klockren

Dagens Rocky - med kommentarer

Web 2.0-aggregerat i väntan på pastans nya klockrena kommentarsfunktion.

Dagens Rocky - med kommentarer

Tack alla som kommenterat, och även ni som smygläst. Nu tycks det vara över, efter 8 år här, utöver de tidigare på pastan. / vitkor

Rocky 6 november

Publicerad 6 november 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3142

@pangsjo
Men vem vill vara chef för ett gäng idioter?

av Ledigheten 7 november 2013, 11:47

Hur många här har läst Parkinsons lag? ;)

av kork 6 november 2013, 23:22

@Ledighet, ker, Kurt
en mellanchef kan redan ha avancerat till sin inkompetensnivå. Borde vara lätt att passera!

av pangsjo 6 november 2013, 23:17

@ker
Tänkte inte på de.... ;o)

@KUrt
Den som alltid "går fot" kommer aldrig att ta något vidare till någon högre nivå.

Och den som sitter kvar i sin skrubb kan ibland leda utvecklingen på sitt företag.

Att din närmaste mellanchef vanligtvis inte fattar det, ser jag som ett banalt normaltillstånd.

Det är bl.a. därför hen har blivit upphöjd till chef och de andra är de som utför själva arbetet.

Det är bara att tänka sig att det omvända skulle råda, på vilken arbetsplats som helst.

av Ledigheten 6 november 2013, 10:44

frågan till ker alltså, jag fattar inte vad du menar

av KUrt 6 november 2013, 09:43

Vem är välanpassad? Den som sitter i skrubben eller den som hoppar hinderbana?

av KUrt 6 november 2013, 09:40

Tänkte just samma KUrt! Tillhör man dem som aldrig kommer att hålla tyst och alltid kommer att göra uppror-är du den som hela utvecklingen av samhället beror på-de välanpassade dödar rörelse och nytänkande-tvärt emot vad chefer tror! @Ledigheten vore det få berörda vore inte Rocky så stor som han är idag.

av ker 6 november 2013, 09:35

den här måste man helt enkelt printa ut och hänga upp vid kopiatorn

av KUrt 6 november 2013, 08:37

Mycket bra stripp, föresten.

Ibland är Rocky som en dramadokumentär av mitt liv och därför mer skrämmande än rolig.
Men det är väl bara jag som tycker det....

av Ledigheten 6 november 2013, 07:49

Ang. Rotebro och andra dylika platser, v.g.s mina kommentarer till stripp 3141.

av Ledigheten 6 november 2013, 07:46

Mellanbarnet med mellanmjölken medlar mellanchefen medelst medelvägen...

av Eberhardcore 6 november 2013, 07:41

Genialiskt. Slutrutan har ALLT!

av Sol Sken 6 november 2013, 06:36

Blodtörstsförst!

av Burker 6 november 2013, 03:09
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 5 november

Publicerad 5 november 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3141

Säljare... ugh.

av Pierre 5 november 2013, 20:18

@ker
@PP
Tacka ska ni ha!

Jo, det var en alldeles sann historia inifrån det hårda livet på ett större svenskt aktiebolag.

Men vad jag glömde berätta var att jag självfallet inte själv flängde runt och byggde och släpade bromaterial som timmer och dyl.
Någon måtta får det vara!

Det gäller bara att ha en bra cover story, som t.ex. en dålig menisk, en gammal korsbandskada eller något annan sexig sportsåkomma. Vanlig gubbgikt duger inte.

Denna skada ska du förstås plantera vid ett lämpligt tillfälle på t.ex. kafferasten eller på en lunch, helst flera veckor innan, så att det faller sig helt naturligt att du står och glor i din cortex i stället för ränner runt på ett lerigt fält i hällregnet och svettas.

Medans man glor kan man ta och göra antropologiska studier på hur dysfunktionellt motståndarlaget arbetar. Det blir mycket med klämkäcka tillrop som kommer från det laget, t.ex. "KOM IGEN NU GRABBAR!!!", och dyl.

Om du kan, ta med en filmkamera.

av Ledigheten 5 november 2013, 17:50

Så kanske alla möten är anledningen till att man inte längre får tag på någon på telefon heller? Inte så väldigt ofta, i alla fall.

av kork 5 november 2013, 17:41

Rorande overens alla var i dag. Varmande. Snart jul, eh? |mys|

av Herr Rosa 5 november 2013, 17:07

SJUUKT att det är så mycket möten. Vad lyckades ni genomföra i det 119:e mötet som ni inte lyckats få fram i de andra 118 mötena ni haft i år? (skulle man ibland vilja fråga)
Sen om det händer något går det inte att få tag på någon för alla sitter i möten.

av KJEH 5 november 2013, 16:48

Jag känner i alla fall två par som lyckats utmärkt med att hitta någon via dejtingsajter. Och en (kvinna) som hittade en rad kk på samma sätt. Så det verkar fungera med "kontaktannonser".

av kork 5 november 2013, 16:28

Mycket bra historia Ledigheten och bra strip! Att hitta något som inspirerar är ungefär lika lätt som att hitta kärleken- därför alla kontaktannonser som inte heller funkar. Det bästa är att leta efter det du vill utveckla hos dig själv-att utveckla andra är lika lätt som att försöka få andra att sluta med cigaretter eller andra droger.

av ker 5 november 2013, 15:39

@Ledigheten: Underbar historia, hahaha. Sverige, i verkligheten, liksom. :)

@Slidkrans: Vem f-n e Tomas Gustafson? Google, google, aha. En gammal skridskoåkare? Jaja, gamla avdankade sportprofiler måste väl försörja sig också. Hoppas bara jag slipper lyssna. Särskilt som mitt ointresse för sport är stort.

av PP 5 november 2013, 14:53

@Slidkrans
Tackar!
Jag kan tillägga att det var "ganska" roligt att se de till en början hånfulla blickarna på min skogsmulle/kustjägar-utrustning, snabbt förvandlas, på bara en halvtimma, till habegärsblickar värre än det som dessa människor brukar normalt reservera för östermalmsvåningar och Porschar.

Termosen visade jag förståss inte, då hade jag nog blivit rånad ;o)

av Ledigheten 5 november 2013, 13:35

Haha! Asbra historia, Ledigheten!

av Slidkrans 5 november 2013, 13:18

Jag kommer själv ihåg en kickoff i Stockholms skärgård i november.
Man skulle få olika viljor att försöka jobba bättre tillsamman, var tanken.

Vi blev uppdelade i två lag förstås; chefer och resten.
Man skulle kasta yxor och bygga broar, gissa gåtor, lösa matteproblem eller nått sånt i det tilltagande kalla regnet som piskade oss ifrån norr.

Efter ca. tre timmar med det så blev vi anmodade att sitta i ett partytält och äta kallt men grillat kött.

De flesta ifrån försäljningsavdelningen och cheferna satt då och skakade i sina blöta kostymer och leriga Bally-skor.

Själv har jag gjort lumpen delvis i skärgården så jag viste att det här med november på skären inte kommer att bli nån lek och var därför utrustad på ett helt annat sätt.
Laget bestående av icke-chefer/säljare vann förstås en förkrossande (53-1) seger i alla grenar.
Efter det att skymningen kom och inga mer yxor kunde kastas, utan risk för liv och lem, så blev vi hämtade med en båt och vi kunde färdas tillbaka till Stockholms under fulständig tystnad.

Jag smög själv upp min termos och tog mej en slurk på akterdäck och njöt av färden.

Den lite taskiga stämning som hade funnits innan mellan en del mellanchefer, utvecklades efter denna kickoff till ett öppet krig.

av Ledigheten 5 november 2013, 13:07

Skillnaden är ju att i sportens förlovade land kommer uppmaningen under arbetets gång sas. Ingen har behövt avbryta för ett möte om ett möte.

av Boris 5 november 2013, 12:39

haha kork, du har inte lirat fotboll eller hockey speciellt mycket va?

av Per Kele 5 november 2013, 12:27

Om folk säger: "Kom igen!" eller "NU KÖR VI!!" till mig, vill jag bara mörda dem. Genomfalskt.

av kork 5 november 2013, 12:17

Vi hade Tomas Gustafson som inspiratör på en konfa. Man ska väl inte snacka skit om folk i onödan men han var faktiskt mördande tråkig och dessutom hemskt osorterad. Det kändes som man hade mindre inspiration när han var klar jämfört med hur det var innan han hade börjat.

av Slidkrans 5 november 2013, 12:05

Det var något geni som för ett antal år sedan kom på leken floskelbingo som man kunde spela under möten. Det var kul för det tog ofta inte länge innan någon kunde mumla "bingo" lite diskret så bara de inblandade fattade.

av sona 5 november 2013, 12:01

Vi hade en kickoff på ett större företag där jag jobbar. Föreläsaren snackade en stund, väldigt engagerat, om psykologi och annat. Vi var bra peppade av hans energi..... i ungefär 10 minuter. Sen insåg vi hur många floskler han hade använt och hur meningslöst det egentligen var. Notan? Jag vill inte ens veta...

av Andreas 5 november 2013, 11:00

Den däringa Joppe, i docenterna, dök upp på en sån där team building kurs som jag deltog i. Han var rolig och såg ut ungefär som klasse i ruta 3.

-Enkelt? Nja, det krävs nog sin man att vara lekledare i ex.vis allsång på skansen.

Söndercurlad?
-Lugn, "team building" betyder på svenska ungefär som att svetsa samman en grupp, dvs lära känna varandra lite bättre.

av Per Kele 5 november 2013, 10:51

Femton tusen bara. Som hittat!

av kork 5 november 2013, 10:39

Hyr mig! Jag pratar garanterat inte och fram- och baksäten, och när jag är klar mår alla som prinsar och prinsessor, i st f att ha prestationskramp och självmordstankar och längta efter lugn och ro i en avlägsen grotta och en redig whisky.

av kork 5 november 2013, 10:38

Man kan bli inhyrd kick-offare? Verkar enkelt. Hoppa runt och vara rolig och inspirerande i tjugo minuter och, antar jag, tjäna fett med stålar!

Men skippa n-ordet, kransen. Låt oss begrava det för evigt.

av kork 5 november 2013, 09:33

Hade en gång Ernst-Hugo J. på ett kick-off efter en omorgienisation. Det var lite av en presentations-orgie!

av Mr Dark Blue 5 november 2013, 08:16

Genom egen erfarenhet tycker jag mig se en korrelation mellan motesfrekvens och skattefinansiering.

av Herr Rosa 5 november 2013, 05:15

Hade en gång ett jobb där vissa var fältbaserade (däribland eder tillgifne Slidkrans) vissa satt på kontoret. De som satt på kontoret satt tamejfan jämt i möte. En gång på konferens frågade en av de kontorsplacerade oss fältbaserade om vi ville sitta i framsätet eller baksätet. Ville vi styra utvecklingen eller bara åka med? Nigger please... Get back to your fukking möte. Det är det enda du är bra på.

av Slidkrans 5 november 2013, 02:31
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 4 november

Publicerad 4 november 2013
Taggar: boiiing
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3140

Har heller aldrig fattat dom där som säger att de öppnar fönstret för att dom ska röka-då drar ju definitivt allt rök in! Känner dom inte till att det finns fläktsystem i de flesta flerfamiljshus? Enklast är att sluta trakassera sina lungor!

av ker 4 november 2013, 09:50

Rocky's nya framtid: Engelsklärare

av elev 4 november 2013, 09:09

Nej, Robyn sjöng den svenska versionen. På den gamla goda tiden var vi barn inte söndercurlade, så då dög det med engelskspråkigt original; det som Rocky sjunger.

av FTW 4 november 2013, 07:22

Roligast i dagens stripp: Hen som står utomhus och röker, inomhus.

av Boris 4 november 2013, 07:00

yepp, lilla sporten med Robyn, typ 11 år gammal. Undrar om den får vara med på hennes "best of"

av Per Kele 4 november 2013, 06:51

Lilla sportspegeln!

av FTW 4 november 2013, 06:06

sågad!

av lurkkiller 4 november 2013, 04:06
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 3 november

Publicerad 3 november 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 555

What a tainted taint yo!

av Marky Mark 3 november 2013, 12:14

Det här med åldersnoja får en ny vinkel!
Samt hur kunde min kommentar hamna på ett helt annat datum? Slumpgeneratorn en ny kommentatorsfunktion?

av Ker 3 november 2013, 11:25

"Jag hade aldrig koll på dom, för
Jag var för gammal,
Men du är 13! Hur fan kan du aldrig
ha hört talas om The Beatles?!"

av En gammal man 1979 3 november 2013, 09:27

Är beatles-frisyrer tilbaka?

av J P Ringo 3 november 2013, 07:46

You're going down...

av lurkkiller 3 november 2013, 03:04
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 2 november

Publicerad 2 november 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3139

Ok så länge dom inte ansluter till nån skum jihad i Pakistan.
Rocky beskriver att han var han än är gör det han gör överallt-undviker konflikter och kulturchocker-tja -vissa tycker livet är bäst på film

av ker 2 november 2013, 17:12

Jag har sagt det förr; alla som jag träffat som gillar Indien beskriver det inte särskilt lockande. Polarn ska dit igen på onsdag (vet inte för hur många gånger i rad nu) och ska vara borta i fem månader. Go figure...

av Mr_feelbad 2 november 2013, 10:12

Tjejen ser ut som om hon är väldigt van vid Rockys sätt att tänka och uttrycka sig. Rör inte en min.

av kork 2 november 2013, 09:28

Indien e najs. Önskar jag var där nu.

av Jaymz 2 november 2013, 09:25

Indien igen?
-fy tusan vilket skitland, åk aldrig dit, undvik

av Per Kele 2 november 2013, 08:30

Teneriffa och Alanya har väl tagit över diarré-ligan vid det här laget?

av KJEH 2 november 2013, 08:23

Pröva med västindien i stället - reggae, calypso, salsa! Annat än entonig raga.

av Belafonte 2 november 2013, 07:32

Bästa med Indien: Lassi Bhang. Ifrågasätter ngn din kapacitet - spänn ögonen i honom och säg: "Don't worry, I'm Ganesh. I can take a-n-y-t-h-i-n-g."

av Slidkrans 2 november 2013, 05:45

Helt enkelt.

av lurkkiller 2 november 2013, 04:33
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 1 november

Publicerad 1 november 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3138

Tack för det! ;)
Det är bara det att den arma mannen trakasserades obarmhärtigt i åratal av media – och det är väl därför sådana där skämt kommer automatiskt. Folk glömmer att det var en levande person.

av kort 1 november 2013, 17:05

inget ont alls, balkongbebisen kom liksom av sig själv, jag tar tillbaka, sorry

av KUrt 1 november 2013, 16:25

Och vad har Michael Jackson gjort dig för ont, KUrt? Har han tvångsmatat dig med hemsk musik, eller? Sluta prata skit om karln.

av kork 1 november 2013, 15:46

brudar från balkongen

av lurker 1 november 2013, 14:17

bara han inte inte i MJs efterföljd börjar slänga bebisar från balkonger

av KUrt 1 november 2013, 09:54

i övrigt, 10 av 10, redan en klassiker för mig

av Per Kele 1 november 2013, 09:39

seriöst ker, du måste jobba lite hårdare på grammmmaticken, din a ideerr, går inte fraam

av Per Kele 1 november 2013, 09:37

Verkar generös iallafall- det är tror jag inte dom "riktiga"är. Men brudar-han har ju problem med att träffa såna?

av ker 1 november 2013, 09:31

Det dricks Kir och röks på här.

Snart dags för ett hembesök av slumsystrarna ifrån det sociala centret på Långholmsgatan?

av Ledigheten 1 november 2013, 08:40

BRUDAR från balkongen? Tillämpas väl bara i 'vissa' slags familjestrukturer.

av Regn Moln 1 november 2013, 08:13

Drogfri och med en udda strumpa. Då är det bara att se framåt igen!

av Sol Sken 1 november 2013, 06:42
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 31 oktober

Publicerad 31 oktober 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3137

Visst ja – och i Abrahamsberg.

av kork 4 november 2013, 11:32

Och förresten har jag ångrat mig. Man bor på Hornsgatspuckeln, men man bor i en backe, inte på den.

Själv har jag bott på Söder, på Söder (2 olika adresser), i Vasastan, på Östermalm, i Sibirien (samma adress, kan benämnas olika), i Vällingby, i Gamla Stan, på Gärdet (definitivt på en kulle).

av kork 4 november 2013, 10:55

Jag skulle då aldrig säga att jag bor "på Högalid". Även om det betydelsemässigt skulle vara korrekt. Den gamla kopplingen till nån backe har försvunnit sen länge tillbaka. På Högalidsgatan, jo, men annars i Högalid(s församling). Eller vid Högalid(skyrkan). Så var det i alla fall på 60-/70-talet, när jag bodde i kvarteret Plankan på Varvsgatan. Alltid kul att diskutera oviktiga saker. :)

av PP 4 november 2013, 09:44

Det här med åldersnoja får en ny vinkel!

av Ker 3 november 2013, 11:23

Ja, ja – somliga av oss vet hur man roar sig en lördagskväll! ;)

av kork 2 november 2013, 18:26

"Lid" betyder backe, sluttning, så Högalid är den höga backen. Den kan man förstås bo på.

av kork 2 november 2013, 18:26

@kork
”Och var tusan bor man egentligen, om man bor "på" Högalid? Det är en kulle, är det vad som menas? ”

Jo, det stämmer, det.
Mem med Högalid menas ofta Högalids församling. Den är stor den, men ändå om man så befinner sig boendes i dess mest extrema utkanter, så bor man fortfarande på Högalid.

Det vet väl varenda menska?

av Söderkisen 2 november 2013, 18:21

Kul med semantisk diskussion!

Jag är född på Söder, så dra inte the Söder card on me!

Eftersom Tantolunden (f d Danto) är ett jättestort park- och koloniområde, är man förstås "i" där. Vi är också överens om malmarna (Norr-, Söder- och Öster-.)

Det ante mig att T-banestationen har något med "på Hornstull"-andet att göra. Man är ofta "på" en tunnelbanestation. Sedan kan detta uttryck så att säga ha spritt sig ut till omgivningarna. Det tror jag är den historiska förklaringen, men det gör det inte mer korrekt, och et finns ingen anledning att ömma för en massa gamla språkliga missförstånd. Vad ser du Söder som, någon gammal koloni där de talar pidgin och att det är så pittoreskt? :)

Och var tusan bor man egentligen, om man bor "på" Högalid? Det är en kulle, är det vad som menas?

av kork 2 november 2013, 17:03

Jaha, det är kanske dags att reda ut ett och annat ang. prepositioner på Södermalm.

Det finns en klar skillnad här mellan vad som kan betraktas som utmärkt och riktig svenska och vad som är tradition på Södermalm. Som vanligt så bryr jag mig enbart om det sista.

Som tidigare avhandlats så kan man aldrig i dag bo "i Hornstull", om man inte till undantagsvis var levdandes innan 1905 då tullhuset revs. Jag tror säkert att det då fanns någon person som bodde i själva tullhuset.

Om ni vill se hur sådana hus kan ha se ut rekommenderar jag varmt ett besök vid Norrtull där de har två tullstugor kvar. Men på Hornstull tror jag det var enbart en kåk med ett portvalv.

Man kan också bo "vid Hornstull". Det är ett korrekt språkbruk.

En del säger också att de bor "på Hornstull" och det är också helt problemfritt m.a.p. den folkliga traditionen.

Om man står och hänger utanför T-banenergången på Långholmsgatan så står man och hänger "på Hornstull".

Man bor också "på Södermalm".
Dito: "på Högalid".
Aldrig med "i" här, utom om man till undantagsfall missbrukar "i Högalidspaken".
Däremot så bor man t.ex. "i Tanto" och man krökar "i Tantolunden".

Jag får hoppas att det här reder ut "i/på/vid"-saken för denna gång.

av Söderkisen 2 november 2013, 10:19

Man bor "på" en ö, holme eller gata. Kungsholmen, till exempel. Eller Bondegatan. Eller en av "malmarna" – Södermalm, Norrmalm.

Men man bor inte "på" en park eller stadsdel. Man bor inte på Bagarmossen eller Täby.

Snobbisar gillar att säga att de bor "i" Lidingö, men dem kan man strunta i.

Därmed inte sagt att prepositioner är särskilt logiska. Kompis född i Sverige men med familjerötter i Mellanöstern kan inte acceptera att man är "på" tåget eller "på" toaletten. Det låter rätt kul när hon ringer och säger att hon är "i" tåget (och det är hon ju), och ännu roligare när hon ropar "jag är i toaletten!"

av kork 2 november 2013, 09:26

@vitkor
"Bor på" är helt OK språkbruk i detta fall.
Bryr dej inte om vad dom andra elaka och dumma barnen säger.

av Söderkisen 2 november 2013, 00:11

Om det ska envisas med på så säg "på Knivsöder" istället. :)

av PP 1 november 2013, 16:31

Viiiiiid!

av kork 1 november 2013, 15:48

just det, det är igge som bor på hornstull va?

av vitkor, 1 november 2013, 13:08

Det verkar som Rocky köpt lägenhet på Tavastgatan på Hornsgatspuckeln- det ligger närmare Slussen än Hornstull men nära Folkfiket han frekventerar

av ker 1 november 2013, 09:27

I Oslo bor Rocky på Grünerløkka

av vitkor, 1 november 2013, 08:12

@cella'man
Snö på loftet?

av Tyken 31 oktober 2013, 23:54

Det ligger snö på en av bilarna.

av cella'man 31 oktober 2013, 21:47

@sona
Du har nog rätt.
Rocky är ju bara påhitt, eller?

Men röka gräs eller tobak är lika farligt för dina lungor.
Du har inte 20 st utan 2 st.

av Ledigheten 31 oktober 2013, 19:19

Som serietecknare får man lov att dramatisera lite. Det var väl förmodligen en ask med 5 Marlboro kvar som Kellerman slängde ner till lillbrorsan till nån svensk rappare som blev ombedd visa leg på 7/11 när han försökt köpa cigg.

av sona 31 oktober 2013, 18:36

@Ker
Bor K vid tullen?
Hum... tror inte det.
Du har rätt att han borde träffa nån och prata om det där.
Han borde vara mer rätt om sina lungor, tycker jag.

av Ledigheten 31 oktober 2013, 16:35

@Söderkisen: "aldrig i Högalid". Nja, om det inte är Högalidsparken man snackar om, då är det ju helt rätt att säga t ex "i Högan".

av PP 31 oktober 2013, 16:32

@PP
Ok, då fattar jag. Förlåt...
Ser lite dåligt och skillnaden ibland på * och " är inte stor.
Då är vi helt överens, "vid" är rätt.

av Söderkisen 31 oktober 2013, 16:31

Vilka konstiga pseudo kommentarer -är det inte underligt att alla vet att Rocky har drog hemma? Är han korkad eller? Man kan ju ana en helt annan anledning till att brudarna flyr!! Bör han inte söka hjälp

av Ker 31 oktober 2013, 16:26

@Söderkisen: Jag menar att det är jag själv som är uppväxt vid Hornstull. Stjärnorna ska markera något som händer/hänt eller något man gör/gjort. Tror jag. Så har jag iaf använt dem sen intörnets barndom. *förtydligar* :)

av PP 31 oktober 2013, 16:23

Jag svarade vitkor och Söderkisen kommenterade under tiden. Nej, varken på eller i. Vid. Av nedan nämnda skäl.

av kork 31 oktober 2013, 16:21

Nä. Han bor väl inte i en tull?

I Skanstull? I Norrtull?

Nä.

av kork 31 oktober 2013, 16:19

@kork
Säg "vid" du, det är helt ok, det säger jag också själv ibland, det är helt ok, men man kan t.ex. stå "på" Hornstull, också.
@vitkor
Så kan det vara, tänkte inte på det.
Men genom en publikation av en ren felaktighet kan man ju få folk att tro att det är riktigt.

p.s. Det heter också "på Högalid", aldrig, "i Högalid".

av Söderkisen 31 oktober 2013, 16:18

rocky är ju nyinflyttad så då är det väl rätt med i.

av vitkor, 31 oktober 2013, 15:49

Vid. Det ska vara vid Hornstull. Det fanns en gång en tull där vid Hornsgatan.

av kork 31 oktober 2013, 15:38

@PP
Ursäkta mej, jag blev lite arg så att jag snubblade på tangenterna.

Så här ska det vara:

Menar du att det är balkongen som är uppväxt vid tullen, eller Rocky?

Båda är nog kanske rätt, men "i Hornstull" är fan i mej inte rätt!

"i":et är en s.k. markör som avgör om du är en svartklädd nyinflyttad AD eller Copy writer eller äkta vara.

"På" eller "vid" funkar lika bra. Båda är rätt.

av Söderkisen 31 oktober 2013, 15:30

@PP
Menaru att det är balkongen som är uppväxt vid tullen, eller Rocky?

Båda är nog rätt, men "i Hornstull" fan i mej inte rätt!

av Söderkisen 31 oktober 2013, 15:13

"en balkong vid Hornstull" röstar jag för. *uppväxt vid Hornstull*

av PP 31 oktober 2013, 15:02

Tänk att alla tror att det man ritar eller skriver om är IRL? Kom igen- det är tvådimensionellt dvs platt och även tiden är platt! Var glad för det!

av ker 31 oktober 2013, 14:18

"en balkong i Hornstull"
Ska nog vara
"en balkong på Hornstull"

av Söderkisen 31 oktober 2013, 13:52

i strippen från 22 oktober kör rocky ett skämt som kellermannen twittrade den 5 september. Han kan ju haft denna story i anteckningsblocket sen februari och sen ritat in den först nu.

av vitkor, 31 oktober 2013, 13:41

vilka 80-talsartister spelade i Stockholm i augusti?

av dragsgill 31 oktober 2013, 13:39

Kellerman – dina kommentatorer är förvillade – hoppa in och klargör!

Var det Jacksons? Var det februari? Var det gräs?

av kork 31 oktober 2013, 12:39

kvällen innan spelningen 22 februari var det mellan -6 och -10 , svag vind och uppehåll i Stockholm. Tveksamt att de satt ute på balkongen och grillade i skjortärmarna. Potentiellt farlig länk

Har han möjligen ändrat lite i historien och bytt ut musiker?

av dragsgill 31 oktober 2013, 11:55

Idag har Rockys fd namnsdag. Borde på något sätt märkas.

av db 31 oktober 2013, 11:33

Är det här anledningen till Kellermans zombielika framtoning IRL?

av kork 31 oktober 2013, 09:39

snarare 1484 alt. i drömmen

av birk 31 oktober 2013, 08:13

1488?

av eich 31 oktober 2013, 07:53

Någon stans i mitten!

I good ol' US of A har ju som bekant redan 58% av populasen en positiv inställning till legalisering av jazztobak...

Potentiellt farlig länk

av Toker 31 oktober 2013, 06:28

pågående avdramatisering, from people of sweden, haha

av Per Kele 31 oktober 2013, 05:26

tecknad manga = barnporr friades väl i högsta instans? svårt att tro att tecknat innehav skulle gå att driva som ett framgångsrikt mål, men det hade kunna bli många kul strippar

av KUrt 31 oktober 2013, 04:50

forst :) en hel femma! schyst. men vad sager svenska lagen om innehav egentligen?

av lurker 31 oktober 2013, 03:02
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 30 oktober

Publicerad 30 oktober 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3136

Far och dotter - pappa efter näsoperation, men före grop i hakan, ögontatueringar och sjukdomen vitiligo som gav honom vitt skinn.

Potentiellt farlig länk

av kork 30 oktober 2013, 21:47

Nog är de bröder med MJ alltid, men de är varken särskilt lika varandra eller honom. Den enda som ser ut som Michael är Janet, men hon har inte hans kroppstyp. Det har å andra sidan hans dotter Paris, som enligt utsagor ändå inte ska vara av samma blod. Spelar tydligen ingen roll – hon har samma kilometerlånga armar och ben som far sin.

av kork 30 oktober 2013, 21:42

I 3125 till 3130 sitter de definitivt ute på en balkong och grillar en längre stund. I 3131 går de in; sen är de placerade vid bordet med lilla duken och vinflaskan fram till nu; inga tidshopp; inga scenbyten. Hade ni så mild vinter i stockholm i år så man satt ute och grillade 22 februari? Hål i rumtiden! Eller driver han med oss?

av KUrt 30 oktober 2013, 18:21

Kan dom verkligen vara bröderna till MJ?
Dom är ju inte alls lika.

Nåja, tragiskt är det i alla fall och nästa steg i utvecklingen är upprepade veckogigg på ålandsbåtarna.
Eller ladies night (rysning).
Då behövs det säkert en massa droger för att orka med.

av Ledigheten 30 oktober 2013, 16:44

En väldigt, väldigt snäll bloggrecension.

Potentiellt farlig länk

av kork 30 oktober 2013, 14:56

Så de var här.
Och det var en VÄLDIGT gammal bild av dem. Tagen medan MJ levde – troligen på åttiotalet.

av kork 30 oktober 2013, 13:34

detta hände i februari 2013? Potentiellt farlig länk

av vitkor, 30 oktober 2013, 13:19

Jomen brorsorna var ju i alla fall i Norge, minns inte om de var här. De fick ju inte ärva något, och mammans månadspeng från dödsboet räcker inte för att försörja alla dem i familjen som är panka, så de måste ut och lira, vilket väl är en bra sak.

Men det var väl en nyhet att de fortfarande röker. Om det nu är sant.

av kork 30 oktober 2013, 08:18

trevligt bull-shit

av W&C 30 oktober 2013, 08:04

vad betyder detta för tremånadersregeln plus minus 15 dagar?

av KUrt 30 oktober 2013, 07:45

det här kommer att bli en bra avdramatisering av gräsrökning, det riktigt känns

av Per Kele 30 oktober 2013, 06:04

Förzt!

av Türker 30 oktober 2013, 03:47

forst! kellermannen testar DNs och polisens gränser lite här va?

av lurker 30 oktober 2013, 03:44
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 29 oktober

Publicerad 29 oktober 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3135

En svart kille i blackface? Häftig och skitilsken idé.

Man kan förstå utbrottet. Men fan vad man är trött på det jävla ordet. Och "We call the hoes bitches because they are" och "we got baggy pants because we aint got nothin else"? You lost me there, brother. Gör det åtminstone razor sharp smart.

av kork 30 oktober 2013, 08:13

Incipit Pavor!

Potentiellt farlig länk

av Sens-moralpanik-ångest 30 oktober 2013, 03:42

En apa som imiterar en svart man som imiterar en stereotyp bild av en svart man.

Detta är är upplagt för PaniK!

av slutsomnarr 29 oktober 2013, 22:07

gäster med gester? Eller gissa vem du är?

av ker 29 oktober 2013, 18:23

Alltid denna

av Ville Vessla 29 oktober 2013, 18:02

Hoo wee! Hot diggity!

av Dexter Vesslington 29 oktober 2013, 13:10

Fejklurker

av Lurker 29 oktober 2013, 10:14

Det rockar inte om den här Rocky!

av Moln Bank 29 oktober 2013, 08:29

jamen då stämmer det ju i stort sett ännu bättre med 476; fönsterbebisar finns det många av

av KUrt 29 oktober 2013, 07:55

och en del fattar inte att lurker är en person och de som heter något annat är en annan person

av KJEH 29 oktober 2013, 07:22

hej hej lurker, du är vår fönsterbebis (476)

av KUrt 29 oktober 2013, 05:42

Törst!

av Slurkerskurker 29 oktober 2013, 03:08
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 28 oktober

Publicerad 28 oktober 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3134

Oj - läs den norska varianten, en dag före, och där händer det grejer!

av kork 29 oktober 2013, 00:17

det är iaf en jävligt rolig strip

av Vind Blås 28 oktober 2013, 17:05

Friends of Adams på Bergsundsstrand! Allt i brödväg- har lärt mig alltid ha deras glutenfria muffins bullar eller bröd med för att slippa frestelser! Sen kan man låta folk smaka och dom blir alltid urförvånade att det är gott!! Hårda bröder är super!

av Ker 28 oktober 2013, 16:49

testar glutenfritt nu, funkar bra! kanske tom kan börja med automatkaffet igen som jag skyllde på innan. men nog fan hade nån köpt bullar idag när en kom till jobbet.

och någon skål glass om dagen håller humöret uppe. självklart måste det då vara gräddglass. skummjölkspulver och glukossirap gör ingen glad.

av vitkor, 28 oktober 2013, 14:45

Jag säger bara Hägenda... ja, hur det nu stavas där på slutet. Vaniljglass. Mums.

av kork 28 oktober 2013, 12:29

Jag trodde att man mest blev hård i magen av en massa vitt bröd? Själv har jag slutat eftersom det är så dyrt med bröd, smör och pålägg. Men nu efter flera månader börjar jag bli sugen på ostmackor igen. Fast jag vet inte om jag kan pussla in det med allt annat jag äter under veckan.

av RGE 28 oktober 2013, 12:16

Tårtan kan vara ok ur gluten perspektiv gjord på mandel socker och många ägg ,grädda 175 gr länge i ugn. Blir tung-man behöver väldigt lite. Tror mer att det är en socker bomb-vanlig glass slutade jag med för länge sen- men dom har en naijs yohurtvariant i nya Hornstulls bottenvåning-den smakar exakt som i Berlin!

av ker 28 oktober 2013, 10:33

@Tomte
Är du i förnekelsefas?

av Dietisten 28 oktober 2013, 08:23

Dietisten: Sjas!

av Tomte 28 oktober 2013, 08:06

Fekalieuttömning (ev. kompl m urin) ackompanjerat av gasutblåsningsljud.

av Snarkdils 28 oktober 2013, 08:00

Rädd att vi är inne på glutenspåret igen. Om man trycker i sig mackor till frukost, subs till lunch och pasta eller pizza till kvällsmat, och däremellan lite kanelbullar och tårtbomber får man det som förr i tiden kallades "brödmage", med explosiva resultat. Big bang!

av Dietisten 28 oktober 2013, 07:22

Rocky får betala priset för sina synder Slidkrans. Inte ens tårta och glass blir hallondoft och glitter I slutändan.

av Boris 28 oktober 2013, 07:12

Vad är det som ska hända inne på tjottan? Fattar inte riktigt. Kan ngn förklara? Gärna så ingående och noggrant som möjligt.

av Slidkrans 28 oktober 2013, 05:34

vill jag se nästa scen?

av KUrt 28 oktober 2013, 05:10

forst! tårta

av lurker 28 oktober 2013, 02:31
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 27 oktober

Publicerad 27 oktober 2013
Taggar: slurp
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 556

@Boris
Du menar säkert det onda finska vinet Koskingkorva...

av Ledigheten 28 oktober 2013, 08:02

Taskiga vita viner? Är det finska för en sjuttis renat?

av Boris 27 oktober 2013, 16:56

tack för klara besked; förstår dock inte helt varför kräfttiden också är de taskiga vita vinernas tid, men jag är beredd att acceptera att de djupare insikterna kommer endast mycket långsamt om alls

av KUrt 27 oktober 2013, 15:38

@Kurt
Han skriver om när Rocky sker i nuet.
Rocky-planeten snurrar med ojämn snabb hastighet och/eller det har uppstått en reva i tidsrumme(t/n), troligtvis p.g.a. den tidigare slarvigt avskjutna kulan på Kattgränd.

Dragsgill har klart visat med sina empiriska studier att vi just nu befinner oss där vi just nu är, d.v.s. mitt i kräftskalens och de taskiga vita vinernas tid.
Jag undrar om det också finns teoretiskt bevis för att så är fallet?
Jag är dock inte själv beredd att ännu publicera mina senaste forskningsresultat i ämnet.

av Ingenting Gören 27 oktober 2013, 12:17

vad pratar dragsgill om?

av KUrt 27 oktober 2013, 09:11

Bättre upp: havskräftstjärtar

av Skal Diuur 27 oktober 2013, 09:06

3-månadersregeln plus minus 15 dagar

av Dragsgill 27 oktober 2013, 07:49

sist :(

av insömnia 27 oktober 2013, 05:36

forst! :)

av lurker 27 oktober 2013, 03:05
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 26 oktober

Publicerad 26 oktober 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3133

Alltså om man inte fattar varför texttv är bra så kan man läsa aftonbladet.

Texttv är nyheter i korthet
- utan reklam
- utan skandalrubriker
- lättviktigt megabytemässigt
- uppdateras kontinuerligt
- har Bo-Inge

av KJEH 27 oktober 2013, 04:03

Det är väl för att det är licensfinansierat och inte så lätt för Reinfeldt att stänga ner.

av KJEH 27 oktober 2013, 02:07

text tv? jag förstår inte varför detta fortfarande finns.

av pierre 27 oktober 2013, 01:00

Kul men norska varianten i gar. Norrmannen skamtar ocksa internt om norska spraket!

av Herr Rosa 26 oktober 2013, 17:50

Världsledare har blivit avlyssnade !! Nu är det dags att ryta till tycker Anne
Potentiellt farlig länk

Det är visst skillnad på folk och folk...

av KJEH 26 oktober 2013, 12:54

Allt detta för att kunna läsa ett kvitto och krasst konstatera att denna mänska lever i djup misär med sin wc-anka och en sexpack folköl tillverkat av Pripps?

av Gröna Lunden 26 oktober 2013, 10:12

@Grönan
Från askdeponeringen-askspridning i tallplantaget-mineralupptagning i tall-blir bamsetall....

av Cirkelresonemang 26 oktober 2013, 09:19

SÅ stor var inte den frågan, jag tänkte mera berättartekniskt: det verkar inte vara något längre tidshopp mellan ruta 2 och ruta tre, en liten inzoomning bara och VIPS har han ett kvitto i handen; men visst, inzoomningen kan sammanfalla med ett KLIPP där i stort sett vad som helst har kunnat inträffa; mind bobbling flåt boggling

av KUrt 26 oktober 2013, 08:58

En sexpack Pripps?
Vilken missär!

När kommer slumsystrarna på besök?

I akt två?

av Ledigheten 26 oktober 2013, 08:38

@Deus Ex Machina
Jag vet att du missade den första biten:

Älg, kotte, bajs, tallfrö, svag planta, 100 år, bamse träd, kalhygge

Du tar över den här mittendelen...

Den missade sista biten blir då:

Plastkassen ifrån systemet, sopnedkastet, sopbilen, förbränningsanläggningen,
askdeponeringen

av Gröna Lund 26 oktober 2013, 08:30

@Ker: Svitjod!

av Spritmod 26 oktober 2013, 08:11

Var kom pensionären från?

av Ker 26 oktober 2013, 07:58

Ett möte mellan människor = brutal misshandel och sedermera mord på pensionär

av Man Above Time 26 oktober 2013, 06:26

Intressant det där med omskrivningar.

kuttersmycke = flickvän
fuck trophy = barn

Fyll på!

av Slidkrans 26 oktober 2013, 06:16

Från en pappersmassafabrik; från en kvittoapparat; från en kassörska på ICA (Aptiten[?]); från en plånbok; från en ficka?

av Deus Ex Machina 26 oktober 2013, 06:05

Varifrån kommer kvittot i ruta 3? Är inlevelsen så stark att det bara uppstår? Mera exakt till vad får man inspiration av wc-ankor? Stora frågor. Och duken har jag också länge undrat över.

av KUrt 26 oktober 2013, 05:40

Morrn morrn! :D

av sLurk 26 oktober 2013, 02:03
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 25 oktober

Publicerad 25 oktober 2013
Taggar: 5 av 5, apan
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3132

@kork
Jag var själv med på 50-talet och det var ingen i mitt kvarter som hade någon bil och där bodde mest arbetare och tjänstemän.
Vi var inte fattiga men inte heller så rika så att det fanns bilar.
De skrikande 70-tals-männen rökte pipa, bar ofta träskor, skepparkrans och snickaroveraller trots att de inte kunde snickra eller någonsin styrt ett skepp, men skrek gjorde de också.
Lika mycket testuggande och skrikande klarades av ifrån båda könen och det fanns både s.k. starka män, såsom s.k. starka kvinnor.
Dom skrek t.ex. överallt, "Palme och Geijer, Nixons lakejer".
Och det stämde i för sig, men inte riktigt på det sättet som skrikarna inbillade sig ;o)

Det var som sagt ett ständigt skrikande under det förlorade 70-talet, men de fria aborterna kanske har en stor del till att vi kanske fått idag mindre med olyckliga skrikare på våra gator. Nu har vi huliganer istället, men de kanske har en annan genetisk mix.

@Pierre
Jag håller med. Det räcker med att ha varit i någon avlägsen byhåla i Sverige för att få känslan av att här stannar man inte längre än fem minuter för att tanka, för annars så kommer man snart att hamna i ett underläge där man ska låta som en gris.

Har själv bott två år i sydstaterna och känt några gånger hatets blickar bränna i nacken, men exakt samma känsla kan lätt också uppstå i en avkrok i Sverige, där alla i byn är konstigt lika till utseendet.

av Ledigheten 25 oktober 2013, 18:56

Vist är det så, pierre. jag har varit där. En del saker med USA är enormt inspirerande.

av kork 25 oktober 2013, 18:34

Folk som tror att Amerikat bara består av tokhöger borde komma och hälsa på lite grann. Finns en massa trevligt folk är precis som svenskar. fast klart, en massa otrevligt folk som också är som svenskar.

av Pierre 25 oktober 2013, 18:20

Många med vanligt fast arbete hade råd med bil på femtiotalet. Tror du att det bara var de rika som puttrade runt på vägarna då?

I Amerikat har teapartyrörelsen, som vi just sett, fått ett förödande inflytande. Vissa anser att Pandoras ask öppnades i och med att Sarah Palin blev vicepresidentkandidat.

Och vad hade de skrikande killarna på sig på sjuttiotalet? ;) Men jag förstår dig, att ha på sig Mah Jongkläder är förstås ett säkert tecken på allmän kvinnlig dumhet.

Jo, man lyssnade faktiskt en hel del på kvinnorna. En rad förbättringar (t ex fria aborter) infördes.

av kork 25 oktober 2013, 18:20

@kork
Palme gillade kärnkraft därför att LO gjorde det. Det var hans jobb att gilla det. Det var ingen öppen kurtis av högern, utan ett fast (och kvävande) förhållande till facket.
Sverige gick dessa år ifrån nästan det rikaste landet i världen (räknat per skalle) snabbt till ca. plats 17 och fortsätter sjunka.

Om du hade bil på 50-talet, då var du redan rik person. Det flesta jag känner hade inte en bil då, utan den dök upp först på 60-talet.

I Amerikat så finns nästan samtliga sidor av mänskligt liv representerat, inte bara tokiga rednecks i tea party-rörelsen. En rolig detalj i sammanhanget är att de flesta av dessa lågpannade individer aldrig har nytjat te.

Tokvänstern är dock liten i USA p.g.a. att de inte överlever, för att ingen vill ge dem pengar för att bara flumma runt.

När det gäller s.k. starka kvinnor så fanns det en uppsjö av sådana under 70-talet och som bara stod och skrek i mahjongkläder. Men det var ingen som lyssnade då heller.

@Arbetssamheten
Du fattade nog vad jag menade, eller hur?
"Den som är satt i skuld är inte fri", känns det igen?

av Ledigheten 25 oktober 2013, 16:57

Det där med "stark kvinna" retar även mig – ska man inte få komma till tals om man råkar vara en svag och blyg kvinna? Lika mycket som kvinnor bör kunna ta för sig, så bör alla kunna lära sig att ta hänsyn till och lyssna på dem som inte är "starka". Man ska lyssna även på den tysta lilla tjejen/killen som sitter längst bak och knappt vågar räcka upp handen.

Sjuttiotalet var bara delvis rött. Gamla stammen levde kvar och bilen kom stort redan på femtiotalet, när Svenssons bilade ner på kontinenten på semestern, men Palme var en konstig jäkel. Utmärkt på vissa sätt, helt tondöv på andra. Tror inte hans passion för kärnkraft och öppna kurtis av högern i den frågan väckte kärlek bland massorna.

Nu har vi som bekant inga sossar kvar. Bara nyliberaler. Persson (godsägaren) var näst sista pinnen på stegen, Mona Sahlin den sista.

Och den som flydde till Amerikat sitter nu där med religionstokiga vapendyrkare och tea party-monster.

av kork 25 oktober 2013, 13:52

Fast det var väl statsfinanserna, inte stadsfinanserna? Om inte, vilken stads finanser vad det det gällde?

av Arbetssamheten 25 oktober 2013, 12:55

@Slidkrans
Jo, men hennes saga var nog bara sista strået som knäckte myrornas ryggar.

Jag kom ihåg hur man vid denna tidpunkt under 70-talet redan dignade under den massiva repressiva propagandans ok.
Palme försökte få med sig ungdomarna till vänster om SAP in i partiet med en lång rad olika tokiga utspel och krumbukter, samtidigt som han (turligt nog) spelade under täcket med bl.a. USA.
Redan då led SAP av en akut röstbrist p.g.a. att det hade raskt blivit nya tider och proletärerna hade skaffat sig radhus och Volvo och den stora massan av gamla S-kämpar hade gått hädan.
Den skenande inflationen p.g.a. de mycket slarvigt skötta stadsfinanserna, vred samtidigt åt skattetummskruvarna på medelklassen så det märktes.
Alla började skatta (i %) som bara godsägare hade gjort tidigare.
De som tio år tidigare hade cyklat till bruket med unica-boxen på pakethållaren, jäste redan då i sin nya belånade fina bil på väg till jobbet på kontoret i Stockholm.
70-talet var rött säger en del, men det var det nog bara på SVT, kultursidorna och på universiteten.
Själv så undrade jag över om man kanske i framtiden skulle kunna få se nått annat i TV än dockteater ifrån DDR.
Man kunde kanske emigrera till Amerikat, som de andra fattighjonen hade gjort tidigare?

av Ledigheten 25 oktober 2013, 11:50

Att begreppet "stark kvinna" låter så lustigt är bland annat för att det förutsätter att kvinnor överlag är svaga.

av bal 25 oktober 2013, 11:42

@kork, formerly known as ason?

av Slidkrans 25 oktober 2013, 09:51

*skrockar förnöjt åt klitorisskämtet*

Angående gårdagens snack om marginalskatt. För att vara riktigt korrekt så hade förstås aldrig Sverige en marginalskatt på 102 procent. Men när sagotanten lade ihop marginalskatten i sitt högsta inkomstintervall med sina sociala avgifter så blev marginaleffekten smått absurda 102 procent. Detta scenario hade tydligen ingen på finansdepartementet tänkt på, så Astrid gjorde faktiskt ngt av en upptäckt.

En annan lite märklig sak är att hennes inkomst det aktuella inkomståret tilläts bli så hög att hon nådde över den aktuella brytpunkten. Ofta finns det ett visst utrymme för att fondera intäkter och periodisera utbetalningar för att slippa obehagliga skatteeffekter. Låter som att ngn ekonomiansvarig på Rabén&Sjögren inte var riktigt på tårna.

Viss poetisk rättvisa att den (förment?) socialistiska Astrid sabbade sossarnas valkampanj med sin saga om Pomperipossa och därmed bäddade för en borgerlig valseger 1976.

av Slidkrans 25 oktober 2013, 09:49

jaha och då borde penis alltså kallas söndagsseglare - åtminstone så länge vi inte refererar till norska romer, för då blir det lite knepigare

av Sol Sken 25 oktober 2013, 09:25

Vart har svenska Nemi tagit vägen, förresten?

Zelda är min nya seriefavorit.

av kork 25 oktober 2013, 08:12

Rocky menar nog att Igges tjejer inte är några "blyga violer". Ett kuttersmycke kan sitta i bikini på framdäck på en båt och vara hur flamboyant som helst. Men semantiskt trassel är ju halva seriens hjärta.

av kork 25 oktober 2013, 08:11

Brudar från Asplövens hemstad är sällan blyga. Åk till Haparanda och kolla!

av Happa R 25 oktober 2013, 07:40

www.dagbladet.no/tegneserie/rocky/?1382652000&d=-1

av KUrt 25 oktober 2013, 05:38

Någon som har koll på hur denna strip översatts till norska?

av KJEH 25 oktober 2013, 05:16

jämmerdalen, idag blir det storm

av KUrt 25 oktober 2013, 04:36

Godmorgon

av Robob 25 oktober 2013, 03:28
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 24 oktober

Publicerad 24 oktober 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3131

@ mellan: nej

av KJEH 26 oktober 2013, 06:28

...eller vice versa.

av Mellanväggsbarn (aka Ignatius J. Reilly) 24 oktober 2013, 23:31

Pippi som en parafras på Koko, för HELVETE populus...

av Mellanväggsbarn (aka Ignatius J. Reilly) 24 oktober 2013, 23:30

Ingen anledning att be om ursäkt, mina "identitetsproblem" är bara delvis härledda till mitt yrke och har inget att göra med det direkt. Men om du frågar mina kunder är mitt yrke "expert inom allting". Oavsett hur stor glimten i ögat må te sig, får jag oftast anledning till att hjälpa. Och de känner varken till min akademiska bana eller musikaliska fetisch. Ingen anledning till hybris, men en logisk förklaring till att jag tycker folk är så puckade ibland (kanske).

Att vara begåvad ska knappast behöva vara ett hinder på arbetsmarknaden...

av Mr_feelbad 24 oktober 2013, 22:56

Feelbad. Ursäkta.

av kork 24 oktober 2013, 21:49

Olika namn i olika sammanhang...? Vilket yrke är du egentligen verksam inom, Mr_Feelgood? :)

av kork 24 oktober 2013, 21:01

Ja begreppet "stark" i det sammanhanget har fått litegrann den negativa klang som annars lyser med sin frånvaro för just det ordet. Kanske på grund av att det handlar om just kvinnor och relaterat kvinnoförakt? Kom härom dagen att tänka på hur ett annars ganska negativt begrepp; "kagge" har en förmildrande effekt på vad det egentligen innebär (jmfr tex "tjockis"), kanske just för att det i de allra flesta fall handlar om män. Jag har inget empiriskt att luta mig emot, något som så ofta saknas i genusdebatter, men det är en känsla och något att filosofera kring. Det är alltså inga åsikter, utan iakttagelser, jag delar med mig av.

Ang gårdagens debatt, jag svarar "hallå" (utan namn) telefon, för att jag använder mig av olika namn i olika sociala sammanhang. Det återspeglar kanske något sinnestillstånd som har ett fint namn i psykologiböckerna, men det är inte alltid helt enkelt att "byta namn", när familj och barndomsvänner sätter ribban.

av Mr_feelbad 24 oktober 2013, 20:29

"Jag är inte rädd för starka kvinnor, jag är rädd för galna kvinnor." Veckans citat.

av Pierre 24 oktober 2013, 19:30

exempel på galen kvinna och rädda män Potentiellt farlig länk

av ker 24 oktober 2013, 16:53

Så problematiskt att ni tycker att man ska vara "foträt" om man har åsikter-he bli så tunt" som dom sa i Orsa när en av spelmännen frågade om de skulle stämma först!

av ker 24 oktober 2013, 16:29

Varför inte galna människor Rocky-eller menar han att han har galna gubbs omkring sig men är rädd för dito tanter? Rocky har också apa häst o borätt dvs villa(annars hade han inte fått in foten i stan igen efter att ha emigrerat till Västerås)samt kappsäck full med pengar. Numer är det ju på plastkort-sånt fanns inte på Pippis tid. Obs hon hette Pippilotta- Pippi är smeknamnet.

av ker 24 oktober 2013, 16:27

Skatt är en viktig styrfunktion i samhället. Tex om staten tycker att du har ostädat hemma så kan staten införa rutavdrag för att åtgärda detta.

Om staten inte vill att en författar skall skriva så bra böcker införs 102% marginalskatt och författaren tvingas börja skriva lite sämre, mindre populära böcker för att inte bli ruinerad.

Genom att köpa tillräckligt många böcker av någon författare kan man ruinera denhen.

av KJEH 24 oktober 2013, 15:09

Nu reder vi ut det här med A.L.:s skatt: hon drabbades alltså av 102% mariginalskatt. 100% hade inneburit att man efter en brytpunkt kunde tjäna hur mycket som helst och ändå få ut precis samma netto (medborgarlön?), men 102% innebär att hon fick skatta 1020 kr skatt på den sista intjänade tusenlappen. Ju mer hon tjänade därefter, desto mindre fick hon ut netto. Folk hade kunnat ruinera henne genom att köpa tillräckligt med böcker.

av bal 24 oktober 2013, 14:50

underbar kvinna.

av KJEH 24 oktober 2013, 14:46

Svårt att vara sig själv om man har apa, häst och villa och en kappsäck full med pengar, liksom.

av bal 24 oktober 2013, 14:42

Dessutom, Lindgren - som var författare, inte "sagotant", jäkla föraktfulla snubbe – satt inte på sin lilla ända och drack champagne och käkade kaviar, hon jobbade som förlagsredaktör på Rabén och Sjögren. Hon bodde också var på Dalagatan. Jfr med Göran Persson, som viklle bo i palats och sedan herrgård.

av kork 24 oktober 2013, 10:59

Jag vet att hon inte kunde ta ut sina pengar - familjemedlem var förlagsredaktör i samma hus.

Det är klart man ska betala skatt, jag är ingen vän av Reagantänket och högerfolk kör ner landet, men det finns ju gränser. Hon gick minus där vid någon punkt. Och hon blev inte rik för att hon utnyttjade folka la råkapitalister, hon blev rik för att folk ville läsa hennes böcker. Det är skillnad.

av kork 24 oktober 2013, 10:55

Lindgren fick under något år betala 102 procent i marginalskatt (på den sist intjänade tusenlappen). Att säga att hon inte kunde "ta ut sina pengar" stämmer inte. Hon betalade ju inte 102 procent skatt på hela sin inkomst.

Men varför skulle hon klaga över ett högt skattetryck? Välfärd kostar och kräver beskattning och omfördelning av resurser - något som hon som socialist borde ha varit medveten om.

av Slidkrans 24 oktober 2013, 10:10

Pomperipossadebatten handlade om att Lindgren fick betala mer i skatt än hon tjänade. Hon kunde inte ta ut sina pengar. Vad jag vet flyttade hon aldrig stålarna till något skatteparadis.

Pippi totades inte ihop som en opposition mot "makten", utan mot dumma könsroller och enskilda maktfullkomliga och fantasilösa människor. Pippi Långstrump handlar om frihet och omtanke om de svaga. Fast från början var hon ju en godnattsaga för Lindgrens barn.

Astrid Lindgren var djuplodande psykolog.

av kork 24 oktober 2013, 09:12

Så snabbt psyk-snack ledde till politiskt bjäbb!

av Opol. 24 oktober 2013, 09:07

edit: tvingade --> tvingades

av Slidkrans 24 oktober 2013, 08:13

Lite lustigt att Astrid Lindgren totade ihop sagan om den bångstyriga Pippi. Själv var hon ju socialdemokrat in i märgen och befann sig därmed under sin karriär i princip aldrig i ideologisk opposition till den rådande offentliga makten.

Enda gången hennes socialistiska övertygelse sviktade var förövrigt när hon personligen tvingade betala väldigt mkt skatt och skrev sagan om Pomperipossa. Att andra skulle betala ohemult mkt skatt verkade dock inte bekomma sagotanten.

av Slidkrans 24 oktober 2013, 08:05

Den enda sanna demokraten ar anarkist ^^ -for att citera en harig svensk

av Herr Rosa 24 oktober 2013, 07:33

socialt missanpassad räpa!
hahahaha ...

När pippi ritar hästen utanför svarta tavlans ramar så ville Astrid få barnen att tänka i lite nya banor så att säga, riktig anarkist den där räpan

av Per Kele 24 oktober 2013, 06:57

Pippi tar ansvar för dom svaga, maktens representanter kan väl för fan ta ansvar för sig själva!

av Dietisten 24 oktober 2013, 06:22

@Dietisten. Vad sägs om när Pippi lurar upp Kling och Klang på Villa Villerkullas tak och tar bort stegen? Låter inte särskilt omsorgsfullt/ansvarsfullt i mina öron.

av Slidkrans 24 oktober 2013, 06:21

jag snackar verkligen inte skit om Pippi, tvärtom, men Mellanväggsbarn pratar kanske inte om DEN pippi?

av Dietisten 24 oktober 2013, 06:11

Hallådär snacka inte skit om Pippi Långstrump!

Eller vet ni något som jag inte vet?

av KJEH 24 oktober 2013, 05:46

Pippi är stark för att hon är sig själv trots yttre omständigheter och socialt tryck, inte för att hon kan lyfta hästar. Ändå är hon ingen sociopat eftersom hon tar ansvar för andra.

av Dietisten 24 oktober 2013, 05:12

Sorgligt men sant. Obalanserade och hetsiga. Händelsevis kallas tokan "Pippi", vilket endast understryker det nedanstående kommentator kommenterade i kommentatorsfältet för kommentatorer (hej hopp du överförklarande tautologi!).

av Mellanväggsbarn 24 oktober 2013, 04:11

Bakom eufemismen "stark kvinnna" döljer sig allt som oftast en socialt missanpassad räpa. Namnet Koko sammanfattar förmodligen kvinnans personlighet rätt väl.

av Slidkrans 24 oktober 2013, 03:48

patjomm!

av lurk-killer 24 oktober 2013, 02:42
Andra publiceringar av denna stripp:

Rocky 23 oktober

Publicerad 23 oktober 2013
Posta en kommentar Namn:
E-post (får ej fyllas i):

Tagga

Tänk gärna på att tagga med något användbart, som bildar en kategori, eller på annat sätt gör det lätt att hitta denna och liknande strippar.

Tagg (separera med komman):

Nummer 3130

Tycker inte om:
Folk som har mobilen på endast när de själva ringer- anser det är bättre de går hem och ringer från fast lina i så fall eftersom det är bättre ljudkvaliter.
De som inte vill bli störda på mobil kan ju enkelt använda stör ej eller endast använda sms

av Ker 23 oktober 2013, 11:43

... här i mellanöstern är de 3 vanligaste fraserna då folk svarar i telefonerna:

1) - Vad vill du ?
2) - Ja ?
3) - Mmm ?(!)

Magdalena Ribbing hade haft uppförsbacke här.

av Per Kele 23 oktober 2013, 11:41

Håller med - telefonen ska stängas av när man är med folk, särskilt när man är med sina små barn.

Att svara med telefonnumret är väl OK, eftersom folk ofta slår fel. Inte för att det hjälper förstås.

– (Svarar)...femtifjutton.
– Är du säker? Jag VET att jag slog femtiafton!
– Nej, det här är femtifjutton. Vem söker du?
– Knutte!
– Det finns ingen Knutte här. Du måste ha slagit fel nummer.
– Är du SÄKER...? osv.

På sjuttiotalet kom en annan telefonsvararfluga – man svarade bara med förnamnet!

av kork 23 oktober 2013, 11:31

I vår familj körde vi den kamerala stilen: Alla svarade med efternamn. Endast.

Trist att höra om mammor och pappor som försvinner. Den nya tekniken som skulle bygga broar mellan människor verkar snarare bränna desamma.

Usch!

av Slidkrans 23 oktober 2013, 09:46

Titta rakt fram = 0°
Titta rakt ner = 90°
Vid café-bord syns många 90°-människor.
På promenad möter man många 45°-människor. (Eller 0°-dito med äldre tfn-vanor).

av Regn Moln 23 oktober 2013, 08:15

Det var tider det. Långt innan någon slirig säljare med fett i håret satt på Operakällaren och kläckte idén om telefonförsäljning. Det är litet som med Hitler, om man hade en tidsmaskin...

av Boris 23 oktober 2013, 07:32

Papporna har också försvunnit. Du ser aldrig en pappa på en lekplats som inte glor rakt ner i sin telefon. Hela tiden.

av Sol Sken 23 oktober 2013, 06:17

De senaste tre dagarna har stripparna varit helt sanslöst bra!
Ja, visst var det konstigt att svara med numret. Som om man utgick ifrån att den som ringde upp slagit fel nummer, och ville att personen skulle dubbelkolla det...

av Rille 23 oktober 2013, 05:55

svara med numret! hah det kanske man skulle göra igen. lands och riktnummer.

av pierre 23 oktober 2013, 05:14

Nar jag var liten svarade vi i var familj med telefonnummret. Valdigt skumt beteende.

av Herr Rosa 23 oktober 2013, 03:40

.sisT

av Gundam 23 oktober 2013, 02:54
Andra publiceringar av denna stripp: