klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Rocky 9 april

Publicerad 9 april 2017

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 707

KJJ: Om du inte sitter på fysiska kontanter kommer ökat sparande, oavsett om det är på bankkonto, köp av värdepapper eller något annat någon annan tillgodo som i sin tur använder pengarna till konsumtion eller investeringar. Just ökning av bostadsvärden i frånvaro av reell underliggande tillväxt (utan tex pga låga räntor) lutar väl snarare åt konsumtion trots att det "egentligen" är en investering.

Men följer man pengarna så kommer även konsumtion någonstans på vägen bidra till ökade investeringar, i allt från butiksutrustning, maskiner för gruvdrift eller ökat humankapital.

av db 10 april 2017, 01:16

@Hej db: Ok, jag ser vad du menar men jag tror inte det är rätt att sätta I Investeringar lika med sparande. Som samhället är riggat idag går utebliven konsumtion inte säkler till sparande och sparande går inte säkert till investeringar utan mycket mer till att blåsa upp förmögenheter i form av ökade värden på realtillgångar. Min poäng är att peka på C-delen av BNP ekvationen. Hela ekvationen mäter ekonomisk aktivitet och C är privat konsumtion. Om man sparar, återvinner, laddar ned filmer gratis och delar saker osv, så minskar detta den mätbara ekonomimska aktiviteten, vilket visar sig som minskad BNP allt annat lika.

av K. J. & Jonathan 9 april 2017, 23:57

KJJ: Nej du har fel, det minskar inte BNP med tex återvinning, snarare höjer det BNP på sikt eftersom man får pengar över till annat, och detta andra består alltid av konsumtion resp investeringar (även via sparande) som är mellan 0 och 1 så att det summerar till 1. Eftersom det i praktiken aldrig är 0 innebär det att pengarna man sparar på att konsumera billigare delvis går till investeringar som på sikt leder till högre BNP samtidigt som det inte leder till lägre BNP här och nu. Y= C+I+G+nx som bekant.

av db 9 april 2017, 21:40

@PerKele: Gå in på Google och sök på "bag in box whisky" så får du se vad man kan ute i världen :)

av K. J. & Jonathan 9 april 2017, 20:45

@db: Min kommentar om BNP var ett försök till humoristiskt bemötande av Lundins kommentar av "de som ger oss vår höga BNP". Nu är BNP faktiskt bara summan av värdet på all avaror och tjänster, nödvändiga eller ej, bra eller dåliga, som omsätts under året. Men den verkliga kommentaren är egentligen om ironin i att återvinning, sparande, högre kvalitet, mindre reparationer, mindre slöseri, mindre konsumtion av engångsförpackiningar, färre plastpåsar etc. Allt som åtminstone jag tycker är bra, faktiskt MINSKAR vår BNP. Att se motsatsen hyllas av "Lundin OIL" är faktiskt lite kul.

av K. J. & Jonathan 9 april 2017, 16:54

Jodå P K: vi ÄR BÄST (och har alltid varit)

av braaaa 9 april 2017, 15:58

asså domhäringa big bagsen...har jag bara sett i Sverige, finns denna raklångsfyllekulturen i andra länder? eller är vi bäst även där?

av Per Kele 9 april 2017, 15:32

KJJ: Broken window fallacy. Låt mig gissa, du är sosse?

av db 9 april 2017, 12:05

@Lundin: Jag antar att du tänkte på den där ölbilen hos Åhlens? Den blåste faktiskt upp vårt BNP en hel del.

Gillar Kellermanens observation. En härlig relativisering av förr och nu.

av K. J. & Jonathan 9 april 2017, 10:49

Skäll gärna på dom som ger Svedala sitt höga BNP!

av O. I. L. Lundin 9 april 2017, 07:30

707 tangerar Ottos poäng från gårdagen, förklaringen kan vara att media vill sälja och vi kanske inte vill höra och läsa om saker där vi (konsumenter) är de indirekt skyldiga som tex dåliga förhållanden på slakterier, farliga förhållanden på klädfabriker och gruvor och lokala förhållanden vid utvinning av metaller och andra råvaror och miljömässig påverkan vid konsumtion. Vi vill höra och läsa om händelser där andra är skyldiga, så då får vi det.

av KJEH 9 april 2017, 05:36

Rocky 8 april

Publicerad 8 april 2017

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Bild från annan publicering av denna stripp:

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3075

Briljant, Otto!

av Schassen 11 april 2017, 05:59

db: Exakt vilken relevant slutsats som skulle kunna dras av antalet eller ens frekvensen dödsolyckor i finansbranschen undgår mig helt. Att en kapitalist kan tänkas fästa mindre vikt vid arbetsmiljön för de anställda betyder förstås inte att vederbörande ignorerar den egna arbetsmiljön. Inte på något sätt. Det är faktiskt skillnad på andras arbetsmiljö och den egna arbetsmiljön. På samma sätt som det är stor skillnad på förtjänst för egen del och förtjänst för andra, inklusive de anställda som faktiskt gör jobbet. Även om en kapitalist gladeligen kan tänka sig att hösta in miljon efter miljon efter miljon så betyder inte det på något sätt att hen måste tycka att den minsta lilla miljon åt de anställda skulle vara acceptabelt.

Om antalet arbetsplatsolyckor i finansbranschen skulle vara mindre än genomsnittet så skulle det inte nödvändigtvis betyda mer än att kapitalisterna nogsamt ser om sitt eget hus med ergonomiskt utformade fåtöljer, luftkonditionering, näringsriktiga och kostnadsfria måltider och generösa anställningsförhållanden med behagliga arbetstider samt fallskärmar av episka proportioner. Något som i så fall inte torde förvåna någon och heller inte indikera att kapitalism vore särskilt bra för någon annan än kapitalisterna själva.

Varför jordbruket rimligen måste ses som en av de minst kapitalistiska delarna av näringslivet ser jag inte. Jordbrukare producerar varor vilka de säljer på marknaden. Sjunker priset tillräckligt så går de med förlust och kanske till och med i konkurs. Låter genuint kapitalistiskt i mina öron. Det är bara riktigt stora företag, företrädesvis inom finanssektorn som är för stora för att gå i konkurs. Småbönder kan gå i konkurs utan att slå kapitalismens hjärta och själ i spillror.

Att självmord är vanligare bland kvinnliga läkare i offentlig sektor än vissa andra jämförbara yrken verkar inte helt osannolikt. Något jag i så fall skulle till del hänföra till dagens parodiska system för organisation och finansiering av sjukvården där privata intressen liksom beträffande skolan systematiskt och inte utan framgång försöker minimera den mängd arbete de utför i utbyte mot maximalt antal skattekronor. Samtidigt som diverse sinnesslöa sjukvårdspolitiker i sin kontroll av den offentliga sjukvården gör allt för att lägga pengar på vad som helst utom lön till anställda vilka kan leverera sjukvård, helst av allt skumma, hemligstämplade investeringar så ett obscent antal skattekronor kan föras över till privata intressen med kopplingar till tidigare nämnda och för besluten ansvariga politiker och tjänstemän. Något som resulterar i en pressad arbetssituation för kvinnliga läkare i offentlig sektor men inte alls tycks föranleda några hyllningar av kapitalismens intåg i sjukvården.

Av ditt inlägg drar jag slutsatsen att du tycker dig ha bidragit med argument i debatten. Något jag möjligen med en väldigt generös tolkning skulle kunna instämma i. Även om jag måste fråga mig om du inte möjligen är lite förvirrad beträffande vilken sida du egentligen står på.

Du tycks vidare även anse att ditt inlägg representerar tankeverksamhet av något slag. Jag skall inte säga att tanken svindlar, givet dina tidigare inlägg kommer nivån inte som en chock direkt men jag skulle ändå vilja föreslå att du tänker till lite extra nästa gång.

av Otto - med världen på sitt samvete 10 april 2017, 23:53

db, hahaha, fast bara nästan alltid, som Tage sa om Harrisburg

av Per Kele 9 april 2017, 00:07

11e september, typ 2100 offer, lika manga som drunknar i sina badkar per ar i USA

av Per Kele 9 april 2017, 00:05

Ska vara- självsvåldiga och Syrien! Too many glas this night :(

av Ker 8 april 2017, 23:45

Och vart tog gaskriget i Syruen vägen? Och Trumpens självsvådliga attack?

av Kar 8 april 2017, 23:43

Jag tror Ottos poäng är, att relativisera saker och ting är alltid bra, hur förvirrat det än kan verka. Jag är mer oroad för vad alla högerfacister och putinkramare kommer att börja tala om redan på måndag då de räknat ut hur de skall kunna främja sina egna politiska agendor på bekostnade av både offren, vanliga flyktingar och uzbeckier i allmänhet.

av K. J. & Jonathan 8 april 2017, 23:32

Otto, ja vi har ju alla våra käpphästar. Din är tyvärr fullkomligt ointressant.

Flest dödsolyckor sker flör övrigt i jordbruket, som väl rimligen måste ses som en av de minst kapitalistiska delarna av näringslivet. Samtidigt tror jag antalet dödsolyckor i finansbranschen är försumbart, och det är det mest kapitalistiska. Självmord är vanligast bland kvinnliga läkare anställda av det offentliga (=ej kapitalism). Osv.

Vi borde vara lite hårdare mot sådana som du som inte lyckades lära sig tänka i skolan. Du borde omedelbart återgå till högstadiet.

av db 8 april 2017, 21:31

Å ena sidan skulle man kanske kunna hävda att ett starkare fokus på offren för terrorism är befogat eftersom antalet lätt kunde ha varit högre. Å andra sidan skulle man kanske kunna hävda att det historiskt sett funnit en tendens att tona ner upprördheten över offer för det så kallade näringslivet, där driften att tjäna pengar är orsaken bakom de skadade och döda.

Antalet döda per år i arbetsplatsolyckor ligger trots allt på 40-50 personer. Något offentligt erkännande av kapitalismens offer har väl fortfarande inte skett så vitt jag vet? Trots att det dog en massa människor i bland annat Kongo och Vietnam. Och eftersom de tydligt och klart är döda så måste de väl ha varit offer för någonting? "Collateral damage" känns som en lite otillfredsställande beskrivning respektive sammanfattning där.

Individen misstänkt för Stockholmsdådet påstås vidare ha varit inblandad i en ekobrottshärva. Kanske är det så att om vi hade en hårdare och mer skoningslös syn på företagsrelaterad brottslighet och ekonomiskt fiffel, särskilt i de fall då de kan knytas till organiserad brottslighet även skulle försvåra möjligheterna att bedriva terroristverksamhet på ett avgörande sätt.

av Otto - med världen på sitt samvete 8 april 2017, 20:24

I ett, så in i helvete, mångbottnat helvete som detta är - DÅ ska man vara jävligt försiktig med sina enkelspåriga åsikter. Att jämföra terrorism med bussolycka för att man kan räkna till tre är inte bara korkat, det är farligt.

av Midas 8 april 2017, 19:16

@KJ och Jonathan
-skulle tro att det handlar mer om orsak. Hade ett terroristbrott skett i Sveg och en busskrock i Stockholm så hade rubrikerna varit om Sveg.

av brylkorv 8 april 2017, 18:53

Per Kele: "stänga ner" är en anglicism. På svenska heter det nästan alltid "stänga". Skärp dig.

av db 8 april 2017, 17:48

Det är vid tillfällen som detta man skäms för media. Det är bara några dagar sedan tre barn dog och tjugo skadades i en bussolycka utanför Sveg. Nu händer detta i Stockholm. Fyra dör och nio skadas, och kolla in Aftobladet idag. Två centimeter höga rubriker och helsida efter helsida med ansikten på personer som vill passa på att synas. Jag tycker synd om alla människor som skadas och alla anhöriga som lider men här ser man verkligen att det är skillnad på folk och folk.

av K. J. & Jonathan 8 april 2017, 15:53

klockren stripp för övrigt

av Per Kele 8 april 2017, 13:37

och till och med detta kommentarsfält snackar om dådet 1 dygn efter, stänga ner?

av Per Kele 8 april 2017, 13:36

Rinse and repeat: Potentiellt farlig länk

av Glömskan runt hörnet 8 april 2017, 13:17

Jag är i Stockholm. Tunnelbanan är i gång nu. När jag traskade omkring i stan ett tag efter dådet, var det lugnt, avspärrat här och där men faktiskt inte så många poliser.

Att allt ställs på sin spets beror ju på likheterna med attacker som ägt rum i andra länder. Fyra människor dog, femton skadades, varav nio allvarligt. Och det kunde ha varit ännu mycket värre.

Lämmeltåg av folk som måste gå hem, problem för dem som bor mer än någon mil från centrum, eller sitter i rullstol eller går med rollator.

av kork 8 april 2017, 12:08

Ja jag blev faktiskt väldigt besviken på att "spanarna" ställdes in igår. Nog för att det hände precis då, men vi alla andra som vill leva livet som vanligt skulle även uppskatta det vanliga programutbudet åtminstone en del av tiden.

Vad som även verkar kontraproduktivt är att man vill skingra folksamlingar samtidigt som man inte ger folk något annat val än att vallfärda till fots i stora grupper runt om i stan.

Så glad över att jag lyckats ta mig ut på landet och inte sitter fast i smeten.

av Mr_feelbad 8 april 2017, 10:35

För att inte tala om hur Sveriges Radio totalt har gått upp i brygga och sänder direkt i alla kanaler fortfarande snart ett dygn senare!

av Seven of Nine 8 april 2017, 10:23

Tänker i samma banor Björnen!

av Ker 8 april 2017, 09:43

Håller med KJEH, är det verkligen nödvändigt att kuka ur och stänga ner hela samhället för att en ensam loser kapat en bil? Vifta med automatvapen till och med i Göteborg? Allt för att signalera hur DUKTIGA man är när världens blickar riktas hitåt. Det blev långt ifrån samma reaktion som när en svensk körde vansinnesfärd i Gamla stan för ett gäng år sedan.

Det här är ju verkligen att låta terroristerns vinna.

av Björne 8 april 2017, 09:23

Polisen får "feeling" när spännande saker händer. Den här typen av insats hade man velat se vid gängskjutningar, fotbollshuliganbråk, bråk i förorten, bilbränder. Ingen terroristattack? Nä då orkar vi inte gå ur bilen.

av KJEH 8 april 2017, 08:26

Först…..

av sorgsen 8 april 2017, 06:46
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 7 april

Publicerad 7 april 2017

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Bild från annan publicering av denna stripp:

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3074

Dags för Stockholmslastbil…….. Vad gör regeringen? (OBS retorisk fråga)!

av va-va-de-ja-sa 7 april 2017, 17:37

Verkar som att någon har tittat på CNN igen.

fix'd it for ya. Rimmar dessutom bättre.

av HEJK w/ FEJK NUUS 7 april 2017, 16:40

Jag har helt slutat använda social media för det går inte längre, i princip alla är antingen fanatiker eller troll nu.

av Stranger 7 april 2017, 15:30

Charm på fejan är nog en missriktad insatts.

av Ker 7 april 2017, 10:29

Från ansiktsboken har man hållit sig borta!

av ej-fejare 7 april 2017, 09:12

Verkar som att någon har tittat på Fox News igen.

av KJEH 7 april 2017, 08:30

Om social media var en roman skulle den heta "Dumskallarnas sammansvärjning" och om PK-banken fanns kvar skulle trollen ha sina bitcoins där

av John Kennedy Toole 7 april 2017, 07:10
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 6 april

Publicerad 6 april 2017

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Bild från annan publicering av denna stripp:

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3073

R ö r l i g a bilder??! Och här sitter vi och läser seriestrippar.

av Adatt 6 april 2017, 21:47

My day, and bf, exactly...
hehehe, naziveckan...

av Godmother 6 april 2017, 18:35

Solstress - vanligt i sverige!
Val mellan cancer eller D- vitaminbrist och urkalkning! Den svenska modellen valfrihet!

av Ker 6 april 2017, 13:23

Men en liiiten prom till lokal 'm fullst rättigh'?

av Johnnie Walker 6 april 2017, 08:17

Enkelt han syftar på 42

av Arthur Dent 6 april 2017, 08:14

för djupt för svenska folket, vi behöver hjälp att förstå vad han säger

av Per Kele 6 april 2017, 06:00
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 5 april

Publicerad 5 april 2017

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Bild från annan publicering av denna stripp:

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3066

kork: Frånvaron av veneriska sjukdomar och övriga fysiska respektive mentala skador samt efterbörder i största allmänhet tidigare besökare lämnat efter sig? Hur stor är din tolerans för äckel?

Framtiden är stål, kisel och silikon. När nörd-drömmen om den perfekta elektromekaniska partnern äntligen förverkligats så finns det ingen återvändo. De kommer att införskaffas för sitt tiopoängiga yttre men när människor får uppleva sann mental kompatibilitet så kommer de att inse vad vi egentligen missat. Därför finns det ingen väg tillbaka.

Köttligg kommer att endast vara för pervon som hänger på sliskiga, sunkiga barer speciellt ämnade därför.

av Otto - med världen på sitt samvete 6 april 2017, 21:51

en rätt så snygg kroppsbyggare var ju Lou Ferrino, härligt inoljad och dessutom grön emellanåt

av Per Kele 6 april 2017, 01:09

Jag hörde på internet att det där med 72 bara är deras sätt att säga "massor". Potentiella jihadister som valde bort livsstilen med anledning av den låga siffran, se hit!

av brölkorv 5 april 2017, 21:51

@kork: tacka vet jag yrkeskvinnor!

av T Orskén 5 april 2017, 18:24

Vad är vitsen med oskulder? Att de inte har någon att jämföra den första karlsloken med?

av kork 5 april 2017, 18:02

Straffa sig? Med 72 oskulder ja! Inshallah!

av Världens största religion 5 april 2017, 14:50

Gäller alla självpåtagna jobb- att bli ett "tillhygge" för IS eller för en diktator eller en gud kommer att straffa sig.

av Ker 5 april 2017, 13:23

Känns som ett omvänt index det där med kroppsbyggande. Ju mer tid man lägger på att lyfta skrot desto plattare och tristare blir man som person.

Om hela ens raison d'etre är att självbelåtet beundra sin egen spegelbild är det svårt att utvecklas som människa.

av Nej tack 5 april 2017, 10:07

Finns det några "snygga kroppsbyggare"?

av Mr_feelbad 5 april 2017, 08:38

Karriärstege: 1) Mr Sweden, 2) Mr Universe, 3) Mensa.

av siare 5 april 2017, 07:50

fortfarande favorit och suck

av Per Kele 5 april 2017, 05:33
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 4 april

Publicerad 4 april 2017

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2997

Jodå. Och även seize [säz], om det kära barnet... Smakar en del mer än klassiska 4,2an, och en del mer än falcon...

av Kro' 5 april 2017, 04:28

KJJ: fast så säger man inte, man säger sexton sextiofyra, seize soixante quatre.

av db 4 april 2017, 20:28

Bröd och ost, klassiskt i sin enklelhet. Jag gillar att använda hot sauce istället för smör för lite extra kick.

av Stranger 4 april 2017, 20:17

Ok, så kan det gå när en flödeskommentator inte orkas scrolla ner och kolla vad alla andra sagt redan.

av K. J. & Jonathan 4 april 2017, 18:38

@slidkrans: sextonhundrasextiofyra = Seize cent soixante-quatre

av K. J. & Jonathan 4 april 2017, 18:36

@den tillgifne Slidkransen: se sista tagg!

av språklig 4 april 2017, 17:55

Det har alltid funnits ölnördar. Fanns till och med på landsorten på 80-talet. Folk på min skola kunde tala hur länge som helst om vilken öl som var bäst (att kröka ner sig på).

av Slidkrans 4 april 2017, 14:03

fesljummen Crocodile från apeltofska bryggeriet

av Per Kele 4 april 2017, 13:13

Finöl är Cernovar i Tjeckien för den är väldigt god och kommer i enliters krus. God öl i stora krus måste ju ändå vara det finaste.

av sona 4 april 2017, 12:49

@Slidkrans: 16-100 60 4 (typ)

av r' 4 april 2017, 12:42

Björne: Alltid roligt när messerschmittar från medelklassen föreläser om vad som är fin öl.

av Falcon 4 april 2017, 12:10

Kan ngn förklara vad sm händer om man säger "sässon sasson katt"? Läste franska för länge sen men har lyckats glömma det mesta.

MVH
Eder tillgifne Slidkrans

av Slidkrans 4 april 2017, 11:54

Seven of Nine: Du vet att Kronenbourg motsvarar ungefär Falcon va? Alltid roligt när ängsliga svenskar tror att öl med utländska namn automatiskt är finare.

av Björne 4 april 2017, 11:25

Kronenbourg är gott!

av Seven of Nine 4 april 2017, 09:34

Ein Seidel helles, bitte!

av Bierstube 4 april 2017, 08:04

Brödig smak med inslag av honung, halm och citrus. Serveras vid 6-8°C som sällskapsdryck eller till rätter av fisk och ljust kött, gärna med heta och asiatiska inslag.

av Weissbierwisser 4 april 2017, 07:48
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 3 april

Publicerad 3 april 2017

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2994

Du menar famösa, Björne.
Ja, det var en häftig scen. Drottningen stod i tankar och klämde och klämde på den nystoppade korven, och ingen kunde ingripa - och de klippte inte bort det!

av kork 4 april 2017, 12:05

Rocky är bättre när han inte försöker sig på punchlines. Skattepengar till korv var den tråkigaste repliken i hela strippen.

Han kunde ju åtminstone refererat till kungafamiljens infamösa korvstoppning på 70-talet.

av Björne 3 april 2017, 18:37

Kungsörnen Mange.

av smak 3 april 2017, 11:57

Slottssenap?

av Kar 3 april 2017, 10:37

tacka vet jag bratwurst!

av knug 3 april 2017, 08:04
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 2 april

Publicerad 2 april 2017

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 705

Lite Dylankänsla får man allt av den här dissningen. Å andra sidan vet vi ju nu hur bra show man gör om man får åtta mille för giget. Vi, hänger ju här gratis. Dylans jättesmil i AB visar ju att money talks, och att han till och med har någon form av röst kvar om pengarna är de rätta. Gullegullegull. Nobelföreläsningen skulle visst levereras "inspelad av något slag" hahaha vänta bara till Akademin får ett ex av den senaste CD:n

av K. J. & Jonathan 3 april 2017, 18:29

Den där känslan när artisten dissar sina fans... :)

av snoppad 3 april 2017, 09:05

En flödeskommentator, är det en person som ständigt måste påpeka att vårfloden inte är vad den varit en gång i tiden?

av Vi tar det en gång till, så passande för strippen 3 april 2017, 02:18

En flödeskommentator, är det en person som ständigt måste påpeka att vårfloden inte är vad den varit en gång i tiden?

av Adatt 2 april 2017, 19:37

En flödeskommentator, är det en person som ständigt måste påpeka att vårfloden inte är vad den varit en gång i tiden?

av Mr_feelbad 2 april 2017, 18:57

Om det bara hände lite oftare, skulle jag kunna stå ut med hur många dåliga skämt som helst om det

av K. J. & Jonathan 2 april 2017, 18:31

Flödeskommentatorskomikerkritikeranalys

av Lången 2 april 2017, 12:36

Garanterat en och annan av er kommentatorer här som tänker "va? Det där skämtet med fallskärmen var väl jätteroligt?"

av Björne 2 april 2017, 11:57

Flödeskommentatorskomikerkritiker

av Rune 2 april 2017, 10:11

Stora bubblor- söndag!

av Ker 2 april 2017, 08:20

Flödeskommentatorskomiker (25 char) är BRA - men inget rekord.

av körd 2 april 2017, 07:51

Ø

av tunghäfta 2 april 2017, 07:44

Rocky 1 april

Publicerad 1 april 2017

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3041

Härligt smile på the wingman när han drar ut till vänser i ruta ett. Härligt minspel på hunden också i hela strippen. Bra - fantastiskt - fångat.

av K. J. & Jonathan 1 april 2017, 23:25

Tänk då på alla oss som ALDRIG fick träffa Gösta!

av Mr_feelbad 1 april 2017, 22:09

Gösta träffade man på vernissagefester alltid med Mari-louise. Så trist att inte stöta ihop på Nytan mer.

av Ker 1 april 2017, 18:55

Ja, det är sorgligt med GE - utan honom hade livet varit klart tråkigare!

av kork 1 april 2017, 16:42

alltså rockys halshugg i ruta 3 är ju minst sagt fantastisk, kan vara det bästa han sagt hittills, 11 av 10, överklockren

av Per Kele 1 april 2017, 16:16

Gösta-Sickan du fattas oss! Papphammar och Gustaf III kunde Konsten Att Angöra En Brygga men inte välja AB eller Expressen. R. I. P.

av ledsen idag 1 april 2017, 14:11

Mutta!

av Jonas Inde 1 april 2017, 13:06

Stort avstånd mellan SoFo och Stureplan…..

av krogkund 1 april 2017, 08:23

Rocky, varje dag startar med ett leende

av Bankanställd 1 april 2017, 05:13
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 31 mars

Publicerad 31 mars 2017

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2993

Äh det handlar j bara om att larma och göra sig till!

av Ker 31 mars 2017, 22:07

KJEH@ Inte enligt självmordsstatistiken

av Stranger 31 mars 2017, 20:52

@KJEH: hahaha

av K. J. & Jonathan 31 mars 2017, 14:12

Det där att japanerna skulle begå karaoke vid minsta motgång är en myt.

av KJEH 31 mars 2017, 13:47

Mikra djupfryst på ett par minuter - tar mycket längre tid att fixa råkostsalladen!

av mikrob 31 mars 2017, 09:07

Har aldrig fattat det heller, meningen med långkok är ju att det ska stå och skjuda medan man gör annat, inte att börja laga när man har gäster. Och vad fan vet japanerna, dom tar ju hellre livet av sig än agerar förnuftigt.

av Stranger 31 mars 2017, 04:12
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 30 mars

Publicerad 30 mars 2017

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2988

Nån gammal slagdänga morfar sjöng
"Så kom nu fram och hämta priset!"
Sigge Först -som var Bamsefar på Dramatens Djuren i Hasselbackeskogen där alla skulle bli vegetarianer!
Sverige är ganska knäppt! Tänk att folk simmar över Medelhavet för att komma hit?
Jag skulle dra söderut!

av Kar 31 mars 2017, 22:13

Jag är inte någon Dylan-fan. Huruvuda musiktexter skall räknas som litteratur eller ej är en strid jag dock varken tänkt engagera mig eller välja sida i. Avsikten var enbart att spekulera i huruvida Dylan själv kanske av någon anledning inte ansåg sig värdig.

av Otto - med världen på sitt samvete 31 mars 2017, 19:23

Tvivlar starkt på att Dylan inte anser sig värdig. Jag älskar hans musik, men själv verkar han vara en surmupp som man nog inte vill ta en fika eller öl med. Hans sätt att utnyttja Baez höjde väl inte heller hans aktier direkt.

Varför skulle han inte få priset bara för att han gör låtar? Litteratur i meningen berättelser och dikter fanns förmodligen långt före skrivkonsten. Det blir lite trångt om man bara räknar med sådant som publicerats i bok. Och som inte framförs med musik.

av kork 31 mars 2017, 16:21

Kanske Dylan själv tyckte han inte var värdig. Att priset borde gå till någon som skriver. Att det var lite som när Obama fick fredspriset. Pinsamt... Bättre stanna hemma och gömma sig tills det hela blåser över.

av Otto - med världen på sitt samvete 31 mars 2017, 00:46

Om Bob Dylan är hälften så stressad av nobeltillställningen som R är av Spritmuseumreleasepartyt så måste man ju ändå förstå att han inte kom. Han kan ju gärna inte dyka upp drängfull. Dessutom tror jag det sades att han hade previous engagements, dvs konserter då, dit riktiga fans köpt dyra biljetter.
Norska kommitén "ledde" ju innan med Obamautnämningen men nu vete f-n om inte Sverige återtagit ledningen. Vad ska Norge kontra med nu med för knasigt?

Dessutom var det det en pipa som inte var en pipa.

av KJEH 30 mars 2017, 23:36

Skriver under på allt vad rövarna just skrivit, helt rätt!

Blev först, som så många andra, förvånad över att Dylan fick priset, när han inte kommenterade, eller ens dök upp på middagen, tycker jag att han förverkade priset. Stålarna borde frysas inne, nobelkommittén får stå med dumstrut och fundera över sina misstag.

Fattar inte att de fortfarande är så måna om att dela ut priset, kutym och traditioner är för religiösa, inte vetenskapliga! Kom igen stofiler!

Och just dessa utläggningar föranleder en kontrafråga till Björne (i all vänskaplig mening): Kan det vara så att så få dissar prisutdelningar för just pengars skull? Direkta eller indirekta...

Money makes the world go around...

av Mr_feelbad 30 mars 2017, 23:35

Jag tycker det är toppen av Dylan att dissa priset. Hela grejen är bara ett sätt för nobelkommitten att köpa en lapdance till kaffet av sin egen stora idol för nobel-pengarna, istället för att ge priset till en författare. Det spelar ingen roll hur man vänder på det. Musik är musik, böcker är böcker, tavlor är tavlor, en cigar är en cigar (ibland), arkitektur är arkitektur osv. Om akademin själva tröttnat på böcker, då skall de avgå och ge jobbet tll någon som fortfarande orkar läsa mer än 140 tecken, eller lyssna på Dylan.

av K. J. & Jonathan 30 mars 2017, 21:53

Ta det inte så allvarligt, Björne! Jag begär inte att han ska vara tacksam. Det verkade lite fånigt att vara så aloof, bara. Jag älskar hans musik och gillar att han fick priset.

av kork 30 mars 2017, 20:26

Kork, människor som du är själva anledningen till att Dylan inte vill komma. Människor som förmätet har åsikter om andras tacksamhet. Som förväntar sig att andra ska vara tacksamma för något de aldrig bett om.

Och du behöver nog inte oroa dig för att någon ska besvära sig med att ge dig något pris.

av Björne 30 mars 2017, 16:53

Jag skulle inte ha det minsta emot ett pris - dvs, inte från vem som helst, förstås. Och en middag ihop med folk - bortsett från Nobelmiddagen och liknande, då - kan jag nog avstå ifrån, om det är det som är priset. Ge mig en snygg begonia, stålar och ett fint tal!

Dylan kunde gott ha masat sig hit. Det verkar rätt fjuttigt (fjantigt+futtigt) att inte göra det.

av kork 30 mars 2017, 16:18

Tycker det är förvånande att inte fler tackar nej till priser, det är ju ändå på något sätt att bli kuvad.

Man ser massor av kulturyttrare som vars livsmål varit att belacka överheten, men i samma millisekund som överheten sträcker ut sin godkännande hand och vill klappa en på huvudet inställer sig se forna revolutionärerna som duktiga skolgossar och låter sig institutionaliseras av etablissemanget.

Inser de inte att det underminerar hela deras livsgärning och väsen? Nej, det är väl lätt att glömma när galamiddagen nalkas och röda mattan rullas ut. Då lämnar man blixtsnabbt de forna idealen i diket.

av Björne 30 mars 2017, 14:06

@ undringen: Ja, fast han är egentligen född Ögla.

av hundringen 30 mars 2017, 08:30

Men Magnus får väl fortfarande heta Uggla?

av undringen 30 mars 2017, 08:05

tacka alltid nej till allt

av Per Kel 30 mars 2017, 03:44

1.Tacka nej fyra år i efterhand, det måste vara någon form av rekord?

2. Ingen större anledning till oro över någon enstaka gubbes muttranden i den litterära världen. Desto värre ställt är det med sura haggor och barnlösa batikhäxors kacklanden en masse.

av 1-0 30 mars 2017, 03:06

Du kan tacka nej till priset, men då kommer den litterära världen att tycka att du är ett as. Fast det gör dom ändå, hela kulturen är som Mean Girls fast med medelålders gubbar.

av Stranger 30 mars 2017, 02:44
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 29 mars

Publicerad 29 mars 2017

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2987

vilken ljuvligt glad mallig min fångad på pricken

av La vecchia Signora 31 mars 2017, 14:55

H M Kung CXVIG har behållit sin!

av sagogrynet 29 mars 2017, 20:02

Människan har tappat tron!

av Anna Krist 29 mars 2017, 13:27

Det är systemet det är fel på!

av Anna R Kist 29 mars 2017, 10:47

Alltså! När jag var på systemet senast, så…….

av sago-farbror 29 mars 2017, 07:47

Jag brukar få fejktatueringar som det står "Spola kröken" på.

av Rille 29 mars 2017, 07:36

Det här är nog sant, för jag har sett dom kolla leg på gråhåriga pensionärer, så antingen gör dom det för att muntra upp dom, eller så tror dom att minderåriga klär ut sig till påskkärringar för att köpa sprit.

av Stranger 29 mars 2017, 03:06
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 28 mars

Publicerad 28 mars 2017

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3950

3950 verkar vara rätt men själva strippen är felnumrerad.

av K. J. & Jonathan 28 mars 2017, 15:07

Fin vattendroppe där in första rutan.

av K. J. & Jonathan 28 mars 2017, 15:02

En höjdare!

av Ker 28 mars 2017, 09:19

Tygpåseprojektet verkar ha gåt i mål!

av B L Omkvast 28 mars 2017, 08:16

Nu mansplainar han, den grottmannen.

av fem 28 mars 2017, 08:09

P!

av lurker 28 mars 2017, 02:55

Rocky 27 mars

Publicerad 27 mars 2017

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3949

Kanske dags att kliva ur din filterbubbla? Potentiellt livsfarlig länk

av KJEH 2 april 2017, 04:25

Att kalla en grupp för rasister/könsrasister (hah!) är givetvis att kollektivt skuldbelägga föregående grupper. Klassiskt logiskt lapsus "Hata de som hatar eftersom hat är fel".

av Hyckel-radar 28 mars 2017, 20:37

Nej, lösningen är att rasister och könsrasister slutar med kollektivt skuldbeläggande.

av KJEH 28 mars 2017, 08:42

något som däremot skulle vara en bra början på att lösa världens problem är om ex (vissa) män inte skulle kvida "inte allaaa..." (alt svamla om manshat) utan istället arbeta aktivt mot våld (mot kvinnor men även andra män) och våldtäkt. om alla bara ligger i fosterställning och gnäller "men inte jaag hju" blir det tyvärr inte så mycket gjort (det gäller för de ytterst sorgliga whitelivesmatter-människorna också). bli inte provocerad nu, det är fint att dra sitt strå till stacken! peace out!

av gandhis ande 28 mars 2017, 01:30

Måhända är skäggmannen "Timbuktu". Att döma av hans sångargärning verkar det ju inte helt otroligt att det är en person som dras till kvinnor vilka, eh, erbjuder lite tuggmotstånd. Och det vore såklart fascinerande om damen här representerade hans återkomst på köttmarknaden efter den kan man tänka något traumatiska upplevelsen.

Bra jobbat i så fall mannen. Man får inte visa dem att man är rädd. Bara upp i sadeln igen och fejsa faran. Och av strippen förstår vi att skäggmannen sannerligen inte är rädd.

Fast till nästa låt han skriver får han nog göra lite ändringar. "...du slog en flaska i huvudet på min bästa kompis. Han förblödde, i min säng! Lalala.... Må din klocka också alltid gå tjugo minuter för sakta, så att du också alltid kommer för sent.... Dubedobodaaaa..."

av Otto - med världen på sitt samvete 28 mars 2017, 00:31

Bra kork att du i alla fall inte har en von oben attityd... :-)

Nej, manshat löser nog inte världens problem. Om alla goda krafter jobbar tillsammans så kan vi nog få bort de värsta avarterna av mänskligt beteende. Men för varje sak som män anklagas för att göra så finns det en sak som kvinnor gör. Så könsrasism är en återvändsgränd.

av KJEH 27 mars 2017, 22:22

Troll som hatar hundar

av Bankanställd 27 mars 2017, 21:39

Exakt, sluttramsat nu!

Potentiellt farlig länk

av krok 27 mars 2017, 18:28

Grabbar, ni är tillräckligt klyftiga för att kunna svara på frågorna själva. Leta info och lär er.

av kork 27 mars 2017, 17:00

"Patriarkatet" är ungefär lika sant som Illuminati eller dylik konspirationsteori.

av Pseudotvetenskap 180hp 27 mars 2017, 16:33

Så det var en tjej...
Hehehe, #högerregeln...

av brah att ha-tisha 27 mars 2017, 15:20

Alla delar av samhället är väl inte att betrakta som ett patriarkat. Barnomsorg och skola domineras ju av kvinnor. Bara som ett exempel.

av Slidkrans 27 mars 2017, 14:11

Vad är det som hindrar er kork? Sverige är en demokrati och kvinnorna är i majoritet.

av KJEH 27 mars 2017, 13:24

Jag är också trött på tjatet om patriarkatet. Så varför inte avskaffa det till, låt oss säga i morgon, så slipper vi höra mer om det?

av kork 27 mars 2017, 13:07

Att vara en del av patriarkatet har inte varit till min fördel på sistone :) undrar hur Trump ser på det?

av Kar 27 mars 2017, 11:32

"släng på hattrollet en peruk" = "put (throw) a wig on the hate-troll"

av RGE 27 mars 2017, 11:10

Dansker her... hvad betyder "släng på hattrollet en perluk..." ?

av Bjørn 27 mars 2017, 09:51

Hattroller heter det väl? Det brukar jag i alla fall använda när jag fått katthår på min gröna filthatt.

av Rille 27 mars 2017, 09:14

minns när jag sjöng 'putting on the top hat' (i duschen)…..

av hatt-rollen 27 mars 2017, 07:47

Skäggsnubbens uttryck är en rätt bra symbol för alla som är trötta på att höra tjat om patriarket och SJW's nu. Problemen finns kvar men nu vill ingen ens höra om dom.

av Stranger 27 mars 2017, 07:12

Hattroll är ordet

av Bankanställd 27 mars 2017, 06:57

Fast hon hotade väl inte? Hon sa bara att hon ville, och sedan gick hon självmant därifrån för att inte falla för frestelsen. Men det kanske kändes hotfullt och då räknas det som hot?

Men hattroll verkade hon i alla fall vara, så på den punkten kan jag hålla med om Rockys ordbruk.

av RGE 27 mars 2017, 04:00

Rocky 26 mars

Publicerad 26 mars 2017

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 706

jag har aldrig velat bekänna mig till en "rörelse" eller en "identitet", men när jag läser Rocky får jag ibland känslan av att "precis sådär hade jag gjort" eller ngt liknande.

Uppvuxen i betongdjungeln i stan kan skogsbruk te sig som både spännande och exotiskt. Att köra grävmaskin eller dumper ter sig som ett mycket mer sporrande och intressant jobb än att sitta på bank eller konsultjobb och vända papper.

Och för att inte vara för enahanda måste jag säga att jag idag håller med Kork, fullt ut! :)

av Mr_feelbad 26 mars 2017, 22:06

Kellerman har en förmåga att både få brutumaskinen och det arma trädet att se levande ut.

av kork 26 mars 2017, 13:33

Ja vi är de nya dinosarierna och allt upprepas.

av Ker 26 mars 2017, 11:20

Skogsindustri = modernäring m/eco?

av skogsmulle 26 mars 2017, 07:44

wow

av Per Kele 26 mars 2017, 03:10