klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 29 september

Publicerad 06:00, 29 september 2012
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2885

Ja, sa svart var det inte att hanga med.

av Herr Rosa 30 september 2012, 05:38

Jag dechiffrerade kers inlägg så här: hennes bror hade ont om pengar och funderade på att bli hare krishna, sedan har han fått [lönsamma?] uppdrag och glömt alltihop. Rocky borde wallraffa som hare krishna-proselyt, för det finns mycket tjejer där och det kan ge många uppslag till strippar. ;)

av hjärnbarken 29 september 2012, 12:40

ker, kan du skriva det som du skrev 11:39 en gång till, fast innan du klickar på "skicka"-knappen denna gången så läs igenom det, en eller två gånger, gärna högt för någon i din närhet.

1. Om denna person, som du läser upp för, ser ut som att han fått en spann med iskallt vatten i ansiktet efter din uppläsning...gör om

2. Ser han ut som Al Pacino i "carlitos way" när drog dealen är överstökad... tryck "skicka"

3. Ser han ut som din mamma... se över ditt umgänge

av Björn 29 september 2012, 12:30

brorsan hade dåligt med flis funderade starkt på att joina-nu är han iväg för stort uppdrag och har glömt
Rocky borde wallraffa secret-mycke tjejer-borde ge många uppslag

av ker 29 september 2012, 11:39

Ja Smacks gick och blev hare i strip 2807.

av stånd 29 september 2012, 08:07

amenvaf... är det smacks i 1:a rutan? Nu är det kokta fläsket stekt på den blommande asfalten som tar hus i helvete på pottkanten som min farmor brukade säga

av Björn 29 september 2012, 07:28
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 28 september

Publicerad 06:00, 28 september 2012
Taggar: 9 av 10
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2845

OK!
Curb Your Enthusiasm är en humorserie av och med Larry David, som är vän med riktiga Seinfeld och var förebilden till Kramer. Den handlar om hans liv i Hollywood med alla excentriska människor som bor där.
Vita Huset gjordes under Bushtiden med Martin Sheen som demokratisk president, rapp och intelligent serie.

Kan du ge några filmtips?

av hjärnbarken 29 september 2012, 17:16

Nu drar du litet väl långtgångna slutsatser. Seinfeld tittade jag på. På den tiden bodde jag dessutom i Sverige. De andra du nämner har jag inte sett. Nyligen flög jag transatlantiskt, och betade då av avsnitt av The Big Bang Theory, House och ett par andra. Överlag besvikelser.

I den mån jag tittar på film är den ofta utländsk av något slag.

Litteraturen jag läser är nog blandad kompott. Men den bok jag senast läste var en gammal Sjöwall-Wahlöö-deckare. Inte så särdeles pretentiöst med andra ord.

av bal 29 september 2012, 13:40

Inga amerikanska filmer då...? Inga amerikanska serier, som Curb My Enthusiasm, Seinfeld eller Vita Huset?

Och inga franska filmer heller då, förmodar jag. Eller norska.

Hur är det med böcker? Läser du endast svensk litteratur?

av hjärnbarken 29 september 2012, 13:32

Nej, eftersom jag varken bor i USA eller dess wannabe-delstat Sverige så följer jag inte amerikansk TV-underhållning så noga. Därmed inte sagt att det inte är roligt eller så — det är det säkert.

av bal 29 september 2012, 13:26

Va? Du känner inte till Jon Stewart, The Daily Show, Comedy Central, THE Jon Stewart??

Rolig talk show från vänsterkanten (dvs vänsterkanten i USA är ju ungefär som centern här) som granskar amerikansk politik och Fox News och andra vansinnigheter med humor och common sense (sort of), spräcker hyckleri och jämför olika uttalanden samma snubbe gjort och så.

av hjärnbarken 29 september 2012, 08:13

Vem är Jon Stewart?

Jag skymtade just Luise Kinseher.

av bal 28 september 2012, 23:38

Någon mer än jag som just har ittat på jon Stewart...?

Eller är alla på bokmässan eller ute och dricker öl?

av hjärnbarken 28 september 2012, 22:17

Men ker, vilken sorts konstig familj kommer du ifrån? Ingen trodde man kunde röra bilden? :)

av hjärnbarken 28 september 2012, 21:45

Ahum, I beg to differ. "Alla" såg vissa populära program, som Hylands hörna, och eftersom det bara fanns en kanal och bara program på kvällarna, kunde man prata med fler som sett detsamma som man själv.

Men TV hade mycket mindre inverkan på folks vardagsliv än idag, vad beträffar tid. Ungarna var ute och lekte i mycket större utsträckning, t ex. Och kvällstidningarna hade inte sida upp och sida ner om de fånigaste TV-programmen. Mycket mindre om kändisar öht, förresten.

av hjärnbarken 28 september 2012, 21:43

precis 7of9 min pappa stod framför ett skyltfönster i en timme och stirrade på en pausbild och trodde att det var så det skulle se ut att det gick att röra bilden också trodde ingen på. Sen köpte han en TV 1960 som var jättetjock och satt och drack kaffe ur en TV kanna och viftade med gardinerna eller vad det var i nåt TV program som syntes i hela sverige. Faktum är att när jag var i Norge på 90talet fick de sin andra kanal och alla undrade vad de skulle ha den till? Folk såg på svenska program-i norge var programmen bara sedelärande fiolej på Hardangervidda i folkdräkt-helt otroligt!

av ker 28 september 2012, 21:39

Så tror jag inte alls det var hjärnbarken. Tvärtom, folk såg precis allt som var på TV när det var nytt.

Alla såg allt och kunde kommentera nästa dag. Det var enkelt för det fanns bara en kanal som bara sände några timmar på kvällen.

av Seven of Nine 28 september 2012, 18:53

Kul! Det kommer några roliga strippar att se fram emot - om de kommer till DN förstås...

av bro' 28 september 2012, 11:57

Rocky har problem med manligheten i Norge idag. Lägg märke till fallos-symbolen i ruta 1 - lång näsa. ;)

Finns ingen permalänk, så strippen är för idag, fredag 28.

Potentiellt farlig länk

av hjärnbarken 28 september 2012, 11:20

Det lustiga är att när TV var sprillans nytt, brydde sig inte folk om det särskilt mycket. Det sågs ingalunda som världens åttonde underverk som alla ah-ade och oh-ade inför.

TV-tablån (en kanal) skrevs ut i en pytteliten spalt längst bak i tidningen, och möjligen handlade en artikel om ett program. Folk kollade vad de ville se och såg det, sedan var det bra med det. Vanligt folk kollade TV kanske en timme om dagen - max.

Var sitter Rocky och pippin, förresten?

av hjärnbarken 28 september 2012, 11:05

Hallå hallå, snart är klockan nio och då blir det nyheter från stora världen på raddioappraten!

av Seven of Nine 28 september 2012, 08:52

Fruktansvärt kränkande strip ... Här ska anmälas, Rocky står för en förlegad bild av lantisar som inte är förenlig med den tid vi befinner oss i

av Björn 28 september 2012, 08:39

Först! Klockrent!

av bro' 28 september 2012, 06:59
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 27 september

Publicerad 06:00, 27 september 2012
Taggar: 7 av 10, nice
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 1992

Så du menar att en 4-åring blir kränkt när han inte får låna bilnycklarna till mammasbil?

Kränkningar är INTE bara den subjektiva upplevelsen, det behövs sunt förnuft också.

av KJEH 28 september 2012, 09:27

Haha, "objektivt sett mer kränkande". Vad som är kränkande är ju per definition subjektivt; den definieras av den kränktes upplevelse.

av R 28 september 2012, 07:00

Tack hjärnbarken !
Däremot är detta min första kommentar idag.

av KJEH 28 september 2012, 01:58

Det är ju så svårt att bestämma sig också, om man ska ha en svit på Park ovanför lördagsstimmet eller en svit på Gothia Towers så man kan åpka hiss ner till mässan.

Men om den där utsikten i tweeten var på Gothia blir ju Park mer attraktivt.

av hjärnbarken 27 september 2012, 22:46

Och inte är man på bokmässan, som Kellerman. Fan.

av hjärnbarken 27 september 2012, 22:38

Jag tyckte Ecce Homo var strålande. Rörande.

av hjärnbarken 27 september 2012, 22:24

Om jag inte tror på den galenskap
Sim sitter i halsen på sinzontlefågeln)
Om jag inte trodde på bergen
Om jag inte tror på balans
Om jag inte trodde på delirium,
Om jag inte trodde på hoppet ...
Om jag inte trodde på mitt sätt,
Om jag inte trodde på mina ljud,
Om jag inte trodde på min tystnad ...
vad skulle det då bli utom en enda röra
En enda röra av sladdar och senor,
Ett virrvarr av kött
Instrument utan sin glans ...
Skulle mitt hjärta hamra som stenblubban
utan stenbrottet?
En förvaltare av förrädarens applåder?
En som förevigar gudar nas skymning
en trasa med glitter ?
Om jag inte tror på det hårda
Om jag inte har lust,
Om jag inte trodde på vad jag tror,
Om jag inte tror på något rent ...
Om jag inte tror trots alla sår,
Om jag inte trodde på vad som lurar,
Om jag inte lyssnade på mig själv,
Om jag inte trodde på det som återstår,om jag inte trodde på det som jag kämpar för

av ker 27 september 2012, 21:12

Men ker: vill man göra någonting för de där 100.000 måste man göra det där de är. Det tycks typiskt för vår tid att döva sitt samvete med symboliska må-bra-aktioner i sin omedelbara omgivning som kompensation för de större handlingar man tycker att man borde göra, men inte gör -- handlingar som de tidigare till skillnad kräver verkliga uppoffringar.

av bal 27 september 2012, 21:03

varför ska ankan bort - är det nån som är bög eller?

av ker 27 september 2012, 20:56

Nu tycker jag det är lite läge att lyssna på Paul Simon och "homeless" osv,
Vill påpeka att jag inte gillade bögjesus- men sen tänkte jag vidare och kom fram till att det hade han gjort om det behövdes och det gör det i många länder där kristna dödas för att de är bögar. Läste att 100.000 kristna dödas varje år-låter inte klokt men det märks ju inte här! Ibland blir man hemmablind och då är det dags att åka ut och få lite referens-jag tycker ibland det räcker med Frankrike för att den svenska övervakningsmodellen ska rämna-men nu ligger dom inte heller långt efter!

av ker 27 september 2012, 20:39

pierre, du skrev:

"ja jag har väldigt svårt att tro att LV vill vara en kämpe för yttrandefrihet. Då skulle han åka till Eritrea istället.

LV känns mer som en skolgårdsmobbare som gömmer sig bakom frökens kjol när mobboffret tar till knytnävarna.
av pierre igår, 19:08"

Skolgårdsmobbare? Och "mobboffret tar till knytnävarna"? Är det inte att skriva ner situationen lite väl mycket? Och om man behöver livvakt kanske hoten inte direkt är att fnysa åt, särskilt inte om andra faktiskt mördats - vilket ingalunda orsakat samma raseri i spalterna som Vilks rondellhund.

Jag har träffat en rad muslimer som flytt från islamska länder, och de är djupt besvikna på att så få här tycks våga stå upp mot totalitära tendenser i islamistiska grupper.

Bilden av den påhoppade gruppen är grundfalsk. Var - förutom bland rasistiska SD-are och nazister - sker dessa ständiga påhopp?

Så om man inte åker till Eritrea är man inte en förkämpe för yttrandefrihet? Att bli mordhotad här räcker inte?

av hjärnbarken 27 september 2012, 20:02

Kom igen nu. Muslimer åtnjuter alla möjliga förmåner och trevligheter i Sverige. Det byggs moskéer till höger och vänster och införs könssegregerade badtider. Det ömmas för fläskfri mat och det överses med malplacerade kroppshöljen. Kort sagt: så bjuds det till för få grupper i samhället. Ser man inte detta har man nog bestämt sig på förhand, och ingenting kunde få en att ändra sin uppfattning

Jag råkar för övrigt känna några mycket fromma muslimer, som både följer ramadan till punkt och pricka och ber sina gånger om dagen. De har såvitt jag vet inte skjutit ihjäl någon, bränt ned någonting eller på annat sätt uttryckt våldsamt missnöje med teckningar, bilder eller filmer. Kanske är det dags att våga se muslimer som människor, och inse att det finns sympatiska personer likväl som mordlystna galningar.

av bal 27 september 2012, 19:58

Tror det råder lite ihopblandning här om att försvara LV:s rätt till yttrandefrihet och att försvara hans specifika konstverk.

LV är en idiot, hans konstverk suger, och det är riktigt onödigt att sparka på en religiös grupp som redan ständigt utsätts för påhopp i vårt samhälle (ser man inte skillnaden mellan att provocera muslimer och att provocera kristna idag är man blind för rasistiska strukturer).

Hans yttrandefrihet ger honom full rätt att göra det och att inte bli dödad osv, men mer än så behöver han inte försvaras.

av vitkor 27 september 2012, 19:38

@hjärnbarks-ason, jag blir lite ledsen och irriterad när du använder mig som exempel sådär efter att ha gravt misstolkat vad jag sade.

jag är en stark supporter av yttrandefrihet, och jag tycker absolut att vi behöver provocera och utmana normer i samhället och världen.

Men jag står fast vid att jag tycker att LV bara är en retsticka som inte har några andra anledningar att provocera förutom provokationen i sig.

av pierre 27 september 2012, 18:36

Framför allt är konstetablissemangets antydda argument att Vilks yttrandefrihet inte skall försvaras för att rondellhunden är usel konst tämligen svagt. Den postmoderna konst som ofamnas av samma kulturkoftor är nämligen *riktigt* usel.

Man kan jämföra med den där bögutställningen i Uppsala domkyrka som objektivt sett borde vara mer kränkande än rondellhunden. Här står den hycklande konsteliten på barrikaderna för att försvara yttrandefriheten sådan den tager sig uttryck i att kränka kristna.

Vilks konststycke är inte att han lyckades reta upp några muslimer -- det är att han så fullständigt exponerade den hycklande dubbelmoralen hos kulturetablissemanget.

av bal 27 september 2012, 18:10

Potentiellt farlig länk
Vet inte varför men jag kommer osökt att tänka på vad Paul Simon råkade ut för

av ker 27 september 2012, 18:03

Nu e di tebaka....tack vitkor...men kan du inte ta bort ankan i sista rutan?

av Björn 27 september 2012, 16:45

Yttrandefrihetskränkning blir lätt en halmgubbe i såna här diskussioner.

Kan alla se stripparna nu eller?

av vitkor 27 september 2012, 16:38

Pst-var det inte för att garantera yttrandefriheten vi ville ha vitkors sida? :)

av ker 27 september 2012, 16:27

Ja, man har rätt att driva med Islam. Nej, man har inte rätt att trakassera enskilda personer. Ja, Breivik ville hålla tal i rätten och det fick han, flera gånger men inte sista dagen. (Det var rätt outhärdligt att lyssna, men han hade den rätten.) Nej, det spelar ingen roll om man tycker rondellhunden är konstnärlig eller inte. Nej, muslimer är ingen förtryckt minoritet i Sverige.

Det jag opponerade mig mot var inte att folk tyckte illa om rondellhunden i sig, utan att de blandade ihop det med att Vilks rätt till yttrandefrihet.

av hjärnbarken 27 september 2012, 16:04

Har man rätt att driva med muslimer (som är en utsatt minoritet i det här landet) har man också rätt att som intellektuell eller icke-intellektuell, prioritera andra saker framför att försvara dålig konst. T.ex. att producera egna alster eller vad man nu vill.

De som har en skyldighet att försvara lagliga fri- och rättigheter är naturligtvis rättsväsendet.

av R 27 september 2012, 15:32

Ingen har väl bestritt hans rätt att måla rondellhundar? Man måste inte springa till varje galnings försvar för att skydda demokratin. Breivik blev avbruten när han skulle hålla tal i rätten, har inte sett någon springa till hans försvar ännu.

av IO 27 september 2012, 15:19

Nope, jag håller mig till mitt nick, men är också förvånad. Jag trodde ker kanske kallade sig KJEH och SK idag...?

av hjärnbarken 27 september 2012, 15:09

ibland får jag den vansinniga idén att slidkranz och hjärnbarken är samma person?

av ker 27 september 2012, 14:18

@vitkor större risk att Skibsted sonderar läget för total hegemoni över svensk press-någon om yttrandefrihet? Var, hur, gamla frågor ett tag på väggarna i stan- nu fängslade av dålig konst vi alla tvingas intressera oss för!.(( Om Rusdie tänk Kerstin Ekman-hon gick ur med bravur!

av ker 27 september 2012, 14:15

Vi har ingen absolut yttrandefrihet i Sverige. Det finns inskränkningar gällande förtal, upphovsrätt, röjande av statshemligheter, hatbrott etc.

Ingen har bett ngn hylla rondellhunden eller den som ritade den. Det handlar om rätten att rita en rondellhund.

av Slidkrans 27 september 2012, 13:44

Ja, verkar va lite problem med serierna. Ska vi börja misstänka att dn kommit på oss? De blockade ju den där hen-sajten häromveckan.

av vitkor 27 september 2012, 13:24

Yttrandefriheten är absolut. Rätten att hyllas för dålig konst (jävligt ful var den) är det inte.

av IO 27 september 2012, 13:21

@R: `
#1) En konstnär målar en rondellhund. Det är ett konstverk. Om det är bra eller dålig konst hör inte hit i sammanhanget.

#2) Komstnären mottar mordhot och vissa försöker tom elda ner hans hus (i alla fall enligt tingsrätten).

#3) Många intellektuella väljer att inte försvara konstnärens rätt att måla vad fanken han vill.

Bra eller dåligt agerande av de som intellektuella som väljer att hålla käft? Det är kärnfrågan.

Som jag ser det: Antingen har man yttrandefrihet eller så har man de inte. Yttrandefriheten är inte absolut men vi har rätt att driva med religioner/religiösa i det här landet. Och som hjärnbarken sa igår: Vare sig kristna eller muslimer tillhör någon svag grupp. Herregud, det finns miljarder av dessa människor.

av Slidkrans 27 september 2012, 12:46

Nu ser jag serierna igen.

av R 27 september 2012, 12:38

Nu tycker jag inte att jag ser några serier här, är det bara jag?

Sen ang. yttrandefrihet så innebär den i alla fall för mig inte rätten att kräva att människor som tycker annorlunda än mig ska försvara mig. Säg vad fan du vill, men förbered dig på att kritiseras. Här tänker jag kanske mer på när SD gormar om att deras yttrandefrihet kränks varje gång de blir kritiserade. Ska vi försvara yttrandefriheten med att inskränka yttrandefriheten hos oliktänkande?

Tycker det här med att hetsa mot folk som inte brinner för att försvara Vilks går lite i samma spår.

Ja, han får säga vad fan han vill, men jag får tycka att han är en ointressant sopa som "gillar att provocera" men gör det på en femårings nivå. Jag tänker inte ägna energi åt att försvara det och det står mig fritt att undvika. Att försvara människor mot brott, som t.ex. hot, är rättsväsendets uppgift.

av R 27 september 2012, 12:34

Gammal goding. Vill också passa på att flika in att jag håller med hjärnbarken i samtliga hennes inlägg igår. Bra rutet, hjärnbarken. Vem minns inte Svenska Akademiens taffliga hantering av Rushdieaffären? Jävla skandal var vad det var. Om inte Svenska Akademien och andra framstående intellektuella står upp för det fria ordet vem ska då göra det?

av Slidkrans 27 september 2012, 12:25

@Björn: Sissy!

av hjärnbarken 27 september 2012, 07:03

Vaknade tidigt, slog på tv'n, intervju med Gudrun som förklarade VAD feminismen egentligen är ... uuuu

-och så nu, en sådär-strip som dessutom innehåller en som ser ut som Gudrun, i ruta 4 så ler hon i för sig ...

-nu räcker det med självprygel..

av Björn 27 september 2012, 06:48
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 26 september

Publicerad 06:00, 26 september 2012
Taggar: 8 av 10
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2894

Håller med hjärnbarken. Yttrandefriheten är en bra sak vi har här i Sverige. De få inskränkningar vi i den har får ändå anses vara ok.
Names will never hurt me; skriv själv eller gör ett eget konstverk om du vill argumentera. - En bra filosofi.

av KJEH 27 september 2012, 01:57

Nej, men det blir otroligt bagatelliserat - se pierre o.a. som verkar tycka han får skylla sig själv. Vad har man egentligen för krav på folk för att bli engagerad i att försvara deras yttrandefrihet på allvar? Hur rena och själsfina ska de vara för att få rita en rondellhund utan att utsättas för mordförsök av en tokig grupp fanatiker och samtidigt flinas åt av andra? Och var får man egentligen karikera?

Vilks kunde mycket väl vara död nu, denna "mobbare" som "gömmer sig bakom frökens kjolar". Liksom Rushdie. Andra som haft med Rushdies bok eller Muhammedkarikatyrerna att göra HAR mördats. Det här är på riktigt.

av hjärnbarken 26 september 2012, 21:42

ingen här har väl uttryckt att det är ok med mordhot eller sagt att vilks inte får rita vad han vill?

av krasse 26 september 2012, 21:34

Mobboffer? Skulle jag inte vilja kalla det. Han ritade en liten rondellhund, för tusan. Det "mobboffer" som tar till knytnävarna (eller pistolen eller pyromankitet) för en sådan sak, är ute på rätt konstiga vägar. Han ritade en rondellhund som hette jesus också, men ingen skulle kalla kristna "mobboffer" för den skull. Jisses.

Varken kristna eller muslimer är en förföljd liten minoritet.

Vad är det för fel på folk, tycka det är OK med mordhot bara för att tecknaren framstår som osympatisk? Har ni alldeles tappat huvudet? Ska vi ha gallskrikande kristna galningar som bränner Vilksdockor och flaggor på gatan för en rondellhund också?

Givetvis inte. Yttrandefrihet medför rätt att kalla en rondellhund Mohammed, Jesus eller Buddha. En blasfemilag vore förödande.

av hjärnbarken 26 september 2012, 21:18

word, pierre

av r 26 september 2012, 20:38

ja jag har väldigt svårt att tro att LV vill vara en kämpe för yttrandefrihet. Då skulle han åka till Eritrea istället.

LV känns mer som en skolgårdsmobbare som gömmer sig bakom frökens kjol när mobboffret tar till knytnävarna.

av pierre 26 september 2012, 19:08

Håller med Rettaw här asså

av vitkor 26 september 2012, 18:26

Vilk har väl fått mer stöd än han förtjänar. Har lite svårt för troll som gärna vill trolla, men har svårt att acceptera att trollandet upprör. Don't do the troll if you can't do the time som man säger i Förenade Staterna.

av IO 26 september 2012, 13:21

@hjärnbarken Lars Vilks har otroligt många gånger fått uttala sig i media, vilket torde vara ett starkt bevis på att hans yttrandefrihet respekteras.

Ett exemple jag minns är en debatt i agenda (riksmedia) (Potentiellt farlig länk där deltog Lars Vilks själv, Jan Guillou (kulturpersonlighet) och Nyamko Sabuni (staten). Alla var rörande överrens om att det självfallet var jätteviktigt att Lars Vilks får uttala sig.

PS:
Det hela var ganska tråkigt, Nyamko talade om hur viktig yttrandefriheten är, Lars om hur han tycker om att trolla muslimer, och Jan om att det var jätteviktigt att man kom ihåg att försvara de ogenomtänkta och kassa yttranden också.

av Rettaw 26 september 2012, 13:09

Är vi så jävla olika då?

"Ingen får röra min låssaskompis!"

"Ingen får röra min rätt att säga vafan jag vill!"

av Boris 26 september 2012, 11:53

@Rettaw: Jag menade försvaras av media och kulturpersonligheter. De ansåg att han ritade sin rondellhund bara för att visa att de inte tordes försvara hans yttrandefrihet, vilket de inte tordes, vilket irriterade dem till den grad att de ansåg att yttrandefriheten var helt irrelevant för hans del. Det var inte alls det det handlade om, utan rondellhunden var jätteful och okonstnärlig, och DET var MYCKET viktigare än dödshot!

Tack och lov försvaras han av polis. Men jag undrar vad de här jepparna hade sagt 1940? För visst var det "onödigt" att reta upp Hitler och nazisterna också? (Kultursnubbarna tyckte det var "onödigt" att rita en rondellhund som heter Muhammed, ett genialt sätt att klara sig från att försvara yttrandefriheten med näbbar och klor, tyckte de.)

av hjärnbarken 26 september 2012, 11:18

@Björn: Grizzly man av Werner Herzog

av r 26 september 2012, 10:15

Vad pratar du om hjärnbarken? Lars Vilks är ju försvarad! Han lever, har inte överlämnats till något främmande land, och beskyddas av alla landets poliser med någon som drömmer om att få stoppa en riktig terrorist. Hur kan du under dessa omständigheter påstå att han inte försvaras?

av Rettaw 26 september 2012, 10:03

...såg en dokumentär om en kille i Kanada som levde med grizzly björnar under en tid för att visa hur gulliga björnarna kan vara. Sen tröttnade tydligen brummlingarna på hans ständiga tjat och kamera knatter och helt sonika slog ihjäl honom.

-sensmoral någon?

av Björn 26 september 2012, 10:01

Jag valde honom ju just för att det borde vara rätt enkelt att försvara honom, antingen man gillar honom eller ej.

För övrigt - ska man välja vilka hotade personer det är "mest relevant" att försvara? Graderad yttrandefrihet? "Internationella pajasar" som får kulturpersoner att se dumma ut ska inte försvaras?

av hjärnbarken 26 september 2012, 09:50

Ja, för låtsaskonstnären och internationelle pajasen Lars Vilks är den mest relevante personen att försvara... suck.

av R 26 september 2012, 09:20

Näää det här var ju trick-tecknat, det är lite för overkligt ..

av Björn 26 september 2012, 09:02

Vilka oppositionella? Om den intellektuella eliten inte ens törs försvara en gube som ritar en rondellhund törs de väl inte opponera sig mot plastpåsar i Strömmen och atombombsparader?

av hjärnbarken 26 september 2012, 08:54
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 25 september

Publicerad 06:00, 25 september 2012
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2893

Om jag ska vara på en sedel kräver jag att få bli kung först.

Röstar för Babben, tänk att se hennes glada ansikte och bli glad varje gång man betalar.

av KJEH 25 september 2012, 16:05

@ker: Tror inte du vill ha din glada nuna på dina sedlar - vem vet var de hamnar? Evert betalar med dem i Calcutta, eller också kanske de landar hos en knarklangare eller mördare. Och så har du polisen hemma: Vad har du haft för dig, hm???

av hjärnbarken 25 september 2012, 11:24

med tanke på erbjudanden att designa sitt eget betalkort så varför inte gå på pengarna direkt-jag vill att det syns att jag betalat! för övrigt är det pseudofråga-kontantfritt samhälle-sedlarna kommer att gå till komposten direkt de kommer ut och vi får streckkoder tatuerade på BB. I framtiden-Vems arm är detta?-Går till Riksbankens valv!

av ker 25 september 2012, 11:13

Rocky i ruta 3 är 10/10.

Strippen som sådan är 9/10.

av IO 25 september 2012, 09:33

Naaa ingen av personerna som trycks på de nya sedlarna representerar sverige i någon större utsträckning längre.

Kikki Danielsson däremot eller en blå robinsonrobban det hade gett en bra bild av vad sverige står för idag...glöttigt ytligt och fördummande.

av Björn 25 september 2012, 09:11

sona, du är inte ensam, Rockys kommentar är riktigt jäkla kul. Kul tanke om nån som höjs till skyarna inte är så helt ren...

av matsa 25 september 2012, 08:58

sona: medhall

av Herr Rosa 25 september 2012, 08:07

Var jag ensam om att lägga av ett asgarv åt Rockys kommentar i ruta 4? DEN var klockren!

av sona 25 september 2012, 07:37

Magnus å Brasse är bra! Har man Garbo kan man ha Ingrid Bergman också, och Babben Larsson och Kim Anderzon har betytt mycket för att lyfta upp självmordsbenägna deppingar. Och vad sägs om klassiker som Barbro Alving och Elin Wägner? De finns väl inte på några sedlar nu?

av hjärnbarken 25 september 2012, 07:32

Jag föreslår: Magnus å Brasse.

av Slidkrans 25 september 2012, 06:59
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 24 september

Publicerad 06:00, 24 september 2012
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2892

Klart det var ason som neggotaggat knullrosig. Var det länge sen du fick stock ason?

av bröl 25 september 2012, 10:55

tackar!

av ker 24 september 2012, 23:51

@Boris: Jag tycker du ska använda detta ljuvliga adjektiv till din käraste, under förutsättning att det är en kvinna. Hon kommer att bli jätteförtjust! Glöm inte att nämna att du har det från Rocky.

av hjärnbarken 24 september 2012, 22:19

10/10 åt kers berättelse om frankrike. vilken bild jag fick i huvet. rena monty python.

av pierre 24 september 2012, 19:45

Riktiga talibaner har dock amerikanska vapen enl utube.

av KJEH 24 september 2012, 19:37

Vad är det för en ligist som taggat "9 av 10 minus för knullrosig"?

Det är ju ett helt underbart adjektiv jag aldrig mer kommer klara mig utan. Skall genast skriva ett långt och välartikulerat brev till Horace. Eller vem fan det nu är som är hovnarr nuförtin'.

av Boris 24 september 2012, 19:27

Intressant hur talibaner hamnat i det allmänna språkbruket. Nyss läste jag en krönika om "torptalibaner" som är besatta av stilriktiga men obekväma gamla torp. Att ta till lite i överkant kanske, torpstollar tar ju inte livet av folk och springer runt med kalasjnikov, men på det stora hela är det bara bra att man driver med fanatiker.

av hjärnbarken 24 september 2012, 14:53

aha!

av Herr Rosa 24 september 2012, 14:39

Va' lång Klasse har blivit! Armen är desto kortare...

av gång 24 september 2012, 12:41

Ja det finns olika skorpioner i Provence. Som inte är dödliga men lite värre än bålgeting- vi blev inte bitna men skraja

av Ker 24 september 2012, 11:59

Råttan är kanske lite knullrosa, fast han saknar mamelucker...?

I Frankrike och viktorianska England har/hade de RIKTIGA picknickar: Varm lagad mat, kaffe i termos, vinflaskor, tårta efteråt, sitter på stolar vid bord, särskilt utflyktsporslin i korg som väger ett ton, hela familjen med inklusive farmödrar och morbröder.

Inte någon liten fjöten engångsgrill med ett par vettskrämda korvar på och som avger giftig rök!

av hjärnbarken 24 september 2012, 11:36

Ja, grillade är de rätt goda.

av stånd 24 september 2012, 10:22

finns det skorpioner i Frankrike?

av Herr Rosa 24 september 2012, 09:48

@slidkrans klockren://www.youtube.com/watch?v=61IPxh6oZRI&feature=related

av ker 24 september 2012, 08:49

10/10

av Slidkrans 24 september 2012, 08:40

same same
värst i Frankrike där vi rusade ut i terrängen med hela kitet och sen för att inte tala om att de inte har allemansrätt upptäckte att området var nedlusat av skorpioner!

av ker 24 september 2012, 08:34

En klassiker!

av sona 24 september 2012, 07:14
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 23 september

Publicerad 06:00, 23 september 2012
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 459

K känner naturligtvis också till barnboken vars tecknade omslag blev kritiserat.

***
- levererar, jo man tackar...

av KJEH 23 september 2012, 23:41

Potentiellt farlig länk

Vad är detta? PK-media som vitpixlar igen? Hänvisar till Avpixlat eller Realisten för er som vill se sanningen som media döljer!! (OBS, intellektuellt riskabelt)!

av Mick N. 23 september 2012, 21:58

Här förklaras inget !
Däremot kan jag kommentera K:s twitter: Ansiktet på den mörkhyade mannen som står i bakgrunden har blivit utbytt mot en b-kändis. Man har förmodligen använt ett bildhanteringsprogram.

av KJEH 23 september 2012, 19:08

vg förklara kellermannen twittret om rasistdebatt...

av pierre 23 september 2012, 18:09

@hjärnbark
ej kanelbullens dag!

av ker 23 september 2012, 12:49

Tur att man inte får bestämma vilka djur som ska leva! Låter skrämmande värre än rasism: sticker du mig-dö, du är gullig-jag äter dig, du som äter samma mat som jag (varg som tar lamm eller älg) ska dö! För mycket duvor-sparka efter dom när du går genom stan-eller lär dina barn att det är ok att jaga dom! Va, blir man potent av att äta noshörningshorn ?-jag är impotent-döda en noshörning osv

av ker 23 september 2012, 12:48

Dock lite storande med den fagel-apartheid som rader i Sverige. En del faglar far sitta och fika vid samma bord som hundar, medan andra faglar maste picka upp smulor pa marken.

av Herr Rosa 23 september 2012, 11:41

De ser så snälla och trevliga ut, fåglarna, och tar Rocky med tålamod. Gulligt, lyser upp ens söndag.

Men inga kanelbullar till kaffet?

av hjärnbarken 23 september 2012, 10:21

R skämtar, men hur tror du de fick fram de moderna bromsmedicinerna?
***
Sitta utomhus på ett café i Sverige? Den här strippen måste vara jättegammal, från före klimatförändringen.

av KJEH 23 september 2012, 09:04

Bror och syster? Nabbdjuren ar ratt lika.

av Herr Rosa 23 september 2012, 06:37
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 22 september

Publicerad 06:00, 22 september 2012
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2891

Handlar ofta på systemet. Tur de inte säljer mat för då kunde man äta ihjäl sig.

av Pysen 22 september 2012, 21:18

han har rätt om de där försöken-men alla dom som åker med färjor för att köpa billigt? Ett sjå!Dom som super utomlands då?-och dom som super, super dom inte ihjäl sig bara för att de inte har nätuppkoppling eller inte kan dator? Inte orkar bära hem mer från färjan? Inte klarar att beställa hemkörning från systemet? Var går gränsen-det kan ju vara extra dyrt att köpa i ICA? Struntar de i maten då? Säljer de sitt överskott för att finansiera supandet? Så dystert det verkar! Upplys en novis som endast dricker på Baren!

av ker 22 september 2012, 18:23

Kör hårt Björn!

av KJEH 22 september 2012, 12:00

Right on, bro'!

av R 22 september 2012, 11:02

Jag dricker så lite så ett vitt år skulle knappt göra någon skillnad.

av bro' 22 september 2012, 11:01

Förbjud giftet.

av R 22 september 2012, 11:01

SK - du har fel. Om behovet av booze för konstnärer, alltså.

av hjärnbarken 22 september 2012, 10:20

Då borde ju jag som alltid glömmer att gå till Systemet vara vis som attan.

Och det är jag ju också, om man tänker efter. ;)

Lycka till!

av hjärnbarken 22 september 2012, 10:19

Alla riktiga konstnärer behöver en viss dos booze för att döva sin angst.

Å har man ingen angst - ja, då är man kanske heller ingen riktig konstnär.

av Slidkrans 22 september 2012, 10:18

@ Björn- det onekligen nästan meditation att visa vem som har komandot-systemet eller du!Ser här bristen hos hela det nedmonterade folkhemmet och det krista världarvet-samma för alla religioner egentligen- folk tycker lite som dom vill och ingen vet vad dom vill. Ta reda på det genom ett vitt år!

av ker 22 september 2012, 10:15

Mera sprit-tjat. Nu kan de inte gå till parken utan öl.

av hjärnbarken 22 september 2012, 09:53

Sup ni, nu tar jag 4 vita månader

av Björn 22 september 2012, 07:21
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 21 september

Publicerad 06:00, 21 september 2012
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2890

Nix, det överlåter jag åt er som vet något om det.

av hjärnbarken 21 september 2012, 21:08

håller på- tycker du inte det är något du vill - hjärnbarken?

av ker 21 september 2012, 19:46

Vill man göra något åt korruption behövs nog både stil och känsla.

av hjärnbarken 21 september 2012, 18:17

snacka med Keruac om det -eller Gertrude Stein-stil eller känsla-det är frågan!

av ker 21 september 2012, 17:27

kers meningsuppbyggnad är lite foliehattsartad. är det ett medvetet stilistiskt drag?

av IO 21 september 2012, 17:19

Vi lär ju inte kunna göra något åt saken. Samla fakta och skriv på Newsmill.

av hjärnbarken 21 september 2012, 16:56

ingen kommenterade korruptionen i DN för recensioner-förstår ni inte att konsten alltid går först-börjar det där och inte uppmärksammas så kan du snart inte köpa rabatthäfte till SL utan muta!Fast det kallas poms-i övrigt kan jag tala om att SLs pengar också samlades in av bolaget som svindlade bensinstationer och Riksbanken-det är oroväckande tyst och info togs bort från personaltidningen sa en som extrajobbar.

av ker 21 september 2012, 16:52

Rationella människor kan vara skrämmande, men röriga vimsiga människor kan vara precis lika skrämmande.

av hjärnbarken 21 september 2012, 12:54

En sanning med modifikation, ker. Det finns saker man definitivt ska dra sig undan.

av hjärnbarken 21 september 2012, 12:52

vara! Som synes! Ja rationaliseringar är som uppblåsbara Barbara-ett otroligt trist alternativ som visar på brister,är inte rationella människor skrämmande?

av ker 21 september 2012, 12:51

Varje sak som man försöker dra sig undan i världen är en förlust av utveckling och de som tror de vunnit något på det är stackars beklagansvärda dårar.
Att var i allt man gör är en välsignelse man får öva för att verkligen leva

av ker 21 september 2012, 12:48

Sämre än igår, vilket avspeglar sig i dagens betyg.

av IO 21 september 2012, 10:18

Tvättstugan? Det är pigjobb. Det enda man själv ska bry sig om är att inte missa RUT-avdraget. Hellre ta till och dra av lite i överkant, hehe.

av Mörkblå 21 september 2012, 09:00

För hjärnbarken finns endast två texturer: Raggsocka och andra sockor. Och endast en färg på "andra" sockor. Behöver alltså aldrig sortera sockor mer! Vilket ger mig oceaner av tid, som jag kan spendera här.

av hjärnbarken 21 september 2012, 08:20

Vilket efterlängtat påhälsande från min älskade namnkopia, å du är saknad.

Ser ut som om klasse tvättat en peruk i stripp tre vilket skulle förklara varför han annars har rakat huvud.

av Slidkrans 21 september 2012, 08:10

Jag brukar själv använda mig av just ordet textur när jag vill visa mig lite på styva linan. En ordsmed som Hjärnbarken/ason skulle väl knappast bli särskilt imponerad av tocket trams, men lyckligtvis finns det en del riktiga puckon i min bekantskapskrets som gör stora ögon om de får höra ett ord de aldrig hört förr.

av Slidkrans 21 september 2012, 07:49
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 20 september

Publicerad 06:00, 20 september 2012
Taggar: 8 av 10
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2889

Man ska inte jobba mer än nödvändigt. Förr eller senare måste man bestämma sig om man ska leva för att arbeta eller arbeta för att leva.

av Seven of Nine 20 september 2012, 21:04

om jag hade råd att jobba halvtid skulle jag lätt göra det. nu har frugan iofs just fått fast heltidsjobb med bra lön, så nu kanske man skulle ... nej då tuggar nog feministerna fradga.

av pierre 20 september 2012, 19:08

Slidis, nej...läggdags snarare fast instämpling på tisdag...det var den semestern det...måste göra som rokkot, betala av mina synder

av Björn 20 september 2012, 14:26

Jag lever klasses liv. Idag är första dagen på min fyradagarshelg. Mina heltidsjobbande vänner tycker att jag är dum men jag tror de är avundsjuka.

av vitkor 20 september 2012, 12:40

Fin livsbetraktelse vilket avspeglar sig i dagens betyg.

av IO 20 september 2012, 10:27

Det finns fotobloggar och bokbloggar och författarbloggar och politiska bloggar och tusen andra, men dem känner kvällspressen inte till, så de "finns" inte. Detta apropå modebloggerskor.

Hm - om jag pröjsar DN skriver de om min fascinerande utställning av guldmålade hundhalsband och hopklistrade fiskben?

av hjärnbarken 20 september 2012, 10:17

kan berätta om svensk korruption här för det är omöjligt att ta upp i annat media: Det är allmänt känt att gallerier betalar DN via en mellanhand -formgivare- för att de ska skriva om utställningar c:a 200.000 om året Olsson betalar inte och vissa andra(konstakademien) därför står det aldrig om dom. Räknas som reklampengar och visar att korruptionen i sverige är likadan som i Uzbekistan eller värre för vi inte ens är så fattiga -än-

av ker 20 september 2012, 09:55

passet på gotland jag här resan inställd-shit happens-precis så här kompisen stack till france och lever mitt liv jag målar och lever hans-han vill bli målare jag vill bo i Frankrike same same som denna serie bygger på.Rocky pryar i tvättstugeliv för rapport på twitter. Ni måste skoja om att man inte jobbar som en slav när man ritar? Värre än skrivkramp och psykos ibland-kan jag tala om!

av ker 20 september 2012, 09:50

@Mörkblå. Vad snackar du om? Land skall på blog byggas, det trodde jag alla visste. Hear me now or hear me later: New Media - It's da future.

av Slidkrans 20 september 2012, 08:05

Serieritare och halvtidare, ja jisses. Förringa inte stämpelklockan Slidkrans, den kommer göra entré igen när folk inser att man inte bygger land och rike på vänsterliberala vabbande lattepappor och könskrigande kvällspresskrönikörskor och för ungdomen: nätpokerproffs och modebloggerskor.

av Mörkblå 20 september 2012, 07:42

Uppe med tuppen, Björn? Snart dags att stämpla in?

av Slidkrans 20 september 2012, 06:52

Inte för att förringa en serietecknares arbetsinsats men jag har svårt att tro att han har behövt jobba som ett as sedan han slog igenom.

av Slidkrans 20 september 2012, 06:51

och någonstans därimellan passerar livet utan att göra väsen av sig

av Björn 20 september 2012, 06:49
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 19 september

Publicerad 06:00, 19 september 2012
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2888

Jag bitter? Hur menar du då, ker?

av hjärnbarken 20 september 2012, 08:39

kellerman är iaf född på julafton, stenbock

av vitkor 20 september 2012, 00:59

handla gardiner---rörliga väggar i nanoglas det vore nåt!

av ker 19 september 2012, 23:17

jag tycker hjärnbarken låter bitter-strippen tycker jag same same-ta bärsen! Modern variant på följa john-den som vill vara john är född i lejon eller vädur eller född i tuppens år-slår sällan fel- Rocky vill följa han är säkert fisk eller nåt annat vattnit

av ker 19 september 2012, 23:15

"Godtrogen"?

av hjärnbarken 19 september 2012, 22:37

Bitter? Hur tänkte du då?

av KJEH 19 september 2012, 22:25

whoa. dissa inte kardashians...

av pierre 19 september 2012, 20:00

Det är visst stört omöjligt för dig att inte låta bitter, KJEH?

Om du vill ha plastic surgery så finns det gott om folk att välja på. Victoria Beckham har bröstimplantat, även Demi Moore tror jag, och förstås Pamela Anderson. (Plus otaliga starlets i alla åldrar.) Till vissa beundrares stora sorg har även nestorn Helen Mirren lyft sig, fast inte radikalt. Michael Douglas ståtade för några år sedan med konstiga plåster vid öronen.

Vad jag ville säga är att inte alla kvinnor med stora bröst och snygga ansikten har opererat sig. Folk kan se ut så där naturligt. Jag har känt en rad storbystade kvinnor, varav åtminstone en har opererat sig för att få dem mindre.

av hjärnbarken 19 september 2012, 18:49

Ja, allt som står på Google är sant.

av hjärnbarken 19 september 2012, 18:39

Härligt att det fortfarande finns så godtrogna människor. Google har en mer pragmatisk inställning och det räcker att man skriver "plastic s" så fyller hen i "plastic surgery Kim Kardashian".

av KJEH 19 september 2012, 18:20

Låter inget vidare kul, Björn.

av hjärnbarken 19 september 2012, 16:04

ingen bra ide att följa efter någon en hel sommar, tro mig, bättre undvikaa någon istället, exvis valfri familjemedlem. Ha ett bonussystem med+-poäng för tillfällen du undviker/gömmer dig för din fru/son/mamma...träffas efter sommaren och sammanställ poäng...

av Björn 19 september 2012, 15:48

Plastikkirurgi? Alla med stora tuttar och ändor har inte använt kirurgi. Och hon är rätt ung, så hon behöver inte ansiktslyftning heller.

Hm, nu har jag läst att hon tydligen är känd för en sexvideo som, kanske, hennes mamma sålde för dyra pengar. Och så har de en s k reality show. Och så är hon ihop med Kanye West, som har sjungit att hon är en "perfect bitch".

Bitch. Mysiga människor. Finns det något äkta kvar i dem, jag menar på insidan?

av hjärnbarken 19 september 2012, 12:00

Jag skulle tippa på att hon får väldigt väldigt mycket betalt. Men med tanke på hennes stora utgifter för plastikkirurgi så är det nödvändigt för att hennes ekonomi ska gå ihop.

av KJEH 19 september 2012, 11:41

Vilka skulle man INTE vilja hänga med en hel dag? Kim Kardashian hamnar högt på listan. Vet inte vem människan är, men hon tycks dyka upp överallt på bilder där hon kliver i och ur bilar i ständigt nya tajta konstiga kläder, och åtminstone en bild visar hennes ända. Får hon pröjs för detta totalt själsdödande liv?

av hjärnbarken 19 september 2012, 10:24

Bra stripp-idé, sämre i praktiken, vilket avspeglar sig i dagens betyg.

av IO 19 september 2012, 09:31
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 18 september

Publicerad 06:00, 18 september 2012
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 1490

IKEA Alex har 5 lådor i ruta 2 och 6 i ruta 3. Wow!

av dankad 19 september 2012, 09:45

been there, done that...
Potentiellt farlig länk

av KJEH 19 september 2012, 00:34

nä -
nu får ni börja rita själva snart!

av ker 18 september 2012, 23:27

Potentiellt farlig länk

av hjärnbarken 18 september 2012, 21:14

Kellerman borde lära sig av Franquin som ritade Gaston! Han kunde rita röror, han!

Men Rocky kanske är pedant och aldrig har några röror?

av hjärnbarken 18 september 2012, 21:09

Men han har ju redan tre lättritade papper i serien - alldeles tomma?

Här finns det böcker, kollegieblock, telefonböcker, dvd, pennor, kamera, keramikgrunkor med papperslappar och visitkort och gamla gem i - varför är det tomt hos Rocky???

av hjärnbarken 18 september 2012, 20:42

lol @ pierre!

(Betänk även att om det blir många strippar i rad om samma sak så måste han rita alla detaljer igen. Jmfr den ännu mer lättritade soffan.)

av KJEH 18 september 2012, 20:33

hjärnbarken. han kan inte rita vad som är på arbetsbänken, då fastnar han i vinkelvolten då han måste rita dit teckningen han jobbar på, som blir en såndär evighetsspegeleffekt.

av pierre 18 september 2012, 18:16

Så där välstädat är det inte på mina arbetsbord.

av hjärnbarken 18 september 2012, 14:37

Boris: Det kan du vara själv!

av Fläskläpp 18 september 2012, 14:01

kul dubblett Björn- undrar om det är nåt samlarvärde?

av ker 18 september 2012, 12:18

Den här är väl jättegammal? Eller?

av Boris 18 september 2012, 10:52

friskt vatten, ren luft, vilda djur etc etc där har ni prylar som kommer att säljas dyrt av framtida generationer. Digitalt trams bahh, jag är skeptisk...

av Björn 18 september 2012, 10:06

friskt vatten, ren luft, vilda djur etc etc där har ni prylar som kommer att säljas dyrt av framtida generationer. Digitalt trams bahh, jag är skeptisk...

av Björn 18 september 2012, 10:06

Ett problem framöver blir att det är svårt att få riktigt samlarvärde i digitala produkter - kopiorna blir nämligen väldigt snarlika.

av sona 18 september 2012, 09:10

Sådär. Vilket avspeglade sig i tagg-betyget.

av IO 18 september 2012, 09:00

Precis-klockrent!
Folk kommer inte nu heller att veta vad som är värt att spara-det mesta blir ett problem- samlare envisas med att ha de udda grejorna som ingen av oss köpt!

av ker 18 september 2012, 08:44

först! kvistfritt!

av bro' 18 september 2012, 07:07
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 17 september

Publicerad 06:00, 17 september 2012
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2883

@pierre och kjeh -go for it!

av ker 17 september 2012, 19:28

vad är en surdegsrunkare? surdegsbröd är gott, men självbefläckelse i densamma verkar ... smuligt.

av pierre 17 september 2012, 19:08

FYI så har K kvoterat in en tjej i första rutan.

av KJEH 17 september 2012, 16:54

Rocky dricker inte i strippen.

av IO 17 september 2012, 13:30

ker, rocky blir inte ens 50, skrumplever, övertidsdiabetes eller någon av de andra rensar ut honom snart....

av Björn 17 september 2012, 13:01

ett ständigt minglande med en dryck i handen?Är livet så här enahanda?Vi har ju roligare här i kommentarerna!

av ker 17 september 2012, 12:30

@ker: håller med.

För övrigt: jag räknar till minst 7 kr*nkta grupperingar i strippen??? Rekord?

Släng er i väggen the Closer, Vilksen och nidfilmare av alla de slag!

av KJEH 17 september 2012, 11:22

alltså man äter rätt inte för att bli gammal och frisk utan för att inte tvinga folk att jobba med gifter för att det ska bli billigt-det kommer i dricksvattnet-var så säker

av ker 17 september 2012, 10:44

Inte så säkert-inte så säkert Rocky! Min grannbonde som var urgammal var så gammal att allt gått varvet runt. Han luntade och plöjde med häst för att han misstrodde det sk "moderna" metoderna var en övergående fluga. Ja och sen dog han ändå!
Fast han var modern och allternativare- ät ekokravrättvisemärkt!

av ker 17 september 2012, 10:42

skanka loss till dalkullemusik? njae.

tur att sverigedemokrten inte skriver här längre, han hade gillat denna stripp.

av IO 17 september 2012, 09:31

Så sant. Public Service modus operandi för sina dokumentärer: 1) Bestäm vad du vill ha sagt. 2) Gå ut i verkligheten och dokumentera just sånt som stöder din tes. 3) Ge fan i sånt som eventuellt talar emot. 4) Lägg till tankfull och sparsmakad pianoklinkande för extra cred.

Rocky har ett gott öga för hyckleri.

av Slidkrans 17 september 2012, 09:19

Verkar som om K kan ta ut svängarna lite mer nu när han redan fått sparken...

av KJEH 17 september 2012, 06:41
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 16 september

Publicerad 06:00, 16 september 2012
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 497

Hehe - tjejer är inte riktigt din grej va, KJEH?

men här har vi inspektionen inför kvoteringen! Säkert av en intolerant statsfeminist...
Potentiellt farlig länk

av hjärnbarken 17 september 2012, 09:27

Från Nordisk Historiebok:
Det hela började med majbrasan som såg ut att vara en kvinnosymbol. Potentiellt farlig länk
Efter diskussioner om mäns rättigheter infördes kvotering. En fallosliknande majstång fick kompensera så att det blev 1-1.

av KJEH 17 september 2012, 00:42

det är bara vissa gravar man dansar runt och midsommarstång är också en skulptur-det är kultur alltihop och gravstenar är också lita bautasten och fallos men varenda eldningsgrop och malsten osv är kvinnosymboler-och vad har det för betydelse -lite femåring som vill va värst!

av ker 16 september 2012, 18:04

Nej, det finns inte alls lika många kvinnosymboler - skulpturer är inte samma sak. Och vad då tillbaka till modersskötet - folk kunde helt enkelt inte låta sin döda ligga kvar. När dansade vi runt en jättemutta sist?

av hjärnbarken 16 september 2012, 16:04

för mig räcker det att varje människa är unik!

av ker 16 september 2012, 16:01

tja vad ska vi med kvinnosymboler till-de är ju också fler som du vet- för att inte tala om moder jord och alla gropar som grävs för de döda som ska tillbaka till moderlivet-av jord är du kommen osv

av ker 16 september 2012, 16:00

a haha -det tyder på att de sjunger -åh andersson och petterson och lundström och jag för hahaha det går ju så bra för andersson och petterson och lundström och jag. Alltså- Jungfru Jungru kär!

av ker 16 september 2012, 15:58

Vad ska man med fallossymboler till? Räcker det inte med 3,5 miljarder verkliga? Det är liksom inget direkt unikt.

Karlar.

av hjärnbarken 16 september 2012, 15:38

stången fallos symbol som förkristnades med korset- tvärpinnen- ringen kvinnosymbolen runt hela jorden-pilarna lokalt för dalarna-vakterna lokalt för dalarna och lokalbefolkning i lokala dräkter som för övrigt innan Carl Larsson och Karin oftast var mindre enhetliga och inte knutna till orten på samma sätt- och mer klasspräglade

av ker 16 september 2012, 15:12

Fast det här är ju mera likt med hatt nr 2?

Potentiellt farlig länk

av hjärnbarken 16 september 2012, 14:08

Kan detta vara en ledtråd som pekar åt det håll som vädur inseminerar??? Potentiellt farlig länk

av KJEH 16 september 2012, 13:43

Aha! En kondom!

(Som verkar lite för stor...?)

Vi har alltså en fallos med en relativ tjocklek som en blyertspenna, prydd med en jättekam för raggare, två vindögda pilar och en vinglig kondom?

av hjärnbarken 16 september 2012, 13:26

hjärnbarken: Om stången symboliserar en prunkande fallos, så torde en ring som träs ned runt fallosen symbolisera... Hmm? hmm?

av Vädur 16 september 2012, 13:18

Tack, KJEH! Så de korslagda pilarna som pekar åt varsitt håll kan inte vara till minne av den legendariska pilskytten Elof den Vindtirige då?

Återstår den genombrutna tomteluvan på toppen.

av hjärnbarken 16 september 2012, 10:47

Det är möjligen landskapistpropaganda ; Två korslagda dalpilar är en frihetssymbol för dalfolk (wikipedia), kammen kan vara en symbol för alla raggare?
Stång-idén är för övrigt importerad från Stockholm, till masarnas och kullornas förtret. Och Stockholmarna fick i sin tur idén från Tyskland. Osv.

av KJEH 16 september 2012, 10:07

Usch för nationalistpropaganda i rocky

av Slidkrans 16 september 2012, 09:01

Nemi pussar sin kille i dagens söndagsstrip. Kom igen nu, var är dalkullan?

av hjärnbarken 16 september 2012, 08:11

Kolla - blekingen/skåningen/smålänningen/gävleisten med sällskap lyckades i sitt uppsåt.

Kan någon förklara symbolerna på stången? Räfsan, pilarna och tomteluvan?

av hjärnbarken 16 september 2012, 07:37

Vilka stora ögon du har Rocky!

av Herr Rosa 16 september 2012, 06:36
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 15 september

Publicerad 06:00, 15 september 2012
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2882

Juust calm down, KJEH.

av hjärnbarken 17 september 2012, 10:44

hörnu barken: Du är en sk kålsupare.
Du kastar första stenen på grannens barn sen springer och ställer dig bakom din mamma när grannarna kommer och ska ta dig i örat. Och så spelar du ut könskortet förstås. Väx upp. Så länge du fläker ut dina fördomar i dina kommentarer ska du inte förvänta dig försvar av mig när du får mothugg.
Om inte annat kan du lära dig av vitkor, han verkar vara en gentlehen.
En feminist och gentlehen.

av KJEH 17 september 2012, 00:17

Godmorgon mina herrar! Som lingvistiskt intresserad kultiverad person tycker jag det är väldigt intressant att se KJEH använda dagens politiska händelser på ett språkligt nyskapande sätt. Maybe a first on this one?

Tänker samtidigt nostalgiskt att om somliga försvarat somliga med samma passion once upon a time, somliga kanske inte hade blivit ihjälslagna on site av ett koppel gläfsande rottweilers.

av hjärnbarken 16 september 2012, 07:34

@Boris: SVÄR INTE I KYRKAN! Om du skriver en nidkommentar att vitkor anvånder "IÄ" ska jag gå arabisk höst on yo a**!

av KJEH 16 september 2012, 05:59

Curse yoo interaktiv säkerhet! Jag kommer aldrig ihåg vafasen det är man ska skriva för att länka. :(

Potentiellt farlig länk

av Boris 16 september 2012, 01:45

Vafasen. 152 tusen dumjävlar är väl inte illa pinkat när man ser såhär frågande ut:

vitkor://www.kyivpost.com/media/images/2012/09/15/p1775pjk1515ts10rtnb21ul6opk4/big.jpg

av Boris 16 september 2012, 01:44

Vilken strand, Björn? Funderar på att muttra iväg någonstans själv. Betyg?

av hjärnbarken 15 september 2012, 18:26

Jonah Hill: 2,337,834 Followers

Å andra sidan har Gustav Fridolin bara 7 614. Men han har inte använmt sin twitter sedan 2011, så det är bra jobbat ändå.

av hjärnbarken 15 september 2012, 17:48

152,061 Followers? Justin Bieber har 27 miljoner. Till och med Michael Jacksons dotter har mer än 900 000. *fnys*

av hjärnbarken 15 september 2012, 17:44

ker >>> Potentiellt farlig länk

av Herr Rosa 15 september 2012, 17:36

umm, samma har, nu ska jag sova pa stranden i nagra dagar, aterkommer. Varfor sager inte mannen med fiolen nagot? Ar det deliverance pa gang, scream like a pig rokko!

av Björn 15 september 2012, 17:10

Det som är kvar av Bildt ligger på tallriken.

(Ja, jag är sur idag.)

av hjärnbarken 15 september 2012, 15:50

Fasen Ker! Nu vill jag se Kellermannen göra en ny serie med Bildt som huvudperson.

av Boris 15 september 2012, 13:48

ny dator-borta ett tag för omladdning-nja det symboliserar att han utnyttjar samhället och man säger ränderna går aldrig ur!Nu har han Kellerman dragit fördomar i tre strippar och lite dialekter-lägg om till att det är ett flyktingläger-tälten-och att talibaner inte tillåter musik så blir det lite spänning-här ligger nu de två freelansarna och försöker skaffa underlag till vår historia-hur får man in Bildt?

av ker 15 september 2012, 13:21

Nej, nu har jag fått nog av Kellermannens tjatiga spritlarv för ett tag. Återkommer.

av hjärnbarken 15 september 2012, 13:14

Ränderna symboliserar strängarna på fiolen.

av R 15 september 2012, 10:21

Djupt existensiell strip. Rutig skjorta blir randig, sedan rutig igen.

av hjärnbarken 15 september 2012, 08:51
Andra publiceringar av denna stripp: