klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 16 oktober

Publicerad 06:00, 16 oktober 2012
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2859

Luft shots?

av hjärnbarken 16 oktober 2012, 19:56

luft mic?

av ker 16 oktober 2012, 19:23

Sätter in löständerna?

av hjärnbarken 16 oktober 2012, 17:45

Äter dom nötter? Poppar dom X? Petar de tänderna?

av Pierre 16 oktober 2012, 16:06

faktiskt klockrent!

av ker 16 oktober 2012, 11:38

På en servett? Lägger man inte in numret i mobilen?

Men då är förstås batteriet paj. Och om man inte tar med sig sevetten in på toa blir det kris eftersom papperet är slut.

Så tur i oturen då att man i alla fall hade en servett!

(Hm. Jag känner på mig att jag kunde använda min tid bättre än så här.)

av hjärnbarken 16 oktober 2012, 10:21

"vuvuzelatolkningar"

-klockrent

av Björn 16 oktober 2012, 07:28

Lika bra att torka sig i arslet med den där servetten. Det går förmodligen åt helvete med det där ragget ändå. *buhu*

av Slidkrans 16 oktober 2012, 06:47
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 15 oktober

Publicerad 06:00, 15 oktober 2012
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2000

Men usch, ker.
Tycker du det låter särskilt vuxet?

av hjärnbarken 15 oktober 2012, 22:01

man kan gifta sig med ett barn som man blir pappa åt! Vanligt speciellt bland äldre gubbs

av ker 15 oktober 2012, 19:21

Rocky har ju både självinsikt och självironi, men det tycks inte hjälpa. Vad gör man om man inte lyckas bli vuxen? Kognitiv beteendeterapi?

av hjärnbarken 15 oktober 2012, 17:43

Detta är väl det närmaste man kan komma en seriefigur för diagnos iallafall. Låter som nåt trassel med mamma och pappa under barndomen. Kass fadersfigur å det minsta.

av Pierre 15 oktober 2012, 15:52

Gissar att sona är något på spåren. Rocky har sagt själv att han inte är så smart, och inte så vuxen heller.

Det är väl där skon klämmer. Det bli bara direktreaktioner hela tiden.

av hjärnbarken 15 oktober 2012, 10:54

Rocky slogs på krogen? Har vi haft strippar om det någon gång?

Hur vet du att han inte vågar stå för att han är kär, ker? Långdistansdiagnos igen?

av hjärnbarken 15 oktober 2012, 10:51

gud så pökit-bara för att han inte vågar stå för att han är kär-tillbaka till Ulla-moderssubstitutet! Eller egentligen ska det ju vara en manlig psykare som besitter möjligheter att rätta till tänkandet! Fast det är ju alltid lättare att skriva dysterheter och klagan men han kunde ju pröva!

av ker 15 oktober 2012, 10:34

mm, två kvar då att bocka av innan den totala bitterheten slår till med full kraft:

1 jobb X
2 kvinnor X
3 sprit X
4 män
5 sig själv

eller det kanske finns det fler kärleksnästen?

av Björn 15 oktober 2012, 08:34

Jag tror inte Rocky är kär på rätt sätt. Jag tror han gör något fel.

av sona 15 oktober 2012, 07:30
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 14 oktober

Publicerad 06:00, 14 oktober 2012
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 490

"För stånd!"
Haha, 1-0 till ker!

av hjärnbarken 14 oktober 2012, 12:13

ja visst har jag det-och syn att du inte är för stånd!

av ker 14 oktober 2012, 12:03

ker har rätt - och annat var det på sjuttiotalet - men det är ju söndag!

Ser till min förfäran att Nemis konstnärskompis har blivit smalare. Wtf? Jag gillade henne som hon var, klotrund!

av hjärnbarken 14 oktober 2012, 11:45

Tala för dig själv/din generation, ker!

av stånd 14 oktober 2012, 11:37

vakna! Det är revolution på gång!

av ker 14 oktober 2012, 11:28

Eftersom konkurrens är det centrala i den nutida ekonomiska ordningen,behövs relationen till andra för att konkurrera.Alla relationer är reducerade till konkurrens. Det ger en aggressiv och narcissistisk människa som även har konflikt med sig själv, med naturen och andra. Hen tror att det är det enda som skapar rörelse-rörelse utan risk! Hela livet blir prövningar, vånda och intensiv längtan, en människa på flykt!

av ker 14 oktober 2012, 11:26

Idag var Rocky alldeles precis lagom bra. Lite så där svensk så att säga om man får raljera. Förresten, är fogden dagens hin håle?

av Björn 14 oktober 2012, 10:43
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 13 oktober

Publicerad 06:00, 13 oktober 2012
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2858

Bärigheten av den lotustavla som ensamhentens röda ljus bringar till den ensamme löjtnant som har att avgöra främling från vän i gamens år har en tusenårig tradition att försvara, men även att revoltera emot. Ekonomiskt och kulturellt står vi på historiens jättars axlar men även de trampar i gungflyt och smutsen av århundradens förtryck.

Blott du är, och nu.

av hen som skriver efter ker 13 oktober 2012, 21:54

vid närmare tanke - han som blev uppäten hade aldrig överlevt som bebis ens om han inte ingått i samhället!

av ker 13 oktober 2012, 14:50

att tro att man är solitär är inte singelliv obs! Det har med ekonomi och samhälle att göra. Det finns få människor som lever som solitärer-han som blev uppäten av björnar kanske-men alla vi andra är ständigt samarbetande i städer på landet i skolan mellan länder-hjärnbarken kanske odlar själv på balkongen men hon kardar säkert inte sin egen ull eller bygger sitt hus eller har egen elförsörjning-och verkar tvätta och spola på toan!

av ker 13 oktober 2012, 14:48

Håller för en gångs skull med hjärnbarken.

av R 13 oktober 2012, 14:31

det vart hel maggiskt, astralprojection inåt som strålar av guld kommer det att, kanske?, fast vi har ansvar, vad Arafat sa om fred ibland kommer man alltid att komma ner till den inneboende ensamheten, och trots det strida för idealsamhällsklyfto: . Vi kan!

-om?

av Björn 13 oktober 2012, 14:07

Huh...???

av hjärnbarken 13 oktober 2012, 12:31

Ja dessa generationsmotsättningar med lurade människor som tror de tjänar på eller att det ens är möjligt att vara solitär. Det mänskliga är att ha ett sammanhang och vilken ålder du än är i kommer du att få eller ha haft erfarenhet av allt det andra-om du inte dör i förtid. Och allt har relevans precis som ekologiska system-vi kan inte ha brist på erfarenhet från någon ålder,ras,kön,samhällsklass eller någon miljös bakterie, utan att vi får problem.Var vänlig och bidra som Rocky gör fast inte på hans sätt för det gör han!

av ker 13 oktober 2012, 11:51

Tjejen har dåliga erfarenheter från förr av farbröder som kommer för att "lyssna på trumpet", och nu dömer hon stackars Rocky ohörd.

av hjärnbarken 13 oktober 2012, 11:07

Klockren och samtidigt tragisk, som sötsur sås ...

av Björn 13 oktober 2012, 08:44
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 12 oktober

Publicerad 06:00, 12 oktober 2012
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2857

Storken är en uppfinning av djävulen.

av valfri amerikansk republikan 12 oktober 2012, 21:57

R verkar ha missat nåt med hur storken fungerar

av pierre 12 oktober 2012, 19:44

vi gillar dig ändå

av vi som skriver efter ker 12 oktober 2012, 18:03

helt kört för en utomjording att få acceptans- stackars!

av ker 12 oktober 2012, 10:03

klockrent absolut!

av ker 12 oktober 2012, 10:01
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 11 oktober

Publicerad 06:00, 11 oktober 2012
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2853

hahaha, klockren analys

av Björn 12 oktober 2012, 07:54

ker, tips från storstan som kanske passar herrn; blogga

av Björn 11 oktober 2012, 16:21

Tänkte just fråga om någon här läst Mo Yan?

Du, SK? Intryck?

av hjärnbarken 11 oktober 2012, 15:10

Äntligen! Mo Yan förtjänar verkligen det här priset. Detta har han jobbat för länge.

av Slidkrans 11 oktober 2012, 14:24

Tack, ker

av bro' 11 oktober 2012, 13:00

Latin Kings-referens ftw! De e knaaas!Ker, i Sverige får man aldrig sätta ihop drog- och -bruk utan -miss- emellan!

av Micky 11 oktober 2012, 10:50

Dessutom är det en blandad metafor. Think about it.

av hjärnbarken 11 oktober 2012, 10:19

hej Björn jag är stockholmare sen 5 generationer minst och har atelje i fängelset,jag uppfyller även ordet kåkfarare- dock ej pundare om med det menas drogmissbrukare- jag kan inte minnas att jag brukar ordet knas? Missförstånd? Eller för lite erfarenhet av Stockholm?Många filmer som gjordes på 50talet skildrade vad man påstod hände på landsorten. Förmodligen fördomar som sålde film.Det värsta här på landet förutom regnet,mörkret och kylan är dialekten liksom i Stockholm. Och i storstäder som Stockholm Paris och Berlin kan man ha samma kläder året runt och bara glida in i Tbana eller buss om det känns kallt. Här på Gotland gäller fodrade gummistövlar-GU´tår!

av ker 11 oktober 2012, 10:18

Och cock-sucking motherfucker är nytt och fräscht? ;)

av hjärnbarken 11 oktober 2012, 10:18

"BÖÖP!" ... ?

-annorlunda, har inte sett tidigare.

Dessutom pluspoäng för det otroligt larviga ordet "knas". Det är väl bara pundare, kåkfarare och trissta stockholmare som fortfarande har detta i sin vokabulär, bitter smak av svensk 50-tals film.

av Björn 11 oktober 2012, 06:54
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 10 oktober

Publicerad 06:00, 10 oktober 2012
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2852

kyrkklockor som ringer varje timme hela natten ... då har jag inga problem med muslimska bönetorn som bara holla på morgonen och dan.

av pierre 10 oktober 2012, 19:04

Vilken kyrka kan det ha varit som terroriserade Kellerman? Jag har sussat på klinten precis ovanför stora kyrkan utan att höra ett enda plingeling.

Men det kanske var för att jag inte super? ;) Fast ivrigt chokladbruk borde ju räknas också.

av hjärnbarken 10 oktober 2012, 15:03

Potentiellt farlig länk

av ker 10 oktober 2012, 11:20

Här på gotland gör man varken-igår avslöjades att kommungubbarna, 3 st, som såg ut som nollor stämplats i deras ansikten, betalat 5-6 miljoner-de mindes nog inte riktigt, för det fanns ingen dokumentation, till Tom Hansson, brorsa till Max som har indrivningsbyrå! Bland mycket annat hårresande okunnigt! Här är man så van vid noll konkurrens-gäller bara att vara född här! Revisorn tog sig för pannan! Gubbsen: Vi hade ingen aning om att man behövde ha planer för hur man använder skattemedel?

av ker 10 oktober 2012, 10:42

Själv skaffade man sig en gedigen civilekonomutbildning med inrikting mot redovisning i Uppsala. Har som tur var aldrig fått användning för den. Aptrist.

av Slidkrans 10 oktober 2012, 09:19

Det här är ju helt klart inte partyt i Visby. Jag vill veta hur det gick i Visby!

av hjärnbarken 10 oktober 2012, 07:59

De som är ambitiösa satsar på en dubbelexamen smink/cirkus så de kan bli dem som sminkar cirkusclowner. Det är den spetskompetensen vi måste ha fram för att möta konkurrensen från låglöneländer.

av sona 10 oktober 2012, 07:59

Dags att börja fas 3:a in alla arbetslösa till cirkusbranschen. Konkurrens är vägen för att vi ska kunna hålla jämn nivå med balterna! Men bara de bästa givetvis. De andra får gå fas 4:a- vägen vidare och börja demonstrera på lina. Så kan vi på allvar konkurrera med de där egypierna på den fronten också.

av Otto von Pommelhorst 10 oktober 2012, 07:07

Biljard va?
-Jösses, vuxna personer som puttar kula ...

av Björn 10 oktober 2012, 07:02
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 9 oktober

Publicerad 06:00, 9 oktober 2012
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2851

Vet inte om pardy pardy betyder tältet i Ojnare...

Men du läser väl här, Martin, och tar intryck???

av hjärnbarken 9 oktober 2012, 16:50

fast han är väl på väg till tältet i Ojnare föståss? Samvetsöm som han är och pålitlig!

av ker 9 oktober 2012, 16:32

ah-hembit på gång äntligen röjning i ladan-behövligt! Vi har Visbyöl hemma! Smaken är tvi men etiketten är snygg!

av ker 9 oktober 2012, 16:30

ker - kellermannen är på väg åt ditt håll! Skaka kuddarna.

av hjärnbarken 9 oktober 2012, 13:06

vilka förebilder! Man kan ha slavar som anställda i fabriker och på landsbygden och sexslavar som hembiträde idag i Thailand och på många andra ställen. Kellerman som sexslav och hembi?

av ker 9 oktober 2012, 11:31

Ha, statsvetenskap.

av Herr Rosa 9 oktober 2012, 08:51

ungdom i ruta #1, klockrent

av Björn 9 oktober 2012, 07:39
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 8 oktober

Publicerad 06:00, 8 oktober 2012
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 1999

Då är vi helt överens på tankstreckspunkten. Jag skriver ju att det förvisso vore möjligt att använda tankstreck i den föregivna situationen, men att jag inte skulle rekommendera det.

av bal 9 oktober 2012, 15:39

:

av hjärnbarken 9 oktober 2012, 14:43

"

av hjärnbarken 9 oktober 2012, 14:41

Det gör mig lycklig att folk bryr sig om texter, interpunktion och stavning, men på den här sista punkten kan jag inte hålla med dig, bal. I mitt tycke skulle tankstreck mellan skadlighet och hot för framtiden se alltför pekpinneaktigt ut.

Kvällspressen har ytterligare skadat tankstrecket genom att använda det jämt och ständigt.

"Han simmade en kilometer – utan armar!"

Hon kliade sig i örat – med en babian!"

Ja, du vet. Man ser att rubriksättaren vill att man ska bli förbluffad och utbrista "Tänka sig! Med en babiaaan!" och värjer sig.

av hjärnbarken 9 oktober 2012, 14:41

Nej, meningarna är inte OK. Som du säger hade han kunnat komma undan med liknande konstruktioner genom att använda tankstreck. Den idén skulle jag emellertid inte vilja ge honom, då artikeln redan innehåller det skiljetecknet till övermått.

Att medelst interpunktion söka reglera läsarens tankepauser resulterar i infantila texter.

av bal 9 oktober 2012, 13:16

PS om rumphuggna meningar.

Två av dem du citerar är OK, när jag tänker efter.

"Jag gjorde faktiskt en tv-session där jag läser upp ett urval med hatmejl. Till min och filmteamets stora munterhet."

"Det är gement och skadligt. Och ett hot för framtiden."

I båda fallen blir det en liten tankepaus eftersom det är två meningar i st f en. I det första fallet hinner man undra hur filmteamet reagerade på hatmailen, och munterheten kommer som en överraskning. (Man kunde välja ett komma eller ett tankestreck där.) I det andra fallet är "gement och skadligt" och "hot för framtiden" så pass starka att de får mer tyngd om de får varsin mening.

På femtiotalet hade det inte gått, då fick man absolut inte ha en mening som saknade ett verb.

av hjärnbarken 9 oktober 2012, 11:25

Jo, men han missar ju bara ett komma, vad jag kan se.

Ja, rumphuggna meningar är säkert avsett som stilgrepp. Funkar inte så värst bra här, särskilt inte ihop med artonhundratalsgreppet.

Grundproblemet tror jag är att skribenten inte har kunnat bestämma sig för om han ska vara rolig eller allvarlig. Han försöker skildra ett seriöst tema med humor, men hittar inget bra sätt att göra det. Det kan bero på att han inte är tillräckligt insatt, eller att han helt enkelt inte bryr sig särskilt mycket om det han skriver om.

Dessutom är han, som du säger, faktiskt rätt vissen på att skriva.

av hjärnbarken 9 oktober 2012, 11:19

Hjärnbarken: det är just det som är fel med kommateringen i det stycket. Skall man kommatera en inskjuten sats, får man lov att sätta komma på båda sidor. Detta fel återkommer konsekvent i texten.

Aproppå att dela upp i flera meningar istället för att kommatera, så finns flera exempel på synnerligen märkliga, rumphugget uppdelade meningar:

"Ateist nummer 1. ”Illusionen om Gud” (2006) fick kristna amerikaner att gå i spinn. Och boken att sälja som smör."

"Dawkins fick en rad, ja, tiotusentals arga mejl och brev, inte sällan av typen ”du ska brinna i helvetet”. Fast med betydligt fler, okristligt elaborerade detaljer."

"Jag gjorde faktiskt en tv-session där jag läser upp ett urval med hatmejl. Till min och filmteamets stora munterhet."

"Det är gement och skadligt. Och ett hot för framtiden."

Förmodar att det skall föreställe något slags stilgrepp, men det är felaktigt och ser larvigt ut.

Sammanfattningsvis är det bedrövligt att någon som skriver så uselt, inte behärskar de mest basala skrivregler och är uppenbart svag i svenska språket har sin utkomst som yrkesskribent. Krävs inga yrkeskunskaper alls för att få anställning på DN?

av bal 9 oktober 2012, 11:10

Satt med liknande tankar som du barken om meningsbyggnader etc.

Tycker dessutom att religösa friskolor borde förbjudas i en demokrati. Helt jävla obegripligt att detta fenomen har återupstått i Sverige.

Stackars barn

av Björn 9 oktober 2012, 10:49

Jag tror man får betrakta artikeln som en krönika snarare än en intervju. Skribenten förutsätter alltså att han kommunicerar lätt och ledigt med folk som är så insatta i diskussionen att de förstår vad han menar med "ska vi säga oförnuftiga reaktioner".

Kommateringen är faktiskt inte fel i stycket du citerar, det saknas t o m ett efter "oförnuftiga". Men det ser inte klokt ut, det är tungt som artonhundratalsprosa. Numera delar man hellre upp i flera meningar.

Vad mera? Jo, "kommunikativt" använder han som en bestämning till "framåtlutad", inte till "sitter". Det är inte fel, men vackert är det sannerligen inte.

"Okristligt elaborerade detaljer" (elaborerade är en trist anglicism) betyder, om man med kristlig menar godsint och förlåtande, förstås ondsinta och oförlåtande detaljer.

"Sakligt men korrekt" – ja, vad är det för motsasförhållande där?

Jo, det är en rätt allmänt accepterad sats att insynen i religiösa friskolor ÄR dålig. Det är därför man kan traska in med dolda kamerar och få höra att möjligt märkligt, vilket ju har gjorts. Och det ligger ju i sakens natur att religiösa skolors undervisning har en viss slagsida bort från vetenskap och in mot "tro", och att jämlikheten mellan könen troligen inte är så strålande genomförd. Det är ju just för att föra religiösa traditioner vidare man alls startar en religiös friskola, inte för att uppmuntra elever att vara kritiska och tänka själva.

av hjärnbarken 9 oktober 2012, 10:39

Ett sådant fel är acceptabelt i talspråk, men av en yrkesskribent borde man kunna förvänta sig mer.

Kommateringen i följande stycke är helt åt helvete -- i våra kommaarma tider är det en prestation att använda så många och ändå sätta de flesta fel:

"Dawkins förnuftsdrivna argumentation mot kristen kreationism, så kallad intelligent design, och mot monoteismens heligaste böcker, väckte vulkanisk vrede och skapade en hel del, ska vi säga oförnuftiga reaktioner i det alltjämt förbluffande kristna USA. Dawkins fick en rad, ja, tiotusentals arga mejl och brev, inte sällan av typen ”du ska brinna i helvetet”. Fast med betydligt fler, okristligt elaborerade detaljer."

Prosan är stilistiskt plötsligt rent talspråklig, "ska vi säga" (vilka vi?), "ja tiotusentals". Vad är en oförnuftig reaktion? Vad är "okristligt elaborerade detaljer"? Knappt man begriper vad karln försöker säga.

"I mina ögon ger Dawkins ett högst sansat intryck." Hur är denna substanslösa personliga betraktelse relevant för intervjun?

"Dawkins ger snarast ett sakligt men korrekt, uppriktigt intryck." Låt oss bortse från den återigen felaktiga kommateringen: "sakligt men korrekt"?! För att skriva men här måste orden stå i åtminstone skenbar motsats till varandra. Det är inte det minsta överranskande att någon som är saklig dessutom är korrekt eller uppriktig.

"Och sitter tydligt – kommunikativt – framåtlutad" Han "sitter kommunikativt", ja, kära någon.

"Liksom i Sverige är insynen i vad som pågår bakom dörrarna i religiösa friskolor dålig."

Bara en av flera insinuationer som framställs i förbifarten. Det är inte en allmänt accepterad sanning att insynen i religiösa friskolor i Sverige är dålig. Varför påstå någonting sådant utan minsta belägg i en intervjuartikel som handlar om någonting helt annat. Det är ju inte R.D. som uttalar sig om svenska friskolor.

Slutligen vore "förmodligen" en bättre översättning av "probably" i det sista stycket.

av bal 9 oktober 2012, 10:21

Ja, han hoppade över att skriva ut ett tankeled där. "Illusionen om Gud fick kristna amerikaner att gå i spinn och kontroverserna kring den boken att sälja som smör", menade han. Det är sådant man upptäcker när man korrläser, men vem korrläser dagspress idag? Eller ens skönlitteratur? Jag har sett Bonniersutgivna böcker som är fulla av stav- och syftningsfel och tokigt språk. (Typ: "Vart är du?")

Det är i papperstidningen man vill korta jämt och ständigt, ska ni skriva så fråga först hur många tecken de vill ha. Och på nätet är det ju ursprungsversionen av artikeln som läggs ut, för det mesta - om det inte är nyheter.

av hjärnbarken 9 oktober 2012, 08:25

Smaskigt syftningsfel: " ”Illusionen om Gud” (2006) fick kristna amerikaner att gå i spinn. Och boken att sälja som smör." Boken fick sig själv att sälja...

av bal 9 oktober 2012, 07:26

Det där med att redaktören vill korta artiklar, gäller det fortfarande? 79kb eller 645kb spelar det någon roll i dagens tidningar. I den tryckta papperstidningen kan jag förstå problematiken men på nätet?

Har noterat att det ofta är fel i artiklar på nätet såsom, "syftningsfel, märklig meningsbyggnad och halsbrytande stilväxlingar för att ta några exempel. Men i den tryckta tidningen brukar detta många gånger vara åtgärdat.

Läser man kommentarer till artiklar på Aftonbladet så handlar väldigt många om just felen i reportaget/artikeln/notisen. Ett bra exempel är ju bals kommentar "Mitt bestående intryck efter att ha läst..."

Med andra ord, det jag kommer ihåg av den artikeln jag just läste var att det var mycket fel i den.

Hursomhelst, jag tror att dagens redaktörer skiter i språkets kvalitet och kvatitet. Redaktörer idag bryr sig snarare mer om tiden, artikeln skall vara fårdigskriven tills ett visst klockslag ...

av Björn 9 oktober 2012, 05:49

Hade inte energi nog att läsa om hela artikeln - var är syftningsfelen? Syftningsfel är smaskiga!

Problemet med att skriva tidningsartiklar är annars att redaktörerna alltid vill korta. Man vet aldrig hur den här såg ut från början.

av hjärnbarken 8 oktober 2012, 21:30

Normalt när en text är så usel är den en avskrivning från engelska, men här är den uppenbarligen ett egenverk. Författaren är inte ens utlänning.

av bal 8 oktober 2012, 20:59

Mitt bestående intryck efter att ha läst Pierres artikel, är på vilket uselt språk den är skriven. Sällan har jag sett så dålig svenska i en dagstidning. Syftningsfel, märklig meningsbyggnad och halsbrytande stilväxlingar. Men det var nog inte det Pierre ville uppmärksamma oss på.

av bal 8 oktober 2012, 20:32

Jag vet inte vem du talade till, men var det något särskilt du ville ha sagt med länken, pierre, eller bara visa en intressant artikel?

av hjärnbarken 8 oktober 2012, 19:59

felstavat igen Religion men det kanske framgick?

av ker 8 oktober 2012, 19:47

Jag hade redan läst artikeln. Lugn, sansad och förnuftig debattör.

Vem fasen är hjärnkransen?

av hjärnbarken 8 oktober 2012, 19:18

kul Pierre själv gillar jag Alain de Bottons Reigion for atheists
-bottoms up!

av ker 8 oktober 2012, 18:36

Hjärnkransen: Potentiellt farlig länk

av pierre 8 oktober 2012, 18:15

Tweeten igår om att backa ut ur en stad var förresten fin. Att åka baklänges ut ur Stockholm mot det stora äventyret (i Oslo) är ju mer som att köras dit i en mysig barnvagn, halvsovande, än att spränga ut genom portarna på en eldig springare.

av hjärnbarken 8 oktober 2012, 15:49

Det är en UFO-affisch där på väggen, va?

Men varför finns det ett avhugget örnhuvud på hatthyllan?

av hjärnbarken 8 oktober 2012, 13:02

En har hörlurar, en pratar, en sover. Rätt så osocialt för att vara party.

av sona 8 oktober 2012, 12:36

precis så här är det-har alltid undrat vill ungen verkligen byta ut oss? Vad har vi gjort för fel?

av ker 8 oktober 2012, 11:03

Smacks är en äkta DJ. Vet ni hur jag ser det? För han spinner vinyl.

av Slidkrans 8 oktober 2012, 07:12

Rolig vinfylle triggad ide och dessutom en schysst golvlampa i stripen, me gusta

av Björn 8 oktober 2012, 06:42
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 7 oktober

Publicerad 06:00, 7 oktober 2012
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 493

Det här var ju fint. Om det här tabut äntligen bryts, betyder det att man kan börja slå undan benen för Sverigedemokrater och kanske även Breivikar. Det är i tystnader de frodas.

av hjärnbarken 7 oktober 2012, 22:42

För övrigt tycker jag det är lika hädiskt när folk strövar runt Parthenon på Akropolisklippan med sina bananskal och klagar på glasspriset!

av ker 7 oktober 2012, 14:38

tack sona!Verkligen hoppfullt! Alla blev så tagna av att folket helt sonika kastade ut milisen att man nästan inte visste hur man skulle rapportera i nyheterna- det var krypande försiktigt i alla medier! OCH det var religion-det goda hände och moralen stärktes omedelbart! Bara det att vi alla måste göra det om igen -kanske flera gånger om dagen!

av ker 7 oktober 2012, 14:36

sona - TACK för länken!

Läs, vitkor.
Man kan inte bemöta våld med tystnad.

av hjärnbarken 7 oktober 2012, 13:40

ker, tänkte väl att du skulle komma in och förklara christos.

*

"hjärnbarken är en mobbare. vet du hur en halmdocka fungerar? Bygg upp en halmdocka, kalla den för din motståndare och slå sönder den - du har nu vunnit slaget. bra jobbat.
av pierre idag, 13:04" -- Men pierre, det är ju exakt sådant jag vänder mig EMOT! Hur i hela friden tänker du?

vitkor: Jag "sprider bilden"..??? Bilden?

Skulle inte helhetsbilden bli falsk om man tystade ner att den här sortens våldsamma, inte så sällan dödliga, demonstrationer har varit vardagsmat i åratal nu?

av hjärnbarken 7 oktober 2012, 13:25

Sona, denna veckan får du bara kommentera följande tema:

Är kommenteringsfria siter att jämföra med reklamfri tv?

av Björn 7 oktober 2012, 13:11

NYT hade nyligen en ledare som belyser ett möjligt skifte i reaktionerna mot fanatism inom den muslimska världen. Läs vad de har att säga:

Potentiellt farlig länk

av sona 7 oktober 2012, 13:09

Men varför?

Jag tror definitivt inte man gör de hundratals miljoner muslimer som inte vill leva med fanatism och intolerans en tjänst genom att blunda för de intoleranta fanatikerna bland dem.

av sona 7 oktober 2012, 13:07

och hjärnbarken: bara för att jag förstod hur du egentligen menade betyder det väl inte att jag tycker det du faktiskt skrev var rätt.

sona: man får gärna kommentera det. det jag efterfrågar är en mer nyanserad bild än den av muslimer som skrikande flaggbrännande folkmassa.

av vitkor 7 oktober 2012, 13:05

hjärnbarken är en mobbare. vet du hur en halmdocka fungerar? Bygg upp en halmdocka, kalla den för din motståndare och slå sönder den - du har nu vunnit slaget. bra jobbat.

av pierre 7 oktober 2012, 13:04

att den förekommer i nyheterna betyder väl inte att man bör fortsätta sprida den?

av vitkor 7 oktober 2012, 13:02

kul-religion-stort väcker känslor- precis som det ska!Kristus betyder den smorde dvs den utvalde. Det är detta som judar och kristna är oense om. Det hade ju varit ganska antiklimax om man nån gång från judarnas sida kom på att det var han? Och visst var det han-eller nån annan-själva idén är att vi alla är gud. Det var detta Jesus visade-från det lägsta till det högsta för en vanlig människa! Tugga i er det- och fatta jobbet ni har framför er-men var glada för att det är så stort! Och möjligt! DET är religion!

av ker 7 oktober 2012, 12:50

Tycker nog bilden är ganska bra spridd redan då den förekommer på nyheterna titt som tätt. Men man ska alltså inte kommentera vissa saker som förmedlas av media då? Några andra fenomen som vi ska hålla tyst om? Övergödningen av Östersjön, får man prata om den?

av sona 7 oktober 2012, 12:42

... eller så är det EXAKT den som kommenterar ett samtida fenomen som sprider bilden ... ju

av Björn 7 oktober 2012, 12:34

"den här bilden av "fanatiska muslimer" som du och andra sprider... är lite jobbig, hjärnbarken."

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår ditt resonemang vitkor. Framför allt så är det väl knappast den som kommenterar ett samtida fenomen som "sprider bilden" av det som helt uppenbart faktiskt sker? Eller menar du att när vi ser attacker mot ambassader, flaggbrännande, fatwor mot individer som uppmanar till mord; att vi inte alls ska kommentera detta eller låtsas som om det verkligen sker? Isåfall, varför?

av sona 7 oktober 2012, 12:19

Och - om du nu förstår vad jag menar, vitkor, varför ger du dig då på mig i stället för att hjälpa till och förklara för t ex pierre?

Jag manar nog till lite eftertanke där.

Och nu måste jag göra lite annat.

av hjärnbarken 7 oktober 2012, 12:18

Men vitkor, jag har ju nyanserat mig massor av gånger, jag kan inte hjälpa att det inte går in. Och hur, pray tell, talar man nyanserat om flaggbränning, vrålande, mord och hot? Är det ofint att låtsas om att det existerar och faktiskt har kostat folk livet?

Man kan inte säga: "Jag kan inte prata om att Rushdies japanska översättare blev mördad och hans norska förläggare utsatt för mordförsök av fanatiska islamister, för fredliga muslimer kan bli ledsna då."

Tvärtom, skulle jag vilja påstå. Fredliga muslimer i Egypten, Palestina och Mahgreb (och Sverige) har ett jävla besvär med dessa grupper och uppskattar inte speciellt mycket att inte få stöd.

av hjärnbarken 7 oktober 2012, 12:12

hjärnbarken: ja, jag förstod väl att det var så du menade, men det är just därför jag tycker man ska va lite försiktig och nyanserad när man pratar om flaggbrännande och vrålande. tack.

av vitkor 7 oktober 2012, 11:56

vitkor - du missförstår mig. Jag skulle också bli sur om jag trodde att någon sa att alla muslimer är fanatiker. Så är det ju inte. Men jag menar alltså den grupp som ÄR det, det är dem jag menar med islamister, som alltså inte är samma sak som "muslimer". Det var ju hoten mot Vilks vi pratade om, och de kommer just från fanatiker.

Nog håller du väl med om att de som uppviglar till mord och våld är fanatiker, antingen de är nazister, islamister eller amerikanska högerkristna?

av hjärnbarken 7 oktober 2012, 11:01

den här bilden av "fanatiska muslimer" som du och andra sprider... är lite jobbig, hjärnbarken. kan du inte försöka att inte själv vara lika onyanserad som du anklagar dem för?

av vitkor 7 oktober 2012, 10:31

Just det. Kellerman skämtar med Rockys och råttans okunnighet om vad "kristus" betyder, och jag ironiserade genom att överföra ditt resonemang om fanatiska muslimer som Vilks "mobboffer" till kristendom. För att visa hur ohållbart du resonerar, alltså.

av hjärnbarken 7 oktober 2012, 10:11

Det är skämt Pierre, humor liksom, går inte att förklara. Antingen begriper man det eller inte.
Överdrift/satir är en viktig del av humor. Med vetskap att inte alla förstår det slänger A in en brasklapp.

av Seven of Nine 7 oktober 2012, 09:35

vad är poängen? både med HBs kommentar såväl som "låter taget".

av pierre 7 oktober 2012, 09:19

Hjälp! Han har avbildat Guds son som en råtta!

Japp, nu är det dags för alla stackars kristna mobboffer att rusa ut på gatan, bränna flaggor, vråla in i TV-mikrofoner och begära Kellermans huvud på ett fat. Och man måste förstå dem, eller hur? De har väl rätt att inte bli förolämpade?

(För alla som tittar in här tillfälligt och inte begrep - detta var IRONI.)

av hjärnbarken 7 oktober 2012, 09:10

wow, nu jävlar blir det liv i luckan ... jag var inte med på denna strippen ... härtill anser jag mig nödd och tvungen ...

av Björn 7 oktober 2012, 06:52
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 6 oktober

Publicerad 06:00, 6 oktober 2012
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2850

sona, försiktigt!!! schhhh

av Björn 6 oktober 2012, 13:52

På tal om både klantiga bovar så bör man heller inte lämna efter sig jackan med sitt körkort i när man är ute om natten och försöker bränna inne rondellhundsillustratörer.

av sona 6 oktober 2012, 13:25

såg inte hjärnstormen igår förrän nu. Meddelar att jag tänker hindra vem som helst att slå ihjäl någon annan utan att driva tryckfrihetsmål först! Till och med stoppa dem som skriker på sina barn! Så rent praktiskt så kommer det att ordna sig. Blir mest förbannad å konstens vägnar och all skit som hälls på oss och har inte speciellt riktad kritik mot hjärnbarken. Mer hur jag tänker för stunden-nu ska jag rensa ogräs och ha dåligt samvete för det en stund! och tänker på den närliggande inbrottstjuven som fick hjälp att ta sig ifrån det staket han fastnade på vid villan i Enskede! Skulle säkert gått att stämma nån där för arbetsskada men han var nog för puckad för det.

av ker 6 oktober 2012, 12:36

Var det inte en tjuv i USA som ringde efter pizza till lägenheten han brutit sig in i? För att inte tala om dem som lyckas fastna i ventilationsrör och fönster.

av hjärnbarken 6 oktober 2012, 12:05

Jaaa nu är vi där igen, typiskt män att prata sådär, vi måste störta patriarket, detta är sannerligen en strip som kränker någon ... ehh minoritet eller något zzzzz

av Björn 6 oktober 2012, 06:45
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 5 oktober

Publicerad 06:00, 5 oktober 2012
Taggar: 9 av 10
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2849

Tack, bal.

Pierre, du måste skilja på om man gillar LV eller inte å ena sidan, och om man försvarar hans yttrandefrihet eller inte å den andra. Det är två olika saker.

Om hans rondellhund är konst av yppersta klass och han själv en ängel, eller om rondellhunden är ful som fan och Vilks en beräknande jäkel, har inte med själva yttrandefrihetsfrågan att göra, och gör honom inte medansvarig för fanatikers våld.

De är vuxna människor precis som alla andra och VÄLJER hur de uppför sig. Man MÅSTE inte bli en fanatisk uppviglare som spyr hat bara för att man är muslim. Militant islamism är en aggressiv högerextrem rörelse, inga mobboffer. De är mobbare.

av hjärnbarken 6 oktober 2012, 21:41

Nej, Pierre. Så fort någon relativerar, och påstår att LV är medansvarig för att andra mördar och bränner, då är det dags att påpeka att de är ute på tunn och farlig is. Jag har inte sett HB göra någonting annat i just den frågan.

av bal 6 oktober 2012, 09:26

du har all rätt att försvara nåns yttrandefrihet, kopparskutan, vad jag bråkar om är att så fort nån inte ställer upp på LV sida till 100% så är de lögnare eller har hjärnsläpp. lite jobbig polemik.

av pierre 6 oktober 2012, 06:25

Jag menade att du ofta uppför dig precis som de karikerade antifeministerna i inlägget vi pratade om, that's what. Vad annars kunde jag mena? Så när du frågade antog jag att du förmodligen bara muckade gräl.

Skenhelig är jag inte. Däremot undrar jag hur ett försvar för någons yttrandefrihet kan tolkas som att jag hyllar vederbörande som om han vore Mandela. Hur tänkte pierre då, är det inte att extrapolera lite väl mycket?

Jag känner inte Vilks, har inte en susning om hur han är. Men proportionerna mellan hans rondellhund och de hysteriska reaktionerna är absurda. Det är en TECKNING, för jösse namn.

av hjärnbarken 5 oktober 2012, 23:59

Det känns lite skumt att läsa hjärnbarkens inlägg. Å ena sidan verkar hon väldigt mån om etik och moral å andra sidan behandlar hon andra på precis det sättet som hon säger att man inte ska. Jag har fortfarande inte fått något svar på vad hon menade med "KJEH upp i dagen! " den första oktober.
Jag vet inte hur man skall benämna hjärnbarkens agerande men ord man kommer att tänka på är bland andra "skenhelig", "kluven tunga", "inte leva som man lär" osv.

av KJEH 5 oktober 2012, 23:02

Det är överskattat att vänja sig.

Men ang. monsieur Vilks har hjärnbarken rätt och hjärnsläppen fel.

av bal 5 oktober 2012, 22:36

Jon Stewart, The Daily show, 21:55 på Comedy Central. Om några minuter, om någon är nyfiken. Tack för idag.

av hjärnbarken 5 oktober 2012, 21:49

"dessutom är penisen mannens bästa vän och värsta fiende...allt i ett, utnyttja det istället för att försöka ändra på ~2 000 000 000 män
av Björn idag, 20:10 "

Oj, så pass... ;) Tala om att ha ett dramatiskt förhållande till en kroppsdel...

Men måste ni prata om den hela tiden? Ni har väl inte tråcklat ihop underverket själva? Och som sagt, den är ju inte precis unik. Skoj att lattja med när man är sex år, men nog vänjer man sig väl till sist? - Inte...?? Tja, vi andra har i alla fall vant oss.

av hjärnbarken 5 oktober 2012, 21:48

Stålskeppet var bättre...

Just det - så varför får folk hjärnsläpp av ilska över Vilks??

av hjärnbarken 5 oktober 2012, 21:16

jag glömde att spela på hjärnbarken. så här fås det i efterskott: kromskeppet.

av pierre 5 oktober 2012, 20:58

det måste vara jobbigt att sitta och vara förbannad hela tiden utan minsta förmåga att påverka situationen.

jag är inte förbannad på nån. inte LV, inte på styckslitare heller. klart att man känner empati för de som drabbas, men att sitta och koka av vrede över nåt jag inte har en tårdroppes chans in öknen att påverka är bara meningslöst och oftast kommer att gå ut över någon annan eller en själv.

av pierre 5 oktober 2012, 20:54

"och nu kommer ker och krånglar till det" ...hahaha
-snacka om dålig självinsikt

-dessutom är penisen mannens bästa vän och värsta fiende...allt i ett, utnyttja det istället för att försöka ändra på ~2 000 000 000 män

av Björn 5 oktober 2012, 20:10

Var då förbannad på idioterna som sliter folk i stycken.

Och beträffande Vilks tycker jag inte det räcker med "relativ" säkerhet för att uttrycka sig som K. Vill du leva med livvakter och samtidigt bli uppläxad av K för att du minsann inte har blivit mördad? Vilks har inte uppmanat någon till mord.

I de här sammanhangen får man faktiskt inte slarva med hur man uttrycker sig. Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.

Jag blir så förbannad därför att det är just den här sortens halvtänkta tankar och flockmentalitet som kan få folk att säga och göra precis vad som helst. Det "låter" bra. Sen tänker man inte längre.

av hjärnbarken 5 oktober 2012, 19:23

varför så rigid, plåtpråmen? Bara för att kmans tweet inte var sanning ord för ord så kan du väl tänka utanför ramen lite grann? kman menar förstås att LV sitter i bekväm relativ säkerhet i västvärlden medans i nåt tredje-världen land går folk bärsärkargång och sliter andra i stycken.

av pierre 5 oktober 2012, 19:09

Ker - jag viftar inte med mordhot för att visa att det är mening i Vilks bilder. Jag har inte ens sagt att det ÄR mening med hans bilder. Jag har sagt att Kellerman skrev en lögnaktig tweet.

av hjärnbarken 5 oktober 2012, 18:55

Och nu kommer ker och trasslar till det ytterligare. Nu ska vi plötsligt ställa mordhoten mot Vilks och hans rondellhund mot kvinnors rättigheter i världen. Varför det?

av hjärnbarken 5 oktober 2012, 18:54

När har jag någonsin "hyllat" Vilks? Varför i helvete ska folk alltid blanda ihop allting? Använd huvudet och läs vad det står och svara på det, ingenting annat!

av hjärnbarken 5 oktober 2012, 18:52

att vifta med att Lasse är mordhotad bara för att han ritat fula bilder för att bevisa att det finns en mening i hans fula bilder gör inte honom mer intressant än idioterna som går på det och hotar honom-de behöver liksom varandra- utan mordhot vore Lasse noll och utan Lasse vore idioterna också av noll intresse! Förr i tiden kunde detta göras upp utanför mellan dem som påstod sig ha rätt att förolämpa andra och dem som inte gillade att bli förolämpade-problemet har genom att göras till en nationell angelägenhet lyft upp småkillarnas tjafs så det upptar andras tid och pengar-tycker det är bättre att använda tiden till att stödja kvinnor som försöker hävda sina rättigheter i arabvärlden! Den mätta skyddade och bekvämt rundresande Lasse är tärande!

av ker 5 oktober 2012, 18:51

kman glömmer att bakom "den fjärde väggen" finns både kvinnor och män. rocky är inte ensam med göken, betraktaren finns alltid med. en kommentar som skulle varit okej med "grabbarna" blir ganska vulgär när man inser att den är exponerad till allmänheten.

av pierre 5 oktober 2012, 18:41

sluta hylla lars viks som nån slags nelson mandela.

av pierre 5 oktober 2012, 18:38

Jaha, det var ju en dum Kellerman-tweet, eftersom Vilks personligen är mordhotad.

Kan vi få se lite ilska mot idioterna som hotade och mördade folk som hade att göra med Rushdies bok, till exempel? Ack nej. Enklare att vara sur på Vilks, för honom behöver man inte vara rädd för. Man känner sig pseudo-progressiv och sover gott om natten.

av hjärnbarken 5 oktober 2012, 18:07

Snus är snus om än i gyllene trosor.

av Boris 5 oktober 2012, 13:07

har fd"vänner" som valt ciggen före mig. Jag har inget val-får inte utsättas för rök av medicinska skäl. Att fastna i ett amerikanskt tobaksmonopol och inte kräva ersättning eller att de bekostar avvänjning? Att påstå att det är frivilligt!!
Rocky har också tröttnat-det är nåt föga övertygande över vuxna med napp! De är nog inget vidare på jobbet heller!

av ker 5 oktober 2012, 10:57

Inte på killar heller, äckligt... så hm, ny trend då? Alla snusar down there, och båda blir överraskade i sänghalmen? ;)

"Men iiiisch!" (Snabb reträtt.)

av hjärnbarken 5 oktober 2012, 09:42

Men ärligt talat -- om en tjej prompt skall snusa, vore det bästa om hon lade prillan i muttan. Snus under läppen ser helt enkelt inte bra ut på tjejer.

av bal 5 oktober 2012, 09:18

Fin blinkning till Lindgren!

Men lägga en prilla under förhuden - nu är vi där igen. Om tjejer petade in muttreferenser i varannan mening skulle de anses heltokiga och muttfixerade. "Kan du inte lägga in i en prilla i muttan så du står dig?" Nä, just det.

Kan inte Rocky glömma den där grejen när den inte används? Jag lovar honom - det är ingen fara, den sitter kvar!

Men jag börjar tro att han gör det för att hålla tjejer på avstånd. Visserligen finns det ingen synlig tjej i strippen, men det KAAAN ju finns någon med spionutrustning på andra sidan betongväggen.

Eller är det en manlighetsrit inför kompisar? Måste man påminna dem med jämna mellanrum om att man faktiskt är en kille? Glömmer de bort det annars? Finns homofobi i bakgrunden?

av hjärnbarken 5 oktober 2012, 08:27

svinkul...eller som man säger här, klockren

av Björn 5 oktober 2012, 06:40
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 4 oktober

Publicerad 06:00, 4 oktober 2012
Taggar: 4 av 10
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2848

note to self:
om man ska ha en snacksfri månad ska man inte köpa snacks på väg hem.

av KJEH 4 oktober 2012, 23:18

varit gift i fem år nu. helt klart bättre än singellivet. inga känslodraman, inga vem-knullar-vem farser, inga nattliga fylletelefonsamtal från/till gamla ex. osv.

jag tror inte Kman blev tintinkongad, om det så hade varit en inuit, svensk, norsk, kinesisk prostituerad så hade effekten varit densamma, misstänker jag. "hora" var det som stoppade serien.

ÄVEN om de stoppade serien för att det just var en afrikansk gatflicka hade det inte varit en legetim tintinkongning - tintinkongning sker endast om författaren var "barn av sin tid" - kellerman är vuxen och civiliserad och lever på '10 talet.

av pierre 4 oktober 2012, 18:32

Note to self: när man börjar en snacksfri månad ska man inte ha snacks hemma.

av KJEH 4 oktober 2012, 15:02

Ranelidstrippen - jätterolig! Träffande! ;)

Man kan plocka bort ordet hora helt och hållet, med eller utan etnicitet. Det låter alltid som en smädelse. Det ÄR en smädelse.

av hjärnbarken 4 oktober 2012, 13:19

Fuck that. Romantik fo life!

av Boris 4 oktober 2012, 13:14

hjärnbarken: ja, hora i kombination med nationalitet, som rocky i det här fallet rimligen inte borde ha en aning om, gör ju att det låter som en smädelse.

av vitkor 4 oktober 2012, 13:00

Ah, och här finns nu de försvunna stripparna från 1 och 2 oktober:

Potentiellt farlig länk

Potentiellt farlig länk

av vitkor 4 oktober 2012, 12:53

Låt mig bena lite till i censurerade strippen: Som jag uppfattar det tycker Rocky synd om tjejen, och ännu mer för att hon kanske har rest väldigt långt bara för att hamna i en kall, blåsig och regnig hamn där hon måste försöka verka glad och pigg för att locka kunder. Alltså inte rasism, i alla fall inte i mina ögon.

Men så förstör Rocky alltihop med sitt ordval. Åtminstone för delar av dem som läser.

av hjärnbarken 4 oktober 2012, 12:31

Men visst är det en get, vitkor. Han har ju t o m en goatie.

Och killen t h om Rupertmannen, är inte han en åsna?

Kellerman Tintinkongoad: Skulle vara glad om Rocky slutade strössla med grabbiga ord överallt, måste han kalla henne hora? Det låter rätt ovänligt, när han faktiskt inte alls verkar ovänligt inställd egentligen. Undrar om strippen rykt om han kallat henne "ukrainsk" i stället, eller "från Säffle"? Antagligen.

Tycker det är en rätt ordinär Rockystrip annars, med samma funderingar, eller vad man ska kalla det, som vanligt.

av hjärnbarken 4 oktober 2012, 12:25

detta är relaterat till mitt svtplay-tips om relationer från igår.

hjärnbarken: är det inte en get?

av vitkor 4 oktober 2012, 12:16

Rocky på serietecknarmiddag i Bergen.
Första gången han ritar en ko, jag menar tjur?

Potentiellt farlig länk

av hjärnbarken 4 oktober 2012, 10:20

Fungerar!

av ker 4 oktober 2012, 09:46

läser "det enda könet" det borde ni också- där finns om än enkelt förklarat-orsaken till att varken det ekonomiska systemet eller det ekonomiska äktenskapet!

av ker 4 oktober 2012, 09:46

Allt går helt enkelt fortare idag. Så även förhållanden.

av sona 4 oktober 2012, 07:16

drick pommac i en timme, fyllskalle

av Björn 4 oktober 2012, 06:52

Bara att inse: Livslånga (lyckliga) förhållanden är att betrakta som en social artefakt från en svunnen tid. Och lika bra det om ni frågar mig.

av Slidkrans 4 oktober 2012, 06:48
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 3 oktober

Publicerad 06:00, 3 oktober 2012
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2847

åjo, lite har ju faktiskt hänt, detta texempel:

Potentiellt farlig länk

av Björn 4 oktober 2012, 06:21

vitkor tipsar. dramatiserad serie: Potentiellt farlig länk

av vitkor 3 oktober 2012, 22:10

Men hjärnbark, om du har något att säga så säg det.

av KJEH 3 oktober 2012, 13:27

Rockys ögon i ruta 4: Flugornas herre.

av hjärnbarken 3 oktober 2012, 13:07

Badmössa. Det regnar tydligen utanför källaren där de befinner sig.

av hjärnbarken 3 oktober 2012, 12:55

Har svanen en tight hiphopmössa eller en södermalmshipstersotarmössa?

av IO 3 oktober 2012, 12:34

Rockys ögon i ruta tre är 8/10

Men i ruta 4 11/10!!!!!!

av IO 3 oktober 2012, 12:33

Om du inte vill ha svar på tal, KJEH, föreslår jag att du slutar angripa folk! Då blir det frid och fröjd.

av hjärnbarken 3 oktober 2012, 12:28

Sorry Brainiac men din kärlek-börjar-alltid-med-bråk-strategi må ha funkat på SK men inte på mig.

***

Till vitkor:
no loose ends.

av KJEH 3 oktober 2012, 12:15

manligt nätverk när det är som bäst! Säg till om ni behöver nåt från min sektor! Kan skicka över nån bild till Postlåda eller reception.

av ker 3 oktober 2012, 11:13

Lika bra att Rocky kom tillbaka idag, för i Norge handlar det just nu om regn i Bergen och torkade fårskallar.

Vilket osökt får mig att tänka på KJEH - nice try, KJEH! Och lycka till med snacksavhållsamheten!

Jag skulle inte lyckas - det är ju just runt elva man behöver en liten munsbit av något slag. Enligt Nalle Puh. I England kallat "elevensies".

av hjärnbarken 3 oktober 2012, 09:02

Ordningen är återställd
skumpan fortfarande oupphälld!

av parnassen 3 oktober 2012, 08:50

Puh! Seven har känt sig riktigt diskriminerad ett par dagar. Som värsta Tintin.
Skönt att ordningen verkar återställd!

av Seven of Nine 3 oktober 2012, 08:20

bra jobbat KJEH.

vi fortstätter på need-to-know-basis, och inga kopplingar till mig som vi sa?

av vitkor 3 oktober 2012, 08:02

Sorry men jag var tvungen att dra i några trådar.
Nu ska det funka.

av KJEH 3 oktober 2012, 06:44
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 30 september

Publicerad 06:00, 30 september 2012
Taggar: 0 av 10, 010
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 498

En hel månad fri från kommentatorer? Fniss?
***
Björn, menar du att jag ska vara här i en månad utan att du kommenterar?

av KJEH 3 oktober 2012, 06:42

KJEH, testa en kommentatorsfri månad vettja, fniss

av Björn 3 oktober 2012, 05:22

Jag tror hjärnbarken insåg sitt misstag och gav sig. Helt ok att man kan göra bort sig ibland.

***

Lite cred får man i alla fall ge till parnassen för effort.
Go parnassen!

***

Jo ker skriver som hon skriver - hon har en egen stil.

***

Ni som tror att det här är the end of everything - well
vitkor har några ess i rockärmen och ett par kaniner i stetsonhatten.

***
jotack - min vita månad gick bra. Nu kommer nästa stenhårda utmaning: en snacksfri månad, öh vecka. Eh... dag? FÖRMIDDAG SÄGER VI OCH EN FÖRMIDDAG BÖRJAR KLOCKAN 10 PÅ MORGONEN OCH VARAR TILL 11:3O

av KJEH 3 oktober 2012, 01:56

... och sudda bort "en"

av pierre 2 oktober 2012, 23:57

tror bara pastan är lite långsamma med att översätta stripparna till svenska och göra dom svartvita.

av vitkor 2 oktober 2012, 22:05

Allt blir litet roligare på norska.

av Boris 2 oktober 2012, 19:38

"Stålskeppet" - den var bra!

av (h)järnbarken 2 oktober 2012, 18:27

@stålskeppet men... va? vi får sunkiga göteborgsskämt om hare krishna och de får tidsenliga finuligheter om facebook. det är ju skandal.

av pierre 2 oktober 2012, 18:15

Och Potentiellt farlig länk

av hjärnbarken 2 oktober 2012, 17:12

Selvfølgelig.

av hjärnbarken 2 oktober 2012, 17:07

Med vad i he... Rocky var ju rolig på norska!

av Pierre 2 oktober 2012, 16:34

No more fish jokes?

av Seven of Nine 2 oktober 2012, 09:30

Vi kan ju alltid prata om norska rocky?

Potentiellt farlig länk

av hjärnbarken 2 oktober 2012, 09:10

Nemi från 30 sept är också kvar i DN. Lokalt trubbel?

av hjärnbarken 2 oktober 2012, 09:07

@vitkor kan du inte bara fortsätta och posta repriser. ingen anar nåt förräns 2019...

av pierre 2 oktober 2012, 08:51

jobbigt...

av pierre 2 oktober 2012, 08:50

Slutet är ej slutet, mina vänner
det beror på hur man känner.

Vitkor öppnade en site för fansen
måste vi gå någon annanstans sen?

Denna plats var vår i nästan alla lägen
så vart ska vi nu ta vägen?

Är back to Dagens Nyheter en rimlig möjlighet
eller bara en omöjlig löjlighet?

Ack vitkor, vilken hämnd kan vi då tänka oss
när Överaktiv Säkerhet vill sänka oss?

Bröder, systrar, samlas under fanan!
Jag har faktiskt lite svårt att släppa den här vanan.

av parnassen 2 oktober 2012, 08:38

Men det kan väl inte bara ta slut så där...?

Men om, så måste vi ju ha ett avskedsparty med tal, Auld lang syne och tårar ner i skumpaglasen!

av hjärnbarken 2 oktober 2012, 08:28

Jag tänker att vi väntar några dagar som vanligt, innan vi sjösätter Operation Hämnd.

av vitkor 2 oktober 2012, 08:18

Vitkor, om det inte går att hämta stripparna från pastan längre kan du hämta härifrån:
Potentiellt farlig länk

Dom har precis konvergerat så att samma stripp lades upp samma dag på pastan och msn.

av R 2 oktober 2012, 07:51

Är detta alltså slutet? So long and thanks for all the fish

av Dragsgill 2 oktober 2012, 07:28

Om det är slutet så får man säga att det är en snygg exit, lite så där som Lucky Luke som går ur bild.
***
"KJEH upp i dagen!"
Ge dig eller ge exempel. Tack. För det är väl inte dina fördomar som spelar dig ett spratt igen?

av KJEH 2 oktober 2012, 00:38

tillbaka på gotland och dålig uppkoppling! Vad händer vitkor? Äre slutet?

av ker 1 oktober 2012, 23:14

ker - haha, KJEH upp i dagen! (möjligen minus rasismen, då). Och folk tror att det där är överdrivet! Nej, på kornet, skulle jag vilja säga.

av hjärnbarken 1 oktober 2012, 22:05

hörehära Potentiellt farlig länk

av ker 1 oktober 2012, 20:32

Hare hare...
Potentiellt farlig länk

av krut 1 oktober 2012, 17:19

ny vecka, ny månad, nya rutiner, gamla strippar

av vitkor, 1 oktober 2012, 14:55

Jag tycker den här dagen känns som både måndag och oktober.

av Seven of Nine 1 oktober 2012, 14:33

Länken är från 2010?

av hjärnbarken 1 oktober 2012, 12:42

jaha, nu är det slut?
Potentiellt farlig länk

av Björn 1 oktober 2012, 12:28

ok nu hare trillat ner en femöring. Ännu roligare i Norge? OK hade, hade!

av KJEH 1 oktober 2012, 10:32

hur hare hära hänt? Haveri?

av ker 1 oktober 2012, 10:26

Tofspippin kommer inte ihåg texten och måste ringa och fråga. Kan man ju förstå, den består av hela tre ord i olika sammansättningar.

Jag är i en eko-kammare. Sällsam känsla. Inte nog med att den här strippen dyker upp två dagar i rad, nu är det en stripp i Norge som jag redan sett på svenska och som väl till slut hamnar hos vitkor också.

av hjärnbarken 1 oktober 2012, 10:17

jag säger bara: decipher this!

av KJEH 1 oktober 2012, 01:07

Göteborgshumor.

av R 30 september 2012, 22:47

Gökungen med mobilen har ju os-loggan på sin hängpung så jag gissar också på England.

av vitkor, 30 september 2012, 16:51

Någon som listat ut var de befinner sig?
Av bakgrunden att döma gissar jag på en dimmig hed i England.

av Pysen 30 september 2012, 13:43

Hon mötte Lassie:

Jessica Gedin berättar i dagens AB att hon såg Martin Kellerman på bokmässan. Det var stort.

av hjärnbarken 30 september 2012, 13:29

Om det här ska bli en modeblogg så får rosa och gult-kombinationen en 1:a av 5. Ingen accesoar kan uppväga skärandet i den crêasionen.

av KJEH 30 september 2012, 09:07

Rattan i mitten har inte riktigt gatt hela vagen an utan haller kvar vid sina Converse.

Gullig Smacks med tofs.

av Herr Rosa 30 september 2012, 06:57
Andra publiceringar av denna stripp: