klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 30 mars

Publicerad 06:00, 30 mars 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3002

Bruna brallor, som utlovat :)

av 26 31 mars 2013, 01:31

Youtube: Dawn French i Skavlanprogrammet med K&K - Kellerman skymtar, French är bra, Knausgård bakvändsskryter på slutet om hur mycket sprit han drack som ung - lägg märke till Dawns blick.

Potentiellt farlig länk

av hjärnbarken 31 mars 2013, 00:43

Och här.
Potentiellt farlig länk

Lyckosten Martin K hade Dawn French bredvid sig. Hon var skitkul, Knausgård var skitnödig.

av hjärnbarken 31 mars 2013, 00:29

Sådana här bilder är väl det näörmaste man kommer.
Potentiellt farlig länk

av hjärnbarken 30 mars 2013, 20:41

Det ar ju det jag sager kjeh, det gar inte att uppbringa Kellerman @ skavlan. Kom an kommentarsfaltet, nagon maste ju spelat in! Eller kanske inte forresten..

av Johan 30 mars 2013, 19:45

Det låter som om det är din stora dröm att få vara med i Skavlan ker! Eller är det bara det vanliga jantetänket?

av KJEH 30 mars 2013, 17:42

Vad då inte äter något på tre dagar? Jag trodde han var på flygplatsen?

av hjärnbarken 30 mars 2013, 16:02

Hur många strippar ska mjölkas ur det här Skavlanframträdandet? Takten får gärna öka lite.

av sona 30 mars 2013, 13:46

trött på allt skryt redan!

av ker 30 mars 2013, 11:45

Det är spektakulärt att programmet ifråga är helt ogooglebart.
Nu har jag också försökt hitta det på nätet men icke.
Live on tape var ngt nytt, får redaktionen klippa i det sen? Låter som live light.

av KJEH 30 mars 2013, 10:50

En sk. Bokfyllare.

av Pierre 30 mars 2013, 07:39
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 29 mars

Publicerad 06:00, 29 mars 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3001

trevlig påsk!

av ker 29 mars 2013, 15:38

1 av 10, skavlan e riktigt traukit.

av sug 29 mars 2013, 12:20

Torsdag hela veckan?

Trevlig påsk, förresten.

av hjärnbarken 29 mars 2013, 07:41
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 28 mars

Publicerad 06:00, 28 mars 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3001

Skitnödigt orolig.

av Optisk 28 mars 2013, 23:40

Se så Rocky, nu hjälper du lilla damen upp, kliver glatt visslande ombord på planet, äter lunch och tittar på moln, kollar in hotellrummet, skojar med sminkören/kösen och strosar nöjd och belåten in framför kamerorna!Det äör inte precis någon skjutjärnsintervju. Och för allt i världen, prata inte om hur nervös du är!

(Ahum. Det gjorde han. Det var jättejätteviktigt.)

av hjärnbarken 28 mars 2013, 18:21

aha.. så det är det rocky-kellermans akilleshäl är.. att verka svag och statuslös inför andra.

av pierre 28 mars 2013, 18:17

Snacka om självupptagen. Snyggt illustrerat av den fallande damen som han inte märker.

av hjärnbarken 28 mars 2013, 11:47

sidekicked the bucket

av RGE 28 mars 2013, 11:14

tanten är sidekick

av tjo 28 mars 2013, 10:48

vad händer med tanten? Ställer sig upp, räcker ut tungan och ramlar framlänges.. Someone call 911!

av bson 28 mars 2013, 09:56
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 27 mars

Publicerad 06:00, 27 mars 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3000

lyssnar på family of the year. bra grejer.

av pierre 27 mars 2013, 22:38

Hjärnbarken: Va titta du på dom för, hade ni ingen TV...?

av Bloggclasse 27 mars 2013, 13:59

Tittade en gång på en pojkväns spermier i mikroskop, och fylldes av en sorts vördnad. Tänk vad han kunde! Ungefär samma vördnad som en blivande pappa kan fyllas av när han ser sin gravida fru/flickvän, antar jag. Det är ju fantastiskt!

av hjärnbarken 27 mars 2013, 10:57

@tjo
det var ju en intressant tanke.

av hjärnbarken 27 mars 2013, 10:55

det enda män kan producera från sin egen kropp är olika slemklumpar och då blir ju det intressant. Nästa steg är att inse att man är delproducent av en människa.

av tjo 27 mars 2013, 09:53

Ser men spänning fram mot fortsättningen trots att jag såg honom på Skavlan, i alla fall under några minuter. Undrar om han har vågat se programmet än?

Bloopers är jättekul! Och Americas Funniest Home Videos. När de inte slår sig på riktigt och när små barn inte gråter.

av hjärnbarken 27 mars 2013, 09:50

"jag kan inte förstå varför män är så in i helvetes fascinerade av ... "

-suck

av McFly 27 mars 2013, 09:40

Deep Bro, deep!
Ring Horace!

av Seven of Nine 27 mars 2013, 08:19
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 26 mars

Publicerad 06:00, 26 mars 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2999

Rocky på finska har nämnts här ibland. Det fungerar sådär - I-landsproblem har inte samma charm på finska som på svenska.

av x26 26 mars 2013, 14:22

edith är så hårt glad över att hon inte är med rocky nåmer

av pierre 26 mars 2013, 09:20

tänk att få välja!

av tjo 26 mars 2013, 08:58

Kul att se Edith igen! Hon verkar må bra.

av hjärnbarken 26 mars 2013, 08:57

Det var väl ett jävla tjat. Kan vi säga att han inte vill vara med på tv?

av Dragsgill 26 mars 2013, 07:49

London utan öl? Waste of time. Eller "woiste'f toime" som de säger lokalt.

av sona 26 mars 2013, 07:42

På schäslongen, av M Kellerman

av Slidkrans 26 mars 2013, 06:52
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 25 mars

Publicerad 06:00, 25 mars 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2998

ritade kellerman några strippar om när han var sommarpratare?

av vitkor 25 mars 2013, 20:07

Kan någon vänlig själ förbarma sig och tanka upp Kellermans insats på Skavlan på Youtube? Har letat mig fördärvad.

av Johan 25 mars 2013, 11:28

När ångesten slår till och man inser att man glömt bort att komma ihåg att man ska vara med i Skravlan, det känner man igen...

av KJEH 25 mars 2013, 10:11
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 24 mars

Publicerad 06:00, 24 mars 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 501

Knee jerk reaction, bal? Alla kommentarer om olika sätt att se saker och tala är inte sexism.

Kvinnor säger oftast inte saker som talla balle, om de inte är stand up komiker i manlig miljö, och när de ser den här teckningen är handen på bröstet inte det första som slår dem. Däremot kan de förstås använda distanserande språk på andra sätt.

av hjärnbarken 25 mars 2013, 22:03

HB: "Måste vara en killgrej." Sluta med sexismen, är du snäll.

För övrigt: Det är ju ett kvällstidningsgrepp att välja dottersvinkeln för att få någonting att framstå som oanständigt. Rocky ironiserar över detta.

av bal 25 mars 2013, 10:07

Det handlade faktiskt om språk. Och man kan ju säga att jag lyckades med språkfrågan - vissa uttryckssätt är till för att distansera talaren från känsliga saker, visa att man är tålig och stark och lite blasé, hålla sina eventuella fina upplevelser för sig själv. "Här kommer en som har varit med förr och minsann inte tycker det är så jäkla märkvärdigt att få röra vid ett bröst!" Fast det kanske i verkligheten var väldigt speciellt.

Aggressiviteten visade kanske att jag hade rätt?

av hjärnbarken 25 mars 2013, 08:53

hb, du försöker instigera.. kom inte här med "språkfrågor". hah. du lyckades också.

av pierre 25 mars 2013, 02:12

Ett tag kvar till födisen, då.

Varför så ilsk, Ensten? Det är väl inget konstigt att prata om språkfrågor, varför man uttrycker sig på ett sätt och inte på ett annat? Jag tycker det är intressant.

av hjärnbarken 24 mars 2013, 21:23

Född 1950-07-17 och tycker nog också att den unga herren och damen får fortsätta trivas i varandras sällskap...:-)

av Bloggclasse 24 mars 2013, 21:15

Ok då. Han får väl beröra hennes behag offentligt då, det var ett djävla tjat.

av Ensten 24 mars 2013, 21:03

Och du är snart 63, säger du? :)

av hjärnbarken 24 mars 2013, 20:24

Feministanalys av "talla på", talla betyder rätt och slätt ta på, hajjar du inte klyket så jiddra inte med analyser..:-( Vill du omvända världen så tugga med dom som ännu är bildbara, talla inte på mina ordval, mitt surr sitter i min själ och ändras inte av fajtsugna mök, Hajjar ru..!

av Bloggclasse 24 mars 2013, 20:18

"Tafsa på tutten". "Talla tutte". Varför måste folk så ofta prata så markerat osensuellt om sådana saker? Det tar verkligen ner något mysigt till en trist nivå. Himlen trillar inte ner om ni säger "en hand på bröstet".

av hjärnbarken 24 mars 2013, 20:10

Men vad har pappsen och mamsen med det att göra?

Hon ser nöjd ut, tycker jag - hon har sin hand på hans, kanske vill hon begränsa verksamheten lite. Ute på gatan är ju en rätt dålig plats för mer avancerat kel. Dels glor folk som man inte vill bli beglodd av, dels kan man ju inte fortsätta om man blir intresserad.

Ja, jag ser det alltså från hennes synpunkt.

av hjärnbarken 24 mars 2013, 18:27

Talla tutte, å tonåring, lite "Part of the Deal" påstår jag som snart är 63..:-)

av Bloggclasse 24 mars 2013, 18:10

Han tafsar på tutten, offentligt...inte kul om det varit min dotter

av Einstein 24 mars 2013, 18:07

Grön gris ?

av tuben 24 mars 2013, 17:44

Jaha, han ser ett förälskat par i sextonårsåldern och blir avundsjuk i st f att tycka att de är gulliga? Är det så? Och då säger han den här konstiga repliken om "någons dotter"? Måste vara en killgrej.

av hjärnbarken 24 mars 2013, 16:09

Inte överdrivet roligt, men jag associerar till raggares dekal på bakrutan med "Skratt inte Svensson, det kan vara din dotter!"

av bro' 24 mars 2013, 13:54

Avundsjukans våda, "Det kunde ha varit jag"...:-)Borde ha stannat i tanken..:-)

av Bloggclasse 24 mars 2013, 13:24

Hajar inte poängen öht.

av hjärnbarken 24 mars 2013, 10:48
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 23 mars

Publicerad 06:00, 23 mars 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2997

"Till skillnad mot de flesta lagerölen som smakar bäst iskalla, smakar Kronenbourg bäst mellan 6 °C och 8°C." (Wikipedia)

Visa mig den som kan skilja på ett "iskallt" öl och ett 6-gradigt öl.

av KJEH 23 mars 2013, 23:15

det har varit rull på rocky på sistone.

av pierre 23 mars 2013, 18:30

Härligt med lite Mange.

av Herr Rosa 23 mars 2013, 14:27

I dagens DN, Under 'Boklördag' i en recension med rubrik 'Fantastisk story' refereras till Rocky ett par gånger. Den här snubben är djupare än ni anar.

F ö är lördags-strippen i pappers-DN också vass.

av Seven of Nine 23 mars 2013, 09:13

gôrbra

av Slidkrans 23 mars 2013, 07:47
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 22 mars

Publicerad 06:00, 22 mars 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2996

Den som har lever, får se..!

av Bloggclasse 22 mars 2013, 18:59

Varför inte kommentera tweetsen? Borde skickas automatiskt till tweeter också.

av IO 22 mars 2013, 13:20

Möcke bra

av dagens skiva 22 mars 2013, 08:53

å congas + cow bell som grädde på moset

av Slidkrans 22 mars 2013, 07:03
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 21 mars

Publicerad 06:00, 21 mars 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2108

Äntligen någon som berättar om ryggsäcksmaffian, jag tror jag beställer ett ex. av samma spark..!

av Bloggclasse 21 mars 2013, 16:09

först-klockrent! Prexis!

av ker 21 mars 2013, 11:36
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 20 mars

Publicerad 06:00, 20 mars 2013
Taggar: gubbslem
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2107

Det vore kul att ha en massa superkrafter! Jag vill ha tre: Att kunna resa i tiden (utan att få obotlig urtidssnuva från dinosaurier), att kunna vara osynlig, och att snabbt ta sig över stora avstånd.

Tänk att kunna prata med Gustav Vasa och besöka det antika Egypten (OK, behöver en superkraft till: Förstå alla språk, levande som döda), tänk alla överhetsskandaler man kan avslöja genom att bevista hemliga möten osynlig, och det är för att hinna till dem man måste kunna teleportera sig på nolltid.

Och nej, jag skulle inte kolla in Brad Pitt naken i badet. Med eller utan Angelina Jolie.

av hjärnbarken 21 mars 2013, 12:06

Haha - så många visar bilder med tummar nu! Gå till sajten, den är helkul. Thumbs and ammo.

av hjärnbarken 20 mars 2013, 19:33

d_M
Potentiellt farlig länk

M_b

av vitkor 20 mars 2013, 18:51

Men läderlapp är Glattnasen på tyska. Tycker Läderlappen gott kan heta Glattnasen på svenska. Glattnasen och Skattmasen.

av vitkor 20 mars 2013, 18:21

Så även här, men vi vet ändå vem som åsyftas när Läderlappen åkallas.

av Boris 20 mars 2013, 16:14

nä, han heter Batman på tyska

av ber 20 mars 2013, 16:10

Google translate försöker få mig att tro att han heter "Offiziersbursche" i Tüsklant. Kan det verkligen stämma? Måste kollas upp!

av Boris 20 mars 2013, 16:02

Och för dem som alltid har undrat vad The Who har med Läderlappen att göra: Läderlapp (Corynorhinus townsendii)

av bro' 20 mars 2013, 15:28

Chiropteramannen!

av hjärnbarken 20 mars 2013, 14:07

Fick kolla upp vad en läderlapp är för djur...
Potentiellt farlig länk

av ersionsterapi 20 mars 2013, 13:39

Fladdermusmannen och Rödhakspojken

av Herr Rosa 20 mars 2013, 09:53

Fast varför heter han Lädderlappen och inte Fladdermusmannen på svenska?

av sona 20 mars 2013, 08:35

Det ar ju det som ar BRA med Batman. Han ar en ninja.

av Herr Rosa 20 mars 2013, 07:52

gubbschlem

av Slidkrans 20 mars 2013, 07:18
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 19 mars

Publicerad 06:00, 19 mars 2013
Taggar: hosta, hund
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2082

Hihi, garvar alltid åt den här!

av R 20 mars 2013, 20:39

Ja hostan är i Berlin nu det verkar ta minst en månad att bli av med den mycket skällande på hundar blir det.

av ber 19 mars 2013, 22:33

Den där hostan än gammal-den hade jag i januari!Nu rapporter om att alla har den i Berlin?!

av ker 19 mars 2013, 21:58

Rocky pratar hundspråket. Grodan kan göra en äkta groda. Fasiken vad vackert!

av Undsjuk 19 mars 2013, 17:31

Inte när han pratar med grodan.

av KJEH 19 mars 2013, 16:39

rocky pratar väl alltid hundspråket?

av vitkor, 19 mars 2013, 15:31

Hund heter mbwa på swahili. Onomatopoetiskt? Hosta heter, tro det eller ej, kikohozi.

Man heter skumt nog mume. Kvinna heter kike.

av hjärnbarken 19 mars 2013, 15:09

Kul med killen som rusar efter jycken i sista bilden.

Men tillbaka till sängtjejerna: Om tjej 1 var i stripp 2075 och tjej 2 med andra sorters öron i stripp 2079, hur attan hann han byta med bara tre strippar emellan?

Eller är det samma tjej som har fyra öron?

av hjärnbarken 19 mars 2013, 14:36

Mu på Thailändska betyder gris.

av Seven of Nine 19 mars 2013, 11:31

Cannibal Corpse

av Herr Rosa 19 mars 2013, 10:23

google translate menar att host är ett engelskt ord som betyder värd.

Fast å andra sidan menar google translate också att häst heter ko på bulgariska.

Man kanske ska vara försiktig när man tolkar så det inte blir fel.

av KJEH 19 mars 2013, 09:09
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 18 mars

Publicerad 06:00, 18 mars 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2079

Absolut en Pax, kusligt likt.

Men vilket spartanskt rum! Inga tavlor...

av hjärnbarken 18 mars 2013, 22:48

Nu börjar det dra ihop sig till ett riktigt mysterium.

av bro' 18 mars 2013, 20:28

Du har rätt! Jag tänkte: "Det där ser ju ut som Maja", men kollade aldrig. Tänk att ingen av oss kopplade, utom du!

av hjärnbarken 18 mars 2013, 20:08

Det är roligt med er (hb, Rettaw, ker...) att ni diskuterar interiör och annat, men missar att det inte är samma tjej (kolla in öronen).

av bro' 18 mars 2013, 19:57

Det är en Pax med glasskjutdörr:
Potentiellt farlig länk

av bro' 18 mars 2013, 19:53

det är en såndär rullgardin som veckar sig när man drar upp den.

typ detta fast med tyg och större flärpar Potentiellt farlig länk

av pierre 18 mars 2013, 19:18

Rullgardin är en bra förklaring, men i så fall är den ovanligt dåligt ritad för att vara av Kellerman.

Mysteriet tätnar. Snälla MK, förklara!

av hjärnbarken 18 mars 2013, 17:41

det är en rullgardin! För ett fönster

av ker 18 mars 2013, 17:35

Ja, hur det öppnas är ett stort mysterium. Det kanske är någon sorts lådor som dras ut och kellerman ritat otydligt? Eller en tom billy bokhylla?

Det som talar för ett fönster är väl det att skuggningen flyttar på sig mellan stripparna, men det kanske är för att få till lite liv?

Det kanske är ett franskt fönster? Det skulle förklara varför det gick hela vägen ut till väggen. Frågan som då väcks är varför det sitter ett franskt fönster i samma vägg som det sitter en dörr...

av Rettaw 18 mars 2013, 16:33

Måste tillägga att jag tycker det är kul när Kellerman trixar lite med vinklar och teckningsidéer.

av hjärnbarken 18 mars 2013, 14:16

Ja, jag var lite oklar där - jag menade att Kellerman avlägsnade vänsterväggen för att kunna rita Rocky från det hållet! :)

Och nu står mycket riktigt Kellerman där huvudäneväggen skulle vara, och har efter moiget övervägande beslutat att inte rita lampan såsom hängande i luften. Det finns mer bakom serietecknande än man tror!

Grunnade också på det konstiga "fönstret". Om det är ett fönster, varför inte rita lite utsikt...? Men hur öppnar man, om det är en garderob?

Mumsmums för precisionister!

av hjärnbarken 18 mars 2013, 14:15

Vad menar du med att rocky stog inne i väggen hjärnbarken? Rocky stod klart och tydligt på höger sida av sängen (sett i den här strippen). Möjligtvis menar du att Kellerman stog på vänster sida när han ritade av scenen i 2075...

Eller menar du att Kellerman nu står i väggen vid huvudänden (efter att ha plockat bort lampan som satt där)?

För övrigt tänkte jag först att dom tittade ut genom ett fönster, men nu när jag ser efter lite närmare inser jag att det måste vara någon sorts garderob dom stirrar på...

av Rettaw 18 mars 2013, 12:57

Ja, c'est la vie...

Fina filmtekniska bildlösningar, förresten. För gårdagens strip stod han inne i väggen t v och ritade sig själv uppvaktande flickan.

Undrar om hon just gått och lagt sig när hon kom på att, hm, lite Rocky här skulle vara en mysig avslutning på dagen?

av hjärnbarken 18 mars 2013, 11:31

Lättritad strip

av bro' 18 mars 2013, 08:08

Rocky på finska föresten, kan det vara något för oss finsmakare?

av sug 18 mars 2013, 06:58
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 17 mars

Publicerad 06:00, 17 mars 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 509

Helt rätt! ;)

Avd. för onödigt vetande: Makass lär specifikt syfta på en populär hårolja som karlar förr smorde in sitt otvättade hår med.

(ALLA hade otvättat hår. Tvättade håret gjorde man max en gång var fjortone dag, eller snarare en gång i månaden, för det gick ju inte att få det torrt snabbt på vintern, och då frös skallen ihjäl.)

av hjärnbarken 18 mars 2013, 11:27

En virkad duk för att skydda mot hårfett och öron stora som gräddtårtor. Sjukt kul bild.

av Tomte 18 mars 2013, 01:45

Var finss det så stora ostar i Sthlm?
Sista rutan är underbar...

av bro' 17 mars 2013, 22:46

bra stripp. ja parken ser lite tvådimensionell ut.

av pierre 17 mars 2013, 19:31

Är det bara jag som tycker att parken bakom ser ut som en tjusig gobeläng? Man får en känsla av att de stpr i ett slott.

Sista bilden: Titta, en antimakass!

av hjärnbarken 17 mars 2013, 15:20

Mycket bra strip. Sista rutan är ju hur skön som helst.

av Tomte 17 mars 2013, 12:30

notera härskartekniken i sista rutan. avskyvärt!

av fem 17 mars 2013, 11:21

KLASsiker

av Slidkrans 17 mars 2013, 08:15
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 16 mars

Publicerad 06:00, 16 mars 2013
Taggar: fyrbent
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2075

for the record:
läsvärt: Potentiellt livsfarlig länk

Potentiellt farlig länk

av KJEH 24 mars 2013, 00:27

Det är lugnt, jag har också snackat av mig för den här gången.

av KJEH 18 mars 2013, 21:58

KJEH, jag har migrän idag (det är sant) och jag vill inte diskutera mera, men jag lovar att i alla fall läsa genom senare.

av hjärnbarken 18 mars 2013, 14:20

Kära hjärnbarken!

Man kan dela upp frågan i
problemformulering
och
lösning.

När man diskuterar med feminister går man först igenom problemformuleringen.
problemet är att folk misshandlas
feministerna säger att problemet är att KVINNOR misshandlas
fair enough det kan man hävda

sen säger feministerna att det är mäns fel att kvinnor misshandlas, då har de använt den skruvade problemformuleringen till att hitta en skyldig, direkt.
Männen, alla män är skyldiga. Män är potentiella våldtäktsmän det vet vi.

Om man ser logiskt på detta resonemang kan man hitta fel. Man kan ta några parallella exempel på konstiga resonemang.

Problemet är att kvinnor blir misshandlade.
Vems fel är det?
De som inte är kvinnor dvs männen.

Problemet är att män är arbetslösa.
Vems fel är det?
De som inte är män, dvs kvinnorna.

Problemet är att vissa får cancer
alltså är de skyldiga de som inte har cancer

Tyskar har dålig ekonomi
Vems fel är det?
De som inte är tyskar

osv osv

Dvs med det felaktiga sättet att resonera och formulera problembeskrivningen kan man bevisa ungefär vad som helst. Mycket av den populistiska politiken bygger på sådana "bevis" och frågan om misshandel är för viktig för att denna typ av resonemang ska dominera diskussionen.

En person som jobbar för jämställdhet (till skillnad från feminister) ser ingen idé med att resonera på detta vis. Istället ser personer som jobbar för jämställdhet problemet, dvs att vissa personer blir misshandlade och försöker sedan komma fram till en lösning på problemet. Det är alltså ingen skillnad om det är män eller kvinnor som blir misshandlade, det är lika illa.

Nästa sak som kommer fram i problemformuleringen, märk väl, i problemformuleringen, är att misshandeln till 90% eller liknande typ, ofta utan källa, sker av män.

Borde detta vara en del av problemformuleringen? Är det alltså ett problem om misshandeln utförs av en man istället för en kvinna. Det stora problemet kanske inte är vem som misshandlar. Det är snarare när man diskuterar lösningar på problemet som man kan vara intresserad av vem som misshandlar.

Alltså: problemet är att folk blir misshandlade.
Feminister säger att problemet är att kvinnor blir misshandlade.
Som sagt, fair enough, feminister är en lobbygrupp bestående av mest kvinnor och de har all rätt att föra fram den sidan av saken.

Men då får man alltså av den skruvade problemformuleringen inte dra ovanstående felaktiga slutsats.

Nästa steg, när man diskuterar med en feminist, efter att man alltså är överrens om problemformuleringen, blir då att försöka logiskt diskutera sig fram till en lösning, för så här kan vi ju inte ha det.

Då kan man egentligen lämna problemformuleringen ett tag, den är man ju redan överrens om. Det betyder inte att man förringar den eller förminskar betydelsen av den, snarare tvärtom, man vill ju diskutera hur man kan lösa problemet.

När man på ett vetenskapligt sätt försöker LÖSA ett problem använder man ofta metoden att man:
1. Man försöker ta reda på och förstå anledningen, orsaken till att problemet finns
2. Man försöker komma på möjliga motåtgärder

När man diskuterar med en feminist om hur man kan LÖSA problemet och försöker ta reda på och förstå anledningen dvs nummer 1 så säger feministen att anledningen till att kvinnor blir misshandlade är:
- en internationell konspiration
- det är männens fel
- det finns en struktur

Då försöker man resonera om det verkligen ligger till på det viset och då händer följande:
- man blir kallad "antifeminist"
- man blir eventuellt kallad "gubbslem"
- när feministens ovanstående argument tar slut händer detta:
Feministen återgår till att beskriva problemet! Problemet som vi alltså redan var överrens om. Problembeskrivningen är inte ett argument i sig, för hur man ska lösa ett problemet.
Påpekar man detta, så sägs det att man förringar problemet.

Det finns en sketch som illustrerar detta och visar hur absurt det är att om och om återvända till problembeskrivningen när man diskuterar vad anledningen kan vara och möjliga åtgärder.

Problemet i sketchen (av Lorry-gänget) är att ungdomarna inte har någon lokal:

Vi har ingen lokal ju..
Men kommunen lät ju i höstas rusta upp en 1700-talsherrgård för 3 miljoner kronor och efter två dar så hade ni
bränt ner den till grunden... hur vill du förklara det?
eh... vi har ju ingen lokal

snacka om "cirkelbevis".

Med allt detta i åtanke ska jag nu äntligen kommentera hjärnbarkens inlägg:

Stycket "du kör ett cirkelresonemang":
För det första har jag inget emot kvinnor som klagar på män som är manschauvinister, det jag vänder mig emot är när folk klagar på folk bara för att de är män.
För det andra tycker jag inte alls att ilskan är irrationell. Ilskan är rationell, slutsatsen att det är alla mäns fel är irrationell.

Stycket "med andra ord":
Du drar växlar på ditt felaktiga antagande från första stycket.
Sen tar du upp problemformuleringen igen, på klassiskt maner.
Sen skriver du i princip att jag förringar problemet.

Stycket "Vad beträffar":
Här har du fel. Att du inte vet vad som i själva verket hände är faktiskt en FÖRUTSÄTTNING för att the acid test ska fungera.
Det hade alltså inte funkat om du känt honom väl, varit gift med honom eller umgåtts mycket med honom.
Det är just om feministen har klara åsikter trots att de inte vet som är själva acid-testet.

Ursäkta den långa texten men jag hade inte tid att skriva kort.

av KJEH 18 mars 2013, 13:41

kan man inte tänka klart själv - är det inte troligt att man kan förstå hur andra tänker. När så denna oförmåga används som ¨bevis¨för att man har rätt uppstår härdsmälta. Förmodligen har det med psykisk blockering i barndomen mot en förälder att göra- och är omöjlig att lösa upp i nåt skojfriskt inlägg. Tyvärr - det jobbet kan man bara göra själv.

av ker 17 mars 2013, 09:42

Potentiellt farlig länk

av ker 17 mars 2013, 09:34

KJEH, du har ingen poäng. Och det här blir mitt sista inlägg, som bara kommer däörför att du provocerar mig hela tiden.

Du kör ett cirkelresonemang som fungerar ungefär så här: om kvinnor klagar på män för att de är manschauvinister, så är det ett bevis för att de är feminister, och eftersom feminister (enligt din definition) är manshatare, så kan de inte ha rätt, de drivs bara av en irrationell ilska (som tydligen kommer från ingenstans?)

Med andra ord, om du personligen inte har sett någon diskriminering av kvinnor, finns den inte. De kvinnor som klagar är ju alla manshatare och dem kan man inte lita på. Visserligen har de statistiskt rätt i att 90% av alla våldsbrott begås av män, och visserligen måste många av dem gömma sig i kvinnohus, men det här (enligt dig) på något sätt inte dit.

Vad beträffar Josefsson var vad jag förstår varken du eller jag där när han, enligt Sveland och andra kvinnor, angrep henne på ett arrogant och oskysst sätt. Varken du eller jag vet alltså vad som hände, eller om han är kvinnohatare eller ej. Då kan inte använda mina åsikter om honom som något slags test, eftersom du faktiskt inte vet svaret själv.

OK?

Nu är det SLUT på den här diskussionen.

av hjärnbarken 17 mars 2013, 00:34

Rocky måste DÖ! Se bara hans våldtäkt i ruta fyra!

av feminist 17 mars 2013, 00:32

Stackars karl, stressig situation, att behöva kasta i sig maten..! Kvinnor sätter verkligen press på män..:-)

av Bloggclasse 16 mars 2013, 23:44

Bra svar där hjärnbarken!
Så för att förtydliga min poäng:

Eftersom du inte följer, arbetar med eller ligger med varenda man i världen så borde du sålunda inte ha någon åsikt om "män" heller.

Det skulle vara klädsamt om du tänker på vad du nyss har skrivit innan du nästa gång du kommer med något svepande om män.

Om det inte är lite småkul, lite sarkastiskt eller lite ironiskt förstås. Ungefär som min första kommentar som alltså refererade till dagens (lastgamla) strip, även det spanns vidare friskt på kommentaren i fråga.

av KJEH 16 mars 2013, 23:17

Det som är talande, KJEH, är att du utgår från att jag på något sätt följer Janne Josefsson och skulle ha en åsikt om hans förhållande till kvinnor. Vill du ha ett giltigt svar, så föreslår jag att du frågar kvinnor som arbetar med eller ligger med honom. Jag gör ingendera.

Som journalist är han ibland bra, men tyvärr ofta slarvig. Jag tror inte CBS 60 Minutes skulle anställa honom. Jag har jobbat i närheten av honom en gång - inte MED honom - och socialt var han något av en arrogant stropp, i alla fall då.

Ja, det är allt jag har att säga om JJ. OK?

av hjärnbarken 16 mars 2013, 18:35

Aah där har vi alltså the acid test för feminister. Bara att fråga: Är Janne Josefsson en kvinnohatare?

Ett ja-svar är mycket avslöjande och ett nej-svar gör att de i princip tar ställning mot "svansen".

Tystnaden är mycket talande...

av KJEH 16 mars 2013, 18:13

Du har fått svar under lång tid, KJEH. Nu är det stopp!

av hjärnbarken 16 mars 2013, 17:07

Kommer jag att få något svar på min fråga hjärnbarken?

av KJEH 16 mars 2013, 15:54

Kunde han inte ha tagit med sig käket till tjejen? BÅDE mat och sex är toppen!

Fast då hade det ju inte blivit någon rolig strip, förstås. Bara en trevlig kväll.

Jupp, 7 of 9, ekonomin är enda sättet.

av hjärnbarken 16 mars 2013, 11:32

Du måste mena Emilie.

av sona 16 mars 2013, 09:40

Jag tycker nog att hon som Rocky bråkade med så mycket i första eller andra albumet var roligast, vad hette hon? Den korthåriga?

av R 16 mars 2013, 08:59

en måndagsrepris en lördag??

av vitkor 16 mars 2013, 08:51

Men om kvinnor uppfann lite mer saker och startade fler företag och anställde mest bara kvinnor och blev framgångsrika i affärer då skulle de säkert få mer makt.

Easy peasy!

av Seven of Nine 16 mars 2013, 08:20

"min rumskompis" ????

av sug 16 mars 2013, 08:14

Det stora problemet i samhället är att kvinnor har för lite makt.

av KJEH 16 mars 2013, 07:27
Andra publiceringar av denna stripp: