klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Rocky 13 december

Publicerad 13 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 645

+1, kork!!!

av ? 14 december 2015, 16:06

HUR gjorde du det där, KJEH???

av kork 14 december 2015, 11:11

Ungefär som att hastighetsbestämmelserna bara är en rekommendation. Då tycker jag att vad man stoppar i pipan är desto mer likgiltigt... :/

av Mr_feelbad 13 december 2015, 21:29

ʞɔɐusʇıʞs

av KJEH 13 december 2015, 19:33

eGENTLIGEN_äR_dET_hÄR_dET_mEST_nATURLIGA_sÄTTET_aTT_sKRIVA###

av ? 13 december 2015, 15:34

Gav er en förklaring av lycka på föregående strip

av Midas 13 december 2015, 11:57

Själv.använder.jag.punkter.istället.för.mellanslag.

av struntprat 13 december 2015, 09:34

detblirmycketbättreutanmellanslag!

av hoparen 13 december 2015, 09:26

sär skrivning

av bro' 13 december 2015, 09:21

strunt prat

av Slidkrans 13 december 2015, 07:47

Rocky 12 december

Publicerad 12 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3628

Haha, Midas - du har sett för många gamla filmer! I verkligheten: Din partner hatar rök och blir sur, du måste på toa, och om du använder ordet knull blir sängpolaren starkt avtänd...

av kork 13 december 2015, 12:04

Magin ligger inte där. Magin är kortvarig. Sekunderna mellan att man fattar var man är och innan dödsångesten, där är magin. Frukosten? Nej nej. Tar en cigg i sängen utslagen efter nästan varje knull. Det är magi gör mig. Sekunderna senare fattar jag att jag är ett jävla white-trash som röker inne...

av Midas 13 december 2015, 11:56

För killar tror jag det inte är så stora frukostproblem efter en liten orgie. Kvinnor har en tendens att vilja fixa, så han behöver bara ligga kvar, eller vara lite långsam i köket i största allmänhet, så tar de snabbt över.

Annat är det för tjejer! Tänker mig att en kvinna som ordnar en trevlig orgie med tre karlar blir väldigt bekymrad över om det finns kaffe hemma och så. I det läget måste man se till att åtminstone en av hunkarna är en omhändertagande typ som har med sig croissenter och annat gott redan på kvällen.

av kork 12 december 2015, 12:12

Ursäkta men vad är problemet? Skulle 20 människor ligga i sängen och kräva ägg? Är det troligt? Fixa kaffe! Dela upp i grupp. Gröt, fil! Toa i omgångar med maxtid! Man är väl van!

av Ker 12 december 2015, 09:50

Ungkarlsdröm är noga skiljt från svärmorsdröm!

av realiteten 12 december 2015, 08:43

Än värre: Stanken som skulle uppstå om tjugo personer åt ägg (om sådana fanns tillgängliga) i ett normalstort lägenhetskök samtidigt... huga!!!

av ? 12 december 2015, 06:43

mm, stranger är en riktig fullblodsseinfeldare

låt oss se

hårborste, sliten cheva och cymograf?

vilket avsnitt och vilket år frågar vi om, dessutom stilpoäng om du kan i vilken av köksbänkarna (typ art fabrikat etc) som Susan Lorrenby fick ett skavsår

hör av dig till
På spåret

av Per Kele 12 december 2015, 05:45

Påminner om det där Seinfeld avsnittet när Jerry inte vill vara med i en trekant för han vill inte vara en "orgie-kille" och allt vad den livsstilen innebär. Nånting om hudkrämer och badrockar.

av Stranger 12 december 2015, 05:14

Rocky 11 december

Publicerad 11 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3627

Reser man sådär får man ju se till att undvika korsa danska gränsen... annars är iPhonen och äktenskapet allt man har kvar.

av Boris 11 december 2015, 19:57

Men om det inte finns hotell (inte ens hus) dit du ska?

av vandrat 11 december 2015, 19:19

travel light och behöver jag nåt blir det en souvenir hemma. Förhoppningsvis går nåt sönder också, men det jag har med är cabinbag även på tåg och den är aldrig full. Böcker dvs pocket lämnar jag till dem jag besöker. Läser mest på engelsk.

av ker 11 december 2015, 13:27

Riktigt poetisk strip, ju.
Med en weltschmerz-suck på slutet.

av kork 11 december 2015, 12:16

Jag tycker det normala idag brukar vara att ta med sin iPad och iPhone och visa dem världen.

"Här kollar min iPad på Colluseum och här får jag vara med när min iPhone tar bilder på mig, tydligen äter jag en glass".

Berättat i sociala medier i realtid i syfte att samla många likes och kanske göra någon där hemma imponerad eller rent av avundsjuk.

av sona 11 december 2015, 08:18

det enda de kommer minnas ar bagaget...har ar mitt bagage framfor Eiffeltornet...hahaha

klockrent

reser bara med pass, plastkort och snus

av Per Kele 11 december 2015, 03:30

Paddlarn ba

av KJEH 11 december 2015, 02:53

Rocky 10 december

Publicerad 10 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2753

Driver ni med mig? Det handlar naturligtvis om att få både födelsedagspresenter OCH julklappar- det måste ju blir fler?

av ker 11 december 2015, 13:23

Jag har hört att det inte är så roligt att fylla år på julafton. Alla andra barn får en julafton och en födelsedag, medan dessa stackars barn får sin födelsedag uppäten av tomten.

av RGE 11 december 2015, 09:54

För att de är snällare. Alla som föds på julafton har inga fördomar och äter sin gröt var dag.

av Midas 10 december 2015, 12:30

Varför skulle de få fler julklappar än någon annan?

av KJEH 10 december 2015, 12:00

Känner två personer födda på julafton- deras största problem här i livet var att räkna julklapparna och se om de faktiskt fick mer än nån annan :(

av ker 10 december 2015, 10:57

Herredumi-jemine!!!

av profetisk 10 december 2015, 10:43

Kan man vara först på gamla strippar? Jag vill veta rent principiellt liksom.

av sys 10 december 2015, 09:23

Primus!

av Förstlingen 10 december 2015, 06:08
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 9 december

Publicerad 9 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Taggar: dramaturgi
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2749

ker ---- fint!

av Herr Rosa 9 december 2015, 17:30

@Herr Rosa- jaa faktiskt men efter 10 dagar när vi gett upp. Mager ynklig. Tror det gav resultat att jag engagerade portvakten i en fastighet att titta i källaren :) Han är försiktigare nu, blivit äldre o klokare.

av ker 9 december 2015, 15:32

om alla tänkte som rocky då skulle ju alla gå upp på scen och bua

av krasse 9 december 2015, 13:14

Tänk om alla tänkte som du, då skulle ju alla tänka likadant. Men det gör de inte, så hur är det ett problem?

av PP 9 december 2015, 09:43

Ms Dark Green är ute i 'svängen'.

av T Otti 9 december 2015, 08:23

ker --- kom Totti hem?

av Herr Rosa 9 december 2015, 02:52
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 8 december

Publicerad 8 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2748

Är det ingen här som har suttit i en bil i Sverige? Ratten finns på vänster sida och gjorde det även före omläggningen. Det var därför det var så farligt. Föraren satt närmast vägrenen och hade dålig koll på mötande trafik.

Ytterligare förtydligande – numera kör vi alltså på höger sida av vägen och har ratten på vänster sida i bilen. Förr körde vi på vänster sida.

av Virus 9 december 2015, 06:34

Jag ståuppar varje morgon-pigg och nyter! Ratt på vänster sida i sverige- nä sa farsan-förekom inte! Alla hade jättesvårt att se var omkörande bilar fanns- livsfarligt!

av ker 8 december 2015, 20:07

Har Kellerman ståuppat någon gång? Eller någon annan här?

av kork 8 december 2015, 11:46

Jag gjorde det dels för att det är kul, dels för att jag var absolut skräckslagen. Som alla andra, antar jag. Arvode och arvode - det räckte till en hamburgare, ungefär! ;) Har inte fortsatt, men funderar på det. (Inget valium skadades vid dessa föreställningar, för övrigt.)

av kork 8 december 2015, 11:46

@kork: Starkt att vaaga gaa upp och koera. Finns inte nog pengar (eller valium) i vaerlden som skulle faa upp Slidkrans paa en scen i ett saadant sammanhang. Utgick arvode eller gjorde du det kostnads fritt?

av Slidkrans 8 december 2015, 11:12

Jag har ståuppat. Multiplicera de där 45 minuternas kval med valfri nuffra.

av kork 8 december 2015, 11:06

En gammal strip. Men inte desto mindre - taenk vaerda ord.

av Slidkrans 8 december 2015, 09:56

Men i Sverige hade vi nästan alltid ratt till vänster före 67-09-03!!

av minnet 8 december 2015, 08:03

Voffo ede bara rosa kommentarer? Ede Fi! som infiltrerar?

av Togga 8 december 2015, 07:06
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 7 december

Publicerad 7 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2747

utvecklingen går frammåt-från Kronbloms kökssoffa till pubkulturen. Men samma gubbar och lika lite fantasi.

av ker 7 december 2015, 22:04

Yorkshire pudding, heter det nog, utan bindestreck - om man vill skriva det på engelska. Fast skriva ihop det på svenska låter ju OK.

av kork 7 december 2015, 19:30

Vad tycker språkkommittén om "Yorkshire Pudding" då? Själv skulle jag skrivit det ihop, eftersom jag säger det ihop. Så sa min svensklärare till mig redan i mellanstadiet.

Men det är ju en engelskspråkig konstruktion, så det kanske är något av en gråzon?

(MrK kan ju helt enkelt ha missat bindestrecket?)

av Mr_feelbad 7 december 2015, 16:56

Vad tror ni? Finns Rupert paa riktigt eller aer han bara ett fantasifoster? En laatsas kompis?

av Slidkrans 7 december 2015, 12:12

@Slidkrans: Det är en gammal strip, ju.

av bro' 7 december 2015, 12:04

Rupertmannen är en trogen vän! Man ska ta sina kompisar som de är, om de inte börjar dra åt rånarhållet.

av kork 7 december 2015, 11:07

Tror det aer dags foer Rocky att goera upp med sin beroende problematik. Svaret finns inte i flaskan, broder.

av Slidkrans 7 december 2015, 08:47

London? Vänstertrafik - livsfarligt!!!

av högerman 7 december 2015, 08:39

Är det en av dom där grejerna som Rocky får för sig är "mysigt" för att han tänkt på det i 20 minuter, och plötsligt vill ägna livet åt?

av Stranger 7 december 2015, 04:05
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 6 december

Publicerad 6 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 643

Nä, det blev lite sanddyner i öknen av bakgrunden.

av kork 7 december 2015, 19:31

den där tonande bakgrunden gjorde sig inte riktigt i gif-formatets begränsade färguppsättning.

av vitkor 7 december 2015, 12:11

Är det inte så att livsfarliga trappstegar av plast från sjuttiotalet är hårdvaluta. Byrån är ingenting.

av Blurk 6 december 2015, 13:24

Lotten har väl blivit något av en comic relief i serien. Hon är komisk, men lättnaden kommer först när hon gett sig av

av Herr Melin 6 december 2015, 13:06

Klenoden!

av Ledigheten 6 december 2015, 12:47

Nej, han menar förstås Hauptbyrån. Har vi sett den förr?

av kork 6 december 2015, 12:31

Antikvitet? En bagel med en lampa på...?

av kork 6 december 2015, 12:30

Det här är nog Lotten.
Ovanligt störig och jobbig.

av Ledigheten 6 december 2015, 11:57

Detta mina vaenner, detta torde vara Edith. Visst aer hon haerlig. Ett riktigt litet energi knippe.

av Slidkrans 6 december 2015, 11:38

Stolligt upptåg

av sprallig 6 december 2015, 08:30

suck

av Per Kele 6 december 2015, 03:19

Är det här Lotten!?

av db 6 december 2015, 03:00

Kork, jepp och nya ord tillkommer medan sådana som inte längre används/behövs faller ifrån. Däremot är det ju udda att ändra grundläggande grammatik och liknande, som ju är fallet med de/dem. Hur svårt är det att skilja på jag/mig? De/dem följer precis samma regler.

av db 6 december 2015, 02:41

Rocky 5 december

Publicerad 5 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Taggar: apan, napa rui
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3626

@Per Kele: Antyder du att det skulle vara något fel på jamaicansk patwa/patois? Och att Bob Marley var en idiot? Ja jädrar...

av PP 5 december 2015, 23:47

Klock ren strip!

av Slidkrans 5 december 2015, 13:53

PS - lita aldrig på datorers och telefoners stavningskontroller. Jag har just skrattat mig genom en datorgenomläsning av ett lyckligtvis långt manus - många Fawlty Towers-ögonblick blev det!

av kork 5 december 2015, 12:13

Visst är språket i förändring, men det man kan sträva efter är att det ska vara tydligt - det är t ex skillnad på "rök fritt" och "rökfritt" - och kanske ha kvar några förankringar till ursprungliga former, som just de och dem. Och veta att äro, gingo etc är pluralis. Vilket för övrigt media och fakta också är.

Det är rätt kul att kunna förstå en bok äldre än tio år. Till och med en från 1850, rentav. Eller Bellman.

av kork 5 december 2015, 12:11

Slidkrans: språk är en klassmarkör, kanske den tydligaste vi har. Du får gärna försämra dina chanser i livet genom slappt språkbruk.

av db 5 december 2015, 11:16

R & Co gillar att 'sups skallen av sig' varje fredag.

av betraktare 5 december 2015, 08:03

Det där gjorde du med flit! Han heter Igge.

av sys 5 december 2015, 06:02

appropa debaclet igar sa kan alla lingvistiska experter ratta den har idiotens engelska

Old pirates, yes, they rob I;
Sold I to the merchant ships,
Minutes after they took I
From the bottomless pit.

i ovrigt gillar jag colombiaapans inställning

av Per Kele 5 december 2015, 05:31

Rocky 4 december

Publicerad 4 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Taggar: apan, de, dom
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3625

sär skrivning

av bro' 5 december 2015, 11:07

@bal: Sur puppa.

av Slidkrans 4 december 2015, 21:16

Det överdrivna säkerhetstänket fanns redan hos Norge mördaren - han gick omkring med skyddskläder och skyddsväst och hörselkåpor för att inte bli skadad!

av ker 4 december 2015, 20:11

Dom hetereju.

av Sture 4 december 2015, 19:41

Vaddå? Satte min fot på Södermalm? Ja, det får erkännas. Svårt att hävda att dm tvingade mig.

av sys 4 december 2015, 17:22

sys: Det där gjorde du med flit!

av bal 4 december 2015, 17:20

Högt räknat 5 % av dom svenskspråkiga skiljer på de och dem i tal. Majoriteten av de bor i ett annat land. Dem som bor i min landsända gör inte så och själv har jag satt min fot på Södermalm en hel gång. Det regnade - dock inte latte.

av sys 4 december 2015, 17:10

Slidkrans: Språket förändras, visst, och somliga förändringar är bra och andra är dåliga. En bättre hållning än din är att bejaka de bra förändringarna och bekämpa de dåliga. Annars gör någon annan det.

av bal 4 december 2015, 15:56

till dem som tror att film är verklighet undrar jag hur ser ni på bilder i allmänhet? Är de inte lite platta? Från en söderbo likt Rockot som kan skilja på dem de och detta.

av ker 4 december 2015, 13:03

först kommentar till stranger: Snart en ny trend- vi har redan åka tåg i norge realtid massor av timmar - mycket uppskattad.

av ker 4 december 2015, 12:58

"Bara för att de inflyttade, lattesörplande södermalmsborna som bestämmer nu för tiden mödosamt har filat bort sin dialekt..."

Kan jag nog redan nu säga är det bästa jag läst idag!

av Mr_feelbad 4 december 2015, 10:13

Om man tycker att film är overkligt tror jag man nånstans har missförstått filmkonsten. Tips - prova dokumentärer. De kommer ofta ganska nära verkligheten, även om det brukar vinklas hit eller dit.

av PP 4 december 2015, 09:20

de e oxå en viss skillnad på å kommentera nått på nätet eller skriva en akademisk avhandling här gör de inget om man e lite slapp iblann (fast så här brukar ja inte skriva i kommentarer, möjligen i en realtidschatt)

av PP 4 december 2015, 09:09

Dom hårdaste domarna utfärdades av de strängaste domarna. Framtidens dom över dom kommer att bli hård!

av spracklig 4 december 2015, 09:07

Vaart spraak aer hela tiden i foeraendring. Vad som var korrekt svenska naer kork vaexte upp (i 40-talets Stockholm) aer inte med noedvaendighet raett och riktigt idag. Saa sluta spjaerna emot, mina vaenner. Foeraendringens vindar aer haer och de flaektar jaette skoent.

av Slidkrans 4 december 2015, 08:20

Sys, du är ute och cyklar. Man skiljer på de och dem i flera dialekter, inte minst i den östra rikshalvan. Bara för att de inflyttade, lattesörplande södermalmsborna som bestämmer nu för tiden mödosamt har filat bort sin dialekt...

av bal 4 december 2015, 08:01

Perkele! Gingo är verbets pluralform — de gingo, men denne gick, för bövelen.

av bal 4 december 2015, 07:57

De/dem-frågan är en mycket svårknäckt språkvårdsnöt. Att skilja på det i skrift är fullständigt ologiskt, när vi inte har skilt det åt i tal på mer än hundra år. Men att byta allt mot "dom" i skrift skulle ändra skriftbilden mycket radikalt. Testa själv på en provtext. Dom nominerade är. Dom senaste attentaten. Dom bästa vinerna. Det ser inte klokt ut. Den grafiskt bästa lösningen vore att alltid skriva "de", uttalas alltid "dom". Ganska likt regeln "mig", uttalas alltid "mej". Men att få folk att fatta detta. Herrejesus. Man kan lika gärna stänga bron.

av Sys 4 december 2015, 07:42

Congratulations, you're still in the running towards becoming an old fart

av Herr Melin 4 december 2015, 07:30

Krasch Bang-bang explosioner i rymden?
I vakuum?

av Ingentinggören 4 december 2015, 06:10

Fatta hur långa filmer och tv program skulle vara om alla åt och drack i realtid

av Stranger 4 december 2015, 04:29

db, håll ut, snart är det nya avsnitt av " på spåret"

av Per Kele 4 december 2015, 03:22

eller dem bilexplosionerna
eller alla dom slagsmålen
eller de alla tråkiga privatdetektivs tramsarna
eller denne som gingo i skogen ut
med förnöjsam blick om skördens slut

av Per Kele 4 december 2015, 03:21

Rocky 3 december

Publicerad 3 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Taggar: 6, apan
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3624

db, kom igen nu va, kom in i matchen, är du trött av att alltid sitta på bänken, eller ledsen för att du aldrig blev vald?

av Per Kele 4 december 2015, 03:16

Först och främst: Hatten av för en rolig stripp och ännu roligare kommentarer, ett gott garv åt både, MrK och ärade Publikum.

Sist och akterst: Känns inte kritiken mot folk som skriver "dem" istället för "de" lika förlegad som kritiken mot särskrivning och användandet av blinkers i rondeller?

Jag menar, det tes snarast som en folkrörelse och innan vi vet ordet av, så är det en ny standard, eller hur Kork? Subjekt/objekt eller vänster-/högersväng, vad spelar det för roll?

En del menar på att språket är folkligt och formas av desamme, och man får jag snart känslan av att detsamma gäller trafikreglerna, eller?

Lika bra att spänna upp bältet, luta sig tillbaka i "AL-Bundy-Pose" och slappna av efter en en hård dags arbete och bara strunta i alla som struntar i reglerna och hoppas på det bästa...

av Mr_feelbad 4 december 2015, 00:10

Är inte så passionerad - men ofta fascinerad över att någon vill ligga med mig ibland.

av Kal zone 3 december 2015, 23:40

här vare livat som vanligt- kul! Tyvärr är även jag städtypen om än också lite romantiskt passionerad nån gång.

av ker 3 december 2015, 22:16

Ich habe das gesagt! Dom-dera mera!

av Mutter Kele 3 december 2015, 13:04

Just det - skilj på de och dem!

Skolorna i det här landet... mutter, mutter...

av kork 3 december 2015, 11:58

Passionerat jökande i Madmen? Känns inte som det första jag tänker på när det gäller den serien. Ta t ex True Blood istället, där kan vi snacka om tjatigt jökande hela tiden.

av PP 3 december 2015, 08:58

Mamma Kele äger!

av bro' 3 december 2015, 08:37

6 (sex)

av Sju 3 december 2015, 08:00

Per Kele - "för att *DE* har"

av db 3 december 2015, 07:59

Stranger, det gör han väl inte alls det?

av db 3 december 2015, 07:57

Jag kommer bara ihåg dina smutsiga kalsonger drällande på golvet hela tiden.

av Mamma Kele 3 december 2015, 06:12

jag kan inte komma ihåg hur många donnor jag har gjort en ipon siyunage på rätt ut genomfarstun för att dem har kastat av sig trosorna på mitt nystädade golv

av Per Kele 3 december 2015, 05:10

Jamen jag sa ju att man m å s t e numra för att kommentaren ska tas på allvar.

av Nummerkontrollanten 3 december 2015, 03:42

Och så undrar han varför han är singel hela tiden

av Stranger 3 december 2015, 02:38

@kellermannen

Publicerad 14:50, 2 december 2015
Bild från Instagram

Just posted a photo Potentiellt farlig länk


Rocky 2 december

Publicerad 2 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3623

Det är väl inte speciellt djupt eller andligt att tro på Gud? Det ÄR vidskepelse, hur man än ser på saken. Och ateismen är ingen "tro".

av kork 6 december 2015, 13:35

Jag tror knappast att det är tomtarna och trollen som konkurrerar ut Jesus, men att vetenskapen är mer fyrkantig och simplifierad håller jag med om, det är det som gör tillvaron för en "hobby-Asperger" som mig förklarlig. För tomtar och troll är lika märkligt som Jesus i den bemärkelsen, och om nu en ko är en ko, varför inte kalla den för det?

av Mr_feelbad 4 december 2015, 00:20

Här blir det långa saker att säga- någon (R?) har tydligen lyft på locket.Orkar inte reda ut allt men klart är att kristendomen är ung och i vårt land sitter mörkerräddsla, tomtar och spöken säkrare än Jesus. Om man inte lär sig om det andliga (sånt som inte är materia) får man lite fyrkantigt liv- men kanske enklare än med fler bollar iluften :)

av ker 3 december 2015, 22:33

KJEH: Nej, det är ett argument för att inte bli socialist. :-)

Du missar för övrigt religionens funktion som moralisk vägvisare. Vår västerländska kultur, den mest öppna som världen skådat och som givit upphov till störst välstånd, har utvecklats i samklang med kristendomen. De värderingar och ideal vi hyser kommer till icke ringa del från (vår) religion. I så motto har den varit oss till nytta.

av bal 3 december 2015, 09:54

Som skeptiker är jag skeptisk till att religion skulle vara mer negativt än icke-religion bara för att jag själv tycker att religioner är organiserad 'tro på tomten'. Visst, det kanske är en smutsig lögn, men låt alla tro vad de vill så får verkligheten sortera bort det som inte fungerar så bra. Tydligen är människooffer inte så populärt längre?

Men det är klart att om jag vore lycklig och ville leva skulle jag kanske också känna mig självsäker nog att peka ut vad som vore bäst för andra.

av RGE 3 december 2015, 00:46

@bal
Vidskepelse kan vara mer eller mindre organiserad. När den är mer organiserad, etablerad, accepterad och standardiserad kallas den religion. Alla religiösa är alltså per definition vidskepliga, det är inget jag "förutsätter". Det gör mig naturligtvis dumdryg enligt religiösa. Just deras religion är naturligtvis inte vidskeplig.

Att religiösa minsann har haft ihjäl färre än socialister är inte något bra argument för att bli religiös.
Diktatorer använder religionen för att leda folk i krig. Men även andra verktyg.

Nej utbildning leder inte automatiskt bort från religion, det krävs hårt arbete för att ta sig ur det man blivit indoktrinerad med som barn. Speciellt när man indoktrinerats av de man litar på som mest.

Religionen har använts för att kontrollera och beskatta folket. Man har UTGETT sig för att kunna förklara världen, men det var en bluff.

Att vara sann mot sig själv och mot andra, samt försöka vara god räcker långt, till det behövs ingen religion.

av KJEH 2 december 2015, 22:18

KJEH: Du blandar ihop korrelation med kausalitet; en religiös måste inte vara vidskeplig och en areligiös kan mycket väl vara det. Att förutsätta att alla religiösa måste vara vidskepliga är dumdrygt.

Att människor är lättledda har inte med religion att göra; socialismen har haft ihjäl fler människor än alla religioner tillsammans. Förvisso skall medgivas att jag räknar detta till socialismens minuskonto.

Sedan giver du uttryck för en naiv utvecklingstro: att upplysning automatiskt leder bort från religion. Så är det naturligtvis inte. Religionen har historiskt fyllt två syften: dels att förklara det oförklarliga, men dels att tala om hur man skall bete sig — vad gäller det förstnämnda har vi med vetenskapens hjälp nått vissa insikter, men det vete fan hur det står till med den andra biten.

Den som är sann mot sig själv och mot andra, samt försöker vara god, har min respekt.

av bal 2 december 2015, 21:33

Det är komplicerat och jag vet inte vad det heter. K sätter fingret på ett jätteproblem. Jag avskyr religioner men har inga problem med folk som tror , annat än att jag inte vill ha dem i någon slags maktposition. Så jag tycker illa om spriding av vidskeplighet men tycker att de som är vidskepliga är rätt trevliga.

Sen är ju de religiösa (och alla andra "vi-och-dom-människor") väldigt lättledda i krig som historien visar. Här nogonstans tycker man väl att de reliösa borde ta sig en funderare innan de påverka sina barn att bli religiösa.

Får man ingen vetenskaplig utbildning (= U-land) så kan man ha svårt att bryta mönstret pga saknad insikt, men annars har man lite tankearbete att göra.

Var religiös då, men sprid det inte till dina barn, då, kanske, du till och med får min respekt.

av KJEH 2 december 2015, 14:35

Jag ska kanske börja med att skriva att jag själv inte är troende, så att ni inte missförstår mig. Men jag förstår inte varför det är så provocerande för vissa att det finns en del som är religiösa. Så provocerande att de säger sig "inte kunna respektera" de som har en annan tro/sätt att se på världen.

Jag själv har väldigt svårt att tro på gud exempelvis. Mitt sätt att se på världen överensstämmer inte med vad religioner beskriver, så det har jag svårt att acceptera. Men det innebär inte att jag ser ned på de som har en annan inställning. Tvärt om tycker jag det är väldigt vackert att se intelligenta människor som är öppet religiösa. Jag ser definitivt inte ner på dem, snarare tvärt om, jag imponeras av att de är starka nog att kunna tro på något trots allt tvivel och förakt de möter i dagens samhälle. Den inställningen Rocky visar i denna och förra strippen däremot, det ser jag ner på. Det ser jag som lite dumdrygt och självförhärligande.

av Fundersam 2 december 2015, 13:16

jag säger som bah-kuhnke: vissa tror på aik, vissa tror på ateismen, vissa tror på jesus. när folk inte respekterar dom med annan tro så brukar det gå illa.
mitt tips för världsfred och sinnesfrid: ge fan i att bry er om andras tro.

av krasse 2 december 2015, 09:32

Ska man förstå R som:'Troende förtjänar inte respekt'? Drar man ut resonemanget i sin yttersta konsekvens, måste man förhöra alla i närheten om deras tro/otro! För om du tror, behandlar jag dig respektlöst. (Annars finns chansen till respekt).

av A T Eist 2 december 2015, 08:05

"Aelskling vi maaste prata. Jag aer inte saeker paa att jag aelskar OCH respekterar dig laengre."

av Slidkrans 2 december 2015, 07:26

Ha! Du numrade inte. Då räknas inte kommentaren.

av Nummerkontrollören 2 december 2015, 06:12

Jag förstår precis. Jag har på det stora hela tyckt om Rocky ända sedan 1998, men bara respekterat honom under delar av perioden. Ända fram till ungefär 2005 upptogs en oproportionerligt stor del av seriens innehåll av snack om och referenser till numera bortglömda eller uttjänta hiphopnarrar. Rockys bisarra fascination för denna skräpmusik kulminerade i samlingen nummer III med en fyra eller fem sidor lång, groteskt mångordig och ändå totalt poänglös "intervju" med en på Söder (!!!) boende "rappare" som kallade sig "Petter" eller något ditåt. Vem kan känna "respekt" för individer med sådana intressen?

av Ördög 2 december 2015, 04:11

Rocky 1 december

Publicerad 1 december 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3622

Det finns inget fundamentalistiskt i att vara ateist.

av kork 6 december 2015, 13:38

Hurrk!

av ker 3 december 2015, 22:22

Mr Feelbad: Jag har svårt för etiketter men betraktar mig som agnostiker. Du har rätt i att jag oftast läser kommentarer, men bara skriver när jag låter mig provoceras till det.

KJEH: Ideologiska extremister kännetecknas av att de giver sig själva moraliskt tolkningsföreträde och dömer andra efter detta. Just i strippen handlar det om fundamentalistiska ateister (som idiotförklarar troende), i verkligheten kan det röra sig om jihadister, men även socialister drabbas gärna av detta. I vårt land har vi problem med extremistisk feminism och miljömupperi (environmentalism?) — i och för sig varianter på ovan antydda marxism.

av bal 2 december 2015, 21:25

@bal: extremisterna i strippen, är det Dr Snuggles och jultomten eller hur menar du. Din första mening är möjlig att tolka på flera sätt. Det är de "troende" som dömer eller? Eller är det de icketroende som dömer?

av KJEH 2 december 2015, 01:02

Bal: du har förstås rätt, men utan provokation håller de mer tystlåtna bli att deltaga i diskussionen. Det är ju själva uppgiften med agitation, eller hur?

Jag gillar dina kommentarer, hur har du det själv ställt med övertygelsen?

av Mr_feelbad 1 december 2015, 21:52

Kännetecknande för ideologiska extremister är att de sätter sig på höga moraliska hästar, dömer icketroende efter sina egna måttstockar. I strippen finner vi en (eller två) sådan(a) extremist(er), bland kommentarerna ännu en.

av bal 1 december 2015, 21:01

En konstruktion för primitiva folkslag genom tiderna, att förklara det oförklarliga, ett hjälpmedel vid svåra och lyckliga situationer samt en moralisk måttstock, det är religion det. De som håller fast vid det, fastän de borde veta bättre, är antingen för ignoranta för att lära sig nya saker eller för rädda för att tappa fotfästet och bli utfrysta ur sin grupp.

Jag är en ateist ut i fingerspetsarna och många tycker det är lika radikalt som att vara fundamentalist. Men jag skadar i alla fall ingen annan i min övertygelses namn.

Och: "nej Vitkor". Jag har inte skrivit en lång kommentar för att jag gett mig in i en diskussion, jag är helt enkelt bara långrandig. Funderar på en omvänd variant av twitter, där varje inlägg måste vara minst 160 tecken långt. Hur låter den marknadsidén? Har folk, år 2015, orken, eller ens förmågan att utveckla sina skriftliga meddelanden? Finns det redan?

av Mr_feelbad 1 december 2015, 19:34

This just in: Tidningen Rocky läggs ner! Flyttar till Pondus! Vart är samhället på väg?!?

av W 1 december 2015, 18:13

"Emma finns bara i fantasin, men hon är fin, tycker Kalle."

av PP 1 december 2015, 11:05

Där satt den!

av PP 1 december 2015, 10:59

en del tror på aik: Potentiellt farlig länk

av krasse 1 december 2015, 08:41

Jag vet att doktor Snuggles finns - på DVD.

av Rille 1 december 2015, 08:25

Fråga Alice Bah Kuhnke (kultur- och demokratiministern) direkt i stället för att spåna om henne!

av radikal 1 december 2015, 08:09

JA!

av sys 1 december 2015, 05:49

Man blir så glad!

av KJEH 1 december 2015, 02:53

Rocky 30 november

Publicerad 30 november 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Bild från annan publicering av denna stripp:

Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3621

Tänker du använda buss som flyktfordon, ker, så bangar jag. :)

av PP 2 december 2015, 15:15

absolut sista buss jag skulle välja som postrånare

av ker 30 november 2015, 20:41

66-an är den buss som man passerar ett antal gånger på vägen till Långholmen ( samma buss). Det har nog i särklass den mest snurrande långsamma färdrutt i stan.

av ker 30 november 2015, 20:41

66:an - den åkte jag till plugget när jag var liten.

av PP 30 november 2015, 13:52

justja, igge bor längst upp på heleneborgsgatan 32

av krasse 30 november 2015, 11:07

I nästa strip vill jag se knarkaren fånga hipstern.

av ohip 30 november 2015, 09:48

R gillar att SE NED på andra? Besvikelse!!!

av vidsynt 30 november 2015, 08:01

dom fanns, tro mig, dom finns

av Per Kele 30 november 2015, 04:34

Fanns dom där propellerkepsarna nånsin på riktigt eller var det bara nåt nån serietecknare krafsade fram på 50-talet?

av Stranger 30 november 2015, 03:10
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 29 november

Publicerad 29 november 2015

Tyvärr saknas bildfilerna för alla gamla strippar

Taggar: apan, sidlinje
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 644

Sovmorgon!

av EjUno 29 november 2015, 10:52

Zlatans överman om 15 år?

av för äldraskapet 29 november 2015, 08:21