klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 15 januari

Publicerad 06:00, 15 januari 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2952

jo men det är ju ungefär som sagan om ringen eller Pippi, knappt någon kände till dm innan det kom på tv.

av panthjärna 15 januari 2013, 20:23

M å å å s s t t e å å k a p å ö ö ö v e e r k l a s s s a f f a r r i i . . . .
Potentiellt farlig länk

av KJEH 15 januari 2013, 16:34

Same same - fast intressant tema- har potential. Kellerman kan köra historie ätarna med Rocky!

av Ker 15 januari 2013, 16:21

Du kan ju inte säga att Utvandrarna var en TV-serie.

Det är första delen av det epos av Vilhelm Moberg bestående av 4 romaner (Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige)

Sedan har det gjorts filmer, pjäser och musikaler utifrån dessa förstås.

av Pysen 15 januari 2013, 16:01

Same same - fast intressant tema- har potential.

av Ker 15 januari 2013, 09:28

Karl-Oskar var med i Utvandrarna en TV-serie om svenskar som utvandrade till Amerika eller Amerikat som de sa. Hujedamej kommer från Emil i Lönneberga en berättelse skriven av Astrid Lindgren!

av panthjärna 15 januari 2013, 08:11
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 14 januari

Publicerad 06:00, 14 januari 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2951

Väl beskrivet av Rocky, och det är därför man numera helst ger mikrolån till fattiga i tredje världen till kvinnor. Män som får stålar köper en skraltig bil, sprit eller något till sig själva, medan kvinnor köper en symaskin och försörjer barnen OCH männen. OCH betalar tillbaka.

av hjärnbarken 14 januari 2013, 14:20

Kellert är i ett stim. Denna är minst 8/10.

av IO 14 januari 2013, 10:44

Många gånger var man så okunnig att man inte kunde förstå att plocka o torka svamp bär frukt sav från björkar på våren tryffel i jorden fisk i sjön som kunde torkas osv. Envist satt man vid nån storbondes utmark och hoppades på dagjobb o smulor som man sen köpte kaffe o socker för eller nåt som blänkte. Precis som idag

av Ker 14 januari 2013, 08:47
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 13 januari

Publicerad 06:00, 13 januari 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 512

Nemi har det roligare med kärleken.

av hjärnbarken 14 januari 2013, 00:38

Det är så ute med sprit- nu gäller lite gott vin - ibland! Något att testa med meditation - det kanske inte blir roligare med öl o sprit hela tiden? Ni går väl till Nationalgalleriet i Gamla stan?

av Ker 13 januari 2013, 20:30

Urbra! Det krävs ett jävla tuggande.

av Ker 13 januari 2013, 07:50
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 12 januari

Publicerad 06:00, 12 januari 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2950

En till: "Får jag lov?"

av panthjärna 12 januari 2013, 15:58

En annan replik som är fullständigt tabu till arg kvinna är "Har du mens?"

av hjärnbarken 12 januari 2013, 14:58

Rocky har rätt, för en gångs skull. "Nu lugnar vi ner oss" är inte riktigt rätt replik i det läget. ;)

av hjärnbarken 12 januari 2013, 13:45

Först klockrent 9 point

av Ker 12 januari 2013, 11:13
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 11 januari

Publicerad 06:00, 11 januari 2013
Taggar: hälge, tamko
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2949

krya på dig ker!

av vitkor 11 januari 2013, 22:28

Vitkor- jag är på sjukhus har inte tillgång till det nödvändiga. Överlever jag återkommer jag nästa vecka- ha tålamod.

av Ker 11 januari 2013, 21:34

minns ni denna? lite aktuell: Potentiellt farlig länk

av vitkor 11 januari 2013, 13:44

jag trodde det var tillstånd att förlova sig de begärde

av vitkor 11 januari 2013, 11:42

Där har du ju en ide som kan lösa konflikten mellan rennäringen och vargen ker! Äkta naturrivet renkött, perfekt för naturromantiska tyskar: "Man kan verkligen känna den rååa vildheten i Vargrivet(tm)".

av Rettaw 11 januari 2013, 09:53

Världen är stor, ker... och komplex.

Potentiellt farlig länk

av Fåntratt'n 11 januari 2013, 09:51

var är sk

av Flyttad tagg 11 januari 2013, 09:02

I Amazonas(?) har man upptäckt en stam som lever helt utan kontakt och kunskap om omvärlden. Jag vet inte vad de kallas där, men i Sverige kallas de "centerpartister".

av KJEH 11 januari 2013, 09:01

Blyhagel i mat är läskigt giftigt. Bättre träna vargar att jaga mot del o byte. Rendirektörerna har tänkt sig en oproblematisk inkomstkälla utan störande inslag av natur. Gubbarna är så omoderna att de tror kvinnor ska sköta hemmet och mannen världen. De har hederskultur tillsammans med andra skjutgalna gubbs som vägrar rätta sig efter landets lagar som stiftas i fjollträsk. Någon som hört talas om en bögsame?

av Ker 11 januari 2013, 08:37

Vi snackade faktiskt om att jaga älg med drönare häromdagen på jobbet, problemet blir väl att det mest är köttfärs att ta hand om senare...

av Jeeves 11 januari 2013, 07:30

Att behöva flytta tältet varje dag låter som camping in Hell.

av KJEH 11 januari 2013, 07:04
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 10 januari

Publicerad 06:00, 10 januari 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2948

Håller med

av Ker 11 januari 2013, 08:26

121 11X 211 X1X2
221 1XX 212 X1XX

av Experterna 11 januari 2013, 06:03

Bra strip. Curiosity är på månen.

av Slak 11 januari 2013, 01:32

Fast i stan kan man ju heller inte bo, bara en massa trängsel med wanna-be hipsters från Bonnvischan innanför tullarna och överbelånade stressade småbarnsföräldrar med stora trånga suvar utanför. Ingetdera faller mig på läppen. Näe om det inte vore så förbaskat mörkt på vintern i Sverige så säger jag landet alla gånger, måste bara hitta på ett sätt att försörja sig.

av Mr_feelbad 10 januari 2013, 18:05

Dålig strip. Curiosity är inte på månen.

av Stånd 10 januari 2013, 16:21

helt sant, fast snart kommer experterna med andra tips

av sug 10 januari 2013, 15:13

Högform på Kellert!

10 / 10!

av IO 10 januari 2013, 09:17

Alltför nära sanningen!

av Jeeves 10 januari 2013, 08:30
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 9 januari

Publicerad 09:35, 9 januari 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2949

jag börjar iofs tröttna på den här tropen när han bygger ett skämt på något som var sagt tidigare i strippen. särskilt när det är det enda som bär humorn.

av pierre 9 januari 2013, 17:51

först även nu klockrent!Här var det inte dålig läsförståelse utan hörfel och egentligen är det väl inte så långt från London heller, hyr han ett plan är det ganska lätt att ta fel. Nu ska ni tycka synd om mig -jag kan inte gå för tillfället och kan inte resa till Berlin-lite synd att det inte var Flen.

av ker 9 januari 2013, 10:33
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 8 januari

Publicerad 09:34, 9 januari 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2946

sista rutan-det gäller att tugga i sig!

av ker 9 januari 2013, 10:35

Först igår- gör om det! Urklock!

av Ker 9 januari 2013, 10:03
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 7 januari

Publicerad 06:00, 7 januari 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2945

Fan va roligt att det var många som tyckte till! grattis!

av ker 9 januari 2013, 10:36

HB: Problemet med våldtäkt, och som särskiljer det från de flesta andra reella brott (brott utan offer typ drogbruk ingår alltså inte) är att handlingen - samlag - i förmodligen mer än 99% av fallen inte är brottslig. Det är alltså extrema undantag vi pratar om - och dessutom nästan alltid utan vittnen. Om då båda inblandade är överens om att samlag förekommit men inte överens om huruvida det var frivilligt, ja då är inte det rättssäkert att bara fälla någon på ett verbalt utpekande utan stödbevisning. Jmfr: du blir utpekad som en av de maskerade rånarna och det saknas någon som helst stödbevisning för att rånaren bakom masken skulle vara du - vore det rimligt att du blev fälld då? Det kan ju faktiskt vara vem som helst bakom masken, det är ju själva poängen med maskering.

Vitkor: medveten om att män inte hjälper varandra fram i samhället utan snarare slår sig fram med alla till buds stående medel. Staten ska ge alla samma negativa rättigheter. Resten är en fråga om frivilliga relationer mellan vuxna människor (ofrivilliga relationer är typiskt brottsliga). De facto har kvinnor vissa fördelar runt gravididet och tidigare värnplikt gentemot män visavi staten så de enda påtvingade och formaliserade strukturer som finns i samhället som är icke-könsneutrala gynnar kvinnor.

av lg 9 januari 2013, 10:18

För att fortsätta Vitkors resonemang så inser ju var och en att det går att ivra för jämställdhet utan att tro på en himlens hemliga herrklubb -- det s.k. Patriarkatet.

av bal 9 januari 2013, 09:33

Snart byter jag leverantör till rocky.viktor.se

av IO 9 januari 2013, 09:22

btw, jag brukar undvika defintioner och etiketter just eftersom de lätt missuppfattas och blir halmdockor så som i denna diskussion. T.ex. att folk som inte är feminister har åsikter om vad de som kallar sig feminister är.

Jag kallar mig dock feminist i vissa sammanhang. För mig handlar det blott och enbart om att se och erkänna att det finns strukturer i samhället som förtrycker kvinnor. Den sk könsmaktsordningen (Sen finns det tusentals varianter på fortsättning av den tanken, men man behöver inte klumpa ihop alla som har samma bas)

Att säga sig vara för jämställdhet utan att erkänna sådana strukturer (man måste inte kalla sig feminist för det, även om det är puckat att vara emot feminismen isf) är som att säga att man är emot klimatförändringar utan att erkänna växthuseffekten.

av vitkor, 9 januari 2013, 09:04

får hoppas det kommer en stripp snart och lugnar ner stämningen men pastan verkar ha hängt sig...

av vitkor 9 januari 2013, 08:25

Feminism är ju en politisk ideologi, och enskilda feminister kan därför vara mer eller mindre radikala. Icke desto mindre är det därför fel att tala om feminism som "blott" jämställdhet. Dels för att man därigenom bagatelliserar feminismen, som gör anspråk på att utöva inflytande på precis alla aspekter av samhället: språk, kultur, historia och så vidare. Men dels även för att man i och med detta antyder att det inte är möjligt att omfamna jämställdhet utan att samtidigt vara feminist, d.v.s. ansluta sig till denna specifika politiska åsiktsriktning.

av bal 9 januari 2013, 08:25

@Petter: Feminism är inte samma sak som att man vill ha jämställdhet, det är en myt.
Om du vill ha jämställdhet så skriv det det finns ingen anledning att hänvisa till feminism.

De som presenterar sig som feminister idag går i regel ett steg längre än "de flesta i Sverige" och hävdar att kvinnor har överlägsna moraliska egenskaper och att många av världens problem beror på den manliga dominansen. Eller så hycklar de med denna åsikt, men den kryper fram efter ett tag.

Jag tror på alla människors lika värde oavsett kön osv och börjar man rucka på det som de flesta uttalade feminister gör så är man ute och fiskar i samma grumliga vatten som nazister och rasister.

Du kan ju för skojs skull fråga någon som presenterar sig som feminist vad hen tycker om SCUM-manifestet så får vi se om min parallell är "befängd".

av KJEH 9 januari 2013, 01:28

jag är lite sent tillbaks och ser att tråden blev en strid i hyperboler. det var ju skoj.

Jag står fast vid att om man ger sig in i leken får man leken tåla. Så länge det är lek, dvs.

av pierre 8 januari 2013, 22:53

För det första: sluta använda ordet "feminism" som någon slags synonym till manshatare. En feminist vill att kvinnor ska ha samma rättigheter som män, de vill inte att kvinnor ska stå över män. Det innebär att de flesta i Sverige är feminister, även om det kanske inte är ordet vi använder oss av för att beskriva våra åsikter.

KJEH: Valerie Solanas SCUM-manifest handlar om att ha män (de få som ska tillåtas leva) inlåsta som avelsdjur. Det har ingenting med vanlig feminism att göra, varför den parallellen är befängd.

av Petter 8 januari 2013, 20:10

Lås tråden!

av IO 8 januari 2013, 14:46

@hjärnbarken: David Lynch??

Nej det var väl en stad?

av Boris 8 januari 2013, 13:49

Och INGA feminister blir glada av att se ännu ett vidrigt brott begås. Man blir ledsen, upprörd, tycker det känns hopplöst. Hur länge ska den här fientligheten fortgå? Vad gör man åt den?

Sedan finns det alltid folk som gillar att hata andra, titta bara i närmaste tabloidkommentarsfält. Jag har kollat in det fenomenet lite, och det är främst kvinnor och därnäst svarta män man öser sin galla över. Halle Berry och Angelina Jolie är favorithatobjekt i Daily Mail. Det är sanslöst vad folk skriver om dem.

av hjärnbarken 8 januari 2013, 12:39

Felstavat. Ska vara lynchstämningar, efter en gube som hette just Lynch. Har inte fått kaffe än, klev just ur sängen.

av hjärnbarken 8 januari 2013, 12:32

Jag skriver och menar mördarna, om de som anhållits är de skyldiga har jag inte alls tagit ställning till.

Givetvis ska ALLA misstänkta ha rätt till rättegång och försvarsadvokat. Hur många tror ni helst ville skjuta Breivik direkt eller "överlämna honom till de anhöriga" att lynschas? Har inget med "feminister" att göra i något av fallen, trots att antifeminismen är ett avgörande drag i Breiviks manifest (av en manlig genusforskare, och en manlig författare som skrivit en bok om honom, ansett som hans egentliga motiv). I alla fall där brotten är grova uppstår lynschstämningar. Att påstå att indiska feminister (eller feminister öht) skulle vara särskilt lynschbenägna är direkt löjligt.

7 av 10 indiska kvinnor möter sexövergrepp under livet, de flesta vågar inte anmäla eftersom skulden drabbar DEM. (Tala om projicering!) Gurun är inte den enda indier som tycker kvinnan fick skylla sig själv. Polisen tog två timmar på sig att ens skicka henne till sjukhus. Denna inställning, i en eller annan form, finns över hela världen. Även i Sverige, där inte ens skador som måste sys efter en gruppvåldtäkt nödvändigtvis räknas som bevis för att det var våldtäkt alls.

av hjärnbarken 8 januari 2013, 12:31

Vi som lever här samtidigt får nog fan samarbeta om det ska gå istället för att som råttor anfalla varandra! Önskar oss Lycka ! Och vitkor var fan är serien?

av ker 8 januari 2013, 11:59

vi kämpar väl alla för att det ska finnas demokrati lika rättigheter och solidaritet och att vi inte vill skada andra människor-det trodde jag var en självklarhet. Stackars sona det riktades inte mot dig-liten- var symboliskt en som känner sig underlägsen -en eller två stora starka män behöver väl inte vara särskilt rädda i sverige? Det är väl bara rädda småkillar som springer runt beväpnade.Under min barndom bodde jag granne med ett gäng småtjuvar-det fanns ingen som hade så mycket lås och kedjor runt sitt och så många onödiga bilvrak på gården. Det var så tydligt att de tyckte att samhället snott deras liv-när det tyvärr var en lång historia med en misshandlande pappa som jagade iväg mamman,det var nån form av bokstav-en del går under av sådant-6 är nu döda i cancer unga- en del tar makten över sitt liv istället för att leta efter vems fel det är och går vidare. En säger en som jag hjälpte- han har hjärtproblem-snacka om symbolik-men han lever och är glad när vi ses. Han vet att han räknas i familjen.

av ker 8 januari 2013, 11:56

Det är riktigt att feministerna blir förtjusta på samma sätt som invandrarfientliga hetsar upp sig när utlänningar begår något smaskigt våldsbrott: "Titta! Vad var det vi sa! Män/svartskallar är djur/monster!"

Att KJEH sett några indiskor tycka i TV att våldsverkarna borde hängas upp i sina könsdelar kan man dock inte utan vidare hänföra till feminism -- det finns det nog många som tycker.

Alltså: det är riktigt att många feminister liksom vänsterfolk i allmänhet har ett grumligt rättsmedvetande, men det är litet oklart i nuläget på vilket sätt det anknyter till den pågående situationen i Indien.

av bal 8 januari 2013, 10:26

"...liten man!"

Tack för den.

"Vad är du rädd för!"

Jag är inte rädd, men jag tycker det är väldigt obehagligt med intoleranta extremister som driver sina vansinnigheter såpass framgångsrikt att justitieministern i Sverige föreslår nedmontering av basal rättsäkerhet för 50% av befolkningen.

Du är säkert så jäääävla upplyst att du har överseende med sådana 'petitesser', men det är inte jag.

"sök hjälp så slipper du skada dig själv eller nån annan"

Feel free to go fuck yourself!

av sona 8 januari 2013, 09:45

Nu är ju mord mord vare sig det är en man eller kvinna som mördas. Att sticka upp ett stålrör och dra ut tarmar och sedan kasta ut personen på gatan och köra över är ganska medeltida. Upprördheten i Indien beror på att klasskillnaderna är så stora att om det varit någon ur lägre klass hade inte ens polisen undersökt saken. Hur svagt rättsväsendet är visar sig sedan genom att advokaterna kan låta bli att bli impopulära- ev är de rädda för att bli mördade! Det är långt ifrån lugnt i Indien och inte rättssäkert. Olika organisationer Human Watch och många andra vittnar dagligen även om svenska media tycker det är långt bort. Varför vara elaka och blanda in feminism i detta- rörelsen är så liten som du säger att det inte krusar vattnet. Och ändå skrämmer den tydligen skiten ur en liten man! Vad är du rädd för! Lite obehagligt att lyssna på sök hjälp så slipper du skada dig själv eller nån annan- det är obehagligt med Breivikar och "änglagubbar" som känner sig förorättade. Det är inte synd om de killar som går in och skjuter sin mamma och en massa barn- det är sinnessjukt och ska behandlas vare sig det blir fängelse eller bara vård och vi har annat att göra om vi ska rädda planeten.

av Ker 8 januari 2013, 09:14

Fast lokala advokaterna tänker nog mest på framtida affärer, då försvararna i denna rättegång förmodligen blir mindre omtyckta. Artikeln verkade dock vela mellan om det var för att snabba på rättegången (pga att offentliga försvarare då tydligen tillsätts omedelbart) eller om de bojkottade pga att de tyckte det var omoraliskt att försvara dem.

2 frågor här man kan hålla i minnet:
1. Är det viktigt att vi straffar de skyldiga?
2. Är det viktigt att vi har fått tag på rätt personer?

Om man tycker 2 är viktigt så är det snarare omoraliskt att de inte har försvarare.

av KJEH 8 januari 2013, 09:05

"Hur vore det att prata om gurun som säger att hon har lika mycket skuld som våldtäktsmännen/mördarna, eftersom hon inte var tillräckligt snäll mot dem?"

Han är givetvis fullkomligt sinnessjuk. Tyvärr finns det både individer och traditioner eller "strukturer" eller vad man ska kalla det som väljer att skuldbelägga offren i fall som detta. Det är förkastligt och ska bekämpas. Men det ska bekämpas på ett rättssäkert sätt.

av sona 8 januari 2013, 08:19

ang det där så var det väl ett advokatsamfund som inte ville ställa upp? Potentiellt farlig länk

av vitkor 8 januari 2013, 08:13

Måste hålla med KJEH om att feminism, så som den propageras av dess främsta företrädare, och rättsäkerhet inte direkt går hand i hand. Vid alla andra brott ska det vara upp till rätten att bevisa den åtalade skyldig men vid våldtäkt, åtminstone manliga våldtäkter mot kvinnor, ska det enligt väldigt högljudda feminister råda omvänd bevisbörda. Det gick så långt att den inkompetenta fegisen och ultrapopulisten Thomas Bodström drev den linjen som justitieminister för att S var rädda för Fi som hade massiv medial backning vid tidpunkten (trots minimalt folkligt stöd). Tack och lov sablade juristerna ner det förslaget och Bodström fick låtsas som att han inte riktigt menat vad han föreslagit.

av sona 8 januari 2013, 08:13

Det är inte lite avslöjande att du skriver "mördarna" och inte "de misstänkta mördarna" just i en diskussion om rättssäkerhet. Med Solanas SCUM-manifest som rättesnöre så är väl fallet redan avgjort. I och med att brottet var så hemskt och att de åtalade är män så måste det vara de som gjorde det.

av KJEH 8 januari 2013, 04:45

Men kom igen. I ett land med en miljard människor finns det massor av folk som helst vill hänga mördarna i ett träd utan någon rättegång alls, såväl män som kvinnor, feminister och ickefeminister, likaväl som en förhoppningsvis majoritet som respekterar rättsväsendet, såväl feminister som icke-feminister. Tala om selektivt seende! Tänk själv.

av hjärnbarken 8 januari 2013, 04:05

Vad tror du är bäst för jämställdheten i Indien? En stor enad folklig fredlig protest eller en feministisk lynchmob som delar landets goda krafter. Tänk till lite.

av KJEH 8 januari 2013, 03:40

Och så kman: Vad annat kan man "utläsa"? Det var väl en rätt tydlig situation?

av hjärnbarken 8 januari 2013, 00:06

Hon blev ihjältorterad med ett järnrör uppkört i kroppen, och du börjar prata om dumma feminister? Är du helt knäpp?

Hur vore det att prata om gurun som säger att hon har lika mycket skuld som våldtäktsmännen/mördarna, eftersom hon inte var tillräckligt snäll mot dem?

av hjärnbarken 8 januari 2013, 00:04

Några kvinnor i Indien tycker på Nyheterna att de våldtäktsanklagade inte ska ha någon advokat. Feminismen verkar ha spridit sig till Indien också.

Hela Indien står enade och protesterar och så kommer feministerna... med noll koll.

av KJEH 7 januari 2013, 23:13

@HB Det var inte alls vad jag utläste. Men om man bara har en hammare ser alla problem ut som en spik antar jag.

Därmed inte sagt att du har fel överlag, men i det här fallet håller jag inte med dig.

av kman 7 januari 2013, 21:41

Finns dom som inte ser skogen för all ved oxå! Varje Pippi sjunger efter sin näbb och inte blir dom klokare. Likabra han håller sig hemma vid askoppen. Det blir mindre miljöförstörande så

av Ker 7 januari 2013, 20:47

Rocky stötte på en ung tjej, hon meddelade att inte var i hans liga, och fick höra att hon var så "jävla sliten". Vad är det för en barnslig reaktion?

Tjejen, ca 20, var kanske inte oerhört välformulerad (fast hon KUNDE ha sagt värre saker), men Rocky, snart 40, var direkt hätsk. Han ville hämnas och spottade ut sig det mest elaka han kunde komma på. Borde inte han, som den mer vuxna, kunnat svara på ett elegantare och vänligare vis? Borde inte han visa hur man kan umgås civiliserat? Måste han vara en kränkt tonåring? Är alla närmanden "incoming hostile fire"?

Den där underliggande fientligheten har nästan alla tjejer upplevt från barnsliga karlar (i alla åldrar) som tror man har någon sorts plikt att boosta deras manliga självförtroende. Först en låtsad vänlighet medan raggandet pågår och sedan, om man inte är intresserad, kommer aggressionerna fram. Ofta i form av sexistiska förolämpningar.

Och man tackar sin lyckliga stjärna att man undvek att liera sig med den personen.

av hjärnbarken 7 januari 2013, 18:50

@hb ang. gårdagens. hen var ju dryg och elak mot rocky, då får man vänta sig samma mynt.

av pierre 7 januari 2013, 17:48

sätt span på den där apan.

Potentiellt farlig länk

av krasse 7 januari 2013, 07:14

Palmeutredningen är en klassisk dumpningsplats för poliskonstaplar.

av KJEH 7 januari 2013, 07:09
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 6 januari

Publicerad 06:00, 6 januari 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 510

Du säjer så många smarta saker

av panthjärna 6 januari 2013, 19:02

Om man tackar nej till en karl och han omedelbart blir aggressiv, vet man att man gjorde rätt. Skärpning, Rocky.

av hjärnbarken 6 januari 2013, 14:57

Sittandes i en fåtölj bredvid bardisken är han direkt i underläge. Man undrar över hans strategi.

av Pysen 6 januari 2013, 14:08

Var inte mycket den baren innehöll! Kan han eller hon inte sluta vara så resultatinriktad? Har dom inget att säga någon utanför närmaste kretsen- tomgång med sprit?

av Ker 6 januari 2013, 13:01

Lågvattenmärke.

av hjärnbarken 6 januari 2013, 11:16

föscht - klockren

av bro' 6 januari 2013, 09:07
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 5 januari

Publicerad 06:00, 5 januari 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2944

Om nån undrar hur man väljer bil- ledtråd - har inget med plånbok att göra

av Ler 5 januari 2013, 20:30

ker: förlåt en liten fråga, men vad betyder den-enklast och så-frågor?

av Morr 5 januari 2013, 16:15

va -det är väl enda sättet när man har en liten ekobil. Med Landrover körde jag upp i de snöhögar gatukontoret ställt till förfogande för fyrhjulingar och med CV2an lyfte vi in den-enklast så-frågor? Har ni aldrig varit i Paris?

av ker 5 januari 2013, 13:28

@KJEH: Wow - det där får man ju lust att prova själv! ;)

(Sa den japanska rösten "Skiddimaki"?)

av hjärnbarken 5 januari 2013, 12:59

NFS: Parallel Parking

Potentiellt farlig länk

av KJEH 5 januari 2013, 07:06
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 4 januari

Publicerad 06:00, 4 januari 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2943

surströmmingssur

av pierre 5 januari 2013, 06:01

spegelblank!

av KJEH 5 januari 2013, 05:10

kvistfri!

av bro' 4 januari 2013, 13:54

Ja, klockren faktiskt.

av Michael 4 januari 2013, 12:24

10 AV 10

av IO 4 januari 2013, 12:14
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 3 januari

Publicerad 06:00, 3 januari 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2942

Snubben i rutan längst till höger är så detaljerad så jag undrar om det är en kändis i norge?

av Johan 5 januari 2013, 00:08

fantastiskt taggat :'(

av vitkor 4 januari 2013, 12:49

vitkor menade jag förstås.

av Rettaw 4 januari 2013, 09:20

Viktor måste vara jättenöjd med taggarna till den här strippen!

av Rettaw 4 januari 2013, 09:19

Men alltså...

Potentiellt farlig länk

av hjärnbarken 4 januari 2013, 03:42

Hm... eller inte.

klockrent
://www.google.com/search?tbm=isch&hl=en&source=hp&q=ice+cream+dick&gbv=2&oq=ice+cream+dick&gs_l=img.3...0.0.1.22.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0...0.0...1ac.fjfYjkVNWtU

av hjärnbarken 4 januari 2013, 03:42

SVENSKA bildgoogle, pierre! Blott Sverige dessa glassar har.

(Trodde jag var den enda vakna vid tredraget.)

av hjärnbarken 4 januari 2013, 03:40

Potentiellt farlig länk

av pierre 4 januari 2013, 03:17

Man ska bildgoogla, pierre! ;)

Potentiellt farlig länk

Ingen hamster i sikte, dock.

av hjärnbarken 3 januari 2013, 22:42

Pierre hittade på glasskuk. Han måste ha menat något med det. Undrar hur den stackars hamstern passade in?

av hjärnbarken 3 januari 2013, 22:39

dom hade bra bibbla i Svolvaer en hel hylla bara för norska hjältar, motståndsmän under andra världskriget, En sån hylla kan inte finnas i Sverige har ni tänk på det? GLAS-det gäller att kunna stava även för att hitta på ipaddan

av ker 3 januari 2013, 21:29

googlade 'glasskuk' första sidan hittade jag en massa lampor. en hamster, och en tecknad kuk. inga glassar.

av pierre 3 januari 2013, 21:14

En kuk av glas, en kuk av glass
vad är stass och vad är kass?
undrar er
parnass

av parnassen 3 januari 2013, 20:52

kultur? vad är det för kultur i en bokhandel. glasskukar däremot...

av pierre 3 januari 2013, 17:20

Men det handlar inte om kränkthet, det handlar om försvinnande kultur.

av hjärnbarken 3 januari 2013, 16:33

Vitkor, jag syftade på Sverige. OK, grabbarna är iofs i Norge men diskussionen ser jag mer som en parodi på den svenska.

av sona 3 januari 2013, 15:17

Ah, skönt, strippandet går vidare.

Svidande kritik mot nedläggning av bokhandlar... och träffande. Allt fler bokhandlar blir barer. Och allt fler böcker blir... inte alls.

En glasskulptur som symboliserar kunskap, i st f kunskap? Genialt hemskt. De kunde kalla den "Lena Adelsohn" om det vore i Sverige. Hur har vi det med "lagerinventeringen", ker? Vi är ju "entrprenörer" som ska öka BNP! Buy the ker and hjärnbarken t-shirts and toys and action dolls and beer mugs! Du och jag får ha en liveföreställning på Globen!

av hjärnbarken 3 januari 2013, 12:46

Sepofan, en strip jag aldrig sett förut. Känns som länge sedan man fick njuta en Rockynyhet.

av Seven of Nine 3 januari 2013, 12:40

Ja egentligen är problemet att det är för mycket av allting!
Heja Vitkor!

av ker 3 januari 2013, 12:09

sona: norge?

av vitkor 3 januari 2013, 08:11

Överdriven upprördhet över dumheter. Välkomna till kränkthetens förlovade land.

av sona 3 januari 2013, 07:55

roligaste strip

av Flyttad tagg 3 januari 2013, 07:09

antal strippar man behöver rita för att till slut rita världens

av Flyttad tagg 3 januari 2013, 07:08

2942

av Flyttad tagg 3 januari 2013, 07:07

It's alive!
Kellermannen pekar här på en viktig sak: upp till kamp mot juicebarerna!

av KJEH 3 januari 2013, 07:07
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 1 januari

Publicerad 06:00, 1 januari 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2025

Men spelar det egentligen någpon roll? Det var stämningen jag var ute efter - bildföljden.

Nu attan får det komma en ny strip, annars kommer vi att prata hål i huvet på varann och ha en Strindbergsfejd!

av hjärnbarken 2 januari 2013, 17:04

Eller närmare bestämt, backen och bron leder mot nordväst - vilket betyder att en kväll t ex i juni får Rocky solen i ansiktet när han går in mot stan... (Om vi ska vara petiga är skuggan en aning sned, så jag tar tillbaka fem på eftermiddagen - det bör vara senare.)

av hjärnbarken 2 januari 2013, 16:49

nej backen ner mot bron ligger i norr och ingen solnedgång i sikte-snarare slagskugga i fantasin-eller från Amiralitetet. Och- Nej jag ger ej råd utan betalning.

av ker 2 januari 2013, 16:06

Fortsätt krya! Det blir säkert Berlin.

Och nu är det min tur att ha knäppa lungor...

av hjärnbarken 2 januari 2013, 14:16

ker - tål inte konkurrens? ;)

Solnedgång i strippen:

1. Hur ljuset faller på Rockystatyn. Motljus.
2. Symbooolisk solnedgång. Det är säkert fem på eftermiddagen, men ruta 3 är ritad på det där klassiska film-rida-bort-i-solnedgången-sättet.

All konst kommer till i mötet med iakttagaren, no? Lämnar rum för tolkning? Eller måste man skriva och fråga dig?

av hjärnbarken 2 januari 2013, 14:14

det mest komiska är väl att folk börjar se saker i strippen som inte existerar-solnedgångar-uh?
tack Kjeh äntligen verkar det vända-håll tummarna för Berlin!

av ker 2 januari 2013, 12:48

En av de mest komiska trenderna här hos Vitkor är att vi alltid räknar med att undergången är här och att det blir slut på Rocky

Gott nytt år på er!

av Dragsgill 2 januari 2013, 10:09

Hej HB,

plus att den är dubbelt så bra som gårdagens stripp.

#surrealistiskt

av Michael 2 januari 2013, 09:35

Den här strippen är ju fanimig genial. Kolla hur stämningen ändras från normal på museet, till att han går därifrån ensam, till att människor ändras runt honom utan att han ser det, och hur han till sist går mot solnedgången utan att märka att hela världen blivit en konstutställning - inklusive han själv. Perfekta synvinklar!

Det sagt, hoppas jag det kommer nya strippar.

av hjärnbarken 2 januari 2013, 07:07

Krya på sig ker.

av KJEH 2 januari 2013, 02:17

jodå men inte rätt sorts lunginflammation

av ker 1 januari 2013, 18:12

ker - fick du inte rätt sorts penicillin?

Lunginflammation är inte kul, men man slipper i alla fall pressen att ha jättejätteskojigt på nyårsafton.

av hjärnbarken 1 januari 2013, 17:09

Gott Nytt på er alla -mitt slut och början tillbringade jag på akuten-mer lunginflammation-jag funderar på att göra det till tradition. Roligare än allt tråkigt jag såg på stan-där desperata firare letade efter det nya året?

av ker 1 januari 2013, 15:21

Man kan alltid Rocky-knarka på dagbladet!

av hjärnbarken 1 januari 2013, 14:46

Den här strippen kommer att publiceras varje dag, året ut.

av Fläskläpp 1 januari 2013, 13:01

Snabb repris det här.
Jag har varit lite nojig att DN skulle ta bort Rocky vid årsskiftet. Så man får väl vara glad att det i vart fall inte verkar så.

Gott Nytt År på er!

av Seven of Nine 1 januari 2013, 10:29
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 31 december

Publicerad 06:00, 31 december 2012
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2025

Gott nytt år. Snart.

av hjärnbarken 31 december 2012, 22:46

Då skulle man alltså kunna säga att de första riktiga landskapsmålningarna var som Andy Warholes konservburk - kolla hur de egentligen ser ut, saker vi har i vardagen! Kolla en mysig tall!

Tyvärr slutade det med dass och ballongvispar som utställningsföremål, gäsp gäsp.

Som Rocky säger, när banan väl är bruten, behöver man banbrytarna då?

Svar: Ja, om det de gjorde har ett egenvärde.

av hjärnbarken 31 december 2012, 18:24

Inte så säkert Rocky! Att man ser vad det är tyder på att du är manipulerad av någon som har makten över ditt seende!Dessutom var det de svenska målarkolonierna både här i sverige och i frankrike tyskland och england som lärde oss att se landskap-var väl ingen jävel som brytt sig innan! Inte förrän under 1800talet när nåt hängdes upp och fick medalj på Salongen i Paris. Faktiskt samma med klädmodet-man talade om hur det skulle klippas svepas och draperas i Paris!och Rocky har helt rätt han upptäcker att han är manipulerad i sitt seende och att det är rätt kul att härma! Så har det också alltid varit.

av ker 31 december 2012, 16:22

En tia.

av hjärnbarken 31 december 2012, 11:23

Nä nu måste jag pallra mig dit.

av KJEH 31 december 2012, 11:02
Andra publiceringar av denna stripp: