappast rent mjöl i påsen. Tror knappt han har gått ngn riktig utbildning - som tex Stefan Löfven har gjort. Där har du en bildad man. Kan svetsa lite grann och har dessutom förkovrat sig på ett riktigt prestigefullt utbildningsinstitut - SSU:s förbundsskola, Bommersvik.

av Slidkrans 9 september 2014, 14:04

Slidkrans: Tullberg har gett ut boken som privatperson på eget förlag, och inte via något seriöst förlag eller någon akademi. Den är inte vetenskapligt skriven eller granskad och han använder anonyma rasistbloggar som källor. Så jag tycker nog man kan sluta försöka sprida hans siffror för att ge auktoritet till rasistiska syften.

av vitkor 9 september 2014, 13:50

bal: Som sagt, är man frisk "etnisk svensk mitt i livet" kanske man inte märkt av så mycket försämringar.
Och ja, skatteintäkterna (liksom antalet i arbete) har visserligen ökat i absoluta tal, eftersom befolkningen har ökat. Men inte per capita.

av vitkor 9 september 2014, 13:36

Nä, varför skulle man lyssna på Tullberg. Han är ju bara ngn docent från Handelshögskolan i Stockholm. Vad vet han om ekonomi? Och förresten - även om hans siffror faktiskt vore korrekta så är väl inte 250 miljarder så mkt att yvas över. Det motsvarar ju bara lite drygt fem försvarsbudgetar.

av Slidkrans 9 september 2014, 13:29

Vitkor: jag lever inte i en moderatbubbla, och påstår heller inte att allting i samhället är bra. Men jag finner heller ingenting i de senaste årens förda politik som för tankarna till att "riva ned" någonting. Låter som tom retorik, tycker jag.

Vitkor II: de senaste årens skattesänkningar har lett till ett *större* skatteintag. Man får in mer reda pengar nu än man fick när skatterna var procentuellt högre.

av bal 9 september 2014, 13:23

Tur att Tullbergs bok inte är seriös och heller inte tas på allvar utanför rasistiska bloggar. Men annars hade ju summan motsvarat typ senaste årens skattesänkningar och Nuon-köp.

av vitkor 9 september 2014, 13:14

Sorry, folks. Finns inga pengar för ytterligare välfärdssatsningar just nu. Invandringen kostar trots allt 250 miljarder per år (Tullberg Jan, 2014, Låsningen – en analys av svensk invandringspolitik, Lykeion, Stockholm). Vård, skola och omsorg får helt enkelt stå tillbaka under en period. Ni måste öppna era hjärtan. Men misströsta inte: På sikt är invandringen jättelönsam och bra för Sverige.

av Slidkrans 9 september 2014, 12:08

Ser onekligen ut som nåt från Mellangatan: Potentiellt farlig länk

Det är ju knappast bara vin & sprit som sålts ut. Men visst, lever man i en moderatbubbla så ser man nog inte riktigt problemen... Potentiellt farlig länk

av vitkor 9 september 2014, 11:53

Nu skall vi inte diskutera politik här, kork, men jag förstår inte det där med "river ned bygget". Statsfinanserna är goda och arbetslösheten förhållandevis låg -- vad är det Reinfeldt gjort som är så hemskt? Sålt ut Vin & sprit?

av bal 9 september 2014, 11:19

Gamlingarna betalade skatt bl a för att kunna få pension. Sedan blev de lurade. Vad de får nu beror på vad den nya egotrippade generationen röstar på.

"Nu ska vi bygga Sverige" står det på en infamt dum M-affisch med en flinande Reinfeldt. Nix pix, de två-tre föregående generationerna byggde Sverige, M and their thugs river ner bygget bit för bit.

av kork 9 september 2014, 10:25

kork: Gamlingar idag har ATP som betalas av oss i arbetsför ålder - samtidigt som vi, till skillnad från dagens gamlingar, betalar/sparar till vår egen pension (som, till skillnad från ATP, är delvis fonderad).

Och att gamlingarna betalade hög skatt är knappast mitt fel, jag var inte född när dessa skatter beslutades. Gamlingarna hade däremot rösträtt, som de förmodligen utnyttjade.

av db 9 september 2014, 10:20

Känner igen kåkarna tror jag, ligger väl på Mellangatan i Visby...?

Tror vidare att stugan har faltak som ska tjäras direkt.

Gamlingar som jobbat men haft låga löner (och nu betalar högre skatt än andra, efter den lilla tömningen av AP-fonderna som "ska betalas tillbaka" men aldrig betalats tillbaka) har inte råd med hemhjälp av något slag. Hemtjänsten som den nu är organiserad är en katastrof.

Väntar med spänt intresse på tjärandet av faltaket.

av kork 9 september 2014, 09:50

Man har ett trätak och spikar fast tjärpapp ovanpå (särskilda spik med stora huvuden). Sedan slabbar man på tjära ovanpå. Och passar på att tjära skor, byxor och håret samtidigt. Detta har jag sett alldeles själv på TV.

F ö är detta en bransch där det råder hemskt stor brist på kvinnor! Var är Gudrun?

av Seven of Nine 9 september 2014, 08:52

Skoja går ju vid 40-50, men om 30 år min själ…...

av 70-årig 9 september 2014, 08:35

sona: är du döv eller? Det är väl ett jävla gnäll på gamlingar? De har levt 70-80 år/arbetat 50-60 år men har inte lyckats spara ihop tillräckligt med pengar för att själva betala för sin hemtjänst så måste istället tvinga dagens unga att betala för något de gott kunde betala själva. Tack men nej tack.

av db 9 september 2014, 08:25

"det är olika personal varje dag, och de stannar inte länge"

Tragikomisk samtidskommentar aktuell så här i valtider. Eller, det är den förresten inte alls för det är bara gamla det berör och de hörs inte.

av sona 9 september 2014, 08:13

Ker kan du översätta till svenska? Tjärpapp va? Man tjärar inte trätak väl?

av KJEH 9 september 2014, 02:45
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 8 september

Publicerad 8 september 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3329

Jo tänder i både över- och underkäken i 3 rutor av 4 torde vara något slags gotlandsrekord!

av KJEH 9 september 2014, 02:16

i övrigt bortsett från alla skräpkommentarer så är Rokkots ansikte i ruta 1 underbart att se, kul med glädje för stackaren

av Per Kele 9 september 2014, 01:39

ker

har du rökt nu igen?

av Per Kele 9 september 2014, 01:36

Ker: Låter som du lever livet. För en annan är livet på landet blott en dröm, hur ska man förtjäna sin inkomst? Förvisso behövs inte så mycket pengar om man lever ur egen hand. Den dagen ett arbetstillfälle dyker upp i närheten av min kåk, då flyttar jag. Så länge får jag nöja mig med att ta anspråk på lite mark nedanför balkongen, men det är iaf bättre än kolonilott, mer närodlat kan det inte bli!

av Mr_feelbad 8 september 2014, 18:07

Jag lämnar en kommentar nu, så den kan repriseras nästa gång stripen går i repris.

av PP 8 september 2014, 15:56

kul att man kan muntra upp med lite fyllekodning ;)

av vitkor 8 september 2014, 15:11

Vitkor, ser att du redan fixat buggen. Men var roligt att borja morgonen med att skumma igenom gamla kommentarer.

av Herr Rosa 8 september 2014, 13:21

I Almedalen ekar det tyst och tomt. Lobbyist come back!!!

av minglare 8 september 2014, 09:41

Ok Rocky inte mycket att göra off season - det är liksom vitsen med att vara på Gotland. Just nu bygger vi klart birummet- måste vara bitätt för att förhindra att bina blir sugna på att röva tillbaka honungen och utan mal som äter allt. Sen reparerar vi en stenmur som kalvat. Fåren lever sin sista månad och hästarna årets semester i hagen. Alla äter äpplen som barnen plockar. Bina tycker det är för varmt och att de är för många i kupan- cirka 90.000! Snart kommer drönarslakten och det blir mer plats o svalare. Vad är party annat än futtiga substitut för det dagliga livet. Varför skulle det annars behövas så mycket droger? Att bara se vackra träd omkring sig och gröna ängar och ett ständigt svallande hav räcker för mig

av Ker 8 september 2014, 09:08

KJEH: Tack, det var visst inte helt klart där...

av vitkor 8 september 2014, 09:07

vitkor: du har ev orphankommentarer som dyker upp vid nummer=null eller snarare ''

av KJEH 8 september 2014, 06:43

Funktionen torde bygga på korrekt numrering... testar.

av KJEH 8 september 2014, 06:41

Nostalgi! ~~~

av Herr Rosa 8 september 2014, 02:32
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 7 september

Publicerad 7 september 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 552

urbra

av pierre 7 september 2014, 23:17

WWI = betaversionen av www...

av lad 7 september 2014, 19:31

WWI, var det föregångaren till WIFI?

av Rille 7 september 2014, 18:25

@slidis
fixar fler smslån

av ker 7 september 2014, 12:26

Mobilrunkandet ökar i samhället. Alienation och autism följer i dess fotspår. Vad gör regeringen?

av Slidkrans 7 september 2014, 09:37

1914 hade just WWI startat. Snacket gick nog om Kaiser mot Tsar.

av amöba 7 september 2014, 09:23

Precis som vi, söndag efter söndag, har fått stirra på lördagsstrippen. Idag slipper vi det. Tack för det, DNpastan.

av Virus 7 september 2014, 07:28
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 6 september

Publicerad 6 september 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2361

KJEH: ok fixat

av vitkor 7 september 2014, 22:50

I datorns tidevarv - kan du Vitkor automatreprisera in mina gamla kommentarer till respektive repriserad strip?

av KJEH 6 september 2014, 23:00

Har det gått fyra år redan? Time flies!

av Mr_feelbad 6 september 2014, 14:49

Nu har vi gått ett varv.
Denna strip hade vi den 16 juni 2010, dvs första veckan med rocky.vitkor.se (om jag minns rätt)

av vitkor 6 september 2014, 13:55

Den här gör mig bara illa till mods.

av kork 6 september 2014, 12:45

Systemfel som är JÄTTEknepiga att rätta till för oss som är fast i det.

av osystematisk 6 september 2014, 08:51

En av mina favoritstrippar. Journalister är i regel ett jävla pack.

av Slidkrans 6 september 2014, 04:59

halva afrikas problem lösta av ett par soffliggare! tänk var lätt det var?!

av pierre 6 september 2014, 02:25
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 5 september

Publicerad 5 september 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2352

Sorry, evolutionen har programmerat mig till att tycka om dem :-)

av Ibgbg 5 september 2014, 20:12

Spädbarn: Ett djävla oväsen i ena änden, och inget som helst ansvarstagande i den andra. Men ändå helt underbara.

av Ibgbg 5 september 2014, 20:08

Den här var ju wunderbar.

av Pierre 5 september 2014, 19:13

Bebisar är underbara, ljuvliga, härliga, älskansvärda, söta, mmm...

av kork 5 september 2014, 18:57

och så är ju bäbisar mer eller mindre uteslutande små urin/fekaliefabriker det första året eller så, så det finns inte många andra lustiga grepp att ta till.. tittutleken kan man inte göra mycket av.

av brölkorv 5 september 2014, 17:38

Baby kissar alltid på folk i filmer och serier av killar. Det är så himla kul och överraskande och bryter den ömsinta stämningen på ett lustigt sätt, förstår ni.

av kork 5 september 2014, 10:17

lurker: ett gäng. den senaste här har ju nr 3328 men den har väl några månader på nacken.

av vitkor 5 september 2014, 09:31

Men så putsi-tutsi-nulle-gulle-……….
Ungdjäveln sket!!!

av gulle-plutt 5 september 2014, 08:48

hur många Rocky-strippar har han ritat nu, Kellermannen?

av lurker 5 september 2014, 03:25
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 4 september

Publicerad 4 september 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2244

...Tiga ääär guld. Allt det där andra får du om en stund. Vänta, jag ska höra med Bengt Feldreich jag tror han vet vart den finns någonstans.

av S Hallberg 4 september 2014, 23:04

Jag gissar på att de dricker Hoegaarden i de stora frostade glasen, brukar ofta serveras med apelsin- eller citronklyfta (av obegriplig anledning). Då bör procenten ligga runt 5.

av PP 4 september 2014, 11:50

Kwak har en alkoholhalt om 8.4%. Undrar hur mycket apelsinölen har.

av Apa 4 september 2014, 08:55

IT-grabbarna har beställt varsin Kwak.

av öl som öl 4 september 2014, 08:47

Tala är silver….

av K. Nipkäft 4 september 2014, 07:38
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 3 september

Publicerad 3 september 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2233

Japp, nånstans måste man dra gränsen, så varför inte vid datumet? Hur skulle det se ut om Rocky var gränslös vid den åldern? :)

av PP 3 september 2014, 15:45

Ja min födelsedag försvann ett år

av KJEH 3 september 2014, 14:14

Hört talas om datumgränsen?

av berest 3 september 2014, 08:33

klockren ruta 3

av lad 3 september 2014, 02:14
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 2 september

Publicerad 2 september 2014
Taggar: wct-overall
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2232

Jag tror att vi är överens, Kork :-) Jag uttryckte mig kanske otydligt.

När till och med lillebrorsefuckupet blivit vuxet sedan länge, så är det nog dags att gå vidare i livet.

Frågan är väl mest vart Rocky ska ställa ifrån sig sin "Stackars Jack", och vad han ska göra med honom... Eller står han kanske redan i ett hörn och betalar räkningarna?

Vad hände för övrigt med numreringen av serierna? Går saker och ting verkligen så mycket på tomgång att det går att börja om för 11-hundra strippar sedan, och gå på som om ingenting hänt (på alla dessa år / Ja, jag vet... etc.)?

av Ibgbg 2 september 2014, 11:00

Visst driver Rocky med sig själv - med flera korn bister sanning i botten - det är hela seriens idé.Det är bara det att det är samma jäkla korn år efter år. Och även om det ju är sant att mänskligheten är sorgligt långsam när det gäller att utvecklas och förändra sig, kan väl Rocky kasta sig ut i okända marker någon gång? Släppa snuttefilten och se sig runt?

av kork 2 september 2014, 09:56

Vilken T-shirt? Partiets?

av medlem 2 september 2014, 08:16

Been there, done that, got the T-shirt!

av Seven of Nine 2 september 2014, 07:50

OK:

Nu när det (väldigt lägligt med tanke på senaste tidns kommentarer) tydligen ska står klart att Rocky driver med sig själv för att han LÅTSAS att inte ha vuxit ur: "först-till-nästa-vakna-bakfull-hos-ett-hyfsat-hygieniskt-"onenightstand"-stadiet". För vad ska då hända med stackars Klasse, som villar omkring där i serien? Stackars Klasse!!! Utan Rocky?

Så ska vi som skojat om Kellermans ålder och livsstil ha dåligt samvete?

NIX! Den gubben gick inte. Marsch iväg till Fläskis & Svettis-passen och AA-mötena!

;-)

av Ibgbg 2 september 2014, 03:34
Andra publiceringar av denna stripp: