klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 24 oktober

Publicerad 24 oktober 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3155

Anti-anti-pk, och i nästa ruta "allmänt hyfs". Rockot skjuter från höften och prickar rätt, som så ofta:)

Glad onsdag på er alla...

av Al 25 oktober 2017, 01:21

Jaha, så att håna någon med kränkande tillmälen enbart på grund av personens härkomst är legio så länge personen är vit (sydafrikan). Smart där.

av PSA 24 oktober 2017, 22:14

men PSA, Rocky menar bara att vännen är från S.A. och drar till med det första han tänker på för att kritisera sin vän.

av Joj 24 oktober 2017, 21:51

PSA: Oliktänkande som rasister? Hon varken tänker eller säger väl något i serien? Repliken säger väl i så fall mer om Rocky/Kellerman än om henne?

av Jensa 24 oktober 2017, 21:45

Från och med nu kommer jag att säga ifrån när jag tvingas läsa sådan här skit.

PSA: du ligger troligen någonstans inom autismspektrat. Jag förstår att det gör dig svårt att läsa av stämningen och vad man skriver var, men du kanske kan ta hjälp av någon annan innan du postar om du är osäker?

Här läser vi Rocky och lägger sköna kommentarer. Ingen vill läsa dina "Sverigevänliga" åsikter. Vill du dryfta sådant så finns det partier och ungdomsförbund som du kan vända dig till.

#Jag är här

Tack för mig

av Adatt 24 oktober 2017, 21:18

När har jag ens nämnt raser? Du borde nog putsa glasögonen för det har jag aldrig gjort.

av PSA 24 oktober 2017, 16:32

@PSA: Det saknas vetenskapliga bevis för att människor kan delas upp i raser. Till och med nationalitet är för svagt för att fungera som en vetenskaplig indelning av människor. "Rasist" är man när man trots detta, dels tror att det går att dela upp människor i raser och, dels tror att en av dessa (vanligen sin egen), är överlägsen andra. Detta är en varm och mysig känsla för sådana som inte har mycket annat att glädja sig över, ända tills man som Hitler gjorde, upptäckte att hans morfar nog var 'Jude'.

av K. J. & Jonathan 24 oktober 2017, 16:02

Sydafrika är Afrikas vita pärla.

av Kalle ANCa 24 oktober 2017, 09:17

Ständig medlem av ANC.

av pretorian 24 oktober 2017, 08:45

Ni är hemska människor bägge två, sådär!

av Stranger 24 oktober 2017, 03:04

Trött på denna stämpling av oliktänkande som "rasister" som rocky ger uttryck för här.

av PSA 24 oktober 2017, 01:51
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 23 oktober

Publicerad 23 oktober 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3154

Du vet när man fått en felaktig p-bot och överklagar och p-bolaget faktiskt acknoledgerar att de gjort fel, men de tänker vara svin och bötfälla en ändå?

Du vet man blir ändå lite glad att ens bevis gick fram?

Så känner jag mig när bevisen hånas. För det är ett kvitto på att de gått fram.

av PSA 23 oktober 2017, 21:54

SRÅ (Serieförebyggande rådet) vägrar att släppa statistik, men kommentarerna på Vitkors sida talar sitt tydliga språk: 97.6% av alla roliga hundar är Rocky.

av Adatt 23 oktober 2017, 20:46

men vad i hela helvetet, orka hålla på i en spalt med kanske 50 - 100 pers som kommenterar en seriestrip!!!

en seriestrip!!!

helt jävla otroligt

orka bygg om slussen istället

av Per Kele 23 oktober 2017, 20:13

VIKTIG info: Efter att BRÅ vägrat sammanställa statistik har medborgare nu tagit på sig att sammanställa domar. Spelar ingen roll vem som har gjort sammanställningen – domar är domar och talar ett tydligt språk.

http://www.reddit.com/r/sweden/comments/78767u/sexualbrottslighet_bland_m%C3%A4n_f%C3%B6dda_i_sverige_och/

Några axplock:

100% av festivaltafsare under We Are Sthlm hade utländsk bakgrund enligt polisens egen rapport.

95,6% av alla överfallsvåldtäkter begås av män med utländsk härkomst.

90% av gruppvåldtäkter begås av män med utomeuropeisk härkomst.

Två av tre grova våldtäkter begås av asylsökande eller män som getts uppehållstillstånd.

---

Varsågod, fortsätt offra Sveriges flickor på ert toleransaltare.

av PSA 23 oktober 2017, 17:28

Jag

av J.R.R Tolkien 23 oktober 2017, 17:06

Någon från Bloemfontein?

av N Yfikén 23 oktober 2017, 07:50

@Herr Rosa
Tack, det värmde.

Jag skrev ett nytt synopsis idag, på muggen, som heter "Trollritten" .

I den kommer Beck lösa gåtan varför troll har en förmåga att skriva och inte dö av skamm, samtidigt som Gunvald spöar upp ett fett troll elller flera.

Orsaken till det är okänt, passar inte in i handlingen, men känns helt rätt när man ser filmen.

av Ledigheten 23 oktober 2017, 07:34

Ledigheten : tack för Beckfilmen från 2013.

av Herr Rosa 23 oktober 2017, 04:14
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 22 oktober

Publicerad 22 oktober 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 728

Hej Ker, igen, jag tror vi är nog överens i stort men jag har två synpunkter ur mitt perspektiv och det är att, att män och kvinnor är av olika kön, är nog mycket äldre än fem tusen år. Och att demokrati handlar om människors rättigheter och inte ett speciellt köns rättigheter på bekostnad av ett annat, oavsett vilket. Så fort vi börjar tala om mänskliga rättigheter och mänsklig rättvisa är jag helt med.

av K. J. & Jonathan 23 oktober 2017, 09:59

@vitkor: Ja tack, moderering önskas.

av PP 23 oktober 2017, 09:44

Bevekelsegrunderna rövarn är frihet från ett globalt förtryck av kvinnor sissådär en 5 tusen år och en början till att förstå vad demokrati handlar om.
Nu lämnar jag er åt ert öde.

av Ker 23 oktober 2017, 09:06

jaja halvtänkaren, det låter som en nyliberal jättevåt dröm, men för de som inte tillber den fria marknaden som en helig gudom låter det rätt trist (för t ex miljön blir det garanterat trist). men du får gärna testa ditt polisstat-experiment någon annanstans, typ någon liten ö i atlanten. viel glück!

av den snälle knarklangaren 23 oktober 2017, 04:17

@"Tänkaren"
Låter som en himla rolig stat det där!
1. Även om militären "slås ihop" med något kräver den en budget, så du verkar lite underfinansierad just nu.
2. Miljön tar stryk om inte någon bryr sig. Exempelvis BT Kemi som grävde ner giftiga tunnor och företag i Kina som förorenar luften. När dricksvattnet och luften är giftiga blir det inte så kul.
3. Riksbanken tillverkar inte sedlar och mynt. Men ok det verkar som att du går med på att en viss finansiell stabilitet skall garanteras av staten. Där steg budgeten lite till. Roligt att allt du som är "tänkare" säger att allt du inte tänkt på kan anses ingå i "nattväktarststen". Finns det något som inte kan ingå där?
4. Ok det verkar inte som att vi behöver ha några internationella relationer eller handelsavtal.
5.6.7. Dina svar här tyder på att du önskar någon slags militärdiktatur som sköter både lagstiftning och dömande. Men någon ska väl bestämma över den här polismilitären? Hade du tänkt dig en kung, eller president? Eller kör du en junta direkt?
8. Företag är speciellt dåliga på att skapa olönsamma saker som parker och naturområden.
9. Börjar bli mycket som ingår nu... Ok så för att ta över alla fastigheter i ditt land behöver man muta 12 personer.
10. Nu får du kanske fundera på om du skrev "den optimala staten" eller "Sverige". Om du nu ska ha val och ingen maktdelning alls, hur ska du då hindra att den som vinner första valet inte gör sig själv till envåldshärskare?

av KJEH 23 oktober 2017, 01:18

Hej Ker, kul, men med all respekt - hade det varit en rörelse mot svågerpolitik, vänskapskorruption och maktmissbruk oavsett kön hade jag varit helt med. Att bara vända på pannkakan utan att ändra smeten brukar inte fungera. Jag har inget emot att alla tycks ha jätteroligt just nu, men innerst inne funderar jag på bevekelsegrunderna.

av K. J. & Jonathan 22 oktober 2017, 23:45

Rövarn den rörelse som pågår heter inte Tmll den heter MeToo!

av Ker 22 oktober 2017, 23:05

KJEH:

Bemöter dina punkter:

1. Militär

Kan med fördel kombineras med Polisen, rent av vara en del av Polisen. Ingår i nattväktarstaten.

2. Miljö

Nej, det här ska staten inte syssla med.

3. Riksbank

Visst, det krävs ett kontor med ett dussin anställda. Sedlar och mynt behövs inte längre. Kan också sägas ingå i nattväktarstaten eftersom det garanterar statens stabilitet och därmed dess förmåga att skydda medborgarna.

4. Utrikesdepartement
5. Inrikesdepartement

Behövs ej som särskilda departement. Den överväldigande majoriteten av utrikespolitik går ändå bara ut på att deala med alla fuckups som orsakats av socialistiska staters byråkrati.

6. Lagstiftning
7. Domstolar

Detta ingår i nattväktarstaten.

8. Rekreationsområden

Skämtar du? Detta sköter marknaden.

9. Lantmäteri

Visst – ett kontor med ett dussin anställda är allt som behövs när byråkratin skalats bort. Kan troligen datoriseras och automatiserat inom något decennium. Kan sägas ingå i nattväktarstaten eftersom egendom garanteras.

10. Trias Politica

Du menar det Trias Politica som Sverige inte ens har? Smart där.

Det finns ett par rent administrativa funktioner som staten bör sköta. Det ingår i nattväktarstatens koncept. Men det är inget som kräver mer än ett kontor med några dussin anställda. Det behövs inga verk och länsstyrelser.

Allt staten gör ska vara jävligt definierbart och nödvändigt för att ha ett fungerande samhälle med frihet och fritt företagande. Allt annat ska bort.

av Tänkaren 22 oktober 2017, 22:10

@Per Kele: När jag rensar bort mycket känslor och slarv från det jag läser här känner jag mer hopp än förtvivlan. Folk bryr sig, och det är väl bra som en start? Jag tror de flesta här med någon form av bildning bara uttrycker en väl motiverad desperation. Tyvärr är det nog bara så det blir, när nästan all debatt i Sverige drivs av kvällspressen. Idag är det inte atomkrig med Korea längre eller ens Francos återkomst i Spanien. Den här veckan är det Timell.

av K. J. & Jonathan 22 oktober 2017, 21:43

ni har alla glömt systembolaget era jävla amatörpolitiker, ha

av Per Kele 22 oktober 2017, 21:39

KJEH har 'glömt'
11 Brandkår
12 Vägar
13 Järnvägar
14 Flygtrafik
15 Skolor, universitet
16 Socialbyrå
17 Gator
18 Vatten
19 Avlopp

av Bladdraren 22 oktober 2017, 21:31

Tänkaren har bara missat några grundläggande saker.
1. Militär
2. Miljö
3. Riksbank
4. Utrikesdepartement
5. Inrikesdepartement
6. Lagstiftning
7. Domstolar
8. Rekreationsområden
9. Lantmäteri
10. Trias Politica

Samt att en viss brist på medel torde uppstå hos de privata utbildnings- och vårdenheter när de inte får några skattebidrag.

Sammantaget kan antas att "Tänkarens" stat efter ett par år kan antas betecknas som en s.k. failed state. Någon Trump, Hitler eller Åkesson hade snabbt tagit över landet och korrigerat skattesatsen till den procent som behövts för att uppfylla envåldshärskarens syften.

av KJEH 22 oktober 2017, 21:19

direktsvararen: Jag vet, men jag säger avsiktligt "staten" om allt offentligt för att synliggöra hela den ruttna strukturen. Det var standardförfarande i Sovjet att rutinmässigt blanda bort korten och trolla bort kostnader bland tusentals olika organ och sovjeter. Allt för att dölja det oerhörda förtryck som politbyrån utsatte folket för.

Rensa ut landstingen. Rensa ut landshövdingarna. Ut med packet. Vi behöver troligen inte ens kommuner.

Alla dessa unkna halvsovjetiska verk finns bara till för att vidga politerklassen och motivera ännu ett "utskott" och en "fullmäktige" med 60 papp i månadslön.

av Tänkaren 22 oktober 2017, 20:50

@ de två tänkarna T & KJJ: Sjukvård sköts inte av staten utan av landstingen. Demokrati av annan modell än den 'representativa' vi har nu, borde kunna styra mot en bra fördelningspolitik. För ingen tror väl att näringslivstopparna med miljardutdelning på sina innehav bara har 'en röst' i valet som politiskt inflytande? Transparens och medinflytande borde efterfrågas av en stor mängd väljare (t ex 'soffliggsrna' i valen)!

av direktsvararen 22 oktober 2017, 20:13

Att tro mer på individer än på en stat som reglerar allt är inte nödvändigtvis trollsnack. Tyvärr måste individuell girighet som idag tagit sig absurda uttryck i t ex USA, regleras, om vi vill ha kvar det vi kallar samhälle och civilisation. När den ekonomiska och politiska makten slår sig samman för att främja enbart sina egna kortsiktiga och egoistiska intresssen, bryter civilsamhället ihop. Därför är demokrati och en vettig fördelningspolitik vårt enda hopp. Det stora hotet mot världen idag är att vi fortsätter att acceptera amerikanska papper som om de var värda något, trots att de bara trycker dem. Den tillfälliga räddningen är att de bara får samlas ihop av några fåtal redan rika och att ingen ens försöker köpa något för dem. Men däri ligger också en viss risk. Och det här med rocky's serie, det förundrar mig att ingen tycker de som *köper* drogerna har något ansvar. Det pekar som jag ser det på att ingen egentligen *vill* göra något åt det.

av K. J. & Jonathan 22 oktober 2017, 19:07

Knarklangaren: Är du verkligen så hjärntvättad att du tror att sjukvård och skola inte skulle existera utan pappa staten? Majoriteten av landets skolor drivs redan privat och mycket av landets primärvärd också. Om staten drog sig ur skulle marknaden omedelbart fylla det tomrummet.

Sjukvården i USA är katastrof *just på grund av* att staten lägger sig i och skapar grogrund för moralisk risk (googla det), överfaktureringar och icke-transparens. "Obamacare" är egentligen bara ett carte-blanche till storföretagen att fakturera staten valfria belopp för att tillhandahålla vård.

Amerikanska staten säger till sjukvårdsjättarna: "sug ut medborgarna, fakturera oss, medborgarna betalar ändå via skatten". Vinsterna privatiseras och förlusterna socialiseras. Katastrof – det sämsta av båda världarna.

En helt fri sjukvård med anti-monopollagar och transparens skulle vara långt mycket bättre än den fars som råder i USA, och även bättre än Sveriges.

av Tänkaren 22 oktober 2017, 16:24

Jaha!

- Nu har vi hunnit till halvtid i trollerierna.

Ni är tamefan patetiska.

av Ledigheten 22 oktober 2017, 16:03

tänkaren - oj, vilket dystopiskt samhälle. låter väldigt hårt och dystert. ingen sjukvård eller skola, bara en massa poliser? usa kanske skulle passa dig bättre?

av den snälle knarklangaren 22 oktober 2017, 15:59

Den optimala staten har bara två uppgifter:

1. Nattväktare, dvs. en stark rättsstat med många poliser. Det är själva grundbulten för att ett samhälle ens ska kunna fungera, genom att förhindra att grupper med våldskapital styr samhället med järnhand. Staten jämnar ut förutsättningarna genom att allt besitta störst våldskapital.

2. Att bryta upp karteller, monopol och förhindra att storföretag blir för egenmäktiga. Värna småföretagande från att bli överkörda av moguler. Detta är i princip förlängning av punkt 1 – att värna allas lika möjligheter och förutsättningar.

Resurserna som krävs för att uppnå dessa två punkter (och inget annat) är så försvinnande små jämfört med dagens svällande socialiststat att vi inte ens skulle behöva något Skatteverk. Som jämförelse kan sägas att hela polisväsendet bara kostar 2-3 % av dagens statsbudget.

Inkomsterna kan istället tas från statens kontinuerligt inkomstbringande tillgångar, främst naturresurser. Norge med sin olja skulle lätt kunna ha 0 % i skatt. För Sveriges del krävs det sannolikt viss utvidgning av statens hand för att få inkomster utan skatt – det kan göras på en rad kreativa sätt utan att vanligt folk belastas.

Ett exempel skulle kunna vara att arvet efter folk som dör utan släktingar går rakt in i statsbudgeten, i stället som nu till Arvsfonden som tramsar bort pengarna till välgörenhet. Som sagt – vi behöver bara omkring 5 % av dagens statsbudget. Sådana här till synes små inkomstkällor kan faktiskt räcka.

Alltså: staten ska ha grundlagsskyddad rätt att ta in precis så mycket inkomster som behövs för att uppfylla punkt 1 och 2, inte mer.

Följden skulle bli ett enormt starkt samhälle utan någon vidrig politikerklass som drar in 60 papp i månaden på att marknadsföra sin kommuner, utan ett byråkratiskt skattehelvete som kostar enorma resurser att upprätthålla och bara leder till kreativ bokföring där de ärliga straffas, och utan några incitament att invandra till Sverige för att leva på bidrag.

Alla mänskliga framsteg som är värda något uppnås av fritt företagande.

av Tänkaren 22 oktober 2017, 15:20

Nu ser jag att vi skrev ungefär samtidigt, med samma känslor, Vitkor. Skulle önska du slipper stänga ner. Men de där verkar tycka det här är en ny hobby.

av kork 22 oktober 2017, 15:17

Vitkor - tack för den här långa fina tiden. Sorry, men jag pallar inte idioterna. Allt gott till dig, och tack igen!

Till trevliga och sansade personer här: Tack ska ni ha, ni också!

Ker, troligen enda kvinnan kvar: Hör av dig!

av kork 22 oktober 2017, 15:16

jag börjar själv tröttna på att läsa kommentarerna här eftersom det är några töntiga flashbackrassar som tror att de kan tänka som har hittat hit, och inte tycks fatta normala mänskliga vinkar om hyfs som folk som kan tänka skulle förstå. tycker ni andra att det är kul? kanske stänger ner alltihopa annars.

av vitkor 22 oktober 2017, 15:15

fy fan vad långt ifrån varrandra vi står i skattefrågor/invandring etc etc, inte en chans att vi lyckas enas

av Per Kele 22 oktober 2017, 14:53

Ker: det är väl snarare fascisterna som visar sig idag, de som inte vågar stå upp för sina åsikter förrän de är del av en stor flock.

Varför är "skattesmitande" ens ett brott? Du borde se 1000 år av svensk historia på SVT Öppet Arkiv.

av db 22 oktober 2017, 14:37

Nu kliver motståndet mot fascism fram på bred front :) idag stora manifestationer i sthlm o göteborg

av Ker 22 oktober 2017, 12:38

Rösta: Räknas skattesmitare? Blir det inte lite tomt?

av Ker 22 oktober 2017, 11:42

Kan vi inte bara komma överens om att vi inte vill ha brottslingar i landet, brunhyade eller ej.

av Gösta ekman 22 oktober 2017, 09:37

Det obekväma är inte huruvida några "troll" levererar obehagliga sanningar i svidande paket, utan snarare den hög med personer som aktivt anstränger sig för att ignorera den statistiskt groteska överrepresentation som MENA-män utgör i brottsstatistiken. Vad man sedan ska göra åt saken (skärpta straff/deportera VS. ökat bidragspåslag/priviligera) är en annan femma.

av Lone Wolf Winter 22 oktober 2017, 08:57

@KJ&J hahaha! Du borde ha skaffat 99 hundar till så hade de gnuggat fram Shakespeare.

av Adatt 22 oktober 2017, 08:43

Varken Audi eller svartskalle - hurra!

av söndagsbarnet 22 oktober 2017, 08:10

Jag hade en hund som åt något dumt och fick mask. Så han gnuggade rumpan mot ett tangentbord och så dök det upp konstiga ord som pedoparadigm på skärmen. Lyckligtvis finns det tabletter mot sån't men tangentbordet fick jag slänga.

av K. J. & Jonathan 22 oktober 2017, 04:54

Åh nej, ser ni, han kallar alla dissidenter mot holk-, skolk- och pedoparadigmet för troll! Vad ska vi nu ta oss till?! Bara att vabba och babba på än mer ni modiga batikhäxor och skäggbarn; sojpojkar och lattepappor så löser det sig nog.

av Tigerrytt 22 oktober 2017, 01:53

Utvisa alla Audis som inte gör 0-100 på mindre än 4sek!!

av Skitsammare 22 oktober 2017, 01:03

Den här strippen kommer verkligen locka fram trollen...
Tyvärr!

av Ledigheten 22 oktober 2017, 00:43
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 21 oktober

Publicerad 21 oktober 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4066

I gamla kinesiska texter beskriver man Japan som magiska öar i öst som dyker upp ur vattnet, och sjunker tillbaka ned igen när man seglade därifrån. Det man observerade var jordytans rundning. Kanske är det likadant med myten om Atlantis. Det här borde man väl egentligen ha fattat när man kom hem igen?

Vad gäller sprit och gamla sjöresor följde kofferdisterna i regel admiralitetes spisordning vilket föreskrev en nubbe och en halv sill till frukost. Inte mycket att bli full på. Den mesta alkoholen ombord var handelsvaror som skulle säljas eller bytas mot returlast.

De så kallade historiätarna är matrastsiet som försöker få folk att garva åt allt de inte förstår.

av K. J. & Jonathan 22 oktober 2017, 05:32

Dags för Kaxit.

av KJEH 21 oktober 2017, 21:13

Hade inte Columbus svårt att få grabbarna att fortsätta inför skräcken att ramla över kanten?
Men vikingarna dom sket i allt bara dom fick röja lite ibland.

av blurk 21 oktober 2017, 19:36

Att se är något man lär sig. Man föds med ögon men att förstå att något har en baksida tar tid. Ögats syntolkning bygger på erfarenhet. Ser du ute på havet jordens välvning är det inte säkert du tror dina ögon. Speciellt som de mestadels var fulla, spritransonen var en del av lönen. Man såg det kaptenen sa. Alla var alkoholskadade se Historieätarna, de visar lite på skämt hur det kan ha varit.

av Ker 21 oktober 2017, 10:44

Påståendet att man på medeltiden trodde att jorden var platt är ett praktexempel på en faktoid - alltså en osanning som behandlas som sanning.

Potentiellt farlig länk
Potentiellt farlig länk

av Ördög 21 oktober 2017, 10:27

Allvarligt, har människorna någonsin trott att jorden är platt? Sjömän och alla som vistas där man kan se långt har vetat att jorden är rund sedan urminnes tider.

av Kanel 21 oktober 2017, 08:38

It's turtles all the way down!

av Klantfysik 21 oktober 2017, 08:37

Jorden är kanske universums klinkergolv.

av filande sofist 21 oktober 2017, 08:28

Ledningen inbjöd oss till möte för att lära oss sprida vår forskning och vi fick glada tillrop om uppdaterade webpresentationer och TED-talks och annat härligt. Nötter! Problemet är inte att nå ut, problemet är att nå in.

av Forskaren 21 oktober 2017, 07:19

Hade dom inte tänkt fram att universum var en circel eller nåt sånt?

av Stranger 21 oktober 2017, 06:51

klockren!

av Per Kele 21 oktober 2017, 02:06

Det är svårt att göra humor av kvantfysik men hunden skall ha ett hedersomnämnande för att ha försökt. Problemet för alla som kommit på hur allt fungerar är inte att de inte greppade det, utan att de hade ett gäng bönder som åhörare, och sån't tenderar att gå illa, nu som då. Dessutom verkar han ha trollat bort både Igge och sin laptop i den här strippen. Vad säger du Per Kele?

av K. J. & Jonathan 21 oktober 2017, 01:43
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 20 oktober

Publicerad 20 oktober 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4065

Människan har alltid varit bytesdjur sen urminnes tider
Potentiellt farlig länk

av Offret 20 oktober 2017, 21:06

Alla som förtrycker någon vare sig de vet om det eller inte, känner sig ständigt hotade av offret. De kan inte tänka annat än att offret är som de själva och tänker slå tillbaka. En hemsk värld.

av Ker 20 oktober 2017, 20:09

I så fall tycker jag din fråga är berättigad. Hon borde genast återvända till köket.

av Duh 20 oktober 2017, 13:02

Om de inte alla sitter i köket? Konstig kommentar.

av Ker 20 oktober 2017, 12:51

Till köket där hon hör hemma.

av Duh 20 oktober 2017, 10:35

Vart tog flickvännen vägen?

av Ker 20 oktober 2017, 09:09

Computer Generated Intelligence

av bro' 20 oktober 2017, 08:45

Barn, fyllhundar och stuntmän går alltid helskinnade ur missöden.

av stunsig 20 oktober 2017, 07:51

klockren

av Per Kele 20 oktober 2017, 03:53
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 19 oktober

Publicerad 19 oktober 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4064

Hur är oddsen att det här inte alls handlar om sexuella ofredanden utan om andra otyg som andra grupper har för sig med hänvisning till rätten att vara med i organisationer som heter vad som helst, och har vilka symboler som helt. Det här med vinklade S och sån't är ju bara rena tillfälligheter. Eller?

av K. J. & Jonathan 20 oktober 2017, 00:47

appropå detta så skrivs det idag att...

”han tog hela sin hand innanför mina bikinitrosor och stoppade upp den mellan mina ben”

... det verkar gå livat till på TV4s firmafester

Intressant ordval där, "bikinitrosor". Att ett enda ord kan avslöja åt vart hela denna sörja kommer att leda ...

av Per Kele 19 oktober 2017, 20:59

Fest i val. Fullspäckat.

av Jona 19 oktober 2017, 20:17

Kellermannen erkände för länge sen att han ofta ritar helt påhittade konversationer. På ett sätt bröt han fjärde väggen med trollandet och erkänner även i serien att han hittar på.

Serien är bara vagt självbiografisk. Speciellt numera när han inte är lika social och inte rör sig ute i nattlivet längre.

av Kunnig 19 oktober 2017, 18:43

Men vänta... trollade han sig till torpet "på riktigt"? Eller är hela strippen i Rockys fantasi?

Meta.

av Adatt 19 oktober 2017, 18:37

Fikonlövet - som du kanske märker har jag inte kommenterat ämnet här öht.

av kork 19 oktober 2017, 14:08

Hur kan du ens tilltala vitkor direkt, kork? Blir inte det för specifikt för dig?

Borde du inte säga något i stil med: "hur länge står personer i allmänhet ut"?

På samma sätt som du säger att det är män i allmänhet som trakasserar folk på festivaler.

av Fikonlöv 19 oktober 2017, 13:48

Vitkor - hur länge står du ut?

av kork 19 oktober 2017, 13:13

Neverever!

av Ker 19 oktober 2017, 12:15

En klar 10 poängare!

av Ker 19 oktober 2017, 12:13

Precis, barnen har rätt att förena sig i hotfulla grupper inne på bibliotek, på kollektivtrafiken och på festivalområden. Föreningsfriheten befriar.

Förening macht frei.

av Ja 19 oktober 2017, 08:53

Föreningsfrihet - framför allt FÖRENINGSFRIHET!!!!

av I N Ternet 19 oktober 2017, 07:53

Det är tur att kampanjer som #metoo avslöjar individerna i nedan nämnda specifika kategori. Det bevisar att den specifika kategorin håller på att ta över världen. Redan för flera decennier sedan skickades de ut över världen för att börja tafsa på flickor. Det är en konspiration minsann! Det vet jag, för det har jag läst på internet, där all fakta finns i fullständigt pålitlig form.

av Virus 19 oktober 2017, 06:59

klockren

av Per Kele 19 oktober 2017, 06:18

Nej det gör vi för guds skull inte, låt oss bara nervöst nöja oss med att säga "män" och inte titta djupare på saken. Förklaringsmodellen får inte vara noggrannare än så och brottsstatistiken måste vi fullständigt försumma.

På tal om "män" skulle lustigt nog just de som ängsligt pådyvlar denna milt sagt bristande analys kalla dessa våldtäktsindivider, tillhörande en väldigt specifik kategori, nog kalla dem för "pojkar" eller "baaaaarn" i andra sammanhang...

av Hmm... 19 oktober 2017, 05:29

Ja, vi vet ju alla vilken typ av människor som ligger bakom trakasserierna.

av Hans 19 oktober 2017, 01:16
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 18 oktober

Publicerad 18 oktober 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4063

KJJ, känns lite som f a c e b o o k eller ett klipphängare, jag blev i varje fall nyfiken

av Per Kele 19 oktober 2017, 00:29

Höll just på att kommentera vovven i ruta ett när jag insåg att det kan missuppfattas

av K. J. & Jonathan 18 oktober 2017, 14:48

Vad fan mena du

av Fundersam 18 oktober 2017, 13:58

Spännande att se morgondagens stripp. Bra klass på stripparna sista tiden, som sagt...

av Fripp 18 oktober 2017, 09:57

"Scotty, beam me up!" /Star Trek
"Ta bort mig!" /Burt i Lödder

av polleterad 18 oktober 2017, 09:48

Vet precis hur han känner sig. Poff, poff, poff! Vänner och bekanta bara verkar försvinna ibland. Poff!

av Virtanen 18 oktober 2017, 08:06

Har 'torpet' blivit 'spökslottet'?

av förundrad 18 oktober 2017, 08:04

POFF så är det bara Mållgan kvar

av sys 18 oktober 2017, 07:41

wow, klart annorlunda, påminner om drömmen om stål-långben

av Per Kele 18 oktober 2017, 03:43
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 17 oktober

Publicerad 17 oktober 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4062

Håller med om att den senaste tidens strippar hållit hög klass! Lika underhållande att läsa nu som i metro på nittiotalet.

För en hund kan det vara bra motion att få en fysisk utmaning i form av att släpa eller bära på saker. Men det är lika viktigt att hunden får den mentala stimulans den kräver varje dag. Det varierar såklart mellan raserna, men den friskaste hunden får både träning för kroppen och hjärnan.

För en människa är jag inte helt säker på att kånka/släpa är den mest ergonomiska av träningsformer. :S

av Mr_feelbad 17 oktober 2017, 18:32

I stället för dyra och långvariga gym-pass, har vi nu fått se 1) stärkande av benmuskler, 2) stärkande av ryggmuskler, 3) stärkande av kondition samt 4) intagande av frisk luft.

av rationell 17 oktober 2017, 08:21

Ofeministiskt att skildra en kvinn som brotsoffer i denna parodi. Typiskt patriarkatet att tvinga på förminskade offerrollen!

av Fredrik Wirtanen 17 oktober 2017, 08:13

Klockrena stripar senaste veckan

Min granne har precis köpt en mördarhund. Han promenerar runt här i grannskapet kvällstid med hundstackarn som får släpa ett bildäck efter sig. Säkert jättebra, vad vet jag

av Per Kele 17 oktober 2017, 04:29
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 16 oktober

Publicerad 16 oktober 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4061

Äsch, nya tag. Stugproblemet med kommunalt vatten & avlopp löses med att de som har sämst existerande avlopp betalar mer och de som har tipptopp ny godkänt (enskilt) avlopp betalar mindre. Så, ett problem löst, Ingen mening för kalla fakta att gräva ner sig mer i detta, nästa problem tack.

av KJEH 16 oktober 2017, 20:24

Den senaste tidens strippar har varit läskigt väl instämmande på mitt känslotillstånd. Jag är inte bara lika icke-PK som R, jag har även samma problem, tankemönster och självkritiska läggning...

Det är sjukt jobbigt att må så och liknas väl snarast med den berömda droppen som urholkar stenen...

av Mr_feelbad 16 oktober 2017, 17:59

Facebook har kapat mitt konto och snott alla bilder och inlägg - jag lägger ner - så skönt med uppehåll- trodde inte det gick att ta bort :)

av Ker 16 oktober 2017, 09:35

R börjar med självrannsakan, som slutar med - pep-talk?

av A N O'Nym 16 oktober 2017, 07:56

Fördel med att bli äldre: Man glömmer allt skämmigt man gör så gott som omgående. Håller helt med Per Kele: Jag satte teet i vrångstrupen. Håller helt med vovven: sannerligen inte kattskit.

av sys 16 oktober 2017, 07:02

full fart i sandådan

av rullstol 16 oktober 2017, 01:40

sista rutan är ren skräck

av Per Kele 16 oktober 2017, 01:36
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 15 oktober

Publicerad 15 oktober 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 727

Är det paradigmskiftet som kommer med nödvändighet? Inga platser är längre osynliga.

av Ker 15 oktober 2017, 23:16

Rocky reflekterar fortfarande världen, som den gjorde från början. Men världen har nog ändrat sig lite.

av K. J. & Jonathan 15 oktober 2017, 21:25

Dumma dumma män som höll Weinstein om ryggen. De kunde väl ha sagt något! Nu blev minst 14 kvinnor våldtagna utan att någon visste något! Dumma dumma män som inte säger till!

av KJEH 15 oktober 2017, 11:28

Jo, det blir gärna så när tre generationer inte har känt till något annat än krig och nihilism ch är fast i en öken.

av Stranger 15 oktober 2017, 10:59

Igge & Rocky = två vedträn till brasan; det kan vara kallt i öknen på natten!

av Essin 15 oktober 2017, 07:59

smårolig

av Per Kele 15 oktober 2017, 05:52

Fan va tråkiga dessa har blivit

av Fundersam 15 oktober 2017, 03:50

först!

av lurker 15 oktober 2017, 03:41
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 14 oktober

Publicerad 14 oktober 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4060

Man blir ju orolig för Rocky. Sprit och anti-depressiva?

Men kreativiteten är det inget fel på.

av kork 14 oktober 2017, 16:10

Tyvärr inte via Gotland för Destination Gotland har av staten subvenrionerat monopol. De hindrar effektivt färjetrafik till Slite med förbindelse till Baltikum, Finland o Polen.

av Ker 14 oktober 2017, 13:55

Klockrent om framtiden i Sverige

av Hans 14 oktober 2017, 10:15

Gå eller cykla väg 92 på bron över Enare älv vid Karigasniemi! Miljövänligt och snabbt för den som vill handla något i K-Market Pohjanrinne. (Detta om vägen mellan Norway and Finland.

av snabblösningen 14 oktober 2017, 08:22

eller så talar han fasansfullt nog om att han tänker sluta

av sys 14 oktober 2017, 07:21

den här tror jag beskriver sverige 1960-2017 på det absolut bästa värsta sättet, helt galet genialiskt

klockren

av Per Kele 14 oktober 2017, 02:59
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 13 oktober

Publicerad 13 oktober 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4059

:)

av Ker 14 oktober 2017, 08:55

Håller med. Nu gäller det att hitta ett sätt att få i sig lite utan att käka metall eller brunalger. Det måste finnas en vettig medelväg. Kul att just "salta bad" kan vara ett sätt att självpickla in sig själv. Låter lagom ambitiöst om det inte var så jäkla kallt i havet.

av K. J. & Jonathan 14 oktober 2017, 02:48

jävligt intressant läsning om magnesium, måste erkänna att jag hade en hel del brister i min vetskap om hur det fungerar, tack ker ( kanske ska tillägga att detta skrevs utan ironi med tanke på trollen )

av Per Kele 14 oktober 2017, 00:55

I samband med moderatstämman jobbar nu alla hårt på en bostadsbubbla

av Ker 13 oktober 2017, 19:52

Potentiellt farlig länk

av Ker 13 oktober 2017, 19:50

För min del förstärker alkohol bara den stämning jag redan är i. Så är man deppad blir det då inte bättre av en öl. Sedan om man blir deppad av att vara bakfull är man inne i en spiral man nog måste kliva ur för att få någon ordning på. Sedan skall man prova B12 vitaminer innan man gör något annat om man snuttat flaska lite för länge.

av K. J. & Jonathan 13 oktober 2017, 15:49

Battledore and shuttlecock.

av PP 13 oktober 2017, 09:16

Varför BADminton när det finns GOODminton!

av osportslig 13 oktober 2017, 07:30

Klockrent!

av Arne 13 oktober 2017, 00:53
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 12 oktober

Publicerad 12 oktober 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4058

Men skriver svensken fortfarande "taga"? Det togos välan borto 1948?

av Per Kele 13 oktober 2017, 07:29

Jag är ev senil men det var fan inte igår som bal skrev ett inlägg (tekniskt sett jo iofs) skärpning; !
Håller med om allt utom sista stycket.

av KJEH 13 oktober 2017, 00:15

dagens ros till bal som tar upp bankfack. jag kan bara halla med.

av Herr Rosa 12 oktober 2017, 23:52

För varje dag som går så tror jag att digitalisering (för att vara specifik) har mindre och mindre att göra med teknik, och mer att göra med kultur.

Under slagorden "snabbt, smidigt, enkelt" avlastar organisationer sina uppgifter på kunder som i bästa fall upplever obetydliga tidsvinster. I gengäld får de tjänster som är mindre feltoleranta, mindre konsistenta över tid, och tusentals glasväggar reser sig längs vår väg.

av Herr Melin 12 oktober 2017, 23:02

Svenskarna lider av två vanföreställningar: Dels att utveckling är någonting som automatiskt sker över tid och tvångsmässigt måste vara någonting positivt, dels att det bara finns en utvecklingslinje, som Sverige råkar leda. Den förra fördomen leder till att man bara rycker på axlarna när exempelvis bankerna slutar med bankfack, för att det ändå är oundvikligt. Den senare leder till att man tror att alla andra samhällen som skiljer sig från det svenska i något avseende bara ligger efter, och att de både vill och kommer att följa efter.

Det finns anledning att tro att verkligheten kommer att taga båda dessa villfarelser ur svensken inom det närmaste decenniet.

av bal 12 oktober 2017, 22:21

Milos Foreman tror jag och skrattet är Tim hulchs, häng inte upp er på stavningen (1984)

av blurk 12 oktober 2017, 18:00

onekligen ett mycket irriterande skratt i Amadeus filmen, kommer inte ihåg vem som gjorde den och jag orkar inte leta upp informationen heller

av Per Kele 12 oktober 2017, 14:31

Komiskt att svenskar alltid tycker att "utveckling" är bra, och att ordet har starkt positiva konnotationer såvida man inte specifikt anger att det handlar om negativ utveckling.

Faktum är att ordet är ganska unikt för svenskan. På engelska finns inte "utveckling" på samma sätt. Man kan säga progress men det betyder snarare framsteg.

Det är bara svenskarna som använder utveckling synonymt med framsteg.

av Modig 12 oktober 2017, 14:28

@Slidkrans: Elementärt, barnafödandet går ner när utbildningsnivån går upp. Utbildningsnivån går upp när kvinnor ges samma möjligheter som män.

Barn till utrikesfödda föräldrar växer upp på ett annat sätt än sina föräldrar. Barn till intrikesfödda föräldrar växer upp på ett annat sätt än sina föräldrar.

Utveckling var ordet.

av Virus 12 oktober 2017, 14:12

Att skaffa barn är ju i grund och botten den ultimata narcissismen. Om man inte av nödtorft är tvungen att skaffa barn för försörjning när man är gammal är det bara logiskt att inte göra det.

Detta leder i förlängningen till att de etniska svenskar som faktiskt skaffar barn tenderar att vara outhärdliga människor. Stämmer in rätt bra enligt min erfarenhet.

av Khan 12 oktober 2017, 12:35

@Virus: För att en population ska hållas någorlunda konstant över tid brukar man säga att varje kvinna behöver föda 2,1 barn i snitt. Enligt SCB:siffror beräknade på data insamlade mellan 2000 och 2011 födde kvinnor som har fötts i Sverige cirka 1,7 barn. Det görs ingen uppdelning på etnicitet bland gruppen infödda. Men även om man accepterar siffran som den är innebär det att den inhemska befolkningen kontraherar. Alltså beror det ökade barnafödandet på att utländskt födda kvinnor föder desto fler barn. Lägger ingen värdering i det. Men de kvinnor som växer upp i den svenska kulturen föder av ngn anledning inte särskilt mkt barn. Vad det beror på vete fan. Jag tror att kulturen spelar en roll.

av Slidkrans 12 oktober 2017, 12:11

@slidkrans: Kolla länken och dra egna slutsatser. Det låg som allra högst 1999 och har varierat över tid. För mig är det tydligt.

av Virus 12 oktober 2017, 11:15

@Virus. Ökar barnafödandet hos etniska svenskar också?

av Slidkrans 12 oktober 2017, 09:35

Klart det ska va mångfald :)
Men lönen bör vara lika oavsett mångfald för samma jobb.
Anser alla föräldrar som har barn under skolålder ska ha halva tiden och hela lönen. Halvtidsdagis - en förmiddagsgrupp och en eftermiddagsgrupp. Det måste finnas tid att vara med varandra!
Bolånen ska vara statliga och återbetalas enligt inkommst.

av Ker 12 oktober 2017, 09:24

Nativiteten sjunker som en sten? Barnafödandet stiger ju, men vi blir allt äldre som förstagångsföräldrar. Det beror inte på att vi inte skulle duga åt varandra, utan på att vi har så mycket annat att göra innan vi vill skaffa barn.
Potentiellt farlig länk

Kultur i fritt fall? Jösses vilket dravel. Det kallas utveckling och sker i alla länder och i alla kulturer. Världen idag ser inte ut som på 60-talet. Världen på 60-talet såg inte ut som på 10-talet.

av Virus 12 oktober 2017, 08:34

Trälar - rätt uttryck! 40 timmar i veckan ska du vara 'på jobbet' för att få jobbskatteavdrag. BASTA!!! Då får du inte tid över för dumma funderingar kring min aktieutdelning på X miljarder/år (och vilka som 'jobbar' ihop till den).

av Deadmeat II 12 oktober 2017, 08:15

Om offentligheten ljuger ihop att de två dominerande könen bara är en social konstruktion så kan man inte lösa ett enda av de problem som beror på att könen är olika även på mera grundläggande sätt. Och man kan inte heller utnyttja de fördelar som ligger i att de två dominerande könen är olika. Mångfald tack, inte enfald.

av sys 12 oktober 2017, 06:53

Ärligt talat - drömmen om det könsneutrala samhället. Blev det bra? Arga unga kvinnor med blått hår och vilsna män. Kroppsideal som gör folk sjuka för att inte tala om hur skrattretande idealen ser ut. Nativiteten sjunker som en sten för ingen duger för den andre och folk är för upptagna för att satsa på sitt eget självförverkligande.

Och så är folk förvånade att araberna inte vill integrera sig in i denna kultur i fritt fall.

av Slidkrans 12 oktober 2017, 06:32

Män i allmänhet är inte farliga. Psykopater är det däremot, vilket kön de än har. Att män får stryk av kvinnor, borde uppmärksammas mycket mer än det gör.
Man borde också diskutera manlig könsstympning omskärelse. Det är en symbolisk kastrering och är lika vansinnig som kvinlig könsstympning. "Om du inte gör som du blir tillsagt tar vi resten också". Att detta inte diskuteras, är för att män "skall tåla" all möjlig skit, och det "hör till" och "är naturligt" i vissa kulturer. My ass. Det är precis lika "naturligt" som att kvinnor inte får köra bil i Saudiarabien.

av K. J. & Jonathan 12 oktober 2017, 04:11

Klockren skärskådning av den moderna vänsterns världsfrånvända och besuttna attityd.

av Jodå 12 oktober 2017, 03:21
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 11 oktober

Publicerad 11 oktober 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4057

Hej brölkorv och andra. Just nu håller amerikanska media på och ältar och ältar Rysk inblandning in den amerikanska valet. Detta är ett spel för galleriet. Det handlar om att leda bort intresset från allt annat som händer just nu. Att sprida falska nyheter om separatism och hur viktigt det är att komma ihåg huir illa det var på Francos tid är frligt och okunnigt. Det är ett led i att splittra Europa och det är TVÅ stormakter som är intresserad av det, så våra chanser att få korrekt information är noll. Bidra inte till eländet. Vanligt folk vill bara ha lugn och ro. Det är maktfolket som är intresserad av vem som styr vad, inte vanligt folk.

av K. J. & Jonathan 12 oktober 2017, 03:56

Vid slutet av Rambla de Catalunya står en obelisk med Cristobal Colon på toppen. Vid dess fot står statyer av präster med infödingar som står på knä, och negerslavar i kedjor.

Spanien är inte ett land som har gjort upp med sin historia. Fascismen / imperialismen ligger kvar där under ytan och bubblar.

Om Gotland hade röstat om självständighet utanför det svenska systemet hade Stockholm aldrig hindrat det med våld. Det hade aldrig gått så långt, för vi skulle inte ha drivit gotlänningarna till det, och vore de rabiata hade vi hittat en kompromiss.
Katalanerna har inte bara ett eget språk och en egen kultur.

av brölkorv 12 oktober 2017, 02:14

Jo tyvärr det finns spanska fascister ännu- de dog inte med Franco! Vore i o f s trevligt om det varit så. Vi har ett monument här i stan på Katarinavägen som hyllar de frivilliga svenskar som dog i Spanien i kriget mot fascisterna.

av Ker 11 oktober 2017, 23:18

Tja, det gick ju inte så bra för Ukraina att lösa det politiskt. Självklart är Gotland inte samma sak som Krim, men folkomröstningar kan ge sken av falsk legitimitet som av princip inte är önskvärd.

Ingen skulle hindra katalanerna från att genomföra en "total opinionsundersökning" där man frågar varenda katalan, men det är inte samma sak som att deklarera att det är en juridiskt bindande folkomröstning som de katalanska myndigheterna gjorde.

av Kaktus 11 oktober 2017, 18:03

Jovisst. Men samtidigt tycker jag det känns som slöseri på resurser att stoppa gotlandsomröstningen fysiskt. Borde ju rimligtvis gå att lösa politiskt efteråt istället. Med förbehållningen att de inte vill lämna ut sig till just Ryssland.

av Skitsammare 11 oktober 2017, 17:11

Finns väl ändå en poäng med att inte tillåta fria folkomröstningar hur som helst. Det är ju lika med direktdemokrati. Inget dumt i sig kanske, men för det krävs grundlagsändringar och ny regeringsform.

Sverige har inte direktdemokrati och inte många andra länder heller. Då vore det lite konstigt att t.ex. låta Gotland folkomrösta om att separera sig från Sverige och bli en rysk provins (host Krim host).

Även om man inte tillåter Gotlands teoretiska Ja i den folkomröstningen är det ju dumt att ge Putin en förevändning att invadera.

av Kaktus 11 oktober 2017, 16:27

Det konstiga med röstningen, enligt mig, är att det borde väl inte vara olagligt med en röstning. Hur man agerar utifrån resultatet bör väl vara det man kan lagstadga? En omröstning är ju hårdraget inte mer än en poll.

av Skitsammare 11 oktober 2017, 15:35

klockren

av Per Kele 11 oktober 2017, 15:35

Det ingår i civilisationskonceptet att man inte alltid har hundra procent makt över alla pengar man tjänar. Samma sak i Sverige, i EU, överallt. Det är bara barnsligt att bli upprörd över att en liten del av ens enorma välstånd kommer mindre bemedlade till del.

För det andra är Madrid inte "fascister" idag, herregud. Rapa inte upp de mest inflammatoriska slagorden, tack. På 1960-talet fanns det en poäng med katalansk separatism; inte idag.

Sen tycker jag förvisso att det var fel att gå in med våld från Spaniens sida, det gav bara de katalonska sandlådebarnen uppmärksamhet de inte förtjänar.

av Sigismund 11 oktober 2017, 12:53

Spanska fascister hindrar yttrandefriheten- det är det ena.
Det andra är att de rika Katalanerna inte tycker sig få vara med o bestämma över de pengar de medverkar med, eller också är det det vanliga- de vill bli rikare.
Man måste kunna ha två tankar i huvudet samtidigt- att tro att det är EN tanke som gäller är likt snålheten som bedrar visheten.
Finns lite likheter med "norrlandsproblemet"
Men Göteborg, hm, är ju värre med Rinkebysvenska o stockholmska. Problemet är lite gammalt väl? Svengelska är väl det som gäller?

av Ker 11 oktober 2017, 12:11

Kul att det uppskattas! Tänk om vi spred lika mycket glädje som osämja på nätet, vilken värld det hade varit! Själv råkar jag vara ledig just denna soliga höstdag, härligt!

av Mr_feelbad 11 oktober 2017, 11:00

Tack Mr_feelbad! Jag blev glad!

av sys 11 oktober 2017, 10:55

Brölkorv: Och? Jag är från Göteborg och mina föräldrar minns hur lärarna på statliga direktiv försökte tvätta bort den göteborgska dialekten från barnen och tvinga dem att tala rikssvenska. Ingen höjdare, men det var länge sen nu. Get over it.

Kataloniens hipsterseparatism är vämjelig. En ofantligt rik region med levnadsstandard jämförbar med Sverige gnäller över att de får betala lite mer i skatt än fattigare delar av Spanien. De vill hellre vara giriga och sitta på sina sketna korvören och förnumstigt tala "katalanska" som i princip bara är en dialekt av spanska.

Tjetjenien kan jag förstå. Kurderna kan jag förstå. Men kom fan inte dragandes med de där bortskämda jävla proffsmartyrerna som kallar sig katalaner.

av Sigismund 11 oktober 2017, 10:18

@ KJ & J

Ditt påstående nedan om katalansk nationalism är otäckt ignorant. Den vuxna generationen bland dem som bor där minns hur deras föräldrar blev slagna på gatan för att de pratade sitt eget språk och tillsagda att tala på kristet sätt. Skolministern tycker att barnen där helt ska förbjudas att använda sitt språk i skolan. Katalanerna tillåts inte att t ex förbjuda tjurfäktning i sin egen region (de gjorde det, men Madrid rev upp beslutet).

Regeringen i Madrid har aldrig tagit bort hotet om våld i frågan. Nu senast skickade de ca 850 pers till sjukhus för att de ville rösta. Märk väl inte som reaktion på några upplopp eller protester, utan bara vanliga gamla tanter som ville rösta. Visserligen en olaglig omröstning, men alla lagliga vägar är stängda.

av brölkorv 11 oktober 2017, 09:25

<<h1>h1>hej <\<\h1>h1>

av Testr 11 oktober 2017, 08:40

Get a fucking move on.

av Polle 11 oktober 2017, 08:15

återinför husagan och husförhören (tillsammans med kyrkstocken och skarprättaren)

av karlakarl 11 oktober 2017, 07:54

K. J.& J - Främlingsfientlighet är det väl inte, att vilja bo tillsammans under en flagga, med ett (eller två) språk här? Det handlar mer om att "vi är bra!" än avsky mot alla andra, tror jag nog.

Men - "jag menar titta på honom." - hehehehehe!

av Al 11 oktober 2017, 07:27

@Folkrät: Din artikel är otäck men lässvärd. Vad man kan ta med sig är väl insikten att nationalism som i Katalonien just nu, är bara ytterligare ett uttryck för främlingsfientlighet och vara lite på vår vakt mot vilka "nyheter" som sprids.

av K. J. & Jonathan 11 oktober 2017, 02:56

Kellermans förmåga att hantera både självkritik och samhällskritik med distans och humor är helt fantastisk.

av K. J. & Jonathan 11 oktober 2017, 02:41

The begynnande folkmordet på Boer i Sydafrika är onekligen hårresande.

Potentiellt farlig länk

av Folkrättsaktivist 11 oktober 2017, 02:40

Ja, det ÄR ju tekniskt sett sant, samma som att det var lätt att vara vit landägare i sydstaterna innan inbördeskriget. Det betyder inte att man det är något som är acceptabelt att eftersträva.

av Stranger 11 oktober 2017, 01:26
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 10 oktober

Publicerad 10 oktober 2017
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 4056

Vad jag undrar är vad det är hos fjollor - eller homosexuella män öht - som stör en del straighta killar så enormt? Ärlig fråga. Jag hade en gång en lång diskussion med ngn som skämdes över att han kände som han kände, men inte riktigt kunde göra något åt det.

av kork 11 oktober 2017, 12:30

För den som känner sig obekväm i heterorollen kan det snart finnas hjälp att få. Läste i tidningen häromdagen att Alexander Bard skall hålla i ett läger där deltagarna skall "formulera om mansrollen". Kvinnor välkomnas inte.

Jag förmodar att Bard under detta läger avser "bota" heterosexualitet medelst smisk och andebesvärjning. Det finns ju rätt många heterosexuella, så möjligen ser han en stor, för att inte säga erigerad marknad framför sig.

Vilket möjligen inte ändå vore så bisarrt som det kan tyckas. Det handlar ju om människor vilka betalar riktiga pengar för att få sitta på ett kvinnofritt läger och eh, "samtala" med Alexander Bard om mansrollen.

Att det skulle handla om vanliga medelsvenssons framstår inte som särdeles sannolikt och exakt vilka onämnbara värderingar dessa individer kan tänkas omfamna är det nog lika bra att inte fundera närmare på.

av Otto - med världen på sitt samvete 11 oktober 2017, 07:53

Personligen tycker jag att livet och världen blir roligare när folk är olika. Helst skall de ju inte försöka döda mig förstås, men bortsett från det gillar jag att leva i världen, se och uppleva så mycket som möjligt den lilla stund vi har här, och inte sitta ensam i en liten avkrok någonstans och längta tillaka till Astrid Lindgrens 50-tal, innan medelsvenssons ens lärt sig äta gris på Mallåkra. Folk får vara som de vill. Jag har inte tid att vara intolerant, men, det är jag som har begränsningar. Jag klarar inte av fjollor. Detta är ett mycket litet problem, då den enda jag känt och uppskattade i andra avseenden fick cancer av all jävla champagne och dog.

av K. J. & Jonathan 10 oktober 2017, 22:40

Sys: Alltid lika läsvärda kommentarer från dig här. :)

av Mr_feelbad 10 oktober 2017, 18:52

Självklarheter: Alla bögar är inte pedofiler, vilken skribenten nedan säkert vet, men det ÄR så kul att retas. Vidare tar inte homosexuella himla stor plats, de som tycker det borde fråga sig: a/varför skulle de bry sig om det ens vore sant? b/vem räknar, och varför? Vilken straight person blir egentligen störd av att det finns homosexuella?

Annan självklarhet: Homosexualitet finns i hela djurvärlden. Inklusive hos Homo sapiens.

Och Björne har nästan helt rätt. Sorgligt nog. Utom att lesbianism retar gallfeber på många osäkra män som tror att de är alfahannar och bara inte står ut med att lesbiska kvinnor faktiskt inte vill ha dem. Alls.

Kan vi gå över till något annat nu?

av kork 10 oktober 2017, 17:16

För det är bögarnas fel

av rullstol 10 oktober 2017, 16:12

suck. vill fortsatt uppmana till skärpning till vissa skribenter här, som inte tycks thinka lika mycket som de påstår sig makeas. fundera lite på skillnaden i kellermans drift med fördomar och er egna delaktighet.

av vitkor 10 oktober 2017, 14:52

Man kan inte bygga ett samhälle på de små obetydliga, ibland rentav defekta avvikelser som finns i marginalerna (1-1,5 % av befolkningen). Ingen kan förneka att dessa idag ges ett oproportionerligt stort utrymme. Detta skapar diskrepans mellan media och samhälle, en klyfta som endast växer.

På tal om vissa av dessa filurer, är det inte lustigt att alla homosexuella förvisso inte är pedofiler, men sånär som på alla pedofiler är homosexuella? Really makes you think.

av Hmm... 10 oktober 2017, 13:36

Att uppskatta att kvinnor beter sig manligt men inte att män beter sig kvinnligt är bara en förlängning av misogyni.

Det kvinnliga har genom alla tider haft låg status – det manliga hög.

Alltså har den inskränkte medelsvensson inget emot när en kvinna lägger sig an med högstatusattribut (manliga) men det kokar över i hans lilla ärthjärna när män lägger sig an med lågstatusattribut (kvinnliga).

Därtill tror han sig felaktigt vara till hälften tolerant eftersom han "tolererar" butchkvinnor, utan att inse att han bara är ännu en sorglig länk i den mänskliga historiens eviga kvinnoförakt.

av Björne 10 oktober 2017, 12:49

Visst finns fjollor, det är bara en annan manstyp. Och butchkvinnor kan faktiskt vara känsliga, så det så. Om läderbögar har jag hört att de gillar kaffe och kakor. Inget är som man tror!

av kork 10 oktober 2017, 11:18

Gillar Rockys tänk om kärringar, mörkhyade och bögar. Mer sånt!

av Tänkaren 10 oktober 2017, 10:35

Fler fördomar? Är det ett barn som inte vill bli stuuur? Peter Pan syndromet har ältats. Eller- är det problem att hitta ny mansroll? Jaha. Kan vara människa kanske, istället för hund?

av Ker 10 oktober 2017, 09:07

Är det samma med LÄDERbögarna?

av opraktiker 10 oktober 2017, 07:53

Vem Rocky än funderar på att han skulle kunna vara istället, så är han alltid sig själv ändå. Varför tänker han sig inte att han är sig själv fast annorlunda? Fast jag håller med om att det första är mera realistiskt. Och det gäller inte bra Rocky.

av sys 10 oktober 2017, 07:17

Finns dom ens på riktigt? Har aldrig sett såna killar utanför TV.

av Stranger 10 oktober 2017, 04:13

Kvinnor som är lite butch har jag inga problem med. Dem kan man ta med till servicehallen och be dem byta olja och ta filtret samtidig, så sätter jag på vinderdäcken. Inga problem. Men killar som talar i falsett och vickar på höfterna när de går klarar jag tyvärr bara inte av.

av K. J. & Jonathan 10 oktober 2017, 02:32

klockren

av Per Kele 10 oktober 2017, 02:23

Rocky har aldrig sett en bög utanför Queer Eye och Will Och Grace, va?

av Stranger 10 oktober 2017, 01:29

Klockren, eller vad tycker ni loserbögar?

av Hujedamig 10 oktober 2017, 01:16
Andra publiceringar av denna stripp: