klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 29 maj

Publicerad 29 maj 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3279

Vaknat på fel sida, boris, eller övar du på en ståupp? Seven eleven har datorer som man betalar för att få surfa på. FYI har jag inte ens en fungerande mobil.

av kork 30 maj 2014, 10:38

Flisan har varit med förut, har jag för mig. Den gången var serien ritad som om tecknad av sagda barn.

Onkel Rocky-rollen klär ju för övrigt honom som en handske. I ett annat liv hade jag velat ha R. som lärare på fritids.

av Herr Melin 29 maj 2014, 20:37

3 minuspoäng till kork för att han hänger på 7-11 och telefonsurfar medans tio pers i kön väntar på att kassör-cum-korvnasaren skall bygga hans french hotdog med extra allt.

av Boris 29 maj 2014, 20:35

Fint med barn i serien. Gullig tjej.

Mindre gulligt: Jag står just nu på ett seven eleven och deras muzakslinga är så in i hel... irriterande. Reklamjinglarna än värre. Grrr!

av kork 29 maj 2014, 19:18

ganska fyndigt faktiskt. tack de som fortsatte sällskapsresan taggandet, jag blev lat.

av pierre 29 maj 2014, 18:10

Har Rockys bror också barn?

av Johan 29 maj 2014, 13:10

Fyrtiotalisterna hade dagis, men det var före förkortningarnas tid, så det hette daghem. När man började skolan hamnade man på eftermiddagshem.

av kork 29 maj 2014, 11:12

Det är Rockys lillasyrras dotter.

av Eric 29 maj 2014, 09:33

Vems lilla Flisa är det här?
Jag hänger inte med!

av Seven of Nine 29 maj 2014, 09:13

ruta 3 är otroligt fyndig, årets kommentar

av Per Kele 29 maj 2014, 08:36

Precis!

av Ker 29 maj 2014, 08:12

'dagis' - vad var det? 40-talisterna var möjligtvis 'nyckelbarn'

av minnesluckan 29 maj 2014, 07:38

Fin dimension med Flisan/Rocky-bonding.

av Herr Rosa 29 maj 2014, 03:52

forst!

av lurker 29 maj 2014, 03:12
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 28 maj

Publicerad 28 maj 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3278

så otroligt befriand att höra punchlainen i en rocky från ett barn, underbar strip

av Per Kele 28 maj 2014, 20:33

Jag skulle behöva en mild dos ätstörning nu inför sommaren.

av sona 28 maj 2014, 16:09

Vänligen läs "när" i föregående kommentar som "nä".

av kork 28 maj 2014, 15:07

Det behöver väl inte vara hetsätning, det kan ju helt enkelt bara vara gott. Man måste ju inte sjukförklara allt kvinnor gör. Själv kan jag ledigt peta i mig en hel burk glass utan problem. Och när, jag har aldrig haft ätstörningar - ingen svält och ingen bulimi, inga kräkningar.

av kork 28 maj 2014, 15:06

Är det inte tabu att framställa hetsätande kvinnor på film och i media? Skulle gissa att det går emot idealet. Är idealet att sitta och peta i salladen? Inget ideal jag tycker är något att eftersträva isf!

av kman 28 maj 2014, 14:33

Tycker faktiskt det saknas frossande tjejer, särskilt i reklam. Där framställs trådsmala brudar som blir alldeles saliga av EN kaka, som de äter med slutna ögon i slow motion.

EN kaka? Och i slow motion? För fasen, man glufsar väl lyckligt i sig allihop!

av kork 28 maj 2014, 10:35

Å Boris: Man får faktiskt inte tala om tjejer (Åh herregud...) och framställa tjejer (tex frossande) hur som helst i media.

av KJEH 28 maj 2014, 10:26

Deutscher Urlauber - oder?

av Fritz 28 maj 2014, 08:24

Jag anar ironi, KJEH. Men jag förstår ändå inte.

av Boris 28 maj 2014, 08:07

Tack gode gud att det inte var en tecknad fet tjej!

av KJEH 28 maj 2014, 07:45

Mer

av Ker 28 maj 2014, 07:26

hi

av hihihi 28 maj 2014, 07:20
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 27 maj

Publicerad 27 maj 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3277

Messerschmidt heter det faktiskt.

av pierre 27 maj 2014, 20:17

Norgehistorier är roligare, som den om…...

av uttråkad 27 maj 2014, 19:09

Tack besserwisser, så enkelt det kan vara om man läser rätt. Läste fonge-rende och det var ju inte riktigt rätt…

av db 27 maj 2014, 17:58

Rocky skriver alltid fonetiskt. Inklusive roliga missförstånd och tänkvärda variationer.

av kork 27 maj 2014, 12:48

//ordnet.dk/ddo/ordbog?query=fungerende

av besserwisser 27 maj 2014, 10:46

Fongerende? Och jag har tom läst danska men det där var utanför min vokabulär.

av db 27 maj 2014, 10:20

Förtydligande: man känner kraftigt behov av att uppsöka närmaste gym, därefter ta en bärs samt byta interiör!

av Ker 27 maj 2014, 08:29

Rocky sponsras av produktplaceringar helt klart. Ikea sport o sprit!

av Ker 27 maj 2014, 08:27

visst ja, Forbrydelsen I har jag missat

av systeryster 27 maj 2014, 08:26

Står där inte "Brottet" på DVD-fodralet? Jag får det till det. Och Gott & Blandat på godispåsen. Jävla smygreklam egentligen, när man tänker efter!

av sona 27 maj 2014, 08:14

På sällskapsresan, helt solo med en dansk deckare.
Det bara rullar på...

av Ledigheten 27 maj 2014, 07:20

Vilken dansk serie är det? Trodde jag hade sett alla. Men annars har han fullständigt rätt. Om att familjer behöver reservhjul.

av systeryster 27 maj 2014, 06:43
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 26 maj

Publicerad 26 maj 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3276

Månens hav t ex Mare Serenitatis ger troligen tjusig utsikt, när solen belyser det = halva tiden.

av mångubben 27 maj 2014, 19:07

Nice Boris. Tro dock inte att det ser ut som i den fina broschyren när du väl kommer till hotellet.

av KJEH 27 maj 2014, 04:21

Inte då.

Potentiellt farlig länk

av Boris 26 maj 2014, 23:17

@KJEH
Så sant. Antingen är det det hela tiden eller inte alls.

av ykCOR 26 maj 2014, 22:51

Ja, fint med dockan.

av kork 26 maj 2014, 19:31

Otroligt bra skildrad lek med docka ! Hela behållningen. Mer barnskildringar!

av Ker 26 maj 2014, 17:08

Lite fel, det är inte havsutsikt halva dygnet. Gå inte på det.

av KJEH 26 maj 2014, 16:15

hm, ja, stillsamt; undrar vad han har med för bok, Noréns dagbok? Knausgård del 6?

av systeryster 26 maj 2014, 07:37
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 23 maj

Publicerad 23 maj 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3274

Fortfarande hairracing?

av KJEH 26 maj 2014, 00:20

Grattis på Morsdag!

av Ker 25 maj 2014, 10:47

oj då

av sys 25 maj 2014, 10:19

jag leker med mig själv istället

av Per Kele 25 maj 2014, 09:23

Och här roar vi oss själva ser jag.

av systerdyster 25 maj 2014, 07:56

Det kallas kärringvälde kjeh och är inte lika framträdande, men finns på platser där hen tvingar personalen att acceptera arbetsvillkor som skadar andra människor t ex inom vården. Att inte göra uppror för att upprätthålla konsensus - man ska inte bråka- är livshotande och oförlåtligt! Det innebär att du utsätter andra och dig själv för livshotande skada! Att vårda till döds! Dessa kärringar är även snabba att liera sig med män mot andra kvinnor och barn t ex "bordellmammor" som "tjänar" på att tillåta övergrepp på sina / andras barn.

av Ker 25 maj 2014, 07:31

Om nu någon tror att gumvälde skulle vara ett uns bättre så har de fel.

Intelligens empati erfarenhet och utbildning är viktiga egenskaper hos politiker oavsett hudfärg kön härkomst ålder och vilka preferenser man har.

av KJEH 25 maj 2014, 06:55

Hm, så du har upptäckt att män är mer makthungriga än kvinnor och barn. Observant!

Nu när vi vet det är det bara att vi sprider ordet så fixar det sig nog på nolltid.

av brölkorv 24 maj 2014, 22:12

Gubbvälden= div stamhövdingar i Afrika,EU,Turkiet, Kina, Ryssland,USA,Australien, Indien,Pakistan,Thailand,resten av världen.

av ker 24 maj 2014, 18:33

Ker: "gubbe" förhåller sig till feminism som blatte till rasism. Det har blivit ett skällsord -- särskilt när det används som du gör det, nämligen om sådana som inte nödvändigtvis är det.

av bal 24 maj 2014, 13:43

Finns det något som din expertis inte täcker, db? Beundrar din mångåriga och väldokumenterade forskning. ;)

av kork 24 maj 2014, 13:29

Ker, nu har jag sett vad särskrivningar kan göra med svenska språket. Stå inte på dig.

För övrigt, det du ser i förorterna är konsekvenserna av odugliga föräldrar som, uppmuntrade av staten, förmås bortse från sina egna tillkortakommanden

av db 24 maj 2014, 12:57

Potentiellt farlig länk

av The Trve Jazzdancer 24 maj 2014, 11:37

Även i Afrika finns natzi o fasci - men där kallas det "stamkrig" utrensningen ! Jag försäkrar att omnämnandet av pigmentfärg inte förklarar anledningen. Grunden är som vanligt att gubbvälden girigt griper efter omgivningens livsutrymme!

av Ker 24 maj 2014, 10:10

Nu har jag sett konsensus Sveriges demokratiska underskotts konsekvenser i förorterna och sett hotet i SD och fascismen. Stå på er! Dagens konflikt i P1!

av Ker 24 maj 2014, 10:02

Andra pratbubblan i första rutan är vansinnigt bra!!!
"Jazzdans": hade förträngt att det fanns. Var det inte det som övergick till knipövningar med Susanne Lanefeldt sedan?

av Rille 23 maj 2014, 14:31

Bästa anledningen var väl 'jordens överbefolkning'? Högstadietjej är 14 - 16 år. Hon bör ha haft Tourettes!

av realiteter 23 maj 2014, 08:30

hahaha, jazzdans, nu kommer det tillbaka

Potentiellt farlig länk

av Per Kele 23 maj 2014, 08:19

Foer inte saa laenge sen fraagade min son min affaerspartner varfoer hon hade en saan stor vaarta paa oeverlaeppen, naagot hon faktiskt raakar ha.

Staemningen blev lite spaend kring middagsbordet.

Kids say the mest hairraising things!

av Slidkrans 23 maj 2014, 03:02
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 22 maj

Publicerad 22 maj 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3273

Kork och lbgbg, jag håller med om att man inte behöver använda det ordet. Oavsett om det är rasism bakom användandet eller inte. Jag bor i Frankrike och det är en sorglig sorglig dag :(

av ykCOR 26 maj 2014, 22:59

Låta bli n-ordet - JA!

Skitnödig färgblindhet - NEJ!

av Ibgbg 24 maj 2014, 13:14

Men bal, du kan ju inte behandla en okänd person på nätet som om den automatiskt faller in i din erfarenhet. Du har säkert rätt när det gäller vissa, att de oombedda tar sig an andras sak bara för att framstå som skinande hjältar, men det är faktiskt inte fallet här. Det finns väldigt, väldigt många med mörk hudfärg som tar rejält illa upp av att kallas n-ordet, och det blir ännu jobbigare när den som gör det hävdar att "jag säger vad jag vill, för jag är minsann inte rasist, och det betyder ju bara svart!"

Att folk, särskilt barn, frågar, är en annan femma. Det kan vara tjatigt men behöver ju inte tas som ett angrepp.

(Och nej, bal vann inte förra ronden med sin aggressivitet, hen visade bara samma benägenhet som nu att kategorisera folk först och inte fråga sen. Ilska som bygger på okunskap är inte kul.)

Så är församlingen på det stora hela överens om att man kan låta bli att kalla folk n-ordet, i båda dess former?

av kork 24 maj 2014, 12:10

Förra ronden tycker jag allt att bal vann. Denna var klart jämnare.

@Kellermannen: Förväntat utfall på antal kommentarer?

av ykCOR 24 maj 2014, 09:46

www.aftonbladet.se/kultur/serier/article16105441.ab

av klonk 23 maj 2014, 20:48

Jag skall vara litet mer självutlämnande än jag brukar, och berätta en sak. Jag utsätts på grund av mitt utseende och min härkomst regelbundet för en frågeställning som det vore lätt att ta illa vid sig av. Men vet jag att människorna som ställer den är välmenande så tar jag inte illa upp för det. Men ville jag så kunde jag.

Min erfarenhet är dock att det i allmänhet inte är de välpigmenterade som är lättkränkta utan att det är andra som är det å deras vägnar. Det är ett fult sätt att göra sig till talesman för människor man inte känner, menar jag. Och i slutändan går övning som sagt ut på att den kränkte-by-proxy skall kunna känna sig god, åh så god -- bättre än andra. Men den godhet som bara kan upplevas genom att andra är mindre goda, det är inte sann godhet.

av bal 23 maj 2014, 17:26

Nu är du där igen. Jag menade folk som inbillar sig att de INTE är rasister, kanske t o m tror att de kommer med en komplimang, och blir förnärmade när de ombes att inte använda n-ordet. Det är en sorts aggressivitet. Men är det en skrikande nazist blir det dubbelt trist.

Jag sitter inte här och "tror" saker, jag har alltså pratat med folk.

av kork 23 maj 2014, 17:13

Ja du, kork, och hur tror du att det ligger till med orsakssambanden? Tror du att dessa aggressiva typer aningslöst använder ordet för att det inte vet att det sårar? Tror du att dina pigmenterade vänner blir ledsna på grund av ordvalet eller aggressiviteten?

av bal 23 maj 2014, 17:02

bal, du är en rackare på att tro att du vet allting. Jag har träffat en lång rad mörkhyade personer som är hjärtinnerligt leda på n-ordet och har problem med aggressiva vita typer som använder det. Tyvärr händer det rätt ofta, och det är ett rätt sårigt område om man är svart. Sluta tro att du har facit på allt.

av kork 23 maj 2014, 16:55

- Du, neger!
- Jag vill inte bli kallad det
- Du, neger!
...

På en sådan dialog passar Korks kommentar väl. Saken är den att den sällan eller aldrig utspelar sig. Istället är det ofta kritvita personer som förfasar sig å andras vägnar. Tar vi kommentarstråden här som exempel: Hur många här i tråden har kallats neger, och hur många är det? Facit: ingen, och sannolikt ingen.

De jobbiga är de av oss som måste utmåla andra som dåliga för att själva kunna känna sig riktigt goda. Vi som verkligen är goda behöver inte göra ned våra medmänniskor med spelad kränkthet å tredje persons vägnar.

av bal 23 maj 2014, 15:52

Folk vill inte bli kallade n-ordet och ska därför inte behöva göra det. Envisas man ändå, är man arrogant och troligen lite rasist. Svårt att fatta?

av kork 23 maj 2014, 11:11

Det hela handlar om uppsåt. Om man bortser från avsändarens uppsåt är man lättkränkt och det är mycket värre att vara lättkränkt än att vara vårdslös med språket. Vettiga människor har nämligen betydligt viktigare saker för sig i livet än att uppdatera sig dagligen på listan över ord personer - LÄTTKRÄNKTA PERSONER kan - KANSKE - känna sig kränkta av.

av db 23 maj 2014, 08:07

Man behöver inte vara rasist för att man säger neger. Och man behöver inte vara antirasist för att man undviker ordet neger.

Något som är svårt att fatta?

av db 23 maj 2014, 08:05

Pierre, jag gör inget is-ought påstående i min kommentar. Det var en liten anekdot ur verkligheten, gör med den vad du vill.

av blekfis 23 maj 2014, 07:44

pierre, varfoer tar du upp dimensionen hoegutbildade/laagutbildade i din kommentar? Tror du att det bara aer laagutbildade asiater och afrikaner som har foerdomar gentemot vita?

Och kan man verkligen vara saeker paa att en afrikan som kallar en vit foer mzungu och en europe som kallar en afrikan neger aer rasister? De kanske bara anvaender just de orden i rent deskriptivt syfte.

av Slidkrans 23 maj 2014, 03:10

va trött man blir på sånhär debatt.

om snoriga lantisungar (och eller vuxna) i afrika är ignoranta gentemot vita, betyder det att vi som högutbildade västerlänningar måste betala tillbaks med samma mynt, eller ger dig bara en bekväm anledning att vara rasist tillbaks?

av pierre 23 maj 2014, 01:23

Vem har förresten försvarat n-ordet. eller försökt hitta någon anledning att använda det?

av Ibgbg 22 maj 2014, 20:40

Skulle önska att en del lade ner samma energi på att rädda miljön som på att haka upp sig på vilka ord folk använder! Märkligt ansträngt. Lite skjuta mygg medan elefanterna anfaller

av Ibgbg 22 maj 2014, 20:28

Skulle önska art en del lade ner samma energi på att rädda miljön som på att hitta anledningar att använda n ordet! Märkligt ansträngt. Lite skjuta mygg medan elefanterna anfaller

av Ker 22 maj 2014, 20:11

eller vafan.. nu var jag onödigt nedrig. Bara så trött på knee jerk reaction-upprördhet å andras vägnar.

av brölkorv 22 maj 2014, 19:36

@ Ker

min kommentar var angående slutsomnarrs fråga, Igges utrop som 7-åring hade ju varit ganska underligt ifall han också var svart. Men det förvånar mig inte ett dugg att du inte lyckades uppfatta kontexten.

av brölkorv 22 maj 2014, 19:26

Påminner om när jag var ute och vandrade på Kenyanska vischan. Ungarna hoppade högt och skrek MUZUNGU [vit människa / virrpanna] när dom såg en. Underhållande de första 10 gångerna eller så, sen inte så mycket.

av blekfis 22 maj 2014, 18:58

förbjud allt !
speciellt kommentarsfält

av Per Kele 22 maj 2014, 18:15

@Ker: Var har jag skrivit att jag vill tala om någons hudfärg? Jag menar bara att ibland kan vara berättigat att konstatera faktum; att en del människor är svart, en del vita etc. För övrigt är du den enda som överhuvud taget har skrivit något om "raser" i den här tråden. Kan det vara så att just DU är den enda här som delar in folk i raser efter hur de ser ut? Medan vi andra helt enkelt ser människor som människor. Och inte tar frågan på onödigt stort allvar.

Sedan en annan fråga till dig: Får man överhuvudtaget tala om NÅGONS utseende?

Om ditt svar är ja, så är du en hycklare. Och det blir bara löjligt när du försöker skapa någon slags kumbaya-värld där vi alla går runt och låtsas att vi är blinda för just den delen av människors utseende som är hudfärgen de fötts med.

Men om du uppriktigt kan säga att du aldrig har talat, kanske inte ens tänkt på hur någon ser ut. Så är du kanske ett föredöme för kommande generationer, eller kanske inte. Oavsett vilket så är du helt unik.

av Ibgbg 22 maj 2014, 18:12

Men kom igen, ker - om jag går med min mörkhyade polare på ett torg i Kongo där jag är en av två vita bland 500 svarta och han tappar bort mig, så kommer han inte att fråga efter "en dam i röd klänning" utan efter "en vit dam i röd klänning".

Men känner man ett starkt behov av att ständigt färgbestämma kända och okända har man, som du säger, någon sorts problem.

av kork 22 maj 2014, 17:31

o Rocky från Västerås? Spelar roll?lbgbg -byt polare- eller säg han heter Per och är från Dubai t ex så behövs inget färgtugg eller rasmaterial! Fantasi och vilja är det som behövs! Om du VILL tala om att du ser att nån är svart brun gul grön tala med den kognitiva terapigruppen-det kan vara tics!

av ker 22 maj 2014, 17:14

@ slutsomnarr

om jag minns rätt är Igge av colombiansk härstamning.

av brölkorv 22 maj 2014, 15:28

Jag har en kompis som säger att han är 'halvneger', och sen skrattar han så det dånar.
Men om någon annan skulle använda n-ordet mot honom blev han säkert förbannad.

av Seven of Nine 22 maj 2014, 15:07

Shakespeare hade nog heller aldrig träffat så mycket annat än anglosaxer. Och han hade inte ens Baretta och Kojak att luta sig på.

Fast å andra sidan "Life ain't nothing but witches and money" från MacBeth skulle ju inte ligga helt fel i en 50 cent text...

av Boris 22 maj 2014, 14:19

lbgbg, klart att man måste få beskriva sin kompis i sådana lägen - men man kanske inte ska använda ordet färgad utan mörkhyad eller svart.

Men det är ju också det enda tillfället man alls behöver säga något om någons hudfärg.

av kork 22 maj 2014, 12:36

Fast ker, det finns väl ändå tillfällen då det är ok att nämna någons hudfärg? Om jag till exempel är på en fest och någon frågar mig:

-Vet du vem Johan är? (och Johan råkar vara svart), så säger jag inte:

-Det är han där med jeansen och skjortan... nej, inte han, den andra... nej där borta... va fan ser du han inte? HAN MED JEANSEN! etc. etc...

Utan jag säger:

-Det är den färgade killen där.

Är det verkligen så fel?

av Ibgbg 22 maj 2014, 11:56

Kan man censurera- alltså vara överens om, i konsensus sverige- tecknade serier! Vi har här problem med n ordet. Har svart kompis. Vi har aldrig ens pratat om möjligheten att påtala detta speciellt,ej heller att benämna min ras tillhörighet. Vi använder våra namn. Om man inte är rasist så är väl inte detta nåt man pratar om? Träffar man nån ny hejar man och pressar sig! Använder sen dessa namn. Vart växte den här polaren upp i för rasistisk miljö? Och varför växer det genast upp en underlig kommentarstråd HÄR?

av ker 22 maj 2014, 10:45

Jiggaboo eller helt enkelt BOY!!!

av okvädare 22 maj 2014, 08:58

Vänta nu...visade inte en utredning som gjordes här i kommentatorsfältet för ett par månader sen att Igge själv är svart? Det var när två asplakata Rocky och Igge blev nekade taxi.

av slutsomnarr 22 maj 2014, 08:54

Någon som kan översätta? Mina kunskaper i ghettolingo är tydligen bristfälliga (Nej. jag är egentligen inte så överraskad över att jag inte förstår. Shakespeare uttryckte sig liksom inte riktigt så).

av db 22 maj 2014, 07:56

håller med herr rosa.

... borde ge hakan en helt egen serie

av Per Kele 22 maj 2014, 06:56

Hakan i 4e rutan. Vart allt!

av Herr Rosa 22 maj 2014, 03:41

Potentiellt farlig länk

av Licorice Liqueur Cool J 22 maj 2014, 03:09
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 21 maj

Publicerad 21 maj 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3272

@Ibgbg
Du glömmde hippie-dansen!

av Ledigheten 21 maj 2014, 18:29

Vad kan vara ovärderligt när man behöver ta sig ut ur sen sekt? Jo, en Insekts nyckel!

av Hans Schejk e mindre 21 maj 2014, 18:13

Inget går upp mot en helflaska sekt!

av klunk 21 maj 2014, 17:50

Fast droger (honungen), gurus och flumvänster var ju en ganska vanlig kombination för några decennier sedan. Kanske var det vanligare före gossarnas tid. Men det är möjligt att Rune fortsatte längre än de flesta.

av Ibgbg 21 maj 2014, 12:46

@bal,

Rune? I en sekt? Vad var det för sekt? Det här var ju riktigt intressant mtp att man växte upp med Bamse som den ultimate mannen/pappan

förresten, du menar "en björn begraven" va?

-förlåt, jag kunde inte låta bli, det har varit en hektisk dag ...

av Per Kele 21 maj 2014, 12:37

Tycker också att även Rocky har fel fokus -- det intressantaste är väl att Rune Andreasson var med i en sekt. Bamse brukar ju beskyllas för att vara socialistisk eller kommunistisk, men där ligger alltså ytterligare en hund begraven.

av bal 21 maj 2014, 11:06

Kul ! Olika fokus och vad som händer när man talar förbi varandra. Jag mediterar - men för mitt eget välbefinnande! Det är möjligt att det bidrar till världsfreden!

av Ker 21 maj 2014, 10:14

Jaså Bamse var med i en sekt? Jag har alltid anat något skumt med innehållet den där honungsburken.
Och detta matar man barn med!

av Seven of Nine 21 maj 2014, 09:24

Fy fan va bra, den här var klockren. Själv mediterade jag med Maharishi Mahesh Yogi för att skapa fred i världen när vänner och bekanta torskade på hans karisma. Jag skyller på min ringa ålder om detta på något sätt belatstar mitt i övrigt kliniskt rena förflutna.

av Per Kele 21 maj 2014, 06:47

Hehehehehe

av pierre 21 maj 2014, 06:46

Hahahahaha

av Deffleff 21 maj 2014, 05:48
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 20 maj

Publicerad 20 maj 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3271

@Ker: Fast det är en familjegrej, så han har ju inget val. A man's gotta do what a man's gotta do. Även om det är jobbigt ibland :-/

av Ibgbg 20 maj 2014, 20:17

Han kanske inte behöver åka utan hyr filmen och skaffar solkort

av Ker 20 maj 2014, 19:08

ja, man hoppas ju att det här bara är en lite knagglig upptakt

av systeryster 20 maj 2014, 14:47

dags att reboota perspektivspennan, helvete va små bilarna blev och stora glasögon och låga brevinkast och fan vet vad ... usch 1 av 10 fast dialogen inger hopp om trevliga grisfester som sagt

av Per Kele 20 maj 2014, 13:10

vitkor har glömt https i hastigheten sen heartbeat

av KJEH 20 maj 2014, 11:50

glömt skriva klockrent? Lbgbg

av ker 20 maj 2014, 10:38

Jag har läste en av stripparna i det kommande äventyret, och gjort en liten film av den. Mycket nöje! Potentiellt farlig länk

av Ibgbg 20 maj 2014, 10:06

Med tanke på Hedenhösexkursionen nyligen, så har vi väl att se fram emot ett par veckors Sällskapsresanstrippar nu, komplett med grisfest och Berra & Robban.

av bal 20 maj 2014, 09:55

"El zapata de Foppa"-resort var lite roligt.

av sona 20 maj 2014, 07:54

Inte långt efter!!!

av blixten 20 maj 2014, 07:31

Först!

av Ibgbg 20 maj 2014, 07:05
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 19 maj

Publicerad 19 maj 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3270

Norén

av Ibgbg 19 maj 2014, 13:52

K-holmarna är låååångt. Välj mallis eller smedsuddsbadet i stället.

av pippi 19 maj 2014, 07:55

Nytt kapitel! Jippi!

av systeryster 19 maj 2014, 06:22

den här dialogen fick mig att må dåligt på något konstigt vis, en märklig känsla av medlidande blandat med förståelse, sista kommentaren är ju klockren

av Per Kele 19 maj 2014, 06:22
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 18 maj

Publicerad 18 maj 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 567

Historien förtäljer att mannen som uppfann koka-kåla ansåg sig a skapat det ultimata bakisbotemedlet.

Men på den tiden hade de fortfarande kokain i receptet, inte bara nåt sorts deriverat extrakt av kokablad som idag.

av brölkorv 18 maj 2014, 18:16

En referens till Gil Scott- Heron iaf! Det är ju...nästan - men bara nästan - en hip hop- referens. Påminner en om att serien till en början ju faktiskt handlade om "hip hop- hunden Rocky" som jag minns att jag läste någonstans i begynnelsen. Those where the days. Enligt många. Själv föredrar jag torpar- hunden Rocky.

av Otto von Pommelhorst 18 maj 2014, 18:08

Tillnyktringspiller, det borde väl vara tjack antar jag?

av R 18 maj 2014, 14:08

Tilln-pills är examensjobb för BMC:are. På KTH kanske dom kan försöka med ny elektrisk stol….

av M E Dicin 18 maj 2014, 07:33

Man kan tro att R är en oerfaren suput, bädda sängen gör man innan man blir för full.

Håller med om att denna höll låg nivå för att vara en torparstripp.

av Mr_feelbad 18 maj 2014, 06:41

myspys på torpet, härliga färger, stämmningsfullt, trisst dialog

av Per Kele 18 maj 2014, 02:15
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 17 maj

Publicerad 17 maj 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3269

Så du är expert på feminism, db? :)

av kork 18 maj 2014, 16:16

Kort, Bieler är särartsfeminist. Vet du vad det är? Det är just det som är poängen, att säga att man är feminist utan att utveckla det är som att säga att man har en religiös övertygelse utan att precisera det (ens religiösa övertygelse kan ju vara ateism).

När "feminismen" blev en massrörelse tappade den all intellektuell skärpa. Det är därför sådana som du och bloggarna på Nöjesguiden kan vara med. Tidigare hade ni inte förstått den teoretiska underbyggnaden men nu när det bara är plakat och plattityder finns det ingenting att förstå.

Antar att du (och ker) är för rättvisa också? Och mot dåliga saker? Typ så här Potentiellt farlig länk

av db 17 maj 2014, 22:43

Själv gillar jag krusbär.

av Boris 17 maj 2014, 22:01

Potentiellt farlig länk

av ker 17 maj 2014, 18:47

Om man inte skulle kunna vara feminist därför att ngn som Bieler (om hon nu gör det) hävdar att hon är feminist, skulle man låta andra styra sin agenda. Det finns säker också mördare som ömmar för djursklydd, kan jag inte göra det då?

Feminist och medborgarrättskämpe är man för att man är så illa tvungen. Jag har lite svårt för tjejer som säger att DE minsann inte öär feminister, samtidigt som de drar nytta av tidigare generationers kamp för varenda liten rättighet de betraktar som självklar.

av kork 17 maj 2014, 15:00

@ perk o kjeh- vet ej

av Ker 17 maj 2014, 13:59

feminism = rörelse för kvinnors jämställdhet med män. SAOL.

Består de som skriver SAOL också av ett gäng grabbs i en viss ålder ker?

av KJEH 17 maj 2014, 11:06

Den som vävt ett tyg vet att varpens vertikaler måste sammanbindas med trådens horisontal för att bli "det tyg som drömmar vävas av".

av ker 17 maj 2014, 10:47

Hur "upptäckte" du det ker? Är du full nu igen?

av Per Kele 17 maj 2014, 10:33

Har upptäckt att wikipedia består av ett gäng grabbs i en viss ålder som stöttar varandra. Lite som Nationalencyklopedin.Apropå kommentarer igår-det är endast dom som behöver tro att det existerar hierarkiska ordningar som förväntar sig att feminism förutsätter att män är sämre än kvinnor eftersom de tycker att kvinnor är underlägsna män.Det är som att tycka blåbär är bättre än lingon-och blanda ihop smakpreferenser bara därför att de är bär! Ett outsläckligt behov av att vara alltings mitt och makt.

av ker 17 maj 2014, 09:56

Kork, vilken sorts feminism? Paula Bieler är feminist. Wikipedia.se listar 10-15 olika sorter.

Att säga feminism utan att specificera variant är mer okunnigt än att vara talesman för SvP.

av db 17 maj 2014, 08:59

Alltid lika bra när han är med. Känner för övrigt igen mig litegrann, fast jag ser till att inte vara så full när jag handskas med eld.

av Mr_feelbad 17 maj 2014, 08:06

Hoppas det inte var Bell's han använde vid 'eldning medelst alko' (eller White Horse)!

av törsten 17 maj 2014, 07:18

ha

av hahaha 17 maj 2014, 06:05
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 16 maj

Publicerad 16 maj 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3268

Du är rolig du. Tror du att framträdande feminister är de enda offentliga personer som får hatmail? Att de anser sig få många beror förstås också på att allting som inte sjunger feminismens lov kallas för "hat" -- även mild kritik av feminismen som rörelse eller ideologi är personhat i Svelands ordbok.

Har du dessutom missat att feminismen mer eller mindre definierar den offentliga diskursen i Sverige sedan ett årtionde eller två? Att samtliga media konsekvent tager upp nyheter med feministisk vinkling, och väljer saker att taga upp efter feministiskt nyhetsvärde? Att samtliga riksdagspolitiker förhåller sig till feminismen på något sätt? Utifrån sett är det väldigt tydligt att feminismen kommit att fullständigt genomsyra och dominera det svenska samhället. Det är däremot inte tydligt att detta leder till något slags förbättring -- inte ens i feministernas ögon. Kanske är det därför somliga av dem ter sig allt mer frustrerade.

(Det tjatiga skuldbeläggandet av män är identiskt med skuldbeläggande av invandrare, med måltavlan som enda skillnad -- och förstås att det förstnämnda anses legitimt. Vem tror att endera leder till förbättring?)

av bal 20 maj 2014, 18:17

Sveland? Jag har inte sett några spyor eller något förakt från henne. Däremot en del sorg. Vill du se hat, titta på vilka mail och kommentarer kvinnor i offentligheten får, ofta sexualiserade våldsfantasier en masse. Jag har aldrig sett en enda kvinna som fått ur sig så mycket skit mot någon man. Kraven på att kvinnor som råkar ut för detta år efter år ska vara sansade, balanserade och "upplyftande" är enorma och ibland helt absurda.

Feminister i Sverige är knappast framgångsberusade. Det finns inte mycket de skulle ha blivit berusade av.

av kork 20 maj 2014, 17:27

Kork: Visst har du rätt i att jag vanligen möts av smäktande kvinnoögon och inbjudande, underdåniga leenden. Jag känner mig däremot personligen inte det minsta föraktad, är inte ens bosatt i Sverige. Däremot följer jag det "offentliga samtalet" och vet vad jag ser. Sanningen är att de svenska elitfeministerna blivit så framgångsberusade att de tolkar minsta invändning eller mothugg som ett personligt påhopp. Roligast är ju den där Sveland som själv formligen spyr ur sig hat och misantropi samtidigt som hon flitigt vevar offerpositivet i tjänstvilliga media. Och den sortens feminism skulle ha något slags positiv inverkan på människor och samhälle? Ha!

av bal 20 maj 2014, 14:29

Bal, du har fel. Du tolkar in saker som inte finns, och så fort du inte möts av smäktande kvinnoögon tror du att du är föraktad. Loosen up, man.

av kork 20 maj 2014, 11:36

Vad begär du då av Kjeh, Kork? Han är trots allt bara man...

Det är ett faktum att det finns feminister som anser män vara vatten värda ("män är djur!"). Säkert finns det även dem som kallar sig feminister som inte gör det. I detta spektrum av feministiska uppfattningar återfinner man den feminism som dominerar det svenska offentliga samtalet, och den är till icke ringa del mansföraktande, konformistisk och hatisk -- därmed inte sagt att inte den korkska myspysfeminismen är Kumbaya förstås, även om man kanske inte alltid bibringas den uppfattningen.

av bal 19 maj 2014, 18:00

KJEH is a case in point. Det spelar ingen roll hur många gånger man talar om för honom att feminister visst anser att män och kvinnor är lika mycket värda, det går inte in.

av kork 19 maj 2014, 17:17

Typisk kollektivist, den där japanske kandidaten. Säkert feminist också.

av bal 19 maj 2014, 14:29

brölkorv - din rasist verkar vara rätt typisk. Man kan resonera sig blå och visa hundra bulletproof bevis för dem, men det går bara inte in, eftersom de har ett emotionellt behov av den där åsikten. Och en viss sorts emotionell nöd trumfar alltid intelligensen!

av kork 17 maj 2014, 14:56

Om alla bara,som jag,fullständigt sket i allt skulle det vara en bra värld. Låt folk för hvete vara i fred med whatever dem vill göra /* @return void */

av jman 17 maj 2014, 00:39

universiellt skylla-på-andra partit i Japan. Potentiellt farlig länk

av pierre 16 maj 2014, 23:08

Jag har en nära släkting som är rasist. i mina ögon tycks tesen om att de behöver ngn att skylla på för att slippa tänka på egna tillkortakommanden stämma rätt bra i hens fall. Ganska intressant fall dock, för hen är intelligent(eller iaf mkt välutbildad) och en väldigt selektiv rasist.

exempelvis har hen inget till övers för antisemiter eller asiathatare, eftersom dessa grupper gör bra ifrån sig på iq-tester och integrerar sig väl i demokratiska samhällen. Araber och afrikaner däremot kan hen orda om tills man tappar öronen, och som samtalspartner tvingas man ständigt påminna om att det är fel att dra alla över en kam.

Hen är helt oemottaglig för argumentet att människor ska dömas på individuell basis, trots att hen själv inte vill bli bedömd efter sin grupptillhörighet när man vänder på steken och applicerar samma logik.

av brölkorv 16 maj 2014, 22:48

Att feminister - när de får reda på fakta - skulle erkänna att män är lika mycket värda som kvinnor är tyvärr uteslutet. Okunnighetsfeminister är ett redundant uttryck.

av KJEH 16 maj 2014, 20:44

Rasisten vägrar att ta in några fakta som visar något annat än hen vill tro. Samma med antifeminister.

Okunnighetsrasister är något annat - när de får reda på, till exempel, att människor med mörk hudfärg faktiskt inte har lägre IQ och inte kan dansa bättre än någon annan, har de inget emot att ändra uppfattning. Förmodligen finns det en och annan antifeminist som också på något vis lyckats missa fakta och även hen ändrar mening när fakta presenteras.

Fin dag f ö, rent vädermässigt.

av kork 16 maj 2014, 19:11

bal, jag ger fullständigt fan i om du tycker ason, jag eller någon annan är sexig.

Gluggen, rasism (lika med att anse att människor av annat ursprung än man själv är sämre på ett eller flera sätt) är oftast en projicering av egna tillkortakommanden.

av kork 16 maj 2014, 19:08

Rasism är inte att skylla på andra,
det har med hudfärg och ursprung att göra, inget annat.

av Gluggen 16 maj 2014, 17:52

Förresten, kork: du var sexigare som ason.

av bal 16 maj 2014, 15:37

Rasisten säger nog att det han tror på är "att inse fakta".

Kollektivismer brukar alltid sluta med att ställa grupper mot varandra, och därvid finna den egna förfördelad.

av bal 16 maj 2014, 15:31

Rasism är att skylla på andra - när den inte bara kommer sig av ren okunnighet.
Feminism är att inse fakta och försöka göra något åt saken. Kollektivism var en svepande term, kan betyda vad fan som helst.

av kork 16 maj 2014, 14:49

Skylla på andra-ideologier: rasism, feminism, kollektivism.

av bal 16 maj 2014, 14:46

Konsensus är helt enkelt bra för husfriden. Livet skulle bli för jobbigt om man skulle behöva kriga hela tiden. Konsensus leder till smidighet och effektivitet.
Sen är det klart att det finns strider som ändå måste tas, men de bör väljas efter potentialen till framgång. Är det dödfött så kan man lika väl lägga ner i förväg eller bereda sig på att dö som ett utbrännt stressoffer.

av PP 16 maj 2014, 14:09

Jag tycker ni har fel-haha! Men allvarligt jag blir impad av allt ansvar som så många man träffar tar. Dom tar även på sig skulden för andra. Oftast tvekar dom att lägga sig i - är lite blyga. Men om du ber om det så hjälper dom dig gärna-det är min erfarenhet. Jag tror många är lite för duktiga för länge och borde sätta ner foten oftare. Man kan ju göra det på ett vänligt sätt-innan man blir skitförbannad. Men så vill dom ju inte bråka med andra osv. Försiktiga consensus svenskar!

av ker 16 maj 2014, 11:04

Vi har redan ett "skylla på dom där andra"-parti: SverigeDemokraterna.

av Ibgbg 16 maj 2014, 08:49

"Bestäm-själv-partiet" (så får du se hur det går efter omröstning)!

av dir-dem 16 maj 2014, 08:21

Det är ju det vi redan har! Inget nytt i denna strippen.

Ingen tar ansvar för någonting och ingen har mandat till att bestämma något. Allt är bara en jävla grå soppa där man skyller på andra.

Mauds dravel i veckan är bara ett live-exempel på detta. Att tro att man är en ledartyp bara för att man har varit politiker i hela sitt liv är ju helt patetiskt.

100% av folket hade älskat henne om hon bara hade sagt "jag har fel, förlåt, det är mitt ansvar..."

av Per Kele 16 maj 2014, 08:18

Blubb.

av Brugden 16 maj 2014, 07:43

Supervalfisk

av KJEH 16 maj 2014, 02:36
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 15 maj

Publicerad 15 maj 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3267

Pierre: kork?

av bal 16 maj 2014, 14:27

Ja, jag blir sketasur.

av kork 16 maj 2014, 11:11

spännande för folk som finner ilska över att en liten extrem grupp av människor har konstiga åsikter.

av pierre 15 maj 2014, 22:25

Har sett den där listan inklippt flera gånger tidigare. Även här hos vitkor.

Är den verkligen så spännande?

av Tomte 15 maj 2014, 22:12

kork: Sicket evinnerligt negativt tjöt från din sida. Att du ens orkar kommentera när du ogillar Rocky så mycket?

av olonade 15 maj 2014, 16:56

sista rutan helt fel, typiskt, det bör vara ~1.8% fördelat efter följande kategorier

Agender 1.8%
Androgyne 1.8%
Androgynous etc
Bigender
Cis
Cisgender
Cis Female
Cis Male
Cis Man
Cis Woman
Cisgender Female
Cisgender Male
Cisgender Man
Cisgender Woman
Female to Male
FTM
Gender Fluid
Gender Nonconforming
Gender Questioning
Gender Variant
Genderqueer
Intersex
Male to Female
MTF
Neither
Neutrois
Non-binary
Other
Pangender
Trans
Trans
Trans Female
Trans Female
Trans Male
Trans Male
Trans Man
Trans Man
Trans Person
Trans Person
Trans Woman
Trans Woman
Transfeminine
Transgender
Transgender Female
Transgender Male
Transgender Man
Transgender Person
Transgender Woman
Transmasculine
Transsexual
Transsexual Female
Transsexual Male
Transsexual Man
Transsexual Person
Transsexual Woman
Two-Spirit

av B.dir H.K. af Bergdahl 15 maj 2014, 16:24

Bara att länka som gäst så kommer det upp - full patte: väx upp

av Ker 15 maj 2014, 13:14

You tub : full patte

av Ker 15 maj 2014, 13:12

Diagnos: Rocky är deprimerad och försöker förgäves hitta något i sin samtid att hålla fast vid.

av kork 15 maj 2014, 11:33

Lite tröttsamt med länkar till Youtube utan ett ord i beskrivning om vad det handlar om.

av db 15 maj 2014, 11:01

lite tröttsamt med stora barn
Potentiellt farlig länk

av ker 15 maj 2014, 10:55

Den svenska consensus kulturen

av ker 15 maj 2014, 10:49

Sen måste 7 % vara från Medelpad också glöm inte det.

av KJEH 15 maj 2014, 09:59

Underbar strip, han fångar verkligen den svenska änglsligheten

av kman 15 maj 2014, 09:46

F! var finns ni en så'n här gång?

av D E Skyrman 15 maj 2014, 08:03

Sverige i ett nötskal

av Först 15 maj 2014, 04:45
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 14 maj

Publicerad 14 maj 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2323

Fyndigt, men inte symmetriskt; det var ju surfittorna som (som vanligt) gnällde på strippen. Tror aldrig att jag har gnällt på en stripp här hittills -- framför allt aldrig försökt fula ut den.

av bal 20 maj 2014, 16:22

surkukar

av kork 19 maj 2014, 17:18

@bal: Haha, shots fired!

av PP 16 maj 2014, 15:03

Kommentarsfältet har för mycket barnslig surfittekultur. Förlåt att jag skjuter budbäraren.

av bal 16 maj 2014, 14:24

Och allt jag ville säga var att jag tycker den typen av hypotetiska resonemang är skittråkiga och att jag inte ser någon skillnad på fyllesnacket i stripen och "vad vill du helst bli av med - synen eller hörseln?"-frågor. Båda är lika tonårsgrabbiga och ointressanta och har inget med humor att göra, tycker jag. Och det tyckte jag även som tonåring. Att de pratar om tjejer ser jag inte som värt att notera ens. Ämnesvalet beror nog mer på att de är singlar som tänker för mycket på motsatta könet, misstänker jag. Så jag håller egentligen med dig i mångt och mycket, brölis. Men det har alltså inget att göra med att prata nedsättande om andra människor eller inte, det är inte det jag reagerar över.

av PP 16 maj 2014, 14:00

brölis, den här sortens "humor" kommer någonstans ifrån och den är inte precis random. Det är det som gör den så tröttsam. Att skjuta på strippen är lite som att skjuta budbäraren, men den här skiten finns inbyggd i barnsliga grabbighetskulturen på ett infamt jobbigt sätt. Och killarna är så stendumma att de inte ens inser det.

av kork 15 maj 2014, 11:32

punkaren har tuppkam :-)

av KJEH 15 maj 2014, 02:02

@ker
Jag har en robotdammsugare. Tror inte den är klonad dock. Men söt är den!

av ykCOR 14 maj 2014, 23:05

sant.

av pierre 14 maj 2014, 22:59

pierre - mitt inlägg var inte främst riktat till dig. min poäng var att man kan tråka ner vilket hypotetiskt samtal som helst om man kommer till det med attityden att allt som sägs ska tas på allvar och inget får sägas som man inte skulle säga rakt i ansiktet på någon som är utsatt för just det man talar om.

ibland måste man låta folk säga saker utan att man anklagar dem för att egentligen tycka som de säger. Annars dödar man alla chanser till humor. I det här fallet håller jag med om att humorn inte träffade mitt i prick, men att i efterhand gå och analysera ett publicerat fyllesnack som om det vore ett debattinlägg är att göra världen tråkigare för sig själv och andra än man måste.

av brölis 14 maj 2014, 22:00

Den här strippen får mig att fundera på varför så många metrologer på TV är norskor?

av Per Kele 14 maj 2014, 20:00

Framtiden kanske är närmare än vi tror med klonade människor som robbotdammsugare?

av ker 14 maj 2014, 19:24

brölis, jag bara spekulerade i varför diskussionen överhuvudtaget kan göras - det finns ju inget eller ingen som skulle diskuteras på detta viset. Det närmaste jag kan tänka mig är "Skulle du hellre skära av en av dina händer, eller en av dina fötter" typ lekar.

av pierre 14 maj 2014, 18:37

åh vad ni alla är fina och mogna som aldrig pratar om andra människor i nedsättande ordalag ens på skämt i goda vänners lag.

Ok det var inte världens roligaste stripp, men kommentarsfältet var desto roligare idag. Hoppas ni har stadiga stegar att klättra ner från de där höga hästarna på. Givet att ni inte sover där uppe, förstås.

av brölkorv 14 maj 2014, 17:57

ps: Ett tips som gör deras frågolek lättare: Av de två som presenteras välj den som älskar dig för den du är - då blir allt bra oavsett tillkortakommanden.

av pierre 14 maj 2014, 17:14

"Vad skulle du välja? En hund utan ben, eller en utan svans?"

"En dator utan hårddisk, eller utan bildskärm?"

"En pappa utan ansikte, eller en mamma utan hår?"

"en kompis utan ben, eller en kompis utan tunga?"

Varför fungerar diskussionen huruvida vissa tillkortakommanden/men är acceptabla för "tjejen" att ha -men ingen annan relation eller objekt passar in i denna diskussionen?

Tänkte att det kanske var objektifering, att de ser kvinnan som en ägodel ... men en sådan diskussion om ägodelar finns inte.

Tänkte att det var en herre/slav maktsituation, men diskussioner om husdjur, tex. i detta kontext finns inte.

Tänkte att det var en familjegrej, men man skulle aldrig prata så om sina föräldrar eller en kompis - det är ju hemskt.

Jag tror att det snarare är en trofégrej. Mannen använder kvinnan som en trofé för att visa vilket status han har i kompiskretsen. så frågan är liknande till "Vad skulle du hellre göra - gå ut naken på Riche eller ha lovikavantar?"

DVS. Hur mycket är du beredd att skämmas och besväras för att stå ut med "kvinnan".

av Pierre 14 maj 2014, 17:10

Måste hålla med kork, väldigt korkat. Jag kan tycka att barnslig humor är rolig, trots att jag är äldre än 40, men den här sortens meningslösa spekulationer har jag aldrig uppskattat, vare sig i verkliga livet eller i serieform. Oavsett om det handlar om kvinnor, män, grisar, hästar eller vad som helst.

av PP 14 maj 2014, 14:02

Ännu en kommentar. Ibland blir man väldigt, väldigt trött på den här sortens barnslig grabbighet. Killarna är 40 år. Tar det aldrig slut?

"Vad skulle du vilja ha, en kille utan armar eller ben? Med hönshuvud? Utan rumpa? Med en eller tre testiklar?"

Det är så jävla dumt att man bara ger upp.

av kork 14 maj 2014, 13:54

om "ableism" hade en smidigare översättning än 'diskriminering av funktionsnedsatta' skulle den här strippen kunna kritiseras hårt ur PC-perspektiv.

Ibland är svenska språket rätt bra ändå.

av brölkorv 14 maj 2014, 13:20

Ja, Per Kele, en del killar tenderar att försöka skryta genom att säga sig vilja ha en tjej som är på deras nivå... De verkar inte fatta att det säger en del om dem att de tycker det där är roligt.

Den här strippen är inte särskilt kul.

av kork 14 maj 2014, 13:15

Jag hörde en gång frågan "vilken är den optimala flickvännen?"

Det var nog i en manligt överrepresenterad miljö som militärtjänstgöringen, en byggarbetsplats eller i ett fika rum på ett äldreboende/dagis.

Svaret blev:

1.10 lång, platt panna och utan tänder

..som följdes av applåder och skratt (asflabb)

av Per Kele 14 maj 2014, 10:56

Pest/kolera, tyfoidfeber/lepra, bålet/levande-begravd, AB/Expressen.
Står man inte ut med att fatta så många beslut - hänga/dränka sig?

av väljare 14 maj 2014, 08:49

MAN får alltså välja?

av Ker 14 maj 2014, 08:36

Till den här strippen levererade Slidkrans för många år sedan den roligaste kommentaren som hittills publicerats på DN.

Slidkrans?

av Hönshjärna 14 maj 2014, 08:09

Tjej med hönshuvud. Lätt.

av punkare 14 maj 2014, 06:02

Apropå första rutan; Spelet Katawa Shoujo utforskar just den här frågan på ett väldigt moget och gripande sätt.

av Jokkmokk 14 maj 2014, 05:10
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 13 maj

Publicerad 13 maj 2014
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 2319

Vad är det med rupertmannen och dåliga strippar?

av Boris 13 maj 2014, 18:19

PMS?

av Ker 13 maj 2014, 11:22

Tagelskjorta på - 10 000 Ave Maria efter bikt!

av Brother Tuck 13 maj 2014, 07:44

Sånna e dom!

av KJEH 13 maj 2014, 02:40
Andra publiceringar av denna stripp: